🏷 #خلاصهسخنرانی
«حلقه های میانی و ماموریتشان در سیره اهل بیت(ع)»
🎙حجت الاسلام والمسلمین قنبریان
⏰ شب اول منبر آخر صفر- شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
🔰هیئت لبیــــــک - حسینیه هنــــــــر مشهد
🔸ما در مواجهه با تاریخ باید چهار گام را پشت سر بگذاریم. در مرحله اول روایت کنیم. در مرحله دوم درایت بورزیم. در مرحله سوم عبرت بگیریم و در مرحله چهارم تجربه فعال بسازیم. این چهار گام برای زمانی است که شما بخواهید در مواجهه با تاریخی که معصوم در آن تجلی پیدا کرده خودتان را محک بزنید.
📍در مرحله روایت، حادثه تاریخی را باید به صورت نقطهای و ساعتی روایت کنید؛ به گونهای که تقدم و تأخر حادثه، بررسی و رعایت شود.
🔻در مرحله درایت، روایت باید راستی آزمایی شود به گونهای که با دیگر مفاهیم تاریخی و عقاید ما هماهنگ باشد. در مرحله عبرت ما باید درسهای تاریخیِ روایت را کشف کنیم. به عنوان مثال چه میشود که فرزند رسول خدا در عاشورا به مذبح میرود؟
▫️و در مرحله تجربه فعال ما باید کاری کنیم که دیگر آن اتفاق نیفتد؛ دیگر حسین بن علی (ع) به مذبح نرود.
🔹در اینجا و در بین علمای شیعه فقط امام بزرگوار بود که از عاشورا تجربه فعال ساخت و براساس آن فتوا داد. لذا میفرماید:«امروز روزی است که اسلام به خطر افتاده است.» لذا شرایط را با آن زمان تطبیق میدهد و بعد میگوید تکلیف ما را سیدالشهداء مشخص کرده است. این نحوه استفاده از تاریخ درست تا رسیدن به فتوا و قیام است.
🔺در اینجا و در بسیاری از موارد ما گوناگونی آن انسان ۲۵۰ ساله بررسی میکنیم. که بارها از اساتید سخن، تنوع برخورد ائمه اطهار را شنیدهایم. حالا عرض من این است که گوناگونی افراد متصل به آنها چه میشود؟ لذا اگر تنوع جلوات ائمه اطهار را بشناسیم اما تنوع جلوات افراد متصل به آنها را نشناسیم، باز هم نمیتوانیم وظیفه خودمان را پیدا کنیم. لذا این افراد و حلقههای میانیای که کمک کار امام اند چه وظیفهای دارند و آیا اینها هم دچار دگرگونی میشوند؟ که بیشتر میخواهیم در این مورد حرف بزنیم.
▪️در آیه ۱۴۶ سوره آلعمران:«وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ... » نبیهای زیادی را فرستادیم که از قضا ربیون کثیری هم با آنها بودند و کمکشان میکردند در قتال کردن. که در اینجا ربیون یعنی انسانهایی که در ارتباط با خدا کثیر الارتباط هستند و با خدایشان زیاد ارتباط دارند. لذا بحث ما درباره ربیون هم نیست بلکه درباره حلقههایی است که ربیون را با امام مرتبط میکنند که اگر خوب عمل کنند جامعه ربّانیای تشکیل میشود و اگر بد عمل کنند این حلقه منفک میشود.
🔻به حلقههای متصل کننده ربیون و امام، نقیب و یا عریف میگویند. لذا برای اینکه پروژه امامت با موفقیت به سر انجام برسد بعثت امام به تنهایی کافی نیست بلکه نُقبای امام هم باید بعثت پیدا کنند. اما به این معنا نیست که امام رابطهاش با مردم قطع میشود بلکه در عین ارتباط با مردم، نقبایی هم برای خودش دارد که حلقه وصل امام با مردم اند.
▪️حالا این دستگاه نقبا در مقابل دار الندوة مکه است و به این معنا نیست که عدهای خاص تمام تصمیمات را اتخاذ میکنند. اما اینطور هم نیست که اینها که از قضا از ربیون هم هستند دچار لغزش نمیشوند. بلکه میشود اسید بن حضیر که از نقبای دوازدهگانه پیامبر بود و در جنگ احد در دفاع از پیامبر ۷ تیر بر بدنش اصابت کرده بود در سقیفه جزو کسانی باشد که خلیفه اول را انتخاب میکند.
.......
#هیئتلبیک
@Heiat_Labbayk
@m_ghanbarian
🎤 #گزارش_صوتی
🏴شب اول روضه آخر صفر
- سخنران: حجتالاسلام والمسلمین #قنبریان
- بانوای: برادر #جوادمصطفوی
. برادر #صادقمیرزایی
🗓 شنبه۱۰ شهریور ۱۴۰۳
📍حسینیه هنر هیئت لبیک
[ @heiat_labbayk ]
نشریه شماره ٢ هيئت لبیک.pdf
953.3K
📍#نشریه ٢
ویژه نامه صفر #شب_دوم
🔴 جَیشُ مُحمَّد فاتِحونْ
🔻هیئت نمونهٔ بارز #حلقه_میانی
🔻به وقت مبارزه...
🔻نقش تمدنی مراسم #اربعین و چرایی تکریم آن
🔻هستههای متراکم مؤمنین در #قرآن
🔻حلقه های میانی و ماموریتشان در سیرهٔ اهل بیت
٢٧ صفر ١۴۴۶، ١١ شهریور ١۴٠٣
@Heiat_Labbayk
هیئت لبیک
💻 #پخش_زنده اینترنتی پنجشب آخرماه صفر . 🎙حجت الاسلام والمسلمین #قنبریان حلقههایمیانیوماموری
🏷 شروع سخنرانی شب دوم
🔸شروع پخش زنده؛
27.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹#تصویری
«کارکردحلقه های میانی در سیره اهل بیت»
. مروری بر سخنرانی شب اول ایام آخر صفر
🎙حجت الاسلام والمســلمین #قنبریان
⏰شنبه دهم شهریور ۱۴۰۳ حسینیه هنر
#هیئت_لبیک
@Heiat_Labbayk
🏷 #خلاصه_سخنرانی
«حلقه های میانی و ماموریتشان در سیره اهل بیت(ع)»
🎙حجت الاسلام والمسلمین #قنبریان
⏰ شب دوم منبر آخر صفر- یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
🔰هیئت لبیــــــک - حسینیه هنــــــــر مشهد
🔻در شب گذشته بیان شد که پیامبر در مقابل الگوی دار الندوةای، عقبه را تاسیس کردند. در عقبه اولی که سال ۱۲ بعثت بود؛ ۱۲ نفر بیعت کردند که از اینجا زمینه تبلیغ و فراگیری اسلام شکل گرفت و در عقبه ثانی که سال بعدش اتفاق افتاد، تقریبا ۷۰ نفر با پیامبر بیعت کردند که از همه اقشار در آن حضور داشتند.
🔺اگر اسلامِ پیامبر را با ادبیات امام بزرگوار خلاصه بکنیم، این در دو کلمه خلاصه میشود. یکی کلمة التوحید و دیگری توحید الکلمة است. در واقع این دین آمده تا توحید را به معنای دقیق کلمه بگستراند.
🔻در آیه ۱۰۸ سوره انبیاء که میفرماید:«قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ». قُل: بگو؛ إنَّما یوحَیٰ إلَیَّ: جز این نیست که به من وحی میشود؛ حالا چه وحی میشود؟ أنَّما إلهُکم إله واحد، که همان توحید است.
🔺در المیزان، علامه طباطبایی ذیل آیه ۲۰۰ سوره آلعمران بیان میکند که مهم ترین مشاهده من از اسلام این است که همه اسلام کلمه توحید است. توحید را اگر باز کنی میشود همه اسلام و اسلام را اگر جمع کنی میشود کلمه لا اله الا الله. لذا توحید قسمتی از اسلام نیست بلکه توحید همه اسلام است و اسلام همهاش توحید است.
🔻بین کلمه توحید و توحید کلمه که رابطه دو سویه با هم دارند؛ کلمه توحید است که میتواند توحید کلمه درست کند. و الا این مقصود اسلام نیست که سر قوم و قبیله در کنار هم باشند و لا اله الا الله بگویند.
🔺جامعهای که کلمه توحید را پذیرفت، به یک ائتلاف و انسجامی میرسد که _بِسۡمِ ٱللَّهِ مَجۡرٜىٰهَا وَمُرۡسَىٰهَآ_ با خدا راه میرود و با خدا میایستد. به تعبیری ایست و حرکتش الهی میشود که قرآن از این جامعه یک جامعه ربّانی تعبیر میکند. لذا ربّیون باید جامعه ربّانی بسازند.
🔻در نتیجه وظیفه نقیب این است که باید به جامعه انسجام ببخشد و انسجام آن را حفظ کند که حالا برای این کار دو ویژگی باید داشته باشد. اول از التقاط مصون باشد و بعد جنبش ساز باشد. حالا در کنار این مواردی که نقیب باید رعایت کند یک وظیفه دیگر هم دارد؛ اینکه منافقینی که در طرف مسلمانان هستند و ظاهر اسلام دارند را به دنبال خود بکشند و مانع از ایجاد مشکل توسط آنها شوند.
#هیئت_لبیک
@Heiat_Labbayk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✅ «حسن تفــــــسیر قرآن»
🎤 برادر #محمدصالحیپور
.
📆 محـــــرم الحرام۱۴۰۳
🕌مسجدخاتم الانبیا
🏷 حسینیه هنر
#امامحسن(ع)
#محرم
#هیئت_لبیک
@Heiat_Labbayk