eitaa logo
عصر حقوق بشر
496 دنبال‌کننده
299 عکس
56 ویدیو
8 فایل
عصر حقوق بشر کانالی برآمده از سه سؤال: «آیا حقوق بشر...؟»، «کدام حقوق بشر...؟» و «چیستی و چگونگی حقوق بشر...» و برای انعکاس نوشتارها، اطلاعات و رویدادهای مرتبط با حقوق بشر و تحلیل‌هایی در خصوص آنها مسیر ارتباطی برای مخاطبان محترم @SBRezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفته جهانی کودکان یتیم 🖊از سوم تا نهم مارس (13 تا 19 اسفند) هر سال به عنوان هفته جهانی نامگذاری شده است. 🥀هدف از تعیین چنین مناسبتی افزایش آگاهی درباره کودکان بی‌سرپرست و رهاشده بر اثر جنگ، بیماری‌های همه‌گیر، ... است. ✍️براساس گزارش یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) تا سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵۳ میلیون کودک یتیم در سراسر جهان وجود داشتند و تعداد بیشتری از کودکان بدون امکانات اولیه مانند غذا، سرپناه و لباس زندگی می‌کنند. - تعداد پرورشگاه‌ها در سراسر جهان به ویژه در آسیا در حال افزایش است و حدود ۸ میلیون کودک در این مراکز زندگی می‌کنند. - حدود ۵.۷ میلیون کودک یتیم در چرخه بیگاری گرفتار هستند. - سالانه بیش از ۱.۲ میلیون کودک یتیم می‌شوند. براساس اعلام یونیسف ۱۷ هزار کودک در غزه یتیم یا از والدین خود جدا شده‌اند. بزرگ‌ترین تراژدی کودکان یتیم جنگی غزه مربوط به نوزادان نارسی است که آخرین بازمانده‌های خانواده‌های خود بودند. برای دیدن مستندات و گزارش رسمی یونیسف؛ نگاه کنید به: https://www.sos-usa.org/our-impact/focus-areas/advocacy-movement-building/childrens-statistics کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🕋 فقدان عدالت، درد بزرگ بشریت درد بزرگِ بشریت، امروز همین مسأله فقدان عدالت است. همیشه دستگاه‌های ظلم و جور در سطح دنیا به شکل‌های مختلف بر مردم جفا کرده‌اند؛ بشریت را زیر فشار قرار داده‌اند و انسان‌ها را از حقوق طبیعی خود محروم کرده‌اند؛ اما امروز این معنا از همیشه تاریخ بیشتر است و رفع این را انسان از ظهور مهدی موعود می‌طلبد و انتظار می‌برد. بنابراین، مسأله، مسأله طلبِ عدالت است. ۱۳۸۱/۰۷/۳۰ کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
سلب مالکیت چینی تیک‌تاک🧮 ❌در اواخر سال ۲۰۲۲، کنگره آمریکا استفاده از تیک‌تاک در را برای کارمندان فدرال ممنوع کرد. ❌اما این بار برای رفع نگرانی‌های ، گروهی از نمایندگان هر دو حزب آمریکا روز سه‌شنبه قانونی را طرح کردند که به شرکت چینی بایت دنس، ۶ ماه فرصت می‌دهد تا تیک‌تاک را بفروشد یا با ممنوعیت آمریکا روبرو شود. 🚫مایک گالاگر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفته: دشمن اصلی آمریکا هیچ حقی برای کنترل یک پلتفرم رسانه ای غالب در آمریکا ندارد. ⭕️در مقابل، سخنگوی تیک‌تاک نیز گفته است: این لایحه، حقوق متمم اول ۱۷۰ میلیون آمریکایی را پایمال می‌کند و ۵ میلیون کسب‌وکار کوچک را بیکار خواهد کرد. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز این لایحه را مغایر و کاربران خواند. ❌براساس این لایحه، غیر از تیک تاک، رئیس‌جمهور می تواند هر اپلیکیشن‌ نگران‌کننده‌ی دیگری را که خطرات امنیت ملی را به همراه داشته باشد، محدود کند از جمله اپلیکیشن‌هایی با بیش از یک میلیون کاربر فعال سالانه و تحت کنترل یک نهاد رقیب خارجی. برای ملاحظه لینکهای مرتبط به خبر و اظهارات بالا؛ نگاه کنید به: https://www.reuters.com/technology/new-push-congress-ban-tiktok-or-force-chinese-divestiture-gains-steam-2024-03-07/ https://www.nbcnews.com/tech/tiktok-congress-ban-battle-escalates-rcna142337 کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رنگ قرمز⭕️ اعتراضات حقوق بشری در روزهای اخیر کلیپ مربوط