📍برگزاری کلاس آنلاین «اسفار» استاد پارسانیا
📌درس اسفار استاد حمید پارسانیا صبحها ساعت ۷ تا ۸ بهطور برخط برگزار میشود.
- ثبتنامشدگان:
http://lms.bou.ac.ir/lms/
- مهمانان:
http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601
#اطلاعیه
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری!
⚡️حجتالاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:
چون مردم مشکلات موجود را نتیجه عمل روحانیت میدانند، وقتی ما را تنها ببینند بازخواست میکنند در حالی که بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد طلبههای حوزه حقوق بسیار اندکی دارند که حداکثر آن (در بهترین حالت) ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
خیلی از این طلبهها به شغل دوم روی آوردهاند، از سرایداری تا حیاط شویی و رانندگی اسنپ را مجبورند انجام دهند.
اختلافات خانوادگی در بین طلاب به خاطر وضعیت بد معیشتی زیاد شده است.
#نقد
#کلیپ
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📷 تصویری تاریخی در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه
#عکس
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍دریغا اخلاق، دریغا اجتهاد!
📌این یادداشت به قلم استاد دکتر سید مصطفی محقق داماد درباره قوانین برگرفته از برداشتهایی فقهی است که قتلهای ناموسی را به اندازه کافی جرمانگاری نمیکنند و حتی به آنها جواز هم میدهند!
⚡️زنی جوان، حسب گزارش از منزل فرارکرده و به خارج از کشور رفته، پدر و سایر بستگان صرفاً برای کشتن او طراحی میکنند و با تمهید مقدمات او را به وطن برمیگردانند و سرانجام بهدست شوهرش سرش بریده میشود. شوهر سر او را در دست میگیرد و به میان بازار میگرداند و بدین وسیله اظهار افتخار، غیرت و ناموس پرستی و دینداری میکند!
دراین حادثه تلخ و هولناک چند نکته قابل توجه وجود دارد:
۱- درمجموع، این داستان، اعمال سرزده ازافراد، تقصیر ارتکابی مقتوله، حرکات بستگان، قتل فجیع قاتل، دردست گرفتن سر و راه افتادن میان مردم، تشویق مردم ولااقل تایید با سکوت و تماشایشان همه و همه بدون شک نشاندهنده سقوط و انحطاط اخلاق انسانی در جامعه ماست و شرمگین این سقوط و انحطاط در درجه نخستین عموم مربیان اخلاقی جامعه میباشند، آموزش وپرورش، مساجد ،تکایا و بالاخره خطیبان، گویندگان، ارباب قلم، جراید، رسانه ملی با داشتن کانالهای متعدد وووو.
۲- آنچه به صاحب این قلم مربوط میشود طرح این سوال است که آیا یکی از علل و ریشههای این بداخلاقیها کج اندیشی دینی وجهل همراه با لعاب تقدس نمیباشد؟ بی گمان پاسخ مثبت است. گواه براین ادعا آنست که دراین روزها به جای آنکه وجدان ملی جریجه دار گردد و فریاد سر دهد، در گوشه و کنار شنیده میشود که برخی با چهره حق به جانب می گویند مجازات آن خانم مقتوله همین بوده است!! این گونه برخورد با ذهنیتی که برای آنان ساخته شده که در سطور آتی خواهیم گفت، کاملاً قابل پیشبینی و انتظار است.
۳- مساله از ابعاد مختلف قابل بررسی است، از قبیل بعد جامعه شناسی، علل وریشههای نهادینه شدن خشونت علیه زنان، وضعیت حقوق خانواده عموماً و در جوامع قبیلهای خصوصاً وبسیاری مسائل دیگر ولی نگارنده این سطور برآنست که دراین یادداشت کوتاه تنها درزمینه آشنائی و تخصص خویش بنگارد و مابقی را به دیگران وانهد.
۴- اینجانب براین نظرم که یکی از علل رواج بی اخلاقی وضعیت بد قانونگذاری در کشور است که درسطور آتی به اجمال بیان میگردد:
#یادداشت
متن کامل یادداشت در روزنامه اطلاعات: https://www.ettelaat.com/mobile/?p=267617&device=phone
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍آیا «رساله عملیه» استاد احمدی شاهرودی منتشر شده است؟
استاد عبدالله احمدی شاهرودی از شاگردان و اصحاب استفتاء مرحوم آیتالله میرزا جواد تبریزی که این روزها سخنانش در شبکههای اجتماعی بیشتر بازنشر میشود؛ بهتازگی تصویری مبنی بر «رساله عملیه» وی در شبکههای اجتماعی رواج یافت که داری بازتاب بود.
کانال درسی ایشان در اطلاعیهای آورد: برخی از معاندین که قصد تخریب شخصیت فقیه عالیقدر آیتالله احمدی شاهرودی را دارند با انتشار تصویری دروغین از رساله توضیح المسائل ایشان، وانمود کردند که ایشان اقدام به تالیف رساله عملیه فرمودهاند. استاد این خبر را به شدت تکذیب فرمودند، لذا از تمام علاقهمندان به استاد محترم خواهشمندیم در انتشار این خبر کوشا باشند.
گرچه نام استاد احمدی شاهرودی به عنوان مراجع آینده مطرح نیست اما اهل نظر معتقدند رساله عملیه ایشان برای روزهای آینده آماده شده و جایی برای به ثمر نشستن زحمات ۵۰ سال تحقیق و تدریس است!
احمدی شاهرودی معتقد است فالاعلم میتواند جلد رساله اعلم را بکند، اسم خودش را بنویسد و منتشر کند و عمل به این رساله برای مقلدین مکفی است چون حجت شرعی دارند ولو به اسم فالاعلم باشد!
اخیرا کلیپی از ایشان در باب نفی اهمیت و تأثیر موضوع شناسی در اجتهاد منتشر شد که مورد واکنش برخی فضلای حوزه علمیه قرار گرفت. گرچه بر این سخنان فایدهای مترتب نیست چون غالبا استدلالی بر مدعیات مطرح نمیشود و بلکه بیشتر سبب تعرض به شأن ایشان نیز میگردد و لازم است دستاندرکاران این موارد را ملاحظه نمایند.
#خبر
#تحلیل
#اختصاصی
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
📍اگر روحانیت امروز قدرت نداشت!
✍حجتالاسلام محمدرضا زائری
اگر روحانيت امروز قدرت نداشت و مثلا مجبور بود مثل يك حزب سياسي براي حفظ تعداد كرسيهاي مجلس و سهم كابينه تلاش كند، آن وقت پاكيزه سخن ميگفت، قشنگ حرف ميزد، مهربان ميشد، منطق و عقلانيت داشت، تحملش بيشتر بود، تهديد نميكرد، ميكوشيد افكار عمومي را قانع سازد و قشر خاكستري را با ملايمت و مهرباني جذب كند تا بلكه مثلا دو سه رأي بيشتر به دست آورد! چرا؟ چون در غير اين صورت كاهش محبوبيت و جايگاهش در ريزش آراي صندوق مشهود ميشد، اما حالا كه قدرت دارد و هر كار ميخواهد ميكند و هر طور ميخواهد حرف ميزند و احساس نيازي به مردم ندارد و حتى متوجه تنزل شديد مرجعيت اجتماعي خودش هم نميشود، وقتي مردم نميتوانند نارضايتي و ناخشنودي خود را پاي صندوق نشان دهند، اين بيرغبتيها و آزردگيها كجا بروز و ظهور خواهد داشت؟ در كاهش تمايلات مذهبي، در ترك نماز و روزه، در كاهش حضور در مساجد، در ريزش پرداخت وجوهات شرعي و خمس، در تنزل شديد اعتقادات ديني و ... يعني ساحت گرايشها و عرصه دل و قلب و علاقه و عقيده!
#یادداشت
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
🔺توضیحی درباره یک استفتاء
✍️حجتالاسلام محمدرضا نوراللهیان
این سند را من یک روز بعد از صدور آن ۱۳۶۷/۱۰/۱۴ در جماران دیدم. آقای محمدعلی انصاری گفت این همین الان از تنور در آمده است و یک کپی از استفتاء و پاسخ را به من داد. از این فتوا خیلی تعجب کردم. آقای انصاری گفت این نامه تفصیلاتی دارد و از سوی یکی از شاگردان قدیمی امام ارسال شده است. وقتی حاج سید احمد این جواب را دیده بود با تعجب از امام پرسیده بود شما لفظ را واجب میدانستید هرچند معتقد بودید که فرقی نمیکند به عربی باشد یا فارسی یا زبان دیگری. امام فرموده بود: مدتهاست مبنایم این شده که نکاح معاطاتی صحیح است.
به کتاب بیع مراجعه کنید امام (بر خلاف شیخ انصاری) میفرماید اصل در عقود و معاملات از جمله نکاح، معاطات است. ایشان میفرماید جوامع بشری همیشه ازدواج و طلاق و معاملات و داد و ستد داشتند و لفظ در بین نبوده و شارع همین را امضاء کرده است الا آنجایی که شارع تاکید بر لفظ داشته باشد و در مورد نگاح ما چنین چیزی نداریم و روایاتی وجود دارد که حمل بر استحباب میشود.
زمانی رهبری به قم آمدند و ملاقاتهایی میان ایشان و مراجع برگزار شد. یازده نفر از مراجع در این جلسه حضور داشتند. صحبت این فتوا شد و برخی از مراجع اشکالاتی داشتند. آقای رسولی محلاتی گفت این یک بار مطرح و تمام شده است. بعد بحثهای دیگری شد و مطلب دنبال نشد. بعد از جلسه من به رهبری عرض کردم که فتوای امام به خط و مهر خودشان نزد من موجود است. بعدا در یکی از جلساتی که خدمت ایشان بودم نامه را نشان دادم و ایشان فوقالعاده تعجب کردند و مشغوف شدند.
#یادداشت
🆔 @Howzaviat
حوزویات
❗️شغل دوم طلاب حوزه علمیه؛ از حیاط شویی تا سرایداری! ⚡️حجتالاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محق
🔺روی آوردن طلاب به کارهای نامتناسب؛ چرا؟
✍️حجتالاسلام دکتر علی نصیری
بخشی از سخنان فاضل محترم آقای فرخفال را خواندم که در آن از حوزویان خواسته بود تا قناعت و سادهزیستی پیشه کنند و زندگی بزرگان پیشین حوزه را مثال آوردند. نقدهایی هم از سوی شماری از طلاب و فضلای حوزه که به گفتار ایشان شد. از نظر این ناچیز لازم است چند نکته اساسی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد:
۱. وضعیت معیشت عموم حوزویان حتی فاضلانی که از مراکز آموزشی و پژوهشی یا از محافلی دیگر درآمد مشخصی ندارند، بسیار تاسف بار و دردناک است. حدس قوی آن است که به خاطر فاصلهای که در سالهای اخیر میان عموم مدیران و اساتید با بدنه حوزه رخ داده است، دستاندرکاران تاثیرگذار حوزه واقعا نمیدانند که بر سر اهالی حوزه چه میآید و چگونه ستون فقرات شماری از آنان زیر فشار هزینههای سرسامآور اجاره و هزینههای رو به تزاید در حال خرد شدن است!
اخبار بسیار تاسفباری مبنی بر رویکرد طلاب و فضلای حوزه به کارهای نامتناسب با زی حوزوی همچون اسنپ، کارگری، باربری، فروش مواد غذایی و ... مکررا به گوش میرسد. چندی قبل دستفروشی طلبهای جوان و اقدام ناپسند دادگاه روحانیت مبنی بر فراخوان ایشان در رسانهها خبرساز شد. نمونههایی از این دست به قدری فراوان است که نیاز به اثبات ندارند. هجوم بسیاری از همین عزیزان برای دریافت مبالغ ناچیز این و آن به عنوان هدیه و هبه بارها دلها را آزرده است.
۲. به یاد داشته باشیم که فقر و زهد مورد توصیه آموزههای دینی و مورد سفارش عالمان دین، فقر و زهد عامدانه است. یعنی انسان به رغم برخورداری از مال و منال و توانایی مالی، دل از دنیا بشوید و فقیرانه بزید. چنان که امام صادق(ع) در روایتی فرمود اگر رسول خدا(ص) پیوسته گرسنه بود و فقیرانه میزیست، به خاطر ناداری نبود، بلکه به جهت کوچک شمردن دنیا بود؛ زیرا ایشان میتوانست هر روز قبیلهای را سیر کند. از این جهت نباید به اشتباه فقر و ناداری کشنده جاری در زندگی حوزویان را به پای زهد و قناعت نوشت.
۳. آموزههای اخلاقی بسیار لطیف و دقیقاند و هر کس مخاطب نسخهای ویژه است. به عنوان مثال استادی که سر درس میرود، نباید در دل خود بگذراند که شاگردان در برابر او بایستند که علامت کبر است، اما وظیفه طلاب نشستن نیست، بلکه برخاستن و تکریم استاد است.
اگر دعوت طلاب و فضلای منغمر در گرفتاری جاری زندگی به زهد و قناعت از سوی عالمی گوشهنشین و الهی انجام گیرد، چه بسا باید او را ستود، اما عزیز یا عزیزانی که خود سالیانی مدیریت حوزه یا بخشهایی از آن را بر عهده داشته و دارند، نباید از زهد و قناعت سخن بگویند! کار و وظیفه آنان تلاش شبانهروزی برای تامین آسایش سربازان ولی عصر (ع) و تمهید مقدمات رشد علمی و اخلاقی آنان است.
۴. از این نکته نیز نباید غافل بود که متاسفانه زندگی اشرافی یا نزدیک به اشرافیت در شماری از عالمان تاثیر گذار حوزه راه یافته است. زندگی خصوصی و ریخت و پاش شماری از آنان که گاه با تاسیس مدارس علمیه به قول امروزیها مدارس لاکچری و لبالب از آرایههای اشرافیت بیشتر خودنمایی کرده، گواه مدعا است.
چه خوش گفتهاند که دوصد گفتار چون نیم کردار نیست!
سخن آخر:
عزیزان طلبه و فاضلان جوان! ما دست مدیران حوزه را میفشاریم و قدردان زحمات آنان هستیم. گویا از آنان کار و توان بیشتر ساخته نیست. اما اکیدا به یاد داشته باشیم که ما مدیری ماه و پاک داریم که لحظهای از لطف و عنایت ویژه نسبت به سربازان و افسران لشکر خود غفلت ندارد. او هم میداند هم میتواند و هم میخواهد! آری او حجت حاضر الهی؛ حضرت ولی الله الاعظم (روحی فداه) است. اگر کاستی و گرفتاری دارید که دارید با او در میان بگذارید و بدانید که پاسخ لازم را دریافت خواهید کرد. شرط آن رویکرد مخلصانه و عاشقانه به محضر شریف ایشان است.
#یادداشت
#تحلیل
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
حوزویات
🔺توضیحی درباره یک استفتاء ✍️حجتالاسلام محمدرضا نوراللهیان این سند را من یک روز بعد از صدور آن ۱۳
نوراللهیان.ogg
2.24M
🔊 توضیحات حجتالاسلام والمسلیمن نوراللهیان پیرامون استفتاء فوق
#صوت
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
⚡️امام فرمودند: نمیخواهم خلاف اجماع فتوا دهم، این مورد موجب مفسده بود
✍حجتالاسلام مسیح بروجردی
بسمه تعالی
بنده بعد از رحلت حضرت امام درباره این استفتاء شنیده بودم که مرحوم آقای خلخالی دنبال نموده بود و فتوایی در مورد نکاح معاطات را از امام گرفته بود.
در این باره از مرحوم حاج احمد آقا سوال کردم، ایشان گفت: من به آقا گفتم که آیا شما نکاح معاطات را قبول دارید که چنین پاسخی دادهاید؟
آقا گفتند: "من که نمیخواهم خلاف اجماع فتوا دهم، این مورد موجب مفسده بود."
آقا میخواستند بگویند که من از باب ولایت آن را تنفیذ کردم.
📌پ ن: آیا ازدواج سفید و همباشی با نکاح معاطاتی قابل تطبیق است؟
#تحلیل
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
🔺آیتالله سیستانی: نجف باید نجف بماند
#توئیت استاد رسول جعفریان از سفر اخیر خود به عراق👆
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
🔺تصویب رشته «فلسفه اسلامی» در حوزه علمیه فلسفه ستیز!
⚡️جلسه کمیسیون تخصصی آموزش شورای عالی حوزه علمیه خراسان چندی قبل با حضور اکثر اعضا برگزار شد و در این جلسه رشته «فلسفه اسلامی» در مقطع عالی، بعد از بررسی در کارگروه و ارسال مجدد به کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون این رشته را تصویب و جهت تایید نهایی به شورای عالی ارسال کردند.
#خبر
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
حوزویات
📍آیا باز هم مرجعیت موروثی میشود؟ پس از فوت مرحوم آیتالله گلپایگانی نماز میت را داماد بر بدن ابوال
🔺پسر جانشین پدر!
شرح عکس: دیدار، گفتگو و تسلیت رحیم حیات قریشی، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان و هیئت همراه به فرزند مرجع فقید آیتالله صافی، صبح امروز
پ ن ۱: آنچه در تصویر مشاهده میشود حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن صافی بر جایگاه پدر نشسته و با همان آداب بر آن تکیه زده است!
پ ن ۲: سنت زیبا و نانوشتهای وجود دارد که بلافاصله پس از رحلت هر مرجع تقلید در حضور برخی بزرگان حوزه و شاهدان مُهر ایشان شکسته میشود.
این اقدام علاوه بر عظمت مرجعیت شیعه در حقیقت برای پیشگیری از هر گونه سوءاستفاده احتمالی بازماندگان و اعضای دفتر بوده و بدین ترتیب به مومنین این اطمینان داده میشود که دیگر زمینهای برای سوءاستفاده از جایگاه مرجعِ درگذشته وجود ندارد.
با شکستن مهر مرجع فقید، پایان دریافت وجوهات و هر آنچه از نظر شرعی، منوط به اجازه مرجع تقلید است، اعلام میگردد.
این سنت شکستن مهر مرجع تقلید از قرنها پیش وجود داشته و تاکنون ادامه دارد و در دوران اخیر مهرهای آیات سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید عبدالأعلی سبزواری، سید شهابالدین مرعشی نجفی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد روحانی، سید عبدالکریم اردبیلی و سید محمد سعید حکیم در مراسمی شکسته شده است.
پ ن ۳: این سنت حوزوی از سوی بیت و فرزندان آیتالله صافی تاکنون صورت نگرفته و توجیه میشود بیت شریف ایشان درگیر مراسمات هستند!
