🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔸نکتهی ویرایشی
🌀املای بعضی از واژهها، پیشوندها و پسوندها
ای (حرف ندا) همیشه جدا از منادا نوشته میشود:
ای خدا، ای که
این و آن جدا از جزء و کلمهی پس از خود نوشته میشود:
استثنا: آنچه، آنکه، اینکه، اینجا، آنجا، وانگهی
همین، همان همواره جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود:
همین خانه، همین جا، همان کتاب، همان جا
هیچ همواره جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود:
هیچ یک، هیچ کدام، هیچ کس
چه جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود مگر در:
چرا، چگونه، چقدر، چطور، چِسان
چه همواره به کلمهی پیش از خود میچسبد:
آنچه، چنانچه، خوانچه، کتابچه، ماهیچه، کمانچه
را در همه جا جدا از کلمهی پیش از خود نوشته میشود، مگر در مورد زیر:
چرا در معنای «برای چه» و در معنای «آری»، در پاسخ به پرسشِ منفی.
ابن، حذف یا حفظِ همزهی این کلمه، وقتی که بین دو عَلَم (اسم خاص اشخاص) واقع شود، هر دو صحیح است:
حسین بن علی/حسین ابن علی؛
محمد بن زکریای رازی/محمد ابن زکریای رازی
حسین بن عبدالله بن سینا/حسین ابن عبدالله ابن سینا
به در موارد زیر پیوسته نوشته میشود:
۱.هنگامی که بر سر فعل یا مصدر بیاید(همان که اصطلاحا «بای زینت» یا «بای تأکید» خوانده میشود):
بگفتم، بروم، بنماید، بگفتن(=گفتن)
۲.به صورت بدین، بدان، بدو، بدیشان به کار میرود.
۳.هرگاه صفت بسازد:
بخرد، بشکوه، بهنجار، بنام
ادامه دارد....
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۱_۲۳
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📌پیام تبریک سال نو و بهار طبیعت ریاست دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب دکتر سید محمد حسینی
🔰حکایت تحول طبیعت و رابطه آن با تحول درونی و زیست معنوی، مدرسهای است که میآموزد و انسان را در مسیر هدایت رهنمون میشود. حکایت فروردین و انتخاب آن توسط شیعیان برای بزرگداشت تحول جسم و جان حکایتی به عمق عاشورا و تعظیم شعائر حسینی دارد. ایرانیان به احترام عاشورا و بزرگداشت محرم شروع سال جدید را از محرم به فروردین و تحول طبیعت تغییر دادند تا جشنشان با عزای امامشان همراه نباشد.
فروردین نه تنها نماد آغازی دوباره است، بلکه نماد ولایتمداری شیعیان نیز است.
عیدتان سراسر نور و رحمت ... سال نو مبارک
ارادتمند. حسینی
#تبریک_سال_نو
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✨ دلها را در معرض نسیم معنوی ماه رمضان قرار دهیم
🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲: امسال بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است با بهار معنویّت؛ ماه رمضان. همچنانی که دربارهی بهار فرمودند که: «تن مپوشانید از باد بهار» ، دربارهی بهار معنویّت ماه رمضان هم باید تمسّک کنیم به این جمله: «ألا فتعرّضوا لها»، «إنّ فی ایّام دهرکم نفحات ألا فتعرّضوا لها» . نسیم معنویّت در ماه مبارک رمضان شامل حال همه است و خودمان را باید آماده کنیم. دلهایمان را در معرض این نسیم معنوی و الهی و معطّر بگذاریم. ۱۴۰۲/۱/۱
💫 #مهارتورم_رشدتولید
🔍 متن کامل پیام👇🏻
https://khl.ink/f/52249
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📣معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی
1⃣ نرمافزار پژوهشیار:
🔹هر آنچه که یک پژوهشگر به آن نیاز دارد.
🔹محتوا:
▫️چیستی و چرایی پژوهش
▫️مقالهنویسی آسان و کاربردی
🔹کارگاههای علمی
▫️نشستهای علمی
▫️هدایایی به پاس همراهی
🔹نسخه الکترونیکی (با مجوّز نشر)
🔹ایدههای پژوهشی
🔹ابزارهای علمی
🔹ارسال ایده
🔹بانک موضوعات
🔹امکانات:
▫️اضافه شدن محتوا به مرور زمان که البته به صورت برخط، تغییرات و اضافات، اعمال میشود و نیازمند نصب مجدد برنامه نیست؛
ــــــــــ
▫️ورود به حساب کاربری و شارژ کیف پول؛
ــــــــــ
▫️مشاهده و یا دریافت محتوا؛
ــــــــــ
▫️دریافت بر خط درون برنامهای پیامهای ما (اعم از تخفیفات، اطلاعیهها و فراخوانها).
📥دریافت از بازار ⬅️ از اینجا
📥دریافت از مایکت ⬅️ از اینجا
آدرس کانال پژوهشیار در ایتا👇🏻
https://eitaa.com/pajouheshyar
#نرمافزار
#پژوهشیار
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
20160823143021-9462-141.pdf
705.6K
🔹عنوان مقاله:
بررسی تاریخی نقش آفرینی مسجدمدرسهها در اصلاح و ارتقاء گفتمان دینی (نمونه پژوهشی تهران در دوره قاجار)
✍🏻نویسندگان:
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
دکتر حامد قرائتی
📌چکیدهی مقاله:
گفتمان مذهبی عهد قاجار متاثر از عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی از طرفی دچار نوعی عوامزدگی و شعارگرایی و از طرف دیگر، بیگانه با وضع جدید اجتماعی شده بود. در این میان، اماکن مذهبی در نگاهی کلی، با وجود تعدد و تنوع درخور تامل، چندان قادر به ایفای رسالت ذاتی خود در هدایت و اصلاح و ارتقاء گفتمانی جامع و مانع، در عرصه مذهبی نبودند؛ مگر مساجدی که در کنار کارکرد عبادی خود، فعالیتهای علمی و آموزشی در قالب مدرسه علمیه را نیز برعهده گرفته بودند. این پژوهش با تکیه بر منابع کتابخانهای و رویکرد توصیفی تحلیلی، درصدد پاسخ به این پرسش است که این اماکن چه سهمی در اصلاح و ارتقای گفتمان دینی تهران در دورهی قاجار داشتهاند. از نتایج این پژوهش، نقشآفرینی مسجدمدرسهها در محورهایی همچون تقویت ابعاد علمی و استدلالی آموزههای دینی در بستر جامعه، آشنا شدن صاحبنظران و محصلان علوم دینی با نیازها و مطالبات اجتماعی، مستند شدن باورهای مذهبی، خرافه زدایی و صیانت از آموزههای دینی، پاسخگویی به سوالات و شبهههای دینی و نیز اعتدال و پرهیز از افراط و تفریطهای دینی است.
#مسجدمدرسه
#قاجار
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety