🏴 آجرک الله یا صاحب الزّمان
روایت است که چون تنگ شد بر او میدان
فتاده از حرکت ذوالجناح وز جولان
هوا ز بادِ مخالف چو قیرگون گردید
عزیزِ فاطمه از اسب، سرنگون گردید
نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت
نه سیدالشهدا بر جدال، طاقت داشت
کشید پا ز رکاب آن خلاصۀ ایجاد
به رنگ پرتوِ خورشید، بر زمین افتاد
بلند مرتبه شاهی ز صدرِ زین افتاد
اگر غلط نکنم، عرش بر زمین افتاد.
📝 مقبل کاشانی
«اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت
بعدد ما أحاط به علمک»
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
هدایت شده از معاونت علمی مدرسه نورالرّضا علیهالسلام
#فرصت_تحقیقاتی (۲)
#مرکز_تحقیقات_نورالرضا
مرکز تحقیقات نورالرضا علیهالسلام با همکاری کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ برگزار میکند:
🔹 پروژه تحقیقاتی «فلسفه و تجربیات نزدیک به مرگ»
فاز اول: اعتبارسنجی
🔷 محورهای پروژه:
🔸 واقعیتمندی
🔸 مفهومشناسی
🔸 پاسخ به شبهات
📝 جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
@mkhorasani1418
📢 کانال معاونت علمی مدرسه نورالرضا علیهالسلام در پیامرسان ایتا:
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d
📚
📚📚
📚📚📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
🌱دیدار با ارواح در برزخ.
💠روضهخوانیِ مهدی سلحشور در شام غریبانِ حسینی در حسینیهٔ امام خمینی.
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
Consciousness Survival.pdf
428.6K
💠تداوم هشیاری بعد از مرگ
🌱مفهوم جدیدی درباره تداوم هشیاری بعد از مرگ براساس تحقیقات علمی روی افراد تجربه کننده نزدیک مرگ
📚نویسنده: پیم ون لومل
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
❇️ دکتر بروس گریسون
(Bruce Greyson)
▪️پدر تحقیقات تجارب نزدیک به مرگ
▪️یکی از چهار موسس انجمن بین المللی تحقیقات تجارب نزدیک به مرگ (IANDS)
▪️رئیس سابق بخش مطالعات ادراکی دانشگاه ویرجینیا (بعد از مرحوم دکتر ایان استیونسون)
▪️استاد برجسته (Emeritus Professor) روانپزشکی و علوم عصبرفتاری دانشگاه ویرجینیا
▪️مبدع مقیاس تجربه نزدیک به مرگ که به مقیاس گریسون معروف است.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
26.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دختری که از بدن خود خارج شد و دکتر بروس گریسون را دید!
✅ زیرنویس فارسی
🌱در این ویدئو ابتدا مصاحبهکننده, دکتر گریسون را معرفی میکند و سپس از او میخواهد که نقطهی آغاز علاقهی خود به تجارب نزدیک به مرگ را تعریف کند...
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
💠پاسخ «مجتبی اعتمادینیا»، دکترای فلسفه و دینپژوه، به یک پرسش مهم و پرتکرار دربارۀ «NDE»
👇👇👇
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 بهنظر شما آیا ضرورت یا فایدهای در انتشار عمومی تجارب نزدیک به مرگ وجود دارد؟ این مسئله به مرگاندیشی و معادباوری منجر میشود یا به سطحینگری و ترویج تجارب شخصی به نام دین؟
✅ ضرورت را نمیدانم، اما فواید و البته مضراتی در نشر عمومی این تجربهها وجود دارد. گزارشهایی که امروزه از تجربهگرانِ اقوام و ملل و ادیان مختلف در اختیار داریم، دربردارنده پیامهای اخلاقی و تربیتی مهمی است. اغلب تجربهگران از حضور و سیطره شعوری قدسی در جهان سخن میگویند و به بقای انسان پس از مرگ ایمان میآورند. بر معناداری زندگی و ضرورت مهرورزی بیچشمداشت و پرهیز از نزاع و خشونت و تکبر پافشاری میکنند. تجربه خود را مستلزم زیستی اخلاقی میدانند و بهصراحت بر قاعده طلایی اخلاق (آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را بر خود نمیپسندی بر دیگران تحمیل مکن) تأکید میکنند. حفظ محیط زیست و احترام عمیق به آن را یک بایسته مهم زندگی تلقی میکنند. پاسداشت حقوق دیگران (اعم از انسانها، حیوانات و گیاهان) و اجتناب از آسیبرسانی جسمی و روانی به آنها را فوریترین وظیفه انسانی ما بهشمار میآورند. اهتمام به فراگیری دانشِ سودمند وضرورت خدمت مشفقانه به دیگران را برخود واجب میدانند و نوعاً درک همدلانهتری از دیگران پیدا میکنند و با تساهل و تسامح بیشتری با آنها مواجه مییابند. اینها مهمترین پیامهای اخلاقی و تربیتی است که بسیاری از تجربهگران درباره آنها با ما سخن میگویند و تجربه خود را مستلزم آنها میدانند. بنابراین رواج گزارشهای ناظر به این تجربهها میتواند به بسط و شیوع این آموزهها بینجامد. این آموزهها از آن حیث که نتیجه تجربه زیسته عمیق تجربهگران است، اثرات عمیقتر و چه بسا ماندگارتری بر روی مخاطبان برجای میگذارد.