آیا این آیتالله زاده که از محبوبیت برخوردار است (همانند برخی از آقازادهها) بنا دارد ادامه دهنده مکتب پدر باشد و شخصاً امور دفتر مرجعیت را اداره نماید؟
#تحلیل
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
🔺به اسم آخوند میخواهند ولایت فقیه و رهبری را بزنند
🗯حجتالاسلام مهدی ابوطالبی: سال ۱۳۸۸ خدمت آیتالله صافی گلپایگانی رسیدیم، ایشان نامهای را که به عنوان «گفتگوی آخوند خراسانی و میرزای نائینی» معروف شده بود نشان دادند و به این مضمون فرمودند: «پاسخ این نوشته را بدهید، اینها میخواهند با این نوشتجات، ولایت فقیه و رهبری را بزنند.»
(گفتگوی مورد نظر نامهای مجعول است و به ادعای آقای اکبر ثبوت منتشر شده است)
نقد نامه به قلم دکتر حسین ناصری: https://b2n.ir/u68436
#مقاله
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
⚡️مسأله شفافیت مالی در بیوت مراجع
✍️حجتالاسلام وحید نجفی، نویسنده کتاب نظام اقتصادی سازمان روحانیت:
درباره شفافیت گردش وجوه مالی که در اختیار بیوت قرار دارد میتوان گفت، اولا در منابع متولی مطالعات آیندهپژوهی این مسأله مهم مطرح شده است که به زودی روحانیت مجبور به ارائه بیلان کاری خود است، یعنی بیوت حتما باید این کار را انجام دهند.
البته هماکنون نیز تا حدودی این اتفاق رخ داده است تا جایی که شخصا و در همین اواخر شاهد تهیه یک گزارش اینفوگرافیک توسط بیت یکی از مراجع بودهام مشتمل بر اینکه در فلان قضیه چه مبالغی هزینه و این پولها صرف چه کارهایی شدهاند.
البته بحث شفافیت چندان مسأله جدیدی نیست مثلا در یک اظهارنظر ـ البته بسیار اعجابآور- که بسیاری از ما در مورد صفهای شهریه شنیدهایم یکی از بزرگان در دفاع از وضعیت موجودگفته بود: «بگذارید بازاریهایی که وجوهات میدهند ببینند که صفهایی شکل گرفته و پولهایی که آنها دادهاند در حال توزیع بین طلبهها است.» یعنی روحانیت در گذشته هم تلاشهایی برای نشان دادن مسیر خرج شدن وجوهات انجام دادهاند.
نکته قابل توجه دیگر در بحث شفافیت این است که پولی که در اختیار بیوت قرار میگیرد عموما توسط مردم پرداخت میشود و اگر از اعتماد مردم کاسته شود دیگر این پرداختها انجام نخواهد شد و در نتیجه آن بیوت ناگزیر از پذیرش کامل شفافیت خواهند بود.
در کنار تمام اینمسائل باید به این نکته توجه شود که اگر جایی و بنابر مصالحی خرج و هزینه صورت میگیرد که درک اهمیت آن برای عموم ممکن نیست، یا باید قدری مردم را رشد داد که مصالح واقعی را درک کنند یا یک بسته جامع از انواع منابع مالی در اختیار بزرگان حوزه قرار داشته باشد که حداقل در آن بخشی که از مردم تأمین شده است یا واقف و یا بانی خاصی دارد بتوان شفافیت را به نحو کامل و جامعی ارائه کرد.
در مجموع میتوان گفت، یکی از دلائلی که امروز باعث شده که وقف یا بانی خیر از کمک به مسائل مالی حوزه تا حدی دور باشد همین عدم شفافیت است و اگر تصویریر واضح و صحیحی از محل مصرف وجوه خیر یا وجوه تبرعی ارائه شود، حتما اغراض برای پرداخت این وجوه بیشتر خواهد شد.
#تحلیل
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
🎥 50 مستند درباره مسائل جهان اسلام
🔺پایگاه اینترنتی شعوبا پس از حدود ۲ سال از شروع کار خود ۵۰ مستند درباره مسائل گوناگون جهان اسلام را ترجمه و زیرنویس کرده است. این مستندها را میتوانید در لینکهای زیر مشاهده و دانلود نمایید.
🔹«داعش در اسارت»، مستندی درباره اوضاع آوارگان داعش
🔹 «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل
🔹جمال عبدالناصر و اخوان المسلمین، از رفیق گرمابه و گلستان تا دشمنی خونین
🔹آمریکا و القاعده در یمن
🔹 راز شهر نیوم
🔹صوفیان مصر
🔹«روزهایی در اردوگاه»؛ نگاهی به زندگی فلسطینیان در اردوگاههای لبنان
🔹ارتش مصر، از جنگ تا بیزینس
🔹نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه
🔹ادوارد سعید
🔹اسلامِ اماراتی!
🔹بلندپروازیهای قطر
🔹طه عبدالرحمن
🔹فتح الله گولن
🔹رابطه «وهابیت» و «آل سعود»
🔹حماس در عربستان سعودی
🔹سلاح مقاومت فلسطین
🔹داستان سلفیت جهادی
🔹محمد مرسی
🔹یاسر عرفات
🔹طالبان و داعش از درون
🔹بحرین؛ حکومت، معارضه و القاعده
🔹 «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت اول)
🔹«سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت دوم)
🔹تاریخ روابط اخوانالمسلمین و ارتش مصر
🔹 انقلاب تونس
🔹جنبش فتح فلسطین
🔹حزبالتحریر و تقیالدین نبهانی
🔹دره اردن
🔹جنگ شش روزه
🔹ترور دانشمندان هستهای عرب
🔹 سلفیت جامی – مدخلی
🔹 یگانهای افغانستانی وابسته به سازمان سیا
🔹آموزش و پرورش در جهان عرب
🔹مسلمانان انگلستان
🔹جماعت اسلامی و ابوالاعلی مودودی
🔹مسلمانان فرانسه
🔹 شیخ عمر عبدالرحمن
🔹طالبان از غار تا قصر
🔹افغانستان، کشور زخم خورده
🔹تصوف در ترکیه
🔹تاریخ کودتاها در ترکیه
🔹فتحی شقاقی
🔹 تحصیل در میان بمبها!
🔹فلسطینیان داخل سرزمینهای اشغالی
🔹سیاست خارجی ترکیه
🔹جنگ قدرت در خاندان آلسعود
🔹شهر سبته، نماد همزیستی مسالمتآمیز ادیان
🔹 دیپلماسی مذهبی ترکیه در بوسنی و هرزگوین
🔹 انتفاضه شعبانیه
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
⚡️وارونهسازی شریعت؛ آفت حکومتهای دینی
🗯حجتالاسلام مرتضی واعظ جوادی، رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء:
🔻علامه طباطبایی نظرشان این بود که باید جامعه را به حدی با دین آشنا کرد که مردم فریب نخورند و غیر دین به جای دین به آنان معرفی نشود؛ آسیب حکومتهای دینی مصادره شدن دین است و آسیبشناسی فیلسوفان دین راه را باز میکند تا نظام آسیب نبیند؛ یعنی اگر ما جنبههای اثباتی را میگوییم آسیبها را هم بگوییم. آنچه سبب میشود نظام اسلامی از چارچوب دربیاید آن است که ظاهر اسلامی ولی روح آن اسلامی نیست.
من از والدم این سؤال را پرسیدم که چرا امروز قوت و صلابتی را که از نظام اسلامی سراغ داریم در اختیار نیست؟ آیا دولت باید کاری بکند؟ قانون اساسی آمد و استقلال قوا را تثبیت و ارزشهایی را به میدان آورد؛ ایشان فرمودند: اسلام از جامعه یک توقع فوقالعاده دارد البته نه توقعی که انجام نشود. دین جامعه اسلامی را برترین جامعه میداند به واسطه آن که اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند، (کنتم خیر امة اخرجت للناس ...)
ما مردم را باد میکنیم ولی این مردم باید چه ویژگی داشته باشند؟ آیا این مردم به حقوق و تکالیف خود آشنا هستند؟ براساس این تکالیف، جامعه رشد میکند، بخشی از جامعه نخبگان هستند ولی آیا این نخبگان که براساس قرآن کریم ولایت آگاهیبخشی و امر به معروف و نهی از منکر(بعضهم اولیاء بعض) را دارند رسالت خود را انجام میدهند؟ ما معروف و منکر را در غیبت نکردن و تهمت نزدن خلاصه کردهایم ولی نخبگان هم حقوق و هم تکالیف جامعه را باید بازگو کنند. یکی از ضعفهایی که امروز با وجود تلاش برخی نخبگان کمرنگ است همین مسئله است.
همانطور که باید از شریعت دفاع کنیم در باب مردم هم همین است؛ نباید اجازه بدهیم مردم هم مصادره شوند، انتخابات و کرسیها و جایگاهها مصارده میشوند و براساس انتخاب تلقی میشوند.
باید آسیبشناسی کنیم که چرا چنین جایگاههایی در نظام سیاسی دید شده ولی کارآمد نیست و وظایف و رسالت حقوقی و قانونی خود را نمیتواند انجام دهد. آیا الان نظام سیاسی اسلامی و دولت اسلامی مبتنی بر آموزههای دینی داریم؟
زمانی تکالیف را برجسته کرده بودیم و الان حقوق و انتظارات را برجسته میکنیم و جامعهای که تکلیفگرا نباشد و حقوق خود را نشناسد نمیتواند ارزشگرا باشد؛ قرآن فرمود است که اگر مردم چشمشان را در راه دیدن حق و گوششان را در راه شنیدن حق باز نکنند از حریم حق و انسانیت بیرون فتهاند.
ما بالاتر از حکمت سیاسی متعالیه چیزی نداریم و اگر هست امام زمان(عج) باید تشریف بیاورند اجرا کنند و ذیل این عنوان باید تلاش و تحقیق صورت بگیرد؛ جنبههای اثباتی را بگوییم و جنبههای سلبی را هم مورد غفلت قرار ندهیم؛ البته این گسستی که بین نظام و این اندیشهها و تالیفات وجود دارد اجازه نمیدهد این اندیشهها مورد توجه قرار بگیرد و این آزاردهنده و به ضرر نظام اسلامی است.
#گفتار
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
🔺آیتالله شیخ جعفر سبحانی: یا این مطالب را اصلاح کنید یا تقریظ مرا از کتابتان حذف نمایید.
آیا ایشان قبل از اینکه کتاب را کامل و دقیق بخواند تقریظ نوشتند؟
#عکس #نقد #تقریظ
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
⚡️قبرهای طبقاتی چرا؟
✍ابوالفضل طریقهدار:
یکی از کارهای اشتباهی که پس از انقلاب، پررنگ شد، دفن عالمان دینی، در حرم حضرت معصومه، امام رضا و یا مکانهای زیارتی دیگر در سه رتبه و مکان است: رتبه اول برای مراجع طراز اولی است که هم درجه علمی و فقهی بالایی دارند و هم به هر جهت، حکومت با آنان بر سر مهر است.
درجهی دوم برای عالمانی است که شهرت فقهی ندارند، اما در دانشهای دیگر اسلامی، بسیار برجسته بودهاند و موضع ستیز با نظام ندارند(مثل مرحوم علامه طباطبایی و...) یا عالمانیاند که در حکومت یا نهادهای پشتیبان، قرار دارند(مثلا اعضای محترم جامعه مدرسین).
درجه سوم هم برای عالمان و یا ثروتمندانی است که سیاسی نیستند، اما پارتی های بسیار متنفذی دارند یا بستگانشان پول خوبی میدهند.
اگر توفیق تشرف به حرم حضرت معصومه را داشتهاید، آشکارا این سه درجه را دیدهاید.
اشکال مهمتر، برجسته سازی قبر مشاهیر فقهی با سنگهای بزرگ و اضافه شدن آنهاست، به طوری که هر چند وقت یکبار شاهدیم که سنگهای تازهای از زمین میروید.
اگر این وضع ادامه پیدا کند تا چند سال دیگر، همه حرم، صحنه قبرهایی خواهد شد که با سنگهای جور و واجور، بالا آمدهاند. آن گاه شما به تماشا بنشینید که این چگونه قبرستانی خواهد شد.
بعد تصور کنید که از میان این بزرگان، دو سه نفر، خیلی تأثیرگذار بودهاند و خانواده یا شاگردانشان تصمیم بگیرند سنگ قبر اینها را یک متربالاتر از دیگران بیآورند.
در این صورت و پس از سالها شما کوه بزرگی از سنگهای مرمرین خواهید دید، که آدمیان خلق کردهاند. بستگان این عزیزان بدانند که شاید این کار، یکی از مصادیق«علو فیالارض» باشد: «تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فیالارض و لا فسادا»( قصص، آیه ۸۳)
ما امید داریم که خفتگان در این قبرها با اعمال نیک خود «بهشتی» باشند، ولی پرسش این است که: این تقرب به حرم و تشکیل این نظام طبقاتی اخروی برای چیست؟! اگر برای شفاعت و نجات است، پس چرا برای دیگران فراهم نیست و اگر برای برجستهسازی مشاهیر و تکریم مقام علم و دانش باشد، اولا: اینهمه مشاهیر نداریم، ثانیا: ملاک شهیربودن چیست و چه کسانی آن را تعیین میکنند؟ در ادیان و فرهنگهای غیردینی هم مشاهیر خود را به نوعی، برجسته میکنند، ولی نه با افراطی که ما پیش گرفتهایم!
در قبرستان عمومی شهرهای عالمخیز، مثل بهشت زهرای تهران یا بهشت معصومه قم، قطعه علما و هنرمندان و شاعران هست و هزینه آنچنانی ندارد، چرا در همانجا دفن نمیکنیم؟ بسیاری از عالمان و دانشمندان، در قبرستانهای معمولی شهر، کنار مردم عادیاند، اما سیره اخلاقی، خدمات و یا آثار و تالیفاتشان، آنان را زنده و برجسته کرده است.
بدانیم که کنار امامان دفن شدن، کسی را نجات نمیدهد، هارون الرشید هم که خون مردم را به شیشه کرد، کنار حضرت رضا دفن شده است!
#یادداشت
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
حوزویات
⚡️قبرهای طبقاتی چرا؟ ✍ابوالفضل طریقهدار: یکی از کارهای اشتباهی که پس از انقلاب، پررنگ شد، دفن
محل دفن آیتالله علوی گرگانی در حرم حضرت فاطمه معصومه (س)
#عکس
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 بسه بسه بسه بسه!
✨ قرن خمینی تمامی ندارد؛ نوروزتان مبارک ✨
#کلیپ
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
⚡️امام فتاوای فقهی خود را قدم به قدم تغییر داد و تکنیکی به کار زد تا بلایی که شیخ فضلالله نوری بر سر مشروطه آورده بود، دیگران بر سر انقلاب اسلامی نیاورند
🔻دکتر حسین واله در گفتگو با مجله خیمه:
الگوی مدیریتی بر اساس رساله عملیه موفق از آب در نیامد، حضرت امام(ره) اولین کسی بود که این موضوع را متوجه شد و برای آن چاره اندیشی کرد. ایشان فتاوای فقهی خود را قدم به قدم تغییر داد و تکنیکی به کار زد تا بلایی که شیخ فضلالله نوری بر سر مشروطه آورده بود، دیگران بر سر انقلاب اسلامی نیاورند. تکنیک این بود که مصلحت را وارد احکام شرعی کرد. حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم تأسیس کرد تا اگر موضوعی بنابه نظر شورای نگهبان، خلاف شرع باشد، مجمع تشخیص مصلحت آن را با مصلحت بسنجد و اگر به مصلحت حکومت اسلامی بود، تصویب کند. واقعاً اینجوری بود که خواست رسالهای کردن و فقهی کردن کشورداری بعد از انقلاب وجود داشت اما رساله از عهده مسولیتی که بر گردنش بود، بر نیامد.
بعضی از دوستان ما که فکر میکنند میتوانند بدون بازنگری فقهی، آزادیهای سیاسی و اجتماعی را در ایران افزایش دهند، اشتباه میکنند. به دلایل تاریخی که سنت با دین یکی پنداشته شده و به دلیل تضاد منافع گروههای اجتماعی که از کیسه ظواهر دین برای تمایزبخشی هویتی خود مایه میگذارند، قدم از قدم نمی توان برداشت مگر با شروع از بازنگری فقهی.
بعضی میگویند فقه را کلاً کنار بگذاریم. جواب من به آنها این است که فرض کنید این کار را کردیم. بعدش چکار کنیم؟ حتی کسانی هم که زندگی دینی نمیخواهند، باید بر اساس یک نظام ارزشی زندگی کنند. ازدواج را چگونه تعریف کنیم؟ مسئولیت زوجین در زندگی را چگونه تعریف کنیم؟
با پیروزی انقلاب، ارزشهایی مثل عدالت و آزادی که دینی هم هستند، در بین مردم، مورد توجه بیشتری قرار گرفت اما باورهای عمده دینی دستخوش تغییر چندانی نشد. غیر از نماز جمعه که امام تأسیس کرد، مناسک دینی چاق و چلهتر نشدند.
اینکه فکر کنیم با پیروزی انقلاب، گرایش همه ملت به اجرای توضیحالمسائل بیشر شد، غلط است. نهایت آنچه رخ داد این بود که نیروی مذهبی که رضاشاه و تا حدی پسرش، سرکوب کرده بودند، بعد از پیروزی انقلاب مثل فنر آزاد شد و خود را نشان داد. در دل این نیرو بودند کسانی که خواهان اجرای توضیح المسائل بودند.
یک تصور عمومی هم در کل جامعه شکل گرفته بود که اسلام (ومراد از آن، این نیروی اجتماعی پیش برنده نهضت بود) راه حل مشکلات جامعه ایران را در آستین دارد، همین. اما اکثریت نیروی انقلابی حاضر در میدان خواستار توضیح المسائل نبودند.
در این ۴۰ سال آن سوختی که در لوکوموتیو جنبش بود، ته کشیده است. این نیروی مذهبی پشت یکسری آرمانها و اهداف و شخصیتی کاریزماتیک مثل امام(ره) جمع شده بود. در آن سالهای اول، امام هر چه گفت، گفتند چشم. چون امام خمینی تقاطع خواست مردم شده و بنا را هم بر خواست مردم گذاشته بود. اما به طور خیلی طبیعی بسیاری از اهداف به نتیجه نرسید و بین نیروهای انقلابی اختلاف نظر بروز کرد. تکثری در شیوه مدیریت کشور به وجود آمد که به نظر من، این تکثر درست اداره نشد. حال اینکه این تکثر چرا درست مدیریت نشده و چگونه میتوانست مدیریت شود، بحث دیگری میطلبد.
