eitaa logo
مطالعات هویت زنان
347 دنبال‌کننده
85 عکس
15 ویدیو
23 فایل
Women's identity studies 📚 این کانال در صدد ارائه جستارهای علمی و معرفی مطالعات صورت گرفته در مسأله هویت زنان است. مشاور علمی کانال: @Kardavani1362 ادمین کانال: @nafisirad
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Nafisirad
برساخت هویت اجتماعی زنان در کنش زیارت (موردمطالعه پیاده‌روی اربعین) ✍زهرا آبیار، ۱۴۰۲ ▪️هویت اجتماعی یکی از برجسته‌ترین لایه‌های هویت است که فرد آن را به طور مدام و روزمره ایجاد و مورد حمایت قرار می‌دهد. این هویت بیانگر خصوصیاتی است که فرد یا گروه را به اجتماع پیوند می‌زند و در مواجهه دیالکتیکی فرد و جامعه شکل می‌گیرد. ▫️حضور در زیارتگاه‌ها و سفرهایی چون پیاده‌روی اربعین با هویت اجتماعی در ارتباط است؛ یعنی زیارت عرصه‌ای است که زنان از طریق آن دست به کنش می‌زنند و هویت اجتماعی خود را برساخت می‌کنند. ▪️در این پژوهش که با روش پدیدارشناسی به برساخت هویت اجتماعی زنان در کنش پیاده‌روی اربعین پرداخته، بیان می گردد که زنان زائر در سفر پیاده‌روی اربعین هویت اجتماعی خود را از طریق «خود تعلیقی»، «مشروعیت جستن از زنان تاریخ شیعه» و «عاملیت و زندگی در ظهور» برساخته می‌کنند. ▫️کنش زیارت، زنان زائر را از محیط‌های کلیشه‌ای و ساختارهای سنتی جدا نموده و آنان را در زمان و مکانی خاص بدون مرز بندی‌های از پیش تعیین شده قرار می‌دهد. ▪️همچنین با تأسی به زنان تاریخ شیعه و همذات پنداری با اسرای کاروان کربلا، خود را در قالب هویتی تازه تجربه می‌کنند. زنان در کنش پیاده روی اربعین، باور داشت‌های پیشین خود را از قابلیت و توانایی هایشان مورد بازنگری قرار داده و خود را به عنوان عاملی در ظهور می‌پندارند. ▫️درواقع، پیاده روی اربعین عامل بازاندیشی برای زنان و هویت اجتماعی‌شان محسوب می‌شود. لینک مقاله: https://www.m-begha.ir/article_191987.html 🆔@identity02
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان ◾️شهیده زینب کمایی (متولد 1346)، از شهدای ترور در زمان انقلاب است که به‌دست منافقین در سن 15 سالگی به شهادت رسید. ◾️این دختر نوجوان دلیر، با فعالیت های فکری و انقلابی و فرهنگی خود آنچنان لرزه ای بر تن دشمنان حرکت انقلابی انداخته بود که تصمیم به قتل وی گرفته شد. ◾️ زینب را دانسته اند. چرا که شهادت او از طریق خفگی با چادر، نشان از ایستادگی او در حفظ دارد. ◾️اعتقادات دینی در زینب کمایی چنان عمیق و ریشه‌دار بود که همیشه وصیت‌نامه می‌نوشت. آخرین وصیت‌نامه شهیده زینب کمایی در تاریخ سیزدهم اسفندماه ۱۳۶۰ و ۱۸ روز قبل از شهادتش نوشته شده است. ◾️زینب کمایی در جریان شکل‌گیری راهپیمایی درخصوص اعتراض به بدحجابی و بی‌حجابی در آخرین نفس‌های سال ۱۳۶۰ و نزدیک به سال نو، بعنوان یکی از سردمداران راهپیمایی حضور داشت و شناسایی شد. چند روز بعد از این جریان، در اولین شب فروردین سال ۱۳۶۱، زینب کمایی در مسیر بازگشت از مسجد به خانه، توسط منافقین ربوده شده و با گره زدن چادرش او را به شهادت رسید. پیکر شهیده کمایی ۳ روز بعد در نزدیکی منزل ایشان کشف و همزمان با تشیع پیکر ۳۶۰ شهید عملیات فتح‌المبین در اصفهان تشیع و به خاک سپرده شد. ◾️کتاب‌های «من میترا نیستم»، «زینب خانم»، «راز درخت کاج» و مستند «من میترا نیستم» برخی از آثار مربوط به زندگی این شهیدة نوجوان است. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
⬛️ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین ⚫️ فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر خواستید تمدنی رو نابود کنید این ۳ کارو انجام بدید! 🔶سه عامل کلیدی در هويت سازی، خانواده، مدرسه و فرایند الگوبرداری در تربیت است. برای اختلال در هویت و ایجاد شخصیت های متزلزل، کافی است این سه حوزه را مختل نمود. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌وضعیت متروی نیویورک! 🔸وقتی نمودهای اختلال در هویت سازی فردی و احساس پوچی به سطح جامعه کشیده می شود، چنین حرکت های ضدانسانی بروز و ظهور می یابد و انسان به هر طریق ممکن احساس بی هویتی خود را می‌خواهد پنهان یا جبران کند. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅بازتعریف «خود» و ساخت هویت در میان زنان پس از طلاق ✍سهیلا صادقی فسایی مریم ایثاری دانشگاه‌تهران 🔹 با وجود تلاش برای مدیریت و کاهش طلاق، امروزه این پدیده در جامعة ایرانی روندی افزایشی به خود گرفته است؛ به‌ طوری‌ که، شاخص‌‌ها نشان می‌‌دهند روز‌به‌روز بر تعداد خانواده‌‌های طلاق در ایران افزوده می‌شود. 🔹 در این میان «زندگی پس از طلاق» ـ که تا چندی پیش چندان مورد توجه نبود ـ به مسئله‌‌ای جدی برای جامعه‌‌شناسان خانواده بدل شده است. 🔹 از سویی، بر اساس نتایج تحقیقات، طلاق پیامدهای بیشتری را برای زنان به‌ همراه می‌‌آورد. یکی از این پیامدها چالش‌‌های هویتی پس از طلاق است. 🔹 به این ترتیب، پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی کیفی و تکنیک مصاحبة عمیق نیمه‌‌ساختار‌‌یافته با هجده زن مطلقه به‌ دنبال فهم چالش‌‌های هویتی زنان پس از طلاق و نحوة بازتعریف «خود» و ساخت «هویت» جدید در میان آنان است. «خود» مفهومی کلیدی در تئوریزه‌کردن ماهیت شخص است و به او توانایی تجسم‌بخشیدن به هویت خویش را می‌‌دهد. 🔹 نتایج این تحقیق نشان می‌‌دهد که با رخداد طلاق تغییرات متعددی در فهم و تصور کنش‌گران از «خود» درونی و بیرونی‌‌شان پدید می‌‌آید که لزوم بازتعریف و خلق هویتی جدید پس از طلاق را برای آن‌ها آشکار می‌کند. 🔹همچنین، یافته‌‌های این پژوهش نشان می‌‌دهد که بیشتر ابعادی که زنان در آن مبادرت به بازتعریف «خود» می‌‌کنند شامل نقش‌‌های جدید، سبک زندگی جدید، ارتباطات جدید، و امنیت هستی‌‌شناختی و روانی است؛ ابعادی که هر یک با رخداد طلاق دست‌خوش تغییر و چالش می‌‌شود و ارتباط تنگاتنگی با ساختار هویتی زنان دارد. 🔹 متغیرهای زمینه‌‌ای و مداخله‌‌گری چون سن فعلی، سن در هنگام طلاق، طبقة اجتماعی، وضعیت اشتغال، مدت دورة ازدواج، فرزندداشتن یا نداشتن، و عادت‌‌وارة سنتی یا مدرنِ کنش‌گران در نحوة مواجهة آنان با تغییرات هویتی پس از طلاق و چگونگی بازتعریف «خود» اثرگذار است. 📑 لینک دریافت مقاله https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_1066.html 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی برگزار می کند: 📚🌐 | دوره آموزش مجازی «روایت مادری»✨ 🔰 توضیحات کلی: روایت مادری با تمرکز بر مسائل زنان در موضوع مادری، از جمله: نقش و جایگاه زن در نظام خلقت، چرایی مسئولیت مادری برای زن، چگونگی موفقیت در این نقش، الگوی یک زن مسلمان و ... فرصتی را برای یافتن پاسخ این مسائل و آشنایی با مجموعه‌ای از مفاهیم اساسی انقلاب اسلامی در موضوع زن و مادری، در نظام فکری آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد می کند. ❗️ویژگی دوره: ۱- هر فراگیر می تواند بنا به مسئله خود مسیر مورد نظرش را انتخاب کند. ۲- محتوای دوره از بیانات رهبر معظم انقلاب ایجاد شده و دوره مدرس دیگری ندارد. ۳- دوره بصورت برون خط(آفلاین) و خودخوان می باشد که در سامانه آموزش مجازی بارگزاری شده است. ۴- این دوره رایگان است. ۵- در پایان دوره به افراد واجد شرایط گواهی معتبر تقدیم می شود. ۶- توضیحات جزئی و کامل تر در نشست توجیهی بیان میشود. ⌛️ مهلت ثبت نام: تا ۱۰ اردیبهشت ماه ١۴٠٢ 🗓️ شروع دوره : ١٢ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏳ مدت‌زمان برگزاری دوره: ۳۰ روز 💌 جهت ثبت‌نام به نشانی www.mpfe.ir مراجعه کرده و رویداد «روایت مادری» را انتخاب نمایید. 🇮🇷 مرکز آموزش مجازی معارف انقلاب اسلامی @lkha_ir
📗 بی نهایت (مجموعه سه جلدی) نشر آستان قدس رضوی 🍃 اعتقادات و باورها از منابع مهم هویت ساز محسوب می شود و می‌تواند زمینه های شخصیتی و فکری را در انسان شکل بدهد. یکی از منابع قوی در این راستا، کتاب بی نهایت است. 📍مباحث اعتقادی در تربیت تأثیر بسیار زیادی دارد به‌طوری‌که گاهی با اصلاح دید یک شخص به مسئله «توحید» یا «حیات حقیقتی اخروی» صدها معضل تربیتی، خودبه‌خود حل می‌شود. چراکه مسائل اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی شاخه‌های یک درخت و ناشی از یک نوع نگاه به خود، خدا، دنیا و... است. رهبر معظم انقلاب با درک هوشمندانه این موضوع و درحالی‌که این موضوعات توسط کارگزاران فرهنگی به فراموشی سپرده‌شده، در اوایل سال 1397 فرمودند «دعوت جوان‌های ما به علوم عقلی، بسیار مهم است». 📍برای نخستین بار در صنعت نشر کشور امکان استفاده‌ی چند رسانه‌ای از کتاب در هنگام مطالعه برای این کتب فراهم دیده شده بطوریکه با اسکن QR کدهای داخل کتاب می‌توانید متن کتاب را در قالب فایل صوتی بصورت بخش بندی شده و همچنین ویدیوهای تدریس شده محتوای کتاب با اجرای استاد ابراهیمی را بصورت درس بندی شده تماشا کنید. ، ، مطالعه فهرست مطالب و خرید کتاب: https://shopjavanan.org/product/%D8%A8%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D9%87-%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساره، جوانمردانه ایستاده... ✍️ معصومه.فاطمی 💠 ساره جوانمردی شاید پیشتازترین زن مدال آور ایرانی باشد او شاید در جهان کم نظیر باشد، او امسال پنجمین طلای پارالمپیک را گرفت. و ده ها مدال طلا و نقره جهانی دارد. ساره نه تنها مدال هایش بلکه اقدامات نمادینش از جنس ورزشکار زن ایرانی اسلامی است. او با همراه کردن فرزندش، بوسه بر پرچم، بوسه بر قرآن، پوشیدن چادر و... نشان داده، سربلندی ایران و اسلام برای او مهم است. او جوانمردانه پای ایران با ورزش حرفه ای و اقدامات نمادینش ایستاد. 💠 اما ساره در رسانه های خودی و رسانه های بیخودی، گمنام است. از سوی دیگر کیمیا علیزاده، که فقط، یک مدال برنز المپیک برای ایران دارد، چنان در این رسانه ها بازنمایی می شود که گویی بی تکرار بوده و هست. ببینید چقدر تیتر روزنامه ها و اخبار رسانه ها به ساره اختصاص دارد و چقدر برای... پ.ن: بخش مهمی از فرایند هویت یابی برای دختران نوجوان، از مسیر شناخت الگوها می گذرد و در این دو دهه اخیر مهمترین مسیری بوده که رسانه های جهانی در راستای تحولات هویتی زن ایرانی از طریق پلتفرم های مجازی و در اتفاقات ورزشی و هنری در پیش گرفته اند. انصافا که مسیر هوشمندانه ای است و درک و مواجهه با آن نیاز نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است. 🆔 کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان 💠 "رسانه" از مهمترین جریان ها و منابع هویت ساز و یا در سوی مقابل، عامل ایجاد اختلال در این راستا محسوب می شود. یکی از اختلالات جدی در دهه های اخیر در مورد عده ی قابل توجهی از دختران و زنان ایرانی، در عرصة "هویت ملی" ایجاد شده است و تمایل به تقلید از بیرون و میل به مهاجرت در آنان را رقم زده است که تعلق اجتماعی و ایفای مسئولیت اجتماعی و خانوادگی زنان را می تواند دچار خدشه ی جدی نماید. 💠 اشکال در خودباوری ملی بر اساس عدم اطلاع دقیق از ظرفیت ها، پیشرفت ها و داشته های ملی ایجاد می شود و در رفع این اشکال، رهبری کشور بر جهاد تبیین تاکید کردند که هدف اصلی آن، زدودن ابهامات، شبهات و ناآگاهی ها از ظرفیت های داخلی و تلاش برای اصلاح و ایجادخورباوری ملی است. 📣 در راستای جهاد تبیین و با هدف روایت صحیح از کارآمدی‌های نظام اسلامی رادیو تبیین از ۱۷ شهریور 1403 فعالیت خود را آغاز کرد. 📍به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، رادیو تبیین برای دومین سال تلاش می‌کند با شعار "ما روایت می‌کنیم"، اقدامی کنشگرانه در عرصه رسانه را رقم بزند. 📍 رسالت اصلی این شبکه، تبیین کارکردهای جمهوری اسلامی، شناساندن وجوه ایران قوی و مقتدر و تقویت موضع کنشگرانه و تهاجمیِ رسانه ای کشور در عرصه تهاجم ترکیبی و مقابله با نبرد نامحدود دشمن در تخریب ذهنیت جهانیان و خصوصا ایرانیان در عرصه ی توانمندی های کشور ایران است. 📍 از جمله اهداف این شبکه رادیویی، تبیین کارآمدی‌های نظام اسلامی در بستر جهاد تبیین و آگاهی‌بخشی برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن است که در مدت زمان ۴۵ روزه فعالیت خود به برنامه سازی در این محورها و محورهایی از جمله جوانان و جهاد تبیین، زنان و جهاد تبیین، رسانه و جهاد تبیین، گفتمان مقاومت و جهاد تبیین، حوزه فرهنگ و جهاد تبیین و ... می‌پردازد. 🔘 برنامه‌های این شبکه رادیویی بصورت زنده و بر روی موج fm ردیف 95.5 مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایران صدا در هر جای این دنیا بر بستر اینترنت به گوش مخاطبان خود می‌رسد، علاقه‌مندان می توانند با شماره تلفن ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در فضای مجازی و سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵ به‌صورت پیامکی در ارتباط باشند. 🔘 رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر شبکه رادیویی گفت‌وگو، مسئولیت رادیو تبیین را بر عهده دارد. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از راحله کاردوانی
⭕️ چالش های هویتی زنان ژاپنی بعد از جنگ جهانی دوم (بخش اول) ▪️آمریکایی‌ها پس از کشتن صدها هزار ژاپنی و اشغال این کشور پس از جنگ جهانی دوم، برای توجیه این اقدامات خود به روایت‌سازی روی آوردند. ▪️ آن‌ها در صدد بودند سلطه و حضور خود و جلوگیری از شکل‌گیری یک ژاپن قدرتمند در منطقه شرق آسیا را تداوم بخشند و در این راستا لازم بود مناسبات اجتماعی و حقوقی ژاپن که به شدت مبتنی بر تقدس نهاد امپراطوری، خانواده و ملیت بود را از طریق پیگیری گفتمان آزادی زنان و حق رای و بازنویسی قانون اساسی ژاپن تغییر دهند. ▪️آمریکایی‌ها با روایت‌سازی خود، مبنی بر اینکه حقوق زن در ژاپن وجود ندارد و زنان ژاپنی تحت ظلم مردان شرقی و وحشی خود هستند، اشغال خود را مشروع جلوه دادند. ◾️ این پروژه نیازمند این بود که زنان ژاپنی را زنان بسیار بدبخت، بی‌اختیار، در حاشیه و همیشه تحت ظلم معرفی کنند. تا بتوانند خود را بعنوان قهرمان دفاع از حقوق زنان و دموکراسی اعلام کرده و جای پای خود را برای پیگیری منافع استراتژیک سفت و خود را منجی و مصلح معرفی کنند. ▪️ در این دوره، برخوردهای جنسی متعدد و نابسامانی بین سربازان امریکایی و زنان ژاپنی شکل گرفت که شیوع بیماری های مقاربتی به صورت گسترده را در پی داشت. بطوریکه آمار مبتلایان طی کمتر از 10 سال به 400 هزار نفر رسید. ▪️ نکته عجیب اینجاست که زنان ژاپنی توسط آمریکا «مجرم» و «نجس» خوانده شدند و سربازان آمریکایی، «قربانی» جلوه داده شدند. ▪️ این روند چالش های هویتی عمیقی را برای زنان به دنبال داشت. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از راحله کاردوانی
⭕️ چالش های هویتی زنان ژاپنی بعد از جنگ جهانی دوم (بخش دوم) 🔺 آمریکایی برای هدایت افکار عمومی و جانمایی روایت خود در میان ژاپنی‌ها دو ماموریت برای خود در نظر گرفتند: حقوق زنان و بازنویسی قانون اساسی. 🔺 روایت آن‌ها داستان آمریکای قهرمان بود که زنان بدبخت ژاپنی را از دست مرد وحشی شرقی و ژاپنی نجات می‌دهد. این مهم را می‌توان به وضوح در کتابچه راهنمای اِشغال که به نظامیان و بوروکرات‌های آمریکایی داده می‌شد، دید. 🔺در آن کتابچه، ژاپنی‌ها جماعت «بی‌منطق» و «غیرعلمی»، «مغرور و متعصب به نژاد» معرفی شده بودند و قدرت تصمیم‌گیری‌ نداشتند. 🔺در آن کتابچه، نژاد و فرهنگ ژاپنی یک موقعیت پست و فرودست داشت و زن ژاپنی در نهایت انحطاط قرار می‌گرفت. 🔺 این درحالی است که بر خلاف روایت‌سازی‌های آمریکایی‌ها، زنان ژاپنی از تاریخچه طولانی مرتبط با حقوق زنان بهره‌مند بودند. یکی از آن‌ها «سازمان ضدالکلی مسیحی زنان» (تاسیس ۱۸۹۳) بود که نقش موثری را در جنبش‌های زنان و مخالفت با مصرف الکل توسط آنان داشت. 🔺سازمان دیگر اتحادیه حق رای زنان بود،که در سال ۱۹۲۴ توسط فوسائه تاسیس شد و نقش مهمی را در جنبش حق رای زنان ایفا کرد. 🔺 اما در این روایت سازی فراگیر علیه ژاپن، تمامی دستاوردهای پیشین جنبش زنان ژاپنی دزدیده، و به حضور امریکایی ها نسبت داده شد. 🆔 کانال مطالعات هویت زنان @identity02
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📑 بنیادهای هویت مداری زن در آموزه های مکتب نبوی، ۱۳۹۶ ✍️ مجتبی عطارزاده 🔹 در جریان حرکت های توحیدی که توجه مضاعف به احیای شخصیت و تأمین استقلال وجودی افراد با هدف برون رفت از وضعیت رقّت بار و منحط این جهانی و خدا گونه شدن در سرلوحه اقدامات رهبران قرار دارد، تأمین احساس امنیت وجودی فارغ از ملاحظات جنسیتی در مرد وزن یکسان دنبال می شود تا زمینه تجلی حضور که ویژگی برجسته نوع انسان در فعالیت های اجتماعی روزمره است با قاطعیت فراهم آید. 🔹اقدام پیامبر اعظم در مقابله با قرادادهای اجتماعی زن ستیز مرسوم در زمان ظهور خویش که نه تنها برای جنس زن حقوقی قائل نبود، بلکه اصولاً او را ازدایره انسانیت بیرون می دانست، گامی بس مهم در راستای هویت یابی زن (این بخش مهم از پیکره انسانیت ) به شمار می آید؛ چه آنکه به مجرد تلاش زنان برای تخطی از این قراردادها، نوعی جریان سیل آسای اضطراب و تشویش به سوی آنان روان می شد که در عمل انگیزه حضور در عرصه عمومی و یا حتی طرح به عنوان عنصری تأثیرگذار در عرصه خانواده را از ایشان سلب می نمود. 🔹بدین سان، تکریم زن در برترین اشکال خود، همچون بوسه بر دستان دختر و یا گرامی داشتن همسر و یا پذیرفتن استقلال اقتصادی زن و... از سوی مردی در منتهای مردانگی، همچون رسول گرامی اسلام، مسیری را گشود که در تاریخ، نه تنها زنانگی عیب و نقصی به شمار نمی آید، بلکه مایه فخر و مباهات زنان و عامل قوّت قلب و اعتماد به نَفْس وجودی آنان در پیمایش عرصه های مختلف اجتماعی نیزخواهد بود. https://ensani.ir/fa/article/391279/%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D9%86%D8%A8%D9%88%DB%8C 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✅"چشم‌انداز هویت اجتماعی ‌زنان بر اساس استفاده از اینستاگرام" ✍اکرم بوبور، سمیه تاجیک اسماعیلی، ۱۴۰۱ 🔹این پژوهش با هدف مطالعه چشم‌انداز هویت اجتماعی زنان شهر تهران بر اساس استفاده از اینستاگرام و با میانجی‌گری متغیرهای جمعیت‌شناختی طراحی و اجرا شده است. هدف پژوهش کاربردی و روش علّی و تکنیک آن پیمایش است که با ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه انجام شده است. 🔸جامعه آماری شامل کلیه زنان ساکن شهر تهران در سال 1399 بوده که بر اساس جدول نمونه مورگان 303 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. 🔹اغلب پژوهش‌هایی که تاکنون پیرامون رسانه‌ها و هویت انجام شده‌اند محدود به بررسی هویت تحت تأثیر رسانه‌های خارجی و فناوری‌های نوین ارتباطی (شبکه‌های اجتماعی مجازی) بوده‌اند، حال آنکه هویت اجتماعی زنان تحت تأثیر اینستاگرام، کمتر مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است. 🔸نتایج به‌دست آمده از رگرسیون گام‌به‌گام نشان می‌دهد که تعداد دفعات چک ‌کردن اینستاگرام در طول هفته و سابقه حضور در اینستاگرام، بر هویت اجتماعی زنان شهر تهران، اثر پیش‌بینی‌کننده داشته ‌است؛ به این ‌معنی که تکرار استفاده از اینستاگرام (تعداد دفعات چک ‌کردن در طول هفته) اثر مثبت و طول مدت عضویت در اینستاگرام، اثر منفی بر هویت اجتماعی زنان مورد مطالعه داشته است. 🔹از میان متغیرهای جمعیت‌شناختی نیز میزان تحصیلات، دارای نقش مثبتی در پیش‌بینی هویت اجتماعی زنان شهر تهران بوده است. سایر متغیرهای رشته علوم انسانی مانند متأهل بودن، خانه‌دار بودن و سن زنان، معنا‌دار نبوده و نقشی در پیش‌بینی هویت اجتماعی آنان نداشته است. 🔸نکته حائز اهمیت این است که با توجه به سبک زندگی متفاوت زنان در کلان‌شهر تهران، نتایج به دست آمده قابل تعمیم به هویت اجتماعی زنان درسایر شهرها نیست. از سوی دیگر، شبکه‎‌‌های اجتماعی مجازی، به لحاظ ماهیت و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند و نتایج حاصل از پژوهش حاضر در خصوص نقش و تأثیر اینستاگرام در هویت اجتماعی زنان، به سایر شبکه‌های اجتماعی مجازی قابل تعمیم نیست. 🌐لینک مقاله https://cr.iribresearch.ir/article_254604_399164ef245495b5ec6af50150a72ace.pdf 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
☑️ «إنّا لله وَ إنّا إلیه راجعون» ▪️ «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» و هـرگز گمان مبر آنان كه در راه خــدا كشته شدند مرده‌اند، بلكه زنده‌اند و نزد پروردگـارشان روزى داده مى‌شوند.
هدایت شده از Nafisirad
✅"هویت‌سازی زنان در دفاع مقدس" ✍مریم فلاح شجاعی، ۱۴۰۳. 🔺هویت هر آدمی همانند اثر انگشت او متفاوت و خاص است. هویت‌های متفاوت انسان‌ها در کنار هم فرهنگ جامعه را می سازد. فرهنگ غنی جامعه حکایت از ثبات هویت افراد جامعه دارد. بنیاد این هویت و فرهنگ از خانواده و ریشه‌ی آن، یعنی مادر(یک زن) نشات می گیرد که باعث پردازش شخصیت و هویت سالم و غنای فرهنگی می گردد. 🔻شخصیت‌ها، نشانگر واقعیت های جامعه هستند و «جنسیت» به عنوان یکی از عناصر اصلی سازنده شخصیت است. آفرینندگی، ویژگی فطری زن است، لذا هویت سازی زنان در تمامی عرصه‌ها به ویژه در دفاع مقدس نمودار است. 🔸تحکیم بنای خانواده بر اساس هویت مادر قوام می‌یابد. هویت بخشی زنان در تمامی ادوار تعیین کننده بوده و نقش اساسی در شکل گیری هویت افراد خانواده دارد. بنابراین چنانچه هویت اصلی مادر، درست و با قدرت و درایت باشد، مسیر قدرت، شکوفایی شخصیت بخشی، موفقیت افراد در خانواده بهتر و متداوم تر خواهد بود. 🔹زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس، اسطوره های هویت سازی و هویت بخشی، با همراهی کردن و همدلی برای رزمندگان و ترغیب و بر انگیختگی آنان در ایثار و پاکبازی و مبارزه، حتی با بدست گیری سلاح و مبارزه مسلحانه اقدام کردند که پایبندی به اعتقادات و حمایت جوانان هویت تازه ای بیافرینند. ▫️مادران و همسران در آن دوران با قناعت، همکاری، همراهی، همدردی خانواده ها و یاری یکدیگر زندگی جدیدی ساخته و با حمایت در پشت جبهه ها نوعی مبارزه ترتیب دادند. ▪️لذا نقش زنان در فرهنگ سازی و هویت بخشی در دوران دفاع مقدس حائز اهمیت بوده است. عواملی از قبیل ایثار و از خود گذشتگی، کار زیاد، ادعای کم،خدمت شبانه روزی، مدارا باهم نوع و مردم، عدالت خواهی، عدالت طلبی، از جان گذشتن و... نمونه های روشن کارکرد و نقش زنان و هویت آنان در ساخت هویت فرهنگی، اجتماعی، دینی، سیاسی و غیره در جامعه است. 🔺در دوران دفاع مقدس، حضور زنان در عرصه های مختلف خط بطلانی بر اندیشه‌های ارتجاعی کشید و مشارکت زنان در اجتماع در واقع نیازمند درکی نو از واقعیت‌های موجود است که سبب‌ساز هویتی جدید خواهد شد. البته با همه همراهی‌ها و بازبودن فضا برای رشد اجتماعی، همچنان نیازمند توسعه و آگاهی فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره برای زنان و افراد این سرزمین هستیم. ✴️لینک مقاله https://www.rahbordsyasi.ir/article_199629.html 〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
☑️ گرایش جنسی در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی ✍️ کاوه علوی و همکاران (1393) 🔹هویت جنسی به احساس فرد در مورد مرد یا زن بودن اشاره دارد و به طور طبیعی به جنسیت کالبدی فرد وابسته است. 🔹اختلال هویت جنسی به تبدیل خواهی جنسی یا تراجنسیتی گفته می شود که در فرد نوعی تعارض جدی در احساس به جنسیت خود نسبت به کالبدی که دارد ایجاد می شود. 🔹گرایش جنسی به معنای نوع تمایل فرد به ارتباط جنسی با دیگری است که گاهی به صورت طبیعی و هم راستا با کالبد زیستی بروز می کند و گاهی به عنوان یک اختلال و در تعارض با یکدیگر ظاهر می شود. 🔹پژوهش حاضر به عنوان بخشی از یک مطالعه وسیع تر روی نقش های جنسیتی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی (GID) انجام شد و هدف آن تعیین گرایش جنسی در مبتلایان و مقایسه آنان با افراد سالم بود. 🔹 در این راستا 81 مرد و 89 زن طبیعی، 12 فرد تراجنسی مرد به زن و 27 فرد تراجنسی زن به مرد بررسی شدند. 🔹 گرایش جنسی افراد و انگاره فرد از هویت جنسی خود، با دو پرسش بررسی شد. در پرسش نخست از افراد درخواست شد تا گرایش جنسی خود را به زن، مرد با هر دو جنسیت مشخص کنند و در پرسش بعدی از افراد درخواست شد تا مشخص کنند خود را متعلق به کدام یک از گروه های هم جنس گرا یا غیرهم جنس گرا می دانند. 🔹نتایج نشان داد؛ - در بیماران ایرانی که دچار اختلال هویت جنسی (GID) هستند، هم خوانی بالایی میان جنسیت ترجیحی و گرایش جنسی افراد وجود دارد. - الگوی رفتار جنسی بیماران تراجنسی مورد بررسی، با آنچه در نوشته های پزشکی وجود دارد متفاوت است. - هویت جنسی و نقش های جنسیتی تحت تاثیر مناطق جغرافیایی و عوامل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی متفاوت است اما هنوز دقیق مشخص نیست که در مورد اختلال هویت جنسی هم همینگونه باشد. - تاکنون هیچگونه آمار رسمی در مورد وضعیت گرایش جنسی افراد طبیعی و دچار اختلال هویت جنسی در مورد جامعه ایران، توسط مجامع مربوطه ارائه نشده است. - به احتمال زیاد سردرگمی نقش جنسیتی در آن دسته از بیماران تراجنسی بیشتر است که به غیر هم جنس زیستی خود گرایش جنسی دارند. - ارزیابی گرایش جنسی در اختلال هویت جنسی دشوار است و ممکن است تحت تاثیر فضای اجتماعی و شرایط فرهنگی قرار گیرد. لینک دانلود مقاله: https://www.sid.ir/paper/16767/fa 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
تحلیل روان‌شناختی بحران هویت قهرمان زن در فرهنگ مردسالار از خلال مطالعة رمان ترس و لرز اثر نوتومب ✍ سعادت نژاد و همکاران، ۱۳۹۹ ♦️تصویر زنان در ادبیات متأثر از نگاه فرهنگ جامعه به جایگاه زنان می‌باشد. ♦️محیط زندگی نه‌تنها تأثیر بسزایی در شکل‌گیری هویت زن دارد بلکه زمینه‌ساز رشد یا مانع پیشرفت او در جامعه است. ♦️مهاجرت نیز به سبب تغییر محیط و الگوهای‌زندگی می‌تواند زمینه‌ساز تغییر هویت باشد. ♦️رمان ترس و لرز، مهاجرت دختری بلژیکی به ژاپن را به تصویر می‌کشد. تفاوت ارزش‌های غرب و شرق، قهرمان داستان را دچار تضاد هویتی می‌کند. ♦️املی نوتومب، نویسندة بلژیکی، آگاهانه به نمود این بحران هویت در نزد قهرمان زن داستان توجه نشان داده است. ♦️در پژوهش حاضر، کشمکش‌های درونی املی، قهرمان داستان و کارکردهای ذهن او از دید روان‌شناختی با رویکردی تحلیلی و با تکیه بر نظریات کارن هورنای بررسی خواهد شد. ♦️هورنای تضادهای درونی افراد را ملاک قرار می‌دهد و مکانیسم دفاعی انسان‌ها را در برابر جامعه به سه خصوصیت مهرطلبی، برتری‌طلبی و عزلت‌گزینی دسته‌بندی می‌کند. ♦️درک بحران هویت املی در جامعة مردسالار، از گذر تحلیلی روان‌شناختی امکان‌پذیراست. ♦️این پژوهش تلاش‌دارد با بررسی تأثیر رفتارهای اجتماعی دیگران و محیط بر شخصیت زن داستان، مکانیسم‌های دفاعی او را در گریز از شرایط نامطلوب اجتماعی، زادة جامعه مردسالار بررسی نماید. لینک متن کامل مقاله: https://jlts.um.ac.ir/article_31775.html 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
✍️ راحله کاردوانی، دکتری مطالعات زنان "تجاوز، ترس و بحران هویت" ✔️ در آغوش درخت و هر فیلم دیگری را می شود از زوایای بسیار متفاوتی تحلیل کرد. این روزها که همه چیز را از نظرگاه هویت زنان نگاه میکنم؛ این فیلم گزینه خوبی برای بحث در مورد اثرات تعرض و تجاوز به زنان بر هویت آنها در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی به نظر رسید. ✔️ در آغوش درخت غالبا از دریچه ی مادری، طلاق و فرزندان طلاق مورد توجه و تحلیل قرار گرفت. اما به اعتقاد من، دال مرکزی این فیلم همان پرده آخر و رمزگشایی از حال روحی زنی است که در اثر تعرضی که به او شده؛ اندوه، اضطراب و ترس بر وجودش غلبه کرده، دچار بحران هویت و آشفتگی روانی شده و این بحران بر رفتارهای او خصوصا در حوزه مادری و همسری اثر جدی گذاشته است. ✔️ شخصیت کیمیا در پاسخ به "من کیستم؟" دچار تردید و سردرگمی است. زیرا تعرض به بدن زن، در حس ارزشمندی و توانایی های معطوف جنسیت اش، تعارض و به هم‌ریختگی ایجاد می کند. ✔️ به همین دلیل است که کیمیا در عرصه اقتصادی و نوع شغلی که اساسا مردانه است، خوش می درخشد اما در درک همسر، پاسخ به نیازهای او و رسیدگی به فرزندانش ناتوان است. او در چالش هویتی ای گرفتار شده که در اثر آن، ابعاد زنانگی اش را پس می زند و گویی از آنها فرار می‌کند. تاثیری که تعرض به بدن زن، با عمق زیاد و تبعات گسترده به دنبال دارد. 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
هدایت شده از Nafisirad
✅"نقش میانجی انعطاف پذیری خانواده در ارتباط بین دینداری با بحران هویت دختران نوجوان" ✍مهری الیاسی و همکاران، ۱۴۰۲ ✨این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری خانواده در ارتباط بین دینداری با بحران هویت دختران نوجوان بر روی ۳۷۱ نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر قم در سال تحصیلی 1400-1401 صورت گرفته است. ⚡️نوجوانی یک دوره بحرانی در تحول انسان است؛ به طوري که در ادبیات گذشته روانشناسی، بحران نوجوانی اغلب به چشم می‌خورد. یکی از چالش های دختران نوجوان بحران هویت است که شامل سردرگمی و ابهام هویت است. 💫عملکرد خانوادگی و به طور خاص، انعطاف پذیری خانواده تاثیر معناداری در دینداری نوجوانان و شکل‌گیری هویت آنها دارد. 💥نتایج نشان می‌دهد مسیرهای مستقیم اثر دینداری بر بحران هویت و اثر انعطاف پذیری خانواده بر بحران هویت معنی دارند. علاوه بر این، انعطاف پذیری خانواده در رابطه بین دینداری با بحران به طور کامل نقش میانجی دارد. 🌟با وارد شدن انعطاف پذیری خانواده به مدل، نقش محافظت کننده دینداری در برابر بحران هویت افزایش می‌یابد. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت انعطاف پذیری خانواده ها می تواند همراه با دینداری در کاهش بحران های هویتی مؤثر باشد. 🌐لینک مقاله https://B2n.ir/h50955 🔺ارتباط با ادمین @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
🔴«دختران ایران» منتشر شد ⭕️داستان‌هایی از زنان تاریخ‌ساز ایرانی 💢در این کتاب سعی شده‏ است برخی از زنانی که تاکنون در تاریخ معاصر ایران کم‏تر دیده و شناخته شده‏‌اند را به‌‏صورت داستانی روایت کند. 💢این زنان عملشان لزوماً شبیه به هم نیست و هرکدام کاری انجام می‌‏دهند، اما یک روح گرم و گیرا، همۀ آن‏ها را شبیه هم کرده‏ است. در وجود هریک از این زنان، شمعی است که از اسارت رکود، جهل، سرگردانی و سرگرمی رهایی یافته و روشن شده و خود می‌‏تواند شمع‌‏های خاموش دیگر را روشن کند. زنانی روشن و روشنایی‏‌بخش و مثال‌‏زدنی برای زنان و مردان. 💢کتاب دختران ایران، جلد اول از مجموعۀ روایت زن ایرانی است که به بازنمایی زندگی زنان تاریخ‌‏سازی که هرکدام به ‏نحوی در رشد و پیشرفت این مرز و بوم مؤثر بوده‌‏اند، پرداخته است. ✍️ به قلم: جمعی از نویسندگان 🔰 انتشارات راه یار 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02