eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 با تاسی به سیره گذشتگان و به شیوه ای نو 🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد. 🔸شرایط عضویت: ۱-کامل بودن پایه نهم ۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه درمنزل و حضور هفتگی در جلسات اهواز ۳-قبولی در مصاحبه توضیحات تکمیلی: 🔸هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضا صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند. 🔸تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضا به صورت یک تالیف مستقل منتشر خواهد شد. 🔸تاکنون بیش از ۶۵ جلسه هفتگی برای گروه اول و ۲۰جلسه هفتگی برای گروه دوم برگزار شده است. 🔸جلسات بصورت هفتگی و با هماهنگی و توافق اعضا برنامه ریزی خواهد شد. 🔸جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین.. برای اعضا برنامه ریزی شده است. 🔴داوطلبان نام و شماره تماس خود را از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ ارسال فرمایند. 📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امروز چند نفر از طلاب زرنگ و درسخوان آمده بودند. بعد از اتمام کارشان، یک نفرشان بی مقدمه پرسید؛ نظرتان درباره بحث اخیر و موضع گیری های حوزوی ها چیست؟ حس کردم از روی عادت، پرسش میکنند نه از روی نیاز. گفتم؛ پاسخ دادن من و پاسخ شنیدن شما، چیز زیادی به شما نمی افزاید اما اگر چند پرسش درباره این موضوع در ذهن شما ایجاد کنم و روی آنها فکر و پژوهش کنید و برای آنها جواب پیدا کنید، نافع تر است. معتقدم اگر پرسش ما از علم نباشد و دغدغه ذهن نباشد بهترین جوابها جز لرزش پرده گوش ثمر دیگری ندارند و ذهن را درگیر نمیکند. تا لب، تشنه نباشد آب را نمیجوید و تا شب، خسته نباشد خواب را نمیخواهد. هم سوال از علم خیزد هم جواب/همچنان که خار و گل از خاک و آب هم ضلال از علم خیزد هم هدی/ همچنان که تلخ و شیرین از ندا نمیدانم قانع شدند یا نه اما با اظهار اشتیاق، پرسشها را ضبط کردند. ✍ پنجشنبه ۹۹/۸/۰۱ رضا حیدری 📒از دفتر یادداشتهای روزانه _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: جملات پایانی نوشته استاد گرامی در دفتر یادداشتهای روزانه، برگرفته از این سروده دکتر قیصر امین پور است: میخواهمت چنانکه شب خسته خواب را / میجویمت چنانکه لب تشنه آب را ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی/ با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را. http://eitaa.com/Heydari_org
مواجهه با 🔍پرسش: نظرتان درباره سخنان اخیر سید کمال حیدری با شبکه عراقی و موضع گیریهای حوزوی ها چیست؟ 🎙پاسخ استاد شیخ رضا حیدری: پاسخ جامع را پس از روشن شدن نقاط مبهم و یافتن پاسخ برای پرسشهایی که بیان میکنم می یابید: ۱- برخی مفاهیم بمثابه مبادی تصوریه بحث علمی، باید روشن شوند: مثلا الف) آیا ماهیت "تکفیر کلامی" و "تکفیر فقهی" و "تکفیر عملی" چیست؟ یعنی به حمل اولی چه نسبتی دارند و رابطه منطقی آنها به حمل شایع از جهت نسب اربع و غیر آن چیست؟ آیا ما در آموزه های دینی سه نوع کفر و تکفیر داریم؟ آیا کفر گاهی درمقابل اسلام بکار رفته و گاهی در مقابل ایمان؟ آیا شرک خفی و جلی در مقابل ایمان است یا اسلام؟ ب) آیا نامگذاری این مفاهیم به این اسامی و عناوین، سابقه داشته است یا جعل اصطلاح شده است. ج) تفاوت "کفرواقعی" با "کفرباطنی" در چیست؟ آیا تفنن در تعبیر است یا تفاوت جدی است؟ و آیا میتوان گفت؛ کفر واقعی، قسیم کفرظاهری است و هر دو از اقسام کفرفقهی اند و از سوی دیگر کفرباطنی بعنوان کفرعقیدتی و اخروی در مقابل کفر فقهی (به هر دوقسم آن) بعنوان کفر مراوده ای ودنیوی است؟ ۲-برخی موارد بمثابه مبادی تصدیقیه بحث علمی باید روشن شوند مثلا: الف) آیا به شکل موجبه کلیه میتوان گفت؛ همه علمای شیعه قائل به کفر باطنی اهل سنت هستند؟چنانکه سید کمال ادعا کرده است؟ یا به صورت سالبه کلیه میتوان گفت؛ هیچیک از علمای شیعه قائل به کفرباطنی اهل سنت نیست؟چنانکه تکذیب کنندگان و تفسیق کنندگان او ادعا میکنند؟ یا بصورت موجبه جزئیه و سالبه جزئیه باید ادعا کنیم!؟... ب)آنچه از فرمایش وفتوای یکی از مراجع حفظه الله نقل کرده اند که غیر اثنی عشری، هم در ظاهر و هم درواقع مسلم هستند آیا ناظر به تقابل اسلام ظاهری و واقعی است؟به گونه ای که این هر دو از تقسیمات فقهی هستند. یا اینکه مرادشان از "واقعی" همان است که آقای سید کمال از آن به "باطنی" تعبیر میکند؟ اگر دومی باشد فتوای این مرجع بزرگوار ردیه ای است بر سید کمال. اما اگر اولی باشد چنانکه ظاهرا چنین مینماید با ظاهر آنچه سید کمال گفته که بحث تقابل اسلام فقهی و کلامی است بیگانه خواهد بود و ردیه محسوب نمیشود. ۳- سوالاتی هم در غایت و هدف از این بحثهای علمی و نیز روش آن وجود دارد مثلا: الف) آیا هدف تقریب بین المذاهب است یا ایجاد شقاق و اختلاف؟ آیا عامل تقریب را باید در درون جستجو کرد یا از بیرون آورد؟ راهبرد کلان باید تقریبی باشد که براساس داشتن دشمن مشترک غربی صهیونیستی و داعشی تکفیری شکل میگیرد یا تقریبی که بر اساس تکیه بر مشترکات محقق میشود؟ آیا اینکه اختلافات نظری را به بخاطر مصلحت به رخ نکشیم کافی است یا اینکه باید برای رسیدن به امت واحده بصورت اساسی در جهت کاستن از اختلافات نظری تلاش کرد؟ آیا وجوه مشترک امت اسلامی کدام است و آنها را چگونه میتوان برجسته ساخت؟ ب) اگر فردی تلاش خود را در راستای تقریب حقیقی و اساسی نه تصنعی و صوری میداند آیا باید این کار را با دادن مقاله و نظریه پردازی در مجامع علمی و تخصصی جلو ببرد یا در رسانه عمومی؟ اگر رسانه عمومی و تلویزیون و ماهواره که مخاطب عام دارند را هم لازم میداند آیا ادبیات بحث باید چگونه باشد تا نقض غرض نشود و موجب گمراهی عوام نشود؟ آیا نباید شیطنت های رسانه ای دشمنان را در نظر بگیرد؟ آیا نباید "راعنا" نگوید و "انظرنا" بگوید؟ ج)مرز نظریه پردازی و ابداع با تضلیل و بدعتگذاری چیست؟ چگونه میتوان مبدع بود ولی مبتدع نبود؟ چطور باید تشخیص داد کسی مبدع است یا مبتدع؟ د)وظیفه سایر علما در برابر کسی که بدون رعایت بایسته ها در راستای بند ب عمل میکند چیست؟ آیا باید در خفا تذکر دهند یا علنی؟ آیا باید در قالب نقد و نظر و کرسیهای نظریه پردازی با آن مقابله کنند یا در قالب مقابله با کتب ضاله و اهل تضلیل یا هر دو؟ ه) آیا اگر کسی را مضل تشخیص دادند باید برای معرفی او به مردم چگونه عمل کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود و نقض غرض نشود؟ آیا باید جمعی وارد شد یا فردی؟ آیا باید بازخورد درون مذهبی آن را دید یا برون مذهبی یا هردو؟ و) آیا با وجود استقرار حکومت اسلامی و اقتدار فقیه مبسوط الید، صدور "حکم تفسیق و طرد" توسط یک فقیه دیگر، نافذ است؟ آیا اتهام مزدور بودن فرد، بدون استناد به مدرک یا رای محاکم معتبر، موجب ایجاد حق دادخواهی برای آن فرد و نیز موجب هرج و مرج و تضعیف نظام اسلامی نیست؟ آیا میتوان به بهانه تقوا و دقت در امور فوق، دست روی دست گذاشت و کاری نکرد؟ هم سوال از علم خیزد هم جواب /همچنان که خار و گل از خاک و آب هم ضلال از علم خیزد هم هدی/ همچنان که تلخ و شیرین از ندا پاسخ این پرسشها را پیدا کنید بعد تشریف بیاورید تا با هم مباحثه کنیم .ان شاالله که موفق باشید. 📌بخشی از سخنان استاد شیخ رضا حیدری در جمع طلاب/ اهواز یکم آبان ماه ۹۹ @Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
💠 با تاسی به سیره گذشتگان و به شیوه ای نو 🔻سومین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد. 🔸شرایط عضویت: ۱-کامل بودن پایه نهم ۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه درمنزل و حضور هفتگی در جلسات اهواز ۳-قبولی در مصاحبه توضیحات تکمیلی: 🔸هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضا صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند. 🔸تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضا به صورت یک تالیف مستقل منتشر خواهد شد. 🔸تاکنون بیش از ۶۵ جلسه هفتگی برای گروه اول و ۲۰جلسه هفتگی برای گروه دوم برگزار شده است. 🔸جلسات بصورت هفتگی و با هماهنگی و توافق اعضا برنامه ریزی خواهد شد. 🔸جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین.. برای اعضا برنامه ریزی شده است. 🔴داوطلبان نام و شماره تماس خود را از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ ارسال فرمایند. 📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹حدیث صحیح نزد متاخرین و متقدمین 📚... جناب علامه سید نعمت الله جزائری در مقدمه کشف الاسرار خود که شرحی است بر استبصار شیخ طوسی، ۱۰ جوهره ذکر میکند و در "الجوهره الاولی" ضمن تقسیم چهارگانه حدیث به اعتبار حال روات، هریک از این اقسام《صحیح، حسن، موثق، ضعیف》را تعریف میکند و آنگاه در "الجوهره الثانیه" ضمن تایید این تنویع و تقسیم بندی چهارگانه ، متعرض این بحث میشود که در اصطلاحات این تقسیم بندی، یک اصطلاح طاری است و حدیث صحیح در عصر اول ( متقدمین تا قبل از علامه حلی) با حدیث صحیح در اصطلاح متاخرین تفاوت داشته است. ایشان پس از بیان ویژگیهای حدیث صحیح در عصر اول به ذکر عواملی میپردازد که باعث شد متاخرین نتوانند بر منوال و روش عصر اول عمل کنند و از آنجاکه تمییز و تشخیص حدیث صحیح از غیر آن برای متاخرین غیر ممکن شد، به وضع قانون جدید محتاج شدند که همان تنویع احادیث به چهار نوع و است...او در پایان برای مجتهدین که بوجود آورنده این اصطلاح جدید بوده اند دعای خیر میکند. عبارت او چنین است: والذی حدی اصحابنا المتاخرین ... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: برشی از صفحات ۱۳۴و ۱۳۵ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص). این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: جوانان فرانسه ! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir 🔻روش شناسی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان استاد رضا حیدری به زودی در؛ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔻دیروز بوعلی اروپا را بخود آورد و امروز سیدعلی پیام اخیر رهبر انقلاب به جوانان در مصاحبه خوزنا با استاد رضا حیدری؛ 🔹مخاطب گزینی هوشمندانه از امتیازات این پیام است. 🔹گفتگوی پرسش-محور یکی از مهم ترین و کارآمدترین روش های تعلیم است و چون با دعوت مخاطب به اندیشه همراه است اندیشیدن او را روشمند می کند. در این روش، گوینده بحث را به حالت "گفت و گو" و دو سویه تبدیل می کند و از حالت "گفت و شنود" و یک سویه فراتر می برد. 🔹این پیام، فعال است نه منفعل، موثر است نه متاثر، کنشی است نه واکنشی 🔹 در دوره قرون وسطا یک ایرانی مسلمان به نام "بوعلی" اروپا را به فطرت و عقلانیت خود برگردانید امروز هم یک ایرانی مسلمان به نام "سید علی" آنها را به عقلانیت و فطرت برخواهد گرداند. 🔹مخاطب قرار دادن جوانان فرانسه یعنی مخاطب قرار دادن وجدان های بیدار، یعنی مخاطب قرار دادن آینده سازان فرانسه... 🔍مشروح این مصاحبه را از اینجا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-90558-.html 📌کانال استاد رضا حیدری @Heydari_org
🗓ده سال پیش در این ایام 💻گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران: حجت‌الاسلام و المسلمين رضا حيدري مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعت نفت اظهارداشت: 🔸 روز ۱۳ آبان روز تسخير لانه جاسوسي آمريكا و مبارزه با استكبار جهاني در تقويم ما يك روز مهم است 🔸 شخصيت‌هاي انقلابي ما اين روز را روزي خاطره‌انگيزه و نقطه عطفي در انقلاب مي‌دانند. 🔸 بزرگداشت روز ۱۳ آبان با تشریح ابعاد اين موضوع براي قشر جوان و نوجوان 🔸استفاده از نمادها و علائم و آنچه كه باعث ايجاد شور و نشاط ميان دانشجويان و جوانان و حس غرور و شکوه میشود 🔍در گزارش ۴ آبان ۸۹ ایسنا بیشتر بخوانید؛ https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/khouzestan-5724/
🔹جایگاه علوم ادبیات عرب 📚 از جمله علومی که برای فراگیری قرآن(قرائت و تفسیر)، حدیث، فقه، اخلاق، کلام و سایر مورد نیاز است قواعد زبان عربی و علوم ادبیات عرب (اللغه العربیه) می باشد لذا علم "العربیه" علمی مقدمی و آلی برای علوم اسلامی است و شاید بتوان با توسعه ای در تعریف علوم اسلامی و موضوع آن، علم "العربیه" را نیز در شمار علوم اسلامی آورد چنانکه بر این اساس منطق و اصول فقه و رجال و درایه و غیر آن نیز از علوم اسلامی خواهد بود نه مقدمه علوم اسلامی... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شروح بر الفیه ابن مالک 📚 شروح و تعلیقه های زیادی بر الفیه ابن مالک (۶۰۰-۶۷۱ ق) نوشته شده، مانند آنچه فرزند او (ابوعبدالله بدرالدین معروف به ابن الناظم متوفای ۶۸۶ق)نوشته است که توضیحات خود را در ذیل یک یا چند بیت از ابیات الفیه قرار داده، و عبدالرحمن بن علی بن صالح المکودی (م ۸۹۳ق) نیز شرحی به همین روش بر الفیه نوشته است. برخی شرحها به روش مزجی نوشته شده اند مانند آنچه علی بن محمد الاشمونی (م ۹۰۰ق)نوشته و حاشیه محمد بن علی الصبان بر آن به "حاشیه الصبات علی شرح الاشمونی" معروف است ...وشرحی که عبدالله ابن عقیل(م ۷۶۹ق) بصورت مزجی بر الفیه نوشته است. ابن هشام انصاری(م ۷۶۱ق) نیز شرحی بر الفیه دارد با عنوان "اوضح المسالک الی الفیه ابن مالک" که در نوع خود شرحی کم نظیر است. روش او در این شرح نه روش شرح مزجی است و نه شرح تعلیقه ای(بصورت قوله...) و نه ذکر توضیح در ذیل یک یا چند بیت، بلکه روش او چنین است که مطالب نحوی موجود در ابیات ابن مالک را شرح داده و گاهی به نقد، تحلیل و بیان مواردخلاف پرداخته است لذا به خود اجازه داده که گاهی تفصیلات ابن مالک یا ترتیب مباحث او را برهم زند. در میان همه شروح، شرح مزجی جلال الدین سیوطی(م ۹۱۱ ق)از جایگاه، شهرت و ویژگی هایی برخوردار است که خود او در خطبه ابتدای کتاب برخی از آن را بیان کرده است... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹چرا نام نمیبرند از نویسنده!؟ 🔹امشب در سلسله درسهای آیت الله شبیری رسیدم به بحثی که ایشان در دارد. یک جلسه درس را اختصاص میدهند به نقل اقوال و آراء گردآوری شده در یک کتاب! که در آن چند قول در اعراب "للفقراء " (آیه ۸سوره حشر) ذکرشده از اعلام تفسیر و ادب مانند زمخشری و فخررازی و زجاج و ابوالبقاء... آنگاه اشکالات هریک از اقوال بیان شده و در پایان رای نویسنده کتاب!. در جلسه بعد هم از دو نفر از فقها نقل قول میکنند و کلامشان را نقد میکنند؛ یکی شرح عروه آیت الله خویی و دیگری آن کتاب! بدون ذکر نویسنده. از نویسنده نامی نمیبرد فقط میفرماید؛ "صاحب تجدید الدوارس". نام کتاب دلکش است و بدیع؛ و مطالبی که از آن کتاب نقل میکند دقیق است و جامع. مقرر هم در پاورقی ها به آیت الله محمدعلی معزی دزفولی (متوفای ۱۳۹۱ق)اشاره نمیکند هَذَا وَلَم یَطُلِ العَهدُ. حتی نام کتاب را کامل نمینویسد؛ تجدید الدوارس و تحدید المدارس! بگذریم از ناشر و سال نشر و... که هیچکدام را نمینویسد. از خودم پرسیدم چرا...؟ چرا آیت الله شبیری یک جلسه درس را به این کتاب اختصاص میدهد و در جلسات بعد هم اشاراتی دارد بی آنکه نام نویسنده را تصریح کند!؟ البته من تقریرات را خواندم که تلامذه نوشته اند شاید اگر صوت درس بود نام نگارنده برده شده باشد شاید. خوشنود شدم که بزرگانی چون شبیری زنجانی که به اشراف بر آراء قدما مشهور شده اند قوام درسشان به آثار مفاخرخوزستانی است. و متاسف شدم چرا نام نمیبرند و معرفی نمیکنند؟ تفخیم و تجلیل بماند. متاسف تر از اینکه چرا حوزه خوزستان توان معرفی اعلام و رجال خود را ندارد و احیاء تراث نمیکند بلکه عده ای گرد جهانند در پی آب... ✍ دوشنبه ۹۹/۸/۱۹رضا حیدری 📒از دفتر یادداشتهای روزانه _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: به زودی توضیحاتی درباره آن کتاب! و صاحب آن! به قلم استاد شیخ رضا حیدری تقدیم خواهد شد. http://eitaa.com/Heydari_org
♦️پیام مخاطبین پس از انتشار یادداشت استاد شیخ رضا حیدری (از دفتر یادداشتهای روزانه ایشان) درباره عدم ذکر نام آیت الله معزی(رحمه الله) در تقریرات مکتوب درس خارج آیت الله شبیری( حفظه الله)، با این قید که: "البته من تقریرات را خواندم که تلامذه نوشته اند شاید اگر صوت درس بود نام نگارنده برده باشد شاید"، یکی از مخاطبان گرامی کانال، در کمتر از دوساعت؛ صوت درس را یافته، استماع نموده و برای مدیرکانال نوشته است که... 📨سلام علیکم صوت درس خارج 1377/3/4 حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله رو کاملا شنیدم ایشان نامی از نویسنده ی کتاب تجدید الدوارس و تحدید المدارس مرحوم آیت الله معزی دزفولی قدس الله نفسه الزکیه نمی آورند.
🔻باز نشر بمناسبت ۲۵ ربیع الاول، سالروز صلح امام حسن مجتبی ع در سال ۴۱ق، متنی که پیاده شده سخنان حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری در تلویزیون به مناسبت سالروز شهادت آن امام همام بوده است باز نشر می شود ⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
📚 معرفی کتاب 🎙درکلام استاد شیخ رضا حیدری : من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان ، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی ع، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است)در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیرا منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت حقانیت امام مجتبی تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید. 🎥 ویدئوی کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه ع از شبکه خوزستان به زودی در: http://eitaa.com/Heydari_org
۱۳ 🔴تجدید الدوارس عنوان کتابی ۸ جلدی به زبان عربی است که به قلم آیت الله شیخ محمد علی معزی دزفولی (ره)، اولین بار در دهه هشتاد قرن ۱۴ در قم به چاپ رسیده است. این کتاب در علم فقه، و نام کامل آن تجدید الدوارس و تحدید المدارس است. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
۱۳ 🔴تجدید الدوارس و تحدید المدارس تالیف این کتاب به زبان عربی است. نوشتار جلد یکم آن در سال ۱۳۴۷ق به پایان یافته و جلد دوم آن در۱۳۵۰ق و جلد سوم در ۱۳۵۲ق و...جلد هفتم آن در ۱۳۸۷ق به پایان رسیده است و مولف در طول این چهل سال به تصحیح و تجدید نظر و تحریر و تهذیب و تلخیص مجلدات پرداخته است و تاریخ ها را در پایان هر جلد ثبت کرده است. در جلد اول تا سوم به صورت مبسوط و دقیق به طهارات و اغسال و نجاسات و مطهرات پرداخته است.تحقیقات وسیع و منسجم در ادله (آیات و روایات) همراه با پردازش ادبی و فقهی، هر مخاطب گوهرشناسی را به خود جلب میکند. جلد چهارم به صلاه و جلد پنجم به زکات و خمس و جلد ششم صیام و جلد هفتم در احکام مکاسب و وقف و بیع و خیارات است. اولین بار در ۱۳۸۳ق در قم، جلد اول آن توسط المطبعه العلمیه چاپ و منتشر شد و چاپ سایر مجلدات به مرور تا سال ۱۳۹۰ق در ۷ جلد زیر نظر خود مولف پیش رفت. بعد از رحلت مولف در سال ۱۳۹۱ق، به همت شیخ مصطفی فرزند او یادداشتها و مقالات و رسالاتی از والد ره با عنوان جلد هشتم، توسط چاپخانه حکمت قم در سال ۱۳۹۲ق منتشر شد که عبارتند از: رسالة فی منجزات الزوجه، رساله فی الرضاع، رسالة فی میراث الزوجه، رسالة فی خیار الزوجة بجنون الزوج، رسالة فی الولایة علی البکر فی نکاحها، رساله فی حدیث الرفع، رساله فی اعتبار الختان فی الحج و الطواف، رسالة فی الطلاق. شاید فقهی بودن این رسائل باعث شده است آنها را به این مجموعه فقهی ضمیمه کنند اما با توجه به تفاوتهایی که در روش وجود دارد به نظر میرسد انتشار مستقل این رسائل بهتر بود. در طول بیش از نیم قرن، چاپ دوم این مجموعه انجام نشده است! هرچند خبرهای خوبی درباره عزم گروهی از فضلا برای آماده سازی آن برای چاپ دوم به گوش میرسد. ماموریت کتاب چنانکه از نامش پیداست تقویت و احیاء است. دَارِس مفرد دَوَارِس است .«الرَّسْم ُالدارِسُ»: اثرى كه پاك و محو شده باشد. و مولف با مهارت و اشراف به این هدف رسیده است. اگر به جلد اول کتاب دسترسی داشتم در مقدمه مولف به جستجوی انگیزه او و روش او میپرداختم اما با مطالعه و بررسی متن سایر مجلدات میتوان گفت: روش مولف در بحثهای فقهی، استدلال به آیات و روایات و تحلیل ادبی آن است و در هر بحث ضمن دسته بندی وجوه و آراء، به بررسی اقوال فقهای متقدم می پردازد؛ فقهای قرن ۴تا ۶ نظیر؛ شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، ابن زهره، ابن ادریس حلی و سلار دیلمی... از پرتکرارترین فقها در کتاب هستند چنانکه؛ المقنعه، سرائر، مبسوط، خلاف، نهایه،غنیه، مراسم، مقنع و... بیشترین کتبی هستند که نام برده میشوند. نویسنده با عبارت "اقول" نظرات خود را در نقد آراء فقها و جمعبندی بحث ذکر میکند. ابتکارات و بدائع به وفور یافت میشود. بررسی سند روایات بر اساس احوال راویان کم است و مولف به روش قدما بر قرائن اعتماد داشته است. شهرت عملیه را جابر ضعف و وجه تقدیم و اعراض مشهور را دلیل ضعف میدانسته است. نوآوری های مولف و تسلط او بر جهت دهی بحثهای فقهی و ادبی موجب میشود کم بودن بحثهای اصولی بویژه اصول عملیه به چشم نیاید ولی این قلت بر اهل اطلاع مخفی نمیماند. گرچه این کتاب، مورد تمجید و تحسین هر عالمی که بدان دست یافته است واقع شده است اما چندان که حق آن بود و مولفش انتظار داشت مورد استقبال حوزه های علمیه قرار نگرفته و مهجور ماند هرچند اسمش به قدر رسمش مهجور نیست. و دلیل مهجوریت را شاید بتوان در اصولی شدن بیش از پیش حوزه ها، خارج شدن دزفول از مرکزیت علمی، عدم وجود شاگردان مبرز و... جستجو کرد. این اثر ماندگار به قلم آیت الله العظمی شیخ محمد علی از فقهای شیعه متوفای ۱۳۹۱ق =۱۳۴۹ش است که متولد دزفول و دانش آموخته زادگاهش بوده است. بیشترین استفاده ها را از جدش شیخ محمدطاهر و پسرعمویش آیت الله العظمی شیخ محمدرضا معزی ره داشته است. تالیف کتب و رساله های علمی متعدد فقهی، اصولی، قرآنی که " و تحدید المدارس" مشهور ترین آن است و تربیت شاگردان و خدمات دینی از برکات عمر نود و سه ساله این عالم بزرگ خوزستانی است. 🔹 مراجعه به این کتاب و آشنایی با آن را به اساتید و فضلا توصیه میکنم برای استفاده، و پس از آن افاده در تدریس ها و بحثهای علمی تا گامی باشد در احیاء تراث علمای حوزه پر افتخار خوزستان. ✍رضاحیدری ۱۳۹۹/۸/۲۵- اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
💠تبلیغ دین به زبان قم یا به زبان قوم کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹بازنشر بمناسبت 🎙...به عنوان یک پژوهشگر و یک کسی که دغدغه امور فرهنگی را دارم امروز یک سراغ ندارم با بیان جوان پسند و دلکش و با متن قوی و مستند و متقن که هفتاد درصد، شصت درصد با واقع منطبق باشد...ما باید بتوانیم این مفاهیم بلند را به زبان ساده تر بگوییم بدون کاستن از قوت و متانت... به برکت خون شهیدان، به برکت مجاهدت عالمان و خامه قلم آنها امروز جوانان ما تشنه اند اما کو آب گوارا، آب گوارا به قدر کافی نداریم علیرغم همه این طمطراقها...این کتابهایی که شمردم کتاب قوی در میان شان کم نبود اما به زبان عربی اند، به زبان نجف اند. آنچه را هم که طلبه های قم ترجمه یا تالیف کرده اند به "زبان قم" نوشته اند نه به "زبان قوم"، بلسان قومه نیستند... البته ما تجربه کتابهای پرچاپ خوب هم داشته ایم. کتاب دا ۱۵۰-۱۶۰ نوبت چاپ شد. کتابهای دیگری که در زمینه دفاع مقدس نوشتیم هم محتوا قوی بود هم متن قوی بود اما به هر حال در زمینه معنوی، پاسخگویی به شبهات جوانان، ، کتاب وزین، پرمحتوا، جامع که به درد قشر بخورد، باید بنویسیم، باید پژوهش کنیم، باید کار کنیم، شاگردان امام صادق ع باید کار کنند. 🔻بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در ۲۵ شوال ۱۴۴۱ق. متن سخنرانی درکتابی با عنوان چاپ شده است. http://eitaa.com/Heydari_org
🔍نقد کتاب ملت عشق؛ پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران 📚...کتابی با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی با محتوای تصوف و در قالب رمان ترجمه میشود و ظرف پنج سال(از سال ۹۴ تا ۹۸)، نود و پنج بار تجدید چاپ میشود... دوباره این جریان شکل می گیرد و می آید و از عطش و بی خبری جوانان و حس معنویت گرایی آنان نهایت استفاده را می کنند... در طول تاریخ همواره در معرض آسیب بوده است چه بسیار بوده‌اند انسانهایی که در پی معنویت بودند اما در پی راه به بیراه رفتند و برای گریز از چاله ها به چاه ها افتادند... تزریق معنویت منهای دین به مخاطب، تصویرسازی ناهوشیار دینداری و عرفان بدون قیود فقه و الزامات عقیدتی فضایی است که جانمایه و درونمایه های داستان این رمان برای ذهن مخاطب نا آشنا با عرفان ناب ایجاد می کند و دور شدن چنین مخاطبین از آموزه های اصیل و مذهبی و دینی نباید دور از انتظار باشد. 📚 کتاب صفحه ۴۰و۴۱ اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔍نقدی بر رمان پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران در شش سال اخیر 📚این رمان با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی و موضوع عشق با نقش آفرینی ۱۸ شخصیت نوشته شده است. رمان دو بخش دارد؛ یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس... بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت "الا" و "عزیز" به تصویر کشیده می‌شوند... آنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ساییده کردن مرز عرفان و و کمرنگ کردن خط تمایز این دو در کنار بهره گیری سلیقه‌ای از آیات قرآن است که به نوبه خود ذهن مخاطب را از مفاهیم ناب دینی دور می‌کند. چنانکه خلط بحث های حق و غیر حق، یکی دیگر از آسیب‌هایی است که مخاطب ناآشنا با ظرائف علمی در معرض آن است؛ مثلاً هرچند همزیستی مذاهب و ادیان و صلح بین پیروان کیش ها و آیین های مختلف پسندیده است اما نباید با تکثرگرایی دینی ( ) اشتباه گرفته شود. 📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
♦️پیام مخاطبان: 📨مطلب حاج آقا حیدری درباره کتاب ملت عشق رو خوندم و برای یکی از اساتید دانشگاه فرستادم ایشان مطلب ذیل را پیوست کردند:👇 باسلام دو سال پیش که این کتاب رو خوندم، پاسخی براش نوشتم و تو صفحه ام در اینستا گذاشتم. بگمانم الیف شافاک (نویسنده کتاب) خیانتی نابخشودنی در حق مولوی و مولوی دوستان کرده است. او از محبوبیت جهانی این عارف بزرگ استفادۀ سوء کرده است و مولوی ذهنی خودش را به تصویر کشیده نه یک واقعیت تاریخی را. عرفان و معنویت مولوی در محدوده شریعت بوده درحالیکه نویسنده عامدا او را به گونۀ دیگری معرفی میکند. البته که از هنر نویسندگی مؤلف نباید غافل شد اما متاسفانه این هنر در خدمت یک تحریف بزرگ قرار گرفته است.
🔍نقدی بر رمان پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران در شش سال اخیر 📚.. رمان دو بخش دارد؛ یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس، هرچند انطباق کامل با تاریخ و واقعیتهای تاریخی ندارد اما به هرحال با مهارت داستان پردازی توانسته با جابجایی وقایع و تقدیم و تاخیر، جذابیت ایجاد کند... بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت "الا" و "عزیز" به تصویر کشیده می‌شوند. "عزیز"مردی است که آفریننده آن داستان ۱۶شخصیتی تاریخ نماست و "الا" زنی است که ویراستار آن داستان است. رفته رفته این دو، مخاطب را به خود جذب می کنند و داستان شمس و مولوی به حاشیه می رود. در مقام بررسی اجمالی کتاب باید گفت: در بخش داستان واقعی با تکثیر شخصیتها اولا؛ذهن مخاطب روی شمس و مولوی متمرکز نمی شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن شخصیت مولوی و شمس از منظرو عینک دیگر شخصیت ها، نقدها و خرده هایی نسبت به این دو به ذهن مخاطب القا میشود و در برخی موارد تحریفاتی به این دو نسبت داده میشود. ولی در بخش داستان تخیلی با تقلیل شخصیتها اولا؛ ذهن مخاطب روی "عزیز" و "الا" متمرکز می شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن قصه فقط از عینک و نگاه آن دو، بویژه "الا" و نه خانواده او و سایرین، مخاطب را به فضایی می برد که حق را به "الا"می دهد و هیچگونه خرده ای بر او نمی گیرد بلکه گاهی با او همزاد پنداری می کند و این احتمال الگوسازی را بالا می برد . اگر با دقت به تقویت جانب آن دقت شود این اقدام حساب شده نویسنده، بیشتر خود را می نمایاند. وآنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ... 📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشخیص حق از باطل نتیجه خودسازی 🔸 درسهایی از آیه ۲۹ انفال در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: کمتر از ۴ دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۸ مرداد ۹۹ در برنامه "نغمه های نورانی" محورها : ۱-در دوراهی ها چطور بین حق و باطل فرق بگذاریم؟ ۲- رعایت حریمها، حلال و حرامها، بصیرت و نورانیتی به انسان میبخشد به نام فرقان. ۳- چطور تقوا ما را به می رساند؟ ۴- تقوا، قوه عقل را تقویت می کند و با قوت گرفتن عقلانیت، کنترل غرائز، امیال، حب و بغض ها ممکن می شود. http://eitaa.com/Heydari_org
ولادت امام عسکری.amr
712.3K
🔴بیشترین استفاده از کرامات و آگاهی های غیبی توسط امام یازدهم 🎧بشنوید 🔹از سلسله سخنرانیهای تبلیغی استاد حیدری در موضوعات روز مدت : ۷ دقیقه موضوع: ولادت ع محورها : ۱-استمرار و تقویت جریان وکلا در نقاط مختلف جهان اسلام، تربیت شاگردان...کارهای مشترک بین امام عسکری و سایر امامان. ۲-از ویژگیهای دوران زندگانی امام یازدهم، تزلزل شیعیان در اعتقاد به امامت ایشان است. ۲-بیشترین استفاده از آگاهیهای غیبی و کرامات در دوره کوتاه امامت ایشان گزارش شده. ۳- درسی از کلام امام یازدهم. 🔴تاریخ انتشار در کانال مسجد امام حسین ع اهواز ۴ آذر ۹۹. نود و نهمین سخنرانی مجازی مسجد. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔸مؤمن باید حرکت کند هرگاه مؤمن حرکت کرد و از ایستایی رها شد متصل خواهد شد. و نرسیده به مقصد، رسیده است. رسیدنش در حرکت کردن اوست زیرا مقصد مؤمن در رفتن اوست. 🎙سخنان حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا حیدری در مراسم گرامیداشت شهدای حله در مسجد امام حسین ع ۹۵/۹/۱۶ 🔻باز نشر بمناسبت سالگرد به شهادت رسیدن زائران اهوازی اربعین حسینی در حمله تروریستی ۴ آذر ۹۵ در حله عراق. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید: https://namaz.mop.ir/home/showpage.aspx?categoryid=c1d5cfe4-41d2-43a7-984b-e5743055fbc1&id=eeeebdac-63ee-4d5b-845e-a658be011775&object=news&webpartid=a509647e-ca45-433a-b2d0-a2534733f7ff 📌کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org