جریانی سنتی از متن همین جامعه ایران که پشت امام(ره) هم متحد شدند، واقعاً دنبال این بودند که مملکت را با توضیحالمسائل اداره کنند. اولین دعوا سر حجاب اجباری آغاز شد. یادم هست، این دعوا درون خودِ انقلابیون هم وجود داشت. احمد جلالی که از نزدیکان شهیدمطهری بود، برای من بدون واسطه نقل کرد که شهید مطهری به او گفته امام قصد داشتند فرمان اجبار به حجاب صادر کنند ولی ایشان مانع شده با این استدلال که علت عشق مردم ایران به امام نه فقاهت، بلکه آزادیخواهی ایشان است. لذا اگر چنان دستوری بدهند مردم اطاعت نمیکنند و خوف این است که سبب شود دیگر فرمایشهای ایشان هم کماثر شود.
حالا من اضافه میکنم برآورد شهیدمطهری درست بود. هر کس حجاب داشت که داشت، آنها که نداشتند با دستور و قانون حجابدار نمیشدند. القصه، رئیس جمهور وقت با مجلس، مجلس با شورای نگهبان بر سر فقهیسازی حکومت اختلاف نظر داشتند.
دعوای فقهی کردن یا فقهی نکردن حکومت میان نیروهای انقلابی هنوز وجود دارد و بهخاطر خوب اداره نشدن، موضوع حل نشد و دعوا فیصله نیافت. شاید همین دعوا یکی از دلایلی باشد که اجازه اصلاح مضمونی در دین را نمیدهد.
در حال حاضر در کشور یک قرائت رسمی نداریم. در میان مسئولان رده بالای مملکت هم تکثر نگاه وجود دارد. عدهای معتقدند باید با همان نگاه فقهی که فقهای ۳۰۰، ۴۰۰ سال قبل برای ما به ارث گذاشتهاند، کشور را مدیریت کنیم. عدهای هم معتقدند باید با اجتهاد روشمند، فقه متناسب با روز داشته باشیم. سر این موضوع درون حکومت اختلاف است.
#گفتار
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
🔺پدیده طلاب مجازی؛ جدیدترین دستاوردهای حوزه
#نقد
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
⭕️ چرا تصویر عمومی از ماه رمضان در کشور ما شاد نیست؟
✍️ حجتالاسلام محمدرضا زائری
درباره شاد نبودن فضای ماه مبارک رمضان در کشورمان دو نکته مطرح است؛
یکی مهجور ماندن عناصر مختلفی است که باید در کنار هم قرار بگیرند برای شکل دادن به فرهنگ عمومی و دیگری کمتوجهی به آیینهای ماه مبارک رمضان است.
در کشورهای اسلامی معمولا به این دلیل که مسلمانان در یک بستر اجتماعی و فرهنگی در تعامل هستند، نهادهای رسمی و حاکمیتی نقش تعیینکنندهای درباره فضای آیینهای مذهبی ندارد و در نتیجه مردم انگیزه و شوق بیشتری پیدا میکنند برای بزرگداشت این آیینها. در خیلی از کشورهای عربی روزهای ماه مبارک رمضان، زمان کار نیست. معمولا ساعت تعطیلی در طول روز بیشتر میشود و برنامههای روزانه مردم به سمت عصر سوق پیدا میکند، بهخصوص در کشورهای حوزه خلیجفارس که هوا گرمتر است، نوعی زندگی شبانه رواج پیدا میکند که شامل شبنشینی و نیز تماشای سریالهای شبانه تلویزیون است. در سالهای اخیر بیشتر مشاهده میشود که شبکههای مختلف تلویزیون در شبهای ماه مبارک رمضان بهترین مجموعهها را به نمایش میگذارند. حالوهوای این شبها شبیه به عید نوروز ماست، چون کشورهای عربی، فرصتی مانند عید نوروز را در اختیار ندارند و جشن آغاز سال آنها شبیه به ما نیست، در نتیجه همه نیاز عمومی برای شادی و جشن روی ماه مبارک رمضان متمرکز میشود.
دومین نکته به شیوه مواجهه متولیان دین با ماه مبارک رمضان مرتبط است. بخشی از ماجرا رمضانهای نهچندان شاد در کشور ما، جنبه تئوریک و نظری دارد که باید از سوی متولیان دینی و نهادهای دینی و علمای دین تبیین و اصلاح شود. معالاسف شناخت و تصویری که از دین ارائه میشود، بیشتر جنبه حزنآلود دارد که البته در این مورد بهجز متولیان دینی، عوامل تاریخی مثل ناکامیهای مردم ایران در طول تاریخ و ظلمها و ستمهایی که تحمل کردهاند، مزید علت شده تا تصویری حزنآلود از ماه مبارک رمضان وجود داشته باشد.
این تصویر حزنآلود بهخصوص در رسانهها به بازنگری نیاز دارد. چرا که بازنمایی رسانهای از مقولات مختلف در عصر ارتباطات اهمیت ویژهای دارد.
لازم است در این باره مطالعات علمی و تجربی صورت بگیرد. شاید نیاز به کارگاهی برای آموزش و تولید برنامه دینی داشته باشیم؛ کارگاهی که در آن آزمون و خطا صورت بگیرد. یکی از خلأهای جدی که این روزها در رسانههای ما وجود دارد، نمایش فضای درونی برخی مجالس مذهبی است که شاید چندان مناسب مخاطب عمومی نباشد یا ارائه و تبیین مضامین دعاها و احادیث و محتوای دینی و مذهبی صرفا به زبان عربی که احتمالا برای مخاطب عام فارسیزبان مناسب نیست. همچنین جایگاه بخشی از مخاطب که علایق مذهبی چندانی ندارد یا حتی مسلمان نیست، در رسانههای ما مشخص نیست و سیاستگذاری مشخصی در این باره صورت نگرفتهاست.
ما در کشورهای اسلامی عنصر رنگ را بیشتر شاهدیم تا در کشور خودمان. به دلایلی که بحث مفصلی است ما از رنگها محروم هستیم. من به عنوان روحانی اگر لباسی بپوشم که رنگش کمی شاد باشد، در فضای عمومی منفی تلقی میشود در حالی که در زمان ائمه اینطور نبودهاست. روایاتی داریم که امام صادق(ع)و امام رضا(ع) لباسهایی با رنگ بسیار شاد تن میکردند در حالی که امروز استفاده از رنگهای بسیار شاد بهخصوص برای متولیان دین و فرهنگ ناخوشایند است. به نظرم این مورد چندان به دین هم ارتباط پیدا نکند و بیشتر متاثر از مولفههای فرهنگ عمومی است. دلایل مختلفی هم دارد که به مرور طی قرنها به اینجا رسیدهاست.
بازنگری در شرایط موجود برای مخاطب جدید و نسل جدید ضروری است. مخاطب گذشته شاید تعلقها و دلبستگیهایی نسبت به مفاهیم دینی داشت و حساسیتی به فضای عمومی جامعه نشان نمیداد اما مخاطب امروز که همه ارتباطش با مسائل دینی از طریق رسانه است و در فضای عمومی از پیامهای رسانهای بسیار تاثیر میگیرد، برای نمادها و نشانههای بیرونی اهمیت زیادی قائل است و این نمادها برای او تعیینکننده هستند. بازنگری و تجدیدنظر در شیوه بازنمایی مضامین دینی برای این مخاطب ضروری است و میتوان در این باره از ظرفیتهای فضای مجازی بهره گرفت.
پیامهای رسانهای ممکن است در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی توسط نهادهای مردمی و غیردولتی و فعالان اجتماعی تولید شود، بهخصوص کسانی که تاثیرگذاری بیشتری دارند، چهره هستند و مورد توجه قرار میگیرند و بیشتر میتوانند مورد توجه قرار بگیرند./جامجم #یادداشت
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
⭕️ چنین روایتی نداریم!
♨️ نقدی به سخنان اخیر سید احمد علمالهدی
✍️ حجتالاسلام سید ضياء مرتضوی
1️⃣ اخیرا این گفته مطرح و مایه شگفتی شد که «در روایت داریم» روزهدار پیش از افطار مسواک نزند، زیرا فرشتگان از بوی دهان او «لذت» میبرند!
اما به نظر میرسد این سخن با تکیه بر ذهن و بدون مراجعه کافی به منابع و همراه با خلط گفته شده است؛ زیرا نه تنها چنین روایتی، در هیچ یک از منابع حدیثی ما وجود ندارد بلکه روایات چندی برخلاف آن آمده است؛ چنان که در روایتی معتبر و معروف که جناب کلینی نقل کرده آمده است که امام صادق(ع) وقتی روزه میگرفت عطر میزد و میفرمود: «عطر تحفه روزهدار است».
شیخ صدوق نیز به نقل از امام حسن(ع) تحفه مرد و زن روزهدار را از جمله بخور دادن لباس خود به بوی خوش شمرده و افزوده است که امام حسین(ع) نیز وقتی روزه میگرفت عطر میزد و میفرمود: «عطر تحفه روزهدار است». نیز در برخی روایات بر خلاف اینکه توصیه شده روزهدار، از بو کردن گل خودداری کند، اما استفاده از عطر، سنت به شمار رفته است. در روایات چندی نیز افزون بر تصریح به اینکه روزهدار میتواند هر ساعتی از روز که خواست مسواک بزند، در روایتی از امام رضا(ع) بر مسواک زدن روزهدار به عنوان سنت پیامبر(ص) تاکید شده است.
2️⃣ آنچه در برخی روایات آمده این است که بوی ناپسند دهان روزهدار پیش خداوند از مشک برتر یا خوشبوتر است: «خلوف فم الصائم افضل من رائحة المسک». این روایات در راستای تشویق به روزهداری و رفع نگرانی روزهدار است که اگر هم به ناچار چنین وضعی نامطلوب برای او پدید آید و نتواند آن را از میان ببرد، اما ارزش روزهداری او پیش خداوند بسی فراوان است؛ چنان که برابر روایتی، وقتی خداوند با زبان وحی از موسی(ع) پرسید که چرا مناجات با او را رها کرده است، موسی(ع) پاسخ داد که برای رعایت جایگاه خداوند، نخواسته با دهان بدبوی خود به سبب روزه، با او سخن بگوید و خداوند در پاسخ فرمود: "بوی بد دهان روزهدار پیش من، خوشبوتر از بوی خوش مشک است." پر واضح است که این سخن به معنای تشویق و توصیه به ترک مسواک نیست و ربط دادن آن به لذت فرشتگان نیز خطای اشتباه آشکار است.
3️⃣ احتمال دارد آنچه مایه خطا در آن «خطابه» شده است عبارتی از یکی از محدثان (احمد بن محمد اشعری یا حسین بن سعید اهوازی. درباره آن اختلاف است) است که نشان میدهد، به رغم اینکه نخست ذکر میکند که روزهدار هر وقت بخواهد میتواند مسواک بزند، به استناد روایت یادشده میافزاید که به نظر او مسواک زدن برای روزهدار، بعدازظهر کراهت دارد، زیرا باعث از میان رفتن بویی میشود که پیش خداوند برتر است! در حالی که پیداست این سخن، روایت نیست و اگر هم علامه مجلسی به «فقه الرضا» نسبت داده است، اولا در «فقه الرضا» چنین مطلبی نیست و باید دید منشأ این نسبت چیست و ثانیا چنان که بزرگان دیگر گفتهاند، نسبت این کتاب به امام رضا(ع) نادرست است و شاهد آن از جمله در همین بخش، بیان مطالب با تردید است و پیداست چنین امری درباره امامان(ع) معنا ندارد.
4️⃣ وقتی در آموزههای فراوان اسلامی به ویژه روایات اهل بیت(ع) آن همه بر پاکی و پاکیزگی، به ویژه لباس و بدن و به صورت خاص بر بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن به عنوان سنت موکد پیامبر اکرم(ص) تاکید شده است و به عنوان نمونه، در روایات تاکید شده است از رفتن به مسجد با دهانی که بوی «سیر» میدهد پرهیز شود و حتی امام باقر(ع) به سبب اینکه «سیر» خورده بود، از مدینه بیرون رفته بود و بیتردید همه اینها مورد اذعان و تاکید آن گوینده محترم نیز هست، لازم است با دقت و به گونهای سخن گفته شود و به متون دینی چیزی نسبت داده شود که مایه پرسش و خردهگیری و چه بسا مایه سخره دیگران نگردد.
#یادداشت
#نقد
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat