eitaa logo
انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع
464 دنبال‌کننده
371 عکس
27 ویدیو
140 فایل
«کانال‌متعلق‌به‌انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌‌اسلام‌و تشیع‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌است» دبیرانجمن‌ @z_kabiri (کبیری‌پور) اعضای‌انجمن: خانم‌ها‌ احسانی، تیموری‌مقدم‌، حیدرپور آقایان: علی‌نژاد و‌ قدرتی لینک‌گروه‌تاریخ: 👇🏻 http://B2n.ir/z96573
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️ 🌀 نکته‌ی ویرایشی: آوردن تنوین (در صورتی که تلفظ شود) در نوشته‌های رسمی و نیز در متون آموزشی الزامی است. تنوین به صورت‌های زیر نوشته می‌شود: ۱) تنوین نصب: در همه جا به صورت «اً/ـــاً» نوشته می‌شود: واقعاً، جزئاً، موقتاً، عجالتاً، نتیجاً، مقدمتاً، عمداً، ابداً.* تبصره‌ی ۱: کلمه‌های مختوم به همزء، مانند: جزء، استثناء، ابتداء، هرگاه با تنوینِ نصب همراه باشد، همزه‌ی آن‌ها روی کرسی «یـ» می‌آید و تنوین روی «الفِ» بعد از آن قرار می‌گیرد: جزئاً، استثنائاً، ابتدائاً. تبصره‌ی ۲: تاء عربی «ة/ـــة» اعم از آنکه در فارسی به صورتِ «ت» یا «ه/ـه» (های غیرملفوظ) نوشته یا تلفظ شود، در تنوین نصب، بدل به «ت» کشیده می‌شود و علامت تنوین روی الفی قرار می‌گیرد که پس از «ت» می‌آید، مانند: نتیجتاً، موقتاً، نسبتاً، مقدمتاً، حقیقتاً. ۲) تنوین رفع و تنوین جرّ: در همه جا به صورت ـــــــٌ و ــــــــٍ نوشته می‌شود و فقط در ترکیبات مأخوذ از عربی که در زبان فارسی رایج است به کار می‌رود: مشارٌالیه، مضافٌ‌الیه، منقولٌ‌عنه، مختلفٌ‌فیه، متفقٌ‌علیه، بعبارةٍاُخری، اباٌعن‌جدٍ، بایّ‌نحوٍکان. ▫️گذاشتن تشدید همیشه ضرورت ندارد مگر در جایی که موجب ابهام و التباس شود که یکی از مصادیق آن هم‌نگاشت‌هاست**: معین/معیّن؛ علی/عِلّی؛ دوار/دوّار؛ کره/کُرّه؛ بنا/بنّا. تبصره: در متون آموزشی برای نوآموزان غیر فارسی زبانان و نیز در اسناد و متون رسمی دولتی، گذاشتن تشدید در همه‌ی موارد ضروری است. ▫️حرکت‌گذاری تنها در حدّی لازم است که احتمال بدخوانی داده شود: عُرضه/عَرضه؛ حَرف/حِرَف؛ بُرْد/بُرَد؛ سرْچشمه/سرِچشمه. ▫️واژه‌های دارای هجای میانی «_ وو _» با دو واو نوشته می‌شوند: طاووس لهاوور، کیکاووس، داوود. تبصره‌ی۱: نوشتن «داود» با یک واو به تبعیت از رسم‌الخط قرآنی بلامانع است. تبصره‌ی۲: در مورد نام شخص، ضبط نهادی شده(مطابق شناسنامه) اختیار می‌شود: کاوس، کاوسی ❗️پاورقی: * اگر بخواهیم بی‌تنوین خوانده شود: مطلقا، اصلا، ابدا. ** هم‌انگاشت: به واژه‌هایی اطلاق می‌شود که املای واحد اما دو تلفظ و دو معنای متفاوت دارند. ‼️ لازم به ذکر است گاهی رعایت نکردن همین نکات به ظاهر ساده باعث گرفتن نمره‌ی منفی در پایان‌نامه و رساله از سوی داوران می‌شود. منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۳۷_۳۸ 💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 در حال برگزاری انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع با همکاری دانشکده‌ی تاریخ برگزار می‌کند: ▫️سلسله نشست‌های علمی پژوهشی دانشکده‌ی تاریخ 📌عنوان نشست: «تبیین مؤلفه‌های تاریخ فرهنگی» 🔹استاد مدعو: استاد محترم دکتر حسن احمدزاده ▫️زمان برگزاری نشست: روز پنج شنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۴٠۲، ساعت: ۱۱ ▫️مکان برگزاری نشست: قم، ساختمان شماره ۳ دانشگاه ادیان و مذاهب( دارالحدیث)، طبقه دوم ، سالن شیخ کلینی 🔹برگزاری همزمان جلسه به صورت آنلاین 🌐لینک ورود به جلسه: 👇🏻 🌐https://b2n.ir/el.urd.ac.ir ▫️نام کاربری: نام شرکت کننده ▫️رمز عبور: ۲۲ ♦️ شرکت به صورت حضوری برای دانشجویانی که در دوره آموزشی خود قرار دارند الزامی است. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔊 صوت سلسله نشست‌های زنگ پژوهش 🔹استاد مدعو: دکتر حسن احمدزاده 🖋موضوع نشست: «تبیین مؤلفه‌های تاریخ فرهنگی» ▫️تاریخ برگزاری: پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴٠۲ ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1658293721-10576-1400-82.pdf
507.6K
🔹عنوان مقاله: پاسخ به شبهات ناصر القفاری درباره آموزه «تقیه» در شیعه ✍🏻نویسنده:  دکتر محمدحسن نادم محمدحسین مروی  📌چکیده‌ی مقاله: یکی از آموزه‌های مهم مکتب تشیع که در طول تاریخ، سبب حفظ کیان مذهب شده و شیعیان را از گزند خطرات و تهدیدها حفظ کرده، «تقیه» است. تقیه، حکمی شرعی است و تمام مسلمانان، حتی صحابه و تابعین به آن فتوا داده و عمل کرده‌اند، ولی شیعیان به خاطر در اقلیت بودن و مورد ظلم و تهدید قرار گرفتن، بیشتر به این حکم الهی عمل کرده‌اند، به نحوی که تقیه شعار آنان قرار گرفته است. برخی از دشمنان شیعه، با استناد به این شعار شیعه، این حکم الهی را مساوی با عمل منافقانه قرار داده و به این واسطه، جنایاتی را علیه شیعیان انجام می‌دهند. ناصر بن عبدالله القفاری از استادان و روشنفکران برجسته وهابی دانشگاه‌های عربستان است که بیشتر نوشته‌هایش را به نقد مذهب شیعه اختصاص داده است. دو کتاب «تقریب بین السنه و الرافضه» و «اصول مذهب الشیعه الاثنی عشریه عرض و نقد» از مهم‌ترین کتاب‌های اوست. قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه الاثنی عشریه عرض و نقد» با استناد به منابع شیعی، آموزه‌های شیعه، از جمله تقیه را نقد کرده است. او آیات مورد استناد شیعه در جواز تقیه را مختص به کفار می‌داند و با استناد به تعریف شیخ مفید از تقیه و روایات شیعه تقیه را رد می‌کند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📣 دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در رشته‌های زیر از میان طلاب و روحانیون مستعد دانشجو می‌پذیرد: 🔹دکتری تاریخ اسلام 🔹دکتری تاریخ تشیع اثنی عشری 🔹دکتری فرقه‌های تشیع 🔸کارشناسی‌ارشد تاریخ تمدن و ملل اسلامی 🔸کارشناسی ارشد تاریخ اسلام گرایش فرقه‌ها و جریان‌های شیعه 🔸کارشناسی‌ارشد مطالعات تاریخ تشیع 🔸کارشناسی‌ارشد فرق شیعه 💠 جهت ثبت‌نام از طریق لینک زیر اقدام کنید.👇🏻 🌐 azmoon.urd.ac.ir 💠پاسخگویی به سؤالات آموزشی👇🏻 🌐 @amozesh_sabtenam ▫️09332440228 ▫️02532802626 🔅شما نیز پیا‌م‌رسان باشید.🔅 💠دانشگاه ادیان و مذاهب👇🏻 🌐@adyanuni 💠دانشکده‌ی تاریخ👇🏻 ‌‌🌐 @facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقاله رهیافتی به تفسیر ناصر.pdf
513.3K
🔹عنوان مقاله:
«رهیافتی به تفسیر ناصر اطروش
 با محوریت منابع دست 
نویس
»
✍🏻نویسنده: دکتر محمدعلی صالحی دکتر هادی نصیری 📌چکیده‌ی مقاله: یکی از امامان مفسر و صاحب قلم زیدیان شمال ایران ابو محمد حسن بن علی مشهور به ناصر اطروش از نوادگان امام سجاد(ع) است. وی آثار بسیاری در فقه و حدیث و تفسیر دارد بیشتر آثارش از جمله تفسیر که در منابع از آن نام برده شده، مفقود شده است و تنها نقل قول هایی از آن در آثار چاپ نشده ای چون؛ الإبانه ،ابو جعفر هوسمی و حواشی آن و تفسیر کتاب الله ابوالفضل شهر دویر بر جای مانده است. این جستار با روش توصیفی تحلیلی و تکیه بر نسخه های خطی می‌کوشد تا نمایی از روش و قواعد تفسیری مدنظر ناصر؛ مانند تفسیر قرآن به ،قرآن توجه به قرائت دقت در مباحث ،ادبی ،لغوی وجوه و نظایر و بهره گیری از اشعار عرب در تفسیر و تأویل آیات را ارائه کند. با توجه به یافته های اندک از این تفسیر میتوان گفت: برداشت‌های فقهی و کلامی موجود در آثار تفسیری ،ناصر ممتاز و متفاوت است و تفسیر ناصر به معانی القرآن فراء وابستگی فراوانی دارد. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ‌ 🔅اهمیت مطالعه‌ی تاریخ 1⃣ از دیدگاه قرآن کریم حدود ۱۳ بار در قرآن کریم امر به سیر در زمین و بررسی اوضاع و احوال ملت‌ها و اقوام شده است، که بیانگر اهمیت موضوع تاریخ است. قرآن کریم درسوره‌هایی همچون: فاطر و نحل به صراحت به مطالعه‌ی تاریخ تاکید می‌کند: _«اولم سیرو فی الارض فینظروا کیف کان عاقبة الذین من قبلهم و کانو اشد فهم قوة» آیا در زمین سیرنکرده‌اند تا ببینند سرانجامِ کسانی که قبل از آن‌ها بودند چه شد در حالی که آن‌ها نیرومندتر بودند. (سوره‌ی فاطر، آیه‌ی۴۴) _«فسیروا فی الارض فانظر کیف کان عاقبة المکذبین» در زمین سیر و گردش کنید تا ببینید که عاقبت تکذیب گران چگونه بود؟ (سوره‌ی نحل، آیه‌ی ۳۶) 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹 🔘معرفی اساتید دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹دکتر ستار عودی دكتر ستار عودی در سال ۱۳۳۳ش در شهر بغداد متولد شد. ایشان تحصيلات ابتدایی و دبيرستان را در مدارس عراق گذراند و در اواخر سال ۱۳۵٠ش همانند بيش از پانصد هزار ايرانیِ ديگر، توسط حكومت بعثی صدام حسين، به همراه خانواده از عراق اخراج شدند. ایشان در بين سال‌های ۱۳۵۴_۱۳۵۲ش به انجام خدمت نظام وظيفه با درجه گروهبان درلشكر ۷۷ خراسان پرداخت و بعد از انقلاب اسلامی به اشتغال در چند شركت خصوصی و از سال ۱۳۶۴ش در وزارت راه و ترابری مشغول به كار شد. دکتر عودی از فروردين ۱۳۶۷ش تا ۱۳۸۳ش به عنوان مترجم، دبير و سردبير خبر عربی مشغول به كار بود. او دارای مدرک دكترای تاريخ و تمدن اسلامی است. دکتر ستار عودی ديپلم خود را در شهر ری دريافت كرد و از سال ۱۳۶۴ش در رشته‌ی زبان انگليسی وارد دانشگاه تهران شد؛ در سال ۱۳۶۹ش نيز ليسانس ادبيات فارسی را از دانشگاه پيام نور احراز كرد؛ در سال ۱۳۷۴ش فوق‌ليسانس تاريخ و تمدن ملل اسلامی را دریافت نمود؛ در سال ۱۳۸٠ش مدرک دكتری خود را در همان رشته از دانشگاه تهران دريافت كرد. 🔸فعالیت‌های ضمن تحصیل: ▫️سپری کردن دوره خبرنگاری ▫️سپری کردن دوره ديپلم عالی بازرگانی از لندن(از طريق نامه نگاری) ▫️تهیه‌ی مقاله برای بنياد دايرةالمعارف اسلامی بزرگ؛ ▫️فراگيری زبان فرانسه و اسپانيول 🔸فعالیت‌های علمی _ اجرایی: ▫️مدير امور فروش ▫️مديريت امور انبارها ▫️استادی زبان انگليسی درنيروی هوایی ▫️استاد زبان عربی در دانشكده‌ی وزارت امور خارجه ▫️استاد در دانشگاه‌های: تهران و دانشگاه امام صادق(ع) ▫️سردبير خبر بين‌المللی عربی در خبرگذاری جمهوری اسلامی ايران را تجربه نموده است. 🔸فعاليت‌های آموزشی: ▫️استاديار رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامی در دانشگاه امام صادق ▫️استاديار رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامی در دانشكده فرهنگ اسلامي و ارتباطات(شاخه‌ی تاريخ تشيع) ▫️استاد مدعو در دانشكده الهيات دانشگاه تهران از ۱۳۷۸ تا كنون ۱۳۸۳ش. ▫️استاد ناظر بر رساله‌های دانشجويان در دانشكده خبر ▫️عضو هيئت علمی بنياد دايرةالمعارف بزرگ اسلامی ▫️كارشناس امور خبری در بخش بين‌المللی خبر گذاری جمهوری اسلامی ايران ▫️سردبيری خبر بين‌المللی بخش عربی 🔸 آثار: 📌دایرةالمعارف‌ها: ▫️ستار عودی بيش از ۵٠ مقاله‌ی علمی به بنياد دايرةالمعارف اسلامی تقديم كرده است كه در جلد ششم دانشنامه جهان اسلام هفت مقاله از آن به چاپ رسيده است . ▫️ایشان تعدادی مقاله نیر برای دايرةالمعارف بزرگ اسلامی نوشته‌اند. ▫️پنج مقاله درباره‌ی شخصيت‌های عرب قديم از جمله بشار بن بردو مجله اول در فرهنگستان زبان و ادب فارسی چاپ شده است. ▫️و... 📌کتاب: ▫️ايران يك شريک تجاری ▫️تاريخ آل مظفر ▫️تاريخ دولت اغلبيان در افريقيه(تونس) درقرن سوم هجری ▫️زندگينامه شاه عباس دوم ▫️سرگرميی‌های رياضی ▫️و... 🔸لینک دسترسی به مقالات استاد ستار عودی در پایگاه مجلات نورمگز👇🏻 🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/11011 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20131211081942-9893-24.pdf
632.2K
🔹عنوان مقاله: نگاهی به سرگذشت ابن علقمی، واپسین وزیر شیعی عباسیان ✍🏻نویسنده:  دکتر ستار عودی  مرتضی بقایی 📌چکیده‌ی مقاله: ابن علقمی واپسین، قدرتمندترین و باکفایت‌ترین وزیر شیعی آل عباس بود که طی چهارده سال وزارتش، با دوراندیشی سعی کرد با سازش و ایجاد روابط دوستانه با مغولان، مانع از یورش آنان شود؛ ولی این تلاش‌ها به دلیل نادانی خلیفه و کینه‌ورزی برخی درباریان و دشمنان ابن علقمی ناکام ماند. در نتیجه سیل عظیم سپاه مغولان به راه افتاد و دولت خلافت را ساقط کرد. این در حالی است که تعدادی از مورخان سعی کردند حقایق را وارونه جلوه دهند و ابن علقمی را خائن و هم‌دست مغولان و مسبب سقوط خلافت عباسی قلمداد کنند. ابن علقمی علاوه بر شایستگی سیاسی، دانشمند و ادیبی توانا و پشتیبان علما و اندیشمندان بود. وی چند ماه پس از سقوط بغداد در همان سال 656ق از دنیا رفت؛ ولی همچنان تا به امروز در مظان اتهام قرار دارد. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣اطلاع‌رسانی ▫️دانشگاه مک گیل ۱۰۰ عنوان کتاب که به صورت مشترک با دانشگاه تهران منتشر کرده را به صورت رایگان برای دانلود در سایتش قرار داده است؛ عمده کتاب‌ها در زمینه‌های فلسفه، کلام، الهیات، منطق، تاریخ علم ایران و اسلام و ادبیات است که از طریق لینک زیر در دسترس‌ هستند. 👇🏻 🌐http://www.mcgill.ca/islamicstudies/tehran-branch/tehran-branch-publications 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1599628883-9712-46-4.pdf
481.2K
 🔹عنوان مقاله: معیارشناسی نظام کارگزاری خلفای سه‌گانه ✍🏻نویسنده:  دکتر محمدرضا جباری دکتر نبی‌الله عزیزی  📌چکیده‌ی مقاله: شناخت معیارهای گزینش کارگزاران در هر نظام حاکمیتی، سنجه‌ای مهم برای دستیابی به گرایش‌ها، بینش‌ها و رویکردهای صاحبان قدرت و ارزیابی عملکرد آنان است. در سنت نبوی سه شاخص اصلی توانایی، دانایی و امانتداری، از مهمترین معیارهای انتخاب کارگزاران بیان شده است. این نوشتار با توصیف نظام کارگزاری خلفای سه‌گانه و خاستگاه قبیله‌ای آنان و تحلیل داده‌های تاریخی، به پنج معیار اساسی آنان در گزینش کارگزاران دست یافته است که عبارت هستند از: قرشی‌گرایی، همکاری و هم‌پیمانی سیاسی، ترجیح کارآمدی بر تعهد دینی و اخلاقی، اموی‌گرایی، هاشمی نبودن. به نظر می‌رسد، روح حاکم بر عملکرد خلفا در این‌باره سنت‌ها و ارزش‌های قبیله‌ای بود؛ بنابراین قریش، به ویژه اشراف (امویان) و وفاداران سیاسی آنان، مهم‌ترین مناصب را تصاحب کردند؛ ضمن آنکه بی‌توجهی خلفا به صلاحیت‌های اخلاقی، در عدم باور آنان به سیره سیاسی نبوی ریشه داشت. خلفا همچنین به دلیل هراس از به خطر افتادن مقام خلافت، از واگذاری امور به بنی هاشم و حامیان آن‌ها خودداری می‌کردند. برون داد اصلی معیارهای یادشده، حذف اهل بیت پیامبر(ص) و حامیان آنان، بزرگان انصار و بسیاری از مخالفان سیاسی از دایره گزینش و کارگزاری خلفا بود. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣اطلاع‌رسانی 🔹هفتمین پیش‌نشست پنجمین کنگره‌ی جهانی حضرت رضا(علیه‌السلام) 🔻 عدالت اجتماعی در سیره امام رضا(علیه‌السلام) 🎙 حجت الاسلام دکتر رزاقی موسوی 🔻 عدالت جنسیتی و فلسفه حجاب از منظر امام رضا(علیه‌السلام) 🎙 حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان 🔻 امام رضا(علیه‌السلام) و عدالت فرهنگی 🎙 حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی 🔻 گفتگوی عادلانه با تکیه بر مناظرات امام رضا(علیه‌السلام) 🎙 دکتر حسن عباسی 🔻 دبیر علمی: 🎤 حجت‌الاسلام دکتر اولیایی ▫️ چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕙 ساعت ۱۲ - ۹:۳۰ 💠لینک ورود به جلسه:👇🏻 🌐https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔍 آدرس: قم چهار راه شهداء ابتدای خیابان صفائیه پلاک ۶۰۴ / سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سالن شیخ طوسی 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا