eitaa logo
پژوهش های اصولی
298 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
729 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #مقدمات_تحقیق #اقسام 1 🖋 سیره عقلائیه از حیث ارکان قضیه، به دو قسم تقسیم
2 🖋 سیره عقلائیه از حیث ارکان قضیه، به دو قسم تقسیم می گردد، زیرا یا مرتبط با حکم شرعی است و یا مرتبط با موضوع حکم شرعی است. ✅ مراد از قسم دوم، تمام سیره هایی است که با موضوع حکم شرعی، مرتبط هستند و به سه نوع، قابل تقسیم است: ✅ 1. نوع اول: سیره هایی که بنفسه، موضوع حکم شرعی قرار گرفته اند، مانند آن که مولی، به نقض سیره های فاسد، امر نموده باشد و یا از نقض سیره های صالح، نهی نموده باشد. ✅ 2. نوع دوم: سیره هایی که در تنقیح و تحقیق موضوع، دخیل هستند. این نوع، به دو نحو، قابل تقسیم است، زیرا گاهی سیره، تمام موضوع را محقق می نماید و گاهی جزء الموضوع را محقق می نماید. ✅ 3. نوع سوم: سیره هایی که کاشف از وجود موضوع حکم شرعی هستند. 🔆 نکته مهم آن است که هیچ یک از این سه قسم (از سیره های موضوعی)، نیاز به امضاء و اثبات حجیت ندارد، زیرا تمامی موضوعات احکام شرعی، به منزله علت تامه نسبت به حکم هستند و در نتیجه، به محض تحقق موضوع، حکم نیز مترتب می گردد. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #مقدمات_تحقیق #اقسام 2 🖋 سیره عقلائیه از حیث ارکان قضیه، به دو قسم تقسیم
3 🖋 سیره عقلائیه از حیث عمومیت و شمولیت، به دو قسم عامه و خاصه تقسیم می گردد، زیرا گاهی، اولا همگانی است، ثانیا همه زمانی است و ثالثا همه مکانی است، که در این صورت به آن سیره عامه گویند، و یا در یکی از سه جهت فوق، عمومیت ندارد که در این صورت به آن ، سیره خاصه گویند. ✅ هم چنین، سیره هایی که از حیث مکان، عمومیت ندارند و مختص به مکان خاص هستند، نیز بر دو قسم هستند: ✅ 1. سیره های خاصه ای که به گونه ای هستند که هر کسی در آن مکان واقع شود، همان سیره را در پیش می گیرد. 🔆واضح است که این گونه سیره ها، اگر چه از حیث موضوع، از اقسام سیره های خاصه هستند، لکن از حیث حکم، ملحق به سیره های عامه هستند. ✅ 2. سیره های خاصه ای که خصوصیت فوق را ندارد. این قسم نیز به دو صورت است: ✅ الف) گاهی این چنین است که مصلحت عامه و حفظ نظام معاش عقلاء، اقتضا می کند که سایر عقلاء نیز آن را امضاء کنند. ✅ ب) گاهی چنین نیست که سایر عقلاء، آن را امضاء کنند، مانند آن که اگر قومی، سرقت را از اسباب ملکیت بدانند، سایر عقلاء ان را امضاء نخواهند کرد، بلکه آن را ظلم می دانند. سیره های خاصه به لحاظ زمان نیز، بر دو قسم است: ✅ 1. سیره معاصر با معصومین (علیهم السلام). ✅ 2. سیره های مستحدثه: سیره های مستحدثه نیز از حیث وجود مناشی آن در عصر معصومین علیهم السلام، بر دو قسم است (سیره های مستحدثه ای که مناشی آن، در عصر معصومین علیهم السلام وجود داشته است، و سیره های مستحدثه ای که مناشی آن، وجود نداشته است) و هر دوی این اقسام نیز، هر کدام بر چهار قسم ذیل است: ✅ الف) سیره های مستحدثه ای که نشانه های تحقق آن در آینده، در عصر معصومین علیهم السلام، وجود داشته است، و معصومین علیهم السلام نیز، اخبار از حدوث آن داده اند. ✅ ب) سیره های مستحدثه ای که نشانه های تحقق آن در آینده، در عصر معصومین علیهم السلام، وجود داشته است، ولی معصومین علیهم السلام، اخبار از حدوث آن، نداده اند. ✅ ج) سیره های مستحدثه ای که نشانه های تحقق آن در آینده، در عصر معصومین علیهم السلام، وجود نداشته است، ولی معصومین علیهم السلام، از حدوث آن، اخبار نموده اند. ✅ د) سیره های مستحدثه ای که نشانه های تحقق آن در آینده، در عصر معصومین علیهم السلام، وجود داشته است، و معصومین علیهم السلام نیز، از حدوث آن، هیچ خبری نداده اند. ✅ سیره های مستحدثه، از جهت امکان ردع و عدم آن نیز، قابل تقسیم بر دو قسم است؛ زیرا گاهی ردع از آن در عصر معصومین علیهم السلام، ممکن بوده است، زیرا هیچ محذوری نداشته است، و گاهی ردع از آن، ممکن نبوده است، زیرا محذوراتی مانند تقیه و ... وجود داشته است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
📝 بیانات استاد شوپایی در ابتدای درس امروز در مورد طب اسلامی (به مناسبت آتش زدن کتاب هاریسون): ✴️ در مورد روایات طبی از حیث حجیت روایات، و انتساب مطالب و مضامین روایات به اهل‌بیت (علیهم السلام) مشکلی وجود ندارد؛ یعنی اگر روایتی سنداً تمام بود و معارضی نداشت، می توان مضمون آن را به ائمه اطهار (علیهم السلام) نسبت داد. ⛔️ لکن از آنجا که شأن اصلی ائمه هدایت گری است، و مطالب دیگر (مثل روایات طبّی) را تفضّلاً بیان کردند (کما اینکه قرآن نیز کتاب هدایت است، ولی در عین حال مطالب دیگری را نیز تفضّلاً بیان کرده)، باید در مورد آن اثری که در روایت در مورد نمک، یا میوه‌ای، یا گیاهی، یا حجامت و ... بیان شده، از چند جهت بررسی صورت بگیرد: ✅ یک جهت این است: این خاصیتی که در روایت برای چیزی مثل حجامت یا نمک ذکر میشود، از باب علّت تامه است یا مقتضی؟! اگر احراز کردیم که از باب علت تامه است، می توان به دین اسلام یا اهل‌بیت (علیهم السلام) نسبت داد، بنابراین، صِرف احتمال کافی نیست. ولی خیلی از موارد ممکن است از باب مقتضی بوده باشد، به این معنا که تحقّق این اثر متوقف است بر وجود شرایط دیگر و نبودن موانع. در این صورت انتساب این اثر به نحو علّیّتِ تامه به اهل‌بیت صحیح نیست. ☆☆ ظاهرا مراد، از علیت تامه، معنای دقیق فلسفی آن نیست. ✅ جهت دیگر اینکه: این اثر و ویژگیِ حجامت مثلا آیا برای عموم است، یا برای گروه و منطقه خاصّی از مردم است؟! اگر احراز کردیم که برای عموم است، انتساب آن مطلب به نحو عموم به اهل‌بیت مانعی ندارد. ولی اگر احراز نشد، نمی توان به اهل‌بیت (علیهم السلام) نسبت داد. ❇️ نتیجه: تمام بحث از حیث دلالی و اثباتی است، و از حیث ثبوتی جای تردید نیست. @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت: «ختم سوره‌ واقعه در دوشنبه اول ماه، جهت ازدیاد روزی» 🔸 سؤال: [دستورالعملی برای] ازدیاد روزی [بفرمایید]، مسبب ازدیاد [روزی چیست]؟ 🔹آقا: بله! گفته‌اند، تجربه کرده‌اند همین ختم واقعه را [حتی] در غیر دوشنبه اول ماه به جا آورده‌اند، دیده‌اند همان آثار را دارد. 🔸سؤال:[منظورتان از] واقعه همان[ختم] شب شنبه است؟ ختم واقعه‌ای که شب شنبه میخوانند؟ 🔹آقا:[خیر!]ختم دوشنبه[منظور است]! [به‌طوریکه چنین است‌که] اگر اول ماه قمری[مصادف با روز] دوشنبه شد، درآنجا وارد شده است؛ اما تجربه کرده‌اند که نه‌خیر![چنین شرایطی ضروری نیست]، اصلاً ۱۴ روز هم لازم نیست، ‌عوض دوشنبه،‌ شنبه خواندن هم لازم نیست! [حتی]در یک مجلس جمع شده‌اند و این عدد (یعنی تعداد مجموع سوره‌ها در چهارده روز) را خوانده‌اند و دیده‌اند مؤثر است. 🔸سؤال: آقا عددش چه تعداد است؟ 🔹آقا: [مجموع] عدد تا چهارده[روز] چقدر می‌شود؟[جمع] اعداد از یک تا چهارده روز [یعنی ١٠۵ سوره واقعه]. 📚درس خارج فقه، کتاب حج، ٢۶ آذر ١٣٨۶ 🔹 مشاهده دستورالعمل ختم سوره واقعه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه: 👆 http://bahjat.ir/fa/content/9187 🔹کانال رسمی مؤسسه نشر آثار آیت‌الله بهجت: 🔸@bahjat_ir @Hoseinmehrali
🌹حضرت استاد تحریری(حفظه الله): در روایتی آمده است، اگر شروع ماه قمری از روز دوشنبه باشد، ختم سوره واقعه برای بر آورده شدن حاجات مجرب است.(حضرت استاد هم این مطلب را از اساتیدشان و ابوی مکرمشان مکرر نقل فرمودند) ⬅️ به این صورت از روز اول تا روز۱۴ ماه، هر روز یک بار سوره واقعه خوانده شود و به تعداد روزهایی که جلو رفته می شود به تعداد سوره اضافه شود. مثلا روز دوم دو مرتبه، روز سوم سه مرتبه تا روز چهاردهم. 🔸در هر پنجشنبه ای که این ختم انجام می شود یک دعایی هم دارد که انشاالله روز پنجشنبه اعلام می گردد. 👈 دعایی هم منقول از حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) است که هر روز بعد از قرائت سوره خوانده می شود: يا مُسَبِّبَ الْأَسْبابِ وَ يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوابِ، اِفْتَحْ لَنا الْأَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي وَ رِزْقُ عِیالي فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيدًا فَقَرِّبْهُ، وَ إِنْ كَانَ قَرِيبًا فَيَسِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ يَسِيرًا فَكَثِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَخَلِّدْهُ، وَ إِنْ كانَ مُخَلَّدًا فَطَيِّبْهُ، وَ إِنْ كانَ طَيِّبًا فَبارِكْ لِي فِيهِ، وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ، وَ وَحْدانِيَّتِكَ إِنَّكَ عَلی كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ، وَ إِنْ كانَ عَلی أَيْدِي شِرارِ خَلْقِكَ فَانْزَعْهُ وَ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ، وَ لَا تَنْقُلْنِي إِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ. 🌼کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369 @Hoseinmehrali
✴️ "یوم الله" شکافت نیل و غرق فرعون(۵/ابراهیم) را یکی از نخبگان بنی اسرائیل با گوساله پرستی، "شب" کرد! پس از آن به جای "فرعون" ، به مکافات آن خسران، "خود" همدیگر را کشتند! قومی که سامری دارد، فرعون لازم ندارد! ☑️ @m_ghanbarian @Hoseinmehrali
✅ استاد نجفی بستان از اساتید درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، توثیق عام علی بن ابراهیم در تفسیرش را می پذیرد و نتیجه آن، توثیق ده ها راوی مجهول است. ✅ایشان در این کتاب، که به تازگی توسط انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، به چاپ رسیده است، این مطلب را با دلیل و برهان، به اثبات می رساند. @Hoseinmehrali
✅ استاد نجفی بستان از اساتید درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، توثیق عام علی بن ابراهیم در تفسیرش را می پذیرد و نتیجه آن، توثیق ده ها راوی مجهول است. ✅ایشان در این کتاب، که به تازگی توسط انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، به چاپ رسیده است، این مطلب را با دلیل و برهان، به اثبات می رساند. @Hoseinmehrali
✅ استاد نجفی بستان از اساتید درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، توثیق عام علی بن ابراهیم در تفسیرش را می پذیرد و نتیجه آن، توثیق ده ها راوی مجهول است. ✅ایشان در این کتاب، که به تازگی توسط انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، به چاپ رسیده است، این مطلب را با دلیل و برهان، به اثبات می رساند. @Hoseinmehrali
✅ استاد نجفی بستان از اساتید درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، توثیق عام علی بن ابراهیم در تفسیرش را می پذیرد و نتیجه آن، توثیق ده ها راوی مجهول است. ✅ایشان در این کتاب، که به تازگی توسط انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، به چاپ رسیده است، این مطلب را با دلیل و برهان، به اثبات می رساند. @Hoseinmehrali
معرفی_کتاب 🖋 حجیت توثیق عام وارد در تفسیر علی بن ابراهیم قمی، متوقف بر اثبات سه مقدمه است که عبارت است از: ✅ مقدمه ۱: کتابی که در حال حاضر موجود است، و به عنوان تفسیر قمی معروف است، تالیف علی بن ابراهیم است. ✅ مقدمه ۲: مقدمه ای که در این کتاب وجود دارد نیز، توسط شخص مولف (علی بن ابراهیم)، نگارش شده است. ✅ مقدمه ۳: عبارت علی بن ابراهیم در مقدمه کتاب، دلالت بر وثاقت تمام راویان موجود در سند احادیث این کتاب دارد. 🔅 در این رساله، تلاش شده است که هر سه امر مذکور، به اثبات برسد. @Hoseinmehrali