به رویداد سالانه «Walk A Mile in Her Shoes»: «راه رفتن مردان با کفشهای قرمز زنانه» است که در آن تعدادی از مردان برای جلب توجه و آگاهی دادن در خصوص شدت یافته علیه ، مسیری یک مایلی را با کفش پاشنه بلند قرمز پیاده روی می‌کنند. اما تصویر، مربوط به دانشجویان معترض به جنایات است که در پی اخراج برخی از دوستان خود بعد از شرکت در راهپیمایی های حمایتی از غزه، با هندوانه قرمز در تصویر، چهره خود را کرده اند. البته، برش‌های هندوانه به رنگ سرخ، سیاه، سفید و سبز، در سالیان اخیر به نشانه نماد فلسطین در برابر نیرو‌های اسرائیلی نیز استفاده میشود. عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
✅نخست وزیر ایرلند شکست در «بازتعریف و نقش » را پذیرفت 🔹«لئو وارادکار» نخست وزیر ایرلند گفت: همه پرسی دوگانه درباره بازتعریف نقش خانواده و زنان در قانون اساسی شکست خورده است. ✍️دولت ایرلند به امید کمرنگ کردن ردپای در نهادها و زندگی اجتماعی و خصوصی شهروندان، یک همه‌پرسی با دو پرسش اساسی را در روز ۸ مارس همزمان با ، برگزار کرد. 🖊اولین سوال ❓به تعریف اختصاص داشت و در آن پیشنهاد شده بود که این تعریف فراتر از مفهوم خانواده‌ای در نظر گرفته شود که صرفا بر اساس پیوند بنا شده است. این پیشنهاد در واقع گسترش یافتن مفهوم خانواده به «روابط پایدار» است که «هم‌خانگی» یا رابطه قانونی دو فرد بدون نیاز به پیوند ازدواج را در بر می‌گیرد. این مفهوم قرار بود فرزندان حاصل از این نوع رابطه را هم در بر بگیرد. 🖊دومین سوال❓ مربوط به حذف یک عبارت قدیمی-مربوط به سال ۱۹۳۷- در ارتباط با نقش زنان در خانواده بود که به وظیفه زنان برای مراقبت از دیگر اعضای خانواده و رسیدگی به آنها در خانه اشاره دارد. در این سوال هدف این بود که بار سنگین رسیدگی به خانه و مراقبت از دیگر اعضای خانواده از دوش زنان برداشته شده و همه اعضای خانواده مسئولیت داشته باشند. برای دیدن متن خبر در سایت فرانس 24: نگاه کنید به: https://www.france24.com/en/europe/20240309-ireland-pm-concedes-defeat-in-constitutional-referendum-to-redefine-family-women-s-roles کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حلول ماه مبارک رمضان، مبارک باشد مروری بر بخشی از بیانیه به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹: «زیور تقوا که هدف غایی و رمضان است، فقط منحصر به شهروندان عادی نیست بلکه در حکومت دینی، جریان‌یافتن تقوا در همه‌ی ارکان و سطوح مسئولیت و مسئولان یک ضرورت تردیدناپذیر است. از آنجا که تقوا مهمترین رکنِ حکمرانیِ دینی به منظور تأمین و تضمین است، برای کسی که در سلسله مراتب جای می‌گیرد، تقوا هم شرط احراز مسئولیت و هم شرط استمرار آن است. بدیهی است تراز تقوای مسئولان (تقوای سیاسی) و معیار تقوای دستگاه‌ها (تقوای حاکمیتی)، فراتر و دقیق‌تر از تراز و معیار تقوای است». عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
در هر روز از ماه خوب خدا🌙🌙، با کانال عصر حقوق بشر، بر اهم نکات حقوق بشری هر جزء قرآن کریم، مروری داشته باشید:👇👇👇👇
جزء دوم قرآن کریم و ۱) نفی سلطه ی دیگران و رسیدن به ، یک ارزش است. «لِئَلاّٰ یَکُونَ لِلنّٰاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّهٌ» (150 بقره). ۲) ممنوعیت کتمان حقایق و لزوم : إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مٰا أَنْزَلْنٰا مِنَ الْبَیِّنٰاتِ وَ الْهُدیٰ..أُولٰئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللّٰهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاّٰعِنُونَ (۱۵۹ بقره). وجوب ادای شهادت توسط شاهد و لزوم دسترسی دادن به مردم نسبت به اطلاعات (جز در خصوص مسائل امنیتی و جنگ) از نکات آیه است. همچنین است، حرمت سرگرم کردن مردم به امور جزئی و غافل ساختن آنها از مسائل اصلی. با توجه به اثر کتمان حق، بر روی حق هدایت پذیری ، لعن خداوند نسبت به پنهان کنندگان حق، مستمر بوده و به این جهت، لعن با صیغه مضارع ذکر شده است. سایر نکات: ۱) قاعده در حقوق: 173 بقره ۲) در : «الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثیٰ بِالْأُنْثیٰ…» (178 بقره) ۳) تقدم بر حق: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصٰاصُ… فَمَنْ عُفِیَ» (همان) ۴) در (194بقره) ۵) توسط حکمرانان: «یسئلونک....قل» (217 بقره) ۶) (آسان گیری) شریعت: («لَوْ شٰاءَ اللّٰهُ لَأَعْنَتَکُمْ إِنَّ اللّٰهَ عَزیز حکیم) (220 بقره) ۷) در برخورد با (وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ)(228 بقره) ۸) و تشاور (پرهیز از تک والدی) در ساماندهی امور کودک (233 بقره) عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
لایحه حمایت از در کمیسیون تخصصی مجلس نهایی شد ۱) تاریخچه لایحه: این لایجه با ۲۷ ماده توسط وزارت دادگستری تنظیم و تحویل هیئت دولت شد؛و در نهایت ۱۶ ماده از آن مصوب صحن علنی دولت شده و تحویل مجلس شورای اسلامی شد تا روند خود را طی کند. ۲) برخی از مفاد لایحه: الف- لزوم طراحی سامانه ای برای تسهیل و تسهیل تردد ایرانیان مقیم خارج به داخل کشور ب- لزوم بهره گیری وزارت امور خارجه از نظرات مشورتی ایرانیان مقیم خارج ج- قانونمند شدن شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور د- توقف مجازات برای مباحثی مانند خروج غیرمجاز از کشور کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء سوم قرآن کریم و 1) : «وَ لَوْ شٰاءَ اللّٰهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَتْهُمُ الْبَیِّنٰاتُ» (253 بقره) 2) باید در اعمال و حرکات باشد و نه در پذیرش افکار و عقاید (لاٰ إِکْرٰاهَ فِی الدِّینِ) (256 بقره) 3) در دریافت کمکهای اجتماعی و دولتی و ممنوعیت منت گذاشتن بعد از کمک به فقرا «یُنْفِقُونَ… لاٰ یُتْبِعُونَ… مَنًّا وَ لاٰ أَذیً.... وَ لاٰ تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ» (262 و 267 بقره) 4) و نقره ای حقوق (آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند): «وَ لَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلاّٰ أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ» (267 بقره) 5) : «فَلَهُ مٰا سَلَفَ» (275 بقره) 6) اصل حمایت حقوقی از و : «لاٰ یُضَارَّ کٰاتِبٌ وَ لاٰ شَهِیدٌ» (282 بقره) 7) مشروط به عادلانه تر شدن نتیجه هاست «فَاکْتُبُوهُ...ذٰلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللّٰهِ » (282 بقره) 8) و ولایت کفار: ««لاٰ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکٰافِرِینَ أَوْلِیٰاءَ» (28 آل عمران) 9) به قراردادها (77 آل عمران). 10) : «لَیْسَ عَلَیْنٰا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ» (75 آل عمران) کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء چهارم قرآن کریم و نکات 0️⃣اصل افراد به عقایدشان: «فَأْتُوا بِالتَّوْرٰاهِ» (93 ال عمران) 1️⃣تعهد به احترام : «کُلُّ الطَّعٰامِ کٰانَ حِلاًّ» (93 ال عمران) 2️⃣ در وضع قانون: «مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً» (97) 3️⃣محور جامعه اسلامی و باید دین خدا باشد،نه ،، و…. «بِحَبْلِ اللّٰهِ» (103) 4️⃣ دائمی اجتماعی بر معروف و منکر در همه سطوح بیناشهروندی و حاکمیتی و تقدم امر به معروف بر نهی از منکر: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» (104) 5️⃣ در حکمرانی: « وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ» (159) 6️⃣ در اداره امور (اعم از و بعد از آن): «وَ شٰاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (159) و