🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️
🌀 نکتهی ویرایشی:
آوردن تنوین (در صورتی که تلفظ شود) در نوشتههای رسمی و نیز در متون آموزشی الزامی است. تنوین به صورتهای زیر نوشته میشود:
۱) تنوین نصب: در همه جا به صورت «اً/ـــاً» نوشته میشود:
واقعاً، جزئاً، موقتاً، عجالتاً، نتیجاً، مقدمتاً، عمداً، ابداً.*
تبصرهی ۱: کلمههای مختوم به همزء، مانند: جزء، استثناء، ابتداء، هرگاه با تنوینِ نصب همراه باشد، همزهی آنها روی کرسی «یـ» میآید و تنوین روی «الفِ» بعد از آن قرار میگیرد: جزئاً، استثنائاً، ابتدائاً.
تبصرهی ۲: تاء عربی «ة/ـــة» اعم از آنکه در فارسی به صورتِ «ت» یا «ه/ـه» (های غیرملفوظ) نوشته یا تلفظ شود، در تنوین نصب، بدل به «ت» کشیده میشود و علامت تنوین روی الفی قرار میگیرد که پس از «ت» میآید، مانند: نتیجتاً، موقتاً، نسبتاً، مقدمتاً، حقیقتاً.
۲) تنوین رفع و تنوین جرّ: در همه جا به صورت ـــــــٌ و ــــــــٍ نوشته میشود و فقط در ترکیبات مأخوذ از عربی که در زبان فارسی رایج است به کار میرود:
مشارٌالیه، مضافٌالیه، منقولٌعنه، مختلفٌفیه، متفقٌعلیه، بعبارةٍاُخری، اباٌعنجدٍ، بایّنحوٍکان.
▫️گذاشتن تشدید همیشه ضرورت ندارد مگر در جایی که موجب ابهام و التباس شود که یکی از مصادیق آن همنگاشتهاست**:
معین/معیّن؛ علی/عِلّی؛ دوار/دوّار؛ کره/کُرّه؛ بنا/بنّا.
تبصره: در متون آموزشی برای نوآموزان غیر فارسی زبانان و نیز در اسناد و متون رسمی دولتی، گذاشتن تشدید در همهی موارد ضروری است.
▫️حرکتگذاری تنها در حدّی لازم است که احتمال بدخوانی داده شود:
عُرضه/عَرضه؛ حَرف/حِرَف؛ بُرْد/بُرَد؛ سرْچشمه/سرِچشمه.
▫️واژههای دارای هجای میانی «_ وو _» با دو واو نوشته میشوند:
طاووس لهاوور، کیکاووس، داوود.
تبصرهی۱: نوشتن «داود» با یک واو به تبعیت از رسمالخط قرآنی بلامانع است.
تبصرهی۲: در مورد نام شخص، ضبط نهادی شده(مطابق شناسنامه) اختیار میشود:
کاوس، کاوسی
❗️پاورقی:
* اگر بخواهیم بیتنوین خوانده شود: مطلقا، اصلا، ابدا.
** همانگاشت: به واژههایی اطلاق میشود که املای واحد اما دو تلفظ و دو معنای متفاوت دارند.
‼️ لازم به ذکر است گاهی رعایت نکردن همین نکات به ظاهر ساده باعث گرفتن نمرهی منفی در پایاننامه و رساله از سوی داوران میشود.
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۳۷_۳۸
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
📣 در حال برگزاری
انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع با همکاری دانشکدهی تاریخ برگزار میکند:
▫️سلسله نشستهای علمی پژوهشی دانشکدهی تاریخ
📌عنوان نشست:
«تبیین مؤلفههای تاریخ فرهنگی»
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر حسن احمدزاده
▫️زمان برگزاری نشست:
روز پنج شنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱
▫️مکان برگزاری نشست:
قم، ساختمان شماره ۳ دانشگاه ادیان و مذاهب( دارالحدیث)، طبقه دوم ، سالن شیخ کلینی
🔹برگزاری همزمان جلسه به صورت آنلاین
🌐لینک ورود به جلسه: 👇🏻
🌐https://b2n.ir/el.urd.ac.ir
▫️نام کاربری: نام شرکت کننده
▫️رمز عبور: ۲۲
♦️ شرکت به صورت حضوری برای دانشجویانی که در دوره آموزشی خود قرار دارند الزامی است.
#پژوهش
#تاریخ
#دکتر_احمدزاده
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
دکتر احمدزاده.mp3
46.01M
🔊 صوت سلسله نشستهای زنگ پژوهش
🔹استاد مدعو:
دکتر حسن احمدزاده
🖋موضوع نشست:
«تبیین مؤلفههای تاریخ فرهنگی»
▫️تاریخ برگزاری:
پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴٠۲
#تاریخ_فرهنگی
#دکتر_احمدزاده
#صوت_پژوهش
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
1658293721-10576-1400-82.pdf
507.6K
🔹عنوان مقاله:
پاسخ به شبهات ناصر القفاری درباره آموزه «تقیه» در شیعه
✍🏻نویسنده:
دکتر محمدحسن نادم
محمدحسین مروی
📌چکیدهی مقاله:
یکی از آموزههای مهم مکتب تشیع که در طول تاریخ، سبب حفظ کیان مذهب شده و شیعیان را از گزند خطرات و تهدیدها حفظ کرده، «تقیه» است. تقیه، حکمی شرعی است و تمام مسلمانان، حتی صحابه و تابعین به آن فتوا داده و عمل کردهاند، ولی شیعیان به خاطر در اقلیت بودن و مورد ظلم و تهدید قرار گرفتن، بیشتر به این حکم الهی عمل کردهاند، به نحوی که تقیه شعار آنان قرار گرفته است. برخی از دشمنان شیعه، با استناد به این شعار شیعه، این حکم الهی را مساوی با عمل منافقانه قرار داده و به این واسطه، جنایاتی را علیه شیعیان انجام میدهند. ناصر بن عبدالله القفاری از استادان و روشنفکران برجسته وهابی دانشگاههای عربستان است که بیشتر نوشتههایش را به نقد مذهب شیعه اختصاص داده است. دو کتاب «تقریب بین السنه و الرافضه» و «اصول مذهب الشیعه الاثنی عشریه عرض و نقد» از مهمترین کتابهای اوست. قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه الاثنی عشریه عرض و نقد» با استناد به منابع شیعی، آموزههای شیعه، از جمله تقیه را نقد کرده است. او آیات مورد استناد شیعه در جواز تقیه را مختص به کفار میداند و با استناد به تعریف شیخ مفید از تقیه و روایات شیعه تقیه را رد میکند.
#معرفی_مقاله
#تقیه
#دکتر_نادم
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
16.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📣 دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در رشتههای زیر از میان طلاب و روحانیون مستعد دانشجو میپذیرد:
🔹دکتری تاریخ اسلام
🔹دکتری تاریخ تشیع اثنی عشری
🔹دکتری فرقههای تشیع
🔸کارشناسیارشد تاریخ تمدن و ملل اسلامی
🔸کارشناسی ارشد تاریخ اسلام گرایش فرقهها و جریانهای شیعه
🔸کارشناسیارشد مطالعات تاریخ تشیع
🔸کارشناسیارشد فرق شیعه
💠 جهت ثبتنام از طریق لینک زیر اقدام کنید.👇🏻
🌐 azmoon.urd.ac.ir
💠پاسخگویی به سؤالات آموزشی👇🏻
🌐 @amozesh_sabtenam
▫️09332440228
▫️02532802626
🔅شما نیز پیامرسان باشید.🔅
💠دانشگاه ادیان و مذاهب👇🏻
🌐@adyanuni
💠دانشکدهی تاریخ👇🏻
🌐 @facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
مقاله رهیافتی به تفسیر ناصر.pdf
513.3K
🔹عنوان مقاله:
«رهیافتی به تفسیر ناصر اطروش با محوریت منابع دست
نویس
»✍🏻نویسنده: دکتر محمدعلی صالحی دکتر هادی نصیری 📌چکیدهی مقاله: یکی از امامان مفسر و صاحب قلم زیدیان شمال ایران ابو محمد حسن بن علی مشهور به ناصر اطروش از نوادگان امام سجاد(ع) است. وی آثار بسیاری در فقه و حدیث و تفسیر دارد بیشتر آثارش از جمله تفسیر که در منابع از آن نام برده شده، مفقود شده است و تنها نقل قول هایی از آن در آثار چاپ نشده ای چون؛ الإبانه ،ابو جعفر هوسمی و حواشی آن و تفسیر کتاب الله ابوالفضل شهر دویر بر جای مانده است. این جستار با روش توصیفی تحلیلی و تکیه بر نسخه های خطی میکوشد تا نمایی از روش و قواعد تفسیری مدنظر ناصر؛ مانند تفسیر قرآن به ،قرآن توجه به قرائت دقت در مباحث ،ادبی ،لغوی وجوه و نظایر و بهره گیری از اشعار عرب در تفسیر و تأویل آیات را ارائه کند. با توجه به یافته های اندک از این تفسیر میتوان گفت: برداشتهای فقهی و کلامی موجود در آثار تفسیری ،ناصر ممتاز و متفاوت است و تفسیر ناصر به معانی القرآن فراء وابستگی فراوانی دارد. #معرفی_مقاله #ناصر_اطروش #دکتر_صالحی #دانشکدهی_تاریخ 💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety