eitaa logo
رضا حیدری
623 دنبال‌کننده
159 عکس
50 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
16.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خبر خوب قرآن برای اهل ایمان و عمل صالح؛ بر جهان، حاکم خواهید شد 🔸 درسهایی از آیه ۵۵ سوره نور در بیان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری. مدت: ۸ دقیقه محورها: -بیش از هفتاد آیه بر تطبیق شده است -منتظر واقعی، اهل عمل صالح است و صالحان بر جهان حاکم خواهند شد -دینی که خدا برای صالحان پسندیده است قانون مستقر خواهد شد -در دوران حکومت ولی عصر امنیت پایدار بوجود می آید چون... -هدف نهایی رسیدن بشر به عبودیت و دوری ازشرک است 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۱ آذر ۹۹ دربرنامه " حدیث آسمانی " http://eitaa.com/Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده 《لو کان لبان》۳- پایانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: بیان خلاصه ای از جلسات گذشته ادامه ۵) بحث قیاس استثنایی؛ ۵- ج ) بیان فروع چهارگانه و تحلیل شرایط انتاج ۵ - د ) تقسیم دوال به وجودی و عدمی و اینکه قاعده《لوکان》از دوال عدمی است. ۵- ه ) تفاوت قاعده لوکان با اصل برائت ادامه ۶) مناقشه در اصل قاعده ۶- ج) مناقشه در عمومیت قاعده ۷) شروط اجرای قاعده جلسه بیست و نهم از دوره جدید/ تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 دعوت مسئولین و نخبگان و مردم برای حضور هم استانی های عزیز خوزستانی پای صندوق های رای یازدهم اسفند ۱۴۰۲ - بخش خبری ساعت ۱۷ صداوسیمای خوزستان (پنجشنبه مورخ ۱۰ اسفند) ✅ حاوی مصاحبه اخبار صداوسیما با استاد حاج شیخ رضا حیدری درباره انتخابات پیش رو @Heydari_org
🔸مکه شهر خدا، رمضان شهر الله 🎙...《و هو شهرٌ دُعيتم فيه إلى ضيافة الله و جُعلتم فيه من أهل كرامة الله...》رمضان ماهی است که شما به میهمانی خدا فراخوانده شده اید. شما در این ماه از اهل کرامت خدا قرار گرفته اید. میهمانی خدا یعنی چه؟ ضيافة الله يعني چه؟ ما میهمان خدا هستیم یعنی چه؟ ضيوف الرحمان هستیم یعنی چه؟ آنها که مکه مشرف شده اند دیده اند وقتی وارد میشوید در جاهای مختلف نوشته شده است؛ اهلاً بضيوف الرحمن... مرحباً بضيوف الرحمن؛ خوش آمدید ای مهمانان خدای متعال. ضیافت و مهمانی گاهی در مکان است مثل وقتی که ما به مکه می رویم و گاهی در زمان است مثل وقتی که ما وارد ماه مبارک رمضان می شویم. مکه شهر خداست؛ شهر به معنی فارسی آن... و رمضان شهر الله است؛ به معنی عربی آن. زمان و مکان هردو مخلوق خدا هستند ایستگاه هایی هستند که خدای متعال در طول زندگی ما در عمود مکان در عمود زمان قرار داده است برای تطهیر ما برای اینکه از ما بخرد کالاهای ما را زیبا کند رفتارهای ما را. ما گاهی مکان مقدس داریم و گاهی زمان مقدس... 🔻بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری: ۱۳۹۹/۰۲/۰۴ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹گاهی مکان، گاهی زمان مبارک است 🎙...ما انسانها گاهی به مکان مقدس وارد می‌شویم و گاهی به زمان مقدس وارد می‌شویم. مکان مقدس مانند این آیه که فرمود: «سُبحان الذي أسری بعبده ليلاً من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى الذي باركنا حوله» اطراف مسجد الاقصی مبارک است. خدا میفرماید ما آنجا را با برکت قرار دادیم یا مانند این که فرمود:« فاخلَع نعليك إنّك بالواد المقدس طوى» کفش هایت را دربیار تو در سرزمین مقدس طُوی هستی. یک وقت سرزمین مقدس است مکان مبارک است گاهی شب مبارک است زمان مبارک است «إنا أنزلناه في ليلة مباركة» گاهی یک آدم مبارک است «و جَعلني مباركاً أینما كنت»... به هر حال، بعضی کارها با برکت اند، بعضی آدمها با برکت اند، بعضی زمان ها با برکت اند، بعضی مکان ها با برکت اند. این ها را باید قدر دانست. اینها فرصتهایی است در زندگی ما... رسول خدا فرمود؛ شما به میهمانی خدا دعوت شده اید. خدا مهمان می پذیرد در این ایام... 🔸انفاسکم فیه تسبیح؛ در این ماه نفس کشیدن های شما تسبیح خداست، دم و بازدم شما سبحان الله گفتن محسوب میشه. 🔸نومُکم فیه عبادة؛ خوابیدن شما عبادت است. مثالهایی را زده که امور قهری اند امور حتمی و خودبخودی اند، کارهایی اند که اگر فرد اختیارشان هم نکند آن کار میشود. نفس کشیدن و خواب و نیاز انسان به خواب یک امر قهری است. 🔸عملُکم فیه مقبول؛ کارهای شما در این ماه قبول و پذیرفته شده است. 🔸دعاءُکم فیه مستجاب؛ دعاهای شما مستجاب میشود. این معنای میهمانی خداست.... 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری: ۱۳۹۹/۰۲/۰۴ http://eitaa.com/Heydari_org
🌙هلال رمضان ایام را به ماهی یک شب هلال باشد وآن ماه دلستان را هر ابرویی هلالی 🔸از غزلیات سعدی، به کار رفته در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری، رمضان ۱۴۴۰ 🔸در تصویر، هلال ماه مبارک رمضان در حرم قمر بنی هاشم ع دیده می شود. @Heydari_org
📚 تفاسير قرآن از اعلام خوزستان طی سالهای گذشته، تعدادی از کتب تفسیر قرآن کریم از آثار ماندگار اعلام و رجال خوزستان به قلم استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین معرفی شد. به مناسبت ماه مبارک رمضان، بهار قرآن، معرفی و روش شناسی این آثار را از لینک های زیر بخوانید؛ 🔸التفسیر لکتاب الله المنیر عنوان کتابی ۸ جلدی در تفسیر قرآن است که به زبان عربی به قلم علامه شیخ محمد حویزی اهوازی در سال ۱۴۰۲ ق به چاپ رسیده است. تفسیری مترقی با گرایش اجتماعی برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی انسانها و بیان وظیفه انسان عاقل آزاد متدین در مواجهه با دنیای مدرن https://eitaa.com/Heydari_org/61 🔹نور الثقلین عنوان کتابی ۵ جلدی در تفسیر قرآن است که به زبان عربی به قلم علامه شیخ عبد علی عروسی در چهار سده پیش، به انجام رسیده است.کتاب در بردارنده بیش از ۱۳هزار حدیث از اهل البیت ع در تفسیر آیات است و از منابع مهم تفسیر مأثور شیعی شناخته می شود. https://eitaa.com/Heydari_org/74 🔴صوافی الصافی عنوان کتابی ۴ جلدی به زبان عربی در تفسیر قرآن است که به قلم علامه شیخ یعقوب حویزی در ۱۱۴۰ ق به پایان رسیده است. کتاب در بردارنده احادیثی از اهل البیت ع در تفسیر آیات است و از منابع مهم تفسیر مأثور شیعی شناخته می شود. https://eitaa.com/Heydari_org/86 💠عقود المرجان عنوان کتابی ۵ جلدی در تفسیر قرآن است که به قلم علامه محدث سید نعمت الله در سال ۱۱۰۲ ق به پایان رسیده است. تفسيرى در حواشى قرآن كريم و برگرفته از تفاسير معتبر خاصه و عامه كه نگارش آن به زبان عربى در سال ۱۱۰۲ق به اتمام رسيده است https://eitaa.com/Heydari_org/527 علاوه بر تفاسير ترتیبی که ذکر آن گذشت، می توان به برخی تفاسير موضوعی و نیز ترجمه قرآن اشاره کرد: ❇️مصباح الهدایه فی اثبات الولایه عنوان کتابی درباره ولایت امام علی ع است که به زبان عربی به قلم آیت الله العظمی سید علی در سال۱۳۶۴ ق به پایان رسیده است. کتاب در بردارنده ۴۰ آیه قرآن و روایاتی در تفسیر آیات از طرق شیعه و سنی است که به عنوان مرجعی در تفسیر، حدیث، عقائد، تاریخ، کلام شناخته می شود. https://eitaa.com/Heydari_org/69 ‌🔘ترجمه قرآن عنوان کتابی تک جلدی به زبان فارسی در ترجمه قرآن کریم است که به قلم آیت الله شیخ محمدکاظم نوشته شده و انتشار گسترده آن در ۱۳۷۲ ش در تهران انجام شده است. https://eitaa.com/Heydari_org/635
📣سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری در شبهای ماه مبارک رمضان 🔻زمان: از شنبه ۲۶ اسفند تا ۶ فروردین (شب ششم ماه مبارک تا شب پانزدهم ماه مبارک) ساعت۲۰:۳۰ شروع دعای افتتاح و ساعت۲۱:۰۰ شروع سخنرانی 🔺مکان: اهواز، چهارراه آبادان، دارالعلم آیت الله بهبهانی ره
🔴معیشت طلاب و روحانیون به قلم ادمین پیام حادثه ماهشهر این است که؛ معیشت طلاب و روحانیون را دریابید! 🔸بر اساس اخبار واصله از رسانه های محلی خوزستان، و البته در سکوت خبری خبرگزاری حوزه! حجت الاسلام حمزه اکرمی از مدرسین و کادر حوزه علمیه ماهشهر که برای تامین معاش خانواده در تاکسی اینترنتی فعالیت می کرد، روز ۱۴۰۳/۰۱/۰۴ توسط یک مسافر به قتل رسیده است. این بار اول نیست که می شنویم یک روحانی و استاد حوزه برای تامین معاش خانواده خود مسافربری می کند یا به سایر کارهای خدماتی مانند منشی گری در مطب یا سایر کارهای خدماتی در منازل و رستوران ها و پروژه ها رو می آورد و متاسفانه سالهاست که این پدیده، از طلاب در حال تحصیل فراتر رفته و فشار معیشتی باعث شده حتی برخی اساتید حوزه نیز به چنین مشاغلی روی آورند. برخی اساتید بارها نسبت به این موضوع هشدار داده اند اما صدای آنها شنیده نشده است. به نظر می رسد مهمتر از پیگیری و یافتن قاتل در پرونده اخیر، باید متولیان امر پیام چنین فجایعی را دریافت کنند و به خود آیند! 🔻استاد رضا حیدری در خطبه عید فطر، اردیبهشت ۱۴۰۱: چرا باید به دنبال استخدام در ارگانها باشد؟ 🌐http://www.khoozna.ir/view-138398-.html 🔻استاد رضا حیدری در تیرماه ۱۴۰۲: طلبه ها بی حامی و پشتیبان 🌐https://eitaa.com/Heydari_org/870
❌ خوارج، عدالت‌خواه نبودند! ❓ پرسش: در فضای مجازی، ویدئویی منتشر شده و در آن گوینده ادعا می کند که؛ انتهای بدون دانستن احکام شرعی آن، است. لطفا میزان صحت را بفرمایید و بطور کلی نظرتان در این باره چیست؟ ✍پاسخ: این سخن به چهار بخش قابل تجزیه است؛ ۱- اینکه انسان برای ورود به هر کاری باید آداب آن را و احکام شرعی آن را بداند درست است و عقل و شرع به آن حکم می کند و مطالبه عدالت نیز از آن مستثنا نیست و باید مبتنی بر عقلانیت، فقاهت و واقعیت باشد. ۲- اینکه خوارج گروه منحرفی بودند و باید برحذر باشیم که مبادا به ویژگی های آنها مبتلا شویم هم درست است. ۳- اینکه خوارج علم کافی نداشتند و خشک مغز بودند هم قابل قبول است. ۴- اما اینکه خوارج به دنبال عدالت‌خواهی بودند صرف ادعا و نیازمند اقامه دلیل از سوی مدعی است! زیرا؛《البینة علی المدعی》. در هیچیک از متون تاریخی یا دینی، تقابل خوارج با امام علی ع برای مطالبه عدالت معرفی نشده است و تاریخ دانان نیز چنین برداشتی از رفتار و مواضع آنها نداشته اند. ما سندی سراغ نداریم که خوارج مثلا به علی ع خرده گرفته باشند که چرا عدالت را در جامعه اجرا نمی کنی! یا داعیه عدالت و شعار مبارزه با فساد و اشرافیت داشته باشند! بلکه شعارشان 《لا حکم الا لله》 بود...آنها در صفین پس از نیرنگ قرآن بر نیزه کردن، فریب خوردند و پذیرش حکمیت را بر علی ع تحمیل کردند ولی پس از چندی پشیمان شدند و از امام خواستند تا از خطایی که در پذیرش حکمیت پیش آمده توبه کند! آنها با شعارِ «لا حُکمَ إلاّ للهِ» بندگان را فاقد صلاحیت داوری دانستند! و گفتند که علی (ع)، افراد را داور در دین خدا قرار داد، در حالی که داوری مخصوص خداست و او چنین حقی نداشت! و در ادامه این کار را گناه کبیره و ارتکاب کبیره را موجب خروج از دین دانستند! و در نهروان با امام جنگیدند و شد آنچه شد... با مراجعه به برخی کتب مانند تاریخ یعقوبی و تاریخ طبری و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و متن خطبه های نهج البلاغه (خطبه های ۳۶، ۴۰، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۹۱، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۸۱، ۱۸۲ و...) می توان به شاخصه های رفتاری و پنداری این جماعت پی برد که مهمترین آن؛ فقدان بصیرت، فقدان قدرت تحلیل سیاسی، ساده لوحی و ظاهرگرایی، تکفیر دیگران، تعصب در فهم دینی و تحجر و جمود بوده است. رضا حیدری ۱۴۰۳/۰۱/۰۷_ اهواز 🌐 کانال حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری @Heydari_org
📚 معرفی کتاب؛ دو امام مجاهد 🎙...من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان ، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی علیه السلام، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است) در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیراً منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت به حقانیت امام مجتبی ع تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید. 📌برشی از کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه شبکه خوزستان ۱۳۹۹ @Heydari_org
🤲کاش یک آه، امشب برخیزد از ما‌ 🎙️ قدر یعنی اندازه. شب اندازه گیری است. حتی اگر قدر به معنی تقدیر و سرنوشت باشد باز هم به اندازه گیری برمیگردد. پس اندازه ها را باید بفهمی .... خود به خود فاصله ها را می فهمی. استعدادها، داشته ها، ...را باید بشمری و قدرش را، اندازه اش را بدانی... راه نرفته را، پاهای خسته و ناتوان را که دیدی و دوری مقصد را... آن وقت با خود می خوانی؛ کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش! کی روی!؟ ره ز که پرسی!؟ چه کنی چون باشی!؟... ناگهان آه میکشی. آه از سویدای دل. از نهاد میسوزی... این آه امشب ارزش دارد... طی شود جاده صدساله به آهی گاهی، به قول اقبال؛ وادی عشق بسی دور و درازست ولی طی شود جاده‌ی صد ساله به آهی گاهی ... کاش یک آآآه برخیزد از ما امشب. برگرفته از سخنان استاد رضا حیدری در منبر سال ۱۳۹۸ @Heydari_org
🔰اسرائیل مصیبتی برای جهان 🔹در این هفتاد هشتاد سال اخیر چه ظلم هایی که در این سرزمین رخ داده! حق و ناحق هایی که در این بازه زمانی در سرزمین شده با این تراکم زمانی و مکانی جای تعجب است! این روحیه‌ی ظلم و تعدی، این خلقِ کجِ زیاده خواهی اسرائیلی ها و صهیونیست ها ریشه دار است و سابقه دارد. 🔹ما امروز مواجه هستیم با یک مصیبت عظمایی در جهان! اسرائیل نه فقط برای مسلمانان یا عرب های فلسطین بلکه برای جهانیان مصیبت اند. 🔹استعمارگران جهان از وجود صهیونیستها در منطقه منتفع هستند. بیشترین انتفاع آنها سلب آرامش از منطقه است تا بتوانند اهداف خود را در منطقه پیاده کنند. 🔹ما افتخار می کنیم که از سالهای دور مدافع مردم مظلوم فلسطین بوده ایم و ظلم را محکوم کرده ایم. بیانیه ضد صهیونیستی آیت الله العظمی بهبهانی، مرجع عالیقدر دینی در سال ۴۶ سند پیشتازی ما خوزستانی‌هاست. 🔻بخش هایی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری با موضوع / آبادان ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ @Heydari_org
🏴فزت و رب الکعبه 🎙️سحر نوزدهم رمضان، مولای ما سلام الله علیه وارد مسجد شد برای نماز صبح... آقا به نماز ایستاد، هیچکس جرأت نداشت رو در رو با شیرخدا (ع) بجنگد، آن لعین اول و آخر، اشقی الاشقیا از پشت سر حمله کرد و با شمشیر بر فرق امام زد... چند صدا در مسجد کوفه پیچید؛《 لا حکم الا لله لا لک یا علی》 از امام نه جزع شنیدند نه فزع، شنیدند که فرمود؛ فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه به خدای کعبه رستگار شدم. صدای دیگر آسمانی بود و از جبرئیل:《 تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، و انفَصَمت العروةُ الوثقى قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی؛ ارکان هدایت فروریخت، عروه الوثقی از هم گسیخته شد، پسر عمّ پیغمبر کشته شد، علی مرتضى شهید شد》 صدای چهارم از مردم بود؛ وا اماما، واعلیا برگرفته از سخنان استاد رضا حیدری در منبر مسجد حضرت رسول/ ۱۴۰۳/۰۱/۱۲/ اهواز @Heydari_org
🤲دعا برای مسئولین پروردگارا به مسئولین ما روحیه پاسخگویی کرامت بفرما! چقدر پرسش بی پاسخ در ذهن مردم ما هست! چه کسی باید اینها را پاسخ دهد؟ تبیین کند و شفاف سازی کند جز مسئولین!؟ مسئول یعنی فردی که درباره اختیارات و جایگاهی که دارد مورد سوال و پرسش است، باید پاسخگو باشد. هر روز یک موضوع جدید در جامعه، ابهام روی ابهام، پرسش روی پرسش. پرسش و ابهامی پاسخ داده نمی شود رفع و رجوع نمی شود، پنجره بحثها بسته نمی شود بلکه با موضوع جدید موضوع قبلی به حاشیه می رود! 📌برگرفته از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم مسجد امام حسین ع/ سحر۲۳ رمضان ۱۴۴۵ق/ اهواز @Heydari_org
🔰مردمی بی سرزمین و سرزمینی بی مردم 🎙...ببینید فاجعه تا کجاست. یک کتابی دارد ¹ فیلسوف و فعال اجتماعی فرانسوی به نام « مردمی بی سرزمین، سرزمینی بی مردم»!!! من اولین بار نام این کتاب را از رهبر انقلاب شنیدم. منظورش این است که بنی اسرائیل، مردمی هستند که سرزمین ندارند و یک سرزمینی هم سراغ داریم که مردم ندارد. آن سرزمین فلسطین است و آن مردم بنی اسرائیل اند که در دنیا پراکنده اند. پس لابد فلسطین، سرزمین و خانه آن مردم است و بنی اسرائیل مردمان و مالکان فلسطین! یک دروغ بزرگ! کِی این سرزمین بی مردم بوده!؟ سرزمین فلسطین در طول تاریخ در شمار پرجمعیت ترین زمینهای جهان بوده. تراکم جمعیتی در آنجا بسیار بالابوده و همین حالا هم بالاست. دلائل مختلفی هم دارد؛ حاصلخیز بودن زمین، دلنشین بودن آب و هوا، موقعیت سوق الجیشی و استراتژیکی دارد. مرکز اتصال سه قاره اروپا و آسیا و افریقا است. آنقدر از این کتابها نوشته شد و محصولات رسانه ای تهیه شد و به خورد جهانیان داده شد که الآن برخی فکر می کنند اسرائیلی ها از صد سال پیش وارد سرزمینی بایر و متروکه شده اند و با تلاش و کوشش! این را عامر و آباد کرده اند پس ذی حق اند ... اینها واقعیت را قلب کرده اند و جای مالک و غاصب را جابجا کرده اند. خود را ذی حق و مظلوم نشان می دهند در حالی هیچ حقی ندارند و مظلوم نیستند. ‌ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ‌۱- ژان-پل شارل ایمار سارْتْرْ: فیلسوف، اگزیستانسیالیست، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، منتقد فرانسوی است.( تولد: ۱۹۰۵، درگذشت؛ ۱۹۸۰) 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز/ ۱۴۰۲/۰۸/۱۱ @Heydari_org
🌙 وداع با ماه خدا 🎙...‌از دعاهاى امام سجاد عليه السلام یکی دعای ۴۵ صحیفه است که هنگام با ماه رمضان‏ این جور با خدا نجوا می کند:  اَللَّهُمَّ يَا مَنْ لاَ يَرْغَبُ فِي الْجَزَاءِ وَ يَا مَنْ لاَ يَنْدَمُ عَلَى الْعَطَاءِ  اى خدایی كه در برابر نعمتهايى كه به بندگانت ارزانى مى‏ دارى به پاداش رغبتى نداری. اى خدایی كه از بخشيدن پشيمان نمى‏ شوى.... ...تَشْكُرُ مَنْ شَكَرَكَ وَ أَنْتَ أَلْهَمْتَهُ شُكْرَكَ پاداش نيك دهى كسى را كه تو را شکرگذاری کند و سپاست گويد، با آنكه تو خود او را سپاس گفتن الهام كرده ‏اى. وَ تُكَافِئُ مَنْ حَمِدَكَ وَ أَنْتَ عَلَّمْتَهُ حَمْدَكَ‏ جزاى خير دهى كسى را كه تو را حمد گويد و بستايد، با آنكه تو خود او را ستايشگرى آموخته ‏اى. ...این الله الله گفتنِ ما، این خوف و رجای ما، این سوز و درد و این راز و نیاز مالطف خداست، همین که دعا می کنیم یعنی به حضور راه یافته ایم. گاهی ممکن است انسان زبانش به ذکر مترنم شود اما قلبش از ذکر حقیقی بازماند. همین بازماندن، همین فروماندن از ذکرِ درونی، همین غفلت، فرصتی می شود برای وسوسه گرِ درونی، برای آن وسواسِ خناس که بر ما نهیب بزند که این همه الله الله گفتی چه جوابی گرفتی، کجا تو را راه داده اند به درگاه خدا. این داستانی که در مثنوی آمده ممکن است برای ما هم پیش بیاید: گفت لبیکم نمی‌آید جواب زان همی‌ترسم که باشم رد باب در مثنوی می گوید اگر با چشم سِر ببینی نه با چشم سَر، می دیدی که این الله الله گفتن تو، الهام اوست. این شکر، توفیق از اوست. این سپاس، تعلیم اوست. می دیدی که به حضور راه یافته ای و اینکه تو او را می خوانی در رتبه قبل او تو را خوانده است. لذا مثنوی از قول پروردگار به ما پیغام می دهد که: گفت آن اللهِ تو، لبیکِ ماست و آن نیاز و درد و سوزت، پیکِ ماست ...مبادا در روزهای پایانی این ماه نا امید باشیم از رحمت پروردگار. بلکه باید از او بخواهیم که مرحوم باشیم نه محروم. اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایانَا، وَ أَخْرِجْنَا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَیئَاتِنَا، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَسْعَدِ أَهْلِهِ بِهِ، وَ أَجْزَلِهِمْ قِسْماً فِیهِ، وَ أَوْفَرِهِمْ حَظّاً مِنْهُ. بارالها پایان‌یافتن این ماه را پایان یافتن خطاهایمان قرار ده، و به دنبال خارج شدنش، ما را از بدیهامان خارج کن، و ما را از سعادتمندترین اهل این ماه به آن، و پرنصیب‌ترین آنان در آن، و بهره‌مندترین ایشان از خودت قرار ده. 🔻بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری/ رمضان ۱۴۴۳ق- اردیبهشت ۱۴۰۰ @Heydari_org
🔰یا اخا المصطفی 🔸تا ماشین به سرعت از پل هوایی پایین آمد و میدان دیده شد راننده گفت؛ السلام علیک یا ابا الحسن و الحسین یا امیرالمومنین. بی اختیار این ابیات اُزری¹ بر لبم جاری شد: أَيُّهَا الرَّاكِبُ الْمُجِدُّ رُوَيْدا بِقُلُوبٍ تَقَلَّبَتْ فِي جَوَاهَا² إِنْ تَرَاءَتْ أَرْضُ الْغَرِيَّيْنِ فَاخْضَعْ وَ اخْلَعِ النَّعْلَ دُونَ وَادِي طُوَاهَا³ وَ إِذَا شِمْتَ قُبَّةَ الْعَالَمِ الْأَعْلَى وَ أَنْوَارُ رَبِّهَا تَغْشَاهَا⁴ فَتَوَاضَعْ فَثَمَّ دَارَةُ قُدْسٍ تَتَمَنَّى الْأَفْلاكُ لَثْمَ ثَرَاهَا⁵ من همین چند بیت را به یاد آوردم اما راننده بقیه اش را خواند تا اینجا که: يَا أَخَا الْمُصْطَفَى لَدَيَّ ذُنُوبٌ هِيَ عَيْنُ الْقَذَا وَ أَنْتَ جَلاهَا⁶ اشک در چشمانم جمع شد و بغض در گلویم. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📒از دفتر یادداشت های روزانه استاد شیخ رضا حیدری ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ (شب ) ۱_ شیخ کاظم اُزری (۱۲۱۲-۱۱۴۳ ق) مشهور به «ملا کاظم ازری» شاعر مدیحه سرای شیعه و متولد بغداد است. برخی علمای بزرگ شیعه در عراق، به او و اشعارش ارج می‌نهادند و مردم نیز از اشعارش استقبال فراوان داشتند. قصیده بلند «هائیه» در مدح پیامبر اکرم (ص) و  (ع) از شاخص ترین اشعار اوست. ۲_ ای سوار تندرو مهلت بده به دل‌هایی که در سوزشان زیرورو شوند ۳_ اگر سرزمین نمایان شد فروتنی کن و کفش را بیرون دروازه شهرش بیرون آور ۴_چون دیده‌ات به گنبد عالم اعلی افتاد، که انوار پروردگارش پوشانده ۵- پس فروتنى کن که آنجا خانه قدس است که افلاک بوسیدن خاکش را آرزو کنند ۶- اى برادر پیامبر نزد من گناهانى است که چون چشم خاشاک دار است و تو جلاى آنى @Heydari_org
🔹تاریخ وفات عبدالعظیم حسنی ...درباره تاریخ ۱۵ شوال سال ۲۵۲ قمری که به عنوان سالروز وفات ایشان مشهور شده، بحث‌هایی وجود دارد که مجال طرح آنها در این جا نیست و مخاطبان گرامی را به مطالعه مقاله آیت‌الله رضا استادی در مجله نور علم شماره ۵۰-۵۱ ص ۲۹۷-۳۰۱ دعوت می‌کنم. البته تعیین یک روز به عنوان بزرگداشت، امری پسندیده و بهانه‌ای برای یادبود ایشان است... . 🔍متن کامل مصاحبه را از اینجا بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3973771 📌کانال علمی پژوهشی و علمی تبلیغی استاد رضا حیدری را در ایتا دنبال کنید: @Heydari_org
⛔️چرا باید به دنبال استخدام در ارگانها باشد؟ 🔹هر سرزمینی، هرکشوری، هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند باید به معلمان، استادان و صاحبان علم و فضیلت احترام بگذارد. 🔹متأسفانه امروز معلمان در جامعه ما احساس خوشایندی ندارند و منزلت خودشان را در نظامات اجتماعی، مناسب نمی بینند و این زنگ خطری است برای دولتمردان، سیاستمداران و قانونگذاران و مراجع تقلید و بزرگان ما. چرا باید شاهد باشیم که ما در آموزش و پرورش به فکر شغل دوم و سوم باشد و با توان حداکثری در کلاس درس حاضر نشود!؟ چرا باید دست روی دست بگذاریم تا مدرّس موفق و خوب حوزه علمیه ما به دنبال در نهادها، سازمان ها و ارگان ها باشد و در میانه سال با شاگردان خود خداحافظی کند و به آنها بگوید بر خلاف میل قلبی برای تامین معاش کرسی تدریس را رها میکند! و به فلان کار تبلیغی یا اجرایی خوب دیگر رو می آورد؟ 🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-138398-.html 📌کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب پیشوای صادق 🎙کتابی است که توصیه می کنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ...گاهی در مورد امامان ما قضاوتهای نابجا داشته اند مثلا درباره امام صادق علیه السلام تحلیل هایشان به گونه ای است که تلاش علمی او را به جای نقطه قوت او، نقطه ضعف قلمداد می کنند... تلاش او را تلاش یک انسان عافیت طلب، منهای جامعه، چشم پوشیده از وقایع اجتماعی نشان می دهند. در بین سالهای ۴۵ تا ۵۰ متفکرجوانی که تقریبا سی سال داشت به میدان آمد و با سخنرانی های خود سعی کرد نه تنها آن شبهه را دفع کند بلکه دو هدف بزرگ را برای امام صادق ع نشان دهد: یکی؛ رسواکردن جریان خلافت که بی نصیب است از هرآنچه که می توانیم برآن نام علم بنهیم. دو؛ فقه حقیقی واقعی را ترویج کند درمقابل فقه رسمی درباری...آن عالم جوان بود. آن سخنرانیها بعدها در سال ۵۸ در روزنامه جمهوری اسلامی به صورت چند یادداشت چاپ شد و قبل از سال ۶۰ توسط نشر سید جمال بصورت یک کتاب ۱۱۱ صفحه ای در قطع رقعی با عنوان چاپ شد. در سالهای اخیر چاپهای بهتری توسط موسسه انقلاب اسلامی و نشر آستان قدس رضوی و دفترنشرفرهنگ اسلامی ارائه شده است. پیشوای صادق را بخوانید... انسان را از این مطالب جسته وگریخته ای که درباره امامان در ذهن دارد نجات می دهدو یک نظام و ساختار درستی می دهد. 📌سخنرانی استاد رضا حیدری/ ۱۳۹۸/۴/۰۸/ سالروز شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز با حضور علما، مدرسین ،طلاب و عموم مردم @Heydari_org
🔸منابع استفاده شده در تأليف شرح روان مغنی 📚عمده نکته ها و مطالب از « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» و « قطر النّدی و بلّ الصّدی» و شرح آن و نیز « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن، که همگی از آثار ابن هشام می باشند، بوده است و در شرح شواهد و مثالها از کتاب《 شرح شواهد المغنی 》اثر جلال الدین سیوطی و《شرح ابیات مغنی اللبیب》 اثر عبدالقادر عمر البغدادی و《جامع الشواهد》 نوشته محمدباقر الشریف بهره برده شد. 🔻بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران. http://eitaa.com/Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده 《احسان》۱ حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱) تقریر قاعده: ۱- الف) بیان موارد تطبیق قاعده ۱- ب) بیان تفاوت موارد تطبیق ۱- ج) بیان تاریخچه اجرای قاعده ۱-د) بیان شرایط اجرای قاعده ۲) بررسی دلالت آیات بر قاعده ۲- الف) کیفیت استدلال به آیه ۹۱ سوره توبه ۲- ب) شروع نقد بر استدلال به آیه بیان شان نزول آیه جلسه سی ام از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
🔍نقد کتاب ؛ پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران 📚...کتابی با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی با محتوای تصوف و در قالب رمان ترجمه میشود و ظرف پنج سال(از سال ۹۴ تا ۹۸)، نود و پنج بار تجدید چاپ میشود... دوباره این جریان شکل می گیرد و می آید و از عطش و بی خبری جوانان و حس معنویت گرایی آنان نهایت استفاده را می کنند... در طول تاریخ همواره در معرض آسیب بوده است چه بسیار بوده‌اند انسانهایی که در پی معنویت بودند اما در پی راه به بیراه رفتند و برای گریز از چاله ها به چاه ها افتادند... تزریق معنویت منهای دین به مخاطب، تصویرسازی ناهوشیار دینداری و عرفان بدون قیود فقه و الزامات عقیدتی فضایی است که جانمایه و درونمایه های داستان این رمان برای ذهن مخاطب نا آشنا با عرفان ناب ایجاد می کند و دور شدن چنین مخاطبین از آموزه های اصیل و مذهبی و دینی نباید دور از انتظار باشد. 📚 بخشی از کتاب اثر استاد رضا حیدری @Heydari_org
🔍نقدی بر رمان پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران 📚این رمان با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی و موضوع عشق با نقش آفرینی ۱۸ شخصیت نوشته شده است. رمان دو بخش دارد؛ یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس... بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت 《 الا》 و 《عزیز》به تصویر کشیده می‌شوند... آنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ساییده کردن مرز عرفان و و کمرنگ کردن خط تمایز این دو در کنار بهره گیری سلیقه‌ای از آیات قرآن است که به نوبه خود ذهن مخاطب را از مفاهیم ناب دینی دور می‌کند. چنانکه خلط بحث های حق و غیر حق، یکی دیگر از آسیب‌هایی است که مخاطب ناآشنا با ظرائف علمی در معرض آن است؛ مثلاً هرچند همزیستی مذاهب و ادیان و صلح بین پیروان کیش ها و آیین های مختلف پسندیده است اما نباید با تکثرگرایی دینی ( ) اشتباه گرفته شود. 📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب اثر استاد شیخ رضا حیدری @Heydari_org