نیز لزوم کارشناسی شدن امور قبل از تصمیم گیری ها 7️⃣ممنوعیت : «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ» (1 سوره نساء) 8️⃣ بر هدیه «» به عنوان نشانه صداقت مرد در علاقه اش: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَهً» (4 نساء) 9️⃣احترام به اشخاص: «فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً» (20 نساء) 🔟اصل و : «إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ» (23 نساء) عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء پنجم قرآن کریم و نکات 0️⃣توجه همزمان به نیازهای طبیعی افراد و فشارهای اقتصادی در : «وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً» (25 نساء) 1️⃣: «یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ» (28 نساء) 2️⃣اصل هماهنگ بودگی میان «تکوین» و «تشریعات در حوزه »: «یُخَفِّفَ … ضَعِیفاً» (28 نساء) 3️⃣: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ» (29) 4️⃣: ««عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ» (29) 5️⃣: «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» (29) 6️⃣ زن و مرد براساس تفاوتهای خدادادی: «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ» (32) 7️⃣محکومیت تفکر آنارشیستی و در اسلام: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها» و شناسایی حکومت به عنوان یک در دست مردم و حاکمان (58 نساء) 8️⃣ مردم در قبال واگذاری حکومت به نااهلان در برابر خداوند «إِنَّ اللّهَ کانَ سَمِیعاً بَصِیراً» (58 نساء) 9️⃣: «إِصْلاحٍ بَیْنَ النّاسِ» (114 نساء) 🔟 حمایت از ، حکم خدشه ناپذیر خداوند است: «وَ یَسْتَفْتُونَکَ فِی النِّساءِ قُلِ اللّهُ یُفْتِیکُمْ فِیهِنَّ» (127 نساء) عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🌐 نگاهی به گزراش های ارائه شده در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر (هفته سوم): ♻️ شرح گزارش‌های ارائه شده در هفته سوم این نشست به شرح زیر است: ◀️ «کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد در سوریه»: موجی از خشونت را تجربه می کند که از سال ۲۰۲۰ مشاهده نشده است. در حالی که یک بحران بی‌سابقه مردم سوریه را در ناامیدی عمیق‌تر فرو می‌برد در سراسر خطوط مقدم، طرف‌های درگیر به و زیرساخت‌ها به شیوه‌هایی که احتمالاً به تبدیل می‌شود حمله کرده‌اند. ◀️ «کارشناس مستقل سازمان ملل در مورد بدهی خارجی و حقوق بشر»: دهه های اخیر استدلال غلط مدل خطی ارتباط «پیشرفت مالی» با «کاهش فقر، توسعه و رشد» را آشکار کرده است و چالش‌های متعددی مانند ، بی‌ثباتی آب و هوا، شکاف‌ها در ساختار مالی جهانی، ، درگیری‌ها و جنگ‌ها را نمایان نموده است. ◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق بر حریم خصوصی»: در عصر دیجیتال، کشورها نه تنها باید به و احترام بگذارند و از نقض آن خودداری کنند، بلکه تعهدات آن‌ها شامل برای ترویج بهره‌مندی مؤثر از این حقوق هم می‌شود. ◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر در مقابله با »: مقابله با تروریسم، مبارزه با قتل‌های غیرقانونی، ، ، ، ناشی از نظارت جمعی و را لازم دارد. عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء ششم قرآن کریم و نکات براساس تفسیر نور 1️⃣قانون، و بیان عیوب مردم است،مگر در موارد خاص.«لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» (۱۴۸نساء) 2️⃣، نشانه ی جامعه اسلامی است+ ظالم در جامعه اسلامی حرمت ندارد و باید به مردم معرفی شود+ سوء استفاده از قانون حرمت غیبت، برای ادامه دادن به ظلم ممنوع است: «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاّ مَنْ ظُلِمَ»(همان) 3️⃣در تزاحم ارزش های انسانی (حرمت غیبت و از طرفی ظلم به یک فرد)،باید رعایت شود(الْجَهْرَ بِالسُّوءِ … إِلاّ مَنْ ظُلِمَ) 4️⃣ با مشرکان و دشمنان (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) (۱مائده) 5️⃣ یعنی توجه به همه ی حالات و شرایط انسان، مخصوصاً حالت اضطرار«اضْطُرَّ» (۳ مائده) 6️⃣شرایط ویژه ی اضطرار نباید زمینه ساز گناه و آزاد سازی مطلق شود؛بلکه باید به همان مقدار رفع اضطرار اکتفا کرد.«غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ» (۳مائده) 7️⃣در سیاستگذاری ها و روابط داخلی و خارجی حتّی نسبت به دشمنان هم عادل باشیم.«شَنَآنُ قَوْمٍ» (۸مائده) 8️⃣ در مجازاتها (نه انتقام جویی): «جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللّهِ»(۳۸مائده) 9️⃣، وسیله را توجیه نمی‌کند: نباید به خاطر مسلمان شدن گروهی،از کمک گرفت (شأن نزول آیه۴۸مائده) 🔟قدرت در پیشگیری از بزه های اجتماعی «لَوْ لایَنْهاهُمُ الرَّبّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ..الْإِثْمَ وَ..السُّحْتَ»(۶۳مائده) عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
برای علاقمندان به حوزه حقوق عمومی و نیز حقوق فضای مجازی: پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی عضویت مستقیم در کانال👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/359333911Cd8a553d432
جزء هفتم قرآن مجید از منظر 1️⃣درنظر گرفته شدن و حقوق فقرا در وضع مجازاتها؛ مانند کفاره اطعام فقرا «فکفّارته اطعام عشره مسکین» (۸۹ مائده) 2️⃣ به دست اسلام از طریق واجب کردن کفاراتی مانند آزاد کردن برده ««تَحْرِیرُ رَقَبَة» (۸۹ مائده) 3️⃣اثر حقوقی داشتن مانند سوگند و : «وَ احْفَظُوا أَیْمانَکُمْ» (۸۹مائده) 4️⃣ اجرای برخی انواع تکالیف و ؛ مانند تدریجی بودن تحریم شرب خمر (۹۰ مائده) 5️⃣کیفر، باید باشد. «مِثْلُ ما قَتَلَ» (۹۵مائده) 6️⃣ قانون، شامل وضعیتهای قبل از قانون نمیشود (:«عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ» (۹۵) 7️⃣«» و فراوانی لزوما نشانه حقانیت و برتری نیست: «وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَهُ الْخَبِیثِ» (۱۰۰مائده) 8️⃣اسلام،مکتب مبارزه با ،، و باج خواهی است: «وَ لاتَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ...» (۵۲ انعام) 9️⃣پرهیز از و دیگران و لزوم : «وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ» (۱۰۸ انعام) عصر حقوق بشر را از طریق لینک زیر دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
در جزء 8 قرآن کریم (بر اساس تفسیر نور) 1️⃣پذیرش ظالمان، آزار زنان و همسران، سلب دیگران، اعراض از (خودکشی)، مصادیقی از دانسته شده که فروپاشی جامعه را در پی خواهد داشت: «ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنكونن من الخاسرين» 2️⃣ ممنوعیت و نقض (مگر با وجود برخی شرایط): «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ» 3️⃣رعایت و ممنوعیت کم فروشی «وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ» (152 انعام) 4️⃣ در داوری و شهادت ولو در هنگام «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ» (152 انعام) 5️⃣ بی جا میان زن و مرد،عملی جاهلی و ممنوع است. «خالِصَهٌ لِذُکُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلی أَزْواجِنا» (139 انعام) 6️⃣در جاهلیّت،تحقیر تا آن حد بود که در برخی موارد از حیوان سالم بهره ای نداشت و فقط در گوشت حیوان مرده شریک بود. «شُرَکاءُ» (139) 7️⃣لزوم اعطای به متهم قبل از صدور حکم: «قٰالَ مٰا مَنَعَکَ» (12 اعراف) 8️⃣،از ارزشهای شیطانی است. «خَلَقْتَنِی مِنْ نٰارٍ» (12 اعراف) 9️⃣نباید در برابر ، به نظر شخصی عمل کرد: «إِذْ أَمَرْتُکَ قٰالَ … خَلَقْتَنِی مِنْ نٰارٍ …» (12 اعراف) 🔟زشتی برهنگی و نداشتن ،جزو است. «وَ طَفِقٰا یَخْصِفٰانِ» (22 اعراف) 1️⃣1️⃣(: لواط)،تجاوز به است.«دُونِ النِّسٰاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» (80 اعراف) https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
ملی سازی صنعت نفت 🔗🧷حقوق بشر 📌در حقوق بین الملل، سلب مالکیت های کوچک و جزئی "" نامیده شده و سلب مالکیت های گسترده درجریان اصلاحات اجتماعی "" گفته می شود. 📍از منظر حقوق بشر، ملی سازی جزو حقوق هر دولت محسوب می شود و دلایل زیر نیز برای آن گفته شده است: ❌ و نیز بر (از جمله نفت) ❌ از جمله در عرصه اقتصاد نفتی ❌صلاحیت دولتها در خلع ید و بیگانگان در داخل کشور از جمله در حوزه اقتصاد نفتی عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء نهم قرآن کریم و 1️⃣ عدم بر حکومت و شهروندان و در قبال آنان، انسان را همسنگ ظالم قرار میدهد: «وَ لا تَجْعَلْنِی مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ» (150 اعراف) 2️⃣از آفات هر انقلاب و حرکت اصلاحی، ارتداد و ارتجاع می باشد. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِی» (150 اعراف) 3️⃣لزوم در و اجرای سیاستها: ««أَلْقَی الْأَلْواحَ» (150 اعراف) 4️⃣لزوم بر اطرافیان و وابستگان و چشم پوشی نکردن از خطای ایشان به دلیل موقعیت و ارتباط با حلقه قدرت: « أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ» 5️⃣قاعده « خداوند بر غضب الهی»: «أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا» (53 انفال) 6️⃣ و حاکمیت انسان بر سرنوشت خویشتن. افراد،جامعه را می سازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفی در جامعه،بر پایه ی تحوّلِ فکری و فرهنگی افراد است. قَوْمٍ … یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (53 انفال) 7️⃣لزوم تحلیل معنویت مدارانه : «گاهی خدا با خشکسالی و کمبود محصولات، مردم غافل را بیدار می کند» (اعراف: 130) 8️⃣ در حکمرانی و در پیش گرفتن : «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ» (199 اعراف) کانال عصر حقوق بشر https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
در جزء10 قرآن (با تکیه بر تفسیر نور) 1️⃣ پذیرفته بودن اشخاص حقوقی: «لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی»(41 انفال) 2️⃣امکان صرف خمس برای توسعه : «خُمُسَهُ...ابْنِ السَّبِیلِ»(41 انفال) 3️⃣ (ضرورت) در اسلام: هدف مسلمانان از جنگ،رفع فتنه است(۳۹ انفال)،امّا هدف دیگران، سلطه جویی است«بَطَراً وَ رِئاءَ النّاسِ» (47 انفال) 4️⃣ ممنوعیت سوء استفاده از : «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» (61 انفال) 5️⃣لزوم در پیش گرفتن همزمان سیاستهای تشویقی و تنبیهی: «فَإِنْ تُبْتُمْ … خَیْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا» (توبه: 3) 6️⃣ و : «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ» (6 توبه). از دیگر مباحث این آیه، امنیت جانی و مالی است. 7️⃣حکومت اسلامی باید زمینه ی شنیدن کلام خدا و فرصت مطالعه آن را برای دیگران فراهم کند (برداشتن موانع بجای تحمیل عقیده) «حَتّی یَسْمَعَ کَلامَ اللّهِ» (6 توبه) 8️⃣ و باورهای فرهنگی و ممنوعیت تحریف آنها: «إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیادَهٌ فِی الْکُفْرِ» (37 توبه) 9️⃣به همه مردم اجازه ی سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به سادگی متّهم شوید«یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ» (61 توبه) 🔟گاهی بخاطر باید از بعضی شنیده ها تغافل کرد. «أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ».گاهی آثار اجتماعی یا سیاسیِ سکوت،بیش از برخورد و اعلام موضع است «أُذُنُ»(61توبه) https://eitaa.com/HumanRightsInWorld