eitaa logo
انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌تشیع
601 دنبال‌کننده
539 عکس
58 ویدیو
153 فایل
«این‌کانال‌وابسته‌به‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌ دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌‌است» 📌مدیرمحتوایی‌کانال @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف و نظارت: آقایان دکتر حسینی (رئیس‌دانشکده) و دکتر موسوی(معاون‌آموزش‌دانشکده) https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 📣 اطلاع‌رسانی 🔹نقطه برگزار می‌کند: نشست علمی با موضوع: «بررسی حرکت امام حسین از مدینه تا کربلا با تأکید بر دوره‌ی حضور امام در شهر مکه» 🎙ارائه دهنده: دکتر سعید طاووسی (استاد یار دانشگاه علامه طباطبایی) ▫️زمان برگزاری نشست: یک‌شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴٠۲ ▫️ساعت ۲۱:۳٠ ▫️محل برگزاری نشست: این نشست به صورت برخط بوده و در برنامه‌ی قرار برگزار می‌شود. 🌐لینک نشست در برنامه‌ی قرار👇🏻 https://gharar.ir/r/a37f4b31 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی کتاب 📙جریان شناسی فکری امامیه در دوران فترت (میانه مدرسه کوفه و بغداد) ✍🏻دکتر سیداکبر موسوی تنیانی یکی از مهم‌ترین دوران‌های تاریخ تفکر امامیه، بازه زمانی میانه مدرسه فکری کوفه و مدرسه فکری بغداد است. پس از آنکه مدرسه فکری کوفه بر اثر فشارهای سیاسی و نیز برخی عوامل درونی، به افول گرایید، میراث فکری آن مدرسه به مراکز امامی‌نشینی چون بغداد، بصره، خراسان و ماوراء النهر انتقال یافت. از این رو جریان‌های فکری موجود در کوفه نیز با فراز و نشیب‌های در آن نواحی ادامه حیات دادند. در کنار این جریان‌های اصیل کوفی، از اواسط سده سوم هجری جریان‌های جدیدی نیز در امامیه پدیدار شدند. این جریان‌های نوظهور با بهره‌گیری از میراث کلامی پیشین و نیز تعامل با سایر گروه‌های فکری به ارائه نظام‌های جدید کلامی پرداختند. این فرآیند تا زمان ظهور شیخ مفید در بغداد و تأسیس نظام کلامی جامع شیعی در نیمه دوم سده چهارم ادامه یافت. دوران یاد شده را باید دوره فترت و انزوای مدرسه کلامی امامیه دانست. خلاء پژوهشی مربوط به حدود سال‌های ۱۸٠هـ.ق مصادف با افول کلام امامیه در مدرسه کوفه، تا حدود ۳۶٠هـ.ق مصادف با شکل‌گیری مدرسه بغداد، موجب بدگمانی‌های زیادی درباره کلام امامیه شده است تا جایی که برخی استقلال کلام امامیه را در این دوره زیر سؤال برده‌اند. البته رسالت این اثر پژوهشی فراتر از پاسخ به این پرسش است که آیا اساسا متکلمانی از امامیه در این دوره حضور داشتنه‌اند یا نه. در این پژوهش به بررسی و تبیین چگونگی امتداد جریان‌های مدرسه کوفه و همچنین نحوه شکل‌گیری جریان‌های نوظهور و در نهایت ارتباطات و تعاملات این جریان‌ها با یکدیگر، در سه حوزه اصلی بغداد؛ بصره و خراسان ـ ماوراء النهر تا دوره شکل‌گیری کلام امامیه (حدود ۳۶٠هـ.ق) در مدرسه بغداد با محوریت شیخ مفید پرداخته شده است. این اثر می‌تواند تکمیل کننده آثاری باشد که در حوزه مدرسه کوفه، قم و بغداد در دوره‌های نخستین و دوره‌های میانه در دهه‌های اخیر انجام شده‌اند. زیرا این دوره تاریخی از کلام امامیه، آشکارا مورد غفلت قرار گرفته است. در پژوهش پیش رو تنها به جریان‌های فکری امامیه پرداخته شده و بازه زمانی آن نیز میانه مدرسه کلامی کوفه و مدرسه کلامی با محوریت شیخ مفید است که تقریبا دهه‌های پسینی سده دوم هجری تا نیمه دوم سده چهارم هجری را در بر می‌گیرد. قلمرو جغرافیایی این رساله نیز شامل سه منطقه بغداد، بصره و خراسان ـ ماوراءالنهر است. درباره پیشینه‌ی این اثر باید گفت که در مقطع زمانی میان مدرسه کوفه، یعنی سال‌های حدود ۱۸٠هـ.ق و برآمدن مدرسه بغداد با محوریت شیخ مفید در سال‌های حدود ۳۶٠هـ.ق، به دلیل این رویکرد عمومی که در آن دوره، عملا امامیه به محاق رفته بود و جایگاه متمایز خود را از دست داده بود، در حوزه مطالعات مربوط به جریان‌شناسی تفکر امامیه آثار پژوهشی چندانی مشاهده نمی‌شود. با توجه به رویکرد نویسنده، پژوهش حاضر در سه فصل زیر تهیه شده است: 🔹فصل اول: جریان‌شناسی فکری امامیه در بغداد 🔹فصل دوم: جریان‌شناسی فکری امامیه در بصره 🔹فصل سوم: جریان‌شناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراء النهر 🔅لازم به ذکر است، کتاب جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت (میانه مدرسه کوفه و بغداد) جایزه‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی را نیز دریافت کرده است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 📣 اطلاعیه‌ی آموزشی قابل توجه دانشجویان حضوری مقطع کارشناسی ارشد ورودی ۱۴۰۱، به اطلاع می‌رساند: 🔰براساس آیین‌نامه‌ی تجمیعی دوره‌های تحصیلی ابلاغی طی نامه‌ی 43069/ 2 و مکاتبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این به بعد امکان فراغت از تحصیل دانشجویان این مقطع به شیوه‌ی آموزش محور در دوره‌های حضوری امکان پذیر نخواهد بود و دانشجویان ورودی سال ۱۴٠۱ به بعد، جهت فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ملزم به اخذ واحد پایان‌نامه، نگارش و دفاع از آن خواهند بود. ‌🌐 @facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹 🔘معرفی اساتید دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹دکتر محمدحسن نادم استاد محمدحسن نادم در سال ۱۳۴۱ ش، در شهرضا به دنیا آمدند. ایشان پس از گذراندن دوران ابتدایی و ۲ سال از مقطع راهنمایی، در سال ۱۳۵۶ش در سن ۱۵ سالگی جهت تحصیل علوم دینی وارد حوزه‌ی علمیه شهرستان شهرضا شدند. هم زمان با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به قم عزیمت نموده و با گذراندن دوران مقدمات، در مدرسه‌ی آیةالله العظمی گلپایگانی(ره)، در سال ۱۳۵۹ش در درس‌های عمومی حوزه شرکت کردند و از محضر اساتید بزرگواری همچون حضرات آقایان: وجدانی فخر، باکوئى، اشتهاردى، محامى، اعتمادى، محقق داماد، پایانی و ستود، در دروس سطح بهره بردند. هم زمان در درس‌های جنبیِ آن دوره مانند: رجال، درایة، اعتقادات، نهج‌البلاغه، فلسفه و تفسیر از اساتید بزرگواری همچون: آیات اعظام نوری همدانى، مکارم شیرازى، فاضل لنکرانى، مصباح یزدى، جوادی آملى و دیگر عزیزان شرکت کردند. در سال ۱۳۶۵ش موفق به شرکت در درس خارج حضرات آیات: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، مؤمن، هاشمی شاهرودى، تبریزى و جوادی آملى به مدت ۸ سال شدند. هم زمان توفیق بهرمند شدن از درس تفسیر آیةالله جوادی آملی و فلسفه‌ی آیةالله انصاری شیرازی، استاد فیاضی و ممدوحی را داشتند. ایشان همچنین در کنار تحصیل، فعالیت‌های علمی دیگری نیز داشته‌اند. 🔹همکاری با مؤسسات و مراکز علمی مختلفی همچون:  ▫️در سال ۱۳۷۱ش از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، مسؤلیت دفتر نهاد را در دانشکده‌ی پزشکی شهرستان فسا و دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی همان شهر به عهده گرفتند. ▫️هم زمان با حفظ مسئولیت به تدریس دروس معارف اسلامی: منطق، تاریخ، اخلاق، فقه، مبانی اصول و ... و تدریس در حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران و برادران آن شهرستان: فقه، اصول، اعتقادات، اخلاق، نیز مشغول شدند. ▫️همکاری با نهاد محترم مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسری آزاد در سمت «معاونت فرهنگی» ▫️تدریس در دانشگاه الهیات و دانشگاه شهید عباسپور تهران ▫️آغاز همکاری با مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب در سال ۱۳۷۶ش ▫️همکاری علمی اجرائی با مؤسسه فرهنگی انتظار نور ▫️همکاری علمی اجرائی با بنیاد فرهنگی نهج‌البلاغه ▫️در سال ۱۳۸۲ش عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب شدند و تاکنون در این دانشگاه مشغول به تدریس و فعالیت هستند. 🔹عناوین برخی از آثار استاد محمدحسن نادم 📌کتاب: ▫️معارف کلامی شیعه: کلیات امامی ▫️انسان و زندگی از نگاه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه ▫️تطور تاریخی علم امام در اندیشه‌ی علمای امامیه ▫️معارف کلامی شیعه: کلیات امامی ▫️انسان و زندگی از نگاه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه ▫️تطور تاریخی علم امام در اندیشه علمای امامیه ▫️علم غیب از نگاه عقل و وحی ▫️علم امام(مجموعه مقالات) ۱ و ۲ ▫️در آستانه‌ی نهج‌البلاغه ▫️نهج‌البلاغه نقدها و پاسخ‌ها ▫️خاستگاه فرهنگی نهج‌البلاغه ▫️در گزند باد (آسیب‌شناسی عزاداری‌ها) 📌مقاله‌ها: ▫️علم غیب پیامبر و امام از نگاه متکلمین و فلاسفه ▫️معرفی مجموعه مقالات علم امام ▫️قلمرو علم امام از نگاه متکلمین قم و بغداد ▫️سرچشمه و منبع علم امام از نگاه متکلمین قم و بغداد ▫️ضرورت بازگشت به نهج‌البلاغه با الهام از کلام رهبری ▫️رویکرد فلسفی، عرفانی به علم امام ▫️مردم‌شناسی کوفه از نگاه امام علی(ع) با تاکید بر نهج‌البلاغه ▫️بازنمایی علم غیب از نگاه عبدالجبار معتزلی و غزالی اشعری ▫️بازنمایی علم غیب از نگاه مکتب فلسفی اشراق ▫️بازنمایی علم غیب از نگاه مکتب فلسفی مشاء ▫️بازنمایی علم غیب در نظام فلسفی مکتب متعالیه ▫️علم امام ▫️مدخل فرقه‌ی کلابیه ▫️کتاب‌شناسی علم امام 🔹لینک دسترسی به مقالات استاد محمدحسن نادم در پایگاه مجلات نورمگز 👇🏻 🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/153061 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1577099853-10195-97-178.pdf
631.8K
🔹عنوان مقاله: مفهوم شناسی اصطلاح امامیه ✍🏻نویسندگان:  دکتر سید علیرضا عالمی  دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی 📌چکیده‌ی مقاله: اصطلاح «امامیه» پیش از غیبت صغری، به بخش مهمی از مسلمانان شیعی اطلاق می‌شده است. هرچند اصطلاح رافضه به عنوان اصطلاح رقیب، به اصرار نویسندگان مخالف امامیه، کاربرد بیشتری یافته است. در دوران ائمه(ع) واژه‌ی امامیه، اصطلاحی عام برای فرقه‌هایی بود که قائل به نص در امامت بودند، اما هم زمان با غیبت صغری و پس از آن، اصطلاح امامیه به طور ویژه به اثنی‌عشریان اختصاص یافت، در حالی که این سیر مطالعاتی و این برداشت در میان تاریخ پژوهان مغفول مانده است؛ بنابراین اینکه در چه دوره‌هایی برخی از شیعیان بدین نام خوانده شده‌اند و مصادیق آن‌ها در هر دوره چه افرادی بوده‌اند، در این پژوهش به صورت استنادی به آن پرداخته شده است با این هدف که پیگیری تطور این مفهوم (به ترتیب قدمت واژگانی، وجه نام‌گذاری و مصداق‌شناسی) که در شناخت روش‌مند تاریخ تشیع اهمیت دارد، نشان داده شود. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا