eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️عاشورا نشان داد که در اوج مظلومیت، می توان فاتح بود و با خون هم ترسیم تابلوی ظفر ممکن است. 📚 "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" صفحه ۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 مگر امنیت از ضرر در نهی از منکر، شرط نیست!؟ 🎙شنیده اید که ع فرمود؛ میخواهم کنم و فرمود؛ آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود...این سوال برای جوانان پیش می آید که آیا این موضوع اینقدر ارزش دارد که حسین، جان در گرو آن نهد!؟ آیا این عاقلانه است !؟ این پرسش و تعجب ناشی از اینست که ما تصور درستی از امر به معروف و نهی از منکر نداریم چون آن را آنقدر تنزل داده ایم که به یک دستور دادن یا بازداشتن ساده، آنهم در امور روزمره و پیش پا افتاده محدود می کنیم و گاهی ملاک ما سلایق شخصی ماست... یا از چیزی نهی می کنیم که اساسا منکر نیست لذا سطح این فریضه و عنصر حیاتی در جامعه ما تنزل یافته...البته شاید بعضی امر و نهی های ساده هم در جای خودش لازم باشد اما مراد این است که نباید تمام هم و غم ما و افق دید ما محدود به موضوعات ساده و سلیقه ای شود... در این امور جزئی و ساده، حق با آن جوان است و عاقلانه نیست که ما هزینه گزاف مالی یا آبرویی یا جانی بپردازیم اما گاهی منکر بوجود آمده در حال خشکاندن ریشه دین خداست، کسی با منکرش اعتقادات مردم را سست کرده یا بدعتی نهاده در اینجا جا دارد که امام بفرماید: "انالله و انا الیه راجعون اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید"... جامعه به خوابی مرگبار فرورفته بود و سیدالشهدا دارد می بیند بزرگترین منکرات در حال انجام است و بزرگترین معروفات در حال ترک ولی کسی دم بر نمی آورد. بلکه بدتر؛ معروف ها منکر تلقی شوند و منکرها را بعنوان معروف می شناسند... این یک نهی از منکر عادی و جزئی نیست بلکه مهم و عمومی است که بقای دین و احیای دین وابسته به آن است و این مصلحتی بزرگ است که حتما باید بدست آید ... پس در اینجا عقل، امنیت از ضرر را شرط نمی داند البته ناگفته پیداست همچو کسی که بقاء و حیات خود را فدای بقاء و حیات دین خدا می کند نمرده است بلکه یافته است. 📚 بخشی از کتابچه "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" متن سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در سال ۱۳۸۶ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸آیت الله مروج نزد قمی ها و نجفی ها شناخه شده تر بود تا نزد اهوازی ها 🎙 ...در سال ۷۴ یا ۷۵ قبل از دیدار رهبری با مردم خوزستان، یکی از طلبه‌ها که کتاب «منتهی الدرایه» ایشان را می‌خواند، سر درس به استاد اشکالی می‌کند و از شرح کفایه آیت‌الله مروج نقل می‌کند. او وقتی نقل می‌کند می‌گوید: مرحومِ شارح در «منتهی الدرایة» چنین نوشته است ... . استاد در پاسخ طلبه گفت: مرحوم شارح زنده هستند! کافی است از مدرسه خارج شوید، خیابان‌های باغ شیخ را طی کنید، درِفلان را بزنید، مرحوم شارح در به رویتان می‌گشاید! این تلخ است!!! از یک طرف نشان‌دهنده رفعتِ قلمِ ایشان بوده است که قلمشان آن چنان قوی بود که شخص، ایشان را به دوره شیخ انصاری یا آخوند خراسانی نزدیک می‌دیده است، از طرفی هم ناراحت‌کننده است که ما اَعلام و بزرگان خود را در دوره حیاتشان هم نمی‌شناسیم. از طرفی نشان‌دهنده دوری این بزرگان از شهرت هم است که برای ما طلبه‌های جوان و تازه‌کار درس است. 🔻توضیحات مفید درباره کتاب و آیت الله مروج جزائری را در مصاحبه استاد رضا حیدری با ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3924529 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰جواب به ادعاهایی درباره معنی تاسوعا و عاشورا 🔻 در فضای مجازی، متنی منتشر شده که مدعی است؛ «تاسوعا و عاشورا معنای عددی ندارند، بلکه معنای: کلمه التاسوعاء روز بالا بردن ظرفیت و ایجاد فراخی در سینه‌هاست و العاشوراء نیز یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا می‌رود. این دو کلمه از ابداعات امام سجاد(ع) است و این دو معنی خیلی عاشقانه است». 📝حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای خوزستان، قرار داده است ادعاهای مذکور در آن متن را صحیح ندانست و در دو مقام، اجمالی و تفصیلی پاسخ‌هایی را ارائه داد. پاسخها را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077889 📌کانال استاد رضا حیدری: http://eitaa.com/Heydari_org
⁉️پرسش و پاسخ: 📨🔍 با تشکر از انتشار یادداشت علمی آقای حیدری در ایکنا. یک خاطره ای را نقل میکنم و سوالی دارم. برای تبلیغ به مسجدی در تهران اعزام شدم. در جلسه ای متوجه شدم که جوانهای آنجا معنای تاسوعا را روزِ بالارفت ظرفیت ها و فراخی سینه ها می دانند و معنای عاشورا را روزِ اوج گرفتن معاشرت با امام. و با استناد به تأییدیه و توصیه یکی از اساتید، اصرار بر فراگیرنمودن این معنا داشتند. و من پاسخی ندادم چون دیده بودم که برخی سخنران‌ها همین معنا را در سخنرانی‌ها تشریح می کنند لذا بدون اینکه بررسی کنم با سکوت خودم صحه گذاشتم. با توجه به این موارد وظیفه من چیست!؟ 📝پاسخ استاد رضا حیدری: وقتی یک چیزی اشتباه باشد اگر صد نفر هم آن را تکرار و تأیید و توصیه کنند می شود صد و یک اشتباه! تلاش کنید که به آن جوانها دسترسی پیدا کنید و یادداشت را برای آنها ارسال بفرمایید و خودشما هم توضیحات لازم را ارائه فرمایید تا مبادا نگاه سطحی و سلیقه ای به بحث عظیم کربلا و عاشورا در آنها نهادینه شود. اگر هم خود شما هنوز سوالاتی درباره متن دارید در خدمت تان هستم. ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
🔴 متنی پر تکرار اما بی اعتبار گاهی در برخی نوشته جات به صورت ذوقی و تخیلی بدون استناد به منابع معتبر، بحث هایی در حوزه مباحث دینی مطرح می شود که مخاطبان بدون اطلاع از نادرست بودن و غیر علمی بودن، آن را به عنوان بخشی از عقاید خود می پذیرند. اخیراً متنی در فضای مجازی، معنای عاشورا را روزِ اوج گرفتن معاشرت با امام حسین ع و روز تاسوعا را روزِ بالارفتن ظرفیت ها و فراخی سینه ها معرفی کرده است. با کمال تعجب، این متنِ غیرمستند و بی اعتبار در کتاب های چاپ شده نیز دیده شده است. و گاهی به محتوای سخنرانی رسمی هم تبدیل شده است. و یا توسط برخی سخنران ها و مربیان فرهنگی جوانان مورد تایید قرار گرفته است و برخی خبرگزاری های رسمی همچنان به مناسبت ماه محرم اقدام به باز نشر آن می کنند و به این ترتیب این متن بی اعتبار، پرتکرار شده است : • مثالِ کتاب:《سفری از عاشورا تا اربعین》 نوشته عبدالله مستحسن، منتشر شده توسط نشر مشهور در سال ۹۴؛ https://www.gisoom.com/book/11124723 • مثالِ تأييد توسط برخی مربیان فرهنگی جوانان: https://lobolmizan.ir/quest/28939 • مثالِ محتوای سخنرانی ها: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/10/2338646/ • مثالِ خبرگزاری ها و سایت ها: خبرگزاری بین المللی قرآن، ایکنا در تاریخ ۹۸/۰۶/۱۳ https://iqna.ir/fa/news/3839973 خبرگزاری صدا و سیما در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۲ https://www.iribnews.ir/fa/news/2801403 خبرگزاری ایکنای مازندران در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۴ https://mazandaran.iqna.ir/fa/news/3918907 سایت خبری تحلیلی مشرق در تاریخ ۹۹/۰۶/۰۳ https://www.mashreghnews.ir/news/1110100 خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۹۹/۰۶/۱۰ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/10/2338646/ پایگاه خبری جماران در ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1562561 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنای خوزستان، قرار داده است ادعاهای مذکور در آن متن را صحیح ندانست و در دو مقام، اجمالی و تفصیلی به بررسی و ارائه پاسخ‌ پرداخته است. پاسخها را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4077889 🌐کانال استاد رضا حیدری: http://eitaa.com/Heydari_org
🔸منابع استفاده شده در تأليف شرح روان مغنی 📚عمده نکته ها و مطالب از « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» و « قطر النّدی و بلّ الصّدی» و شرح آن و نیز « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن، که همگی از آثار ابن هشام می باشند، بوده است و در شرح شواهد و مثالها از کتاب《 شرح شواهد المغنی 》اثر جلال الدین سیوطی و 《شرح ابیات مغنی اللبیب》 اثر عبدالقادر عمر البغدادی و 《جامع الشواهد》 نوشته محمدباقر الشریف بهره برده شد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران. http://eitaa.com/Heydari_org
۱۷ 🔹عنوان کتابی دو جلدی به زبان عربی است که به قلم آیت الله العظمی سید علی موسوی نوشته شده و تأليف جلد اول آن در ۱۳۷۱ ق به پایان رسیده است. کتاب دربردارنده موضوعات گوناگون به ویژه بحثهای فقهی و اصولی به روش استدلالی است. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
۱۷ 🔴 الفوائد العَلیة تألیف این کتاب به زبان عربی، در دو جلد انجام شده است. ‌جزء اول كتاب در ۱۳ ذى حجه سال ۱۳۷۱ به دست مؤلف آن به پايان رسيد و اولین بار در زمان حیات مؤلف در سال ۱۳۷۳ق یا ۱۳۷۴ق در تهران چاپ و منتشر شد و جلد دوم آن در سال ۱۳۸۰ق در تهران منتشر شد. بار دیگر در سال ۱۴۰۵ ق در قم به صورت تک جلدی چاپ و منتشر شد. و اخیرا توسط نشر زین در قم در دوجلد و مجموعا ۶۲۴ صفحه منتشر شد. مؤلف در مقدمه چند سطری خود، انگیزه تألیف را پاسخ دادن به درخواست برخی مؤمنین از اهل علم و فضل، بیان کرده است. کتاب را مشتمل بر ۷۲ بحث مستقل با عنوان《فائدة》قرار داده است که برخی از آنها پاسخ به پرسشهایی است که از ایشان شده و برخی نقد بر آراء محققان است و برخی تبیین و تشیید مبانی خاص خود مؤلف. لذا می توان آن را نوعی مجموعه مقالات در علوم مختلف اسلامی دانست که همه آن عربی است به جز فائدة ۳۷ و ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ که به اقتضای مخاطب و پرسشگر، فارسی پاسخ داده شده است. عمده فوائد مندرج در کتاب، موضوعات و مباحثِ فقهی از ابواب مختلف مانند؛ عقد فضولی، عقد قراض و مضاربه، حقیقت وقف، میراث، شک در نماز، نکاح، نماز جمعه و...است و برخی قواعد مانند؛ قاعده مقتضی مانع و تفاوت آن با استصحاب، قاعده ید، قاعده عدل و انصاف هر کدام ذیل یک مبحث مستقل، بررسی شده اند. چنانکه برخی مباحث علم اصول فقه بحث شده اند مانند؛ قطع طریقی و موضوعی، مفاهیم انشائیه در عقود و ایقاعات، علم اجمالی، معانی اسمی و حرفی. از مباحث علم منطق نیز می توان به بحث؛ اجزاء قضیه، دفع اشکال بر استدلال به شکل اول قیاس مثال زد. بحث از لزوم معرفت امام، دفع شبهات جبر و تفویض نیز از مباحث کلامی کتاب است و در مواردی به بحث های تفسیری پرداخته است مانند؛ فایده ۲۴ و ۲۵. روش مؤلف، بررسی عالمانه و محققانه موضوعات و پاسخ دادن استدلالی به پرسش‌ها است. از مقدمات عقلی و نقلی برای اثبات مدعا بهره می برد و با نقدهای صریح و شجاعانه مخاطب را تحت تأثير قرار می دهد و گاهی آنچه را در برخی کتب در شمار بدیهیات شمرده شده نقد و رد کرده است. این کتاب اخیراً در سال ۱۴۰۱ش= ۱۴۴۳ق با تحقیق و تصحیح حجت الاسلام والمسلمین از اساتید حوزه علمیه اهواز توسط نشر زِین در چاپی نفیس در قالب دوجلدی به جامعه علمی عرضه شده است. قرارگرفتن حدود ۹۰۰ پاورقی با هدف ذکر ارجاعات برای آیات و روایات و نیز ذکر منبع برای اقوالی که ذکر شده است و افزودن مصادر و فهرست در انتهای کتاب و نیز تصحیح اغلاط چاپی نتیجه تلاشهای مصحح بوده است و مطالعه و استفاده را برای مراجعه کنندگان تسهیل نموده است. ‌ تقریظ آیت‌الله سیدعلی شفیعی بر این چاپ از گفتگویی بین ایشان و رهبرمعظم انقلاب حکایت می کند که نشان دهنده مراجعه معظم له به این کتاب و توجه به عدم ذکر ارجاعات در چاپهای پیشین است که همین امر انگیزه آغاز و انجام تصحیح و تحقیق کتاب شد. این اثر ماندگار که گاهی القواعدالکلیة خوانده می شود به خامه قلم آیت الله العظمی میرسید علی موسوی از فقها و اصولی های شیعه متوفای ۱۳۹۵ق =۱۳۵۴ش است که متولد بهبهان و دانش آموخته بهبهان ونجف بوده است و پنج دهه در نجف، کربلا، بهبهان، رامهرمز و اصفهان به تدریس پرداخته است. از برکات عمر نود و چندساله این مرجع تقلید خوزستانی، تالیف کتب و رساله های علمی متعدد فقهی، اصولی، کلامی، ادبی که " مصباح الهدایه فی اثبات الولایه" مشهور ترین آن است و نیز پرورش شاگردان و مجتهدان و خدمات اجتماعی گسترده بدون استفاده از منابع مالی دولتی را می توان برشمرد. 🔹 مطالعه بلکه مباحثه و تدریس آن را به فضلا و محققين توصیه میکنم و پس از آن هامش نويسی و شرح و احیانا نقد و بررسی. ✍رضاحیدری ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
💠نشر خرافات در ماه صفر ⁉️پرسش: در فضای مجازی، متن هایی منتشر شده که در آن توصیه شده؛ 《اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا ازبلا دور شوید》 آیا صحت دارد؟ 🎙پاسخ استاد رضا حیدری را از اینجا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3995954 📌کانال حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰پاسخ استاد حیدری به پرسشی درباره روایت امام عسکری ع که زیارت را یکی از علامتهای پنجگانه مؤمن معرفی می کند. پرسش و پاسخ را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/Heydari_org/283
🔰 خطا در‌ تحلیل حرکت امام حسین ع ⁉️پرسش و پاسخ: 📨پرسش: حاج آقا... در خطبه نمازجمعه فرمودند که؛ 《 بارها کراراً از همین تریبون عرض شد؛ حادثه عاشورا رقم نخورد که سیدالشهدا(ع) حکومت جهانی تشکیل دهد او می دانست با ۷۰ نفر ۱۰۰ نفر ۱۵۰ نفر امکان ندارد منتهی این حرکتی که آغاز کرد برای اینکه بسترسازی و زمینه سازی بکند برای حکومت جهانی ولی الله الاعظم امام عصر سلام الله علیه》چقدر این تحلیل را می پسندید؟ 📝پاسخ استاد حیدری: بخش اول سخن ایشان که؛ حرکت سیدالشهداء برای تشکیل حکومت نبوده و اینکه امام علم داشته است به عدم توفیق در تشکیل حکومت، یکی از اقوال در مسأله است. این سوال که آیا هدف و برنامه امام چه بوده؟ آیا تشکیل حکومت منطقه ای یا جهانی بوده است یا اساساً در پی شهادت طلبی بوده یا صرفاً دفاع و عدم البیعه یا چیزهای دیگر، سالهاست که مورد بحث و تبادل نظر محققان بوده و هست به ویژه در صد سال اخیر. و هرکدام از این وجوه طرفدارانی دارد و مخالفانی. از قضا اصل نظریه تشکیل حکومت مورد تأیید بزرگانی مانند امام راحل قرار گرفته است! اما بخش دوم سخن ایشان که؛ امام حرکت کرد برای بسترسازی حکومت جهانی ولی الله الاعظم، خلط آشکار است بین 《هدف و قصد》 با 《 نتیجه و اثر》. اینکه بگویید امام حرکت کرد برای فلان چیز غیر از این است که بگویید فلان چیز بر حرکت امام مترتب شد. اولی