eitaa logo
انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌تشیع
604 دنبال‌کننده
518 عکس
49 ویدیو
153 فایل
«این‌کانال‌وابسته‌به‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌ دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌‌است» 📌مدیرمحتوایی‌کانال @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف و نظارت: آقایان دکتر حسینی (رئیس‌دانشکده) و دکتر موسوی(معاون‌آموزش‌دانشکده) https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅 🔘معرفی اساتید تاریخ دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی دکتر نعمت‌الله صفرى فروشانى، در سال ۱۳۴۵ در شهرستان خمينى‌شهر متولد شد. در سال ۱۳۵۵ش، وارد حوزه علميه خمینی‌شهر و در سال ۱۳۵۹ به حوزه‌ی علميه اصفهان وارد شد و تا سال ۶۳ دروس سطح را به پايان برد. از سال ۶۴ وارد حوزه علميه قم شد و از دروس فقه، اصول، تفسير و فلسفه‌ی اساتيدى همچون: آقايان ستوده، اعتمادى، مؤمن، محقق داماد (سيد على)، اسماعيل‌پور، قمشه‌اى، مكارم شيرازى، وحيد خراسانى، جوادى آملى و فاضل گلپايگانى بهره برد. در سال ۱۳۷۴ در رشته‌ی معارف و الهيات موفق به دريافت مدرك كارشناسى ارشد از دانشگاه(تربیت مدرس) قم شد و در سال ۱۳۷۷ در رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامى دانشگاه تهران، دانشكده الهيات در مقطع دكترى پذيرفته شد و در آذر ۱۳۸۵ از رساله‌ی خود با عنوان «ارزيابى منابع مكتوب اماميه در مورد زندگانى ائمه(ع) از آغاز تا پايان نيمه اول قرن پنجم هجرى» دفاع كرد. 🔹همکاری با مؤسسات و مراكز مختلفی همچون: ▫️پژوهشكده‌ی فقه و حقوق ▫️دفتر تبليغات اسلامى ▫️مركز معجم فقهى ▫️سازمان اوقاف ▫️صدا و سيما ▫️دارالحديث ▫️پژوهشكده‌ی تاريخ و سيره دفتر تبليغات ▫️و... ایشان هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی جامعة‌المصطفی العالمیه است و در دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه ادیان و مذاهب مشغول به تدریس است. 🔹عناوین برخی از آثار: 📌کتاب: ▫️کوفه از پیدایش تا عاشورا ▫️خورشید شب: تحلیلی از اوضاع سیاسی زمان امامت امام رضا(ع) ▫️حکومت اسلامی در اندیشه فقیهان شیعه ▫️مکه در بستر تاریخ ▫️احکام حکومتی و مصلحت ▫️غالیان: کاوشی در جریانها و برآیندها: تا پایان سده سوم ▫️نقش تقیه در استنباط 📌مقاله(بیش از پنجاه مقاله‌ی چاپ شده): ▫️ریشه‌ها و علل پیدایش غلو در عصر ائمه (علیهم‌السلام) ▫️نقد تاریخ‌نگاری ابن کثیر در کتاب البدایه و النهایه در زمینه تاریخ تشیع ▫️کتاب‌شناسی انساب نگاری تا پایان قرن هفتم ▫️تعامل امام رضا(علیه‌السلام) با فرقه واقفیه ▫️بررسی کتاب تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری ▫️نقد و بررسی کتاب مکتب در فرآیند تکامل ▫️مساجد مبارکه و ملعونه کوفه ▫️بررسی سیر تحول غیبت پژوهی امامیه، از نوبختی تا شیخ طوسی ▫️و... 🌐 نشانی پایگاه شخصی دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی👇🏻 https://www.nsafari.ir/ 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
JH5402741387657800.pdf
398.6K
🔹عنوان مقاله: مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانان و تأثیر آن در فرهنگ و تمدّن اسلامی- ایرانی ✍🏻نویسندگان:  دکتر سید جعفر موسوی گیلانی دکتر نعمت‌اله صفری فروشانی 📌چکیده‌ی مقاله: جنبش مدرسه سازی در عصر ایلخانی پس از یک دوره ویرانگری و قتل عام مغولان آغاز گردید، امّا در هر صورت در دوره دوّم حکومت ایلخانی در ایران که این جنبش در نقاط مختلف ایران به راه افتاد، شاهد آثار مثبت آن در علم و تمدّن ایران و اسلام هستیم، این آثار بیشتر می‌تواند به این سبب باشد که این مدارس تأسیس شده، توانست در طول چند دهه بستر لازم را برای رشد و شکوفایی صاحبان علم و خرد فراهم آورد که همه، بعدها در ردیف نمایندگان طراز اوّل فرهنگ و تمدّن ایرانی‌اسلامی قرار گرفتند. در این پژوهش مهم‌ترین و مشهورترین مدارس و مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانان(قرن۷و۸هجری) و دانشمندانی که در آن مراکز بوده‌اند و اقداماتی که انجام داده‌اند معرفی می‌گردد و تأثیر آن‌ها در فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران بررسی می‌شود، روش تحقیق در این پژوهش به صورت تحلیلی و توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه‌ای و فیش‌برداری استفاده شده است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔸نکته‌ی ویرایشی 🌀ادامه‌ی مبحث املای بعضی از واژه‌ها، پیشوندها و پسوندها به در سایر موارد جدا نوشته می‌شود: به برادرت گفتم، به سر بردن، به آواز بلند، به سختی، منزل به منزل، به نام خدا تبصره: حرف «به» که در آغاز بعضی از ترکیب‌های عربی می‌آید از نوعِ حرف اضافه فارسی نیست و پیوسته به کلمه‌ی بعد نوشته می‌شود: بعینه، بنفسه، برأی العین، بشخصه، مابازاء، بذاته هرگاه بای زینت، نون نفی و میم نهی بر سر افعالی که با الفِ مفتوح یا مضموم آغاز می‌شوند (مانند انداختن، افتادن، افکندن) بیاید، الف در نوشتن حذف می‌شود: بینداز، نیفتاد، میفکن بی همیشه جدا از کلمه‌ی پس از خود نوشته می‌شود، مگر آنکه کلمه بسیط‌گونه باشد، یعنی معنای آن دقیقا مرکب از معانی اجزای آن نباشد: بیهوده، بیخود، بیچاره، بیراه، بینوا، بیجا می و همی همواره جدا از کلمه‌ی پس از خود نوشته می‌شود، مگر در موارد زیر: ۱)کلمه بسیط‌گونه باشد: همشهری، همشیره، همدیگر، همسایه، همین، همان، همچنین، همچنان ۲)جزء دوم تک‌هجایی باشد: همدرس، همسنگ، همکار، همراه در صورتی که پیوسته‌نویسیِ هم با کلمه‌ی بعد از خود موجب دشوارخوانی شود، مانند: همصنف، همصوت، همتیم جدا نویسی آن مرجحّ است. ۳)جزء دوم با مصوت آ شروع شود: همایش، هماورد، هماهنگ در صورتی که قبل از حرف آ همزه در تلفظ ظاهر شود، هم جدا نوشته می‌شود: هم آرزو، هم آرمان تبصره: هم بر سر کلماتی که با الف یا م آغاز می‌شود، جدا نوشته می‌شود: هم اسم، هم مرز، هم مسللک تر و ترین همواره جدا از کلمه‌ی پیش از خود نوشته می‌شود، مگر در: بهتر، مهتر، کهتر، بیشتر، کمتر ها (نشانه‌ی جمع) در ترکیب با کلمات به هر دو صورت جدا و پیوسته صحیح است: کتابها، کتاب‌ها اما در موارد زیر جدانویسی الزامی است: ۱. هرگاه بعد از کلمه‌ی بیگانه‌ی نامأنوس به کار رود: مرکانتیلیست ها، پزیتویست ها، فرمالیست ها ۲. هنگامی که بخواهیم اصل کلمه را برای آموزش یا برای برجسته‌سازی مشخص کنیم: کتاب‌ها، باغ‌ها، متمدن‌ها، ایرانی‌ها ۳. هرگاه کلمه‌ی پُردندانه(بیش از سه دندانه) شود و یا به ط و ظ ختم شود: پیش‌بینی‌ها، حساسیت‌ها، استنباط‌ها، تلفظ‌ها ۴. هرگاه جمع اسامی خاص مدنظر باشد: سعدی‌ها، فردوسی‌ها، مولوی‌ها، هدایت‌ها ۵. کلمه به های غیر ملفوظ ختم شود: میوه‌ها، خانه‌ها یا به های ملفوظی ختم شود که حرف قبل از آن حرف متصل باشد: سفیه‌ها، فقیه‌ها، پیه‌ها، به‌ها منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۳_۲۴ 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 ‌ 📣 معرفی کانال‌های مرتبط با تاریخ 3⃣ کتابخانه شیعه این کانال منبع و مرجع کتاب‌های مفید و‌ معتبر در حوزه‌ی: 🔹عقاید و کلام 🔹فقه و اصول 🔹رد شبهات 🔹رجال و درایه 🔹سیره و فضائل اهل‌بیت(علیهم‌السلام) 🔹نقد فرق منحرف (تصوف،بهاییت،وهابیت و...) است. 🌐لینک کانال کتابخانه‌ی تخصصی شیعه👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
JSS_Volume 8_Issue 22_Pages 257-280.pdf
319.5K
🔹عنوان مقاله: امامت زیدیه در منابع کهن زیدیان ایران: جزء پژوهی نسخه‌های خطی کتاب الإبانه ✍🏻 نویسندگان: دکتر محمدعلی صالحی دکتر هادی نصیری دکتر سید علی موسوی نژاد 📌چکیده‌ی مقاله: از مهم‌ترین مسائل کلامی که در فرقه‌های مختلف شیعه با تفاوت‌های بسیار مطرح شده، مسئله‌ی امامت است. جایگاه امام و شئون مربوط به امامت در برخی فرقه‌های شیعه با تبیینی غالیانه همراه بوده و در برخی دیگر با تقصیر و فروکاستن شأن و منزلت امام بیان شده است. در این میان رویکرد پیروان مذهب زیدیه به مسئله‌ی امامت به عنوان شاخه‌ای مهم و تاثیرگذار همواره محل توجه ویژه پژوهشگران بوده است. در این جستار به صورت خاص به رویکرد زیدیان منطقه شمال ایران و مهم‌ترین شخصیت آنان، یعنی ناصر کبیر (متوفای 304 ه.ق.) توجه کرده و مباحثی همچون تعریف امامت، ضرورت وجود امام و دلایل آن، راه‌های شناخت امام، تفاوت امامان منصوص و امامان دعوت، شرایط و وظایف امامان دعوت، امکان دو امام هم زمان و... بررسی شده است. این کار با مراجعه به نسخه‌های مخطوط الإبانه انجام شده است؛ نسخه‌هایی که تاکنون توفیق چاپ و نشر نیافته و در عین حال از مهم‌ترین متون زیدیان شمال ایران و منعکس کننده‌ی دیدگاه‌های ناصر کبیر و پیروان مکتب ناصریه زیدیه است. متن الإبانه، که کتابی فقهی است، نوشته‌ی ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی، از دانشمندان برجسته زیدیه ایران در قرن پنجم، است. پس از تألیف این کتاب فقها و دانشمندان زیدی این منطقه در چند قرن حواشی و تعلیقات بسیاری بر آن افزودند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noormags-احیاگری_تمدنی_خواجه_نصیرالدین_طوسی-1990018.pdf
363.8K
‌ 🔹عنوان مقاله: احیاگری‌ تمدنی خواجه نصیرالدین طوسی ✍🏻 نویسندگان: دکتر محمدجاودان محمدامین فندرسکی پور 📌چکیده‌ی مقاله: نصیرالدین طوسی از متفکران ایرانی مسلمان قرن هفتم ه.ق. است. در دوره‌ی حیات وی، سرزمین‌های اسلامی تحت حملات وحشیانه مغولان قرار‌‌‌ ‌گرفت و در پی آن بسیاری از شهرها ویران و تمدن و مظاهر و عناصر تمدنی نابود شد یا به‌ شدت آسیب دید. همچنین، بسیاری از علما، روحانیان و دانشمندان اسلامی یا به طرز فجیعی کشته شدند یا از کانون‌های علمی و مذهبی گریختند و به نقاط دوردست پناه بردند. با وجود این وضعیت اجتماعی و فرهنگی بغرنج در سرزمین‌های اسلامی، نصیرالدین طوسی از جمله متفکرانی بود که از همان آغاز به دنبال یافتن راهی برای نجات اسلام و ایران و احیای تمدن در آستانه‌ی نابودی بود. به همین سبب با ورود به دستگاه حکومت ایلخانی، اقداماتی از جمله جلوگیری از ستم‌ورزی مغولان، خاتمه دادن به خلافت عباسی، طبقه‌بندی علوم، تأسیس رصدخانه و کتاب‌خانه‌ی بزرگ مراغه و بازگشایی مدارس و سایر موقوفات انجام داد که در راستای احیاگری تمدن رو به زوال به شمار می‌رود. پژوهش حاضر که با مراجعه به منابع کتاب‌خانه‌ای و به کارگیری روش تحلیل تاریخ انجام شده، نقش تمدنی وی را در احیای تمدن بررسی می‌کند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا