🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️
📣 یادداشت علمی
🔹چرا این همه رسالهی نوروزیه در دورهی صفویه نوشته شد؟
✍🏻نویسنده:
دکتر رسول جعفریان
📌 مقالهی مستقلی تحت عنوان «نوروز در فرهنگ شیعه» نوشتهام که سالهاست در ایام نوروز در مطبوعات و سایتها منتشر میشود. اصل آن در مقالات تاریخی دفتر دوم منتشر شده بود. در آنجا روایات نوروز را بررسی کرده و پس از آن مطالبی دربارهی نوروز در دوره صفوی نوشته و فهرستی از رسائل نوروزیه را هم آورده و یکی دو نمونه را هم چاپ کردم.
و اما امروز مشغول مطالعه کتاب اختیارات علامه مجلسی بودم، نکته خاصی جلب توجهم کرد. بحث بسیار مختصری در باره منشأ تقویم هجری دارد و این که از ماه محرم آغاز می شود. وی بلافاصله میگوید که اگرچه محرم برای عامه به عنوان مبدأ سال است، اما شیعیان در این باره اعتنایی ندارند، چرا که این ماه برای آنها، ماه عزاست و کربلا در آن واقع شده است: «همه فرقه مسلمانان بغیر از فرقه شیعه اثنی عشریه که [برای آنها هم] مبدأ حساب از اول این ماه است، [اما] سال ایشان نوروز است، و اما این ماه [یعنی محرم] و این روز را [یعنی اول محرم] تعظیم نمی کنند، از برای حکایت کربلا. (اختیارات، ص 31).
بدین ترتیب میتوان دریافت که چرا در دوره صفوی، نوروز اهمیت یافته و این همه رساله درباره آن نوشته شده است. آنان میبایست برای اول سال قمری که مبنای محاسبه تقویم رایج بود، از محرم شروع میکردند و چنین کردند، اما نمیتوانستند در آغاز این سال جشن بگیرند. زیرا اصول اول سال برای جشن است. پس باید نوروز را برجسته میکردند و چنین کردند.
برخی از این رسائل نوروزیه که قبل از پانزده سال، یعنی در حد فهرستهای منتشره تا آن زمان یافته بودم، بشرح زیر است.
1 ـ النوروزيه، مؤلف ناشناخته. تأليف شده به نام شاه طهماسب. ملامحمد جعفر فرزند محقق سبزوارى از آن نقل كرده است. ذريعه 24 / 382، ش
2 ـ النوروز، محمد ابراهيم الحسينى المدرّس الخادم، (رد بر نوروزيه آقا رضى قزوينى) ذريعه، 24 / 379، ش 2040 و نكـ : ش 2049
3 ـ نوروز، همان رساله به فارسى نوروزيه، محمد تقى بن محمد رضا رازى. تأليف شده به اسم شاه صفى (سلطنت از 1038 ـ 1052). نسخهاى از آن در كتابخانه مركزى دانشگاه (فهرست 12 / 2517) و كتابخانه ملك موجود است. ذريعه، 24 / 383، ش 2053
5 ـ نوروز و سى روز، فيض كاشانى (م 1091)، در شرح فارسى حديث معلى بن خنيس. فيض چندين رساله در تقويم دعايى دارد. از جمله تقويم المحسنين و معيار الساعات. رساله نوروز وسى روز را دكتر معين همراه گفتارى تحت عنوان روز شمارى در ايران باستان در سال 1325 شمسى (توسط انجمن ايران شناسى) چاپ كرده است. ذريعه 24 / 380، ش 2048
6 ـ نوروزيه، اسماعيل بن محمد باقر خاتون آبادى (م 1116)، تأليف شده به نام شاه سليمان صفوى در يك مقدمه، دوازده باب و يك خاتمه. ذريعه، 24 / 2051
7ـ نوروزيه، محمد باقر بن اسماعيل خاتون آبادى (م 1127)، تأليف شده به نام شاه سلطان حسين صفوى. نسخه آن در دانشگاه تهران (فهرست 2 / 1266) موجود است. ذريعه 24 / 379، ش 2042
8 ـ نوروزيه، ملاباقر بن اسماعيل كجورى. گفته شده در اين رساله، مؤلف ميرمخدوم شريفى را كه در نواقض الروافض بر ضد غدير و نوروز سخن گفته رد كرده است. آقابزرگ نسخه اى از آن نشناسانده است. ذريعه، 24 / 382، ش 2052
9 ـ نوروزيه، ملامحمد جعفر بن محمد باقر سبزوارى. نسخه اى شخصى از آن را آقابزرگ ديده و عبارت نخست آن را آورده است. ذريعه 14 / 382، ش 2055
10 ـ نوروزيه، مؤلف ؟ نسخه اى از اين رساله به شماره 1015 در كتابخانه آية الله مرعشى موجود است و در آن تاريخ 1084 آمده است.
11 ـ نوروزيه، آقارضى قزوينى. بسيارى بر اين رساله رد نوشته اند. نسخه اى از آن به خط مؤلف در كتابخانه ملى موجود است. ذريعه 24 / 383، ش 2058
12 ـ نوروزيه، ميرمحمد حسين بن محمدصالح خاتون آبادى. نسخه اى از آن در كتابخانه حضرت عبدالعظيم (ع) موجود است. ذريعه 24 / 383، ش
13 ـ نوروزيه، ميرزا محمد حسين بن ميرزا ابوالحسن قائنى. ردى است بر رساله آقارضى قزوينى. ذريعه 24 / 383، ش 2057
14 ـ نورزويه، رضى الدين محمد مستوفى در رد بر آقا رضى. آقابزرگ نسخه اى از آن نشناسانده است. ذريعه 24 / 383، ش 2059
15 ـ نوروزيه، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار ، ج 56، صص 91 ـ 143 . اين مدخل، گرچه رساله مستقلى نيست، اما، به دليل آن كه مرحوم مجلسى مفصل در اين باره سخن گفته، در اينجا معرفى شد.
🔹مطالعهی ادامهی یادداشت👇🏻
🌐https://b2n.ir/a12064
#یادداشت_های_علمی
#نوروز
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔸نکتهی ویرایشی
🌀املای بعضی از واژهها، پیشوندها و پسوندها
ای (حرف ندا) همیشه جدا از منادا نوشته میشود:
ای خدا، ای که
این و آن جدا از جزء و کلمهی پس از خود نوشته میشود:
استثنا: آنچه، آنکه، اینکه، اینجا، آنجا، وانگهی
همین، همان همواره جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود:
همین خانه، همین جا، همان کتاب، همان جا
هیچ همواره جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود:
هیچ یک، هیچ کدام، هیچ کس
چه جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود مگر در:
چرا، چگونه، چقدر، چطور، چِسان
چه همواره به کلمهی پیش از خود میچسبد:
آنچه، چنانچه، خوانچه، کتابچه، ماهیچه، کمانچه
را در همه جا جدا از کلمهی پیش از خود نوشته میشود، مگر در مورد زیر:
چرا در معنای «برای چه» و در معنای «آری»، در پاسخ به پرسشِ منفی.
ابن، حذف یا حفظِ همزهی این کلمه، وقتی که بین دو عَلَم (اسم خاص اشخاص) واقع شود، هر دو صحیح است:
حسین بن علی/حسین ابن علی؛
محمد بن زکریای رازی/محمد ابن زکریای رازی
حسین بن عبدالله بن سینا/حسین ابن عبدالله ابن سینا
به در موارد زیر پیوسته نوشته میشود:
۱.هنگامی که بر سر فعل یا مصدر بیاید(همان که اصطلاحا «بای زینت» یا «بای تأکید» خوانده میشود):
بگفتم، بروم، بنماید، بگفتن(=گفتن)
۲.به صورت بدین، بدان، بدو، بدیشان به کار میرود.
۳.هرگاه صفت بسازد:
بخرد، بشکوه، بهنجار، بنام
ادامه دارد....
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۱_۲۳
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📌پیام تبریک سال نو و بهار طبیعت ریاست دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب دکتر سید محمد حسینی
🔰حکایت تحول طبیعت و رابطه آن با تحول درونی و زیست معنوی، مدرسهای است که میآموزد و انسان را در مسیر هدایت رهنمون میشود. حکایت فروردین و انتخاب آن توسط شیعیان برای بزرگداشت تحول جسم و جان حکایتی به عمق عاشورا و تعظیم شعائر حسینی دارد. ایرانیان به احترام عاشورا و بزرگداشت محرم شروع سال جدید را از محرم به فروردین و تحول طبیعت تغییر دادند تا جشنشان با عزای امامشان همراه نباشد.
فروردین نه تنها نماد آغازی دوباره است، بلکه نماد ولایتمداری شیعیان نیز است.
عیدتان سراسر نور و رحمت ... سال نو مبارک
ارادتمند. حسینی
#تبریک_سال_نو
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✨ دلها را در معرض نسیم معنوی ماه رمضان قرار دهیم
🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲: امسال بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است با بهار معنویّت؛ ماه رمضان. همچنانی که دربارهی بهار فرمودند که: «تن مپوشانید از باد بهار» ، دربارهی بهار معنویّت ماه رمضان هم باید تمسّک کنیم به این جمله: «ألا فتعرّضوا لها»، «إنّ فی ایّام دهرکم نفحات ألا فتعرّضوا لها» . نسیم معنویّت در ماه مبارک رمضان شامل حال همه است و خودمان را باید آماده کنیم. دلهایمان را در معرض این نسیم معنوی و الهی و معطّر بگذاریم. ۱۴۰۲/۱/۱
💫 #مهارتورم_رشدتولید
🔍 متن کامل پیام👇🏻
https://khl.ink/f/52249
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📣معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی
1⃣ نرمافزار پژوهشیار:
🔹هر آنچه که یک پژوهشگر به آن نیاز دارد.
🔹محتوا:
▫️چیستی و چرایی پژوهش
▫️مقالهنویسی آسان و کاربردی
🔹کارگاههای علمی
▫️نشستهای علمی
▫️هدایایی به پاس همراهی
🔹نسخه الکترونیکی (با مجوّز نشر)
🔹ایدههای پژوهشی
🔹ابزارهای علمی
🔹ارسال ایده
🔹بانک موضوعات
🔹امکانات:
▫️اضافه شدن محتوا به مرور زمان که البته به صورت برخط، تغییرات و اضافات، اعمال میشود و نیازمند نصب مجدد برنامه نیست؛
ــــــــــ
▫️ورود به حساب کاربری و شارژ کیف پول؛
ــــــــــ
▫️مشاهده و یا دریافت محتوا؛
ــــــــــ
▫️دریافت بر خط درون برنامهای پیامهای ما (اعم از تخفیفات، اطلاعیهها و فراخوانها).
📥دریافت از بازار ⬅️ از اینجا
📥دریافت از مایکت ⬅️ از اینجا
آدرس کانال پژوهشیار در ایتا👇🏻
https://eitaa.com/pajouheshyar
#نرمافزار
#پژوهشیار
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
20160823143021-9462-141.pdf
705.6K
🔹عنوان مقاله:
بررسی تاریخی نقش آفرینی مسجدمدرسهها در اصلاح و ارتقاء گفتمان دینی (نمونه پژوهشی تهران در دوره قاجار)
✍🏻نویسندگان:
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
دکتر حامد قرائتی
📌چکیدهی مقاله:
گفتمان مذهبی عهد قاجار متاثر از عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی از طرفی دچار نوعی عوامزدگی و شعارگرایی و از طرف دیگر، بیگانه با وضع جدید اجتماعی شده بود. در این میان، اماکن مذهبی در نگاهی کلی، با وجود تعدد و تنوع درخور تامل، چندان قادر به ایفای رسالت ذاتی خود در هدایت و اصلاح و ارتقاء گفتمانی جامع و مانع، در عرصه مذهبی نبودند؛ مگر مساجدی که در کنار کارکرد عبادی خود، فعالیتهای علمی و آموزشی در قالب مدرسه علمیه را نیز برعهده گرفته بودند. این پژوهش با تکیه بر منابع کتابخانهای و رویکرد توصیفی تحلیلی، درصدد پاسخ به این پرسش است که این اماکن چه سهمی در اصلاح و ارتقای گفتمان دینی تهران در دورهی قاجار داشتهاند. از نتایج این پژوهش، نقشآفرینی مسجدمدرسهها در محورهایی همچون تقویت ابعاد علمی و استدلالی آموزههای دینی در بستر جامعه، آشنا شدن صاحبنظران و محصلان علوم دینی با نیازها و مطالبات اجتماعی، مستند شدن باورهای مذهبی، خرافه زدایی و صیانت از آموزههای دینی، پاسخگویی به سوالات و شبهههای دینی و نیز اعتدال و پرهیز از افراط و تفریطهای دینی است.
#مسجدمدرسه
#قاجار
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1_920772279.apk
12.82M
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
📣معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی
🔰نرمافزار اندروید جامع الاحادیث
🔹فرهنگ جامع روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهمالسلام)
▫️متن کامل ۴۳۱ عنوان کتاب در ۱۱۵۳ جلد، شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح، مشاهدهی ترجمهها و شروح در کنار متن اصلی کتاب در موضوعات: اخلاق، ادعیه، تاریخ، تفسیر و ...
▫️ اندروید نسخه ۱.۴.۲
▫️ دسترسی آسان
▫️ ۴۰۰ هزار حدیث
▫️ ترجمه و شرح برخی روایات
▫️ جستجوی قوی
▫️ قابلیت دستهبندی احادیث
▫️ امکانات پژوهشی از قبیل جستجو در متن احادیث، ایجاد قفسه کتاب، درج نمایه بر احادیث و ....
▫️همچنین پس از قطع ارتباط شبکه، به صورت آفلاین میتوان از اطلاعات ذخیره شده در بخشهای «آخرین احادیث خوانده شده»، «علاقهمندیها» و «نمایهها»... استفاده کرد.
#نرمافزار
#جامعالاحادیث
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📢 مروری بر محتوای کانال در هفتهای که گذشت...
۱) معرفی مقاله:
رفع اتهام از نصیرالدین طوسی در سقوط خلافت عباسی و قتل آخرین خلیفهی عباسی
🌐لینک مقاله
۲)معرفی کانال مرتبط با تاریخ
🌐تاریخ و سیرهی اهلبیت(علیهمالسلام)
۳)معرفی مقاله:
نوروز در فرهنگ شیعه
🌐لینک مقاله
۴)یادداشت علمی:
🌐لینک یادداشت
۵)نکتهی ویرایشی:
🌐لینک
۶)پیام تبریک سال نو ریاست دانشکده
🌐لینک پیام
۷)معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی
🌐پژوهشیار
۸) معرفی مقاله:
بررسی تاریخی نقشآفرینی مسجد مدرسهها در اصلاح و ارتقاء گفتمان دینی(نمونهی پژوهشی تهران در دورهی قاجار)
🌐لینک مقاله
۱٠) معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی:
🌐جامعالاحادیث
#رسانه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅
🔘معرفی اساتید تاریخ دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
🔹دکتر نعمتالله صفری فروشانی
دکتر نعمتالله صفرى فروشانى، در سال ۱۳۴۵ در شهرستان خمينىشهر متولد شد.
در سال ۱۳۵۵ش، وارد حوزه علميه خمینیشهر و در سال ۱۳۵۹ به حوزهی علميه اصفهان وارد شد و تا سال ۶۳ دروس سطح را به پايان برد.
از سال ۶۴ وارد حوزه علميه قم شد و از دروس فقه، اصول، تفسير و فلسفهی اساتيدى همچون: آقايان ستوده، اعتمادى، مؤمن، محقق داماد (سيد على)، اسماعيلپور، قمشهاى، مكارم شيرازى، وحيد خراسانى، جوادى آملى و فاضل گلپايگانى بهره برد.
در سال ۱۳۷۴ در رشتهی معارف و الهيات موفق به دريافت مدرك كارشناسى ارشد از دانشگاه(تربیت مدرس) قم شد و در سال ۱۳۷۷ در رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامى دانشگاه تهران، دانشكده الهيات در مقطع دكترى پذيرفته شد و در آذر ۱۳۸۵ از رسالهی خود با عنوان «ارزيابى منابع مكتوب اماميه در مورد زندگانى ائمه(ع) از آغاز تا پايان نيمه اول قرن پنجم هجرى» دفاع كرد.
🔹همکاری با مؤسسات و مراكز مختلفی همچون:
▫️پژوهشكدهی فقه و حقوق
▫️دفتر تبليغات اسلامى
▫️مركز معجم فقهى
▫️سازمان اوقاف
▫️صدا و سيما
▫️دارالحديث
▫️پژوهشكدهی تاريخ و سيره دفتر تبليغات
▫️و...
ایشان هماکنون عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی جامعةالمصطفی العالمیه است و در دانشگاههای مختلفی از جمله دانشگاه ادیان و مذاهب مشغول به تدریس است.
🔹عناوین برخی از آثار:
📌کتاب:
▫️کوفه از پیدایش تا عاشورا
▫️خورشید شب: تحلیلی از اوضاع سیاسی زمان امامت امام رضا(ع)
▫️حکومت اسلامی در اندیشه فقیهان شیعه
▫️مکه در بستر تاریخ
▫️احکام حکومتی و مصلحت
▫️غالیان: کاوشی در جریانها و برآیندها: تا پایان سده سوم
▫️نقش تقیه در استنباط
📌مقاله(بیش از پنجاه مقالهی چاپ شده):
▫️ریشهها و علل پیدایش غلو در عصر ائمه (علیهمالسلام)
▫️نقد تاریخنگاری ابن کثیر در کتاب البدایه و النهایه در زمینه تاریخ تشیع
▫️کتابشناسی انساب نگاری تا پایان قرن هفتم
▫️تعامل امام رضا(علیهالسلام) با فرقه واقفیه
▫️بررسی کتاب تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری
▫️نقد و بررسی کتاب مکتب در فرآیند تکامل
▫️مساجد مبارکه و ملعونه کوفه
▫️بررسی سیر تحول غیبت پژوهی امامیه، از نوبختی تا شیخ طوسی
▫️و...
🌐 نشانی پایگاه شخصی دکتر نعمتالله صفری فروشانی👇🏻
https://www.nsafari.ir/
#معرفی_استاد
#دکتر_صفری_فروشانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
JH5402741387657800.pdf
398.6K
🔹عنوان مقاله:
مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانان و تأثیر آن در فرهنگ و تمدّن اسلامی- ایرانی
✍🏻نویسندگان:
دکتر سید جعفر موسوی گیلانی
دکتر نعمتاله صفری فروشانی
📌چکیدهی مقاله:
جنبش مدرسه سازی در عصر ایلخانی پس از یک دوره ویرانگری و قتل عام مغولان آغاز گردید، امّا در هر صورت در دوره دوّم حکومت ایلخانی در ایران که این جنبش در نقاط مختلف ایران به راه افتاد، شاهد آثار مثبت آن در علم و تمدّن ایران و اسلام هستیم، این آثار بیشتر میتواند به این سبب باشد که این مدارس تأسیس شده، توانست در طول چند دهه بستر لازم را برای رشد و شکوفایی صاحبان علم و خرد فراهم آورد که همه، بعدها در ردیف نمایندگان طراز اوّل فرهنگ و تمدّن ایرانیاسلامی قرار گرفتند. در این پژوهش مهمترین و مشهورترین مدارس و مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانان(قرن۷و۸هجری) و دانشمندانی که در آن مراکز بودهاند و اقداماتی که انجام دادهاند معرفی میگردد و تأثیر آنها در فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران بررسی میشود، روش تحقیق در این پژوهش به صورت تحلیلی و توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای و فیشبرداری استفاده شده است.
#معرفی_مقاله
#ایلخانیان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔸نکتهی ویرایشی
🌀ادامهی مبحث املای بعضی از واژهها، پیشوندها و پسوندها
به در سایر موارد جدا نوشته میشود:
به برادرت گفتم، به سر بردن، به آواز بلند، به سختی، منزل به منزل، به نام خدا
تبصره: حرف «به» که در آغاز بعضی از ترکیبهای عربی میآید از نوعِ حرف اضافه فارسی نیست و پیوسته به کلمهی بعد نوشته میشود:
بعینه، بنفسه، برأی العین، بشخصه، مابازاء، بذاته
هرگاه بای زینت، نون نفی و میم نهی بر سر افعالی که با الفِ مفتوح یا مضموم آغاز میشوند (مانند انداختن، افتادن، افکندن) بیاید، الف در نوشتن حذف میشود:
بینداز، نیفتاد، میفکن
بی همیشه جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود، مگر آنکه کلمه بسیطگونه باشد، یعنی معنای آن دقیقا مرکب از معانی اجزای آن نباشد:
بیهوده، بیخود، بیچاره، بیراه، بینوا، بیجا
می و همی همواره جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود، مگر در موارد زیر:
۱)کلمه بسیطگونه باشد:
همشهری، همشیره، همدیگر، همسایه، همین، همان، همچنین، همچنان
۲)جزء دوم تکهجایی باشد:
همدرس، همسنگ، همکار، همراه
در صورتی که پیوستهنویسیِ هم با کلمهی بعد از خود موجب دشوارخوانی شود، مانند:
همصنف، همصوت، همتیم جدا نویسی آن مرجحّ است.
۳)جزء دوم با مصوت آ شروع شود:
همایش، هماورد، هماهنگ
در صورتی که قبل از حرف آ همزه در تلفظ ظاهر شود، هم جدا نوشته میشود:
هم آرزو، هم آرمان
تبصره: هم بر سر کلماتی که با الف یا م آغاز میشود، جدا نوشته میشود:
هم اسم، هم مرز، هم مسللک
تر و ترین همواره جدا از کلمهی پیش از خود نوشته میشود، مگر در:
بهتر، مهتر، کهتر، بیشتر، کمتر
ها (نشانهی جمع) در ترکیب با کلمات به هر دو صورت جدا و پیوسته صحیح است:
کتابها، کتابها
اما در موارد زیر جدانویسی الزامی است:
۱. هرگاه بعد از کلمهی بیگانهی نامأنوس به کار رود:
مرکانتیلیست ها، پزیتویست ها، فرمالیست ها
۲. هنگامی که بخواهیم اصل کلمه را برای آموزش یا برای برجستهسازی مشخص کنیم:
کتابها، باغها، متمدنها، ایرانیها
۳. هرگاه کلمهی پُردندانه(بیش از سه دندانه) شود و یا به ط و ظ ختم شود:
پیشبینیها، حساسیتها، استنباطها، تلفظها
۴. هرگاه جمع اسامی خاص مدنظر باشد:
سعدیها، فردوسیها، مولویها، هدایتها
۵. کلمه به های غیر ملفوظ ختم شود:
میوهها، خانهها
یا به های ملفوظی ختم شود که حرف قبل از آن حرف متصل باشد:
سفیهها، فقیهها، پیهها، بهها
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۳_۲۴
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety