🔹امروز عصر به زیارت اهل قبور رفتم ناگاه این اشعار به یاد آمد:
یاللی اتزور گبری دخذ عبره
منی ودکسب ابکل حزن عبره
بحر جهلک ابمرکب عگل عبره
واعمل زین لاتعمل ردیه
✍رضا حیدری
پنجشنبه ۲۳ ذی الحجه ۱۴۴۱
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹در این #ابوذیه قافیه "عبره" در سه مصرع تکرار شده و در هرکدام معنایی متفاوت از آن اراده شده است:
ای کسی که قبرم را زیارت می کنی عبرت بگیر(عبره اولی: عبرت بگیر)
و در هر حزن و عزایی اشکت را جاری کن(عبره دومی: اشک بریز)
دریای جهل و نادانی را به وسیله کشتی عقل عبور کن، بگذر(عبره سومی: عبور کن)
و اعمال خوب انجام بده و از اعمال ناشایست پرهیز کن.
http://eitaa.com/Heydari_org
مباهله.m4a
8.03M
🎙️سخنرانی مباهله
مدت: ۱۱دقیقه
🔸درسهایی از آیه ۶۱ سوره آل عمران
محورها:
۱-ترجمه و شان نزول آیه ۶۱سوره آل عمران
۲-ماجرای مباهله پیامبر ص با مسیحیان نجران
۳-درسهایی از #مباهله
🔻تاریخ بارگذاری در کانال مسجد امام حسین ع اهواز: ۹۹/۵/۲۴
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
حدیث کساء به زبان لری بختیاری
🔹امروز در ایام مباهله و نزول آیه تطهیر و سوره هل اتی، در محفلی صمیمی، خوشنود شدم از شنیدن اشعاری در فضلیت پنج تن آل عبا:
غیر پیغمبر و حیدر، زینس ا او کرگلسون
روز تنگم چه کنم نید دیه هیجاری
بارالها به حق حرمت او پنج نفرت
تو مونه نیده گر از شوخی ا از بدکاری
✍رضا حیدری
شنبه ۲۵ ذی الحجه ۱۴۴۱
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پی نوشت: این ابیات، دو بیت از بخش پایانی منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری(متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است.
بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبادر هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است:
جز پیامبر و حیدر و همسرش و پسران آنها، روز تنگنا و رستاخیز دیگر فریاد رسی ندارم
خدایا به حرمت آن پنج تن آل عبا، نادیده انگار بدی های مرا.
http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خودسازی
🔸 درسهایی از آیه ۱۶ سوره حدید در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری.
مدت: ۳دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۵ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی"
محورها :
۱- مومن هم که باشیم تا رسیدن به مقام خشوع فاصله داریم.
۲- کتاب آسمانی و پیامبر لازم است اما تا زمینه و بستر در قلب انسان آماده نباشد، تا توجه نباشد اتفاقی نمی افتد.
۳- آنچه خشوع را در دل انسان زیاد می کند...
http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مراقبت برای خودسازی
🔸 درسهایی از آیه ۱۰۵ سوره مائده در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری.
مدت: ۴دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۶ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی"
محورها :
۱-مبادا آنقدر به دیگران توجه کنید که از مراقبت بر خود غافل شوید.
۲-عاقبت هر کسی در گرو اعمال خود اوست.
۳- ضلالت و گمراهی نیاکان و دیگران، به شما مومنان ضرری نمی زند.
۴-البته این در صورتی است که مومنان وظیفه امر بمعروف و نهی ازمنکر و ارشاد جاهلان و راهنمایی ایشان را انجام داده باشند.
http://eitaa.com/Heydari_org
#قطره_اشک عزادار دریایی است برای حرکت کشتی نجات حسین
🎙اقامه عزا بر اباعبدالله
◼️دین ما دین غم و اندوه نیست، خدا هم درباره خودش میفرماید؛ اضحک و ابکی میخنداند و می گریاند... اما فرموده اند بر بر مصائب امام حسین گریه کنید. خود ائمه هم پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم اشک ریخت بر حسین ع...همه امامان کشته شدند اما لقب شهید را و توصیه به اشک ریختن را فقط برای #سید_الشهدا گفته اند...همه چهارده معصوم کشتی نجاتند اما کشتی نجات امام حسین از همه بزرگتر، جادارتر و سریع تر است... اما با همه بزرگی اش به اقیانوس و دریاها نیاز ندارد تا حرکت کند، قطره اشکی که بر گونه عزادارش می غلتد دریا می شود و آن کشتی حرکت می کند...
📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛شب اول #محرم ۱۴۴۲_ اهواز.
http://eitaa.com/Heydari_org
#هر_خانه_یک_حسینیه
🎙عزاداری بر مصائب امام حسین از امروز و دیروز شروع نشده. همه ائمه پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم گریست...
امشب شما در اینجا پرده ای زده اید و زیر سقف آسمان زن و مرد نشسته اید تا روضه بشنوید وقتی دعبل خزاعی نزد امام رضا ع در مرو رفت تا اشعارش را تقدیم کند امام فرمود پرده ای نصب کردند و خانه اش را حسینیه کرد و زن و مرد نشستند ...
فكیف یحبون النبی ورهطه
وهم تركوا احشائهم و غرات
پس چگونه پیامبر را دوست دارند، در حالی که خویشاوندان او را کشتهاند و وجود آنها از کینه و نفرت، انباشته است.
افاطم لو خلت الحسین مجدلا
وقدمات عطشاناً بشط فرات
اذا للطمت الخد فاطم عنده
واجریت انهاراً علی الوجنات
خطاب به حضرت زهرا س میگوید؛ ای فاطمه! اگر حسین را که بر خاک #کربلا افتاده تصور کنی در حالیکه کنار فرات تشنه لب جان داده، بر گونۀ خود میزنی و نهرهای آب بر صورت خود جاری میکنی.
صدای امام رضاع و نزدیکانش به گریه بلند شد...
📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی ؛شب اول #محرم ۱۴۴۲_ اهواز.
http://eitaa.com/Heydari_org
🎙در داستان کربلا، شور وشعور، محبت و معرفت، حماسه و عرفان، باهمند
🔻قرآن قصه های زیادی دارد، سرگذشت پیشینیان را برای ما می گوید اما قرآن "کتاب قصه"نیست تا ما را سرگرم کند یا با خیال پردازی برای ما لحظات لذتبخش بسازد یا در آخرشب ما را بخواباند... قصه های قرآن حق است و برای درس گرفتن و عبرت، برای بیدار شدن است...هل اتاک حدیث موسی... هل اتاک حدیث الجنود...الم تر کیف فعل ربک بعاد... اذکر فی الکتاب مریم...ذکر رحمت ربک زکریا... اذکر فی الکتاب ابراهیم...در همه موارد قصه گو خداست و مارا به عبرت گرفتن و درس گرفت وهداشته ...داستان کربلا و عاشورا و حسین را هم در قرآن رمزگونه گفته است برای اهل معنا، و البته بر مصیبت حسین از همه انبیاء اشک و گریه گرفته است ... از ما هم خواسته شده داستان کربلا را بگوییم و بشنویم و عبرت بگیریم و درس اما این داستان فرق دارد با همه داستانها... اینجا اشک، احساس، شور، حماسه، محبت خواسته اند، نه فقط فکر، ادراک، شعور، عرفان، معرفت... بلکه هردو را باهم خواسته اند. و ما نمی دانیم چه سری در این اشک هست در این آه هست...
📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛ شب دوم #محرم ۱۴۴۲_اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org
🎙 ای انسان درنگ کن
◼️دعوت به فکر کردن در قرآن فراوان است؛ بیش از هزار بار واژه هایی مانند تفکر، تدبر، تامل، تفقه، تعقل و مشتقات آن بکار رفته است. بیش از هزار ادات استفهام مانند هل، متی، کیف، بکار رفته که جواب می خواهند هرچند برخی استفهام حقیقی نیستند اما به هر حال انسان را دعوت می کنند به اندیشه و مکث و درنگ. پس دوهزار از شش هزار آیه یعنی ثلث قرآن میگوید: ای انسان درنگ کن، بیندیش... گاهی فرموده است؛ اندیشه کن در خلقت آسمان و زمین و گل و گیاه و جماد و نبات و... در ورای همه اینها خالق را ببین، چشم آیه بین داشته باش...گاهی خواسته است در زندگی اولیای خدا فکر کنیم و درس بگیریم وگاهی ما را به دقت در زندگی اولیای طاغوت فراخوانده تا عبرت بگیریم...
📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی ؛شب دوم #محرم ۱۴۴۲_ اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شاخص بهترین امت
🎙کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر
چرا آیه می فرماید شما بهتریت امت ها هستید؟ چون نژادتان نژاد خاصی است؟ نخیر... چون رنگ پوست تان فلان رنگ است؟ نخیر...چون اهل سرزمین خاصی هستید؟ نخیر...پس چرا؟ برای اینکه شما دارای یک عنصری هستید به نام #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر و برای این بهترین امتها هستید. طبیعتا تا زمانیکه این عنصر در میان شما باشد می توانید ادعا کنید که بهترین امم هستیم! اما هرگاه دیدید این صفت از میان شما رخت بربست بدانید که شعار خیر الامم بودن شعاری است بی محتوی و بی باطن و بی واقعیت.
در آیات دیگر قرآن کریم ضمن اشاره به نسل های پیشین که گرفتار انواع بلا شدند آنان را توبیخ می کند که چرا در میان آنها عده ای صاحب قدرت و تاثر و صاحب فکر نبودند که از فساد جلوگیری کنند؛ "فلولا کان من القرون من قبلکم اولو بقیه ینهون عن الفساد فی الارض الا قلیلا ممن انجیناهم" و در آیات دیگر سنت الهی را چنین معرفی می کند که تباهی و هلاکت جوامع به این دلیل بود که مصلحانی در میان آنها نبودند. و در آیات دیگر تغییر سرنوشت مردمان را در گرو تغییر رویه خود آنها معرفی می کند.
در زمان #امام_حسین چه اتفاقاتی افتاده بود که امام را به قیام واداشت؟....
📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضا حیدری در سال ۱۳۸۶ در همایش "قامت عقل و عشق در قیام کربلا"
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹خواب مرگبار جامعه!
🎙کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر
شنیده اید که #امام_حسین ع فرمود؛ میخواهم #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر کنم و فرمود؛ آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود...این سوال برای جوانان پیش می آید که آیا این موضوع اینقدر ارزش دارد که حسین، جان در گرو آن نهد!؟ آیا این عاقلانه است !؟ این پرسش و تعجب ناشی از اینست که ما تصور درستی از امر به معروف و نهی از منکر نداریم چون آن را آنقدر تنزل داده ایم که به یک دستور دادن یا بازداشتن ساده، آنهم در امور روزمره و پیش پا افتاده محدود می کنیم و گاهی ملاک ما سلایق شخصی ماست... یا از چیزی نهی می کنیم که اساسا منکر نیست لذا سطح این فریضه و عنصر حیاتی در جامعه ما تنزل یافته مثل پدری که به فرزندش گفته بود: چشمم را بر نمازنخواندن تو بستم، بر روزه نگرفتنت بستم اما جدیدا شنیده ام بادمجان ارمنی به خانه آورده ای این دیگر قابل تحمل نیست!.( آن زمان بادمجان ارمنی مثل گوجه فرنگی تازه به بازار آمده بود)....البته شاید بعضی امر و نهی های ساده هم در جای خودش لازم باشد اما مراد این است که نباید تمام هم و غم ما و افق دید ما محدود به موضوعات ساده و سلیقه ای شود... در این امور جزئی و ساده حق با آن جوان است و عاقلانه نیست که ما هزینه گزاف مالی یا آبرویی یا جانی بپردازیم اما گاهی منکر بوجود آمده در حال خشکاندن ریشه دین خداست، کسی با منکرش اعتقادات مردم را سست کرده یا بدعتی نهاده در اینجا جا دارد که امام بفرماید: "انالله و انا الیه راجعون اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید"... جامعه به خوابی مرگبار فرورفته بود و سیدالشهدا دارد می بیند بزرگترین منکرات در حال انجام است و بزرگترین معروفات در حال ترک ولی کسی دم بر نمی آورد. بلکه بدتر؛ معروف ها منکر تلقی شوند و منکرها را بعنوان معروف می شناسند... این یک نهی از منکر عادی و جزئی نیست بلکه مهم و عمومی است که بقای دین و احیای دین وابسته به آن است و این مصلحتی بزرگ است که حتما باید بدست آید ... پس در اینجا عقل، امنیت از ضرر را شرط نمی داند البته ناگفته پیداست همچو کسی که بقاء و حیات خود را فدای بقاء و حیات دین خدا می کند نمرده است بلکه #حیات_جاودانه یافته است.
📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در سال ۱۳۸۶ در همایش "قامت عقل و عشق در قیام کربلا"
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹نباید فقط برکربلا گریست بلکه باید به آن نگریست.
🎙روایات زیادی در فضل #اشک بر امام حسین ع و گزارشاتی درباره اشک گرفتن از انبیا و اولیا از آدم تا خاتم داریم، تا آنجا که چنین برداشت شده که هیچ پیامبری به نبوت نرسید مگر اشک بر حسین ع را داشته است...
آیا هدف ازاین اشک ریختن باید مانند راز، سر به مهر بماند یا قابل رمزگشایی است؟ آیا خوانش و تحلیل "متن: Text" این روایات و دستورات باید با در نظرگرفتن "زمینه: Context" باشد یا در خلاء؟
عاشورا چند بعد دارد؛ بعد مرثیه و بعد حماسه. شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختتند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال میطلبد.
نگاه تراژیک و عاطفی به #کربلا از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم...لذا رفته رفته اشک، هم "عمل" شد و هم "هدف"...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای #حماسی هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه و... بر تارک کتابها می درخشد. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و #عاشورایی پیش رفت.
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع عده ای از دانشجویان - ۵ محرم ۱۴۴۲.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸عاشوراپژوهی، یک الزام است یک انتخاب نیست
🎙درباره امام حسین ع و نهضت بزرگ او کتابها نوشته شده، قصیده ها سروده شده اما گاهی نسخه های چاپی، خطی شده اند و دوباره خطی ها چاپی شده اند... از بحثهای لازم، بحث ازهدف امام حسین ع است آنگاه خود بخود بین هدف و نتیجه تفکیک می شود چنانکه بین هدف و برنامه باید تمییز ایجاد کنیم ...اما در کتب موجود خلط بسیار است. آیا شهادت مقصود امام بود یا مقصد او؟ آیا هدف حرکت امام تشکیل حکومت اسلامی بوده است یا امر بمعروف و نهی از منکر یا صرفا عدم البیعه یا شهادت طلبی یا چیز دیگر؟ آیا امام به صورت جزئی ودقیق علم به شهادت خود داشت؟ یا علم او به شهادت، کلی بوده است؟آیا شهادت، هدف امام بوده؟ اگر بوده کدام تقریر درست است؛شهادت فدیه ای، شهادت رسواگرانه، شهادت احیاگرانه، شهادت عرفانی... آیا فقه، حرکت شهادت طلبانه یعنی قیام استشهادی و انتحاری را مجاز می داند؟آیا شرایط امر بمعروف وجود داشته؟ آیا هر کدام از این وجوه، قائل دارد؟ سیر تطور اقوال و نظریه پردازی چگونه بوده؟ هر نظریه چه مویدات روایی و تاریخی دارد؟ آیا اگر روایت با درایت وفق نداد چه باید کرد؟ آیا اختلاف در هدف امام، بحثی تاریخی بوده و به اختلاف کلامی کشیده شده یا بالعکس؟ آشنایی طلاب و مبلغان با این بحث ها الزام است نه ذائقه و انتخاب...
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع گروهی از طلاب حوزه نجف و اهواز.
سوم #محرم ۱۴۴۲_اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥توجه به اعمال و آینده نگری برای خودسازی
🔸 درسهایی از آیه ۱۰۸ سوره حشر در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری.
مدت: ۳دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۷ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی"
محورها :
۱-ما آفریده شده ایم برای جاودانگی و کیفیت آن را خودمان رقم میزنیم.
۲- رستاخیز و روز حساب نزدیک است، فرداست
۳- این نگاه به قیامت، انسان ساز است.
۴- هر کس باید ببیند چه پیش فرستاده است.
۵-فلسفه دو بار دستور به تقوا در یک آیه
http://eitaa.com/Heydari_org
📚کتابچه " قامت عقل و عشق در قیام کربلا " متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در سال ۱۳۸۶ در یکی از مساجد اهواز است که در سال ۱۳۸۷ توسط موسسه علمی پژوهشی منجی موعود و با حمایت سازمان ملی جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی در دو هزار نسخه، به چاپ رسید و بصورت رایگان توزیع شد. چاپ و توزیع مجدد آن در سال ۱۳۹۰بوده است.
🔹استاد حیدری در پاسخ به این پرسش که چرا متن آن سخنرانی در۹ سال اخیر تجدید چاپ نشده است گفت:
هرچند هنوز بعد از گذشت ۱۳سال، همه مطالب آن سخنرانی را صحیح می دانم و کلیت آن را می پسندم و معتقدم در دوره خودش، کاری ابتکاری و مترقی بود اما با مطالعات جدید و بازشدن افق های تازه، مترصدم تا آن بحث را درسطحی بالاتر و از "زاویه دید" متفاوت و مقتضای روز در یک جمع اهل اندیشه و احساس ارائه کنم ان شاالله و ترجیح می دهم تا آن زمان صبر کنم.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔴برگی از تاریخ ماندگار خوزستان
🔹متن نامه امام جواد علیه السلام به یکی از خواص اصحاب خود؛ علی بن مهزیار اهوازی:
بسم الله الرحمن الرحیم. یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزي فی الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علی قد بلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم ار مثلک لرجوت ان اکون صادقا فجزاک الله جنان الفردوس نزلا فما خفی علی مقامک و لا خدمتک فی الحر و البرد، فی اللیل و النهار فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمته تغتبط بها انه سمیع الدعاء.
به نام خداوند بخشاینده مهربان. ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند.
تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت و در آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راستگو باشم، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم وقتی که همۀ خلائق را جمع می کند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنونده هر دعائی است.
📚کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص۶۲۲
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵، ص۵۰۱
http://eitaa.com/Heydari_org
🔷محکومیت اهانت به پیامبر اسلام ص
🎙اهانت به پیامبر اسلام در فرانسه، و سوزاندن قرآن در سوئد، قلب قریب دو میلیارد مسلمان جهان را جریحه دارکرد و هر عقل سلیم و وجدان بیدار، این کار را تقبیح می کند و آن را نشانه استیصال دشمنان اسلام قرآن و رسول و در راس آنها #صهیونیسم جهانی می داند...
کتاب و رسول هر دو به ما آموخته اند که نه تنها به انبیا و کتابهای آسمانی جسارت نکنیم بلکه با احترام یاد کنیم و این آموزه مترقی، به موتور پیشران اسلام در اروپا و امریکا و سراسر دنیا تبدیل شده است و این اسلام خواهی مردم دنیا، فرعونها و ابوسفیانها را عصبانی کرده...
آنها داعش و سایر فتنه ها را در سرزمینهای اسلامی راهبری کردند با هدف تضعیف مسلمانان در منطقه و تخریب چهره اسلام در جهان. همین نشریه، سال ۹۳با انتشار تصویری، داعش را در حال به قتل رساندن پیامیر نشان داد. خب این خواسته آنها به همت محور مقاومت محقق نشد...
قطعا باید اعلام محکومیت و ابراز انزجار کنیم اما همانطور که رهبری در پیام حکیمانه شان فرمودند باید ازحوادث منطقه از جمله عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی و نقشه های آنان برای منطقه غرب آسیا غافل نشویم.
🔹فردا با در نظر داشتن ملاکها و شاخصهای ارائه شده توسط رهبری معظم، در #انتخابات دور دوم مجلس شرکت می کنیم تا هم حق خود را ستانده باشیم و هم ادای وظیفه و تکلیف کرده باشیم.
📌سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری؛ پنجشنبه ۲۰شهریور۹۹در مسجد امام حسین ع اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹دعا برای پدر و مادر
#امام_سجاد(ع) در دعای بیست وچهارم #صحیفه_سجادیه، توصیف جامعی از موقعیت برجسته پدر و مادر، منزلت والای ایشان و حقوق و تکالیفی که فرزندان نسبت به آنان دارند، بیان نمودهاند.
یکی از نکات ارزشمندی که از این دعای شریف به دست میآید، این است که باید در حق والدین خود دعا کنیم.
حضرتش در فرازی از این دعا چنین میفرماید:
🔸«اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِی ذِکْرَهُمَا فِی أَدْبَارِ صَلَوَاتِی، وَ فِی إِنًى مِنْ آنَاءِ لَیْلِی، وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ نَهَارِی. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اغْفِرْ لِی بِدُعَائِی لَهُمَا، وَ اغْفِرْ لَهُمَا بِبِرِّهِمَا بِی مَغْفِرَةً حَتْماً، وَ ارْضَ عَنْهُمَا بِشَفَاعَتِی لَهُمَا رِضًى عَزْماً، وَ بَلِّغْهُمَا بِالْکَرَامَةِ مَوَاطِنَ السَّلَامَةِ.
اللَّهُمَّ وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُکَ لَهُمَا فَشَفِّعْهُمَا فِیَّ، وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُکَ لِی فَشَفِّعْنِی فِیهِمَا حَتَّى نَجْتَمِعَ بِرَأْفَتِکَ فِی دَارِ کَرَامَتِکَ وَ مَحَلِّ مَغْفِرَتِکَ وَ رَحْمَتِکَ، إِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ، وَ الْمَنِّ الْقَدِیمِ، وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ».
خداوندا، پس از هر نماز من و در هر وقت دیگر از اوقات شب و در هر ساعت از ساعات روز، پدر و مادرم را از یاد من مبر.
بار خدایا، درود فرست بر محمد و خاندانش و مرا به سبب دعایى که در حق ایشان مىکنم بیامرز و آن دو را به سبب نیکى و مهربانى که در حق من کردهاند از مغفرت خویش بهرمند فرما و به شفاعت من از ایشان خشنود شو و نیک خشنود شو. و آنان را گرامى دار و به جاهاى امن و آسایش بهشت رسان.
خداوندا، آن دو را شفیع من گردان اگر آنها را پیش از من آمرزیدهاى، و مرا شفیع ایشان گردان اگر مرا پیش از ایشان آمرزیدهاى، تا من و پدر و مادرم در سایه لطف و رأفت تو، در سراى کرامت و جایگاه مغفرت و رحمت تو، همنشین هم گردیم، که تو را بخشایش بزرگ است و نعمت قدیم. و تو مهربانترین مهربانانی.
📌به مناسبت سخنان استاد شیخ رضا حیدری به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد ع در برنامه زنده تلویزیونی؛ ۲۳شهریور۹۹
http://eitaa.com/Heydari_org
#معرفی_آثار_مفاخر_خوزستان۱۲
🔴هدی الطالب
عنوان کتابی به زبان عربی است که به قلم آیت الله سید محمدجعفر جزائری مروج، اولین بار در سال ۱۴۱۶ق در قم به چاپ رسیده است.
این کتاب شرحی بر مکاسب شیخ انصاری ره در علم فقه، و نام کامل آن هدی الطالب الی شرح المکاسب است.
🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در :
http://eitaa.com/Heydari_org
#معرفی_آثار_مفاخر_خوزستان_۱۲
🔴هدی الطالب الی شرح المکاسب
تالیف این کتاب به زبان عربی است. نوشتار آن در سال ۱۳۸۶ق در نجف اشرف به پایان رسیده است و اولین بار در ۱۴۱۶ق در قم توسط موسسه دارالکتاب جزائری چاپ و منتشر شد و چاپ مجلدات آن تا بحث القدره علی التسلیم در ۷جلد پیش رفت و به این ترتیب بیش از سه چهارم مباحث بیع را دربرگرفت.
بعد از رحلت شارح، به همت سید محمد علی فرزند عالم و مجد او مباحث بیع بر اساس یادداشتهای والد پیگیری شد و در میانه جلد ۹ مباحث بیع پایان یافت. از آنجا مباحث خیارات شروع میشود و تا پایان مجلد ۱۴ به سرانجام می رسد.
در طول سالها، چاپهای متعددی از این کتاب توسط ناشرهای متعدد انجام شده است ؛ ذوی القربی ، چاپ اول آن را در سال ۱۳۸۸شمسی ارائه داد .مرکز الامام الحجه در سال ۲۰۱۹م و موسسه السیده المعصومه و نیز طلیعه نور و...نشر کتاب را برعهده داشتند لذا گاهی در سامانه های عرضه و فروش آن را هفت جلدی، دوازده جلدی ، چهارده جلدی و شانزده جلدی معرفی می کنند.
این کتاب شرح و تعلیقه ای بر مباحث بیع و خیارات از کتاب مکاسب اثر شیخ انصاری (متوفای ۱۲۸۱ق )است و مورد استقبال علما و فضلا بوده است.
از آنجا که کتاب به روش تعلیقه ای نوشته شده است، ابتدا عبارت شیخ انصاری ازمتن مکاسب در بالا ذکر شده و آنگاه توضیحات شارح در شرح مفاهیم و استدلالات با عدد در ذیل می آید و اقوال علمای پیشین همراه با نقد و تحلیل، و آراء و دیدگاههای خود را می نگارد.
روش مولف، از نظر لفظی؛ بیان مرجع ضمائر و تعیین فاعل و مفعول و صله و موصول و سایر مواردی است که مخاطب را به فهم متن نزدیک می کند چنانکه از نظر محتوایی؛ دفاع از اندیشه شیخ و رساندن مقصود ماتن به عنوان هدف شارح است اما به نظر می رسد نقد و به چالش کشیدن دیدگاههای شیخ و سایر فقیهان بیشتر مورد اهتمام بوده است لذا بر خلاف برخی که این کتاب را بر سیاق و منهج #منتهی_الدرایه می دانند اینجانب از این جهت آن دو را متفاوت می بینم.
این اثر ماندگار به خامه قلم آیت الله العظمی سید محمد جعفر #مروج_جزایری از فقها و اصولی های شیعه متوفای ۱۴۱۹ق =۱۳۷۷ش است که متولد شوشتر و دانش آموخته نجف بوده است و بیش از دو دهه در اهواز به تربیت شاگرد در سطوح عالی پرداخته است .
تالیف کتب و رساله های علمی متعدد فقهی، اصولی، کلامی که "#هدی_الطالب الی شرح المکاسب" و "منتهی الدرایه" مشهور ترین آن است و تربیت شاگردان و خدمات اجتماعی از برکات عمر نود و چند ساله این عالم بزرگ خوزستانی است.
🔹 مطالعه این کتاب و مراجعه و آشنایی با آن را به طلاب و فضلا توصیه میکنم برای استفاده، و پس از آن افاده در تدریس ها و بحثهای علمی تا گامی باشد در احیاء تراث علمای حوزه پر افتخار خوزستان.
✍رضاحیدری ۱۳۹۹/۶/۲۶ - اهواز
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اربعین زمانی تمدن ساز است که نماد عقلانیت شیعه باشد
🎙️ گزارش حرکت برخی کاروانها به سمت پایانه ها بعد از اعلان مقامات ایرانی و عراقی درباره عدم برگزاری مراسم اربعین را شنیدیم...
تعجب میکنم از کسانی که موج شیوع این بیماری سهمگین را می بینند، خسارتهای اقتصادی پیدا و پنهان ناشی از آن را خبر دارند، تلاشها و خستگی های کادر درمان را نظاره گرند، پرپر شدن عزیزان و داغدار شدن خانواده ها را حس می کنند، فتوای ضمان مراجع را مطلعند، توصیه و دستور، بلکه روش و مشی رهبر انقلاب را می بینند اما باز هم نمی توانند از فکر اربعین خارج شوند...
تعجب بیشتر از سخنرانها و روضه خوانهایی است که احساسات جوانهای پاکدل، نیک نهاد را تحریک می کنند و آنها را تحریض می کنند و در غیاب اطلاع آنان از مبانی دینی، مراسم اربعین را تا حد " افضل واجبات " و " ضروری " بالا می برند و برای اثبات ادعای خلاف عقل و خلاف شرع و خلاف مقررات خود وقتی هیچ دلیل معتبری (قرآن، روایت، عقل، اجماع) در دست ندارند به قسمهایی مثل "به جان امام حسین" و "به خدا" متمسک میشوند. بعید می دانم اینها ندانند که حفظ جان و سلامتی از #مقاصد_الشریعه است و نباید سهل انگاری کرد...
بر هیچ کس مخفی نیست که زیارت اربعین، توصیه ائمه ماست، روش علمای ما بوده و هست، بروز شور و عشق و دلدادگی شیعه است، وسیله ای است برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی... اما این همه، معنایش این نیست که بتوان جان مردم را به خطر انداخت و حرکت شیعه را در دنیا غیر عقلانی نمایش داد و مایه شین اهل بیت شد... #اربعین زمانی وسیله ساختن تمدن اسلامی است که پیام #عقلانیت را به دنیا مخابره کند همانطور که عشق را مخابره میکند.
آیا مقایسه کردن راه افتادن فضای کسب و کار و مشاغل، مترو و اتوبوس با راهپیمایی اربعین، درست است؟...آیا این خطبا، اندیشیده اند که الزام کردن مسولان به برپایی راهپیمایی اربعین در صلاحیت آنها نیست؟ آیا به این فکر کرده اند که وقتی جوانان متدین و دلداده کربلا را در مقابل مسولان قرار دهند و زمینه نافرمانی مدنی را فراهم کنند چه عواقبی دارد؟
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام استاد حیدری در مسجد امام حسین ع اهواز ۲۸شهریور۹۹
@Heydari_org
مکاسب1.m4a
21.98M
🎙فایل صوتی
درس مکاسب محرمه
🔻استاد شیخ رضا حیدری
اولین جلسه در سال تحصیلی جدید به صورت مجازی
🔹مدرسه علمیه امام جعفرصادق ع اهواز
۲۶شهریور۹۹
@Heidari_org
🔻تاریخچه تدریس در حوزه علمیه اهواز
تاریخچه اجمالی ۲۰سال تدریس استاد حجت الاسلام حاج شیخ رضا حیدری.
انتشار به مناسبت آغازسال تحصیلی ۹۹
📚تدریس های رسمی مدارس:
🔹اولین تدریس در آذرماه ۱۳۷۹ با کتاب" صرف ساده" در مدرسه علمیه امام خمینی.
🔹سال۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲تدریس دروس مقدمات؛کتاب های صمدیه، سیوطی، مغنی الادیب،تجزیه و ترکیب، جواهرالبلاغه، المنطق و شرح لمعه و الموجز در مدرسه علمیه امام خمینی، دارالعلم آیت الله بهبهانی و آل طیب.
🔹سال ۱۳۸۲تا ۱۳۸۶تدریس شرح لمعه، الموجز، اصول الفقه، بدایه المعارف الالهیه، مغنی الادیب، سیوطی در مدرسه امام جعفر صادق ع و امام خمینی ره.
🔹۱۳۸۶تا۱۳۹۱تدریس رسائل، مکاسب، اصول الفقه... در مدرسه امام خمینی ره و امام جعفرصادق ع.
🔹۱۳۹۱تا۱۳۹۸ تدریس کفایه الاصول و مکاسب در مدرسه امام خمینی ره.
🔸از سال ۱۳۸۵تا کنون با عنوان استاد مقرر و مشاور درس خارج فقه و اصول آیت الله موسوی جزایری در مدرسه بقیه الله.
📚تدریس های آزاد:
🔹تدریس حاشیه ملا عبدالله، بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبایی، مباحث دلیل انسداد رسائل، اساس النحو آیت الله بهبهانی، الوشاح آیت الله کرمی...
🔹 تدریس در چندگروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه".
http://eitaa.com/Heydari_org
⚫️به مناسبت ۷صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی ع، مطلبی که در ماه رمضان به مناسبت ولادت ایشان منتشر شده بود و مورد استقبال واقع شده بود را بازنشر می دهیم:⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
📚 معرفی کتاب
🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری :
کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ......در سال ۱۳۴۸ شمسی کتابی ترجمه میشود که توسط انتشارات آسیا به چاپ می رسد؛ #صلح_امام_حسن_ع_پر_شکوه_ترین_نرمش_قهرمانانه_تاریخ .
اصل کتاب به وسیله یکی از علمای شیعه نجف نوشته شده به نام شیخ #راضی_آل_یاسین (متوفای ۱۳۷۲ق) . ترجمه کننده این کتاب یک عالم جوان ۳۰ساله بوده است که احساس کرده مسئولیتی در قبال جامعه اش دارد .در آن سالها جریانهای مارکسیستی و جریانات چپ داشتند نشان می دادند که اسلام دو قرائت دارد؛ یکی قرائت حسنی و یکی حسینی، با خود می گفتند:《اگر امام خمینی تلاش می کند قرائت حسینی را جا بیندازد ما باید جوانان را جذب قرائت حسنی کنیم و ازاردوگاه امام خمینی دور کنیم》آن کسی که به میدان آمد و این کتاب را ترجمه کرد و به بازار نشر فارسی زبانان فرستاد، #آیه_الله_خامنه_ای بود. خود او این زیرتیتر را برای کتاب برگزید : "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ"...
چاپ اخیر این ترجمه با مطالبی که در قلاب نهاده و در پاورقی آورده دقت کتاب را بالا برده و حساسیت موضوع را نشان داده است و بخوبی مخاطب را به این حقیقت رهنمون میشود که : صلح امام حسن ع همانقدر به اسلام خدمت کرد که خون امام حسین ع.
🔴تاریخ سخنرانی :۱۳۹۸/۲/۳۰در جمع مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب.
🎧فایل صوتی کلام استاد حیدری به زودی در:
http://eitaa.com/Heydari_org