eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امروز تلفنی با برادر عزیز، محقق مدقق، مولف فاضل، عالم عامل حجت الاسلام حاج شیخ امرالله شجاعی راد صحبت کردم و از جد و جهد او در احیاء تراث علمای شیعه و معرفی علمای خوزستان قدردانی کردم . به ویژه مصاحبه دقیق و مفیدی که امروز با ایکنا داشتند و اثر مرحوم آیه الله العظمی میرسید علی بهبهانی در دفاع از حقانیت امام علی علیه السلام را معرفی کردند. برای ایشان برکت در عمر و قلم مسالت دارم. ✍رضا حیدری- اهواز ۹۹/۵/۱۲ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: ۱-برای مطالعه مصاحبه مزبور، از لینک زیر وارد شوید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3913697/ ۲-امرالله ، متولد سال ۱۳۴۳ش در میانکوه شهرستان امیدیه از توابع استان خوزستان است. پس از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه امیدیه شد و در همان سال اول به قم هجرت کرده و دروس سطح را نزد اساتید مطرح به پایان رساند و در درس خارج فقه و اصول مراجع تقلید حضوریافت. فعالیت موثر در موسسه هایی مانند امام خمینی، مجمع الفکر الاسلامی و انساب نبوی و... از سوابق علمی پژوهشی اوست چنانکه ارائه مقالات متعدد در کنگره های ملی و بین المللی از دیگر افتخار آفرینیهای اوست. پژوهشهای او در قالب مقالات و کتب مستقل یا مقدمه نویسی بر کتب و تصحیح کتب بوده است که: بیش از ۳۰کتاب چاپ شده و نشده، ۱۵مقاله چاپ شده در مجلات، بیش از ۸۰مقاله و پژوهش چاپ نشده و...در حوزه کتابشناسی، تراجم نگاری، آثار و مفاخرخوزستان، انساب و...از جمله آن است. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹نامگذاری به نام علی در فرهنگ بختیاری 🎙روایتی دیدم در ذیل ماده سما (نامگذاری) در کتبی مانند سفینه البحار که مردی به امام صادق ع گفت: ما فرزندانمان را با نام شما و پدران تان اسم می گذاریم آیا این کار ما سودی دارد ؟ حضرت فرمودند: آری به خدا قسم، و مگر دین چیزی غیر از دوستی و محبت است؟... اهمیت به نام اهل بیت ع، از دیدگاه آنان چنین برجسته است....امام حسین ع نام فرزندان خود را علی نهاد؛ علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. و منقول است از ایشان که اگر فرزندان دیگری داشتم نام آنها را علی می گذاشتم...و این شاید رغما لبنی امیه است . در مقابل بنی امیه ای که تمام تلاش شان بر این بود که جریان رسالت را از موضع اصلی اش یعنی اهل بیت منحرف کنند؛کارهایی مانند ترویج سب علی، شایع سازی بر ضد علی، سانسور ،...برای این بود که علی را از سر راه خود بردارند و اقدام فرهنگی امام حسین در تقابل با آن دشمنی ها بود... سنت نامگذاری فرزندان به نام علی در خود اهل بیت به شکل پررنگ وجود دارد لذا سه امام پس از امیرالمومنین همنام او هستند... در میان شیعیان آنها هم این سنت حسنه ادامه یافته است... اما کثرت و عمق توجه و توسل بختیاری ها به نام علی ع در جهان تشیع بی سابقه است نمی گویم کم سابقه است... بیشترین ترکیبات لطیف و زیبای اسمی با استفاده از دو رکن طبیعت محوری و ولایت مداری در میان بختیاری ها و لرهاست... 📚اقتباس از مصاحبه استاد حجت الاسلام رضا حیدری در سال ۱۳۸۷ درباره ولایت اهل بیت ع در فرهنگ بختیاری. رک : برچ شمشیر علی ع، نشر سروش هدایت، چاپ سوم، سال ۱۳۹۳، صفحه ۹۷تا۱۰۱ http://eitaa.com/Heydari_org
غدیر آیه ۶۷مائده و حدیث غدیر.m4a
14.21M
🎙️سخنرانی غدیر مدت: ۱۹دقیقه 🔸درسهایی از آیه ۶۷سوره مائده محورها: ۱-همه مفسران شیعه و برخی مفسران اهل سنت آیه را مربوط به غدیر و نصب علی ع به ولایت و امامت دانسته اند. ۲-ردی بر تفسیر المنار در تحریف محتوایی غدیر ۳-حدیث "من کنت مولاه فهذا علی مولاه " و خطبه غدیر متواتر است از طرق اهل سنت. ۴-شواهد درونی آیه بر امامت علی ع ۵-شواهد بیرونی بر امامت علی ع 🔻تاریخ بارگذاری در کانال مسجد امام حسین ع اهواز: ۹۹/۵/۱۴ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
1_422399121.mp3
12.29M
🎧بشنوید در وصف امیرالمومنین ع و غدیر خم 🎙کارتبلیغی اثرگذار از دو روحانی مبلغ آبادانی که ، معرفت و محبت هر دو را یکجا به مخاطب هدیه می دهد و برای ترویج قابل انتشار است . 💠شاعر آئینی: حجت الاسلام سید عبدالامیر موسوی (مشعشعی) 💠قاری و ملحن : حجت الاسلام شیخ حسین خزاعی(خزائی زاده) 🔹در این نشید، ولایت امام علی ع معرفی می شود و به برخی شبهات اعتقادی پاسخ داده می شود و شان نزول سوره معارج، هنرمندانه بیان می شود. 🔹تاکنون بیش از ۲۰ اثر هنری در تبلیغ مکتب اهل بیت ع بدون حمایت ارگانهای تبلیغی فرهنگی از تولید شده و برای پخش در اختیار شبکه های تلویزیونی و رادیویی (شبکه قرآن سیما، مرکز آبادان و... )و فضای مجازی قرار داده شده و منشا برکات بسیار بوده است. 🔸حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری دوم مردادماه ۹۹، تلفنی از تلاش ایشان تقدیر کرد و آن را نمونه ای از کارجهادی و آتش به اختیار روحانیون افتخارآفرین خوزستان خواند. 🎧توصیه می شود با هندزفری شنیده شود. 📌متن نشید و ترجمه فارسی آن را در ادامه ببینید: http://eitaa.com/Heydari_org
🖇پیوست سرودی در وصف ولایت امیرالمومنین ع 📌متن و ترجمه: أُنزل الوحيُ بخمٍ من علي وحي از سوی (خداوند)بلندمرتبه نازل شد يا رسول الحق بلغ ما يلي ای پیامبر حق ابلاغ کن این مطلب را ليس من بعدك للناس ولي وأمامٌ للورى غيرُ علي بعد از تو برای مردم سرپرستی وامامی بر خلق جز علی نیست علي. يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين ................................ أُنزلت بلغ و جاءت في علي في الغدير آیه‌ی یاایها الرسول بلغ در غدیر درحق علی نازل شد بركةِ الماء فصارت خيرَ عِيدٍ للأمير چشمه آبی که بعدها نماد بزرگترین عید برای امیر المومنین شد قد جرت في كل واد فارتوى كل ضمير چشمه(‌ی‌ولایت)در همه جا جاری شدوجانها را سیراب کرد واستقى منها غني الناس عذبا والفقير همه از دارا و ندار از آب گوارایش نوشیدند ما جرت عين كخم في المعين عذبها يشفي قلوب الشاربين گوارا تر از غدیر خم در میان چشمه‌ها نبود آبی که دل هر شاربی را شفا می‌داد لم يُذق في الشهد احلى للولى في مدى الاعصارمن حب علي در میان شهدها در کام ولایت مدار خوشتر نبود از شربت عشق علی (ع) در همه‌ی دورانها علي يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين .............................. قام في الناس ونادى بعد رب العالمين پیامبر در میان مردم فریاد برآورد: که بعداز پروردگار عالمیان من هو الاولى فقالوا انت في دنيا ودين چه کسی به اطاعت سزاوار تر است گفتند شما(ای پیامبر) در مسائل دین و دنیا من انا مولاه هذا حيدر قال الأمين فرمود :امین (حق)هر کس که من مولای اویم این (علی )حیدر صار مولاه فنادوه أميرَ المؤمنين مولای او شد پس اورا امیر المؤمنین بخوانید فسر المولى بأولى احمد آية الأحزاب فيها شاهد احمد (ص) مولا را به اولی وسزاوارتر تفسیر کرد که آیه (۶) احزاب در این مقام سخن گفته است واعتلت كف لطاها المرسل رافعا كفا لمولانا علي پس دست طاهای رسول بلند شد ودست مولا علی(ع) را بالا برد علي. يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين ................................ أُكمل الدين بتنصيب علي المرتضى دین با تعیین علی مرتضی(ع) به امامت ، کامل گشت تمت النعمة والبيع بخم فُرضا نعمت به تمام و کمال رسید وبیعت بر همه واجب شد عيّن الله لدين الحق شرطا وارتضى خداوند برای دین حق، شرطی نهاده است و رضایت نمود صيغة الاسلام بالمولى علي وانقضى که اسم اسلام با ولایت علی(ع) لایق این دین است ما ارتضى الاسلام إلا عندما عين الهادي عليا حاكما و این حکم مقرر شد پس اسلام را نپذیرفت مگر هنگامی که (محمد)هادی (ص) علی(ع) را حاکم منصوب کرد ما لطاها من مقام فاضل ما عدى الوحي جدير في علي برای طاها مقام و منزلتی نیست مگر آنکه علی همچون او حایز آن است ،به جز نبوت علي. يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين ................... سائل قد جاء يدعو منكرَ الحقِ المبين در آن روز از میان جمع کسی آمد معترضانه دعا میکرد و منکر حق آشکار بود يسأل الله عذابا واقعا للكافرين از خداطلب عذابی حتمی میکرد که کافران را سزاست ما مضى حتى أتاه الله بالرد المهين هنوز از آنجا دور نشده بود که جواب خوار کننده‌ی الهی به سویش آمد عن عذاب الله لا يغني دفاع الدافعين هیچ دفاع کننده‌ای توان دفع عذاب الهی را ندارد جاءه من فوقه ذاك الحجر قد رماه الله فورا اذ كفر از آسمان آن سنگ بر سرش فرود آمد بخاطر کفرش خداوند اورا مورد هدف آن قرار داد سورة قد انزلت في السائل انبرى الله دفاعا عن علي در حق این حادثه ومعجزه سوره‌ای نازل شد(معارج) خداوند به دفاع از ولایت علی چنین به میدان آمد علي. يا أمير المؤمنين علي يا أمير المؤمنين شاعر و مترجم:سید عبدالامیر موسوی (مشعشعی) http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اسمهای مرکب با علی در بختیاری 🔍پرسش: من برای تبلیغ به مناطق کوهستانی خوزستان رفته بودم ویکی از اهالی که تحصیلات جامعه شناسی داشت گفت اسمهای مرکب مانند گرگعلی نشانه اعتقاد دیرین مردم این منطقه به الهه ها بوده و احتمالا گرگ از سمبلهای مقدس بوده است که پس از تشرف به اسلام هم همراه آن ها مانده و به شکل دیگری بروز کرده است.در این بحث چه جوابی باید بدهیم؟ ✍پاسخ استاد حیدری: همانطور که در مصاحبه ای در سال ۱۳۸۷ شرح داده ام و به چاپ هم رسیده است؛ این تحلیل از برخی روشنفکران و کسانی که در جامعه شناسی و نظائر آن مطالعه می کنند از جمله مرحوم در کتاب "اسلام شناسی" در بحث توتم که به معنی خدای طبیعی واولیه اقوام است صادر شده است و چندان که گوینده اش می نماید صحیح نیست و به راحتی قابل جواب است: 🔹پاسخ نقضی: این تحلیل درباره برفعلی و بردعلی و مانند آن صدق نمی کند چون هیچگاه برف و برد و ... در شمار قداست های برگرفته از طبیعت نبوده اند پس یقینا چنین رابطه و اعتقاد عبودیتی وجود نداشته است. 🔹پاسخ های حلی: پاسخ ۱- طبیعت برای مردم بختیاری عین زندگی بوده است و طبیعت گرایی در نامگذاری های آنان وجود داشته است ولی بعد از آشنایی با آیین زندگی بخش اسلام همان نامهای زلال و ساده را با افزودن نام پاک علی متبرک کرده اند مثلا فرزندی که هنگام کوچ در کنار سنگ بزرگی به دنیا می آمد بردی یا کودکی که در سربالایی هنگان کوچ به دنیا آمده باشد بنداری و بچه ای که درروز بارانی به دنیا می آمد بارانی می نامیدند. پس در مناسبت آن مولود با وضع طبیعت در آن زمان و مکان دخیل بوده است و بعد از اسلام به قصد تبرک، ترکیبات اسمی بوجود آمد. پاسخ۲- اینکه بختیاری ها به سمت ساختن ترکیبات متعدد با علی رفتند نشانگر این واقعیت است که هر خانواده ای دوست داشت نه تنها یک فرزند بلکه فرندانی یا همه فرزندان را به این نام بنامد. و روی آوردن به ترکیبات اسمی جدید و بعضا غریب به یکی از این دلائل بوده است: الف) وجه تمایز بین این علی ها برای تشخیص آنها از یکدیگر مردم را واداشت تا پسوند یا پیشوندی به عنوان قید برای قرار دهند و آن قید را معمولا از طبیعت اخذ می کردند. ب) اعتقادی وجود داشت که یک نام در هر خانواده به یک نفر اختصاص دارد و معتقد بودند نام مثل "فره" اختصاصی فرد است بنابراین نباید یک نام در یک خانواده و نسل دوبار تکرار شود. ✍رضاحیدری ۹۹/۵/۱۴ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: متن مصاحبه حجت الاسلام رضا حیدری درسال ۱۳۸۷ همراه با مصاحبه هایی از سایر علما و فضلا در کتاب ع اولین بار در سال ۱۳۸۸توسط نشر سروش هدایت چاپ شده است. در چاپ سوم کتاب، متن کامل مصاحبه در صفحات۹۵ تا۱۱۹ قابل مطالعه است. http://eitaa.com/Heydari_org
۱۱ عنوان شرحی ۱۴جلدی بر نهج البلاغه است که به قلم علامه شیخ محمد تقی شوشتری، اولین بار در سال ۱۳۹۰ق به چاپ رسیده است. مستند سازی و تصحیح خطبه ها و نامه ها و تفسیر به نهج البلاغه و موضوعی بودن شرح از ویژگی های انحصاری این اثر گرانسنگ است. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری و توضیحات تکمیلی را درمصاحبه با خبرگزاری قرآنی خوزستان، ایکنا بخوانید : https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3914897 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خودسازی 🔸 درسهایی از آیات۷تا۱۰ سوره شمس در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: ۳دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۴مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی" محورها : ۱-بیشترین قسم های مکرر و پیاپی در سوره شمس است ۲-بعد از یازده قسم میفرماید به رستگاری رسید آنکه نفس خود را تزکیه کرد. ۳-تزکیه گاهی به معنی پاکی است و گاهی رشد. http://eitaa.com/Heydari_org
پرسش: "محمدون ثلاث" چه کسانی هستند؟ ✍پاسخ استاد رضا حیدری: مقصود از تعبیر "" یا «» در بحث های حدیثی و فقهی اگر بدون قید باشد یا با قید اُوَل باشد، صاحبان کتب اربعه، یعنی اولین جوامع حدیثی شیعه است که به ترتیب عبارتند از:  ۱. محمد بن یعقوب الرازی الکلینی (م / ۳۲۸) صاحب «الکافی».  ۲. محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه القمی الملقب بالصدوق (م / ۳۸۱) صاحب «کتاب من لایحضره الفقیه».  ۳. محمد بن الحسن الطوسی، (م / ۴۶۰) صاحب كتاب «الاستبصار فیما اختلف من الاخبار» و " تهذیب الاحکام". و اگر تعبیر همراه با قید اُخر باشد مقصود صاحبان جوامع ثانویه شیعه است که عبارتند از:  ۱. محمد محسن ملقب به الفیض الکاشانی (م / ۱۰۹۱) صاحب كتاب «الوافی».  ۲. محمد بن الحسن الحر العاملی (م / ۱۱۰۴) صاحب كتاب «تفصیل وسائل الشیعه».  ۳. محمد باقر بن محمد تقی المجلسی (م / ۱۱۱۰ یا ۱۱۱۱) صاحب كتاب «بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمّه الاطهار».  ✍رضا حیدری ۹۹/۵/۲۲ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امروز عصر به زیارت اهل قبور رفتم ناگاه این اشعار به یاد آمد: یاللی اتزور گبری دخذ عبره منی ودکسب ابکل حزن عبره بحر جهلک ابمرکب عگل عبره واعمل زین لاتعمل ردیه ✍رضا حیدری پنجشنبه ۲۳ ذی الحجه ۱۴۴۱ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹در این قافیه "عبره" در سه مصرع تکرار شده و در هرکدام معنایی متفاوت از آن اراده شده است: ای کسی که قبرم را زیارت می کنی عبرت بگیر(عبره اولی: عبرت بگیر) و در هر حزن و عزایی اشکت را جاری کن(عبره دومی: اشک بریز) دریای جهل و نادانی را به وسیله کشتی عقل عبور کن، بگذر(عبره سومی: عبور کن) و اعمال خوب انجام بده و از اعمال ناشایست پرهیز کن. http://eitaa.com/Heydari_org
مباهله.m4a
8.03M
🎙️سخنرانی مباهله مدت: ۱۱دقیقه 🔸درسهایی از آیه ۶۱ سوره آل عمران محورها: ۱-ترجمه و شان نزول آیه ۶۱سوره آل عمران ۲-ماجرای مباهله پیامبر ص با مسیحیان نجران ۳-درسهایی از 🔻تاریخ بارگذاری در کانال مسجد امام حسین ع اهواز: ۹۹/۵/۲۴ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
حدیث کساء به زبان لری بختیاری 🔹امروز در ایام مباهله و نزول آیه تطهیر و سوره هل اتی، در محفلی صمیمی، خوشنود شدم از شنیدن اشعاری در فضلیت پنج تن آل عبا: غیر پیغمبر و حیدر، زینس ا او کرگلسون روز تنگم چه کنم نید دیه هیجاری بارالها به حق حرمت او پنج نفرت تو مونه نیده گر از شوخی ا از بدکاری ✍رضا حیدری شنبه ۲۵ ذی الحجه ۱۴۴۱ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پی نوشت: این ابیات، دو بیت از بخش پایانی منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری(متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است. بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبادر هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است: جز پیامبر و حیدر و همسرش و پسران آنها، روز تنگنا و رستاخیز دیگر فریاد رسی ندارم خدایا به حرمت آن پنج تن آل عبا، نادیده انگار بدی های مرا. http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خودسازی 🔸 درسهایی از آیه ۱۶ سوره حدید در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: ۳دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۵ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی" محورها : ۱- مومن هم که باشیم تا رسیدن به مقام خشوع فاصله داریم. ۲- کتاب آسمانی و پیامبر لازم است اما تا زمینه و بستر در قلب انسان آماده نباشد، تا توجه نباشد اتفاقی نمی افتد. ۳- آنچه خشوع را در دل انسان زیاد می کند... http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مراقبت برای خودسازی 🔸 درسهایی از آیه ۱۰۵ سوره مائده در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: ۴دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۶ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی" محورها : ۱-مبادا آنقدر به دیگران توجه کنید که از مراقبت بر خود غافل شوید. ۲-عاقبت هر کسی در گرو اعمال خود اوست. ۳- ضلالت و گمراهی نیاکان و دیگران، به شما مومنان ضرری نمی زند. ۴-البته این در صورتی است که مومنان وظیفه امر بمعروف و نهی ازمنکر و ارشاد جاهلان و راهنمایی ایشان را انجام داده باشند. http://eitaa.com/Heydari_org
عزادار دریایی است برای حرکت کشتی نجات حسین 🎙اقامه عزا بر اباعبدالله ◼️دین ما دین غم و اندوه نیست، خدا هم درباره خودش میفرماید؛ اضحک و ابکی میخنداند و می گریاند... اما فرموده اند بر بر مصائب امام حسین گریه کنید. خود ائمه هم پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم اشک ریخت بر حسین ع...همه امامان کشته شدند اما لقب شهید را و توصیه به اشک ریختن را فقط برای گفته اند...همه چهارده معصوم کشتی نجاتند اما کشتی نجات امام حسین از همه بزرگتر، جادارتر و سریع تر است... اما با همه بزرگی اش به اقیانوس و دریاها نیاز ندارد تا حرکت کند، قطره اشکی که بر گونه عزادارش می غلتد دریا می شود و آن کشتی حرکت می کند... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛شب اول ۱۴۴۲_ اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
🎙عزاداری بر مصائب امام حسین از امروز و دیروز شروع نشده. همه ائمه پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم گریست... امشب شما در اینجا پرده ای زده اید و زیر سقف آسمان زن و مرد نشسته اید تا روضه بشنوید وقتی دعبل خزاعی نزد امام رضا ع در مرو رفت تا اشعارش را تقدیم کند امام فرمود پرده ای نصب کردند و خانه اش را حسینیه کرد و زن و مرد نشستند ... فكیف یحبون النبی ورهطه وهم تركوا احشائهم و غرات پس چگونه پیامبر را دوست دارند، در حالی که خویشاوندان او را کشته‎اند و وجود آن‎ها از کینه و نفرت، انباشته است.   افاطم لو خلت الحسین مجدلا وقدمات عطشاناً بشط فرات اذا للطمت الخد فاطم عنده واجریت انهاراً علی الوجنات خطاب به حضرت زهرا س میگوید؛ ای فاطمه! اگر حسین را که بر خاک افتاده تصور کنی در حالیکه کنار فرات تشنه لب جان داده، بر گونۀ خود می‎زنی و نهرهای آب بر صورت خود جاری می‎کنی. صدای امام رضاع و نزدیکانش به گریه بلند شد... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی ؛شب اول ۱۴۴۲_ اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
🎙در داستان کربلا، شور وشعور، محبت و معرفت، حماسه و عرفان، باهمند 🔻قرآن قصه های زیادی دارد، سرگذشت پیشینیان را برای ما می گوید اما قرآن "کتاب قصه"نیست تا ما را سرگرم کند یا با خیال پردازی برای ما لحظات لذتبخش بسازد یا در آخرشب ما را بخواباند... قصه های قرآن حق است و برای درس گرفتن و عبرت، برای بیدار شدن است...هل اتاک حدیث موسی... هل اتاک حدیث الجنود...الم تر کیف فعل ربک بعاد... اذکر فی الکتاب مریم...ذکر رحمت ربک زکریا... اذکر فی الکتاب ابراهیم...در همه موارد قصه گو خداست و مارا به عبرت گرفتن و درس گرفت وهداشته ...داستان کربلا و عاشورا و حسین را هم در قرآن رمزگونه گفته است برای اهل معنا، و البته بر مصیبت حسین از همه انبیاء اشک و گریه گرفته است ... از ما هم خواسته شده داستان کربلا را بگوییم و بشنویم و عبرت بگیریم و درس اما این داستان فرق دارد با همه داستانها... اینجا اشک، احساس، شور، حماسه، محبت خواسته اند، نه فقط فکر، ادراک، شعور، عرفان، معرفت... بلکه هردو را باهم خواسته اند. و ما نمی دانیم چه سری در این اشک هست در این آه هست... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛ شب دوم ۱۴۴۲_اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
🎙 ای انسان درنگ کن ◼️دعوت به فکر کردن در قرآن فراوان است؛ بیش از هزار بار واژه هایی مانند تفکر، تدبر، تامل، تفقه، تعقل و مشتقات آن بکار رفته است. بیش از هزار ادات استفهام مانند هل، متی، کیف، بکار رفته که جواب می خواهند هرچند برخی استفهام حقیقی نیستند اما به هر حال انسان را دعوت می کنند به اندیشه و مکث و درنگ. پس دوهزار از شش هزار آیه یعنی ثلث قرآن میگوید: ای انسان درنگ کن، بیندیش... گاهی فرموده است؛ اندیشه کن در خلقت آسمان و زمین و گل و گیاه و جماد و نبات و... در ورای همه اینها خالق را ببین، چشم آیه بین داشته باش...گاهی خواسته است در زندگی اولیای خدا فکر کنیم و درس بگیریم وگاهی ما را به دقت در زندگی اولیای طاغوت فراخوانده تا عبرت بگیریم... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی ؛شب دوم ۱۴۴۲_ اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شاخص بهترین امت 🎙کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر چرا آیه می فرماید شما بهتریت امت ها هستید؟ چون نژادتان نژاد خاصی است؟ نخیر... چون رنگ پوست تان فلان رنگ است؟ نخیر...چون اهل سرزمین خاصی هستید؟ نخیر...پس چرا؟ برای اینکه شما دارای یک عنصری هستید به نام و برای این بهترین امتها هستید. طبیعتا تا زمانیکه این عنصر در میان شما باشد می توانید ادعا کنید که بهترین امم هستیم! اما هرگاه دیدید این صفت از میان شما رخت بربست بدانید که شعار خیر الامم بودن شعاری است بی محتوی و بی باطن و بی واقعیت. در آیات دیگر قرآن کریم ضمن اشاره به نسل های پیشین که گرفتار انواع بلا شدند آنان را توبیخ می کند که چرا در میان آنها عده ای صاحب قدرت و تاثر و صاحب فکر نبودند که از فساد جلوگیری کنند؛ "فلولا کان من القرون من قبلکم اولو بقیه ینهون عن الفساد فی الارض الا قلیلا ممن انجیناهم" و در آیات دیگر سنت الهی را چنین معرفی می کند که تباهی و هلاکت جوامع به این دلیل بود که مصلحانی در میان آنها نبودند. و در آیات دیگر تغییر سرنوشت مردمان را در گرو تغییر رویه خود آنها معرفی می کند. در زمان چه اتفاقاتی افتاده بود که امام را به قیام واداشت؟.... 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضا حیدری در سال ۱۳۸۶ در همایش "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" http://eitaa.com/Heydari_org
🔹خواب مرگبار جامعه! 🎙کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر شنیده اید که ع فرمود؛ میخواهم کنم و فرمود؛ آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود...این سوال برای جوانان پیش می آید که آیا این موضوع اینقدر ارزش دارد که حسین، جان در گرو آن نهد!؟ آیا این عاقلانه است !؟ این پرسش و تعجب ناشی از اینست که ما تصور درستی از امر به معروف و نهی از منکر نداریم چون آن را آنقدر تنزل داده ایم که به یک دستور دادن یا بازداشتن ساده، آنهم در امور روزمره و پیش پا افتاده محدود می کنیم و گاهی ملاک ما سلایق شخصی ماست... یا از چیزی نهی می کنیم که اساسا منکر نیست لذا سطح این فریضه و عنصر حیاتی در جامعه ما تنزل یافته مثل پدری که به فرزندش گفته بود: چشمم را بر نمازنخواندن تو بستم، بر روزه نگرفتنت بستم اما جدیدا شنیده ام بادمجان ارمنی به خانه آورده ای این دیگر قابل تحمل نیست!.( آن زمان بادمجان ارمنی مثل گوجه فرنگی تازه به بازار آمده بود)....البته شاید بعضی امر و نهی های ساده هم در جای خودش لازم باشد اما مراد این است که نباید تمام هم و غم ما و افق دید ما محدود به موضوعات ساده و سلیقه ای شود... در این امور جزئی و ساده حق با آن جوان است و عاقلانه نیست که ما هزینه گزاف مالی یا آبرویی یا جانی بپردازیم اما گاهی منکر بوجود آمده در حال خشکاندن ریشه دین خداست، کسی با منکرش اعتقادات مردم را سست کرده یا بدعتی نهاده در اینجا جا دارد که امام بفرماید: "انالله و انا الیه راجعون اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید"... جامعه به خوابی مرگبار فرورفته بود و سیدالشهدا دارد می بیند بزرگترین منکرات در حال انجام است و بزرگترین معروفات در حال ترک ولی کسی دم بر نمی آورد. بلکه بدتر؛ معروف ها منکر تلقی شوند و منکرها را بعنوان معروف می شناسند... این یک نهی از منکر عادی و جزئی نیست بلکه مهم و عمومی است که بقای دین و احیای دین وابسته به آن است و این مصلحتی بزرگ است که حتما باید بدست آید ... پس در اینجا عقل، امنیت از ضرر را شرط نمی داند البته ناگفته پیداست همچو کسی که بقاء و حیات خود را فدای بقاء و حیات دین خدا می کند نمرده است بلکه یافته است. 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در سال ۱۳۸۶ در همایش "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" http://eitaa.com/Heydari_org
🔹نباید فقط برکربلا گریست بلکه باید به آن نگریست. 🎙روایات زیادی در فضل بر امام حسین ع و گزارشاتی درباره اشک گرفتن از انبیا و اولیا از آدم تا خاتم داریم، تا آنجا که چنین برداشت شده که هیچ پیامبری به نبوت نرسید مگر اشک بر حسین ع را داشته است... آیا هدف ازاین اشک ریختن باید مانند راز، سر به مهر بماند یا قابل رمزگشایی است؟ آیا خوانش و تحلیل "متن: Text" این روایات و دستورات باید با در نظرگرفتن "زمینه: Context" باشد یا در خلاء؟ عاشورا چند بعد دارد؛ بعد مرثیه و بعد حماسه. شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختتند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال میطلبد. نگاه تراژیک و عاطفی به از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم...لذا رفته رفته اشک، هم "عمل" شد و هم "هدف"...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه و... بر تارک کتابها می درخشد. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و پیش رفت. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع عده ای از دانشجویان - ۵ محرم ۱۴۴۲. http://eitaa.com/Heydari_org
🔸عاشوراپژوهی، یک الزام است یک انتخاب نیست 🎙درباره امام حسین ع و نهضت بزرگ او کتابها نوشته شده، قصیده ها سروده شده اما گاهی نسخه های چاپی، خطی شده اند و دوباره خطی ها چاپی شده اند... از بحثهای لازم، بحث ازهدف امام حسین ع است آنگاه خود بخود بین هدف و نتیجه تفکیک می شود چنانکه بین هدف و برنامه باید تمییز ایجاد کنیم ...اما در کتب موجود خلط بسیار است. آیا شهادت مقصود امام بود یا مقصد او؟ آیا هدف حرکت امام تشکیل حکومت اسلامی بوده است یا امر بمعروف و نهی از منکر یا صرفا عدم البیعه یا شهادت طلبی یا چیز دیگر؟ آیا امام به صورت جزئی ودقیق علم به شهادت خود داشت؟ یا علم او به شهادت، کلی بوده است؟آیا شهادت، هدف امام بوده؟ اگر بوده کدام تقریر درست است؛شهادت فدیه ای، شهادت رسواگرانه، شهادت احیاگرانه، شهادت عرفانی... آیا فقه، حرکت شهادت طلبانه یعنی قیام استشهادی و انتحاری را مجاز می داند؟آیا شرایط امر بمعروف وجود داشته؟ آیا هر کدام از این وجوه، قائل دارد؟ سیر تطور اقوال و نظریه پردازی چگونه بوده؟ هر نظریه چه مویدات روایی و تاریخی دارد؟ آیا اگر روایت با درایت وفق نداد چه باید کرد؟ آیا اختلاف در هدف امام، بحثی تاریخی بوده و به اختلاف کلامی کشیده شده یا بالعکس؟ آشنایی طلاب و مبلغان با این بحث ها الزام است نه ذائقه و انتخاب... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع گروهی از طلاب حوزه نجف و اهواز. سوم ۱۴۴۲_اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥توجه به اعمال و آینده نگری برای خودسازی 🔸 درسهایی از آیه ۱۰۸ سوره حشر در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: ۳دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۷ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی" محورها : ۱-ما آفریده شده ایم برای جاودانگی و کیفیت آن را خودمان رقم میزنیم. ۲- رستاخیز و روز حساب نزدیک است، فرداست ۳- این نگاه به قیامت، انسان ساز است. ۴- هر کس باید ببیند چه پیش فرستاده است. ۵-فلسفه دو بار دستور به تقوا در یک آیه http://eitaa.com/Heydari_org
📚کتابچه " قامت عقل و عشق در قیام کربلا " متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در سال ۱۳۸۶ در یکی از مساجد اهواز است که در سال ۱۳۸۷ توسط موسسه علمی پژوهشی منجی موعود و با حمایت سازمان ملی جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی در دو هزار نسخه، به چاپ رسید و بصورت رایگان توزیع شد. چاپ و توزیع مجدد آن در سال ۱۳۹۰بوده است. 🔹استاد حیدری در پاسخ به این پرسش که چرا متن آن سخنرانی در۹ سال اخیر تجدید چاپ نشده است گفت: هرچند هنوز بعد از گذشت ۱۳سال، همه مطالب آن سخنرانی را صحیح می دانم و کلیت آن را می پسندم و معتقدم در دوره خودش، کاری ابتکاری و مترقی بود اما با مطالعات جدید و بازشدن افق های تازه، مترصدم تا آن بحث را درسطحی بالاتر و از "زاویه دید" متفاوت و مقتضای روز در یک جمع اهل اندیشه و احساس ارائه کنم ان شاالله و ترجیح می دهم تا آن زمان صبر کنم. http://eitaa.com/Heydari_org
🔴برگی از تاریخ ماندگار خوزستان 🔹متن نامه امام جواد علیه السلام به یکی از خواص اصحاب خود؛ علی بن مهزیار اهوازی: بسم الله الرحمن الرحیم. یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزي فی الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علی قد بلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم ار مثلک لرجوت ان اکون صادقا فجزاک الله جنان الفردوس نزلا فما خفی علی مقامک و لا خدمتک فی الحر و البرد، فی اللیل و النهار فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمته تغتبط بها انه سمیع الدعاء.  به نام خداوند بخشاینده مهربان. ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند. تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت و در آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راستگو باشم، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم وقتی که همۀ خلائق را جمع می کند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنونده هر دعائی است. 📚کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص۶۲۲ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵، ص۵۰۱ http://eitaa.com/Heydari_org