✅ اما آسیبهایی نیز میتواند پدید آید. این آسیبها در وهله نخست ناشی از شیوع عمومی این تجربهها نیست بلکه عمدتاً ناشی از نحوه انتشار، نوع مواجهه و انتظار ما از آنهاست. به عنوان مثال، پس از دهه هفتاد میلادی که گزارشهای متعددی از این تجربهها در اختیار عموم قرار گرفت، تا سالها اثر قابلتوجهی از تجربههای ناخوشآیند یا آنچه گاهی تجربه جهنمی گفته میشود، دیده نمیشد. تقریباً همه تجربهها خوشآیند و بهشتی بودند. این نحوه انتشار تجربهها در آن ایام تردیدهای فراوانی برای دینداران بهویژه در سنت یهودی ـ مسیحی پدید آورد تا جایی که برخی مدعی شدند شیطان خود را در قالب موجود نورانی به تجربهگران نشان میدهد. درواقع آنها مطابق با آموزههای آخرتشناسانه خود نمیتوانستند بپذیرند که عموم افراد، اعم از افرادی که تقیدات دینی و اخلاقی دارند و آنها که چنین تقیداتی ندارند، همگی در آستانه مرگ تجربهای خوشایند و بهشتی را پشتسر بگذارند. اگرچه بعدها معلوم شد که میزان شیوع تجربههای ناخوشآیند بسیار بیشتر از آن چیزی است که در آغاز برآورد شده بود اما مشکل دیگری سربرآورد و آن اینکه معلوم شد خوشایند بودن یک تجربه و یا ناخوشآیند بودن آن لزوماً با سطح و کیفیت دینداری و اخلاقمداری فرد مرتبط نیست. چه بسا افراد بهظاهر متخلقی که تجربهای ناخوشآیند از سر گذراندهاند وچه بسا افراد به ظاهر لاقیدی که تجربهای خوشآیند داشتهاند...
✅ نوع مواجهه ما با این تجربهها هم میتواند آسیبزا باشد. مثلاً شما اگر بکوشید با گزینش تعدادی از تجربههای نزدیک به مرگ، مؤیدی به سود آموزههای دین ومذهب خود بیابید، ممکن است همکیشان خود را درنهایت دچار سردرگمی کنید زیرا رقبای عقیدتی شما هم میتوانند با استناد به برخی دیگر از تجربهها همین کار را درباره دین خودشان انجام دهند. چنانکه گفتم بخشی از این تجربهها متأثر از زمینهها و پیشداشتهای عقیدتی و فرهنگی تجربهگران است. اگر شما این بخش ازتجربهها راکه محتاج تعبیر است، مستمسک اثبات عقاید خود قرار دهید، درنهایت جامعه هدف خود را دچار سرگردانی وحیرت میکنید. البته نمیتوان انکار کرد که تجربههای نزدیک به مرگ، برخی از باورهای کلی ادیان را درباب مرگ و زندگی پس از آن تصدیق میکند اما در جزئیات، مطابقت و همپوشانی تام وجود ندارد.
✅ من در مجموع فکر میکنم سودمندترین نحوه مواجهه با تجربههای نزدیک به مرگ، بهرهمندی از پیامهای اخلاقی وتربیتی برآمده از آنهاست و نه بهرهبرداریهای فلسفی و کلامی. چنانکه در کتاب «مرگ آشنایی» آوردهام، استناد به این تجربهها در جهت اثبات حیات پس از مرگ، قرین توفیق نیست گرچه در ابطال فیزیکالیسم بسیار راهگشاست. بهرهبرداریهای کلامی وعقیدتی هم بیش از آنکه سودمند باشد ممکن است به سردرگمی و تردید افراد بینجامد اما التفات به لوازم اخلاقی و تربیتی این تجربهها برای عموم افراد سودمند است.
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺📺📺
🔰 لئونارد ساسکیند استاد دانشگاه استنفورد و دانشمند مشهور فیزیک نظری، در این ویدیو با بیانی ساده نشان میدهد که اطلاعات در جهان هستی هرگز از بین نمیروند.
📌 هر فکری که به ذهن ما خطور کند و هر عملی که از ما سر بزند، چه نیک چه بد، چه دربارۀ خودمان باشد چه دربارۀ دیگران، و چه درباره یک موجود ظاهرا بیجان مثل یک تکه سنگ؛ تا وقتی جهان هستی پابرجاست، باقی میماند و سرانجام روزی به خودمان برمیگردد، چون ما خلقش کردهایم و متعلق به ماست.
📌 ما مدام با افکار و اعمالمان در حال تغییر دادن شکل انرژی و تبدیل آن به اطلاعات و دادن این اطلاعات به کائنات هستیم. و این اطلاعات در جایی از جهان هستی برای همیشه محفوظ میماند؛ مثل این است که تکهای گِل بیشکل را تحویل بگیریم و آن را به شیای مشخص و دارای معنا تبدیل کنیم و در موزهای برای همیشه به نمایش بگذاریم. پس اگر قرار است چیزی تا ابد در جهان از ما به یادگار بماند، چرا یک چیزِ خوب و زیبا نباشد؟!
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
💫
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○