eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰میراث حدیثی عبدالعظیم حسنی 🔹شیخ صدوق (م ۳۸۱)، مجموعه روایات وی را با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم‌» گردآوری کرده است، ولى متأسفانه نسخه‌اى از آن در دست نيست (رجوع کنید: رجال النجاشى، ص ۳۹۲، ش‌۱۰۴۹). 🔹برخی محققان شمار احادیثی را که وی بی‌واسطه و با واسطه از امامان(ع) نقل می‌کند ۱۰۲ روایت دانسته‌اند؛ ۲ روایت از امام رضا(ع)، ۲۶ روایت از امام جواد(ع) و ۹ روایت از امام هادی(ع) است و روایات با واسطه وی هم به ۶۵ حدیث می‌رسد. 🔹در کتاب‌هايى که در شرح حال عبدالعظیم نوشته شده است، نویسندگان بخش‌هايى را به ذکر روايات او اختصاص داده‌اند؛ مثلا...مرحوم عزیزالله عطاردى در کتابی که در سال ۱۳۴۲ شمسی با نام «عبدالعظيم الحسني حياته و مسنده» به زبان عربی نوشته بود ۷۸ یا ۷۹ روايت از ایشان را جمع‌آورى کرده است. 🔹خود مرحوم استاد عطاردی چهل سال بعد با همکاری فاضل گرامی علیرضا هزار در سال ۱۳۸۲ شمسی کتابی با نام «مسند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام» را به زبان فارسی منتشر می‌کند که ظاهرا توسعه یافته همان کتاب اول او است و  عدد روایات را به ۱۰۲ نزدیک می‌کند. 🔹کتاب دیگری با عنوان «الشريف المعتمد شاه عبدالعظيم الحسنى حياته و مسنده» به قلم عبدالزهرا عثمان محمد در بيروت دارالهادى در سال ۱۴۲۲ قمری چاپ شده است که حدود دو سال بر مسند عطاردی سابق است. 🔍متن کامل مصاحبه را از اینجا بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3973771 📌کانال علمی پژوهشی و علمی تبلیغی استاد رضا حیدری را در ایتا دنبال کنید : http://eitaa.com/Heydari_org
سالگرد مرحوم استاد میرسالاری1.mp3
3.1M
🎧بشنوید 🔰هر وقت جامعه اینطور شد رو به رشد و بالندگی است. 🔻یک مجتمع فعال، یک جامعه پویا جامعه ای است که اوتاد و اعلام خود را، بزرگان علم و ملکات اخلاقی و مروجان مذهب را تکریم می کند و بزرگ میدارد. 🔸مرحوم در کوران پیروزی انقلاب سخنرانی میکرد. در دوران دفاع مقدس مسجد او کانون اعزام به جبهه ها بود. 🔸در حوادث و فتنه انگیزی هایی که در دو دهه اخیر دشمنان در موضوعات اقتصادی، قومیتی برای مناطق محروم حاشیه اهواز بوجود آوردند هیچگاه در تحرکی نبود. قطعا از مهمترین دلائل آن؛ حضور دائمی عالمان دینی در این منطقه است... 📌برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم یکمین سالگرد ارتحال عالم ربانی استاد سید محمود میرسالاری . اهواز ۱۷شوال۱۴۴۲ http://eitaa.com/Heydari_org
سالگرد مرحوم استاد میرسالاری2.mp3
3.67M
🎧بشنوید 🔰انقلابی این است نه آنچه تو میپنداری 🔻متاسفانه از اشکالاتی که به حوزه علمیه اهواز وارد است این است که اوتاد و اعلام و علمایش را تکریم نمیکند. من از سال ۷۹ مدرس بودم در اهواز اما تا قبل از سال ۸۲ که هنوز برای تدریس به مدرسه امام صادق ع نیامده بودم با مرحوم میرسالاری آشنا نبودم. 🔹از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۸ در این مدرسه تدریس کردم. در جریان فتنه ۸۸ ماموریتی به من سپرده شد که به دانشگاه صنعت نفت بروم و ناچار بودم که به خدمت در این مدرسه پایان دهم. 🔹سید محمود جمله ای فرمود که هم گویای وجوه علمی و فقهی ایشان بود و هم بیانگر روحیه انقلابی ایشان بود... فرمودند کاری که به شما سپرده اند وجوبش بر شما 《عینی》 است اما برای تدریس در اینجا 《من به الکفایه》 هست...یعنی در تزاحم این دو واجب برو واجب عینی را انجام بده... 🔹تقویت نظام اسلامی، تقویت حکومت دینی و نظام ولایت فقیه با این بیان عالمانه و کوتاه در جان من نشست و یک قاعده برای این طلبه کوچک درست کرد... 📌برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم یکمین سالگرد ارتحال عالم ربانی استاد سید محمود میرسالاری . اهواز ۱۷شوال۱۴۴۲ http://eitaa.com/Heydari_org
🔻سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری به مناسبت سالگرد ره 🔹نظریه یکی از مدلهای عملی شدن ولایت فقیه است. 🔹 نظریه پیشینه درازی دارد اما عملیاتی نمودن آن در قالب مدل جمهوری اسلامی از ابتکارات امام راحل بود. 🔹امام خمینی در این مدل حکومتی، مردم و اسلام را باهم می خواست. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
🔰سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری به مناسبت سالگرد قیام پانزدهم خرداد۴۲ 🔸این نکته را کمتر میگویند که در شمار مراجعی که با ۸۳سال سن "مرجع بودن " امام خمینی ره را (که ۶۲سال سن داشتند) فریاد زدند و خواستار اعمال مصونیت قضایی و سیاسی برای این مرجع تقلید شدند، بود و به این ترتیب با همت سایر مراجع، را به منصه ظهور رساندند. لذا رژیم، از اعدام امام عقب نشینی کرد و تصمیم گرفت امام را تبعید کند و سیزدهم آبان ۴۳ بود که امام به ترکیه تبعید شد. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
💠مردم اهواز همپای مردم قم در قیام پانزدهم خرداد۴۲ 🎙همزمان با قیام مردم قم در پانزدهم خرداد ۴۲، منزل آیت الله العظمی بهبهانی در اهواز به کانون تجمع علما، بازاریها و شخصیت های موثر تبدیل شد. ایشان با حضور علمای شهر، مصوب کردند که بازار اهواز از ۱۶خرداد به نشانه اعتراض تعطیل شود. همچنین دستوردادند که جمعیت زیادی از تمام استان در ۱۷خرداد دعوت شوند تا در مراسمی در مسجد جامع اهواز برضد رژیم و در حمایت از امام شرکت کنند که البته ساواک مانع برگزاری آن شد... 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در سالگرد قیام پانزدهم خرداد. اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
هدایت شده از رضا حیدری
💠تبلیغ دین به زبان قم یا به زبان قوم کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
📚 معرفی کتاب 🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری : کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ...گاهی در مورد امامان ما قضاوتهای نابجا داشته اند مثلا درباره امام صادق تحلیل هایشان به گونه ای است که تلاش علمی او را به جای نقطه قوت او، نقطه ضعف قلمداد می کنند... تلاش او را تلاش یک انسان عافیت طلب، منهای جامعه، چشم پوشیده از وقایع اجتماعی نشان می دهند. در بین سالهای ۴۵ تا۵۰ متفکرجوانی که تقریبا سی سال داشت به میدان آمد و با سخنرانیهای خود سعی کرد نه تنها آن شبهه را دفع کند بلکه دو هدف بزرگ را برای امام صادق نشان دهد: یکی؛ رسواکردن جریان خلافت که بی نصیب است از هرآنچه که میتوانیم برآن نام علم بنهیم. دو؛ فقه حقیقی واقعی را ترویج کند درمقابل فقه رسمی درباری...آن عالم جوان بود. آن سخنرانیها بعدها در سال ۵۸ در روزنامه جمهوری اسلامی به صورت چند یادداشت چاپ شد و قبل از سال ۶۰توسط نشر سید جمال بصورت یک کتاب ۱۱۱صفحه ای در قطع رقعی با عنوان چاپ شد. در سالهای اخیر چاپهای بهتری توسط موسسه انقلاب اسلامی و نشر آستان قدس رضوی و دفترنشرفرهنگ اسلامی ارائه شده است. پیشوای صادق را بخوانید... انسان را از این مطالب جسته وگریخته ای که درباره امامان در ذهن دارد نجات می دهدو یک نظام و ساختار درستی می دهد. 🔴تاریخ سخنرانی: ۱۳۹۸/۴/۰۸سالروز شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه امام صادق ع با حضور علما، مدرسین ،طلاب و عموم مردم اهواز. 💾 فایل متنی کلام استاد حیدری در روزهای آینده در کانال: http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اهمیت شرکت در انتخابات 🎙 ...شرکت در این همانطور که علمای بزرگ ما و رهبر عظیم الشان ما فرمودند هم یک حق است هم یک وظیفه است. هم حق داریم در سرنوشت خودمان ثأثيرگذار باشیم. هم از آنجائیکه دشمنان ما چشم دوخته اند به حضور ما در این میدان و هر رأی ما میتواند تقویت کننده نظام اسلامی باشد تقویت کننده درختی باشد که با خون شهیدان مان آبیاری شده وظیفه است و همه باید اهتمام داشته باشیم... 📌برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مسجد امام حسن مجتبی ع. حصیرآباد اهواز- ۱۴۰۰/۰۳/۰۸ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
حضرت معصومه س.m4a
9.86M
🎧فایل صوتی👆 🔹از سلسله سخنرانی های تبلیغی استاد حیدری در موضوعات روز موضوع: ولادت س و مدت: ۱۳دقیقه 📝محورها: ۱-فضائل و مناقب س؛ مقام علمی در کودکی، مقام شفاعت نزد پروردگار، حضور در سلسله راویان حدیث ۲-سفر ایشان به ایران و چگونگی ورود به قم ۳-روایات رسیده درباره مرقدشان در قم؛ ثواب زیارت، سه زیارتنامه ماثور ۴-اهمیت تربیت دختران در آموزه های دینی ۵- روز دختران فرصتی برای تکریم آنان 🔴 تاریخ انتشار در کانال مسجد امام حسین ع اهواز ۹۹/۴/۲. 📌کانال شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰توصیه به حضور 🔻آب راه خودش را پیدا می کند 🔸شما جوانها، یک هفته فرصت دارید تا پسرعمو و پسر دایی و همسایه و همکلاسی خودتان را قانع کنید برای حضور در ... تلفن بزنید، وقت بگذارید، توجیه و اقناع کنید آنها را... 🔹گلایه ها را بشنوید، حتی بعضی ممکن است سرخوردگی پیدا کرده باشند؛ سرخوردگیِ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی... در این جنگ اقتصادی اموالش را از دست داده باشد، در جنگ روانی دشمن، احساس بی ثمربودن رای به او القاء شده باشد، دوره های قبل با امید گشایش رای داده است اما گشایشی رخ نداده، سی سالش شده هنوز مجرد است و احساس خوشایند اجتماعی ندارد. اینها و موارد دیگر هرکدام مرهم جدایی میخواهد. 🔸از سال ۷۶ دارم رای میدهم و از نزدیک درجریان کارهای تبلیغاتی هستم قبل از آن هم دورادور صحنه های انتخاباتها را میدیدم... هیچ دوره ای اینطور دشمنان یکپارچه فریاد نمیزدند که؛《 رای ندهید》. 🔹حالا غربیها و منافقین فراری بگویند رای ندهید تعجبی ندارد اما میبینیم سعودیها که کشور را پادشاهی و خانوادگی اداره می‌کنند و نمیدانند دموکراسی با سین است یا صاد اینها هم نگران 《دموکراسی》 در ایران شده اند و میگویند ؛《رای ندهید》. از آن جالبتر داعش که حکومت را از آنِ خلیفه میداند و بس. و نظرخواهی از مردم را شرک میداند آنها هم نگران نقش مردم ایران و 《جمهوریت》 نظام جمهوری اسلامی شده اند. 🔸این توصیه کردن و ارتباط فردی و سینه به سینه را دست کم نگیرید. نگویید چه تاثیری دارد خودشان که میدانند و یا رای میدهند یا نمیدهند پس گفتن من چه تاثیری دارد... نه! مطمئن باشید که تاثیر دارد و گرنه قرآن ما را به امر نمیکرد؛ 《و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر》مصداقش همینجاست. 🔹وقتی دلایل حضور را میگویید خودبخود وضعیتِ مطلوب و فرد یا جریانی که میتواند ما را به آن وضعیت مطلوب نزدیک کند را میگویید و چه بسا لازم نشود صراحتا نام ببرید از یک فرد یا یک جریان، به ویژه وقتی مقاومت وجود داشته باشد... همین که دلسوزانه شاخص ها و ملاکها را بگویید و در یک فضای معنوی و ارزشی همراه با عقلانیت صحبت کنید، سنگهایی که جلو پای آنها انداخته اند را بردارید آب راه خودش را پیدا میکند. 🔴سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درجمع حاضران در مراسم دعای ندبه ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ http://eitaa.com/Heydari_org
🔰استاد شیخ رضا حیدری خطاب به جوانان؛ دعوت به حضور در انتخابات، به حق است. 🎙... وقتی دلایل حضور را بگویید خودبخود وضعیتِ مطلوب و فرد یا جریانی که میتواند ما را به آن وضعیت مطلوب نزدیک کند را میگویید و چه بسا لازم نشود صراحتا نام ببرید از یک فرد یا یک جریان، به ویژه وقتی مقاومت وجود داشته باشد... همین که دلسوزانه شاخص ها و ملاکها را بگویید و در یک فضای معنوی و ارزشی همراه با عقلانیت صحبت کنید، سنگهایی که جلو پای آنها انداخته اند را بردارید آب راه خودش را پیدا میکند. 🔍در خوزنا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-106703-.html ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ http://eitaa.com/Heydari_org
🔻حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری؛ وقت بگذارید، توجیه و اقناع کنید جوانها را. 🎙...این توصیه کردن و ارتباط سینه به سینه را دست کم نگیرید. نگویید این کار چه تاثیری دارد خودشان که میدانند و بالاخره یا رای میدهند یا نمیدهند پس گفتن من چه تاثیری دارد؟... نه! مطمئن باشید که تاثیر دارد و گرنه قرآن ما را به امر نمیکرد؛ {و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر} وقتی میفرماید از خصوصیات مومنان این است که تواصی به حق و صبر میکنند از مصادیقش همین عرصه انتخاب و تعیین سرنوشت است. 🔍در خبرگزاری بسیج بیشتر بخوانید؛ https://basijnews.ir/fa/news/9351532 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸هیچ دوره ای اینطور دشمنان یکپارچه فریاد نمیزدند که 《رای ندهید》. 🎙...حالا غربیها و منافقین فراری بگویند رای ندهید تعجبی ندارد اما میبینیم سعودیها که کشور را پادشاهی و خانوادگی اداره می‌کنند و نمیدانند دموکراسی با سین است یا صاد اینها هم نگران 《دموکراسی》 در ایران شده اند و میگویند ؛《رای ندهید》. از آن جالبتر داعش که حکومت را از آنِ خلیفه میداند و بس. و نظرخواهی از مردم را شرک میداند آنها هم نگران نقش مردم ایران و 《جمهوریت》 نظام جمهوری اسلامی شده اند》. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ 🔍در جهان اخبار، بیشتر بخوانید؛ http://jahanakhbarnews.ir/?p=24157 ➖➖➖➖➖➖➖➖ http://eitaa.com/Heydari_org
🎙...گلایه ها را بشنوید، حتی بعضی ممکن است پیدا کرده باشند؛ سرخوردگیِ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی... در این جنگ اقتصادی اموالش را از دست داده باشد، در بورس، در بازار، متضرر شده باشد.  در جنگ روانی دشمن، احساس بی ثمربودن رای به او القاء شده باشد، دوره های قبل با امید گشایش رای داده است اما گشایشی رخ نداده، سی سالش شده هنوز مجرد است و احساس خوشایند اجتماعی ندارد. فرزندش تحصیل کرده و بیکار است. دیگری پدرش بیمار است و در تهیه دارو دچار مشکل است... اینها و موارد دیگر هرکدام مرهم جداگانه ای میخواهد. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ 🔍در نبض شهر، بیشتر بخوانید؛ http://nabzshahr.ir/?p=30270 ➖➖➖➖➖➖➖➖ http://eitaa.com/Heydari_org
💠آستان ملک پاسبان 🎙...شیخ بهایی به همراه شاه عباس مشرف اند در حرم حضرت رضا ع. یک شب شیخ می بینه که شاه عباس لباس خدمتکاری به تن کرده و یک چهارپایه زیر پا گذاشته و داره با قیچی نوک این چراغها را میچینه و کوتاه میکنه... شیخ بهایی بداهه این شعر را گفت که: پیوسته بود ملایک علیین پروانه شمع روضه خلد برین مقراض به احتیاط زن خادم ترسم ببری شهپر جبریل امین مقراض یعنی قیچی. میگوید ای خادم وقتی میخواهی این فیتیله ها را کوتاه کنی و بچینی، آرام قیچی بزن چون جبرئیل امین در این حرم، پاسبان است و ممکن است شهپر جبرئیل را ناخواسته ببری. خیلی شعر تاثیرگذار و زیبایی است. گویای معرفت و شناخت شیخ بهایی از حضرت رضا ع است. 📌سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری به مناسبت ولادت علیه السلام ۱۳۹۹/۰۴/۱۱ http://eitaa.com/Heydari_org
💠...فإنّ من مفاخر الشیعة هو ان واضع علم النحو و مبتکره هو الإمام علی بن ابی طالب علیه السلام الذی أمر أباالأسود الدئلی بتدوین و تبویب هذا العلم بعد أن علّمه أرکانه. لکن الکتب التی صارت متناً دراسیاً و محوراً للدراسات النحویة و الأدبیة فی الحوزات العلمیة و المراکز و الجوامع العلمیة کثیرها أو أکثرها من غیر الامامیة من جملتها شرح السیوطی علی ألفیة ابن مالک المسمّی و المشتهر ب 《البهجة المرضیة》و منها 《مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب 》لإبن هشام الأنصاری... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از ص ۷ و ۸ کتاب اثر رضا حیدری، به زبان عربی که در سال ۱۳۹۸ در ۷۲صفحه رقعی منتشر شد . http://eitaa.com/Heydari_org
🔹..إنّ هذین الکتابین¹ و إن کانا من الکتب المفیدة و الفنیة جداً فی علم النحو لأجل ما لهما من السعة و الشمول لا سیما المغنی لإحتوائه علی المباحث الطویلة حول المفردات لکن فیهما نواقص و إشکالات من حیث العقیدة کما لایخفی. مثلاً انّهما یجوّزان لأنفسهما أن یوردا فی کتابیهما الأمثلة و الجمل و التعابیر التی کانت مطابقة لإعتقادهما الخاص. فمن جملة الأمثلة فی شرح السیوطی؛... و من جملة الامثلة فی المغنی ما یبتنی علی بعض الاحکام الکلامیة و الفقهیة و التفسیریة و غیرذلک مما یخالف مذهب أهل البیت علیهم السلام کما انّه کان فیه بعض الأشعار المبتذلة التی لاتلائم الأخلاق. فقد قام جمعٌ من المدرسین و المحققین لحذف بعض هذه الأمثلة منه و إضافة الروایات المفیدة الواردة عن الأئمة علیهم السلام و تزیینه بها و الإستشهاد بالأشعار التی ذُکرت و اُنشدت فی مدح الرسول و آله الطیبیین و مناقبهم و فضائلهم و رثائهم و سمّوه مغنی الأدیب فللّه تعالی درّهم و علیه أجرهم...². _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 1- هما؛ شرح السیوطی علی ألفیة ابن مالک المسمّی و المشتهر ب 《البهجة المرضیة》و《مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب 》لإبن هشام الأنصاری. 2- بخشی از ص ۸ و ۹ کتاب ، اثر رضا حیدری، به زبان عربی. تالیف سال ۱۳۹۵. منتشرشده در سال ۱۳۹۸. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔴برگی از تاریخ ماندگار خوزستان 🔹متن نامه امام جواد علیه السلام به یکی از خواص اصحاب خود؛ علی بن مهزیار اهوازی: بسم الله الرحمن الرحیم. یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزي فی الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علی قد بلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم ار مثلک لرجوت ان اکون صادقا فجزاک الله جنان الفردوس نزلا فما خفی علی مقامک و لا خدمتک فی الحر و البرد، فی اللیل و النهار فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمته تغتبط بها انه سمیع الدعاء.  به نام خداوند بخشاینده مهربان. ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند. تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت و در آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راستگو باشم، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم وقتی که همۀ خلائق را جمع می کند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنونده هر دعائی است. 📚کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص۶۲۲ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵، ص۵۰۱ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹تعداد روایات رسیده از و تعداد راویان 🎙... مامون وقتی پایتخت را از مرو به بغداد منتقل کرد امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد فراخواند و مدتی تحت نظر داشت و پس از بازگشت امام به مدینه هم از طریق دختر خود، ام فضل که او را به همسری امام در آورده بود گزارشات رفت و آمد های اما را داشت لذا ارتباط امام با شیعیان، بیشتر از طریق وکیلانش و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌گرفت که علی بن مهزیار اهوازی از جمله آنهاست. شاید به همین دلیل باشد که روایات اندکی ازامام به ما رسیده است. بر اساس تحقیقات محققان ظاهرا تنها حدود ۲۵۰ حدیث از خود او مستقیما نقل شده است با صرف نظر از احادیثی که امام واسطه در نقل آنهاست. البته شمار راویان و اصحاب او کم نیستند . از صد و چند نفر تا دویست و چند نفر گفته شده است.  بزنطی و برقی و صفوان بن یحیی و عبدالعظیم حسنی و حسین بن سعید اهوازی از جمله آنان هستند. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391/ 🌐کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔻اولین امام کم سن 🎙...امام محمدتقی در سال ۱۹۵ قمری در مدینه متولد شدند و از سال ۲۰۳ با شهادت امام رضا علیه السلام تا سال ۲۲۰ بمدت ۱۷سال امامت کردند که با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود. براساس نقل بیشتر منابع، (ع) در آخر ذی‌القعده سال ۲۲۰ق در ۲۵ سالگی با سم به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است. او در کنار جدش امام موسی بن جعفر(ع) در مقبره قریش در اطراف بغداد به خاک سپرده شد که بعدها به کاظمین نامیده شد. امام جواد ع، اولین امامی است که در سنّ کمِ به امامت رسیده است. پیش از ایشان، ظهور امام هشت ساله، سابقه نداشته است و همین سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا(ع)، در امامت او تردید کنند؛ وافقیه که در زمان امام رضا ع دردسر ساز بودند و اواخر دوره امام رضا کم رمق شده بودند دوباره به فتنه انگیزی پرداختند اما در نهایت به امداد الهی با بروز کرامات علمی و نشانه های علم غیب امام، بیشتر شیعیان توفیق پذیرش امامت محمد بن علی(ع) را یافتند و این حقیقت در ذهن همه شیعیان نهادینه شد که امام، امام است حتی اگر کم سن باشد و علوم او الهی و خدایی است نه اکتسابی و آنچه برای هدایت امت لازم است را به او عطا میفرماید. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391 🌐کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 عزاداری بر حسین ع نه به قدمت اسلام، که به قدمت انسان است. 🎙️اینکه گفته شود امام حسین ع از دوران شروع شده است و گاهی ذیل عنوان تحلیل شود، درست نیست...فصل عزاداری و ماه که فرا میرسد دشمنان اهل بیت این شایعات و شبهات را منتشر میکنند تا شاید چند جوان را متقاعد کنند که این عزاداریها یک چیز مستحدث و جدید است و اصالت و قدمت ندارد تا شاید بتوانند جوانان را از خیمه امام حسین ع دور کنند... پس از شهادت ع، اولین روضه خوان او کاروان اسرا بودند که کوچه های کوفه و دارالإماره را به مجلس عزا تبدیل کردند، شام را همینطور. ام البنین در مدینه علنی عزاداری میکرد. از خانه هیچیک از بنی هاشم دود طبخ غذا برنخاست و زنان سرمه نکشیدند تا ابن زياد به هلاکت رسید... زین العابدین از هر فرصتی استفاده میکرد برای زنده کردن و اعلان حوادث غمبار کربلا . همه امامان پس از امام حسین ع اقامه مجلس عزا کرده اند... امام باقرع، در مجلسی کمیت را بر سرودن اشعاری در رثای اباعبدالله الحسين ع تحسین و تشویق کرده است. امام رضا ع از دعبل خواست تا برای او و خانواده اش، مرثیه بخواند... البته این عزاداریها یک جور نبوده گاهی انفرادی و گاهی جمعی بوده. گاهی مخفی بوده و گاهی علنی ... عزاداری بر مصیبت امام حسین ع نه تنها از روز شهادت او بلکه قبل از شهادت او هم بوده است: رسول الله بر حسین گریسته است. علی گریسته است. قبل از آنها انبیای الهی از آدم تا خاتم همه گریسته اند. فرشتگان اقامه عزا کرده اند بر حسین ع...عزاداری بر حسین به قدمت اسلام نه!، به قدمت انسان است!. البته دوره های که شیعه قدرت و بسط ید داشته، این عزاداریها عمومیت و رواج و گسترش یافته است و دارای آیین و تشریفات شده است. مانند کارهایی که (نیمه دوم قرن چهارم قمری تا نیمه قرن پنجم) در ایران و عراق و یا در مصر وشمال افریقا انجام دادند... و صفویان ( ابتدای قرن دهم قمری تا نیمه قرن دوازدهم) که پرچمدارحکومت شیعی بودند رواج دادند آن عزاداریها و آیینها را و رسمیت بخشیدند به آن، نه اینکه ایجاد کنند آن را.... 🔰برشی از سخنان استاد رضا حیدری در شب اول محرم ۱۴۴۳، مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
عزادار دریایی است برای حرکت کشتی نجات حسین 🎙اقامه عزا بر اباعبدالله ◼️دین ما دین غم و اندوه نیست، خدا هم درباره خودش میفرماید؛ اضحک و ابکی میخنداند و می گریاند... اما فرموده اند بر بر مصائب امام حسین گریه کنید. خود ائمه هم پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم اشک ریخت بر حسین ع...همه امامان کشته شدند اما لقب شهید را و توصیه به اشک ریختن را فقط برای گفته اند...همه چهارده معصوم کشتی نجاتند اما کشتی نجات امام حسین از همه بزرگتر، جادارتر و سریع تر است... اما با همه بزرگی اش به اقیانوس و دریاها نیاز ندارد تا حرکت کند، قطره اشکی که بر گونه عزادارش می غلتد دریا می شود و آن کشتی حرکت می کند... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛شب اول ۱۴۴۲_ اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹نباید فقط برکربلا گریست بلکه باید به آن نگریست. 🎙روایات زیادی در فضل بر امام حسین ع و گزارشاتی درباره اشک گرفتن از انبیا و اولیا از آدم تا خاتم داریم، تا آنجا که چنین برداشت شده که هیچ پیامبری به نبوت نرسید مگر اشک بر حسین ع را داشته است... آیا هدف ازاین اشک ریختن باید مانند راز، سر به مهر بماند یا قابل رمزگشایی است؟ آیا خوانش و تحلیل "متن: Text" این روایات و دستورات باید با در نظرگرفتن "زمینه: Context" باشد یا در خلاء؟ عاشورا چند بعد دارد؛ بعد مرثیه و بعد حماسه. شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختتند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال میطلبد. نگاه تراژیک و عاطفی به از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم...لذا رفته رفته اشک، هم "عمل" شد و هم "هدف"...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه و... بر تارک کتابها می درخشد. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و پیش رفت. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع عده ای از دانشجویان - ۵ محرم ۱۴۴۲. http://eitaa.com/Heydari_org