eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.2هزار دنبال‌کننده
709 عکس
64 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع ادمین @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 وام‌های دولت برای ساخت منازل روستایی، اعطای سند مالکیت و برپایی ضوابط روستاسازی که توسط دهیاران به اجرا ‏گذاشته شد، و نیز کوشش‌های بنیاد مسکن از جمله در پیشبرد طرح‌های هادی روستایی بر رونق مذکور افزود تا جایی که به ‏پدیده مهاجرت فراغتی سرمایه‌گذارانه به روستاها مبتلا شدیم. ‏ 💠 و طبیعتا می‌دانیم که مهاجرت معکوس از شهر به روستا ارتباط چندانی با مهاجرت برای تفریح همزمان با سرمایه‌گذاری در ‏ملک ندارد. گو اینکه در مواردی شهرنشینان صاحب ملک روستایی موفق به در اختیار گرفتن شوراهای اسلامی روستا شده و ‏دامداران را به حاشیه روستاها فرستادند تا معابر آسفالت شده روستا از گزند حیوانات اهلی دور بماند.‏ 💠 مروری بر تجارب کشور طی یک دهه گذشته نشان می‌دهد تبدیل هرچه بیشتر زمین‌های زراعی (بالاخص مواردی که در ‏حاشیه شهرها به عنوان مراتع تامین‌کننده غذای دام و نیز زمین‌های کشت دیم مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند) به ویلاهای ‏شخصی که معمولاً با کاشت درختان میوه برای مصارف شخصی، ایجاد حوضچه‌‌های تزئینی، و بعضاً استخرهای تفریحی همراه ‏است بر چالش‌های کشور در حوزه آب و انرژی و همچنین تامین گوشت و نهاده‌های دامی خواهد افزود. با این مقدمات، ‏مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، دو هدف آشکار را تعقیب کند: ‏ اول) افزایش تعطیلات با شعار گسترش عدالت و حمایت از خانواده که عمدتاً ایجاد مشابهت و یکسان‌انگاری میان کلانشهر ‏تهران با سایر نقاط کشور را به ذهن متبادر می‌کند، و تصور می‌شد که می‌تواند برای عموم ساکنان کشور ایران جذاب باشد. ‏ دوم) ایجاد وجه اشتراک میان تعطیلات در ایران با سایر جوامع که متاثر از تقویم کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی ‏روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیل رسمی خود قرار داده‌اند.‏ 💠 با عنایت به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد در صورت تصویب لایحه کنونی شاهد پیامدهای زیر خواهیم بود:‏ ‏۱- گسترش مراجعه شهروندان به مناطق خوش آب و هوا، حاشیه شهرها، ییلاقات، روستاهای پدری، شهرهای زادگاه و... ‏به‌منظور استفاده فراغتی- سرمایه‌گذارانه از زمین‌های موجود.‏ ‏۲- افزایش هرچه بیشتر قیمت زمین و ملک و در نتیجه بالا رفتن تصاعدی هزینه تامین مسکن برای خانوارهای مستاجر و ‏زوج‌های جوان در شهرهای کوچک، شهرستان‌ها و روستاها.‏ ‏۳- افزایش هرچه بیشتر تقاضا برای تامین سکونتگاه‌های تفریحی- سرمایه‌گذارانه برای شاغلان بخش‌های دولتی و خصوصی ‏در واحدهای استانی.‏ ‏۴- گسترش چشمگیر زیان‌های زیست‌محیطی تعطیلات آخر هفته از جمله تغییر کاربری هرچه گسترده‌تر زمین‌های ‏کشاورزی، کمبود آب، فرونشست زمین و غیره.‏ ‏۵- بلوکه شدن سرمایه‌های خرد در دلالی زمین و ملک، بعلاوه افزایش هزینه‌های تولید به دلیل کاهش ساعت کار در ‏بخش‌های تولیدی، بخش خصوصی و....‏ ‏۶- افزایش مصرف حامل‌های انرژی به‌منظور حمل‌ونقل شهروندان در روزهای پایانی هفته، تامین گرمایش و سرمایش ویلاها و ‏سکونتگاه‌های مورد استفاده در تعطیلات جمعه و شنبه.‏ ‏۷- تبدیل شدن تأمین ناهار کارکنان دولت به یکی از مسایل متعدد دستگاه‌های دولتی در مناطق مختلف کشور.‏ ‏۸- بدون تردید افزایش تعطیلات آخر هفته چنانچه با وجود بسترهای حمل‌ونقل هوایی و ریلی همراه نشده و بلیط هواپیما و ‏قطار به دلیل گرانی قیمت و کمی ظرفیت در اختیار عموم هموطنان قرار نگیرد، نمی‌تواند به افزایش گردشگری بینجامد بلکه ‏غالباً سبب افزایش سفر خودرویی به مقاصد قریب‌المسافت خواهد شد.