1631519687-9484-85-2.pdf
800.6K
🔹عنوان مقاله:
پژوهشی درباره تعداد حجهای پیاده امام حسن مجتبی(ع)
✍🏻نویسنده:
دکتر علی اکبر ذاکری
📌چکیدهی مقاله:
یکی از فضایل امام حسن مجتبی(ع)، انجام حجهای پیاده از مدینه تا مکه است، ولی تعداد این حجها به صورتهای مختلف؛ یعنی پانزده، بیست و بیست و پنج حج گزارش شده است. با توجه به دوران محدود ده ساله امامت آن حضرت(ع)، این پرسش وجود دارد که ایشان در چه مقطعی این تعداد حج پیاده را انجام داده است؟ مقالهی پیش رو که با هدف بررسی میزان درستی این آمار و چگونگی انجام آن با روش سندپژوهی تدوین یافته است به این نتیجه رسیده است که با توجه به دوران امامت آن حضرت(ع)، این آمار به عنوان حج پیاده از مدینه به مکه نادرست و ناهمگون با حقایق تاریخی است. به نظر میرسد پیادهرویهای امام(ع) مربوط به رفتن از مکه به منا و از آن جا به عرفات و سپس به مشعر و گاه به منا بوده است و روایتی صحیح نیز به این نکته اشاره کرده است. بر اساس این برداشت، امکان انجام حج با چنین شرایطی قبل از امامت آن حضرت نیز متصور است.
#معرفی_مقاله
#امام_حسن_علیهالسلام
#دکتر_ذاکری
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
20170923155522-9484-179 (1).pdf
498.3K
🔹عنوان مقاله:
دیدگاه مادلونگ دربارهی اختلاف امام حسن(علیهالسلام) و امام علی(علیهالسلام)
✍🏻نویسندگان:
دکتر محمدرضا بارانی
زینب میرزایی مهرآبادی
📌چکیدهی مقاله:
ویلفرد مادلونگ (متولد 1930م) از جمله اسلامشناسان غربی است که میتوان گفت رویکردی تقریبا منصفانه و انگیزهای علمی در بررسی تاریخ اسلام دارد. وی در نوشتههای خود دربارهی تاریخ زندگی امام حسن(ع) به موضوعاتی چون ازدواجها و طلاقهای امام، صلح امام، مفاد صلحنامه و زندگی خانوادگی ایشان پرداخته و کوشیده است شبهات مطرح شده از سوی دیگر اسلامشناسان غربی دربارهی امام حسن(ع) را پاسخ دهد. اما خود وی مطرحکنندهی مطالبی است که منشأ شبهاتی دربارهی امام حسن(ع) شده است؛ مانند اختلاف نظر آن حضرت با اهداف و برنامههای امیرالمؤمنین علی(ع)، تمایل نداشتن ایشان به تصدی خلافت و تأیید روش حکومت عثمان از سوی ایشان. این نوشتار به بررسی انتقادی این شبهات و پاسخ به آنها بر اساس منابع تاریخی و روایی شیعی و سنی پرداخته است.
#معرفی_مقاله
#امام_علی_علیهالسلام
#امام_حسن_علیهالسلام
#مادلونگ
#دکتر_بارانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
کرسی ترویجی نقد دیدگاههای اهلسنت و مستشرقان.mp3
43.77M
🔉صوت کرسی ترویجی نقد دیدگاههای اهلسنت و مستشرقان
درباره گزارشهای اختلاف روحیات امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)
🎙ارائه دهنده:
دکتر حسین قاضی خانی
🖋ناقد:
حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی
📝دبیر علمی:
حجت الاسلام دکتر مجید احمدی کچایی
#صوت
#علمی_ترویجی
#دکتر_حسینخانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣اطلاعرسانی
🔹مراسم رونمایی از کتاب «الابحاث فی تقدیم الاحداث»
▫️مرکز علامه حلی(رحمهالله) وابسته به عتبه حسینی، نشست رونمایی از کتاب «الابحاث فی تقدیم الاحداث» تألیف رکنالدین محمد بن علی جرجانی حلی غروی (از علمای قرن هشتم هجری) را برگزار میکند.
