eitaa logo
رضا حیدری
598 دنبال‌کننده
160 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رضا حیدری
🔰حضرت فاطمه در سروده های بختیاری 🎙سروده های آئینی با درونمایه دوستی خاندان پیامبر (ص) در فرهنگ و ادب بختیاری زیاد است و از همه بیشتر در ستایش مولا علی علیه السلام است به ویژه سروده های داراب افسر و اشعار ملا لطفعلی صیفوری آرپناهی... اما درباره سلام الله علیها سروده ها زیاد نیست و البته در آنچه سروده اند دُر سُفته اند، فاخر و نافذ... سروده های ملازلفعلی کرانی در ستایش و ثناء سیده نساء العالمین فاطمه را ببینید، بی نظیرند این اشعار؛ فاطمه وا بَوِهْ‌س اُ میرَهْ‌س اُ او هر دو کُرِس/ دُرِّ شَهوارِنْ اَیَر قَیمَتِ سونْ جُون داری بی‌ویِ زَن گَلِ دُنیا کِه مِنِه باغِ بِهِشت/ جورِ جِربیلِ اَمین داره بِه خِزمَتکاری امیدوارم درست تلفظ کرده باشم. ببینید چقدر زیبا و روان، محور بودن بانو فاطمه را به تصویر کشیده که فرمود؛《هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها》این شعر مانا و پایا است... در ادامه مقام دنیوی《سیده نساء العالمین》را برای بی بی بیان میکند و مقام آسمانی و اخروی بالاتر از فرشته بودن را به خوبی در قالب کلمات میرساند... 📌پی نوشت: 🔸متن بالا بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری است که در جمع شعرای بختیاری؛ شهرستان اردل در تابستان ۹۶ ایراد شد. 🔸ابیات خوانده شده، دو بیت از منظومه حدیث کساء به زبان لری بختیاری است که توسط ملا زلفعلی کرانی بختیاری (متوفای ۱۲۹۰ش) در دوره قاجاریه سروده شده و در غیاب حمایت دولتیها در مکتبخانه ها تدریس می شده است. بخش نخست آن با سی بیت، حدیث چون و چرای شاعر با خدای خویش است که جای تحلیل بسیار دارد. بخش دوم آن در بیان جایگاه والای پنج تن آل عبا در هفتاد بیت است و بخش پایانی آن، حدیث آرزومندی و راز و نیاز شاعر با خداوند خویش در سی بیت است. 🔸 معنی ابیات: خدا فرمود: فاطمه با پدرش، شوهرش و هر دو پسرش؛ اینها پنج تنی هستند که بر می گزینم این پنج نفر دُر شاهوارند، اگر به بهای آنان جان بپردازی، ارزش دارد. او (فاطمه) سَروَر و بزرگ زنان دنیاست که در باغ بهشت، فرشتگانی مانند جبرئیل امین خدمتکار او هستند. http://eitaa.com/Heydari_org
🔰بزرگترین مانع پژوهش و تحقیق 🎙این ایام، هفته پژوهش است. واژه پژوهش که یک واژه به زبان فارسی است در لغت عرب به آن 《تحقیق》می گویند. بر وزن تفعیل درواقع معنایش این است که شخص دنبال حق می گردد. شخص برای رونمایی از حق تلاش می کند. محقق کسی است که می خواهد ببیند؛ حق چیست!؟ وقتی می خواهیم ببینیم؛ 《حق چیست!؟》در واقع می خواهیم ببینیم؛ درستی چیست!؟ یعنی آنچه که با واقع، منطبق است چیست؟ آنچه که بر حقیقت، منطبق است چیست؟ اینکه یک انسانی بخواهد محقق باشد و به دنبال حق بگردد و حق را بجوید و برای جستن حق، راه را بپوید، یعنی پوینده ی راهی باشد با هدف جویندگی حق. لذا محقق یعنی حقجو! یعنی رهپوی حق! کسی که راه را می پیماید! پس طبیعتاً در آن تلاش و کوشش نهفته است. نمی تواند انسان بنشیند یک جا و بگوید: 《من محقق هستم》. محقق تلاش می کند کتابها را می بیند، عالمان را می بیند و سخنان صاحب نظران را می شنود. از موانع پژوهشگر بودن یکی این است که شخص گمان کند آنچه او فکر می کند لابد درست است؛ 《درست آن است که من فکر می کنم! 》این بزرگترین مانع تحقیق و پژوهش است. آن کسی که فکر می کند خودش حرف درست را می زند و بدتر از آن اینکه وقتی بگوید؛《 حق این است و جز این نیست، مطلب تماما همین است که من گفتم》 این خیلی خطرناک است. این فرد هیچگاه به سمت حق و حقیقت حرکت نخواهد کرد. این جزمگویی ( که داستان همین است که من گفتم) ریشه در یک جزم اندیشی و جزم پنداری دارد و این جزمیت و این هیچ احتمال خلاف ندادن، هیچ به دنبال شنیدن اقوال دیگران نبودن، هیچ به دنبال زاویه های دیدِ دیگر نبودن، این بزرگترین مانع پژوهش و تحقیق است. 🔻پاسخ استاد رضا حیدری به پرسش طلاب درباره / اهواز. آذر ۱۴۰۱ @Heydari_org
1_2389291866.aac
1.14M
🎧 بشنوید👆 🔸یکی از زمینه های جدایی حوزوی ها و دانشگاهی ها از یکدیگر، پندار تعارض علم تجربی و دین است. استاد رضا حیدری در کلامی کوتاه این تعارض را ریشه یابی و رفع می کند. 📌در کانال استاد شیخ رضا حیدری عضو شوید: http://eitaa.com/Heydari_org
القواعدالفقهیه استاد حیدری ۲۳.m4a
41.65M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۱۱ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: گستره دلالت قاعده ید و موارد جریان آن ۷- آیا شهادت به ملکیت به استناد ید جایز است؟ ۷- الف) تبیین بحث از دو زاویه -- به اعتبار قواعد اولیه -- به اعتبار اخبار وارده ۷- ب) تبیین نظریه مشهور فقهاء و بررسی سایر نظرات ۸- آیا حجیت ید منحصر به موردی است که از ابتدا مشکوک باشد یا شامل موارد دیگر هم می شود؟ مانند مواردی که حدوث ید با عناوین غیر ملکیت باشد ۸ - الف)نظریه مشهور و نقد آن ۸ - ب) نظر سایرین و بررسی آنها جلسه بیست و دوم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۴.m4a
30.41M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده ید ( ۱۲ - پایانی) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ادامه گستره دلالت قاعده ید و موارد جریان آن ۹- آیا قاعده ید در حقوق هم جاری می شود ؟ ۹- الف) بیان نظر موافقان ۹- ب) بیان نظر مخالفان ۱۰- آیا قاعده جد در اعراض و انساب هم جاری می شود؟ ۱۰ - الف) استناد به روایتی برای اثبات جریان ید ۱۰- ب) نقدی بر دلالت روایت ۱۰- ج) بیان تفصیل از جهت مستند قاعده ید جلسه بیست و سوم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۰ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹امشب این را در رثای قمر منیر بنی هاشم برای منبر روز وفات ام البنین انتخاب کردم. چقدر زیباست این شعر عرب : رايي و رايتي و عزمي وُجودك عضیدی و افخر اببأسك و َجودك انفضخت هامتك لجلي وَ جودك عله ازنودك جره من غصب مايه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹از دفتر یادداشتهای روزانه حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری- ۹۹/۱۱/۶ دو روز مانده به وفات س 🔹در این ابوذیه، قافیه "جودک" در سه مصرع تکرار شده و در هرکدام معنایی متفاوت از آن اراده شده است: عقل وپرچم و اراده ام وجود توست (جودک یکم بخشی از کلمه وجود بمعنای "بودن تو" است و واو مضموم است) بازویم هستی و افتخار می کنم به شجاعت و کرم و جود تو (جودک دوم بمعنای کرم تو و بخشش تو است و واو مفتوح، عاطفه است ) سر تو برای من شکافته شد ومشک تو (جودک سوم بمعنای مشک تو است و واو مفتوح، عاطفه است) آب آن به اجبار بر بازوانت جارى شد. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹حضور در میدان بحثهای تئوریک 🎙... این خیلی برای من مهم بود که ایشان نه تنها از بحثهای تئوریک جامعه فرار نمی کرد که دقیقا وارد میدان می شد و دغدغه مندانه در دفاع از اسلام و انقلاب و رهبری می جنگید، واقعا خالصانه می جنگید. این را حتی مخالفان او بعدها از اواخر دهه هشتاد اعتراف و اذعان داشتند، هرچند در نیمه دوم دهه هفتاد و تمام دهه هشتاد انواع اتهام های ناصواب را بر او وارد می کردند اما ثبات قدم او و زهد او به همگان اثبات کرد که او 《فی سبیل الله》 می کوشد... . 🔍 متن کامل سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درباره ره را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/Heydari_org/417
🔹باید ابعاد جنگ ترکیبی دشمن را برای نسل جدید بیان کنیم. 📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در بزرگداشت حماسه نهم دیماه/ مسجد جامع لالی ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ 🔍مشروح گزارش این مراسم را در خوزنا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/191399/
🔰ايام الله مثل چراغ مى تابند اما دشمنان آن را برنمی تابند! ...ایام الله در تاریخ انقلاب ما مثل ستاره می درخشند و نور می دهند و دلها را گرم می کنند اما طاغوتها سعی در خاموش کردن آن دارند. این قبیل روزها مثل چراغ می تابند اما دشمنان آن را بر نمی تابند و به دنبال کم فروغ کردن آن هستند؛یریدون ان یطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو کره المشرکون.... 📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در بزرگداشت حماسه نهم دیماه/ مسجد جامع مسجدسلیمان ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ 🔍مشروح گزارش این مراسم را در خوزنا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/191434/
🔹شکوه این تشییع جنازه، بخشی از و جهاد خستگی ناپذیر آن مرد خداست. این محبوبیت، کار خداست، وعده قرآن است. او برای اسلام، عزت آفرید، خدا هم به او عزت داد. هیچ ارگانی نمیتوانست چنین جمعیتی را به میدان بیاورد، مردم ما دشمن را پشیمان کردند از غلطی که کرده است. 📌سخنان استاد شیخ رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز ۹۸/۱۰/۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
🎙بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می شود. امروز خبر تلخی شنیدیم؛ جمعی از هموطنان هدف جنایت تروریستی قرار گرفتند. در راه زیارت مزار شهید سلیمانی در کرمان، مظلومانه و بی دفاع، گروهی به شهادت رسیدند و گروهی مجروح شدند. جنایت دشمنان اسلام و ایران تمامی ندارد. صبر و بصیرت و استقامت ما هم تمامی ندارد. به ملت ایران و رهبر عزیزمان تسلیت عرض می کنیم. برای خانواده های داغدار، صبرجمیل مسألت می کنیم و برای مجروحان شفای عاجل و برای شهیدان، رضوان الهی . 📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری/ پس از نماز جماعت عشاء مسجد امام حسین ع / اهواز ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۵.m4a
34.04M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده اتلاف ( ۱ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱- بیان مضمون قاعده و تفاوت آن با قاعده《 تسبیب》 و قاعده 《علی الید》 ۲- بیان اجمالی مدارک قاعده ۳- بررسی مدارک قاعده؛ ۳- الف) بررسی و تحلیل دلالت آیات ۳-ب) فهرست طوایف مختلف روایات جلسه بیست و چهارم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
🔻تقدیر از نماینده رهبری 🎙 از روحیه و تلاش نماینده مقام معظم رهبری در راستای و روشنگری و پاسخ به پرسشها در فضایی صمیمانه تشکر می کنم. تبیین، بر همه کسانی که مخاطبی دارد واجب است و فوریت دارد. حضور بی تکلف حاج آقا موسوی فرد، به عنوان نماینده آقا در جمع مردم و انس گرفتن با آنها باید برای همه مسئولان الهام بخش باشد و همگان الگو بگیرند... اگر دستمان نمی رسد همه مشکلات مردم را حل کنیم لا اقل مرهم درددلها باشیم. 🔍 سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری را در خوزنا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/192162/%D825D8%B9-
🔰بر او نمرده به فتوای من نماز کنید! 🎙کسی که نمی خواهد حق را بپذیرد گویی ناشنواست، و ناشنوا گویی مرده است هرچند دستگاه شنوایی و بیانیی و هاضمه او کار می کند. به قول حافظ: 《هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق/ بر او نمرده به فتوای من نماز کنید》 حافظ فتوا می دهد که نماز میت چنین انسانی رابخوانید هرچند ظاهرا زنده است. چون این شخص به ایمان و عشق، زنده نشده است پس گویی مرده است. 🔍 مشروح سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم گرامیداشت شهدای کربلای ۵ را از اینجا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/192244/%D8
🔹دولت پاینده شدم 🎙این حیات مادی بین انسان و حیوان مشترک است و از آن به حیات حیوانی تعبیر می‌کنند. در این حیات دستگاه شنوایی، بینایی، هاضمه، جریان خون، نبض‌ و ... کار می‌کنند. اینها از ویژگی‌های حیات دنیوی است که انسان و حیوان در آنها مشترک هستند. اما حیات دیگری هست که اختیاری است و اختصاص به انسان دارد و وقتی به آن حیات رسید حیات قبلی را گویی حیات نمی بیند: مرده ‌بدم، زنده شدم‏، گریه بدم، خنده شدم / دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم. این حیات برای او جاودانگی می آورد. کسی که ایمان آورد، حق را پذیرفت او می ماند. هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق / ثبت است بر جریده عالم دوام ما. 🔍 مشروح سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم گرامیداشت شهدای کربلای ۵ را از اینجا بخوانید: http://www.khoozna.ir/view/192244/%D8
القواعد الفقهیه استاد حیدری ۲۶.m4a
36.79M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده اتلاف ( ۲ ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ادامه ۳- بررسی مدارک قاعده؛ ۳-ج) بررسی و تحلیل سیره عقلا ۳- د) بررسی دلیل اجماع ۴- قلمرو قاعده جلسه بیست و پنجم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۷.m4a
35.07M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده اتلاف ( ۳- پایانی ) حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۵- کیفیت ضمان ۵- الف) مستند تقسیم‌ به مثلی و قدیمی ۵- ب) تعریف مثلی و قیمی ۵- ج) طرح بحث ماهیت پول جدید و اینکه تقسیم مثلی و قیمی در آن اجرا می شود یا نمی شود!؟ ۶- دخالت عمد و قصد در ضمان یا عدم دخالت ۶- الف) ضابطه ضمان، انتساب فعل است ۶- ب) مراد از عمد و قصد ۶- ج) ماده های قانون مدنی جلسه بیست و ششم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
🔰تعداد روایات رسیده از و تعداد راویان 🎙... مامون وقتی پایتخت را از مرو به بغداد منتقل کرد امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد فراخواند و مدتی تحت نظر داشت و پس از بازگشت امام به مدینه هم از طریق دختر خود، ام فضل که او را به همسری امام در آورده بود گزارشات رفت و آمد های امام را داشت لذا ارتباط امام با شیعیان، بیشتر از طریق وکیلانش و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌گرفت که علی بن مهزیار اهوازی از جمله آنهاست. شاید به همین دلیل باشد که روایات اندکی از امام به ما رسیده است. بر اساس تحقیقات محققان ظاهرا تنها حدود ۲۵۰ حدیث از خود او مستقیما نقل شده است با صرف نظر از احادیثی که امام واسطه در نقل آنهاست. البته شمار راویان و اصحاب او کم نیستند؛ از صد و چند نفر تا دویست و چند نفر گفته شده است.  بزنطی و برقی و صفوان بن یحیی و عبدالعظیم حسنی و حسین بن سعید اهوازی از جمله آنان هستند. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391/ 🌐کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
💠 مناقب زینب در سروده های عمان 🎙یک جمله معروفی هست که حتما در محاورات شنیده اید: "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" این ضرب المثل در اصل، مصراع دوم این بیت عمان سامانی است: من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. حالا بینید این شاعر وقتی میخواهد حضرت سلام الله علیها را به صورت مجمل تصویرگری کند چه می گوید، این طور سروده است: زن مگـو مرد آفرین روزگـار زن مگو بنت الجلال اخت الوقار زن مگو خاک درش نقش جبـین زن مگو دست خدا در آسـتـین حقا که باید حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل؛ زینب را محور حماسه میداند، ظرفیتهای بزرگ روحی او را بیان میکند، او را دست خدا معرفی میکند، او را مربی مردان مرد، مایه توسل اهل راز و نیاز نشان میدهد که عرفان و حماسه را بهم آمیخته...شاعر، جنسیت را کنار زده و نشان داده که در مسیر کمال، آنچه مهم است انسانیت است. این زن را از مردان روزگار، مردتر میداند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖  پی نوشت: 🔸بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین . محرم سال ۱۳۹۶ش. 🔸 میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که به سال ۱۲۵۸ قمری در سامان به دنیا آمد و به سال ۱۳۲۲قمری در سن ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت. او صاحب دیوانهایی از جمله مثنوی «گنجینه اسرار» با موضوع حماسه و عرفان کربلا است و شهرتش به سبب همین مثنوی است. http://eitaa.com/Heydari_org
🔰 گاه عبادت 🎙 گاهی عبادت به رفتن است، گاهی به ماندن است. گاهی به فعل و رفتار و سعی و چرخش و رمی است و هیاهو، گاهی به ترک فعل و تنهایی و گوشه نشینی و نظر در خم ابرو. به قول عرفی شیرازی؛ 《ما معتکف گوشهء تنهایی خویشیم/ آن کعبه روانند که رفتار فروشند》 عبادت گاهی در جلوت است، گاهی در خلوت است. گاهی آشکار است و علنی، گاهی سری است و پنهانی. گاهی جمعی است، گاهی فردی است. گاهی به فریاد است، گاهی به سکوت. مهم این است که این‌ 《گاه》را تشخیص دهیم... . اعتکاف، نوعی گوشه نشینی، خلوت گزینی و انزواطلبی است البته موقتی و محدود، نه دائمی و ماندگار. گوشه نشینی محدود مفید است و مورد توصیه دین ما، اما در اسلام گوشه نشینی و عزلت دائم که رهبانیت نامیده می شود نداریم. هدف از این عزلت و انزوا، خداجویی است همانطور که هدف از آن ذکر و آن آه خداجویی است. او که به کعبه می رود خدا را می جوید و این که در مسجد معتکف است هم خدا را می جوید. به قول شیخ بها:《گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد/ یعنی که تو را می‌طلبم خانه به خانه》. 📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع معتکفین/ اهواز، مسجد امام حسین ع ۱۴۰۲/۱۱/۰۶ @Heydari_org
🔰 دشمن شناسی 🎙وعده پروردگار خلف نمی شود؛ انجز وعده و نصر عبده. پروردگار، بندگانش را یاری خواهد کرد اگر آنها پروردگار را یاری کنند. اینها سنت های الهی است؛ ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم. دورتا دور سرزمین ما درگیری است. دور تا دور میهن بزرگ اسلامی ما جنگ است. این آب و خاک، دشمنان این مکتب دشمنان این مذهب دشمنان این مردم، غارتگران معادن و منابع خدادادی این سرزمین که چشم طمع دوخته اند به اینها، آنها آنچه می خواهند از نا امنی های منطقه، نا امن کردن ایران است اما چون دست در دست کسی نهاده اند که پروردگار به او مکنت بخشیده است و او است و یک عالم دینی است، عالمی که دین را به خوبی می شناسد، مردمش را هم بخوبی میشناسد، دشمنان مردم را هم بخوبی میشناسد، افق آینده را هم خوب می بیند، برای ۲۰ سال دیگر ۱۰۰سال دیگر فکر و اندیشه دارد برنامه دارد نخواهند توانست براین ملت پیروز شوند، بر ملتی که راه را گم نمیکند برملتی که تا امروز دانسته است دشمنش چه کسی است دوستش چه کسی است. دشمنش حتی اگر دستکش مخملین به دست داشته باشد سرانگشت چدنی او را از ورای این دستکش مخملین می بیند، ملتی که می تواند گرگ را حتی در لباس میش تشخیص بدهد، این ملت هیچگاه شکست را تجربه نخواهد کرد... 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۷- شهرستان گتوند. @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۸.m4a
27.69M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده 《لو کان لبان》 حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱) ضرورت بحث از این قاعده ۲) تقریر قاعده: ۲- الف) تقریر اول از مضمون قاعده ۲- ب) بیان چند مثال ۲- ج) تقریردوم قاعده بر مبنای قیاس استثنایی ۲-د) بیان چگونگی ملازمه ۳) تقریر قاعده در کلام اخباری ها ۴) صورت‌بندی موارد مختلف اجرای قاعده: ۴- الف) اجرای قاعده برای نفی یکی از دو استظهار در موردی که دو استظهار از یک نص وجود دارد ۴- ب) اجرای قاعده برای نفی احتمال حکم چیزی در موارد عدم وجود نص ۴-ج) اجرای قاعده برای نفی موضوع بودن چیزی در موارد عدم وجود نص ۴- د) اجرای قاعده برای اثبات حجیت سیره عقلایی جلسه بیست و هفتم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
🔹《عقل گرایی》 یا 《 نص گرایی》؟ 🎙... همانطور که گفتار معصومان یکی از منابع دین و شریعت است و منقولِ آن حجت است، عقل هم از منابع دین و شریعت است و مُدرَک آن حجت است. همانطور که منقول، با شرایطش حجت است معقول هم با شرایطش حجت است. هر دو حجت خدا هستند؛ یکی درونی و یکی بیرونی. چنانکه در روایت هشام از امام کاظم علیه السلام که در اصول کافی است آمده است که: ‌《‌إنَّ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّهً ظاهِرَهًَ وَ حُجَّهً باطِنَهً، فَاَمَّا الظّاهِرَهُ فَالرُّسُلُ وَ الاَنبیاءُ وَ الاَئِمَّهُ، وَ اَمَّا الباطِنَهُ فَالعُقُولُ》پس هر دو سفیر شرع اند، هر دو حاکم شرع اند. هر دو حجت، و هر دومنبع شرع و هر دو معتبرند... البته ما همواره شاهد افراط و تفریط ها بوده ایم برخی با شعار تبعیت از کلام معصوم، عملا نص گرایی می کنند و عقل را به حاشیه رانده اند و آن را به سر حد تشخیص مصادیق حکم فرو کاسته اند و برخی با شعار پاسخگویی به نیازهای روز و مسائل مستحدثه، دایره اجتهاد را موسع کرده اند و به تنقیح مناط و الغاء خصوصیت مورد و مقاصد الشریعه روی آورده اند که برخی از آنها شبیه قیاس و استحسان است و اعتباری ندارد. حقیقت این است که ما در فهم دین و استنباطات شرعی به یک ترکیب نیازمندیم و باید از نقل و عقل، به جا و به اندازه و به موقع بهره برداری کنیم و پذیرش این تازه اول راه است... 🔺بخشی از مباحث درس ، حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. اهواز- مهر ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹مسلمانان هیچگاه قرون وسطی نداشته اند 🎙شش قرن پس از میلاد حضرت مسیح ع جریانهایی در اروپا شکل گرفت و تغییراتی به وجود آمد که تا نه قرن، یعنی قریب هزارسال ادامه پیدا کرد. شاخصه اصلی این دوران که به معروف شد، مبارزه با با شعار دفاع از بود. جریانِ غالب بر پایه برخی آیات تحریف شده کتاب مقدس، علم آموزی را حرام دانستند و دانشگاهها و مراکز علمی را تعطیل کردند و دانشمندان متفرق و آواره شدند. علم کالای قاچاق و ممنوعه شد و طالبان علم مُحارب با خدا... اما در این سوی کره خاکی در اواخر قرن ششم پس از میلاد، مردی متولد می شود و در اوایل قرن هفتم با اسم رمز «بخوان» به پیامبری می رسد. کتاب او ابرِ سیاه تحریفات بوجود آمده در کتاب مقدس را کنار می زند و آفتاب علم و دانش را به شکوفه ها می تاباند تا عطرش در جهان بپیچد... آثار علمی دانشمندان مسلمان چند قرن بعد اروپا را از تاریکی جهلِ قرون وسطایی خارج کند... مسلمانان نه تنها هیچگاه به نام دین، با علم مبارزه نکردند بلکه به نام دین به علم آموزی و نشر دانش همت کردند. با محمد ص، عالمان تکریم می شوند و به قلمِ آنها قسم خورده می شود و بالاتر از خون شهید معرفی می شود. طلب علم، وظیفه و فریضه دانسته می شود. محدوده سنی و زمان هم ندارد؛ « مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ». قُرب و بُعد مکانی ندارد؛ « ولو بالصین». به هر قیمتی؛ « وَ لَوْ بِسَفْكِ اَلْمُهَجِ وَ خَوْضِ اَللُّجَجِ » و نکته جالب توجه این است که ظهور اسلام و آغاز حرکت علمی مسلمانان درست در زمانی است که سالهای اولیه رکود علم در جهان غرب و مسیحیت است و در قرن چهارم هجری که مقارن است با قرن یازدهم میلادی مسلمانان در اوج شکوفایی علمی اند و غرب در چاه تاریک جهل و خرافه. بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. سال ۱۳۸۶ http://eitaa.com/Heydari_org