eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
4021105- Hokomate Amiralmomenin 2 -Takhavari.MP3
30.4M
🎙 | سلسه مباحث سخنرانی با موضوع حکومت امیرالمومنین (ع) - جلسه دوم: حکومت عثمان - بخش دوم 🎤| سخنران: حجت الاسلام تخاوری 📆 ۵ بهمن ۴۰۲ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
پژوهش های اصولی
🖋 اگه الان برگردم به روزی که قراره انتخاب بکنم که طلبه بشم یا نه، یقینا طلبگی رو انتخاب میکنم... حت
بخشی از زندگی نامه حاج آقای جاودان یكی دیگراز نقاط عطف زندگی من دركلاس پنجم دبیرستان اتفاق افتاد. با سنی بیشتر از هفده سال كه با حاج احمد شهامت پور آشنائی یافتم، و بهانه ی این آشنائی این بود كه من از پدرم خواسته بودم كه می خواهم قرآن یاد بگیرم. ایشان هم به حاج احمد آقا- كه دیگر بعد ها ما به او حاج احمد زرگر می گفتیم- مراجعه كرده و قرار شده بود، من نزد ایشان قرآن را بیاموزم؛ به در مغازه ی ایشان رفته و گفتم می خواهم در عرض یك ماه قرائت قرآن را بیاموزم . با روشهای جدید این سرعت، ممكن است؛ اما در گذشته كمتر مقدور بود. لذا ایشان لبخندی زده و مرا به درس شب ها در مدرسه ی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای مجتهدی (ره) دعوت كرد. در آن وقت نه با درس های طلبگی و نه با مدرسه ی مجتهدی آشنا نبودم. شب به آن مسجد رفتم. خود حاج آقا در كنار محراب بساط درس پهن كرده بود. ما هم كه چند جوان بودیم - كه تنها یك تن از آن ها را به یاد می آورم- در گوشه ی جنوب شرقی. حاج احمد آقا، اول مسئله می گفت بعد یك حدیث می خواند ، و از ما می خواست كه بنویسیم. بعد درس می داد. حدیث شب اول كه هنوز آن را بیاد دارم این بود: مَن قارفَ ذنباً فقَد فارَقَه عَقلٌ و لایَعود إلیه أبداً.[۸] آن درس و آن شبها و آن محیط برای من و در ذهنیت آن روز من پر از پاكی و قداست بود؛ البته فكر می كنم كه هم من بی غلّ و غرض بودم ، و هم آن محیط پاك و بی غلّ و غش بود. وقتی به درس حاضر می شدم ، و در آن گوشه می نشستیم گوئی به محیطی ورای جاهای دیگرآمده ام، و همه چیز پاك و روحانی بود. صرف میر را در این شب ها می خواندیم، و هر شب استاد تكلیف صرف كردن در یك فعل خاص در یكی از ابواب را می داد، و فردا شب دستور صرف مجهول آن را، و بدین ترتیب من با صرف آشنا شدم ؛ گفته بودم كه از دبیرستان چگونه بیرون آمدم، اول تابستان بود. بلا فاصله به مدرسه حاج آقای مجتهدی رفتم. حال چرا به آنجا؟ برای این كه مدت ها یعنی از همان سال پنجم دبیرستان، شب ها به این مدرسه آمده و درس خوانده بودم. ورود من به مدرسه ی طلبگی ورود به یك بهشت واقعی بود، وهیچ وقت دیگر این حالت بهشت گونه را به این مقدار احساس نكرده ام، و نظیر آن را در زیارت حضرت امام ثامن و ضامن و زیارت حضرت معصومه سلام الله علیهما تجربه دارم. 
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن یَعْفُ یَعْفُ اللهُ عَنهُ. هر کس عفو و گذشت داشته باشد خدا نیز از او گذشت خواهد نمود. (شهاب‌الاخبار، ص ١٤٣) باسلام و ادب واحترام ضمن تبریک فرارسیدن ماه میهمانی خدا به شما بزرگواران از همگی طلب حلالیت دارم و خواهشمندم اگر خطایی از این حقیر سرزده و دینی برگردنم دارید عفو بفرمایید. التماس دعا
32.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات عصر امروز رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم. ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ 🌙 💻 Farsi.Khamenei.ir
* 💠 هدیه ختم قرآن به پیامبر 🔻اگر بشود در ماه مبارک، انسان ختم قرآن اول را ابتدا به رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌وآله هديه كند بسيار خوب است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 💠 توصیه ای برای شناخت شب قدر 🔻در روایتی، قرائت صد بار سوره دخان از ابتدای ماه تا شب بیست و سوم، برای شناخت شب قدر وارد شده است. در روایت دیگر به جای آن، هزار بار سوره قدر آمده است... (منبع: اپلیکیشن الهادی؛ مراقبات ماه رمضان) 📲طرح: t.me/nasery_story/1112 ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 💠 کثرت تلاوت قرآن در ماه رمضان 🔻گاهی رفقا در مورد كيفيت خواندن قرآن مي‏ پرسيدند؛ عرض می کردم در غير ماه مبارك رمضان انسان با تأمل و توجه به ‏معاني و كلمه به كلمه و با دقت به معانی و تفسير بخواند اشكالي ندارد، ولي در ماه مبارک رمضان کثرت تلاوت مطلوب است. بزرگان زياد ‏مي ‏خواندند و سفارش هم شده است. 🔸خود ختم قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر ۲۵ دقيقه، نيم ساعتي يک جزء قرآن را بخواند خوب است... (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) 📲طرح: t.me/nasery_story/1111 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 💠 کلید ورود به نماز و درک بهتر ماه رمضان 🔻ما گاهی از دو زاویه کاستی برایمان پیش می‌آید، یکی از حیث ارتباط با قرآن است که این ماه مبارک (رمضان)، ماه ارتباط با قرآن است. یکی هم از حیث ورودمان به صلات است که ما ها وارد صلات نمی‌شویم. مرتب با نماز دچار فاصله می‌شویم. اگر می‌شد که در رکوع و سجده‌مان ذکر سبحان الله تکرار می‌شد هر چند در حد هفت مرتبه، این کلیدی است که ما را وارد صلات می‌کند (البته هر چه بیشتر بهتر). 🔸هیچ عملی شاید اینگونه اثر نداشته باشد که عبد خودش را در حال رکوع نگه دارد. چون كه ذکر سبحان الله یک ذکر تنزیهی (پاک کننده) هم هست؛ فقط به روح رنگ و روغن نمی‌زند بلکه ساختار را هم پاک می‌کند. یک مراقبه هم می‌خواهد؛ مراقبه‌اش هم نگه داشتن خود در حال رکوع است. 🔹تکرار ذکر سبحان الله در رکوع و سجده، برنامه‌ای است که خیلی اثر مفید دارد. انسان بتواند در رکوع و سجده این ذکر را تکرار کند همراه با تلاوت قرآن، این دو با هم اگر پیش برود ان‌شاءالله به عنایات آقا صاحب الامر علیه السلام، ماه رمضان خیلی مبارکی نصیب‌مان می‌شود. (منبع: اپلیکیشن الهادی؛ مراقبات ماه رمضان) 📲طرح: t.me/nasery_story/1119 ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 💠 مقدار تلاوت قرآن 🔻مقدار تلاوت قرآن بستگي به ظرف و ظرفيت افراد دارد، اما كمتر از سه جزء شايد آرام بخش نباشد. بايد در ماه مبارک رمضان يك مقدار بيشتر باشد كه حداقل سه ختم قرآن در طول ماه رمضان تمام بشود. اما اگر كسي در قبل ماه مبارک رمضان با قرآن مأنوس بود می‌تواند مقدارش را بيشتر كند. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) 📲طرح: t.me/nasery_story/1120 ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻بعضی چه مخالفت ‏ها مي ‏كنند كه زياد خواندن قرآن چه دليل دارد؟! در حالی که اين همه دليل داريم. 🔸 از جمله در روایت دارد خود امام رضا عليه‌السلام روزی ده جزء با تأمل می‌خواندند. 🔹 حال ‏[اگر] ده جزء زياد است برای ما؛ پنج جزء بخوانيم، آن كسي كه مخالفت با ده جزء مي‏ كند به خاطر اين است كه خودش حال ‏ندارد حتی يک جزء بخواند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸جذاب‌سازی زمان سحری و افطاری برای بچه‌ها🔸 سحری را به نحوی ترتیب دهید که بچه‌ها به شما سفارش کنند که ما را سحر بیدار کنید! یک چیز بخرید و بگویید این را وقتی برای سحری بیدار شدیم می‌خوریم. را هم سر سفرۀ سحری و سر سفرۀ افطار به بچه‌ها بدهید تا اینها از ماه رمضان ؛ از روزه گرفتن خوششان بیاید. روزۀ آنها را با پول بخرید! این خلاف شرع نیست! اگر حتی نصف روز روزه می‌روند، به آنها جایزه بدهید. برای حجاب‌شان جایزه بدهید تا اینها به حجاب‌شان، به عفت‌شان، به پاکی‌شان علاقه‌مند شوند. بعد که کم‌کم عادت کردند و مزه‌اش زیر دندانشان رفت و خودشان خوبی اینها را درک کردند، [جایزه را قطع کنید] و دیگر آنها را به همان معرفت خودشان بسپارید. @haerishirazi
روی عن الامام الرضا علیه السلام: مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور: هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههای دیگر تمام قرآن را بخواند. 📚 بحار الانوار جلد ۹۳، صفحه ۳۴۶. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
14021222_43910_64k.mp3
16.92M
🎙 صوت کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در محفل انس با قرآن کریم. ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸 رفتار طلبه جوان بیمارستان قم، نمونه‌ای از متانت و بردباری اسلامی ✍️ احمدحسین شریفی 🔹در ماجرای کلیپ هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه جوان در بیمارستان عترت و قرآن قم، یکی از اموری که کمتر به آن توجه شد، متانت و بردباری و آرامش طلبه جوان در برابر شدیدترین نوع هتاکی و بی‌حرمتی و فحاشی از سوی یک زن مکشفه بود. 💐درود خدا بر این طلبه جوان که با تأسی از ائمه معصومین علیهم‌السلام به ویژه امام سجاد و امام باقر علیهما السلام نمونه‌ای عینی و عملی از اخلاق اسلامی را به نمایش گذاشت. کاری که بسیاری از مدعیان اخلاق و ادب از انجام آن عاجزند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢«هم‌صدایی ...» با «رسانه وهابیان» در «ماجرای بیمارستان»! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸کلیپی از یک شبکه رسانه‌ای معاند، که اساساً به هدف آتش‌افروزی در کشور و ایجاد اختلال شناختی در میان مردم ایجاد شده است، منتشر می‌شود. محتوای کلیپ چیزی نیست جز هتاکی آشکار یک زن مکشفه علیه یک روحانی جوان؛ قاپیدن گوشی روحانی جوان از سوی یکی از همراهان آن زن هتاک؛ در کنار متانت و آرامش روحانی جوان! حتی رئيس بیمارستان مربوطه هم می‌گوید همان ابتدا به این طلبه جوان گفتیم اگر می‌خواهی شکایت کنی ما مقدماتش را فراهم کنیم (یعنی مثلا پرونده را تشکیل دهیم و اظهارات شهود ماجرا را در اختیار قرار دهیم) اما آن طلبه‌ی جوان کریمانه و بزرگ‌منشانه می‌گوید: «نه شکایتی ندارم؛ قصدی جز خیر نداشته‌ام») 🔻اما بلافاصله، مثل همیشه لاشخورهای سیاسی و دینی همگی به صف می‌شوند و علیه دین و ارزش‌های دینی و روحانیت و ... قلم‌فرسایی و عقده‌گشایی می‌کنند. 🔹نکته تعجب‌آور و البته تأسف‌آمیز این ماجرا هم‌صدایی و همراهی و همزبانی عجیب عده‌ای از «روحانیان سنتی» با «ایران‌ اینترنشنال وهابی» و «بی‌بی‌سی لندنی» و سایر رسانه‌های معاند و دشمنان قسم‌خورده اسلام و روحانیت است! تعجب ماجرا این است که چطور عده‌‌ای از متلبسان به لباس روحانیت، بدون هیچ تحقیق و تفحصی با ژستی دینی و اخلاقی و به بهانه دفاع از هویت حوزه با اسلام‌ستیزان و انقلاب‌ستیزان و حوزه‌ستیزان همصدا می‌شوند؟ و خبر جهت‌دار و تفرقه‌افکنانه آنها را «منبع تحلیل» خود قرار می‌دهند؟ و آن طلبه مظلوم و باوقار و متین را نماد استبداد دینی معرفی می‌کنند؟! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از الهادی
* 💠 اهتمام آیت الله ناصری به قرائت قرآن 🔻 یکی از رفقا که کار زیادی هم ندارد می‏گفت: من در طول هفته کار و مشغله خیلی مختصری دارم؛ ولی در طول هفته هر چه‏ می‏خواهم یک جزء قرآن را دو جزء کنم نمی‏توانم. 🔸 ولی ابوی ما [آیت‌الله حاج شیخ محمد ناصری] با آن کثرت مشغله، روزی چند نماز جماعت و چند منبر و جوابگویی به مسائل مردم و امور دیگر، در طول ماه مبارک رمضان روزی شش جزء قرآن می‏خواند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
بسم‌الله الرحمن الرحیم و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد سلام علیکم جمیعا عرض ادب و احترام دارم خدمت همه شما عزیزان امروز میخوام یه مطلب و بشارتی که مقام معظم رهبری فرمودن رو باز کنم تا جیگرتون حال بیاد و منتظران ظهور دلشون شاد بشه دیروز در مراسم قرائت قرآن در بیت رهبری و حسینیه امام خمینی ره حضرت آقا بیاناتی فرمودن که بسیار جالب و حتی شگفت انگیز بود شاید اگر این حرفها از هر کس دیگه حتی سردار قاآنی عزیز صادر شده بود میشد به عنوان یک بلوف نظامی در نظر گرفت ولی حرف حضرت آقا به قدری سنگین بود که بنده مبهوت موندم نگاه همه ما به موضوع جنگ غزه با توجه به عملیات طوفان الاقصی و اتفاقات بعد از اون این بود که یک ضربه مهلکی با تمام توان حماس به اسرائیل زده شد که این باعث فلج شدن رژیم صهیونسیتی و خسارات جبران ناپذیر اقتصادی و امنیتی و حیثیتی اونها شده ولی مثل اینکه قضیه فرق میکنه حضرت آقا بارها فرمودن که عاقبت جنگ غزه قطعا شکست اسرائیل خواهد بود و پوزه اینها به خاک مالیده میشه انگار این حرف فقط یک بشارت نبود بلکه یک خبر بود اسرائیل با تمام توانی که داشت حمله کرد به غزه تا حماس رو ازبین ببره اما تنهایی زورش نرسید کشورهای اروپایی و آمریکا هم به کمکش اومدن ولی باز هم نتونسته که حماس رو از بین بیره یعنی اسرائیل با تمام کمکهایی که بهش شده تا الان نتونسته کاری بکنه ولی مثل اینکه قضیه چیز دیگری است حضرت آقا در بیانات دیروزشون فرمودن به بنده خبر دادن از جبهه مقاومت در فلسطین که خیالتون از ما راحت باشه اصلا هم نگران ما نباشید ما ٩٠ درصد تجهیزاتمون هنوز دست نخورده و به کار نبستیم میدونید یعنی چی؟ یعنی کل اروپا و آمریکا و اسرائیل تا الان داشتن با ١٠ درصد تجهیزات جبهه مقاومت دست و پنجه نرم میکردن و هنوز ٩٠ درصد تجهیزات کاملا امنه و به کارگیری نشده یعنی با فرسوده شدن جنگ در غزه یهویی ورق برخواهد گشت یادتونه چند شب پیش عرض کردم که منتظر خیزش یک یمن دیگه از دل غزه باشید و اینکه آمریکا و انگلیس با اون عظمتشون تو دریای سرخ از پس یمن هم برنمیان حالا کی بود میگفت ایران قدرتمند نیست و همه اینها توهمه ؟ من تا الان میگفتم روز به روز به قدرت جبهه مقاومت اضافه خواهد شد الان حرفمو اصلاح میکنم جبهه مقاومت به زودی قدرت اصلی خودش رو نشون خواهد داد حضرت آقا فرمودن که فلسطین کلید رمزآلود ظهوره این یعنی اینکه اتفاق فلسطین یکی از معیارهای شناخت جبهه حق و باطله در آخرالزمانه جنگ غزه نشون داد که کدوم کشورها منافقند مثل ترکیه و کدوم کشورها مثل یمن ، همچون کوه پشت سر مظلوم می ایستند حتی به قیمت اینکه خودشون درگیر جنگ بشن به زودی اتفاقی در منطقه وضعیت دنیا را عوض خواهد کرد کمربندها رو محکم ببندید والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
فرزندِ امین پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سالروز درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/1 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/2 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/3 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/4 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/5 پیام تسلیت مقام معظم رهبری به‌مناسبت ارتحال مرحوم حاج احمد خمینی پیام امام خمینی به ملت ایران درباره سید احمد خمینی و رفع تهمت‌های ناروا/1 پیام امام خمینی به ملت ایران درباره سید احمد خمینی و رفع تهمت‌های ناروا/2 چرا امام از ابتدا آقای منتظری را کنار نگذاشت؟ تمام حزب‌اللهی‌ها در آخرت جلوی شما را خواهند گرفت! امام در مقابل مصلحت نظام و اسلام از هیچ چیزی نمی‌گذرند خون دلی که امام خورد! رنج‌نامه مرحوم حاج احمد خمینی خطاب به منتظری 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
34.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تحلیل آیت‌الله حسینی قزوینی از ماجرای درمانگاه قم پ ن: قابل توجه روحانیونی که علیه روحانی مظلوم قم موضع گرفتن. واقعا جای تعجبه که چرا وقتی انواع و اقسام بی‌احترامی‌ها و‌ توهین‌ها به قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و اسلام شد، هیچ موضعی نگرفتند؟!
💠 اگر‌ دختری‌"حجابش" را‌ رعایت‌ ڪند، و‌ پسری‌"غیرتش"را حفظ ڪند، و‌ هر‌ جوانی‌ که "نما‌ز‌اول‌وقت‌" را در حد توان شرو‌ع‌ ڪند؛ اگر‌ دستم‌ برسد‌ سفارشش‌ را به‌ مولایم امام‌حسین‌ «علیه السلام» خواهم‌ ڪرد و‌ او را‌ دعا‌ می‌کنم! 🌹شھید حسین‌ محرابی🌹 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
❇️ بررسی شرعی عمل طلبه بزرگوار در درمانگاه 🖋 جلال‌الدین احمدی 1⃣ رفتار طلبه‌ در درمانگاه با توجه به اینکه چند نفر قبل از او به آن خانم، تذکر داده بودند در صورتی که احتمال تأثیر در حفظ حجاب او را می‌داده واجب بوده است زیرا طبق نظر همه مراجع تقلید، صرف احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر کافی است. حتی احتمال تأثیر می‌تواند در این باشد که با پیامک توبیخی که برای او از طریق نهادهای مسئول می‌آید در آینده چنین عمل خلاف شرع و قانونی را مرتکب نشود و تعجب از دیگران است که چگونه نسبت به نهی از منکر -آن هم در شهر قم که هنوز قبح کشف حجاب ریخته نشده است- احتمال تأثیر نمی‌دهند!! حال آنکه به تجربه دیده‌ایم اکثر تذکرات منجر به رعایت طرف مقابل می.گردد. 2⃣ رفتار وی از جنبه دیگری هم می‌تواند واجب باشد و آن اینکه رفتار آن خانم با توجه به تذکرات مکرر دیگران و اینکه چنین عملی در درمانگاهی در قم نزدیک حرم حضرت معصومه سلام الله علیها هنوز حتی دارای قبح اجتماعی زیادی است، در واقع قبح‌زدایی از یک منکر بزرگ است و جلوگیری از این قبح‌زدایی که سبب ارتکاب این گناه توسط بسیاری از زنان این شهر می‌شود نیز بر همه مسلمانان واجب است. 3⃣ اما این رفتار آیا حرام است؟ آیا این عمل او مصداق نظر حرام به موی زن نامحرم نیست؟ آیا مصداق اذیت دیگران نیست؟ آیا مصداق وهن و بی حرمت کردن دین نیست؟ آیا مصداق بیزاری مردم نسبت به دین نیست؟ برای پاسخ به این سؤالات باید این رفتار را از نظر فقهی بررسی کنیم: ➖ نسبت به نظر به موی زن نامحرم، بسیاری از مراجع تقلید از قبیل آیت الله سیستانی(المسائل المنتخبه، ص ۳۹۸) و آیت الله مکارم(استفتائات، ج ۲، ص ۳۵۰) و آیت الله وحید خراسانی(منهاج الصالحین، ج ۳، ص ۲۹۵) و آیت الله تبریزی (منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۳۳۳) می‌گویند نظر به موی زنی که وقتی او را نهی از منکر می‌کنند رعایت نمی‌کند و حجاب خود را رعایت نمی‌کند اگر از روی ریبه نباشد اشکال ندارد و بعضی از دیگران در این زمینه احتیاط واجب کرده‌اند (مانند مرحوم امام خمینی رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری) و شاید آن طلبه بزرگوار مقلد مرجعی است که این عمل را جائز می‌شمارند، علاوه بر اینکه کسانی که در این نگاه اشکال می‌کنند نسبت به نظر از طریق دوربین گوشی احتیاط می‌کنند و شاید این طلبه در این مسأله به مرجع تقلیدی مراجعه کرده است که این کار را مجاز می‌شمارد. بنا بر این از این جهت نمی‌توان این طلبه محترم را متهم نمود. ➖ اما نسبت به «ایذاء» باید گفت بر خلاف برداشت بسیاری از افراد بی‌اطلاع، خانم مذکور، مادر کودک در آغوش خود نبوده و آن کودک هم بیمار نبوده و صرفا برای ختنه‌کردن به درمانگاه مراجعه کرده و آن خانم، خاله او بوده و چند نفر قبل از این طلبه عزیز، به آن خانم تذکر داده بودند، بنا بر این طبیعی است که او هیچ احتمال ایذاء نمی‌داده است. شاهد این مطلب این است که به شهادت دوستان و اطرافیان آن طلبه، ایشان فردی اخلاقی و آرام هستند که این مطلب از فیلم منتشر‌شده نیز کاملا مشهود است لذا اصلا احتمال ایذاء نمی‌داده است. بله؛ بعدا معلوم شد که آن خانم مشکلات روانی داشته و پرخاشگری عجیبی می‌کند که هیچ کسی چنین برخوردی را پیش‌بینی نمی‌کرد. ➖ اما بعضی شبهه وهن دین را مطرح کرده‌اند!! حال آنکه اولا عرفا این عمل اصلا وهن نیست؛ زیرا این طلبه بزرگوار هیچ عمل خلاف اخلاقی انجام نداده است و این صرفا یک فضاسازی رسانه‌ای است که می‌خواهند القا کنند هر کس در برابر منکر اقدام کند عملش وهن دین است. ثانیا به شهادت مسئولین درمانگاه بعد از مدتی از این ناراحتی، مسأله با خوبی و خوشی تمام شد. و ثالثا این منتقدین، کشف حجاب یک خانم در یک درمانگاه اطراف حرم در قم -که مسلما قبح‌شکنی نسبت به این گناه بزرگ است- را در نظر نگرفته‌اند، بلکه عبور یک روحانی از کنار این ماجرا و تذکر‌ندادن، تأیید این عمل است. بله؛ بعد از سر و صدا و فحاشی‌هایی که آن خانم انجام داد وقتی ما ماجرا را می‌بینیم می‌گوییم این عمل سبک‌کردن دین بود؛ حال آنکه طلبه عزیز نمی‌دانست که این خانم چنین برخورد عجیب و خلاف اخلاق و عرفی انجام می‌دهد. ➖ در نهایت باید گفت برخورد بسیار متین و اخلاقی این طلبه بزرگوار که در تصاویر نیز کاملا مشهود است مصداق عمل به وظیفه شرعی بود و هر انسان منصفی وقتی به دور از فضاسازی رسانه‌ای به این ماجرا نظر می‌افکند اعتراف می‌کند که این طلبه که هم مورد فحاشی و هم ضرب و شتم قرار گرفت و دم بر نیاورد مظلوم واقع شد و از حدود شرعی پا فراتر نگذاشت. @Tanbiholomah
14021226.MP3
9.7M
🔊 🔻درس تفسیر قرآن 🔻امامت در قرآن 🔹آیت الله اراکی 🌙 رمضان 1445 🗓شنبه 26 اسفند 1402 📎 جلسه اول 🎬 مشاهده تصویری 💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی 🆔@doros_araki
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ فیلم کامل بیانات آیت الله اراکی در زمینه قضیه درمانگاه قم کسانی که عکس گرفتن از این زن بی حجاب را حرام میدانند ناشی از قلّت فقه است. نظام حقوقی اسلام و قرآن کریم و فقه اسلامی برای افراد حریم هایی قائل است که تجاوز به این حریم ها جایز نیست. اینکه گفته شود عکس برداری از یک شخص حرام است باید دیده شود آن شخص چی کسی است و چه کرده است؛ اگر کسی خودش حریم خودش را شکست و برای حرمت خود احترام قائل نشد آن حریم برای دیگران هم حریم نیست. لذا متجاهر به فسق این حرمت را ندارد. بی حجابی علنی مثل شراب خواری علنی و همه گناهان علنی است و حریم ندارد اگر کسی در ملا عام مرتکب جرمی شد این انسان دیگر آن حرمت را ندارد و عکس گرفتن از او و غییت از او، در این کاری که میکند حرام نیست، بلکه اگر عکس گرفتن از او جهت نهی از منکر باشد بر دیگران واجب میشود بنابراین کسانی که عکس گرفتن از این زن را حرام میدانند ناشی از قلّت فقه است.