eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
165 عکس
51 ویدیو
29 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نامگذاری به نام علی 🎙روایتی دیدم در ذیل ماده سما (نامگذاری) در کتبی مانند سفینه البحار که مردی به امام صادق ع گفت: ما فرزندانمان را با نام شما و پدران تان اسم می گذاریم آیا این کار ما سودی دارد؟ حضرت فرمودند: آری به خدا قسم، و مگر دین چیزی غیر از دوستی و محبت است؟... اهمیت به نام اهل بیت ع، از دیدگاه آنان چنین برجسته است....امام حسین ع نام فرزندان خود را علی نهاد؛ علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. و منقول است از ایشان که اگر فرزندان دیگری داشتم نام آنها را علی می گذاشتم... سنت نامگذاری فرزندان به نام علی در خود اهل بیت به شکل پررنگ وجود دارد لذا سه امام پس از امیرالمومنین همنام او هستند... در میان شیعیان آنها هم این سنت حسنه ادامه یافته است... اما کثرت و عمق توجه و توسل بختیاری ها به نام علی ع در جهان تشیع بی سابقه است نمی گویم کم سابقه است... بیشترین ترکیبات لطیف و زیبای اسمی با استفاده از دو رکن طبیعت محوری و ولایت مداری در میان بختیاری ها و لرهاست... 📚اقتباس از مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در سال ۱۳۸۷ درباره ولایت اهل بیت ع در فرهنگ بختیاری. ر ک : برچ شمشیر علی ع، نشر سروش هدایت، چاپ سوم، سال ۱۳۹۳، صفحه ۹۷ تا ۱۰۱ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹اسمهای مرکب با علی در بختیاری 🔍پرسش: من برای تبلیغ به مناطق کوهستانی خوزستان رفته بودم ویکی از اهالی که تحصیلات جامعه شناسی داشت گفت اسمهای مرکب مانند گرگعلی نشانه اعتقاد دیرین مردم این منطقه به الهه ها بوده و احتمالا گرگ از سمبلهای مقدس بوده است که پس از تشرف به اسلام هم همراه آن ها مانده و به شکل دیگری بروز کرده است.در این بحث چه جوابی باید بدهیم؟ ✍پاسخ استاد حیدری: همانطور که در مصاحبه ای در سال ۱۳۸۷ شرح داده ام و به چاپ هم رسیده است؛ این تحلیل از برخی روشنفکران و کسانی که در جامعه شناسی و نظائر آن مطالعه می کنند از جمله مرحوم در کتاب "اسلام شناسی" در بحث توتم که به معنی خدای طبیعی واولیه اقوام است صادر شده است و چندان که گوینده اش می نماید صحیح نیست و به راحتی قابل جواب است: 🔹پاسخ نقضی: این تحلیل درباره برفعلی و بردعلی و مانند آن صدق نمی کند چون هیچگاه برف و برد و ... در شمار قداست های برگرفته از طبیعت نبوده اند پس یقینا چنین رابطه و اعتقاد عبودیتی وجود نداشته است. 🔹پاسخ های حلی: پاسخ ۱- طبیعت برای مردم بختیاری عین زندگی بوده است و طبیعت گرایی در نامگذاری های آنان وجود داشته است ولی بعد از آشنایی با آیین زندگی بخش اسلام همان نامهای زلال و ساده را با افزودن نام پاک علی متبرک کرده اند مثلا فرزندی که هنگام کوچ در کنار سنگ بزرگی به دنیا می آمد بردی یا کودکی که در سربالایی هنگان کوچ به دنیا آمده باشد بنداری و بچه ای که درروز بارانی به دنیا می آمد بارانی می نامیدند. پس در مناسبت آن مولود با وضع طبیعت در آن زمان و مکان دخیل بوده است و بعد از اسلام به قصد تبرک، ترکیبات اسمی بوجود آمد. پاسخ۲- اینکه بختیاری ها به سمت ساختن ترکیبات متعدد با علی رفتند نشانگر این واقعیت است که هر خانواده ای دوست داشت نه تنها یک فرزند بلکه فرندانی یا همه فرزندان را به این نام بنامد. و روی آوردن به ترکیبات اسمی جدید و بعضا غریب به یکی از این دلائل بوده است: الف) وجه تمایز بین این علی ها برای تشخیص آنها از یکدیگر مردم را واداشت تا پسوند یا پیشوندی به عنوان قید برای قرار دهند و آن قید را معمولا از طبیعت اخذ می کردند. ب) اعتقادی وجود داشت که یک نام در هر خانواده به یک نفر اختصاص دارد و معتقد بودند نام مثل "فره" اختصاصی فرد است بنابراین نباید یک نام در یک خانواده و نسل دوبار تکرار شود. ✍رضاحیدری ۹۹/۵/۱۴ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: متن مصاحبه حجت الاسلام رضا حیدری درسال ۱۳۸۷ همراه با مصاحبه هایی از سایر علما و فضلا در کتاب ع اولین بار در سال ۱۳۸۸توسط نشر سروش هدایت چاپ شده است. در چاپ سوم کتاب، متن کامل مصاحبه در صفحات۹۵ تا۱۱۹ قابل مطالعه است. http://eitaa.com/Heydari_org
▪️« بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران/ کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران»¹ پیش از ظهر با خانواده به سمت دزفول حرکت کردم تا در مراسم اولین شب جمعه مرحوم اخوان² حضور پیدا کنم. گرچه در برنامه های اهواز حضور داشتم اما حاضر شدن بر خاکش را هم لازم دیدم. در جاده، خاطرات دوران نوجوانی در مسجد موسی بن جعفر ع، اردوها، جلسات قرآن، درسهای حوزه، تلاشهای شبانه روزی او در حوزه و مسجد، خدمتگزاری هایش به روضه های سیدالشهدا و گریه هایش بر مصائب اهل بیت، غیرت انقلابی اش در دفاع از نظام اسلامی، جدیت در تشییع و تدفین مصطفای عزیزم و بقیه شهدای رضوی همه مرور شد... ساعت ۱۶ در قطعه ۷ آرامستان شهید آباد دزفول به پدر مومن³ و مادر گرامی آن مرحوم تسلیت گفتم و به برادرانش آقاشیخ مهدی عزیز⁴ و آقا مصطفی، همدردی ام را اظهار کردم. رضوان خدا بر او باد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ 1_ این شعر از سعدی است. 2_ حجت الاسلام شیخ رضا اخوان صباغ، متولد ۱۳۵۸/۰۲/۱۰ تحصیلات متوسطه خود را در اهواز تا اخذ دیپلم ریاضی به پایان رساند و در سال ۱۳۷۷ برای تحصیلات حوزوی وارد مدرسه علمیه امام خمینی ع اهواز شد. تحصیلات خود را تا پایان سطوح ادامه داد و سالها در درس خارج آیت الله موسوی جزائری حضور یافت. از کودکی و نوجوانی در مسجد و فعالیتهای فرهنگی حضور داشت و از ابتدای جوانی با پذیرش مسولیتهای اجرایی در مساجد و حوزه های علمیه اهواز به پشتیبانی از فعالیتهای علمی و تربیتی فرهنگی پرداخت. آخرین مسئولیت آن مرحوم معاونت اجرایی مدرسه علمیه امام خمینی ره اهواز بود. وی در ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ پس از گذراندن دوره بیماری در تهران دار فانی را وداع گفت و در دزفول تدفین شد. گفتنی است آن مرحوم در سال ۱۳۸۶ در درس رسائل(مباحث قطع و ظن) استاد رضا حیدری در اهواز حضور داشت. 3-مهندس محمود اخوان صباغ از بازنشستگان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مدیریت مهندسی ساختمان و ساکن اهواز است. 4- حجت الاسلام شیخ مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقران الکریم و ساکن تهران است. وی دانش آموخته حوزه علمیه اهواز است و سالها در درس خارج فقه و اصول آیت الله موسوی جزائری حضور داشت و پس از مهاجرت به تهران در درس خارج فقه و اصول رهبر معظم انقلاب حضور یافت. مدیریت حوزه علمیه بقیه الله تهران، معاونت تعلیم و تربیت سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ از دیگر سوابق علمی و اجرایی این روحانی فاضل است. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹مسلمانان هیچگاه قرون وسطی نداشته اند 🎙شش قرن پس از میلاد حضرت مسیح ع جریانهایی در اروپا شکل گرفت و تغییراتی به وجود آمد که تا نه قرن، یعنی قریب هزارسال ادامه پیدا کرد. شاخصه اصلی این دوران که به معروف شد، مبارزه با با شعار دفاع از بود. جریانِ غالب بر پایه برخی آیات تحریف شده کتاب مقدس، علم آموزی را حرام دانستند و دانشگاهها و مراکز علمی را تعطیل کردند و دانشمندان متفرق و آواره شدند. علم کالای قاچاق و ممنوعه شد و طالبان علم مُحارب با خدا... اما در این سوی کره خاکی در اواخر قرن ششم پس از میلاد، مردی متولد می شود و در اوایل قرن هفتم با اسم رمز «بخوان» به پیامبری می رسد. کتاب او ابرِ سیاه تحریفات بوجود آمده در کتاب مقدس را