📌پیام تبریک سال نو و بهار طبیعت ریاست دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب دکتر سید محمد حسینی
🔰حکایت تحول طبیعت و رابطه آن با تحول درونی و زیست معنوی، مدرسهای است که میآموزد و انسان را در مسیر هدایت رهنمون میشود. حکایت فروردین و انتخاب آن توسط شیعیان برای بزرگداشت تحول جسم و جان حکایتی به عمق عاشورا و تعظیم شعائر حسینی دارد. ایرانیان به احترام عاشورا و بزرگداشت محرم شروع سال جدید را از محرم به فروردین و تحول طبیعت تغییر دادند تا جشنشان با عزای امامشان همراه نباشد.
فروردین نه تنها نماد آغازی دوباره است، بلکه نماد ولایتمداری شیعیان نیز است.
عیدتان سراسر نور و رحمت ... سال نو مبارک
ارادتمند. حسینی
#تبریک_سال_نو
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✨ دلها را در معرض نسیم معنوی ماه رمضان قرار دهیم
🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲: امسال بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است با بهار معنویّت؛ ماه رمضان. همچنانی که دربارهی بهار فرمودند که: «تن مپوشانید از باد بهار» ، دربارهی بهار معنویّت ماه رمضان هم باید تمسّک کنیم به این جمله: «ألا فتعرّضوا لها»، «إنّ فی ایّام دهرکم نفحات ألا فتعرّضوا لها» . نسیم معنویّت در ماه مبارک رمضان شامل حال همه است و خودمان را باید آماده کنیم. دلهایمان را در معرض این نسیم معنوی و الهی و معطّر بگذاریم. ۱۴۰۲/۱/۱
💫 #مهارتورم_رشدتولید
🔍 متن کامل پیام👇🏻
https://khl.ink/f/52249
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📣معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی
1⃣ نرمافزار پژوهشیار:
🔹هر آنچه که یک پژوهشگر به آن نیاز دارد.
🔹محتوا:
▫️چیستی و چرایی پژوهش
▫️مقالهنویسی آسان و کاربردی
🔹کارگاههای علمی
▫️نشستهای علمی
▫️هدایایی به پاس همراهی
🔹نسخه الکترونیکی (با مجوّز نشر)
🔹ایدههای پژوهشی
🔹ابزارهای علمی
🔹ارسال ایده
🔹بانک موضوعات
🔹امکانات:
▫️اضافه شدن محتوا به مرور زمان که البته به صورت برخط، تغییرات و اضافات، اعمال میشود و نیازمند نصب مجدد برنامه نیست؛
ــــــــــ
▫️ورود به حساب کاربری و شارژ کیف پول؛
ــــــــــ
▫️مشاهده و یا دریافت محتوا؛
ــــــــــ
▫️دریافت بر خط درون برنامهای پیامهای ما (اعم از تخفیفات، اطلاعیهها و فراخوانها).
📥دریافت از بازار ⬅️ از اینجا
📥دریافت از مایکت ⬅️ از اینجا
آدرس کانال پژوهشیار در ایتا👇🏻
https://eitaa.com/pajouheshyar
#نرمافزار
#پژوهشیار
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
20160823143021-9462-141.pdf
705.6K
🔹عنوان مقاله:
بررسی تاریخی نقش آفرینی مسجدمدرسهها در اصلاح و ارتقاء گفتمان دینی (نمونه پژوهشی تهران در دوره قاجار)
✍🏻نویسندگان:
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
دکتر حامد قرائتی
📌چکیدهی مقاله:
گفتمان مذهبی عهد قاجار متاثر از عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی از طرفی دچار نوعی عوامزدگی و شعارگرایی و از طرف دیگر، بیگانه با وضع جدید اجتماعی شده بود. در این میان، اماکن مذهبی در نگاهی کلی، با وجود تعدد و تنوع درخور تامل، چندان قادر به ایفای رسالت ذاتی خود در هدایت و اصلاح و ارتقاء گفتمانی جامع و مانع، در عرصه مذهبی نبودند؛ مگر مساجدی که در کنار کارکرد عبادی خود، فعالیتهای علمی و آموزشی در قالب مدرسه علمیه را نیز برعهده گرفته بودند. این پژوهش با تکیه بر منابع کتابخانهای و رویکرد توصیفی تحلیلی، درصدد پاسخ به این پرسش است که این اماکن چه سهمی در اصلاح و ارتقای گفتمان دینی تهران در دورهی قاجار داشتهاند. از نتایج این پژوهش، نقشآفرینی مسجدمدرسهها در محورهایی همچون تقویت ابعاد علمی و استدلالی آموزههای دینی در بستر جامعه، آشنا شدن صاحبنظران و محصلان علوم دینی با نیازها و مطالبات اجتماعی، مستند شدن باورهای مذهبی، خرافه زدایی و صیانت از آموزههای دینی، پاسخگویی به سوالات و شبهههای دینی و نیز اعتدال و پرهیز از افراط و تفریطهای دینی است.
#مسجدمدرسه
#قاجار
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1_920772279.apk
12.82M
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
📣معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی
🔰نرمافزار اندروید جامع الاحادیث
🔹فرهنگ جامع روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهمالسلام)
▫️متن کامل ۴۳۱ عنوان کتاب در ۱۱۵۳ جلد، شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح، مشاهدهی ترجمهها و شروح در کنار متن اصلی کتاب در موضوعات: اخلاق، ادعیه، تاریخ، تفسیر و ...
▫️ اندروید نسخه ۱.۴.۲
▫️ دسترسی آسان
▫️ ۴۰۰ هزار حدیث
▫️ ترجمه و شرح برخی روایات
▫️ جستجوی قوی
▫️ قابلیت دستهبندی احادیث
▫️ امکانات پژوهشی از قبیل جستجو در متن احادیث، ایجاد قفسه کتاب، درج نمایه بر احادیث و ....
▫️همچنین پس از قطع ارتباط شبکه، به صورت آفلاین میتوان از اطلاعات ذخیره شده در بخشهای «آخرین احادیث خوانده شده»، «علاقهمندیها» و «نمایهها»... استفاده کرد.
#نرمافزار
#جامعالاحادیث
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📢 مروری بر محتوای کانال در هفتهای که گذشت...
۱) معرفی مقاله:
رفع اتهام از نصیرالدین طوسی در سقوط خلافت عباسی و قتل آخرین خلیفهی عباسی
🌐لینک مقاله
۲)معرفی کانال مرتبط با تاریخ
🌐تاریخ و سیرهی اهلبیت(علیهمالسلام)
۳)معرفی مقاله:
نوروز در فرهنگ شیعه
🌐لینک مقاله
۴)یادداشت علمی:
🌐لینک یادداشت
۵)نکتهی ویرایشی:
🌐لینک
۶)پیام تبریک سال نو ریاست دانشکده
🌐لینک پیام
۷)معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی
🌐پژوهشیار
۸) معرفی مقاله:
بررسی تاریخی نقشآفرینی مسجد مدرسهها در اصلاح و ارتقاء گفتمان دینی(نمونهی پژوهشی تهران در دورهی قاجار)
🌐لینک مقاله
۱٠) معرفی نرمافزارهای علمیپژوهشی:
🌐جامعالاحادیث
#رسانه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅
🔘معرفی اساتید تاریخ دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
🔹دکتر نعمتالله صفری فروشانی
دکتر نعمتالله صفرى فروشانى، در سال ۱۳۴۵ در شهرستان خمينىشهر متولد شد.
در سال ۱۳۵۵ش، وارد حوزه علميه خمینیشهر و در سال ۱۳۵۹ به حوزهی علميه اصفهان وارد شد و تا سال ۶۳ دروس سطح را به پايان برد.
از سال ۶۴ وارد حوزه علميه قم شد و از دروس فقه، اصول، تفسير و فلسفهی اساتيدى همچون: آقايان ستوده، اعتمادى، مؤمن، محقق داماد (سيد على)، اسماعيلپور، قمشهاى، مكارم شيرازى، وحيد خراسانى، جوادى آملى و فاضل گلپايگانى بهره برد.
در سال ۱۳۷۴ در رشتهی معارف و الهيات موفق به دريافت مدرك كارشناسى ارشد از دانشگاه(تربیت مدرس) قم شد و در سال ۱۳۷۷ در رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامى دانشگاه تهران، دانشكده الهيات در مقطع دكترى پذيرفته شد و در آذر ۱۳۸۵ از رسالهی خود با عنوان «ارزيابى منابع مكتوب اماميه در مورد زندگانى ائمه(ع) از آغاز تا پايان نيمه اول قرن پنجم هجرى» دفاع كرد.
🔹همکاری با مؤسسات و مراكز مختلفی همچون:
▫️پژوهشكدهی فقه و حقوق
▫️دفتر تبليغات اسلامى
▫️مركز معجم فقهى
▫️سازمان اوقاف
▫️صدا و سيما
▫️دارالحديث
▫️پژوهشكدهی تاريخ و سيره دفتر تبليغات
▫️و...
ایشان هماکنون عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی جامعةالمصطفی العالمیه است و در دانشگاههای مختلفی از جمله دانشگاه ادیان و مذاهب مشغول به تدریس است.
🔹عناوین برخی از آثار:
📌کتاب:
▫️کوفه از پیدایش تا عاشورا
▫️خورشید شب: تحلیلی از اوضاع سیاسی زمان امامت امام رضا(ع)
▫️حکومت اسلامی در اندیشه فقیهان شیعه
▫️مکه در بستر تاریخ
▫️احکام حکومتی و مصلحت
▫️غالیان: کاوشی در جریانها و برآیندها: تا پایان سده سوم
▫️نقش تقیه در استنباط
📌مقاله(بیش از پنجاه مقالهی چاپ شده):
▫️ریشهها و علل پیدایش غلو در عصر ائمه (علیهمالسلام)
▫️نقد تاریخنگاری ابن کثیر در کتاب البدایه و النهایه در زمینه تاریخ تشیع
▫️کتابشناسی انساب نگاری تا پایان قرن هفتم
▫️تعامل امام رضا(علیهالسلام) با فرقه واقفیه
▫️بررسی کتاب تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری
▫️نقد و بررسی کتاب مکتب در فرآیند تکامل
▫️مساجد مبارکه و ملعونه کوفه
▫️بررسی سیر تحول غیبت پژوهی امامیه، از نوبختی تا شیخ طوسی
▫️و...
🌐 نشانی پایگاه شخصی دکتر نعمتالله صفری فروشانی👇🏻
https://www.nsafari.ir/
#معرفی_استاد
#دکتر_صفری_فروشانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
JH5402741387657800.pdf
398.6K
🔹عنوان مقاله:
مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانان و تأثیر آن در فرهنگ و تمدّن اسلامی- ایرانی
✍🏻نویسندگان:
دکتر سید جعفر موسوی گیلانی
دکتر نعمتاله صفری فروشانی
📌چکیدهی مقاله:
جنبش مدرسه سازی در عصر ایلخانی پس از یک دوره ویرانگری و قتل عام مغولان آغاز گردید، امّا در هر صورت در دوره دوّم حکومت ایلخانی در ایران که این جنبش در نقاط مختلف ایران به راه افتاد، شاهد آثار مثبت آن در علم و تمدّن ایران و اسلام هستیم، این آثار بیشتر میتواند به این سبب باشد که این مدارس تأسیس شده، توانست در طول چند دهه بستر لازم را برای رشد و شکوفایی صاحبان علم و خرد فراهم آورد که همه، بعدها در ردیف نمایندگان طراز اوّل فرهنگ و تمدّن ایرانیاسلامی قرار گرفتند. در این پژوهش مهمترین و مشهورترین مدارس و مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانان(قرن۷و۸هجری) و دانشمندانی که در آن مراکز بودهاند و اقداماتی که انجام دادهاند معرفی میگردد و تأثیر آنها در فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران بررسی میشود، روش تحقیق در این پژوهش به صورت تحلیلی و توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای و فیشبرداری استفاده شده است.
#معرفی_مقاله
#ایلخانیان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔸نکتهی ویرایشی
🌀ادامهی مبحث املای بعضی از واژهها، پیشوندها و پسوندها
به در سایر موارد جدا نوشته میشود:
به برادرت گفتم، به سر بردن، به آواز بلند، به سختی، منزل به منزل، به نام خدا
تبصره: حرف «به» که در آغاز بعضی از ترکیبهای عربی میآید از نوعِ حرف اضافه فارسی نیست و پیوسته به کلمهی بعد نوشته میشود:
بعینه، بنفسه، برأی العین، بشخصه، مابازاء، بذاته
هرگاه بای زینت، نون نفی و میم نهی بر سر افعالی که با الفِ مفتوح یا مضموم آغاز میشوند (مانند انداختن، افتادن، افکندن) بیاید، الف در نوشتن حذف میشود:
بینداز، نیفتاد، میفکن
بی همیشه جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود، مگر آنکه کلمه بسیطگونه باشد، یعنی معنای آن دقیقا مرکب از معانی اجزای آن نباشد:
بیهوده، بیخود، بیچاره، بیراه، بینوا، بیجا
می و همی همواره جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود، مگر در موارد زیر:
۱)کلمه بسیطگونه باشد:
همشهری، همشیره، همدیگر، همسایه، همین، همان، همچنین، همچنان
۲)جزء دوم تکهجایی باشد:
همدرس، همسنگ، همکار، همراه
در صورتی که پیوستهنویسیِ هم با کلمهی بعد از خود موجب دشوارخوانی شود، مانند:
همصنف، همصوت، همتیم جدا نویسی آن مرجحّ است.
۳)جزء دوم با مصوت آ شروع شود:
همایش، هماورد، هماهنگ
در صورتی که قبل از حرف آ همزه در تلفظ ظاهر شود، هم جدا نوشته میشود:
هم آرزو، هم آرمان
تبصره: هم بر سر کلماتی که با الف یا م آغاز میشود، جدا نوشته میشود:
هم اسم، هم مرز، هم مسللک
تر و ترین همواره جدا از کلمهی پیش از خود نوشته میشود، مگر در:
بهتر، مهتر، کهتر، بیشتر، کمتر
ها (نشانهی جمع) در ترکیب با کلمات به هر دو صورت جدا و پیوسته صحیح است:
کتابها، کتابها
اما در موارد زیر جدانویسی الزامی است:
۱. هرگاه بعد از کلمهی بیگانهی نامأنوس به کار رود:
مرکانتیلیست ها، پزیتویست ها، فرمالیست ها
۲. هنگامی که بخواهیم اصل کلمه را برای آموزش یا برای برجستهسازی مشخص کنیم:
کتابها، باغها، متمدنها، ایرانیها
۳. هرگاه کلمهی پُردندانه(بیش از سه دندانه) شود و یا به ط و ظ ختم شود:
پیشبینیها، حساسیتها، استنباطها، تلفظها
۴. هرگاه جمع اسامی خاص مدنظر باشد:
سعدیها، فردوسیها، مولویها، هدایتها
۵. کلمه به های غیر ملفوظ ختم شود:
میوهها، خانهها
یا به های ملفوظی ختم شود که حرف قبل از آن حرف متصل باشد:
سفیهها، فقیهها، پیهها، بهها
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۳_۲۴
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸
📣 معرفی کانالهای مرتبط با تاریخ
3⃣ کتابخانه شیعه
این کانال منبع و مرجع کتابهای مفید و معتبر در حوزهی:
🔹عقاید و کلام
🔹فقه و اصول
🔹رد شبهات
🔹رجال و درایه
🔹سیره و فضائل اهلبیت(علیهمالسلام)
🔹نقد فرق منحرف
(تصوف،بهاییت،وهابیت و...)
است.
🌐لینک کانال کتابخانهی تخصصی شیعه👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
#معرفی_کانال
#کتابخانهی_شیعه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
JSS_Volume 8_Issue 22_Pages 257-280.pdf
319.5K
🔹عنوان مقاله:
امامت زیدیه در منابع کهن زیدیان ایران: جزء پژوهی نسخههای خطی کتاب الإبانه
✍🏻 نویسندگان:
دکتر محمدعلی صالحی
دکتر هادی نصیری
دکتر سید علی موسوی نژاد
📌چکیدهی مقاله:
از مهمترین مسائل کلامی که در فرقههای مختلف شیعه با تفاوتهای بسیار مطرح شده، مسئلهی امامت است. جایگاه امام و شئون مربوط به امامت در برخی فرقههای شیعه با تبیینی غالیانه همراه بوده و در برخی دیگر با تقصیر و فروکاستن شأن و منزلت امام بیان شده است. در این میان رویکرد پیروان مذهب زیدیه به مسئلهی امامت به عنوان شاخهای مهم و تاثیرگذار همواره محل توجه ویژه پژوهشگران بوده است. در این جستار به صورت خاص به رویکرد زیدیان منطقه شمال ایران و مهمترین شخصیت آنان، یعنی ناصر کبیر (متوفای 304 ه.ق.) توجه کرده و مباحثی همچون تعریف امامت، ضرورت وجود امام و دلایل آن، راههای شناخت امام، تفاوت امامان منصوص و امامان دعوت، شرایط و وظایف امامان دعوت، امکان دو امام هم زمان و... بررسی شده است. این کار با مراجعه به نسخههای مخطوط الإبانه انجام شده است؛ نسخههایی که تاکنون توفیق چاپ و نشر نیافته و در عین حال از مهمترین متون زیدیان شمال ایران و منعکس کنندهی دیدگاههای ناصر کبیر و پیروان مکتب ناصریه زیدیه است. متن الإبانه، که کتابی فقهی است، نوشتهی ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی، از دانشمندان برجسته زیدیه ایران در قرن پنجم، است. پس از تألیف این کتاب فقها و دانشمندان زیدی این منطقه در چند قرن حواشی و تعلیقات بسیاری بر آن افزودند.
#معرفی_مقاله
#زیدیه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
@HistorySociety