هدف و قصد را بیان می کند و دومی نتیجه و فایده و اثر را. البته حرکت سیدالشهدا آثار، فوائد و نتایج زیادی داشت مانند زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر ع اما باید آنها را از هدف و قصد امام حسین ع تفکیک کرد. نتایج قیام امام یک امری پسینی است که در عمود تاریخ بر حرکت امام مترتب شده است و با مطالعه حوادث پس از عاشورا به دست می آید اما اهداف حرکت امام امری پیشینی است که باید از مطالعه نامه ها و خطبه ها و سخنان آن امام از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا به دست آورد و با مواضع ایشان در سالهای قبل از حرکت نسبت سنجی کرد. چنانچه امور پسینی در تحلیل ما از حرکت امام دخیل شوند و به عنوان اهداف معرفی شوند ما نوعی تحلیلِ معکوسِ تاریخ انجام داده ایم چون از امور متاخر به امور متقدم رسیده ایم و از انتها به ابتدا. که این در تحلیل تاریخ یک خطاست. ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اعتبار اشعار در استنباط احکام ادبی 📚علمای ادبیات ( العربية ) در استنباط احکام ادبی و به خصوص احکام نحوی به آیات قرآن و روایات و مَثل ها (ضرب المثل ها) و نیز اشعار عرب و گاهی جملات و نثر اشخاص ( به ویژه اهل حجاز که فصیح اند) احتجاج و استناد می کنند و در یک تقسیم‌بندیِ زمانی، شعرای عرب به چهار دسته تقسیم می شوند: طبقه اول: 《الجاهلیون》: شعرای پیش از اسلام مانند امرئ القیس و أعشی و ... . طبقه دوم:《 المخضرمون》: شعرایی که جاهلیتِ پیش از اسلام و نیز دوره ظهور اسلام را درک کرده اند مانند لبید و حسّان و کعب بن المالک که هر سه به شعراء النبی مشهورند. طبقه سوم: 《المتقدّمون》 : شعرایی که در صدر اسلام بودند تا ۱۵۰ هجری قمری و لذا گاهی به آنها الإسلامیون نیز می گویند مانند: جریر و فرزدق. طبقه چهارم:《 المولدون》: شعرایی که بعد از ۱۵۰ هجری قمری بودند لذا به آنها المحدثون نیز گفته می شود مانند بشار و ابونواس. اعتبار و حجیت اشعار طبقه اول و دوم در استنباط احکام ادبی، اجماعی است و مشهور طبقه سوم را نیز معتبر می دانند اما طبقه چهارم قابل استناد و استشهاد نیست و سیوطی در کتاب《 الاقتراح 》 ادعای اجماع کرده است بر عدم اعتبار کلام طبقه چهارم در استنباط احکام ادبی. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹جنگ رسانه ای 🎙وقتي تهديد دشمن و حمله او نرم است، رسانه ای و تبليغات است، جنگ روانی است، مقابله هم بايد نرم باشد. پس راه مقابله با چنين دشمنی بصيرت و حضور در صحنه و تشخيص به موقع دوست از دشمن است. 🔻حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری مراسم ۹دی ۱۳۹۴ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸‌لنگرِ امنيت، ثبات و آرامش در اين سرزمين 《ولايت فقيه》 است 🎙‌رهبر دينیِ عادل و شجاع، عمود خيمه امت اسلامی است. سكاندار كشتی امت اسلام در طوفانهای حوادث است. لنگر امنيت، ثبات و آرامش در اين سرزمين،   است. با وقوع رخدادهای سياسی منطقه،  ديگر نه نياز به بحث از پيشينه ولايت فقيه است و نه از مبانی فقهی وكلامی و مشروعيت آن. امروز همه مردم ما، همسايگان كشور ما، دوستان و دشمنان ما همه و همه اين مهم را فهميده اند كه كارآمدی و كاركرد بی بديل ولايت فقيه برای همگان حتی آنان كه از نظر ايدئولوژيك با آن مخالفت می كردند نيز روشن شده است . 🔻حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری مراسم ۹دی ۱۳۹۴ http://eitaa.com/Heydari_org
🔰 ایران قوی 🎙مقام معظم رهبری دیروز در سخنرانی خوب و راه گشایی که داشتند بحث هایی را در زمینه مباحث سیاسی و امنیتی کشور بیان کردند. یک تعبیری داشتند؛ 《 》. ملت مانند مولا و مقتدای ایشان امیر مومنان علی علیه السلام مردمی هستند قوی ولی مظلوم. قبلاً در یک سخنرانی دیگر فرموده بودند؛ 《مقتدر و مظلوم》. مظلوم یعنی کسی که به او ظلم شده، کسی که زورگویان به او زور می گویند. اما این کسی که مورد ظلم و زور قرار گرفته یک وقت تسلیم میشود و دستهایش را بالا می برد و می گوید؛ آقای زورگو هرچه تو گفتی! یک وقت هم می‌گوید؛ نه! من مقاومت می کنم با هوشیاری مقاومت می کنم تاکتیک را عوض می کند. یکجا نرمش قهرمانانه می کند، یکجا شمشیر به دست می گیرد، یکجا می جنگد، یکجا تبیین می کند. 📺بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در برنامه زنده شبکه خوزستان 🔍از اینجا بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/m-152975.htm
💠 در مقابل طوفانها ایستاده ایم 🔸‌حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری ایستادگی نظام جمهوری اسلامی در مقابل طوفان تحریم‌ها و دشمنی ها را مرهون پشتیبانی مردم نجیب ایران دانست و خواستار بازبینی برخی روش ها شد. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید👇: http://www.khoozna.ir/m-152975.htm
🔴 وحدت اسلامی 🔸نقطه کلیدی شکل‌گیری در جامعه اسلامی، تفسیر کلمه وحدت به معنی واقعی آن است. ‌🔸 وحدت همواره زمینه را برای توسعه رشد و گسترش اسلام فراهم می‌کند. خداوند متعال نیز وحدت را در آیات قرآن مورد تاکید قرار داده است. 🔸 اگرچه تفاوت‌های دیدگاهی وجود دارد و می‌تواند در قالب گفتگو‌های علمی آن هم در نزد اهل علم و نظریه‌پردازان و نقادان مورد بررسی قرار بگیرد، ولی باید در نظر داشته باشیم که این تفاوت‌ها در دیدگاه‌ها را نباید به کوچه و بازار کشاند. ‌🔸 بسیاری از اختلافات علمی و ابهاماتی که امروزه بر آن تاکید می‌شود و وجود دارد به خاطر شکل گیری سوءتفاهم‌ها پیش‌فرض‌ها و برداشت‌های اشتباهی است که در طول سالیان دراز شکل گرفته است. 🔸تمرکز دشمنان در جهت هدف‌گیری وحدت میان مسلمانان قرار دارد آنان برای رسیدن به اهداف خود برخی از نکات را به عنوان نقطه ضعف مورد استفاده قرار داده و بین شیعه و سنی فاصله ایجاد می‎کنند بنابراین باید توجه داشته باشیم که از ایجاد چنین فرصت‌هایی برای استفاده دشمن اجتناب کنیم. 🔸امام خمینی (ره) بنا به پیشنهاداتی که به ایشان شده بود تصمیم گرفتند تا یک هفته فاصله ما بین دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کنند. 🔸وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری مسئله‌ای استراتژیک است. ‌🔍متن کامل مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری با خبرگزاری رسمی قوه قضائیه « میزان » در مهرماه ۱۴۰۰ را از اینجا بخوانید: https://www.mizan.news/fa/news/766661 @Heydari_org
📣معرفی دو کتاب در شرح و توضیح دروس سطح دو و سطح سه حوزه های علمیه: 📚منتهی الدرایة في توضیح الکفایة👇 https://eitaa.com/Heydari_org/173 📚‌هدى الطالب الى شرح المكاسب👇 https://eitaa.com/Heydari_org/265 🌐کانال حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔰تبیین جایگاه در جامعه بر اساس مبانی دینی 🔴مبادی و مبانی فقهی و قرآنی روایی اعتراض: خاستگاه اعتراض در آموزه ها مبانی و مبادی فقهی اعتراض حکم شرعی اعتراض از احکام پنجگانه 🔴 تبیین بایسته ها و حکمت اعتراض: رابطه متناسب حق و تکلیف حقوق متقابل حاکمیت و مردم برقراری عدالت و تظلم خواهی آسان حفظ ارزشها و تجدید نظر در شیوه ها 🔴 آسیب های اعتراض: برهم زدن وحدت و یکپارچگی جامعه اسلامی بهانه دادن به دشمنان مسلمین عدم رعایت اخلاق عدم ابتناء روش ها بر عقلانیت سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان را در خوزنا بخوانید:‌ http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
🔹مبانی و مبادی فقهی اعتراض 🎙...یک عنوان دیگر در فقه، بحث مستثنیات غیبت است که در آنجا هم از همین عنوان تظلم و دادخواهی استفاده کرده اند. مرحوم شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه عنوانی دارد به نام غیبت که آن را به عنوان یک کار حرام معرفی می کند و بعد مستثنیات غیبت کردن را که می شمارد یکی تظلم و دادخواهی کسی است که مظلوم واقع شده است. البته جای بحث است که آیا این مظلوم که می‌تواند ظالم را غیبت کند، نزد هرکسی می‌تواند غیبت کند یا این قید لازم است که غیبت مظلوم از ظالم باید نزد دادگاه یا جایی باشد که می‌تواند مؤثر واقع شود مثل پدر یا مادر یا رئیس آن ظالم؟ بحث دیگر این است که مظلوم که از ظالم غیبت می‌کند فقط در مورد ظلمی که به او شده می تواند بگوید یا در تمام موارد می‌تواند راه بیفتد و افشاگری کند؟ 📌‌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان. 🔍در خوزنا بیشتر بخوانید:‌ http://www.khoozna.ir/view-153638-.html @Heydari_org
🔸مبادی و مبانی فقهی و قرآنی روایی اعتراض 🎙اگر واژه اعتراض را در کتب فقهی جستجو کنیم این واژه پیدا نمی‌شود...گرچه این یک واژه عربی بر وزن افتعال است اما متاخرا ایجاد شده است مثل واژه حجاب ... لذا این واژه مستحدث و جدید است. اگر معنای واژه اعتراض، را نوعی انتقاد و اعلام مخالفت و برنتافتن یک سخن یا نظر یا روش مدیریت بدانیم این را در فقه و علوم اسلامی و متون داریم . ... برخی سرفصل هایی که بحث اعتراض را می توان در فقه و متون اسلامی جستجو و پژوهش کرد: ١- امر به معروف و نهی از منکر، نوعی اعتراض است. در نهی از منکر اعتراض به یک منکر مطرح است همچنین امر به معروف در واقع نوعی اعتراض به این است که چرا ترک فعل شده است... امر به معروف و نهی از منکر بیشتر ناظر به امور مدیریت و امور سیاسی است تا امور فردی... ٢- عنوان دیگری داریم؛ ‌«النّصیحة لأئمّة المسلمین» که این را در روایتی از رسول خدا ص داریم که فرمودند سه چیز است که هیچ مسلمانی به آن خیانت نمی کند و یکی از آن سخن خیرخواهانه مردم خطاب به مسئولان است که گاهی ممکن است تندی و تیزی و درشتی هم داشته باشد. ٣- عنوان دیگر؛ تظلم‌خواهی است. یکی از عناوینی که می تواند خاستگاه اعتراض قرار گیرد. اگر کسی مظلوم واقع شد می‌تواند فریاد بکشد. فریاد کشیدن نماد روشن اعتراض است.‌《لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ القولِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ‌》یعنی خدا آشکارکردن گفتار بد را دوست ندارد، جهر به سوء یعنی درشت‌گویی و فریاد زدن، ناپسند است مگر برای کسی که مظلوم واقع شده است. ٤- یک عنوان دیگر در فقه، بحث مستثنیات غیبت است که در آنجا هم از همین عنوان تظلم و دادخواهی استفاده کرده اند.... ۵- امام علی ع به مالک اشتر می فرماید: اگر مردم اعتراض دارند به سخن‌شان گوش بده، مردم باید بدون لکنت و بدون حضور نظامیان بتوانند اعتراض کنند. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمين رضا حيدري در دومين نشست از سلسله نشست‌های نقش مراكز علمی در حركت به سوی تمدن ايرانی اسلامی با موضوع 《جايگاه اعتراض در جامعه》 كه ١٤٠١/٠٨/٠٣ در دانشگاه پيام نور اهواز برگزار شد. متن کامل در: http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
🔰 تغییر شیوه‌ها در کنار حفظ ارزش‌ها ضروری است. 🔰در همه انتقادها و اعتراض ها، اخلاق باید رعایت شود و هدف باید سازندگی باشد. 👈خلاصه ای از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان را در ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/4094473 👈متن نسبتا کامل بیانات را در خوزنا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-153638-.html
🔻 اعتراض؛ رابطه متناسب و متقابل حق و تکلیف 🎙اعتراض به عنوان یک حق برای مردم، برای رعیت، برای افراد دیده شده - وقتی امام سجاد ع رساله حقوق می نویسد حق استاد بر شاگرد را میگوید متقابلا حق شاگرد بر استاد را هم می‌گوید - حق یک مفهوم متقابل است و در ازای هر حقی یک تکلیفی هم بر دوش شخص وجود دارد. اگر حاکم حق دارد که اطاعت شود و اگر رعیت مکلف است که تبعیت کند طبیعتا رعیت هم حق دارد که انتقاد و اعتراض کند چون اینها هم ذیل حقوق معنا می شود هم ذیل آزادی و حریت انسان. عصمت و قدس حاکمیت دینی نباید مانع از انتقاد شود. گاهی به گونه ای دوگانگیِ حاکمِ جور و حاکمِ عدل یعنی نظام مقدس و نظام ستمشاهی درست می‌کنیم که افراد گمان می‌کنند که هر گونه انتقاد و سخن گفتن، لزوما معنای بدی دارد؛ هم گوینده این حس را دارد و هم تماشاچی ها و گاهی هم ناظران حکومت چنین تلقی پیدا می کنند لذا باید برای این مساله فکری کرد تا نگاه ها اصلاح شود در آن روایت فرمود قداست از آنجا منشا می گیرد که بتوان حق مظلوم را از ظالم به آسانی و بدون لکنت زبان گرفت. این ریشه در حق و عدالت و در آزادی و حریت انسان دارد. در علم فقه، همه افعال و رفتارهای مکلف یکی از احکام پنجگانه را دارد. اعتراض کردن حرام نیست بلکه جایز و گاهی واجب است. اعتراض به معنای امروزی یعنی انتقاد که در آن درشتی هم وجود دارد - البته نه درشتی که حق کسی را ضایع کند - و صدا بالا رفتن دارد این گاهی واجب می‌شود. حاکم نه تنها وظیفه دارد انتقاد و اعتراض را بشنود بلکه حق دارد اعتراض بشنود. در نظام فکری دینی، حاکمیت را نباید از حقش محروم کرد، حق دارد بشنود و بازخوردها را ببیند. پس هم حق حاکمیت و هم حق مردم است. امام علی(ع) تعبیری در این خصوص دارند که می‌فرمایند حق من بر شما این است که در حضورم و غیابم خیرخواهم باشید: « اما حقی علیکم...النُصح لی فی المشهد و المغیب» که می‌توانیم آن را به معنای اعتراض و انتقاد بدانیم. برخی این را به معنای چشم گفتن و طاعت و فرمانبرداری تفسیر کرده‌اند که البته با کمک گرفتن از برخی قرائن، معنا این گونه نیست. مثلا در روایتی از امام صادق ع 《الطاعة لهم》به معنی فرمانبرداری عنوان مستقلی است در کنار عنوان 《 النصیحة 》پس النصیحه به معنی فرمانبرداری نیست بلکه انتقاد خیرخواهانه و مشفقانه است لذا این انتقاد، رو به اصلاح و تغییرِ خوب است و نه رو به خراب کردن وضعیت. بنابراین باید مبتنی بر یک عقلانیتی باشد.   📌برشی از ‌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان ۱۴۰۱/۰۸/۰۳ 🔍در خوزنا بیشتر بخوانید:‌ http://www.khoozna.ir/view-153638-.html @Heydari_org
🔰کارنامه ما در حکمرانی فرهنگی در بحث اعتراض 🎙 باید از نهادها مطالبه شود تا تولید محتوا کنند و آثار فرهنگی ارائه کنند. در بحث حقوق زن در اسلام پس از پنجاه سال هنوز کتاب 《 نظام حقوق زن در اسلام 》اثر شهید مطهری را معرفی می کنیم. کتاب 《مساله حجاب》و 《اخلاق جنسی》را معرفی می کنیم. وقتی این کارنامه ما در بحث حجاب است باید بگوییم کارنامه ما در حکمرانی فرهنگی و آموزش های عمومی در بحث انتقاد و اعتراض کردن و اعتراض شنیدن، حتی از حکمرانی فرهنگی مان در بحث حجاب عقب تر است. گاهی می گوییم در بحث حجاب کار نکردیم. [اما باید گفت:] بالاخره برای حجاب، سند نویسی شده و آموزش هایی داده شده که اینجا [ در فرهنگ سازی اعتراض]آن هم نیست. مثلا آیا ما به فرزندمان آموزش داده ایم که مودبانه و آرام به تاخیر سرویس مدرسه اش انتقاد یا اعتراض کند! 📌برشی از ‌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه پیام نور خوزستان ۱۴۰۱/۰۸/۰۳ @Heydari_org