کنار می زند و آفتاب علم و دانش را به شکوفه ها می تاباند تا عطرش در جهان بپیچد... آثار علمی دانشمندان مسلمان چند قرن بعد اروپا را از تاریکی جهلِ قرون وسطایی خارج کند... مسلمانان نه تنها هیچگاه به نام دین، با علم مبارزه نکردند بلکه به نام دین به علم آموزی و نشر دانش همت کردند. با محمد ص، عالمان تکریم می شوند و به قلمِ آنها قسم خورده می شود و بالاتر از خون شهید معرفی می شود. طلب علم، وظیفه و فریضه دانسته می شود. محدوده سنی و زمان هم ندارد؛ « مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ». قُرب و بُعد مکانی ندارد؛ « ولو بالصین». به هر قیمتی؛ « وَ لَوْ بِسَفْكِ اَلْمُهَجِ وَ خَوْضِ اَللُّجَجِ » و نکته جالب توجه این است که ظهور اسلام و آغاز حرکت علمی مسلمانان درست در زمانی است که سالهای اولیه رکود علم در جهان غرب و مسیحیت است و در قرن چهارم هجری که مقارن است با قرن یازدهم میلادی مسلمانان در اوج شکوفایی علمی اند و غرب در چاه تاریک جهل و خرافه. بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. سال ۱۳۸۶ http://eitaa.com/Heydari_org
⛔️ قصور یا تقصیر مسئولان در آلودگی هوا موجب ضمان است 🔰هوا و فضا از ثروتهای عمومی است و اختیار آن با حکومت و مدیریت است. برخی فقیهان معاصر تصریح کرده اند که هوا و فضا در شمار « انفال» است لذا نقش حاکمیت، در حفظ آن جدی است و باید برای فضا و هوا و همه آنچه محیط زیست نامیده میشود برنامه ریزی کند و در برابر متجاوزان به طبیعت از حقوق مردم صیانت و حفاظت کند البته این منافات با مسئولیت آحاد مردم ندارد که باید علاوه بر اینکه خودشان به آلودگی هوا دامن نزنند، متخلفان را نیز نهی از منکر کنند اما به هر حال این قدرت های مدیریتی هستند که باید مسئولیت امور را بپذیرند و مسئول در فرهنگ دینی یعنی کسی که در مقابل مردم و خدا پاسخگوست. اگر بر اثر قصور و کوتاهی مسئولان، عده ای سودجو یا منفعت طلب به طبیعت و انسان ها و حیوانات و گیاهان ضرر بزنند و آسیب برسانند مسئولان هم ضامن هستند یعنی باید خسارت‌ها را جبران کند زیرا کوتاهی و ترک فعل آنها اصطلاحاً « سبب » است هرچند « مباشر» فرد دیگری بوده است. از آن بالاتر جایی است که مثلاً با صدور مجوز بهره‌برداری بی‌رویه و خارج از ضابطه موجبات تخریب محیط زیست و ضرررساندن به مردم را فراهم کنند. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درباره آلودگی هوا در مصاحبه با خوزنا 🔍بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-131795-.html
📚حفاظت از محیط زیست بویژه در منابع اسلامی 🔰آیات زیادی در قرآن به ، نمادها و مظاهر آن اشاره دارد و گاهی پژوهشگران عدد آن را به بیش از دویست رسانده اند هرچند همه آنها از آیات الأحکام نيستند یعنی در فرایند استنباط احکام فقهی مورد استفاده و استناد قرار نمیگیرند بلکه جنبه های الهیاتی، اخلاقی، عقیدتی دارند. در روایات و احادیث رسیده از معصومان علیهم السلام هم مواردی داریم که همه اینها موجب شده در کتابهای فقهی هرگونه آلوده کردن آب و هوا و تخریب محیط زیست « حرام شرعی» دانسته شود و اگر کسی اقوال فقها را در ابواب مختلف جستجو کند اجماع آنها را تحصیل خواهد کرد البته در کتب فقهی باب مستقلی وجود ندارد و این شاید ناشی از نگاه فردگرایانه ایشان به فقه بوده باشد که در دوره های عدم حاکمیت فقها رایج بوده است. تعدادی از قواعد و اصول فقهی هم داریم که در موارد مختلف حفاظت از محیط زیست، یک یا چند قاعده قابل اجراست؛ قاعده لاضرر، اختلال نظام، افساد فی الارض، اسراف، ضمان، اتلاف، مصلحت، عدالت و... . 📌بخشی از متن مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری با خوزنا درباره آلودگی هوا 🔍بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-131795-.html
هدایت شده از رضا حیدری
🔴شانه جوان زیر بار مسئولیت انقلاب 🎙مخاطب این بیانیه چه کسی است؟ این موضوع مهمی است. آیا مخاطب آن مسئولین اند؟ قوه تقنین است؟ قوه قضاست؟ قوه اجراست؟ نیروهای مسلح اند؟ شخصیت های دانشگاهی اند؟ شخصیت های حوزوی و علما هستند؟ سرمایه گذارها هستند؟ ... مخاطب بیانیه آحاد مردم اند عموما از هر قشری _چون در انقلاب از هر قشری حضور دارد_ و خصوصا بار اصلی در بخش دوم بیانیه که رو به فرداست بر دوش جوانان است. پاراگراف اول آن با جوانان شروع میشود و با "سلام بر جوانان "تمام میشود... این خیلی امیدآفرین است. نشاط آفرین است... پیداست آنکه باید شانه را زیر بار مسئولیت بدهد و به میدان بیاید جوانان اند... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری؛ تبیین نقش در بیانیه گام دوم انقلاب، مسجد امام حسین ع اهواز ۹۹/۱۱/۲۰ http://eitaa.com/Heydari_org
▪️از دیروز صبح که خبر¹ را شنیدم مدام این بیت در ذهنم مرور میشد: لا صوَّت النّاعی بفقدک إنّه / یوم علی آل الرّسول عظیم². غم را در سینه ها تسکینی نبود تا پیام تسلیت رهبری³ صادر شد، بی اختیار بر زبانم جاری شد که؛ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ⁴. یکی از دوستان گفت: امیدورم آنها که بر ضد او سم پاشی میکردند با این پیام شرمنده شوند. گفتم: شرمنده شدن مراتبی از توبه است! امیدوارم نسبت به روشی که در پیش گرفته اند تجدید نظر کنند! عصر در مراسم ترحیم مصلا، سخنران مراسم حاج آقا حسن زاده⁵ بود و حق مطلب را ادا کرد. بعد از مراسم جلو رفتم و از ایشان تشکر کردم. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۱_رحلت حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خوزستان به علت ایست قلبی بامداد روز ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ ۲_ترجمه: صدا نکند خبر مرگ دهنده به فقدان تو، که آن روزی بزرگ بر آل پیغمبر صلّی الله علیه و آله خواهد بود. ۳_متن پیام مقام معظم رهبری که روز ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ صادر گردید. ۴_خداوند آگاهتر است که رسالت خود را کجا قرار دهد. ۵_آیت الله سید ابوالحسن حسن زاده از مجتهدان و علمای خوزستان و اساتید حوزه علمیه اهواز میباشد. http://eitaa.com/Heydari_org
📚ویژگی های کتاب « بازنویسی فارسی سیوطی »: 🔹 تبیین کوتاه و رسا با پرهیز إطناب مُمِل و ایجاز مُخِل 🔸 تدوین نموداری مطالب کتاب با هدف بالا بردن فهم پذیری مطالب 🔹 ترتیب مطالب شرح منطبق بر متن« البهجة المرضیه » و هماهنگ با آن 🔸 تسهیل یادگیری با تکمیل تقسیم‌بندی‌های کتاب و تصریح به اشکالات و توهمات مقدر 🔹 تثبیت آموخته ها با ایجاد پیوستگی و انسجام بین مطالب کتاب و دانسته های نحوی پیشین 🔸ترغیب مطالعه کننده به برقراری ارتباط با شرح با حفظ غلبه جانب درسنامه ای و گفتاری مطالب برجانب نوشتاری 🔹تکمیل فرایند یادگیری با ذکر مثال های متنوع و متناسب با بحث 🔸 تبیین نقش کلمات خاص در جمله و بیان شاهد مثال به صورت زیرنویس در متن 🔹 توضیح و شرح متن با استفاده از برخی علائم با هدف بالا بردن سرعت انتقال مطالب متن پشت جلد کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . 📌کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔸مکه شهر خدا، رمضان شهر الله 🎙...《و هو شهرٌ دُعيتم فيه إلى ضيافة الله و جُعلتم فيه من أهل كرامة الله...》رمضان ماهی است که شما به میهمانی خدا فراخوانده شده اید. شما در این ماه از اهل کرامت خدا قرار گرفته اید. میهمانی خدا یعنی چه؟ ضيافة الله يعني چه؟ ما میهمان خدا هستیم یعنی چه؟ ضيوف الرحمان هستیم یعنی چه؟ آنها که مکه مشرف شده اند دیده اند وقتی وارد میشوید در جاهای مختلف نوشته شده است؛ اهلاً بضيوف الرحمن... مرحباً بضيوف الرحمن؛ خوش آمدید ای مهمانان خدای متعال. ضیافت و مهمانی گاهی در مکان است مثل وقتی که ما به مکه می رویم و گاهی در زمان است مثل وقتی که ما وارد ماه مبارک رمضان می شویم. مکه شهر خداست؛ شهر به معنی فارسی آن... و رمضان شهر الله است؛ به معنی عربی آن. زمان و مکان هردو مخلوق خدا هستند ایستگاه هایی هستند که خدای متعال در طول زندگی ما در عمود مکان در عمود زمان قرار داده است برای تطهیر ما برای اینکه از ما بخرد کالاهای ما را زیبا کند رفتارهای ما را. ما گاهی مکان مقدس داریم و گاهی زمان مقدس... 🔻بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری: ۱۳۹۹/۰۲/۰۴ http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب 🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری : کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ......در سال ۱۳۴۸ شمسی کتابی ترجمه میشود که توسط انتشارات آسیا به چاپ می رسد؛ . اصل کتاب به وسیله یکی از علمای شیعه نجف نوشته شده به نام شیخ (متوفای ۱۳۷۲ق) . ترجمه کننده این کتاب یک عالم جوان ۳۰ساله بوده است که احساس کرده مسئولیتی در قبال جامعه اش دارد .در آن سالها جریانهای مارکسیستی و جریانات چپ داشتند نشان می دادند که اسلام دو قرائت دارد؛ یکی قرائت حسنی و یکی حسینی، با خود می گفتند:《اگر امام خمینی تلاش می کند قرائت حسینی را جا بیندازد ما باید جوانان را جذب قرائت حسنی کنیم و ازاردوگاه امام خمینی دور کنیم》آن کسی که به میدان آمد و این کتاب را ترجمه کرد و به بازار نشر فارسی زبانان فرستاد، بود. خود او این زیرتیتر را برای کتاب برگزید : "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ"... چاپ اخیر این ترجمه با مطالبی که در قلاب نهاده و در پاورقی آورده دقت کتاب را بالا برده و حساسیت موضوع را نشان داده است و بخوبی مخاطب را به این حقیقت رهنمون میشود که : صلح امام حسن ع همانقدر به اسلام خدمت کرد که خون امام حسین ع. 🔴بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری:۱۳۹۸/۲/۳۰ http://eitaa.com/Heydari_org
🎙️ قدر یعنی اندازه. شب اندازه گیری است. حتی اگر قدر به معنی تقدیر و سرنوشت باشد باز هم به اندازه گیری برمیگردد. پس اندازه ها را باید بفهمی .... خود به خود فاصله ها را می فهمی. استعدادها، داشته ها، ...را باید بشمری و قدرش را اندازه اش را بدانی... راه نرفته را، پاهای خسته و ناتوان را که دیدی و دوری مقصد را... آن وقت با خود می خوانی؛ کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش! کی روی!؟ ره ز که پرسی!؟ چه کنی چون باشی!؟... ناگهان آه میکشی. آه از سویدای دل. از نهاد میسوزی... این آه امشب ارزش دارد... طی شود جاده صدساله به آهی گاهی... کاش یک آآآه برخیزد از ما امشب. برگرفته از سخنان استاد رضا حیدری در منبر سال ۱۳۹۸ در مسجد امام حسین ع. http://eitaa.com/Heydari_org
روز قدس4.mp3
4.77M
🎧 روز قدس برشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت ⏳مدت : ۹ دقیقه 📌موضوع : چگونگی مراحل توسط یهودی های صهیونیست 📝محورها: ۱-یهودی های بنی اسرائیل در طول تاریخ بیش از دوهزارساله خود در هر سرزمینی که وارد میشدند اخراج می شدند به دلیل سوء هم زیستی. ۲-صهیونیستها که پراکنده بودن یهودی ها در دنیا را نمی پسندیدند تصمیم گرفتند در یک سرزمین جمع شوند. ۳- ابتدا به سراغ اوگاندا و طرابلس و... رفتند اما موفق نشدند.... ۴- ایده وارد شدن به فلسطین را با انگلیسی ها مطرح کردند آنها استقبال کردند. ۵-تنها ۲.۵تا ۵.۱ درصد اراضی سرزمین فلسطین را خریدند آن هم با چند واسطه از مالکان بزرگی که خودشان در اروپا و... ساکن بودند. ۶- زمین ها را پراکنده خریدند و بعد از ساکن شدن و اخراج بومیها، تعدی به زمین های همسایه ها را شروع کردند. ۷- خرید زمین، تعدی به زمینهای همسایه، درگیری، مذاکره و صدور قطعنامه توسط قدرتهای استکباری مثلا ۱۹۴۸ که طی آن ۵۷ درصد اراضی به یهودی های صهیونیست داده شد و امروز بیش از ۹۰ درصد را در اختیار دارند !. ۸- با جریان سازی رسانه ای ، مظلوم نمایی در فیلمها و رمان و ... نگذاشته اند فریاد مردم فلسطین به گوش جهانیان برسد. 🔹ادامه دارد.... 🔴تاریخ برنامه زنده: ۱۳۹۶/۴/۱ http://eitaa.com/Heydari_org
⛔️چرا باید به دنبال استخدام در ارگانها باشد؟ 🔹هر سرزمینی، هرکشوری، هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند باید به معلمان، استادان و صاحبان علم و فضیلت احترام بگذارد. 🔹متأسفانه امروز معلمان در جامعه ما احساس خوشایندی ندارند و منزلت خودشان را در نظامات اجتماعی، مناسب نمی بینند و این زنگ خطری است برای دولتمردان، سیاستمداران و قانونگذاران و مراجع تقلید و بزرگان ما. چرا باید شاهد باشیم که ما در آموزش و پرورش به فکر شغل دوم و سوم باشد و با توان حداکثری در کلاس درس حاضر نشود!؟ چرا باید دست روی دست بگذاریم تا مدرّس موفق و خوب حوزه علمیه ما به دنبال در نهادها، سازمان ها و ارگان ها باشد و در میانه سال با شاگردان خود خداحافظی کند و به آنها بگوید بر خلاف میل قلبی برای تامین معاش کرسی تدریس را رها میکند! و به فلان کار تبلیغی یا اجرایی خوب دیگر رو می آورد؟ 🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-138398-.html 📌کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰جايگاه امروز معلمان هر كشور تعيين كننده جايگاه آينده آن كشور است 🔸 هر کشوری را خواستید ببینید بیست سال دیگر در چه جایگاهی است امروزش را ببینید که جایگاه معلمان آن چگونه است؟ آیا معلمان آن کشور منزلت اجتماعی دارند؟ آیا تصمیم گیران و مدیران ارشد آن جامعه توانسته اند دغدغه معاش را از معلمان دور کنند؟ 🔸اگر معلمان و مربیان مهد کودک و دبستان و دبیرستان و دانشگاه و حوزه های علمیه کشور ما امروز احساس رضایتمندی و نشاط داشته باشند، احساس خوبی به شاگردان خود منتقل می کنند و میتوان امیدوار بود که آینده روشنی در انتظار ماست اما اگر خسته و ناامید باشند شاگردان را به سوی علم و فضیلت پیش نخواهند برد و سکانداران آینده کشور را افرادی دانا، عزتمند و با انگیزه نخواهیم یافت. 🔸باید فرهنگ سازی عمومی شود و نیز سازو کارهای تقنینی و اجرایی به گونه ای باشد که بهترین جوانان ما، استعدادهای برتر و درخشان ما، آینده روشن خود را در مدرس شدن و معلم شدن ببینند. 🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-138398-.html 📌کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰شاهنامه فردوسی یک اثر ماندگار و حکمیانه است و اینکه برخی افراد کم اطلاع یا کج سلیقه یا نا آشنا به امر تبلیغ دین و گوهر هنر، بیایند و بگویند این اثر جاویدان با دین مبین اسلام در تضاد است، سخن اشتباهی است. خداباوری، غیرت مداری و دین پروری در شاهنامه فردوسی موج می زند...  شاهنامه خوانی در تقویت خداباوری و رشد علاقه به میهن و افزایش روحیه مقابله با تجاوز احتمالی دشمنان این آب و خاک مؤثر است. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در ششمین مراسم شاهنامه خوانی گروه آسماری بختیاری. ۱۳۹۵ اهواز. 🔻انتشار به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم ، بزرگ‌ترین حماسه‌سرای ایران و سراینده شاهنامه http://eitaa.com/Heydari_org
📛 باید کانونهای ریزگرد، شناسایی و مهار شود/خارج از کشور بودن کانونها سلب مسئولیت نمی کند 🔹 ارگانهای دولتی بايد مكانهای خيزش گرد و غبار را شناسايی كنند و با اختصاص بودجه و رايزنی و اقدام جدی، اين كانونها را مهار كنند خواه داخل كشور باشند خواه خارج از كشور. بی شك حتی خارج از كشور بودن كانونها، سلب مسئوليت نميكند... 🔹هوا و فضا از ثروتهای عمومی است و اختیار آن با حکومت و مدیریت است. برخی فقیهان معاصر تصریح کرده اند که هوا و فضا در شمار « انفال» است لذا نقش حاکمیت، در حفظ آن جدی است و باید برای فضا و هوا و همه آنچه محیط زیست نامیده میشود برنامه ریزی کند و در برابر متجاوزان به طبیعت از حقوق مردم صیانت و حفاظت کند البته این منافات با مسئولیت آحاد مردم ندارد... 🔹 در کتابهای فقهی هرگونه آلوده کردن آب و هوا و تخریب محیط زیست « حرام شرعی» دانسته شود و اگر کسی اقوال فقها را در ابواب مختلف جستجو کند اجماع آنها را تحصیل خواهد کرد البته در کتب فقهی باب مستقلی وجود ندارد و این شاید ناشی از نگاه فردگرایانه ایشان به فقه بوده باشد که در دوره های عدم حاکمیت فقها رایج بوده است... 🔹تعدادی از قواعد و اصول فقهی هم داریم که در موارد مختلف حفاظت از محیط زیست، یک یا چند قاعده قابل اجراست؛ قاعده لاضرر، اختلال نظام، افساد فی الارض، اسراف، ضمان، اتلاف، مصلحت، عدالت و... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درباره آلودگی هوا در مصاحبه با خوزنا؛ ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ 🔍بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-131795-.html
🔰 از لحاظ کمیت معلمان دچار مشکلیم، کیفیت درس و سواد معلم هم مهم است/ ترتیبی بدهید که رتبه‌های بالای کنکور بیایند دنبال معلمی 🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: ما از لحاظ کمیّت معلمان دچار مشکلیم. گزارشی که به من دادند این است که الان حدود هفتاد هزار معلم ما در شرف بازنشستگی‌اند، در حالیکه حدود نصف این جمعیت را میتوانیم جذب کنیم. مشکل بزرگی است. باید روی این قضیه کار کرد. کیفیت معلم هم مهم است. کیفیت سواد و درس و علم و... این جور نباشد که رتبه‌های پایین کنکور بروند سراغ این قضیه. ترتیبی بدهید که رتبه‌های بالای علمی بیایند و از لحاظ اخلاقی، تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تدین، دین‌باوری قوی باشند. ۱۴۰۱/۲/۲۱ 🏷 | 💻 @Khamenei_ir
🔹شرح سیوطی یا شرح ابن عقیل؟ 📚 شروح و تعلیقه های زیادی بر الفیه ابن مالک (۶۰۰-۶۷۱ ق) نوشته شده، مانند... در میان همه شروح، شرح مزجی جلال الدین سیوطی(م ۹۱۱ ق)از جایگاه، شهرت و ویژگی هایی برخوردار است که خود او در خطبه ابتدای کتاب برخی از آن را بیان کرده است. از مزیت های شرح سیوطی بر شرح ابن عقیل چنین معروف است که فراگیری خوب آن، توانایی تدریس شرح ابن عقیل را ایجاد می کند اما بالعکس خیر. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب درکلام استاد شیخ رضا حیدری : 🎙کتابی است که توصیه میکنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ...گاهی در مورد امامان ما قضاوتهای نابجا داشته اند مثلا درباره امام صادق تحلیل هایشان به گونه ای است که تلاش علمی او را به جای نقطه قوت او، نقطه ضعف قلمداد می کنند... تلاش او را تلاش یک انسان عافیت طلب، منهای جامعه، چشم پوشیده از وقایع اجتماعی نشان می دهند. در بین سالهای ۴۵ تا ۵۰ متفکرجوانی که تقریبا سی سال داشت به میدان آمد و با سخنرانیهای خود سعی کرد نه تنها آن شبهه را دفع کند بلکه دو هدف بزرگ را برای امام صادق نشان دهد: یکی؛ رسواکردن جریان خلافت که بی نصیب است از هرآنچه که میتوانیم برآن نام علم بنهیم. دو؛ فقه حقیقی واقعی را ترویج کند درمقابل فقه رسمی درباری...آن عالم جوان بود. آن سخنرانیها بعدها در سال ۵۸ در روزنامه جمهوری اسلامی به صورت چند یادداشت چاپ شد و قبل از سال ۶۰ توسط نشر سید جمال بصورت یک کتاب ۱۱۱ صفحه ای در قطع رقعی با عنوان چاپ شد. در سالهای اخیر چاپهای بهتری توسط موسسه انقلاب اسلامی و نشر آستان قدس رضوی و دفترنشرفرهنگ اسلامی ارائه شده است. پیشوای صادق را بخوانید... انسان را از این مطالب جسته وگریخته ای که درباره امامان در ذهن دارد نجات می دهدو یک نظام و ساختار درستی می دهد. 🔴تاریخ سخنرانی: ۱۳۹۸/۴/۰۸سالروز شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز با حضور علما، مدرسین ،طلاب و عموم مردم http://eitaa.com/Heydari_org
📌نامه امام صادق (ع) به استاندار اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
💠مردم اهواز همپای مردم قم در قیام پانزدهم خرداد۴۲ 🎙همزمان با قیام مردم قم در پانزدهم خرداد ۴۲، منزل آیت الله العظمی بهبهانی در اهواز به کانون تجمع علما، بازاریها و شخصیت های موثر تبدیل شد. ایشان با حضور علمای شهر، مصوب کردند که بازار اهواز از ۱۶خرداد به نشانه اعتراض تعطیل شود. همچنین دستوردادند که جمعیت زیادی از تمام استان در ۱۷خرداد دعوت شوند تا در مراسمی در مسجد جامع اهواز برضد رژیم و در حمایت از امام شرکت کنند که البته ساواک مانع برگزاری آن شد... 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در سالگرد قیام پانزدهم خرداد. اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
🔹عصر در جلسه گروه اول علمی مان¹ میزبان استاد شیخ ماجد کاظمی² بودیم. پیشنهاد اعضا این بود که از خاطرات و انگیزه های تالیف بگویند. ایشان از خاطرات دوران کودکی و طلبگی در کاظمین شروع کردند و درباره جایگاه علمی آن منطقه در گذشته و افول آن در پی جنایات ضد دین بعثیها گفتند. از همراهی با نمایندگان امام خمینی (ره) در نجف و نیز شهید صدر و مبارزات انقلابی بر ضد صدام تا مهاجرت به ایران بعد از پیروزی انقلاب و فعالیتهای تبلیغی و انقلابی در اهواز و شروع تدریس در دارالعلم و مدرسه امام خمینی اهواز در دهه شصت هم گفتند. درباره تلاشهایشان در پاسخ به شبهات و جلوگیری از نشر مطالب غیر اسلامی و نادرست هم گفتند و از نکات جالب در خاطرات این بود که عمده شبهات عقیدتی و فکری که در دوران اقدامات ضد دینی بعثیها در عراق مطرح میشد عینا در دهه هفتاد در ایران مطرح شدند! اعضا درباره برنامه استقرار ایشان در قم و ترک اهواز پرسیدند و ایشان رسیدگی به امور اولاد³ و احفاد که همگی در قم زندگی میکنند و انتظارات آنها و نیز کم شدن میدان فعالیتهای تدریسی در اهواز و دعوتهایی از مراکز قم را دلیل هجرت عنوان کردند. درباره اهداف و انگیزه های خود در تالیف برخی کتب⁴ و ردیه ها هم مورد سوال قرار گرفتند و نکات جدید و مفیدی بیان کردند و ویژگیهای دائره المعارف و موسوعه فقهی درر⁵ را تشریح کردند. به ایشان پیشنهاد دادم که خاطرات شفاهی آن دوران، جمع آوری، مکتوب و منتشر شود تا نفعش عام باشد. خاطراتی از مجلس درس و مذاکرات علمی و روحیات تحقیقی و اخلاقی استاد بیان کردم و برای اعضای گروه توضیح دادم که بزرگداشت بزرگداشت فقه و معارف الهیه است. مقرر شد یکی از فضلای گروه، مقدمات برگزاری نشست علمی معرفی و نقد موسوعه درر را فرهم کند. در پایان از میزی که نمایشگاه آثار ایشان بود دیدن شد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ۱_جلسه نود و هشتم گروه اول از گروه های علمی پژوهشی. این جلسات از سال ۹۷ آغاز شد و در سال جاری در قالب چهار گروه به فعالیت خود ادامه می دهد. فضلا به صورت داوطلبانه عضو شده و به فعالیت علمی پژوهشی میپردازند. ۲_استاد گرامی آیت الله شیخ ماجد کاظمی، متولد سال ۱۳۳۷ش در کاظمین عراق، از مجتهدان و اساتید حوزه علمیه اهواز میباشد. ۳_تعداد فرزندان استاد ۹ نفر و تعداد نوه ها به تناسب ماشاءالله. ۴_ آثار مکتوب قریب ۳۰ عنوان میباشد که برخی عناوین در ۱۵ جلد و برخی در ۴ جلد و کمتر منتشر شده اند و گاهی به چاپ سوم رسیده اند. ۵_《 》شرحی بر کتاب فقهی اللمعة الدمشقیة در پانزده جلد است. کتاب مشتمل بر تمام ابواب فقه شیعه و به روش استدلالی است. مصنف آن را به عنوان متن درسی و با تکیه بر فقه متقدمین و بر مبنای حجیت خبر موثوق به، پی ریزی کرده است. http://eitaa.com/Heydari_org
📚نمایشگاه برخی آثار آیت الله شیخ ماجد کاظمی 🔸 در حاشیه نود و هشتمین جلسه گروه اول علمی پژوهشی استاد شیخ رضا حیدری. اهواز - خرداد ۱۴۰۱