‏ ‏۹- افزایش فشارها برای حذف تعطیلی مناسبت‌های مذهبی پس از آنکه از یکسو، تعطیلات پایان هفته با استقبال عمومی ‏مردم مواجه شده و به یکی از حقوق شهروندی غیرقابل بازگشت تبدیل شود و از سوی دیگر، مجدداً طرح شعار زیادی ‏تعطیلات به عنوان یکی از موانع توسعه و هماهنگی با تجارت جهانی در حالی مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد که ‏عرفی‌شدن سبک زندگی جامعه با شتاب کنونی تداوم یابد.‏ 💠 سرانجام، مجموع شرایط پیش‌گفته نشان می‌دهد ایده افزایش تعطیلات آخر هفته با راهبرد جهش تولید در تعارض قرار ‏دارد. 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔶🔹افزایش تعطیلی و منافع ملی 🔸از کمیسیون اجتماعی مجلس خبر می‌رسد این کمیسیون، روز شنبه را برای دومین روز تعطیل هفته در نظر گرفته و قرار است این پیشنهاد به صحن علنی برود و مورد بررسی نمایندگان قرار بگیرد. درباره موضوع تعطیلات هفتگی چند نکته باید مورد توجه قرار گیرند. 1- این موضوع در سال‌های آخر رژیم پهلوی هم مطرح بود و عده‌ای تلاش می‌کردند علاوه بر تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی، تعطیلی شنبه را هم به تعطیلی هفتگی اضافه کنند ولی با خشم مردم مواجه شدند و نتوانستند آن را عملی نمایند. 2- استدلال آن زمان هم همین استدلالی بود که اکنون برای اضافه کردن شنبه بر تعطیلات هفتگی می‌شود. آن زمان هم می‌گفتند مراودات ایران با جهان خارج به دلیل تعطیل بودن شنبه و یکشنبه در خارج و تعطیلی جمعه در ایران به مدت سه روز مختل است و این مدت باید کم شود تا این اختلال کاهش یابد. 3- بنای طرفداران تعطیلی شنبه در آن زمان این بود که بعد از مدتی با همین استدلال، یکشنبه را نیز به تعطیلات اضافه کنند و جمعه را حذف نمایند. 4- مخالفان در زمان رژیم پهلوی، طرح تعطیلی شنبه را به عوامل نفوذی صهیونیسم در ایران نسبت می‌دادند و همین امر یکی از عوامل خشم مردم و عقب‌نشینی رژیم از انجام این کار بود. از نظر افکار عمومی، آن اقدام در آن زمان کاملاً مشکوک بود. 5- اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 17 مقرر داشته «مبدا تاریخ رسمی کشور هجرت پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه وآله وسلم) است و تاریخ هجری شمسی و هجری قمری هر دو معتبرند اما مبنای کار ادارات دولتی هجری شمسی است. تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است» در واقع حساسیتی است که اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی نسبت به تلاش مشکوک رژیم شاه برای حذف تاریخ هجری و رسمی کردن تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه نشان داده‌اند. 6- براساس اصل 17 قانون اساسی، تعطیل رسمی هفتگی کشور، روز جمعه است و روز دیگری نمی‌تواند تعطیل رسمی هفتگی باشد نه شنبه و نه پنجشنبه مگر با تغییر قانون اساسی و مجاز دانسته شدن آن در قانون اساسی جدید. اینکه گفته شود تعطیل رسمی هفتگی بودن روز جمعه از نظر قانون اساسی به معنای حصر نیست، نوعی توجیه غیرموجه است که برای دور زدن قانون اساسی صورت می‌گیرد و چنین روش خطرناکی می‌تواند راه را برای بسیاری از اقدامات خلاف قانون اساسی باز کند. 7- مخالفین تعطیلی شنبه علاوه بر نکات مورد اشاره در بعضی از بندهای قبلی، بر این نکته نیز تمرکز می‌کنند که انجام امور تجاری و اداری و سایر معاملات با جهان خارج، همانطور که تاکنون انجام شده باز هم بدون آنکه شنبه تعطیل رسمی هفتگی شود قابل انجام است. مهم‌تر اینکه در دنیای امروز که ارتباط حرف اول را می‌زند و تجارت و تعامل برای طرف‌های جهانی اهمیت فوق‌العاده دارد، آنها آمادگی دارند با استفاده از عوامل انسانی کشیک شبانه‌روزی و ایام تعطیل و بهره‌گیری از ابزارهای پیشرفته تمام امور را انجام دهند و مانع به وجود آمدن اختلال در کارها شوند. آنها همین روش را حتی برای تعطیلات رسمی غیرهفتگی ما نیز بکار خواهند بست. 8- فارغ از اینکه اضافه شدن یک روز بر تعطیلی رسمی هفتگی شامل روز شنبه باشد یا پنجشنبه، اصولاً اصل افزودن بر تعطیلی رسمی هفتگی اقدام نادرستی است. زیرا این اقدام به معنای اضافه شدن 52 روز بر تعطیلات موجود خواهد شد و چنین افزایشی برای کشوری مثل ایران بهیچوجه به صلاح نیست. ایران کشوری است که به فعالیت کاری فراوان در زمینه‌های مختلف نیاز دارد تا بتواند خود را به مراحل پیشرفت صنعتی قابل قبول برساند. چنین کشوری به کار نیاز دارد و بیکاری و کم‌کاری برایش سم مهلک است و با منافع ملی منافات دارد. 9- با توجه به واقعیت‌های مطرح شده، به نظر می‌رسد راه درست اینست که مجلس شورای اسلامی موضوع افزودن یک روز بر تعطیلات رسمی هفته را فعلاً کنار بگذارد و به اموری که موجب رشد و پیشرفت همه‌جانبه کشور می‌شوند بپردازد. 10- شرایط مجلس یازدهم که در حال سپری کردن روزهای پایانی خود می‌باشد ایجاب نمی‌کند به موضوع حساس افزودن به تعطیلی رسمی هفته بپردازد. بهتر است این مجلس از افزودن برگ دیگری بر کارنامه نه چندان مطلوب خود پرهیز نماید. https://jepress.ir/index.php?newsid=329301 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️تعطیلی شنبه، به نفع مردم یا به نفع اقلیت سرمایه داری؟! 🔻نابودی بازارهای خرد و شکستن کمر تولید به بهانه ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی 🔸مناظره حجت الاسلام سیدعلی موسوی (استاد دانشگاه) و علیرضا مناقبی (رییس مجمع واردکنندگان) برای دیدن ویدیوی کامل این مناظره کلیک کنید. . 🔴 👇 @bidariymelat
تکذیبیه دفتر مراجع پیرامون تعطیلی شنبه 🔻به گزارش خبرگزاری مهر استفتایی از دفاتر مراجع درباره تعطیلی شنبه گرفته نشده است و حسب تذکر این دفاتر اگر شخصی مدعی استفتایی است باید متن مکتوب ممهور به مهر دفاتر را عرضه نماید. 🔻جالب اینجاست که آقای پیرهادی گفته از دفتر حضرت آیت‌الله «سیدمحمدعلی علوی گرگانی» به صورت کتبی درباره این موضوع استفتاء گرفته‌، حال آنکه این مرجع تقلید اسفندماه ۱۴۰۰ بر اثر ایست قلبی در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفته‌اند و بحث تعطیلی شنبه هم یک بحث نوین و مستحدث است و قاعدتاً خود این مرجع عالی‌قدر و درگذشته پاسخگوی این سؤال جدید نبوده است. برای مشاهده متن کامل این تکذیبیه کلیک کنید. https://www.mehrnews.com/news/6106302/%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مقدمه: افزایش تعطیلات هفتگی از آن دست تصمیمات بنیادینی است که سهم بسزایی در بنیاد الگوی زیستِ ایرانیان خواهد داشت. سهمی که لایه‌های عمیقی داشته و پیامدهای مثبت و منفی آن در درازمدت رخ خواهد نمود. برخلاف تصور رایج، تصمیم‌گیری در رابطه با تعطیلات یک موضوع بسیار مهم و پیچیده است. بی‌راه نیست اگر بگوییم تصمیم‏گیری در رابطه با تغییر تعطیلات (میزان و روز آن)، تصمیم گیری برای یک امر دینی، تاریخی، تمدنی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، جغرافیایی ،... است. با رصد و مرور تعداد بالایی از گزارش‌های رسانه‌ای در شش ماهۀ اخیر (بیش‌ از 100 گزارش)، متوجه می شویم، اضافه‌شدن روز شنبه به تعطیلات و تقلیل و فروکاستن مساله تجارت به اضافه شدن یک روز تعطیلی توسط جریانی است که به‌واسطه حضور در ساختارهای رسمی و قدرت رسانه‌ای، بیش‌ترین پوشش رسانه‌ای را یافته و مورد حمایت قرار گرفته است. این در حالی است که بررسی علمی و کارشناسی مساله ابعاد و زوایای مغفولی را نمایان میکند که تصمیم گیری در این خصوص را با مخاطرات جدی مواجه میکند. برخی از مهمترین نکاتی که در این بین باید مورد توجه قرار بگیرد به شرح ذیل است. (به پیوست گزارش تفصیلی تقدیم میگردد) - ساده‌نمایی مسأله یا بزرگ ‌نمایی راه‌حل تعطیلی شنبه در اقتصاد ایران: همانطور که آمار های تجاری ما نشان می دهد، 85 درصد تجارت خارجی ما با 10 کشور بوده و این که ارتباط تجارت خارجی ما با جهان (200 کشور) با اضافه شدن یا کم شدن یک روز کاری فلج خواهد شد، در بحث تجارت خارجی بیشتر به یک جوک شباهت دارد تا یک واقعیت خارجی؛ چرا که به علت تفاوت زمانی کشورها با یکدیگر، عملا همه کشورها امکان تعامل در ساعات مشترک اداری با بسیاری از کشورها را ندارند، اما حجم تجاری سنگینی میان آنها برقرار است. اساسا متغییرهای اصلی و مهم در اضافه یا کم شدن حجم تجارت خارجی یک کشور به موضوعات بسیار مهمی مانند اقتصاد سیاسی حاکم بر جهان، وضعیت سیاسی و ارتباطات سیاسی میان کشورها، تدارک زیرساخت های ملی و بین المللی، ... وابسته است و که متغییر اضافه یا کم شدن یک روز تعطیلی برای افزایش چند ساعت اداری مشترک، تقریبا هیچ اثر ملموسی را نمی توانند بر تجارت خارجی ما داشته باشند. درواقع در یک عملیات رسانه گسترده توسط یک صنف خاص، علل متعدد و اصلی مشکلات مذکور، به عدم هم‌پوشانی تعطیلات، فروکاسته شده و پیچیدگی‌های دیگر موضوع، و علل آن، مورد غفلت واقع شده است. ایدۀ «کاهش و یا رفع مشکلات اقتصادی، با کاهش یک‌روزه تعطیلات»، یک بزرگ‌نمایی از اثرگذاری چنین اتفاقی در حل مشکل یا معضل مذکور است - مسکوت‌گذاشتن امکان راه‌حل‌های دیگر: درحال حاضر تدبیر امور در سطوح مختلف از وضعیت‌های فردی تا وضعیت جهانی، در بستر ارتباطات مجازی صورت میگیرد و بسیاری از مشکلاتِ ناشی از فاصله‌های زمانی و مکانی را برطرف کرده ‌است. حتی پیش‌بینی این‌است که مبتنی‌بر هوش مصنوعی، بسیاری از مشکلات ناشی از نیاز به حضور مستقیم نیروی انسانی نیز در ارتباطات و مبادلات کاهش پیدا خواهدکرد. ورود رمز‌ارزها به مبادلات رسمی جهانی نیز جدّی‌بودن مشکل پیش‌گفته را با سؤال جدی‌تری مواجه می‌کند. گو این‌که مبادلات مجازی بینابانکی، معاملات دیجیتال و رمز‌ارزها، خود مانع بروز مشکل مبادلات بوده، یا پاسخی به بزرگیِ چنین مشکلی هستند. از طرف دیگر در حال حاضر 5 شنبه ها در چند استان و به ویژه در تهران به عنوان بزرگترین مرکز مبادلات مالی کشور که حجم اصلی و بالای تبادلات مالی در آن اتفاق می افتد، تعطیل بوده و اگر اثراتی این تعطیلی داشته، مر بوط به قبل است و اضافه شدن استان های دیگر به تعطیلات هفتگی، اتفاق خاص تازه ای را در مبادلات ما رقم نخواهد زد. - بی توجهی به اختلافات زمانی میان کشورها: این مشکل به علت چرخش زمین و تغییر زمان روزانه میان کشورها، یک مشکل عمومی است.به عبارتی نظم شب و روز دو نیم‌کره و فاصله زمانی میان کشورها را نمی‌توان با تعطیل‌کردن، درست کرد. وقتی چندین ساعت اختلاف زمانی میان کشورهای غیرهمسایه و دور برای تنظیم زمان‎های اداری برای همه کشورها متصور است، اضافه یا کم شدن تعطیلات، اثری بر مراودات تعداد زیادی از کشورها نمی‌ تواند داشته باشد.به عنوان مثال اختلاف زمانی 8 تا 12 ساعته میان کشور چین واتحادیه اروپا و امریکا وجود دارد و این اختلاف زمانی مانع از حجم بالای مراودات میان انها نشده است - بی توجهی به عمق مسئله:تغییر تعطیلات،برابر با تغییر تقویم کشور و چارچوب آن است و لذا تمام حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی را دچار تغییرات عمیق و گسترده خواهد کرد.بی توجهی اعجاب آور نسبت به تضعیف قدرت و توان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه برای کشوری مانند ما، یک مسأله بسیار حیاتی است، چراکه اساساً جامعه بدون این توان فرهنگی و اجتماعی، امکان حرکت‌های ایجابی که در راستای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت باشد را از دست خواهد داد.
به‌نظر می‌رسد تجربه کاهش توان فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی در تثبیت ساعات رسمی اداری و حذف عملی و البته تدریجی تنظیم ساعات اوقات شرعی، با قانون کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات و به‌شکل خاص تعطیلی روز شنبه، درحال تکرارشدن است. - عدم برآوردهای دقیق علمی: با توجه به پایین اوردن سزح مباحث در موضوع بسیار مهم تغییر تعطیلات به مباحث کوچه بازاری در فضای رسانه ای، عموما جریان رسانه ای، هیچ برآورد دقیقی از نتایج و میزان اثرات این تصمیم بر اساس آمارهای موجود در سامانه های کشور ارائه نداده اند و فقط در حد کلیات، حجم گسترده ای از نتایج را برای این متغیر ارائه کرده اند که خطر ابتلای به تصمیمات غیرکارشناسی مبتنی بر نفع صنف خاص و نادیده گرفتن منافع ملی را افزایش میدهد. - داشتن آثار منفی مالی برای دولت؛ الف) کاهش متوسط روزهای فعال کارمندان دولت (براوردها نشان می‏دهد کارمندان دولت با اضافه شدن تعطیلات جدید با احتساب تعطیلات نوروز، تعطیلات تابستانه، بین التعطیلی‏ها و مرخصی های استحقاقی و پزشکی، بین 5 تا 6 ماه از سال را تعطیل خواهند بود) همچنین این طرح آثار منفی مالی برای واحدهای تولیدی با بالارفتن هزینه های کارفرمایی و تولید و سر ریز شدن این هزینه‎ها بر قیمت کالاها و خدمات و بالارفتن تورم و افزایش رکود را خواهد داشت. همچنین بلاتکلیفی بخش های خصوصی و مشاغل آزاد با تعطیل شدن بخش های دولتی و اثرات اقتصادی گسترده آن در پیشرفت اقتصادی قابل پیش بینی است. همچنین با توجه به نیمه‌تعطیل‌بودن پنج‌شنبه‌ها درحال‌حاضر و تداوم اثر آن حتی درصورت تعطیلی شنبه در واقع عملا آنچه حداقل در میان مدت با تعطیلات شنبه اتفاق خواهد افتاد، تداوم نیمه تعطیلی 5 شنبه و اضافه شدن تعطیلی شنبه خواهد بود. جمع‌بندی تصمیم‌گیری در رابطه با تعطیلات یک موضوع بسیار مهم و پیچیده است. علاوه‌بر کشف میزان اثرگذاری تعطیلات بر مراوادات اقتصادی که نقطه کانونی استدلال مدافعان تعطیلی روز شنبه است، فهم تعطیلات به فهم زمان، فهم دوره‌های زمانی و اثرات و نتایجی که این‌ها بر ابعاد مختلف زندگی آحاد جامعه دارند، مرتبط است. بی‌راه نیست اگر بگوییم فهم تعطیلات، فهم یک امر تاریخی، تمدنی، دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، جغرافیایی،... و تنظیمات آن‌هاست. به‌طورکلی بهتر است در هر کشور، تعیین تعداد و سامان‌دهی تعطیلات، بر اساس منطق فرهنگی و اولویت‌های نظام سیاسی آن کشور بوده، با یک آگاهی چندجانبه به این حوزه تصمیم‌گیری ورود پیدا کرد. باتوجه به تمام این مقدمات، اگر قرار است تغییر در فهم زمانِ تعطیلیِ هفتگی اتفاق بیفتد، لازم‌است که این تغییر، بیش‌ترین هماهنگی را با فهم زمان فرهنگی داشته باشد و هرقدر از آن دور شود، جامعه از زیست ‌فرهنگی خود دور و دچار به‌هم‌ریختگی در نظام معنایی خواهد شد. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود اگر قرار است به تعطیلی هفتگی اضافه شود، این اضافه‌شدن روز پنج‌شنبه باشد. تغییر فهم دورۀ زمانی هفتگی از نظم فرهنگی به نظم کاری، مبتنی‌بر زمان دنیایی و اقتصادیِ نظام جهانی سرمایه‌داری(با تعطیلی شنبه‌ها)، ما را هرچه بیش‌تر در زیست روزمرۀ داخلی‌مان، در این نظم جهانی مستهلک خواهد کرد و امکان شکل‌دهی به یک نظم تمدنی جدید را از ما خواهد گرفت. البته لازم ‌است برای مشکل مراودات جهانی و کاهش اثرات منفی آن بر اقتصاد ایران، به‌دنبال تدابیر دیگری بود که تا حد امکان خسارت‌های ناشی از این مشکل را کاهش ‌دهد.
متن گزارش توصیفی، تحلیلی در رابطه با لایحه تعطیلات در اسفند1402
📌متن گزارش توصیفی_تحلیلی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس برای (تعطیلات آخر هفته) 🖋هر چند افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز، با استدلال‌های فرهنگی و اجتماعی از قبیل قوام خانواده و فرصت‌های هم‌بودگی خانواده‌ها همراه بود، اما در تعیین روز تعطیلی استدلال‌های ارائه‌شده صرفاً استدلال‌هایی اقتصادی بوده، ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی مغفول ماند. با رصد و مرور تعداد بالایی از گزارش‌های رسانه‌ای در چهارماهۀ اخیر (بیش‌ از 100 گزارش)، متوجه می شویم، اضافه‌شدن روز شنبه به تعطیلات، توسط جریانی است که به‌واسطه حضور در ساختارهای رسمی و قدرت رسانه‌ای، بیش‌ترین پوشش رسانه‌ای را یافته و مورد حمایت قرار گرفته است. در مقابل، درباره تعطیلی روز پنج‌شنبه مطالب چندانی طرح نشده است. با توجه به اهمیت بُعد زمان در زیست و سبک زندگی متأسفانه این زاویه بررسی، مورد غفلتی عجیب قرار گرفته است. 🔸به‌صورت کلی محل نزاع و گفت‌وگوها را می‌توان در دو سطح بیان کرد: 🔴فایل گزارش در لینک زیر 🔽 https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1466 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
❓شنبه یا پنجشنبه 💡 تاملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔍 بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته 🔸 نشست حضوری 🗓 شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ فایلهای صوتی نشست در تاریخ مذکور موجود است.
🎙فایل صوتی نشست: ❓شنبه یا پنجشنبه 💡 تاملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔍 بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته 🎙ارائه اول: دکتر علی مومن آرانی جامعه شناس 🎙ارائه دوم: دکتر مهدی سلطانی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) 🎙ارائه سوم: خانم معصومه اسماعیلی مدیر گروه فلسفه و کلام دانشکده هدی 🎙ارائه چهارم: حجت الاسلام علی محمدی مدیر اندیشکده معنا 🎙ارائه پنجم: حجت الاسلام حسین مهدیزاده مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی 🎙ارائه ششم: دکتر علیرضا شفاه عضوشورای علمی موسسه علم و سیاست اشراق 🎙ارائه هفتم: خانم دکتر معصومه سادات سالک پژوهشگر مرکز پژوهشهای اسلامی معصومیه 🎙ارائه هشتم: دکتر علی سعیدی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم 🎙ارائه نهم: حجت الاسلام سید علی موسوی مدیر پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام) 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔖گزارش تحلیلی 📍دستاوردهای تعطیلی شنبه از افسانه تا واقعیت 🔹پاسخ به 30 پرسش افکار عمومی در رابطه با تعطیلات کشور🔽🔽🔽 https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1490 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
، دهه‌هاست که پاشنه آشیل دستگاه فقاهت ماست. مندرج کردن تعطیلی روز شنبه در ذیل عنوان که سالهاست متأسفانه دیگر کُرکی به کلاهش نمانده، از اول هم دست فرمان جریان توسعه‌گرا بود که ظاهرا موفق هم شده‌اند. در تعطیلی روز شنبه، موضوع اصلا تشبه به کفار نیست، موضوع است و البته نجات اقتصاد ایران، عنوان انحرافی آن ...
❓پرسش فقهی در باب فقه فرهنگ از استاد علی‌اکبر سیفی مازندران با موضوع «تشبّه به کفار و یهود برای منافع اقتصادی» 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
18995.pdf
2.95M
⛔️گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در 28 اردیبهشت 1402❗️ گزارش دیگری در خصوص گزینه های تعطیلی آخر هفته و افکارسنجی صورت گرفته در این خصوص وجود دارد که منتظر اظهارنظر کارشناسی مرکز درباره نسخه نهایی پیشنهاد هم بودیم که به دلایل نامعلومی منتشر نشد؟!؟! ⚠️چکیده: .... این در حالی است که بررسیهای انجام شده نشان میدهد فرضیه تاثیر مثبت توزیع ساعت کاری کارکنان دولت در پنج روز هفته بر افزایش اثربخشی و کارآیی نیروی انسانی دستگاههای اجرایی در سطح استانها و همچنین فرضیه تاثیر مثبت توزیع ساعت کاری کارکنان دولت در پنج روز هفته بر تقویت استحکام خانواده به اثبات نرسیده است. براین اساس پیشنهاد میشود تا زمانی که از وجوه مثبت کاهش تعداد روزهای کاری کارکنان اطمینان حاصل نشده، از تصویب آن پرهیز گردد. همچنین درخصوص کاهش ساعات کاری کارکنان دولت از چهل و چهار ساعت در هفته به چهل و دو ساعت و سی دقیقه، با توجه به میزان ساعات کار کارکنان دولت در ستاد مرکزی دستگاههای اجرایی و تفاوت تبعیض آمیز این میزان با ساعات کار کارکنان دولت در دستگاههای اجرایی سطح استانی و مغایرت قانونی ناظر بر ساعات کاری کارکنان ستاد مرکزی، کاهش یک ساعت و نیم از ساعات کاری کارکنان دولت در لایحه حاضر، بستر مناسبی برای یکسان سازی ساعات کاری کارکنان دولت در سطح ستاد و استان ارزیابی شده و مورد تایید است. بنابراین تصویب کلیات لایحه حاضر، مشروط به اعمال اصالحات پیشنهادی در این گزارش، توصیه میشود. 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔺فارغ از استدلال‌های اقتصادی موافقین تعطیلی شنبه، که مبهم و شتابزده مطرح شده، این طرح از منظر پیوست فرهنگی و اجتماعی، اصلا قابل دفاع نیست و مردود است. 🔺توسعه تجارت و جهش تولید، روش‌ها و راهبردهای مشخص و متعینی دارد و نیازمند چنین تدابیر موهومی نیست. 🔺استفتا از مراجع عظام هم برای ما سوال برانگیز است‌. چرا برای تصمیمات اساسی‌تری همچون حذف ارز ترجیحی و یا تشکیل وزارت بازرگانی، چنین استفتائی صورت نمی‌گیرد؟ اما برای یک تصمیم نامتقن، بلافاصله از علمای عزیز هزینه می‌شود؟ پ.ن.: بنده بخاطر نوبت عمل فرزندم، بیمارستان بودم و در جلسه نهایی رای‌گیری تعطیلی شنبه حضور نداشتم‌. @dr_izadkhah
بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیع می‌دهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟ از نظر داخلی: 1. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است. 2. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست. 3. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. 4. در دراصل 17 قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است : «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است». باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود. قم ، جعفر سبحانی 28 اردیبهشت1403 🌐 وب سایت | اینستاگرام| تلگرام |
دکتر موسی نجفی : "آسیب هویتی " به فرهنگ عمومی یک کشور به مراتب مخرب تر و خطرناک تر از آسیب و "ضرر اقتصادی" ادعایی از سوی کسانی است که تعطیلی شنبه را مطرح کرده اند . سیاستمدارانی که از تاریخ عبرت نمی گیرند مجبور به تکرار تاریخ خواهند شد . http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ...
⚫️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت ✔️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم ☑️ متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی: 🔹با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. 🔹این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. 🔹رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. 🔹در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. 🔹اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. 🔹در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت می‌کنم.
💡چرا عروج سید ابراهیم نسبت به شهادت حاج قاسم، اثر ژرف تری بر جامعه ایران خواهد گذاشت؟ 🖊مهدی افراز 🔸ماجرای شهادت سردار سلیمانی و بدرقه شکوهمند او بی شک یکی از جدی ترین نقاط عطف در تاریخ اجتماعی ایران را رقم زد، بهره مندی این واقعه از یک پیرامون عاطفی، هیجانات قدرتمندی را برای آن آفرید که موجب شد این رخداد به عنوان قله ای دست نیافتنی برای درگیر نمودن نظام حساسیت های جامعه ایرانی قلمداد شود. این امتیاز موجب شد تا پس از وقوع حادثه شهادت رئیس جمهور و همراهانش بسیاری از اذهان درگیر مقایسه ابعاد اثرگذاری این دو رخداد استثنائی باشند. شاید برای قضاوت های قطعی کمی زود باشد اما بنابر وجوه متعددی به نظر می رسد پیامدها و دستاوردهای اتفاق اخیر برای ملت ایران در لایه های شدیداً عمیق تری نسبت به شهادت حاج قاسم، خود را بروز خواهد داد. 🔹وجه اول؛ شهادت حاج قاسم در امتداد مسیری از مجاهدت در خط آتش و معرکه بود که همواره انتظار آن می رفت، او در حماسی ترین نقطه قرار گرفته بود، شهادت او با این که شدیدا برانگیزاننده احساسات ملی بود اما ما را در وضعیت دگرگون شده ای با این شخصیت و موقعیت قرار نداد، با شهادت و اربا اربا شدن او، ما با معنای جدیدی از فرمانده و قهرمان نظامی روبرو نشدیم و توانستیم اسطوره های مورد انتظار خود را در یک انسان معاصر بازیابی نمائیم. اما ماجرای شهادت سید ابراهیم داستان دیگری را برای جامعه ایرانی قلم زد، تصویر تاریخی ما از پدیده دولت و دولتمرد به این راحتی ها به چنین سناریوهایی نزدیک هم نمی شد و به این جهت کیفیت ارتحال او معنای شدیدا متفاوتی از مقوله رئیسِ جمهور و دولتمرد را در آینده برای ما خلق خواهد نمود. 🔸وجه دوم؛ در قضیه شهادت حاج قاسم، جامعه ایران با یک شخص وارد یک مرادوه روحی شد، حاج قاسم برای ما به عنوان یک هویت فردی، به یک اسطوره مبدل شد. اما در سی ام اردیبهشت ماه، ما با سرگذشتی برای یک هویت جمعی به نام دولت مواجه شدیم، تاثرات دیگر شخصی نیست، مراوده ما با یک ساختار حقوقی - سیاسی است که عمیقاً متفاوت از یک شخصیت است. در زمانه ای که تعیین الگوی حکمرانی و تحقق دولت اسلامی مساله فرارناپذیر ماست، این هویت فرافردی به شدت راهگشاتر خواهد بود. 🔹وجه سوم؛ حاج قاسمِ شهید برای ما قویاً هویت بخش بود، اما این هویت سازی مقدس به حسب موقعیت راهبردی اش، از مسیر سلبی و غیریت ساز و با برجسته نمودن مرزهای درگیری ما با دیگری های ملی مان بود. سیدالشهدای خدمت هم برای ما هویت ساز می شود، اما گویی هویت سازی او برای ما مساله مندانه تر خواهد بود. من ایرانی که سید ابراهیم برای ما بازسازی خواهد کرد این بار نه از مسیر تقابل با غیر و بیگانه های بیرونی که از رهگذر تعامل با خویشتن و پیکره های درونی است. اساسا ایده سیاست ورزی او به این جهت درخشید که پاسخی به این نیاز زمانه ما بود، ایده ای که بیش از آن که زبان باشد، گوش بود و بیش از آنی که بخواهد خودش باشد خواست محوری برای دیگران شود. 🔸وجه چهارم؛ در دوران انکار قدسیت جمهوری اسلامی، حاج قاسم شهید نظام شد، اما این شهید، شخصیت محافظ نظام بود نه خود نظام. در مغزای نظام بود اما در نقش بادیگارد. اگر شهادت حاج قاسم به همگان نشان داد دفاع از جمهوری اسلامی مقدس است اما شهادت سید ابراهیم و همراهان نشان داد نه صرفاً دفاع که خودِ جمهوری اسلامی مقدس است. 🔹وجه پنجم؛ حاج قاسم طراح و پناه مقاومت بود و از این رو همه دلدادگانِ مقاومت دل نگران او بودند اما این دلدادگی هیچگاه در نقطه گره زدنِ سرنوشت مقاومت به بود و نبود او جلوه نکرد و از این جهت با رفتنش احساس به میدان آمدن هم برای ما پدید نیامد. با ظهور حجه الاسلام رئیسی در افق سیاست ایران، ما همچون بسیاری و بسیاری، برای امروز و فردای کشور و انقلاب دل به وجود راهگشای او داده بودیم و همه بار امانت را با دلالت های تقدیرگرایانه به دوش او زده بودیم. حالا اما با رفتنش همه حس خواهند کرد که بار به دوش همه است. دیگر احساس می‌شود میدان، میدان ظهور همه است، گویی حس استغنا از غیر به بیشینه خود رسیده و این احساس پیامدهای شگرفی خلق خواهد نمود. 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔸سلسله نشست‌های ایران آینده🔸 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔍 دولت فردا و الگوی سیاست‌ورزی شهید 📍 نشست حضوری 🗓 سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ ⏱ ساعت: ۱۵ الی ۱۹ 📍قـــــم ، بلوار نیایش سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) 📌پخش از طریق: 🌐 www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a