eitaa logo
مطالعات هویت زنان
391 دنبال‌کننده
90 عکس
18 ویدیو
23 فایل
Women's identity studies 📚 این کانال در صدد ارائه جستارهای علمی و معرفی مطالعات صورت گرفته در مسأله هویت زنان است. مشاور علمی کانال: @Kardavani1362 ادمین کانال: @nafisirad
مشاهده در ایتا
دانلود
image_2023-11-18_13-41-10.png
44K
✅ ارتباط سازگاری اجتماعی مادران با هویت جنسی فرزندان ✍️ تالیف: مظفری پور و همکاران، 1395 📍جمعیت مورد مطالعه: 40 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال هویت جنسی مراجعه کننده به انستیتو روان پزشکی تهران و 40 مادر دارای فرزند عادی 🔹اختلال هویت جنسی (TS) یکی از مسائل مهم خانوادگی و اجتماعی به ویژه در دو دهة اخیر است. این پدیدهه معنای اشتیاق به زیستن و پذیرفته شدن به عنوان عضوی از جنس مخالف است که معمولا همراه با احساس ناراحتی و نارضایتی در مورد جنس آناتومیک خود است و تحت تاثیر عوامل مختلف ارثی، هورمونی و مغزی ایجاد می شود. 🔹بر اساس مطالعات مختلف، TS در فرزندان در ارتباط با سازگاری اجتماعی مادران قرار دارد. بطوریکه این مادران دارای سازگاری اجتماعی کمتری نسبت به مادران با فرزند عادی هستند. 🔹 سازگاری اجتماعی بر اساس شاخصه هایی همچون فعالیت روزمره، فعالیت اجتماعی، روابط با اقوام، روابط زناشویی، روابط والدینی، روابط خانوادگی و وضعیت اقتصادی سنجیده می شود. 🌀لینک کانال: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9505-fa.html 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
image_2023-11-19_08-07-48.png
63.2K
📗و این‌گونه است زینب (س) ✍️به قلم سیدنورالدین جزایری، انتشارات کتاب جمکران 🔹امروزه، کتاب‌های بسیاری با موضوع خصوصیات اهل‌بیت (ع) منتشر شده است. با نگاهی گذرا به منابع مورداستفاده این کتاب‌ها متوجه خواهیم شد که نویسندگان برخی از این کتاب‌ها بدون تحقیق و ارزیابی مستندات کتاب خود را منتشر کرده‌اند؛ بنابراین، نیاز به کتاب‌هایی که با تحقیق و تفحص روایات مرتبط با اهل‌بیت (ع) را به کار برده باشند، در این انبوه کتاب‌های احساس می‌شود. 🔹«و این‌گونه است زینب (س)» کتابی به قلم سیدنورالدین جزایری از مجتهدین محقق قرن چهاردهم هجری است که محمود سوری آن را بازنویسی کرده است. این کتاب که اسناد آن مورد تأیید علمای نجف است، به همت انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است. 🔹آیت‌الله جزایری در این کتاب تلاش کرده‌اند با ذکر چهل ویژگی از ویژگی‌های حضرت زینب (س) شخصیت والای ایشان را به جهانیان معرفی کنند. مخاطبان با نسخه بازنویسی‌شده از این کتاب مواجه خواهند شد؛ زیرا ادبیات به‌کاربرده‌شده توسط نویسنده متعلق به زمان ایشان بوده است و از همین روی، درک آن برای آحاد مردم امروز دشوار است؛ بنابراین، در این کتاب تلاش شده است با حفظ اصالت متن ادبیات آن بروز شود و منابع به‌صورتی دقیق‌تر ارجاع داده شود. (س) 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
"اختلال هویت جنسیتی و ابعاد اجتماعی آن: بررسی پدیده نارضایتی جنسی در ایران" ✍نویسنده: فاطمه جواهریان، زینب کوچکیان، ۱۳۸۵. 🔹هويت جنسي كه بخش قابل ملاحظه‌اي از هويت هر انسان را تشكيل مي‌دهد، دربردارنده تصويري است كه هر فرد به عنوان يك مرد يا زن از خود دارد. 🔸به طور معمول مختصات جنسي و جنسيتي مردم با يكديگر هماهنگ است، اما گاهي مختصات جنسي و جنسيتي افراد با يكديگر ناسازگار است. در ادبيات علمي براي اين شرايط از اصطلاح Trsnssexuality استفاده مي‌شود. اين اصطلاح به واژه‌هاي متفاوتي همچون نارضايتي جنسي، تغييرجنس‌خواهي، روان تغييرجنس‌خواهي، تبدل‌خواهي جنسي، دگرجنس‌خواهي ترجمه شده است. 🔹هرچند شمار افراد مبتلا به وضعيت نارضايتي جنسي نسبت به مبتلايان به بيماريها و اختلالات ديگر اندك است، اما از آنجا كه اين شرايط بر نظام شخصيتي و رفتاري و در نهايت بر سازگاري اجتماعي افراد تأثير مي‌گذارد و مي‌تواند به يك منبع بحران هويت تبديل شود. 🔸پدیده نارضایتی جنسی و گرایش به تغییر جنس در ایران هم از نظر زمینه های شکل گیری و هم از نظر ابعاد اجتماعی- فرهنگی دارای آثار اجتماعی است. 🔹این پژوهش با روش پیمایش و بر اساس مصاحبه با کارشناسان مسئول ساماندهی به پدیده تغییر جنس و مصاحبه های نیمه ساخت یافته با ۴۰ نفر از ناراضیان جنسی انجام شده است. 🔸یافته ها و نتایج حاکی از آن است که هرچند نارضایتی جنسی و اقدام برای تغییر جنس در نظام حقوق ایران امری مجاز است، اما افراد مبتلا به این وضعیت در حوزه خصوصی و عمومی با مشکلات اجتماعی و فرهنگی متعددی مواجه هستند. 🔹در نظام فقهی و حقوقی ایران، افراد نارضای جنسي که به تغییر جنسیت می پردازند، براي تحصيل، ازدواج و اشتغال با مانع قانوني خاصي مواجه نيستند، اما مشكلاتي كه با آن مواجه‌اند بيشتر جنبه فرهنگي ـ اجتماعي دارد. فقدان ارتباط رضایت‌بخش با خانواده، اطرافيان و مردم، مورد سوءظن و قضاوت های منفی بودن، عدم برخورداری از یک نظام حمایتی، مشکلات زیستی و بروز انحراف های رفتاری همچون خودکشی، فرار از خانه، پناه بردن به روابط جنسی نامشروع و غیره از جمله این مشکلات است. 🌀لینک مقاله: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2054-fa.html 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔺مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان @identity02
image_2023-11-25_09-37-38.png
258.6K
🎞 حرف های زنانه؛ 2022 🎬 این داستان قبل از اینکه به دنیا بیایی به پایان می رسد... ♦️فیلم سینمایی Wemon Talking که یک درام فمینیستی است، بر اساس رمانی به همین نام و با الهام از رویدادهای حقیقی جامعهٔ منونایت ساخته شده‌است. ♦️در سال ۲۰۱۰، هشت زن از مستعمره منونایت منزوی، پس از این‌که فاش شد مردان جامعه آن‌ها سال‌هاست که شبانه به زنان جامعه مواد مخدر داده‌اند و به آن‌ها تجاوز جنسی کرده‌اند، در تلاش‌اند تا واقعیت‌شان را با ایمانشان آشتی بدهند. ♦️مجتمع مسیحیان محافظه‌کار منونایت؛ که در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی، به محل رخداد جنایاتی هولناک اما خاموش تبدیل شده‌بود. جایی که بیش از صد زن و دختر، پس از بی‌هوشی در خواب به سبب حمله‌ی شیمیایی، مورد تجاوز گروهی از مردان قرار می‌گرفتند. پس از سال‌ها فریب و سرکوب زنان با بهانه‌ها و خرافاتی مثل عقوبت الهی یا دخالت شیاطین، زنان کلونی بالاخره عاملان حملات شبانه را می‌شناسند، و در واقعیت و سال ۲۰۱۱، دادگاهی هم برای محاکمه‌ی متجاوزان برگزار می‌شود. ♦️فیلم حرف های زنانه، استعاره‌ای بزرگ است. تقریبا هر عنصری از فیلم را می‌توان ورای نقش ظاهری و عینی‌اش، نماد چیزِ دیگری دانست. ♦️«حرف زدن»، همان روایت‌گری افشاگرانه‌ی قربانیان تجاوز را نمایندگی می‌کند، و تلاش زنان برای تصور جهان مطلوب‌شان، هدف غایی مبارزات علیه تبعیض جنسیتی را. لینک فیلم: https://ifilo.net/v/ez9WH6R 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
رهبر انقلاب، ۱/۹/۱۴۰۲ 🔷 تشکر میکنم از بانوان ورزشکار‌. از آن بانویی که با حجاب کامل، پرچم این دوره از ورزش های آسیایی را حمل کرد و در مقابل یک دنیا، هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان داد. 🔷 تشکر می کنم از آن بانوی ورزشکاری که در هنگام اعطای مدال، حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد. 🔷 تشکر میکنم از‌ آن بانویی که با کودک نوزاد خودش، در آغوش، رفت روی سکّو و مدالش را گرفت؛ این یک حرکت نمادین است؛ این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
✅"رابطه کنش سبک های تفکر و سبک های هویت" ✍نویسنده: بهرام جوکار، ۱۳۸۵. ▪️این پژوهش، با بهره گیری از نظریه خودگردانی ذهنی استرنبرگ و مدل سبک های هویت برزونسکی، بر روی ۲۳۹ نفر از دانشجویان دختر (113 نفر) و پسر (126 نفر) رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز، چگونگی ارتباط سبک های تفکر و سبک های هویت را مورد بررسی قرار داده است. ▫️مطابق مدل برزونسکی، سبک های هویت عبارتند از: اطلاعاتی، هنجاری و گسیخته - اجتنابی. 🔸این سبک‌ها به راهبردها یا فرآیندهای برخورد با تعارض‌های هویت اشاره دارند. به عبارت دیگر، سبک‌های هویت، ترجیح نسبی افراد برای به کارگیری شیوه‌های خاص حل مسائل هویتی و پردازش اطلاعات مربوط به خود است. ♦️افرادی با سبک اطلاعاتی در برخورد با مسائل هویتی به شیوه کنشی عمل می کنند. این سبک با ویژگی هایی همچون مسئله مداری، هوشیاری در تصمیم گیری، استقلال در قضاوت و غیره رابطه دارد. ♦️در سبک هنجاری فرد در برخورد با مسائل به شیوه واکنشی عمل می کند. ویژگی هایی همچون، وظیفه شناسی، کمک خواهی، نابرابری در برابر ابهام و غیره ارتباط دارد. ♦️افرادی با سبک گسیخته_ اجتنابی اهمال کار هستند و تا حد ممکن سعی در به تاخیر انداختن موقعیت‌های تعارض انگیز و تصمیم‌گیری دارند. این سبک هویت با هیجان‌مداری، خود معلولی، راهبردهای نامطلوب تصمیم گیری و غیره مرتبط است. 🔹یافته های پژوهش وجود رابطه میان سبک های تفکر و هویت را نشان می دهند. نتایج حکایت از آن دارد که هر یک از سبک های هویت، توسط نیم رخ متفاوتی از کنش سبک های تفکر پیش بینی می شوند. 🌀لینک مقاله: https://www.sid.ir/paper/120343/fa 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
"تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید" ✍نویسنده: آنتونی گیدنز، ۱۳۷۸. 🔹اين کتاب براي نخستين بار ارتباطی مطلوب بين مجموعه‌ي آثار آنتوني گيدنز درباره‌ي جامعه‌شناسي تجدد و روان‌شناسي انسان مدرن برقرار می سازد. 🔸مسئله تجدد به صورت یکی از مباحث بنیادین جامعه شناسی در سال های پایانی قرن بیستم درآمده است. تجدد تغییراتی ریشه ای بر کیفیت زندگی روزمره پديد می آورد و بر خصوصی ترین وجوه تجربیات فرد تاثیر می گذارد. 🔹تجدد به عنوان نوعی نهاد اجتماعی است که به طور مستقیم با زندگی فردی و با "خود" در هم می آمیزد. در واقع یکی از ویژگی های متمایز تجدد عبارت است از تاثیرات متقابل فزاینده بین دو "حد نهایی" برون مرزی و درون مرزی یا به عبارت دیگر، بین تأثيرات جهانی و گرایش های درونی. 🔸" خود" مفهوم منفعلی نیست که صرفا تحت تأثيرات بیرونی شکل گرفته باشد؛ بلکه افراد ضمن ساختن و پرداختن هویت شخصی خویش، صرف نظر از کیفیت محلی یا موضعی اعمال و افعال آنها، به طور مستقیم در ایجاد و اعتلای بعضی از تأثيرات اجتماعی جهانی نیز مشارکت دارند. 🔹عصر تجدد کنونی، نوعي بازتابندگي گسترده‌ي نهادهاي نوين اجتماعي است که بر رخدادهای نزدیک و بر خصوصی ترین وجه فرد "خود" نفوذ کرده و تاثیر می گذارد. امروزه گرايش محسوس نهادهاي جديد به جهاني‌شدن، همراه با تغيير شکل زندگی اجتماعی، پیامدهای ژرفی را بر فعالیت ها و به ویژه "هویت شخصی" افراد داشته است. 🔺ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔻مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔کانال مطالعات هویت زنان: @identity02
✍️ هویت جنسی زن در فیلم ابلق 🎬 فیلم ابلق آخرین ساخته نرگس آبیار است که به موضوع "تعرض به زنان" می‌پردازد. وجه مشترک و پررنگ فیلم‌های آبیار، توجه به مسائل اجتماعی زنان است. او اینبار نیز از دریچه نگاه زجر کشیده ی یک زن؛ روایت گر خشونت، آزار و ستم روا شده به زنان قصه‌اش است. ♦️ابلق مانند اکثر فیلم‌های دهه نود که سردمدار ژانر فلاکت و بدبختی در قشر پایین جامعه هستند، داستان خود را حول خانواده‌ای فقیر در محله‌ای به نام زورآباد روایت می‌کند. ♦️ابلق زنی را روایت می کند که در مقابله با رنجی که متحمل می شود، هیچ قوه‌ای را به فعل تبدیل نمی‌کند و نمی تواند تبدیل به یک قهرمان کنشگر شود. ♦️ترسیم یک الگوی زنانه با شخصیتی ستم دیده و مظلوم اما بدون کنشِ اجتماعیِ صحیح، مهمترین محور ابلق است که می خواهد پیامدهای زندگی زنی عفیف در کنار همسری بی مسئولیت و جامعة ای مملو از مردانی اغواگر با اشتهایی سیری ناپذیر را نشان دهد و در این کار موفق بوده است. ♦️ابلق که به معنای سیاه و سفید است، بخشی از جامعه ی زنان و سکوت آن‌ها در مقابل خشونت، بی احترامی، تبعیض، سختی کار، ظلم به دیگر زنان و تعرض را روایت می کند. ♦️کاری که جامعة سرکوب گر نسبت به زن در نهایت امر انجام می دهد، قربانی کردنِ خودِ قربانیست.. و این نتیجة نهایی ابلق در مورد هویت بحران زدة یک زن در مقابل محیط ناایمن اجتماعی است که با مردانی به اصطلاح آبرودوست و مصلحت اندیش، مدیریت و توجیه می شود. 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
نشست آنلاین تحولات هویت محور در مناسبات فرهنگی جدید خانم علاسوند.mp3
11.28M
«تحولات هویت محور در مناسبات فرهنگی جدید» 🎙سخنران: خانم دکتر علاسوند 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02
زن فلسطینی؛ زن انقلاب اسلامی ✍ زهرا راد ✅زنانگی چون مردانگی، یک عنصر تأثیرگذار در ساخت جامعه، تاریخ و تمدن بشری است و سهم تأثیر مهم و بنیادینی در تولید فرهنگ و ایجاد بخش نرم افزاری تمدن بر عهده دارد. تاریخ بشر نشان می‌دهد که سخت افزار اجتماع و تمدن بشری را مردان به پاداشتند اما این کالبد سخت و مستحکم به دمیدن روح حیات زنانه، زندگی می‌یافت و بدون آن تمدن بشری برپا نمی‌شد؛ روح نرم زنانه دریک امتزاج تکوینی و طبیعی با خلقت مردانه، به تاریخ و تمدن بشری رنگ پاشیده و آن‌را از سکون به حرکت آورده است. ✅انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان رستاخیز حیات دینی در عصر مرگ خدا، و خدایی انسان بر کره زمین، طرح جدیدی از حیات زنانه به جهانیان ارائه داد؛ تصویری که نقطه اوج آن همان وجه رهاییش از همه غل و زنجیرهایی است که جهان غیرموحد را با آن، به بند اسارت کشیدند. هویت مستقل مومنانه که زن را از انقیاد مردان در جهان سنت از یک‌سو و جدال و خصوت و مبارزه بی‌پایان باز هم با مردان، از سوی دیگر می‌رهاند.زن انقلابی با تکیه بر سرمایه تکوینی زنانه و عبودیت الهی در سرسپردن به دستورات الهی که در تناسب همان تکوین زنانه صادر شدند، کمال انسانی خویش را باز می‌یابد و جایگاه روشنی در منظومه حیات بشری، مبتنی بر عدالت و نه لزوماً تساوی، برای خویش تدارک می‌ببیند. ✅سال‌های مبارزه تا پیروزی انقلاب و بعدها در دوران دفاع مقدس، فرصت مغتنمی بود تا زن انقلاب اسلامی در صحنه حیات اجتماعی-تاریخی خویش، دوباره متولد شود؛ تا با هویت مومنانه‌اش در بستر انقلاب تحقق یابد. ✅ انقلاب اسلامی با «ایده عبودیت الهی برای انسان در حیات فردی، اجتماعی و تمدنی» زیست جهان تازه‌ای را، در یک بازه زمانه کوتاه برساخت کرد و نمونه عینی و زنده‌ای از زن موحد، پیش‌روی جهانیان ‌نهاد و این‌چنین امکان وقوع این نسخه‌ فاخر از حیات زنانه در عصر مدرن را اثبات نمود که «ادل الدلیل علی امکان شیء وقوعه». ✅طرح «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تلاشی نظری در راستای تعیین افق حرکت زن انقلاب اسلامی، نافی الگوی شرقی و غربی از زن و معرف الگوی انقلابی است که این‌گونه تعریف شده است: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و درخدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، از زن نه شرقی، نه غربی است.» ✅این تعرف نشان می‌دهد که زن انقلاب اسلامی با دو ویژگی شناخته می‌شود. یکی این‌که هویت مستقلی دارد اما به هیچ محدوده جغرافیایی، تعلق ندارد. پس این زن می‌تواند در هرجای عالم زیست کند اما انقلابی باشد. زن انقلابی هویت مومنانه دارد و و خود را در جهان هستی در نسبتی موحدانه با خدای متعال می‌بیند و به این تناسب در گرو تکلیف الهیش در عینیت جهان، دست به عمل بزند. ✅نکته دیگر این‌که این الگو، زن انقلابی را در افق تمدنی تعریف می‌کند و او را نماینده یک تمدن که داعیه جهانی شدن دارد، معرفی می‌کند. زن انقلاب اسلامی وظیفه ساخت تمدن اسلامی را به عهده دارد و این وظیفه را در ساحت زنانه انجام می‌دهد. زن انقلابی ، فرهنگ دینی را در سخت افزار تمدن دینی جریان می‌دهد. https://www.hawzahnews.com/news/1118672/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B2%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C 🔻ارتباط با ادمین: @nafisirad 🔸مشاور علمی کانال: @kardavani1362 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔@identity02