eitaa logo
مطالعات هویت زنان
287 دنبال‌کننده
70 عکس
11 ویدیو
23 فایل
Women's identity studies 📚 این کانال در صدد ارائه جستارهای علمی و معرفی مطالعات صورت گرفته در مسأله هویت زنان است. مشاور علمی کانال: @Kardavani1362 ادمین کانال: @nafisirad
مشاهده در ایتا
دانلود
"جایگاه خانواده در تحول و شکل گیری هویت فرزندان" ✍نویسنده: فاطمه دهقان‌پور، زینب آخوند،۱۳۹۷ ✔️هویت تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله خانواده، مدرسه، جامعه و... شکل می گیرد و هم چنین دچار تحول می گردد. خانواده نخستین بستر شکل گیری هویت به صورت انتسابی و اکتسابی است و از تاثیر‌گذارترین عوامل هویت‌یابی است. 🔰انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده، اشتغال مادر، اشتغال فرزندان و به واقع استثمار آنها درسنین پایین، سبک فرزند‌پروری و مشکلاتی همچون فقدان یکی از والدین یا هردو، طلاق یا متارکه و تعداد فرزندان، با فرایند شکل گیری و تحول هویت فرزندان رابطه دارد و آن را دچار تحول می‌کند. 📌تعداد فرزندان خانواده و چندمین فرزند بودن، سبک هویتی خاصی را به همراه می‌آورد. 📍فقدان پدر به دلیل نقش حمایتی-حفاظتی که دارد، سبب کجروی‌هایی در فرآیند هویت‌یابی فرزند می‌شود. 🔹فقدان مادر نیز به دلیل تأثيراتی که بر ابعاد گوناگون فرزند دارد، سبب به هم خوردن تعادل رشد ابعاد هویت فرزند می‌شود. 📎نبود هر دو والد نیز سبب تزلزل هویت و سلامت روان فرزندان می‌گردد. 📊بر اساس تحقیقات، طلاق نیز آسیب‌های بسیاری همچون انزوا و گوشه‌گیری، اضطراب شدید، افت تحصیلی و غیره در فرزندان به همراه داشته و بر فرآیند هویت‌یابی موثر است. 🌀لینک مقاله: https://www.sid.ir/paper/898739/fa 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅مفهوم «هویت» در میان نظریات و دیدگاه های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 یکی از نظریات اولیه در این باب توسط ریچارد جنکینز (Richard Jenkins)، در سال ۱۳۸۱ در کتاب "هویت اجتماعی"، ترجمه تورج یاراحمدی ارائه گردیده است. 🔺به نظر می‌آید ما می‌دانیم کیستیم و درک مناسبی از اینکه سایرین در زندگی هایمان کیستند، داریم ولی موقعیت‌هایی وجود دارند که هویّت به یک مسئله تبدیل می‌شود. 🔸در این نظریه، جنسیت آشکارترین وجه هویت فردی است که در تعامل با دیگران ساخته می‌شود. همچنین شکل‌گیری هویت از طریق رابطه متقابل فرد با جامعه و با استفاده از نمادهای مختلف شکل گرفته و به نظام ذهنی فرد صورت می‌دهد. ♦️جنکینز در این کتاب از بازسازی مفهوم هویت اجتماعی برای کاربرد جامعه‌شناختی بهره گرفته و برای این کار، به ایجاد ارتباط بین مدل‌های انضمامی و انتزاعی هویت که نوعی پیوند میان ساختار و کنش است، توجه نموده است. ▫️از دیدگاه او، هویت فردی جدای از زندگی اجتماعی مردم معنا ندارد. اشخاص، منحصر به فرد و متغیر هستند اما خود بودن به طور کلی امری است که به شیوه اجتماعی ساخته می شود. یعنی در فرآیندهای جامعه‌پذیری و کنش متقابل اجتماعی بدست می‌آید. 🔸ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 آشفتگی جنسیتی، اثر جودیت باتلر Butler, Judith. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. ⁉️ آیا جنسیت از بدو تولد با ماست یا ما مطابق ارزش‌هایی که فرا گرفته‌ایم، جنسیتی خاص را به «کنش» درمی‌آوریم؟ ♦️باتلر - فیلسوف پساساختارگرا، فمینیست و محقق آمریکایی- در کتاب «آشفتگی جنسیتی» (1990) سعی دارد از دریچه ی لنز نظری خود یعنی برساخته گرایی اجتماعی، به این پرسش‌ها پاسخ دهد. ♦️از دیدگاه باتلر، جنسیت به‌ جای آنکه بخشی از ماهیت ما باشد، امری «کنشی» است. یعنی ساختاری اجتماعی و گفتمانی دارد و در عمل نمود می یابد. ♦️در گفتمان، افراد به عنوان عاملان اجتماعی فرض می شوند که به روش های خاص، جنسیتی می شوند. این مفهوم سازی از جنسیت به عنوان چیزی است که انسان انجام میدهد نه آنچه هست یا دارد. ⭕️ بر این اساس، از دیدگاه باتلر «جنسیت انجام کنشی پیوسته و مداوم است» و هر شخص به تنهایی آن را بازتاب نمی دهد. بلکه همیشه در حال بازتاب جنسیت همراه با دیگران یا برای دیگران است. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
📚 دانشگاه، هویت و سیاست زندگی زنان ✍️ مولف: مهری طیبی نیا، 1396 ♦️ در دو دهه اخیر در جامعه ایران و توسعه ی مراکز آموزش عالی، تقاضا و رقابت برای حضور زنان در دانشگاه، فرصت حضور و مشارکت اجتماعی آن ها را افزایش داده و با حضور زنان در مراکز دانشگاهی و شغلی، که در اغلب موارد با نقش های مادری و همسری در کنار یکدیگر قرار می گیرند، بسترهای جدیدی برای ایفای نقش و برساخت هویت زنان شکل گرفته است. موقعیت های چند وجهی که در قالب چند نقش متفاوت و گاه متضاد توانسته تصویر جدید و تیپ های هویتی جدیدی از زنان را شکل دهد. 📖 کتاب «دانشگاه، هویت و سیاست زندگی زنان» تلاش کرده در قالب شش بخش مختلف، ابعاد هویت زنانی که همزمان دارای چند نقش همسری، مادری، کارمندی و دانشجویی هستند را مورد بررسی قرار دهد. ✅ بخش های شش گانه این کتاب عبارتند از: 🔹 بخش اول: شناخت انگیزه های زنان و نقش آن ها در تحولات هویتی 🔹 بخش دوم: شناخت و بررسی نوع تعاملات زنان در فرآیند تحول و هویت یابی 🔹 بخش سوم:شناخت ایده آل های هویتی از منظر زنان و نقش آن ها در شکل دهی به هویت زنانه 🔹 بخش چهارم: پیامدهای تحول هویتی زنان در فرآیند هویت یابی 🔹 بخش پنجم: پیامدهای این تحول بر ابعاد هویت معنوی و دینی زنان 🔹 بخش ششم: نتیجه­ گیری 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅"هویت جنسیتی مادران و دختران، شکاف یا تفاوت؟" ✍نویسنده: خدیجه سفیری، سیده عقیله محمدی. 🔰در این مقاله، نویسنده به بررسی نگرش دوگروه مادران و دختران در زمینه هویت جنسیتی با روش پیمایش و پرسشنامه می‌پردازد. 📊جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، دارای سن 20 تا25 سال ساکن شهر تهران و مادرانشان را تشکیل می دهند. حجم نمونه 344 نفر و شیوه نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای است. 📝نتایج به‌دست آمده نشانگر وجود تفاوت بین مادران و دختران به لحاظ نگرش به هویت جنسیتی خود می‌باشد، بدین ترتیب که مادران بیشتر نگرشی سنتی به هویت خود دارند و دختران نگرشی مدرن به هویت جنسیتی خویش دارند. 🔸در حوزه وظایف خانگی، دختران بیشتر برابری زن و مرد را مطرح نموده‌اند. مادران در پای‌بندی به کلیشه‌های فرهنگی قوی‌تر بودند. با بالا رفتن تحصیلات مادران، نگرش سنتی آنان کاهش می‌یافت و با تأهل دختران نگرش آنها بیشتر سنتی می‌شد. 🌀لینک مقاله: https://social.um.ac.ir/article_38912.html 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
📚 تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، آنتونی گیدنز، 1991 🔹 مدرنیته ماهیت کلی زندگی روزمره و شخصی ترین جنبه های فعالیت انسانی را به شدت تغییر داده است. یکی از بارزترین ویژگی‌های مدرنیته، پیوستگی فزاینده بین تأثیرات جهانی شدن و تمایلات شخصی است. 🔹 این کتاب با تکیه بر ایده‌های پیدایش مکانیسم‌های جدیدی از «هویت شخصی» تمرکز دارد که توسط نهادهای مدرنیته شکل می‌گیرند و در عین حال آنها را شکل می‌دهند. 🔹 یعنی هویت یا "خود" موجودی منفعل نیست که توسط تأثیرات خارجی تعیین شود. در عوض، افراد در جعل هویت خود نقش دارند و به تأثیرات اجتماعی کمک می‌کنند. 🔹همچنین گیدنز تحلیل نموده که چگونه بی‌معنایی شخصی - احساس اینکه زندگی هیچ چیز ارزشمندی برای ارائه ندارد - در شرایط مدرنیته به یک مشکل اساسی روانی تبدیل می‌شود. 🔹در نهایت این کتاب با بحث در مورد «سیاست زندگی» به پایان می رسد. سیاست رهایی بخشی که خواستار کاهش یا لغو کامل استثمار، نابرابری و ستمگری در دوگانه های همچون طبقه ممتاز / طبقه کارگر، سفید پوست/ سیاه پوست، مرد/ زن و ... است. 🔹 سیاست رهای بخش بر اولویت اصول اساسی عدالت، برابری و مشارکت تاکید می ورزد و بر این مبنا قرار دارد که رهانیدن زنان از موقعیت های ستمگرانه، همچون دیگر سیاست رهایی بخش مستلزم پذیرش ارزش های اخلاقی است. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
"تحلیل جامعه‌شناختی بازتعریف هویت اجتماعی زنان در پرتو تمایلات مصرف‌گرایانه مورد مطالعه: زنان متولد دهه‌های50، 60 و 70 شهر اصفهان" ✍نویسنده: اسدالله نقدی و همکاران، ۱۳۹۷. 🔰امروزه، با گسترش مصرف‌گرایی و افزایش تمایلات مصرفی در عرصۀ جهانی، تحولات فرهنگی و ساختاری سبب دگرگونی و تغییر در هویت زن سنتی و بازاندیشی در هویت وی شده است. 🚺افراد، بویژه زنان، با گرایش به مصرف بیش‌ازحد کالاها برای رفع نیاز، سعی دارند جایگاه اجتماعی متفاوتی نسبت به دیگران برای خود کسب کنند. 📊در این پژوهش، تأثیر مصرف‌گرایی بر بازتعریف هویت زنان دهه‌های50، 60 و 70 شهر اصفهان بررسی شده و با استفاده از پرسش‎‌نامۀ محقق‌ساخته، 384 نفر از زنان شهر اصفهان را مورد ارزیابی قرار داده است. 🔻نتایج تحلیل نشان می‌دهند همبستگی‌های معناداری بین متغیرهای مصرف‌گرایی و بازتعریف هویت زنان، نابرابری اجتماعی و مصرف‌گرایی، نابرابری اجتماعی و بازتعریف هویت زنان و بین جهانی‌شدن و مصرف‌گرایی وجود دارد. بعلاوه، متغیرهای مصرف‌گرایی و جهانی‌شدن و نابرابری اجتماعی تأثیر بیشتری بر بازتعریف هویت زنان دارند. 🔸همچنین، بین زنان دهه‌های 50 و 60 در رابطه با مصرف‌گرایی تفاوت وجود دارد. میل به مصرف‌گرایی هرچه بیشتر بین زنان در اوایل دهۀ 50 در ایران رشد چشمگیری داشت؛ اما در اواخر این دهه به‌دلیل انقلاب اسلامی که رنگ مذهبی داشت و همچنین کاهش حضور فرهنگ غربی، مصرف‌گرایی و تظاهر به مصرف بیش‌ازحد کاهش چشمگیری داشت؛ اما در دهۀ 60 و با پایان‌یافتن جنگ هشت‌ساله و ازبین‌رفتن شرایط خاص اقتصادی و سیاسی آن دوره دوباره موج مدگرایی در جامعه آغاز شد. 🔹از سوی دیگر، ورود زنان به عرصه‌های عمومی مانند دانشگاه‌ها و دورشدن از فضای خصوصی خانه آنها را برای بازتعریف هویتی متفاوت از هویت سنتی آماده کرده بود. همین امر بر گرایش زنان به بازتعریف هویت خود تأثیرات بسزایی داشته است؛ بنابراین، همان گونه که شواهد نشان می‌دهند دهۀ 60 اوج تغییرات هویتی زنان در ایران بوده است؛ بنابراین، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازتعریف هویت زنان، عامل مصرف‌گرایی است. 🌀لینک مقاله: https://jas.ui.ac.ir/article_22919_0a80ef0952bc6aacefb3db44ab8d55b0.pdf 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
📍خویشتن‌داری هویتی زن ایرانی، سرمایه ای مغفول 🖋فاطمه ترکان 🔹جریان غرب در جنگی فرهنگی_تمدنی با به کارگیری ابزارهای مختلف شناختی، رسانه ای و به پشتیبانی جریان سرمایه داری در بستر صنعت مد و مصرف گرایی و جلوه گری، چندین دهه است هویت زن مسلمان ایرانی را مورد عظیم ترین و بی رحمانه ترین حملات قرار داده است. 🔹نمود این نبرد بزرگ، آنچه بود که در جریان اتفاقات سال ۱۴۰۱ با شعار دروغین زن-زندگی-آزادی بروز و ظهور یافت و متاسفانه جریان حاکمیتی و متولیان دینی را دچار نوعی انفعال کرد. 🔸اما آنچه در این بین، بعنوان سرمایه ای عظیم اجتماعی در اغلب تحلیل های جامعه شناختی مورد غفلت قرار گرفت، کنش قاطبه زنان ایرانی در برابر این جریان است. 🔸بانوان و دخترانی که علیرغم همه هجمه های دشمن و کاستی های موجود جامعه، باز هم هویت زن ایرانی را به رخ کشیدند و به پشتوانه آن در برابر تمام فراخوان های اردوگاه دشمن، خویشتن‌داری کردند. 🔸این زنان در شرایطی که کشف حجاب بلحاظ روانی، اجتماعی و قانونی بسیار کم هزینه بود، باز هم حجاب خود را ولو بصورت ناقص حفظ کردند و در حقیقت از هویت ایرانی_اسلامی پاسداشت نمودند. 🔸این گنجینه مهم باید پشتوانه حرکت تمام ارکان حاکمیتی در حراست از هویت زن قرار گیرد. در این تقابل روایت ها، باید مراقب بود در دام تحلیل های مغرضانه و دروغین که حیا و حجاب را فاقد پشتوانه اجتماعی می‌داند، نیفتیم. چرا که دشمن بدنبال نمایش نسلی فاقد پایبندی به ارزش های دینی و القای ترس در بدنه جبهه حق و در نتیجه انفعال آن است. 🔸حقیقت زن ایرانی و روایت صحیح همان است که بارها رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرموده اند: ✨"حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است؛ [این کار را] زنها کردند. غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بخصوص زن ایرانی یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به داعیه‌های غربی و دروغهای غربی وارد کرده." ۱۴۰۱/۵/۵ 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📍نقشه جامع هویت زن در اسلام 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
S_behavior.png
224K
«جنس» و «جنسیت» از واژه ‏هایی هستند که به ویژه در مباحث زنان، بسیار از آن‏ها استفاده می‏شود. قرابت لفظی این دو در زبان فارسی، موجب شده است که درگفت و گوهای عمومی، به اشتباه، به جای یکدیگر به کار روند. این درحالی است که این دو واژه، نزد کارشناسان امور زنان، معانی کاملا متفاوتی دارند. در دهه‏ های اخیر، دربارة تفاوت‏های جنسی و جنسیتی زنان و مردان، نظریات متعدد و متفاوتی مطرح شده که در دوسته ی کلی ذات گرایی و برساخت گرایی قابل تقسیم هستند. شواهدی علمی در دست است که نشان می‏ دهد همة انسان‏ها از بدو تولد، دارای جریان ‏هایی الکتریکی در مغز هستند که هدایت گر رفتارهای انسانی آنان است. غیر از این، زن و مرد از جهاتی اساسی با یکدیگر متفاوتند. در حقیقت می‏توان گفت که یک زن به هنگام تولد، زن به دنیا می ‏آید. زنان و مردان با استعدادها و تمایلاتی متولد می‏ شوند که از هزاران سال پیش تا کنون، در آن رشد یافته ‏اند. امروزه بر مبنای همین شواهد و قرائن علمی، فمنیست‏های پست مدرن، تفاوت‏های جنسیتی و نقش ‏های متناسب با ویژگی‏ های بیولوژیکی زن و مرد را پذیرفته‏ اند. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅"تحلیل جامعه شناختی هویت زن در سینمای مهرجویی و بیضایی" ✍نویسنده: غلامرضا آذری، علی تاکی، 1390. 🔰درسال های اخیر، فیلم به عنوان یک رویداد اجتماعی بیشتر مورد توجه بوده است. 📃در این مقاله به تحلیل جامعه‌شناختی پیرامون بررسی هویت زن در چند فیلم برگزیده از این دو سینماگر پرداخته و از میان ۲۷ فیلم بلند، ۱۴ فیلم به روش نمونه گیری خوشه‌ای ای برگزیده شده است. 📍در این آثار هویت زن به عنوان متغیر اصلی است که به شاخص های هویت شخصی، هویت نقشی مسلط، اعتماد بنیادین، سبک زندگی و غیره وابسته است. ▪️هویت شخصی به عنوان یک کنش در ساختار جامعه جدید و در تقابل با پدیده جهانی شدن است. "نظارت و کنترل بدن" از مقوله های مرتبط با هویت شخصی است که یکی از ابزارهای اساسی بویژه در زنان است تا شخص بتواند روایت معینی از هویت شخصی خویش ارائه دهد. ▫️اعتماد بنیادین به معنای اعتماد به دنیای عینی و ملموس و همچنین اعتماد به همیشگی بودن دیگران که از تجربیات نخستین مراحل کودکی سرچشمه می گیرد، است. ✔️در این پژوهش، هویت شامل زیر مقوله های هویت شخصی، سبک زندگی و هویت نقشی مسلط است: ۱. هویت شخصی شامل رده‌های اعتماد بنیادین، ارزش‌ها و نگرش‌ها، هویت دینی و نظارت و کنترل بر بدن است. ۲. سبک زندگی شامل نحوه گذراندن اوقات فراغت(مطالعه، ورزش، تماشای تلویزیون، خیاطی، مکالمه تلفنی و غیره)، چگونگی تقسیم کار خانه و انجام‌ مهارت‌های عرفا مردانه(اسب سواری، رانندگی و غیره) می شود. ۳. هویت نقشی مسلط نیز شامل همسری، شغل و مادری است که در آثار سینمایی مورد توجه بوده اند. 🌀لینک مقاله: https://sbq.abhar.iau.ir/article_701957.html 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02 # سینما
🖌 فراخوان مقاله همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی 🔹محور اول: چالش‌­های هویت فردی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی 🔹محور دوم: چالش‌­های هویت خانوادگی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی 🔸مهلت ارسال چکیده مقالات: 30 آبان ماه 1402 🔸مهلت ارسال اصل مقالات: 30 آذر ماه 1402 🔸زمان برگزاری همایش: 13 دی ماه 1402 http://fatimi.hamayesh.miu.ac.ir/fa/ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔https://eitaa.com/jz2602 🌐کانال مطالعات هویت زنان @identity02
گفتگویی درباره غزه.mp3
19.2M
✅ هویت زنان و نقش آفرینی در جنگ غزه ◀️ مادرانگی در فلسطین، دکتر زهرا داورپناه ◀️ روایت زنانه از جنگ به افق غزه، دکتر فهیمه زارع 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02 🆔کانال پژوهشکده زن و خانواده https://eitaa.com/wfrcacir
✅ گفتمان اسلام سیاسی و ظهور هویت زنانه در دوره ی پهلوی ✍️علی اردستانی، 1398 💠 با ظهور گفتمان اسلام سیاسی در دهه 30 خورشیدی، روایت جدیدی نیز از هویت زن در ایران در متون اسلام گرایان شکل گرفت. گفتمان اسلام سیاسی بر مبنای دال های سیاسی نظیر عدالت، آزادی، استقلال و مفاهیمی از این دست استوار است که ارتباط مستقیمی با مسئلة زن در ایران دارد. 💠 بازخوانی نخستین متون اسلام گرایان، هویت زن در ادبیات اسلام سیاسی و شاکلة جمهوری اسلامی را در چهار روایت توضیح می دهد. به شکلی که زن در صورت جدیدی از فعالیت، از پستوی خانه پا به بیرون نهاده و به مبارزه علیه هژمونی غالب پرداخته است. 💠 عدم قطعیت، ثباتمند نبودن و سیالیت از ویژگی های مشترک روایت و هویت محسوب می شود و بر همین اساس، هویت مستعد تغییر و دگرگونی است. بر این اساس، زن در طول تاریخ در فرهنگ و زمان های مختلف، هویت های متفاوتی را کسب کرده است. 💠 هویت های فردی که زن در هر برهه کسب می کند، می تواند به هویت های جمعی تبدیل شود و حتی نماد و سمبل فرهنگ یک کشور را تشکیل دهد یا حتی به وقوع انقلاب منجر شود. لینک دانلود مقاله: file:///C:/Users/Kardavani/Downloads/71613980113.pdf 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
"تعامل در فضای سایبر و تأثیر آن بر هویت زنان در ایران" ✍نویسنده: زهرا پیشگاهی فرد و همکاران، 1389. 🌐تحولات دهه های اخیر در زمینه ارتباطات و فضای مجازی، سبب دگرگونی نقش های اجتماعی و آگاهی زنان شده است. افزایش تحصیلات زنان و مشارکت آنان در کارهای درآمدزا، از سویی سبب کاهش مطلوبیت زن سنتی می شود و از سوی دیگر سبب دشواری در هماهنگ کردن نقش های سنتی و قدیمی با نقش های جدید می شود و می تواند به تعارض هویت زنان منتهی شود. 🚺این پژوهش با مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه تهران، به بررسی اثر تعامل و ارتباط در فضای سایبر و تاثیر آن بر هویت زنان در ایران پرداخته است. 🔰گروهی از جامعه شناسان بر این باورند که فضای مجازی، فضایی رهایی بخش است که به کاربر این امکان را می دهد که به راحتی نقش های متعدد و متفاوتی را در زمان های مختلف و با تنظیمات مختلف مورد دلخواه خود بازی کند. 📳این پژوهش که بر روی قشر نخبه و تحصیل کرده جامعه صورت گرفته نشان می دهد که با وجود دسترسی زیاد دانشجویان به اینترنت، آنها وقت نسبتا کمی را صرف اینترنت می کنند و بیشتر به سایت های علمی مراجعه دارند. 🚫سایت های مربوط به مد، دوست یابی، چت روم، سایت های غیر اخلاقی و الگو گرفتن از تبلیغات اینترنتی که بر هویت و تغییر آن تاثیر گذارند، کمتر مورد استفاده دانشجویان بوده و بیشترین استفاده آنها از ایمیل بوده است. ✅بنابراین، فضای سایبر در مواردی همچون حقوق زنان و آگاهی از آن، عضویت در سایت های مربوط به زنان و ایجاد وحدت فکری و همبستگی، ایجاد اشتغال و بازاریابی اینترنتی و ابراز علاقه خود از طریق اینترنت تاثیر معنادار و بیشتری نسبت به سایت های مدگرایی و غیر اخلاقی، بر هویت سنتی زنان ایرانی داشته است. 🌀لینک مقاله https://jwdp.ut.ac.ir/article_20842_8.html?lang=fa 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
1402.5.26 سخنرانی حجت الاسلام ناصری .mp3
7.9M
🎧 ضرورت هویت یابی زن مسلمان ◀️ هویت یابی زنان از موضوعات اساسی بوده تا جایی که قرآن کریم با معرفی زنان الگو و شخصیت سازی، به این موضوع پرداخته است. 🎙 حجت‌الاسلام ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲۶ ⏱ زمان: ۳۲ دقیقه 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
تبیین هویت زن مدرن از نظر پروین اعتصامی 📙پروین به عنوان شاعر که در جامعه مدرن آن روزگار زندگی می کرده است خواهان شکل گیری زن مدرن و تحولاتی در نقش و کارکرد زنان در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و اخلاقی است  مولفه های زن مدرن : 1⃣⬅️ اصالت فکر و اندیشه ▫️پروین در اشعارش از می خواهد که خود را به و بیاراید و از این که بخواهد از بیگانگان تقلید کند به شدت آنان را بر حذر می دارد . ▫️از نظر او تقلید بیابان گمراهی است و زن باهوش زنی است که آن را درک می کند و از بیراهه رفتن پرهیز می نماید. بهر زن، تقلید تیه فتنه و چاه بلاست زیرک آن زن ، کو رهش این راه ظلمانی نبود 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02 🆔کانال قرارگاه خانواده و جمعیت https://eitaa.com/joinchat/1069220228C0922377e49
image_2023-11-18_13-41-10.png
44K
✅ ارتباط سازگاری اجتماعی مادران با هویت جنسی فرزندان ✍️ تالیف: مظفری پور و همکاران، 1395 📍جمعیت مورد مطالعه: 40 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال هویت جنسی مراجعه کننده به انستیتو روان پزشکی تهران و 40 مادر دارای فرزند عادی 🔹اختلال هویت جنسی (TS) یکی از مسائل مهم خانوادگی و اجتماعی به ویژه در دو دهة اخیر است. این پدیدهه معنای اشتیاق به زیستن و پذیرفته شدن به عنوان عضوی از جنس مخالف است که معمولا همراه با احساس ناراحتی و نارضایتی در مورد جنس آناتومیک خود است و تحت تاثیر عوامل مختلف ارثی، هورمونی و مغزی ایجاد می شود. 🔹بر اساس مطالعات مختلف، TS در فرزندان در ارتباط با سازگاری اجتماعی مادران قرار دارد. بطوریکه این مادران دارای سازگاری اجتماعی کمتری نسبت به مادران با فرزند عادی هستند. 🔹 سازگاری اجتماعی بر اساس شاخصه هایی همچون فعالیت روزمره، فعالیت اجتماعی، روابط با اقوام، روابط زناشویی، روابط والدینی، روابط خانوادگی و وضعیت اقتصادی سنجیده می شود. 🌀لینک کانال: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9505-fa.html 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
image_2023-11-19_08-07-48.png
63.2K
📗و این‌گونه است زینب (س) ✍️به قلم سیدنورالدین جزایری، انتشارات کتاب جمکران 🔹امروزه، کتاب‌های بسیاری با موضوع خصوصیات اهل‌بیت (ع) منتشر شده است. با نگاهی گذرا به منابع مورداستفاده این کتاب‌ها متوجه خواهیم شد که نویسندگان برخی از این کتاب‌ها بدون تحقیق و ارزیابی مستندات کتاب خود را منتشر کرده‌اند؛ بنابراین، نیاز به کتاب‌هایی که با تحقیق و تفحص روایات مرتبط با اهل‌بیت (ع) را به کار برده باشند، در این انبوه کتاب‌های احساس می‌شود. 🔹«و این‌گونه است زینب (س)» کتابی به قلم سیدنورالدین جزایری از مجتهدین محقق قرن چهاردهم هجری است که محمود سوری آن را بازنویسی کرده است. این کتاب که اسناد آن مورد تأیید علمای نجف است، به همت انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است. 🔹آیت‌الله جزایری در این کتاب تلاش کرده‌اند با ذکر چهل ویژگی از ویژگی‌های حضرت زینب (س) شخصیت والای ایشان را به جهانیان معرفی کنند. مخاطبان با نسخه بازنویسی‌شده از این کتاب مواجه خواهند شد؛ زیرا ادبیات به‌کاربرده‌شده توسط نویسنده متعلق به زمان ایشان بوده است و از همین روی، درک آن برای آحاد مردم امروز دشوار است؛ بنابراین، در این کتاب تلاش شده است با حفظ اصالت متن ادبیات آن بروز شود و منابع به‌صورتی دقیق‌تر ارجاع داده شود. (س) 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
"اختلال هویت جنسیتی و ابعاد اجتماعی آن: بررسی پدیده نارضایتی جنسی در ایران" ✍نویسنده: فاطمه جواهریان، زینب کوچکیان، ۱۳۸۵. 🔹هويت جنسي كه بخش قابل ملاحظه‌اي از هويت هر انسان را تشكيل مي‌دهد، دربردارنده تصويري است كه هر فرد به عنوان يك مرد يا زن از خود دارد. 🔸به طور معمول مختصات جنسي و جنسيتي مردم با يكديگر هماهنگ است، اما گاهي مختصات جنسي و جنسيتي افراد با يكديگر ناسازگار است. در ادبيات علمي براي اين شرايط از اصطلاح Trsnssexuality استفاده مي‌شود. اين اصطلاح به واژه‌هاي متفاوتي همچون نارضايتي جنسي، تغييرجنس‌خواهي، روان تغييرجنس‌خواهي، تبدل‌خواهي جنسي، دگرجنس‌خواهي ترجمه شده است. 🔹هرچند شمار افراد مبتلا به وضعيت نارضايتي جنسي نسبت به مبتلايان به بيماريها و اختلالات ديگر اندك است، اما از آنجا كه اين شرايط بر نظام شخصيتي و رفتاري و در نهايت بر سازگاري اجتماعي افراد تأثير مي‌گذارد و مي‌تواند به يك منبع بحران هويت تبديل شود. 🔸پدیده نارضایتی جنسی و گرایش به تغییر جنس در ایران هم از نظر زمینه های شکل گیری و هم از نظر ابعاد اجتماعی- فرهنگی دارای آثار اجتماعی است. 🔹این پژوهش با روش پیمایش و بر اساس مصاحبه با کارشناسان مسئول ساماندهی به پدیده تغییر جنس و مصاحبه های نیمه ساخت یافته با ۴۰ نفر از ناراضیان جنسی انجام شده است. 🔸یافته ها و نتایج حاکی از آن است که هرچند نارضایتی جنسی و اقدام برای تغییر جنس در نظام حقوق ایران امری مجاز است، اما افراد مبتلا به این وضعیت در حوزه خصوصی و عمومی با مشکلات اجتماعی و فرهنگی متعددی مواجه هستند. 🔹در نظام فقهی و حقوقی ایران، افراد نارضای جنسي که به تغییر جنسیت می پردازند، براي تحصيل، ازدواج و اشتغال با مانع قانوني خاصي مواجه نيستند، اما مشكلاتي كه با آن مواجه‌اند بيشتر جنبه فرهنگي ـ اجتماعي دارد. فقدان ارتباط رضایت‌بخش با خانواده، اطرافيان و مردم، مورد سوءظن و قضاوت های منفی بودن، عدم برخورداری از یک نظام حمایتی، مشکلات زیستی و بروز انحراف های رفتاری همچون خودکشی، فرار از خانه، پناه بردن به روابط جنسی نامشروع و غیره از جمله این مشکلات است. 🌀لینک مقاله: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2054-fa.html 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
image_2023-11-25_09-37-38.png
258.6K
🎞 حرف های زنانه؛ 2022 🎬 این داستان قبل از اینکه به دنیا بیایی به پایان می رسد... ♦️فیلم سینمایی Wemon Talking که یک درام فمینیستی است، بر اساس رمانی به همین نام و با الهام از رویدادهای حقیقی جامعهٔ منونایت ساخته شده‌است. ♦️در سال ۲۰۱۰، هشت زن از مستعمره منونایت منزوی، پس از این‌که فاش شد مردان جامعه آن‌ها سال‌هاست که شبانه به زنان جامعه مواد مخدر داده‌اند و به آن‌ها تجاوز جنسی کرده‌اند، در تلاش‌اند تا واقعیت‌شان را با ایمانشان آشتی بدهند. ♦️مجتمع مسیحیان محافظه‌کار منونایت؛ که در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی، به محل رخداد جنایاتی هولناک اما خاموش تبدیل شده‌بود. جایی که بیش از صد زن و دختر، پس از بی‌هوشی در خواب به سبب حمله‌ی شیمیایی، مورد تجاوز گروهی از مردان قرار می‌گرفتند. پس از سال‌ها فریب و سرکوب زنان با بهانه‌ها و خرافاتی مثل عقوبت الهی یا دخالت شیاطین، زنان کلونی بالاخره عاملان حملات شبانه را می‌شناسند، و در واقعیت و سال ۲۰۱۱، دادگاهی هم برای محاکمه‌ی متجاوزان برگزار می‌شود. ♦️فیلم حرف های زنانه، استعاره‌ای بزرگ است. تقریبا هر عنصری از فیلم را می‌توان ورای نقش ظاهری و عینی‌اش، نماد چیزِ دیگری دانست. ♦️«حرف زدن»، همان روایت‌گری افشاگرانه‌ی قربانیان تجاوز را نمایندگی می‌کند، و تلاش زنان برای تصور جهان مطلوب‌شان، هدف غایی مبارزات علیه تبعیض جنسیتی را. لینک فیلم: https://ifilo.net/v/ez9WH6R 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب، ۱/۹/۱۴۰۲ 🔷 تشکر میکنم از بانوان ورزشکار‌. از آن بانویی که با حجاب کامل، پرچم این دوره از ورزش های آسیایی را حمل کرد و در مقابل یک دنیا، هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان داد. 🔷 تشکر می کنم از آن بانوی ورزشکاری که در هنگام اعطای مدال، حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد. 🔷 تشکر میکنم از‌ آن بانویی که با کودک نوزاد خودش، در آغوش، رفت روی سکّو و مدالش را گرفت؛ این یک حرکت نمادین است؛ این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02