Mahmoud Karimi - Ye Madine Ye Baghie.mp3
12.19M
#ولایت
#هیات_مجازی
💠 شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را تسلیت عرض می نمایم. 🚩🚩🚩
✅ حاج محمود کریمی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#ولایت
🔰 امام حسن علیه السلام جنگ نظامی را - با آن دشمنی که قبلا باید افشا بشود وسپس با آن مبارزه بشود - متوقف کرد تا جنگ سیاسی ، جنگ فرهنگی ، جنگ تبلیغاتی وجنگ اسلامی خود را با اوشروع بکند؛ امام حسن علیه السلام زمینه ساز عاشورا وتداوم امامت در شیعه بود.
📚بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۶۴/۳/۱۷
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۹۶ #مقاصد_شریعت ۱۴ #مثال ۱۰ 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ سوره مبارکه نح
#اصول_فقه ۹۷
#مقاصد_شریعت ۱۵
#مثال ۱۱
🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت:
✅ تا کنون، نمونه های متعددی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت را، بیان نمودیم و وجه مشترک تمامی آن ها این بود که به صورت صریح، با الفاظی نظیر «بعثنا»، «ارسلنا»، «انزلنا» و ... ، اهداف و مقاصد شارع حکیم، از بعث رسل، انزال کتب و تشریع احکام شرعی را تبیین می نمود.
✅ نکته مهمی که در این جا ، لازم است به آن توجه داده شود، آن است که این گونه نیست که در تمامی نصوص بیان گر مقاصد شریعت، از این الفاظ، استفاده شده باشد، بلکه اساسا، شاخصه اصلی این نصوص، در بر داشتن این الفاظ نیست، بلکه شاخصه اصلی، آن است که باید، محتوای آن، از سنخ «هدف و مقصد» باشد، نه از سنخ «برنامه و قانون».
✅ تفاوت «هدف» و «برنامه» نیز روشن است، زیرا برنامه ها، همان قانونی هایی است که اگر اجرا شوند، مکلفین را به اهداف تشریع، می رسانند.
✅ نتیجه آن است که تمام آیات و روایاتی که بیان گر برنامه های شارع حکیم نیستند، بلکه اهداف و مقاصد شریعت را بیان می کنند، هر چند مشتمل بر الفاظ «بعثنا»، «انزلنا» و... نباشند، از مصادیق نصوص بیان گر مقاصد شریعت هستند؛ مانند آیه شریفه 11 سوره مبارکه ممتحنه:
🔆 ... وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ.
🔅... ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ.
✅ در این آیه شریفه و نیز آیات و روایات فراوانی، به تقوا، دستور داده شده است و معلوم است که تقوا، هدف است، نه برنامه، زیرا علاوه بر آن که ماهیت آن، ماهیت هدفی است نه برنامه ای، به علاوه، در دیگر نصوص، برنامه های رسیدن به تقوا نیز تبیین شده است.
✅ به عنوان نمونه، در آیه شریفه 183 سوره مبارکه بقره آمده است:
🔆يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون.
َ
🔅ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ، ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ.
✅ در این آیه کریمه، تاکید شده است که یکی از برنامه هایی که امسال را به هدف مهمی چون تقوا می رساند، روزه داری است. بنابراین، احکام و برنامه های شارع حکیم، برای رسیدن به تقوا، تشریع شده است.
✅ البته در نصوص دینی، گاهی تقوا به عنوان یکی از مصادیق «علل الشرایع»، عنوان می شود، و گاهی به عنوان یکی از مصادیق «مقاصد شریعت»، و اتفاقا در این آیه شریفه، تقوا به عنوان «علل الشرایع» ذکر شده است، ولی از آن جایی که هر دو ماهیت هدفی دارند، لذا شاهد مثال خوبی برای تعیین ماهیت و سنخ تقوا می باشد.
🔹 تفاوت «علل الشرایع» با «مقاصد شریعت» در آینده خواهد آمد.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#راه_و_رسم_طلبگی
💠 باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم! آن کس که باید ببیند، می بیند... !
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۷۶) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۲) #اولین_سفر_با_هواپیما به هرحال، صبح زود به مقر
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۷۷)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۳)
#سفینه_غزل
در هواپیمایی که مرا بصورت تحت الحفظ به تهران میبرد، به مسائل مختلفی می اندیشیدم: به آینده ی این نهضت اسلامی که برپا شده، ... به پراکندگی نهضت_امام خمینی_ ... به پدری که برای ادامه معالجه در تهران به من نیاز داشت و به علت ابتلا به آب مروارید، بینایی اش را داشت از دست میداد، ... به آینده ای که در انتظار من بود، و ... .
از فکر به این امور که جز خدای متعال کسی از عاقبت آن آگاه نیست، منصرف شدم، مجله ای برداشتم و به ورق زدن آن پرداختم. چشمم به غزلی افتاد که از آن خوشم آمد. من عادت داشتم که هر شعری را می پسندیدم، در دفتر خاصی که "سفینه غزل"نامیده بودم، مینوشتم.
دیدم دو مامور همراه من از دو طرف گردن میکشند تا ببینند من چه مینویسم.
بدون توجه به فضولی آنها به نوشتن ادامه میدادم، آنها هم به نگاه کردن ادامه میدادند. وقتی شعر را نوشتم، ذیل آن این عبارت را هم افزودم:« این ابیات را در هواپیمایی که مرا به همراهی دومامور خوش اخلاق از زاهدان به جای نامعلومی میبرد، نوشتم.»! این عبارت اثر مثبتی بر هردوی آنها گذاشت.
هواپیما شبانه به آسمان تهران رسید. منظره درخشش چراغهای شهر دل انگیز بود. دیدم ماموران همراه من خیلی به دیدن چشم انداز تهران علاقه مندند و از اینکه به پایتخت رسیده اند، احساس خوشحالی میکنند؛ بویژه یکی از آن دو، خیلی ابراز خوشحالی میکرد.
به او گفتم: قدر مرا بدان! چون بخاطر من با هواپیما به تهران آمدی.
اگر بازداشتی کس دیگری جز من بود، تورا با اتو موبیل به خاش میفرستادند و میبایستی شب تا صبح بیابانهای برهوت را طی میکردی؛ ولی خب، حالا شب خوشی را در تهران خواهی گذراند! خنده ای از ته دل کرد، که برخاسته از احساس کامل رضایت و خوشبختی بود.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#بصیرت
#هفته_دفاع
💠 یک وجب خاک.
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 دولت تدبیر و امید چرا کشور را به #لبه_پرتگاه برده؟
آیا هدفی بجز براندازی دارند؟
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۷۷) #فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۳) #سفینه_غزل در هواپیمایی که مرا بصورت تحت الحفظ
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۷۸)
#فصل_هشتم(قلعه سرخ ۱۴)
#پادگان_سلطنت_آباد
از پلکان هواپیما پایین آمدیم. ماشین ساواک جلوی پلکان منتظر ایستاده بود. مارا سوار کرد و در خیابانهای تهران به راه افتاد. من عقب نشسته بودم و نگاه کردن به بیرون ممکن نمیشد. اما برخی خیابانهایی را که از آنها گذشتیم، شناختم.
شب بسیار سردی بود و برف میبارید. به یک منطقه خالی از ساختمان رسیدیم.
نگرانی خفیفی به سراغم آمد؛ چون احتمال دادم که میخواهند مرا در این جای پرت و خالی به قتل برسانند. پس از مدتی ماشین ایستاد و من صدای «ایست» را شنیدم.
فهمیدم که ما به یک پادگان نظامی رسیده ایم. یکی از ماموران همراه پیاده شد، برگه ای را به نگهبان داد، راه باز شد و ما وارد شدیم. بعدا متوجه شدم که آنجا «پادگان سلطنت آباد» است.
جلو مرکز نگهبانی، از ماشین پیاده شدیم. مرا بازرسی کردند، بعد افسر نگهبان مرا از ماموران همراه تحویل گرفت و آنها رفتند. مرا به اتاقی بزرگ و تمیز بردند که در آن، دو تختخواب و یک بخاری بود.
افسر از من پرسید: شام خوردی؟ گفتم: نه. برایم شام آورد. شام خوردم و نماز خواندم و پس از آن به خواب عمیق و آرامی فرو رفتم.
چون تاریکی بیرون اتاق را احاطه کرده بود، بیرون را نمیدیدم.
صبح بیدار شدم و فرایض را بجا آوردم. بعد یک نفر آمد و گفت: صبحانه میخواهی؟ من به علت مسافرت، روزه نبودم. گفتم: بله.
یک فنجان بزرگ چای، با نان مخصوص ارتش _که معمولا با مقداری روغن و شکر و کمی کافور مخلوط بود و ضخامت هم داشت و بسیار خوشمزه بود- برای من آورد. کنار نان، کمی کره هم بود. من گرسنه بودم و همه اش را خوردم و لذت بردم!
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
YEKNET.IR - zamine - shahadat imam sajjad - 1399.06.23 - amir kermanshahi.mp3
12.22M
#ولایت
#اربعین
#هیات_مجازی
💠 این تقاضا کدوم گناهه؟
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
15.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فقه_مضاف
💠 آیا اقتصاد اسلامی یک شوخی است!؟
✅دیدگاه های استاد سید محمد جواد علوی بروجردی
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#فقه_مضاف 💠 آیا اقتصاد اسلامی یک شوخی است!؟ ✅دیدگاه های استاد سید محمد جواد علوی بروجردی 📚 کانال
#فقه_مضاف
💠 پاسخ استاد خسروپناه به این دیدگاه
بسم الله الحکیم
اقتصاد اسلامی جدی است نه شوخی
مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است.
این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل سکولارها را داغ دیده کرده است.
آری گرایش به فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست.
حال عده ای از دانشگاهیان شبه روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند.
مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است.
عبدالحسین خسروپناه
۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم
🆔 @khosropanah_ir
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
#راه_و_رسم_طلبگی
🌀 آخوندی چه فایدهای دارد؟
📝 پاسخ مرحوم علی صفایی حائری به ناامیدان سیاهنما
🔻 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی میکردند و استعداد مرا میشناختند، میگفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایدهای دارد؟ اصلا آخوندی دورهاش گذشته»!
و گاهی میگفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکردهاند!» و شروع میکردند دادِ سخن دادن در این زمینهها.
🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام میشد، میگفتم:
«این حرفها را قبول دارم و بهتر از شما هم میدانم و چون اینها را دانستهام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمیتوان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمیکنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!»
🔻 و در اینجا بود که همان خطابهسرایان زبردست، با بیچارگی میگفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم».
🔹 و من میگفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیتها و آدمسازیها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.»
«آخر آدمهایی که از درون پوک و فاسد شدهاند، طبیب و مهندس میخواهند چه کار؟! یا مربی میخواهند و یا جلّاد. و تازه اینقدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک میزنند و گند میگیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که میگویید فلان و بهمان هستند.
🔻 و در اینجا بود که میگفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کردهاند؟!»
🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز میشد، میگفتم: «تا به حال میگفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری میخواهید؟!»
و میگفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیلهی تبرئهی شما نمیشود و دلیل نشدنِ کار نمی شود. شما دستها را بالا بزنید و مریضها را درمان کنید و از غرق شدهها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان پذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.»
📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷
#عین_صاد
#فسلفه_طلبگی
@Manahejj
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945