▫️با حضور:
دکتر علی موسوی نژاد
دکتر شیخ حیدر بیاتی
دکتر محمد کاظم رحمتی
▫️زمان:
پنجشنبه ۱۵ رمضان/ ۱۷ فروردین
▫️مکان:
قم، خیابان جمهوری، کوچه ۳۶، فرعی ششم، تقاطع اول سمت راست، پلاک۹، ساعت ۸ و نیم شب
#اطلاعرسانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1595304685-10055-44-7.pdf
341.7K
🔹عنوان مقاله:
صلح امام حسن(ع) در سنجه تمدن اندیشی؛ امنیت و همگرایی اجتماعی
✍🏻نویسنده:
دکتر سید علیرضا واسعی
📌چکیدهی مقاله:
نقش آفرینی امام حسن(ع)به عنوان یکی از خلفای اسلامی و نیز امام بلامنازع شیعی، از منظرهای گوناگونی قابل تبیین است، به ویژه پرچالشترین اقدام ایشان، یعنی صلح با معاویه که برابر آن، امام خلافت مشروع و قانونی خویش را بناگزیر طی پیمانی به رقیب خود وانهاد. ریشهیابی و ارزیابی این اقدام، از زاویههای علتجویانه، از سوی نویسندگان و محققان زیادی دنبال شد، اما تاکنون با نگاه تمدن اندیشانه به آن نظر نشده است. بیگمان امامان(ع) که در دورههای مختلف به انجام مأموریت میپرداختند، هدف و مقصد یگانهای داشتند، اما تحقق آن، سازکارهای متناسب با زمان، مکان، مخاطبان و اقتضائات سختافزاری و نرمافزاری خود را طلب میکرد، از این رو کنشگریهای به ظاهر ناهمگنی از خود نشان میدادند. در این میان،امام حسن(ع) گویی زندگی متمایزی داشتهاند. ایشان با کنارهگیری از خلافت، عملا حاکمیت رقیب را پذیرا شد. این که به راستی چه مسألهای موجب اتخاذ چنین تصمیمی گردید و علت غایی نرمش وی چه بود، پرسش کانونی این پژوهش است. مقاله با روش تحلیل محتوا و رویکرد تاریخی، با این فرضیه پیش میرود که در تصمیم امام، دو اصل تمدنی امنیت و همگرایی اجتماعی، به عنوان دو راهبرد اصلی نقش بنیادی داشته است.
#معرفی_مقاله
#امام_حسن_علیهالسلام
#دکتر_علیرضا_واسعی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸
📢 مروری بر محتوای کانال در هفتهای که گذشت...
۱) معرفی مقاله:
صاحب منصبان و اندیشوران ایرانی تبار مدفون در بقیع
🌐لینک مقاله
۲)معرفی مقاله:
تأثیر آرای معتزلهی سیاسی بر حکومت امام علی(علیهالسلام)
🌐لینک مقاله
۳)معرفی استاد:
استاد علی آقانوری
🌐لینک معرفی
۴)لیست مجموع مقالات و کتابها:
با محوریت امام علی(علیهالسلام) و شهر کوفه
🌐لینک معرفی
۵)معرفی مقاله:
بخارا و نقش سامانیان در شکوفایی آن
🌐لینک مقاله
۶)معرفی مقاله:
نقد و بررسی زندگی امام حسن(علیهالسلام) از دیدگاه دونالدسن
🌐لینک مقاله
۷)معرفی کانالهای مرتبط با تاریخ:
کانال کتابخانهی تاریخ و تمدن اسلام و ایران
🌐لینک معرفی
۸) معرفی مقاله:
پژوهشی دربارهی تعداد حجهای پیادهی امام حسن مجتبی(علیهالسلام)
🌐لینک مقاله
۹)عنوان مقاله:
دیدگاه مادلونگ دربارهی اختلاف امام حسن(علیهالسلام) و امام علی(علیهالسلام)
🌐لینک مقاله
۱٠)صوت کرسی ترویجی:
نقد دیدگاه اهلسنت و مستشرقان دربارهی گزارشهای اختلاف روحیات امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام)
🌐لینک صوت
۱۱)معرفی مقاله:
صلح امام حسن(علیهالسلام) در سنجهی تمدن اندیشی؛ امنیت و همگرایی اجتماعی
🌐لینک مقاله
۱۲)پیام تسلیت ریاست دانشکدهی تاریخ دکتر سید محمد حسینی، در پی درگذشت والدهی مکرمهی استاد حجتالاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
🌐لینک پیام
#رسانه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
4_5870524088023256785.mp3
14.14M
🔉 فایل صوتی توضیحات دکتر سید علی موسوینژاد دربارهی کتاب «الابحاث فی تقدیم الاحداث»، تألیف رکنالدین محمد بن علی جرجانی حلی غروی(از علمای قرن هشتم) در مراسم رونمایی از این کتاب
با حضور:
دکتر سید علی موسوی نژاد
دکتر شیخ حیدر بیاتی
دکتر محمدکاظم رحمتی
که در مرکز علامهحلی(رحمةالله) وابسته به عتبهی حسینی، در تاریخ ۱۷ فروردین مصادف با پانزدهم رمضان، برگزار شد.
#صوت
#معرفی_کتاب
#دکتر_موسوی_نژاد
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
فراخوان عضویت در انجمن تاریخ اسلام و تشیع
📌قابل توجه دانشجویان و اساتید محترم:
انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، عضو افتخاری میپذیرد؛
اساتید، دانشجویان و فعالان حوزهی تاریخ میتوانند با تکمیل فرم عضویت، نسبت به عضویت در انجمن اقدام نمایند.
🔘فعالیتهای انجمن
▫️برگزاری جلسات هماندیشی و نشستهای علمیتخصصی
▫️برگزاری کارگاهها و نشستهای علمیپژوهشی در حوزهی تاریخ اسلام و تشیع
▫️همکاری در انتشار مجلات علمیتخصصی دانشکدهی تاریخ
▫️همکاری با انجمنها و مراکز علمیِ دانشگاهی در حوزهی تاریخ اسلام و تشیع
▫️همکاری با نهادهای حوزوی در راستای اهداف انجمن
▫️شناسایی و تجلیل از اعضای فعال انجمن در حوزهی فعالیتهای انجمن تاریخ اسلام و تشیع
▫️برگزاری اردوهای علمیتخصصی
▫️بازدید از مراکز علمی
🔘مزایای عضویت در انجمن
🔸اولویت شرکت در کارگاههای آموزشی و پژوهشی
🔸تخفیف ویژه برای اعضای انجمن جهت شرکت در کارگاههای آموزشی و پژوهشی به همراه اعطای گواهی پایان دورهی معتبر دانشکدهی تاریخ
🔸گواهی عضویت و کسب امتیاز از نهاد رسمی و علمی
🔸اولویت شرکت در اردوهای علمی
🔸اولویت شرکت در برنامهی بازدید از مراکز علمی
🌐 لینک فرم عضویت👇🏻
https://survey.porsline.ir/s/pKHpR6L8
#فرم_عضویت
#دانشکدهی_تاریخ
-----------❀❀✿❀❀---------
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
@HistorySociety
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅
🔘معرفی اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
🔹دکتر سید علی موسوینژاد
استاد سید علی موسوینژاد در سال ۱۳۴۷ش، در شهر مقدس مشهد به دنیا آمدند.
ایشان پس از پایان دورهی ابتدایی و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ش، به تحصیل علوم حوزوی مشغول شدند و تا سال ۱۳۶۵ش، که برای ادامه تحصیل به شهر قم هجرت کردند، در مشهد، در حوزهی علمیهای که توسط پدرشان مرحوم آیتالله سیدمحمد موسوینژاد و به نام ایشان مشهور است، مقدمات و سطوح اولیهی حوزوی را پشت سر گذاشتند.
از سال ۱۳۶۳ش و با امکان حضور در جبهه تا پایان جنگ تحمیلی، بهطور متناوب و بیش از یک سال در جبهههای نبرد، داوطلبانه حضور پیدا کردند. پس از حضور در حوزهی علمیهی قم که بیشتر به دوران پس از پایان جنگ تحمیلی و شرکت در جبهه و به سال ۱۳۶۷ش برمیگردد، سطوح عالیه حوزوی را ادامه داده و پس از آن، به مدت هشت سال تا سال ۱۳۷۵ش، در دروس خارج فقه و اصول شرکت کردند.
ایشان در کنار تحصیل، فعالیتهای علمی دیگری نیز داشتهاند.
🔹همکاری با مؤسسات و مراکز مختلفی همچون:
▫️از سال ۱۳۷٠ تا ۱۳۸٠ش، در ۱۲ سفر پیاپی به حج، در بعثه مقام معظم رهبری و در بخش معاونت بینالملل بهعنوان مبلغ و زباندان به فعالیتهای علمی و تبلیغی در قالب ملاقاتها و گفتگوهای علمی با دیگر مسلمانان حاضر در موسم حج حضور داشته و در همین راستا در این معاونت دارای مسئولیتهایی نیز بودند.
▫️در سال ۱۳۷۳ تا پایان ۱۳۷۴ش، بهعنوان عضو علمی کنگرهی «نقش زمان و مکان در اجتهاد»، در گروه حدیث، به مدت دو سال مشغول فعالیت بودند که حاصل آن فعالیتهای علمی، در سه جلد منتشر شده است.
▫️ایشان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ش، به مدت دو سال، بهعنوان عضو پژوهشکدهی فقه و حقوق پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی مشغول بودند و همزمان با تأسیس مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، به این مرکز پیوستند.
همچنین همکاری با:
▫️از اعضای انجمن ادیان و مذاهب حوزهی علمیهی قم
▫️دانشگاه قم _ به عنوان مدرس
▫️جامعةالزهرا _ به عنوان مدرس
▫️جامعةالمصطفی _ به عنوان مدرس
🔹عناوین برخی از آثار استاد سیدعلی موسوینژاد:
📌کتاب:
▫️آشنایی با فرق تشیع
▫️تراث الزيدية
▫️معارف کلامی شیعه
▫️درسنامهی تاریخ و عقاید زیدیه
▫️و...
📌مقالهها:
▫️چهار متن کهن از زیدیان نخستین
▫️زیدیه از ظهور تا تأسیس حکومت
▫️الرسالة الزاجرة؛ ردیهای بر غلو در زیدیه
▫️کتابهای حدیثی منتشرشده از زیدیه(۱)
▫️کتابهای حدیثی منتشرشده از زیدیه(۲)
▫️مهدویت و فرقهی حسینیه
▫️پیدایش و تاریخ زیدیه
▫️معرفی آثار منتشرشده زیدیه
▫️آشنایی با زیدیه
▫️و...
🔹نشانی پست الکترونیک استاد موسوینژاد 👇🏻
🌐mousavi70@yahoo.com
🔹نشانی پایگاه شخصی استاد موسوینژاد👇🏻
🌐mousavinejad.ir
🔹نشانی کانال متعلق به استاد موسوینژاد در پیامرسان تلگرام👇🏻
🌐https://t.me/Ali_MousaviNejad
🔹لینک دسترسی به مقالات استاد سید علی موسوینژاد در پایگاه مجلات نورمگز👇🏻
🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/18111
#معرفی_استاد
#دکتر_موسوی_نژاد
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🌀نکتهی ویرایشی
🔰نشانهی همزه
▫️همزهی میانی
الف) اگر حرف بیش از آن مفتوح باشد، روی کرسی «ا» نوشته میشود، مگر آنکه پس از آن مصوّت «ای» و «او» و «-ِ» باشد که در این صورت روی کرسیِ «یـ» نوشته میشود:
رأفت، تأسف، تلألؤ، مأنوس، شأن
رئیس، لئیم، رئوف، مئونت، مطمئن، مشمئز
تبصره: در کلمات عربی بر وزن «مُتّفَعِّل» نظیر متأثّر، متأخّر، متألّم که در تداول، اولین فتحهی آنها به کسره تبدیل شده، همان صورتِ عربی آن ملاک قرار گرفته است.
ب) اگر حرفِ پیش از آن مضموم باشد، روی کرسی «و» نوشته میشود، مگر آنکه پس از مصوّتِ «او» باشد که در این صورت روی کرسی «یـ» نوشته میشود:
رؤیا، رؤسا، مؤسّسه، مؤذن، مؤثر، مؤانست
شئون، رئوس
ج) اگر حرف پیش از آن مفتوح یا ساکن و پس از آن حرف «آ» باشد به صورت ــآ یا آ نوشته میشود:
مآخذ، لآلی، قرآن، مرآت
در بقیهی موارد و کلّیهی کلماتِ دخیل فرنگی با کرسی «یـ» نوشته میشود:
لئام، رئالیست، قرائات، استثنائات، مسئول، مسئله، جرئت، هیئت، لئون، سئول، تئاتر، نئون
🔅استثنا: توأم
▫️همزهی پایانی
الف) اگر حرف پیش از آن مفتوح باشد (مانند: همزهی میانی ماقبل مفتوح)، روی کرسی «ا» نوشته میشود:
خلأ، ملأ، مبدأ، منشأ، ملجأ
ب) اگر حرف پیش از آن مضموم باشد (مانند همزهی میانی ماقبل مضموم)، روی کرسی «و» نوشته میشود:
لؤلؤ، تلألؤ
ج) اگر حرف پیش از آن مکسور باشد، روی کرسی «ی» نوشته میشود:
متلألئ
د) اگر حرف پیش از آن ساکن یا یکی از مصوتهای بلند «آ» و «او» و «ای» باشد، بدون کرسی نوشته میشود:
جزء، سوء، شیء، بُطء، بطیء، سماء، ماء، املاء، انشاء
تبصره ۱: کلماتی مانند: انشاء، املاء، اعضاء در فارسی بدون همزهی پایانی هم نوشته میشود که صحیح است.
تبصره ۲: هرگاه همزهی پایانی ماقبل ساکن(بدون کرسی) یا همزهی پایانی ماقبل مفتوح (باکرسی «ا») و یا همزهی پایانی ماقبل مضموم (با کرسی «و») به یای وحدت یا نکره متّصل شود، کرسی «یـ» میگیرد و کرسی قبلی آن نیز حفظ میشود.
جزئی، شیئی، منشائی، لؤلوئی
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۹_۳۱
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1673412178-9712-51-5.pdf
517.7K
🔹عنوان مقاله:
راهبردهای مدیریت سیاسی _ امنیتی پیامبر اکرم(ص) در مواجهه با یهودیان مدینه
✍🏻نویسنده:
دکتر حسین قاضی خانی
ابراهیم کارگران
📌چکیدهی مقاله:
یکی از مسائل پیش روی حکومت نبوی، تنظیم روابط سیاسی با یهودیان مدینه بود که به سبب پیمانشکنی، حکومت نبوی را به شکلهای گوناگون در تنگنا قرار میدادند. هجرت پیامبر(ص) به مدینه با امضای پیمان نامه صلحآمیز با یهودیان این شهر همراه بود. این پیماننامه زندگی مسالمت آمیز مسلمانان و یهودیان را به دنبال داشت. اما یهودیان پس از چندی پیمان شکنی کردند و گفتههای پیشین خود را انکار نمودند و به حمایت از مشرکان پرداختند. این امر در نهایت منجر به مواجهه پیامبر(ص) با یهودیان و به کارگیری راهبردهای سیاسی امنیتی در تقابل با آنان شد. این پژوهش با رویکردی تاریخی تحلیلی و با استفاده از الگوی سوات (SWOT) به دنبال شناسایی، طبقهبندی و اولویتبندی راهبردهای مدیریت سیاسی امنیتی پیامبر(ص) در مواجهه با یهودیان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که «صلح و زندگی مسالمت آمیز»، «عدالت محوری در حق یهود» و «جنگ و برخورد سخت» سه راهبرد اساسی پیامبر(ص) بودهاند.
#معرفی_مقاله
#پیامبر_اکرم
#دکتر_قاضیخانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety