eitaa logo
ایران آینده🇮🇷
2.2هزار دنبال‌کننده
703 عکس
63 ویدیو
114 فایل
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم ع ادمین @safari_67 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعه کانال سید عزیزمان را به همه دوستان توصیه میکنم @Rebbioun
📝به یاد برادرم 🔸و من در شگفتم از عظمت نبی مرسلی که این چنین پیامش «جانهای جویایی شدن» را از پس قرنها بر «بودنهای کم» می شوراند و دلهای خشک بایر را به گلستان دایر مبدل می سازد.... 🔹این چه «اکسیری» است که چون بر «مرده» خوانندش زنده وگوینده شود، چون بر «زنده» خوانند بی قرار و پوینده شود و چون بر«خفته» خوانندش بیدار و بالنده شود...؟! 🔸سرّش چیست؟ نمیدانم! ولی آنچه روشن است، مبعوث این رسالت عظیم خود «برافروخته ی برانگیخته ای» بود که پیام «رب العالمین» ابتدا جان او را روشن و شعله ور ساخت زان پس این "نبی مبعوث" به هر دل تاریک بیغوله ای که رسید نوری در جان مردگان و خفتگان و غافلان انداخت که سلمانها و مقدادها و ابوذرها و ... پدید آمدند... ❇️و چه اعجازی از این بالاتر که «انسانی» ساخته شود... 🔸اما این نور که از «حراء» تابید و در «اسراء» یکی شد پشت دیوار زمان نماند و تاریخ را در نوردید، هر جا، جان شیفته ای دید در آنجا خانه گزید و قبله ی عالمی و آدمی کرد ... و این دعوتی است که بوده و هست و خواهد بود ... 🔹«بعثت» آری این بعثت نه مخصوص زمانی است و نه مخصوص مکانی، هدیه ایست، عطیه ایست که رب العالمین منت نهاده و بر انسان عرضه داشته... . 🔸و «خمینی کبیر» این وارث نبی و ولی الهی دل بر این خورشید تابان گشود و بر این صلا لبیک گفت و «بیعت» به دل کرد و «مبعوث» بر جهانی شد و ندای «قوموا لله» سر داد، در عصری که می رفت در ظلمت تاریک جهانخواران به حیرتی دائمی دچار شود، دست خدا از آستین این مرد بزرگ دوران تابید و ید بیضایش ظلمتکده کفر را در هم شکست و کار کفرستان را یکسره کرد ... . 🔹و اکنون این «دعوت» جاری است و هرکس جان در این جریان یکی کند، «توحید» در او روشن خواهد شد و وجودش ذی اثر خواهد شد که «لا موثر فی الوجود الا الله» و «ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی» کافی است یکی شود و از جام وحدت سر کشد... . 🔸و چه شوق انگیز است جهانی که جانهای ناب «موحدین» به مشاهده اش نشسته اند، روح های رهیده و وارسته از بند زندان و نشسته به تماشای "اسماء" و "صفات الهی" ... . که جز زیبایی نمی بینند و غصه ناک از اینکه دیگران چه نشسته اند و چه به بطالت ایام میگذرانند ... 🔹و مصطفای ما یکی از آنان بود که هم «اقرأ» شنید و هم «قوموا» را هم «یعلّمهم» را شنید و هم «یزکّیهم» را. او هم «اشدّاء علی الکفار» را شنید و هم «رحماء بینهم» را، او هم «آیات مکی» را خواند و هم «آیات مدنی» را او همه را شنید و این چنین بود که تمام وجودش مومن به "مکتب توحیدی انقلاب اسلامی" شد... ❇️و چه اعجازی از این بالاتر که «انسانی» ساخته شود... 🔸او تن به «مکتب روزمرگی» نداد و دل بسته «مکتب قیام لله» بود و جانش با جان انقلاب متحد شده بود. 🔹او خود را و تمام خویشتنش و خواسته اش را در «قامت انقلاب» دیده بود و با دردهایش درد میکشید و با زیباییهایش میشکفت و خود را فرزند «انقلاب» میدانست که باید ولی الهی را در مأموریت «الانقلاب» یاری کند... 🔸و "انسان انقلابی" بس عجیب موجودی است، "انسان انقلاب" انسان «خود» نیست، نه مدارش و نه حرکتش نه میلش و نه سیرش و نه منشش رنگ «خود» به خود ندارد بل همه رنگ خداست « صِبْغَةَ اللَّهِ و َمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»، انسان انقلاب انسان زیباییست که با اینکه یک رنگ است ولی واجد تمام رنگهاست چون اشعه ی خورشید که چون رُخ باز نماید تمام رنگها از او پیدا شود. 🔹انسان انقلاب اسلامی «مبعوث به تحقق» است، که عرصه ماموریتش تمام تاریخ است و او در این ماموریت فرازمانی و فرامکانی می اندیشد و اینگونه شاکله اش شکل گرفته است... . انسان انقلاب را مگر میشود به بند کشید نه ... خام اندیشی است اینها ... 🔸او که از بودن در "مقیاس فرد" رها شده بود و در "جهان انقلاب اسلامی" تولدی دوباره یافته بود فهمش و میلش و شوقش و همتش و فعلش افق گشا بود چون او بر "اعراف انقلاب" نشسته بود و "علم دعوت" به دست تا برزخیان گرفتار در خویشتن را به گذر از «فردیت» و «قیام لله» و یکی شدن دعوت کند. او آنچه از ندای فطرت است و منسیّ، به یاد آورده بود و دفائن عقلش را به مدد تمسک به ولی الهی در معرض إثاره قرار داده بود و در مسیر شدن به سرعت در حال سیر بود... 🔹و کسی که بر "میثاقی" که انبیاء لبیک گفتند لبیک گوید و «قیام لله» کند باقی است به «وجه الله» و کسی که نصرت ولی الهی در سر دارد، نصر الهی همراه اوست، و فانی کسی است که اینگونه نیست... . 🔸و ما اما نمیدانم که مرده ایم یا خفته یا بیدار نیم مست و ره گم کرده که در هر صورت او چراغی است بر جوینده ره گم کرده که چه بجوید چه سان بجوید ... . ❇️و چه اعجازی از این بالاتر که «انسانی» ساخته شود .... 🔹مبعث 1444 قم المقدسه صفری 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
پیام تسلیت حضرت آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، به مناسبت رحلت حجت الاسلام و المسلمین انا لله و انا الیه راجعون درگذشت فاضل مجاهد و مبلغ انقلابی حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی مدرس (ره) موجب تأسف گردید. آرمان‌گرایی و مجاهدت خالصانه برای تعمیق و توسعه گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه از ویژگی‌های بارز ایشان در میان دوستان و آشنایان بود. اینجانب فقدان آن دانشور پرتلاش را به خانواده و دوستان و همکاران تسلیت عرض نموده و از درگاه غفور ودود برای ایشان رفعت مقام و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان ، آرامش قلبی توأم با أجر فراوان و پایدار خواستارم. https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
مصطفای مکتب امام(ره) 🔸نگاهی به فعالیت‌های طلبه فاضل، مرحوم سید مصطفی مدرس مصلی 🔹با حضور دوستان و همکاران آن مرحوم 🔸زمان: دوشنبه یکم اسفندماه 1401 ساعت: ۱۳ الی ۱۵ 🔹مکان: بلوار جمهوری اسلامی،‌ مدرسه علمیه مشکات، مدرس پیامبر اعظم(ص) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
... بنا نداشتم به صورت فاش و عیان مشکلات و دردها را در فجازی فریاد بزنم اما از آنچه که بر ما می رود دیگر نمیتوانم تغافل کنم و حسن ظن پیشه سازم. فلذا از آن رو که لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ، این سرزمین و مردمانش را در ظلمی می بینم که ناجوانمردانه با غفلت خودمان و زیرکی دشمنان تحمیل شده است فلذا سلسله یادداشتهایی با عنوان کلی را بنویسم تا فریاد بزنم دسیسه های شیطان و وساوس خناسان و حجم غفلت و ناهشیاری هایی که در آن غرقه هستیم. 1️⃣فقدان روایت تجربه های چهل سال گذشته .
1️⃣ ... 🔰 فقدان روایت تجربه های چهل سال گذشته 💠 فقدان تجربه نگاری دوره های تشکیلاتی معرفتی یا من جرّب المجرّب حلّت به الندامة یکی از دردهای چندین سال اخیر این بوده است که مکرر مشاهده کرده ام هر گاه خیزی جهت ارتقایی میخواهد برداشته شود به علت فقدان مستندنگاری و تجربه نگاری این امکان وجود ندارد تا بر دوش تجربه های سالیان گذشته و با بصیرتی کامل نسبت به ضعفها و قوتها، کاستی ها و نقصان و فقدانها بر طرف گشته و اقدام متکاملی را شاهد باشیم. یکی از مصادیق این مسئله، دوره های معرفتی - تشکیلاتی - مهارتی است که در تابستانها پرشور و پر شمار برگزار می گردد. هر چند تلاشهایی شده است که قدری از تجارب سالیان گذشته اسنادی پدید بیاید اما آنقدر این عرصه کم رمق است که مشاهده می کنیم دوره های گوناگون با ضعف های متنوع و بعضا آشکار هر سال بازتکرار می شود. مطالبات رهبری عوض شده است؛ اهداف مان عوض شده اند؛ زمانه مان عوض شده است؛ نوع و جنس شبهات بعضا عوض شده است و ... مضافا بر همه اینها مخاطب ما عوض شده است: ما در ابتدای گام دوم انقلاب با نسلی کاملا متفاوت از نسل های گذشته مواجه هستیم. نسلی که در فتنه 88 دبستانی بوده و در سالهای دولت برجام دوران راهنمایی و دبیرستان خویش را در حال طی کرده بوده است. نسل بومیان دیجیتال که تا چشم باز کرده اند اینترنت و شبکه های اجتماعی را در اختیار خود دیده اند. اما متاسفانه... تو گویی زمان در ایران ایستاده است و هیچ تکانی نمی خورد! طوفان و تندباد حوادث ذهن و قلب جوانان ما را در حال در نوردیدن می باشد و ما همچنان با الگوهای دو سه دهه گذشته در حال تجربه کردن تجربه شده ها هستیم! به هر حال... یکی از فقدانها این می باشد که توصیف شفاف، سه بعدی و رنگی از مختصات فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی (خاصتا متقدمین) نداریم. سالهاست دغدغه نظام اندیشه در اتسمفر حوزوی خاصتا شکل گرفته است اما ما آنقدر زبانمان الکن می باشد که نمیتوانیم توصیف کنیم مختصات جهان بینی توحیدی شهید مطهری چیست، مختصات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مقام معظم رهبری چیست. هر کدام از این ها چه مزیتی دارند. چه نقصان و کاستی ای دارند. چه دغدغه جوهری ای را دنبال می کنند. چه توجیهی این حجم از بی اعتنایی به سرمایه های فکری انقلاب اسلامی را میتواند پاسخگو باشد؟!! ما به های تولید شده از صدر انقلاب تا کنون نیاز داریم تا با چشمانی باز و بصیرتی ویژه به طراحی دوره های مد نظرمان بپردازیم. با فقدان توصیفات لازم و کافی و به صرف اکتفا به تبیین های دو سه خطی نمیتواند حرکتی در خور و شایسته این مختصات زمانی مکانی عرضه کرد. بعد مشاهده میکنیم ساعتها و روزها زحمت می کشیم اما با کمترین بهره ها و فایده ها و آورده ها! چرا؟! چون ما عقل و خرد را عملا انکار میکنیم با رویه ها و سازوکارهایی که تعریف کرده ایم یا به ما تحمیل شده و بدان تن داده ایم! اگر حوزه با همه تنوعات ش چهار نعل شبانه روز کار بکند باز هم معلوم نیست بتوانیم بر این محاصره شوم تبلیغاتی و فکری فائق آییم و بتوانیم طعام معرفتی و عقیدتی مناسبی برای آنچه ایران امروز بدان نیازمند است فراهم سازیم. اگر تدوین تجربه های چهاردهه گذشته صورت نگیرد؛ اگر تجمیع سرمایه های موجود کنونی صورت نگیرد؛ اگر تشخیص دقیق نیاز امروز صورت نگیرد؛ فردایی خواهد آمد که معلوم نیست آن فردا چگونه و چطور باشد... .
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَشَرَةٌ يُعَنِّتُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ غَيْرَهُمْ ۱) ذُو اَلْعِلْمِ اَلْقَلِيلِ يَتَكَلَّفُ أَنْ يُعَلِّمَ اَلنَّاسَ كَثِيراً ۲)وَ اَلرَّجُلُ اَلْحَلِيمُ ذُو اَلْعِلْمِ اَلْكَثِيرِ لَيْسَ بِذِي فِطْنَةٍ ۳)وَ اَلَّذِي يَطْلُبُ مَا لاَ يُدْرِكُ وَ لاَ يَنْبَغِي لَهُ ۴)وَ اَلْكَادُّ غَيْرُ اَلْمُتَّئِدِ ۵) و اَلْمُتَّئِدُ اَلَّذِي لَيْسَ لَهُ مَعَ تُؤَدَتِهِ عِلْمٌ ۶)وَ عَالِمٌ غَيْرُ مُرِيدٍ لِلصَّلاَحِ ۷) وَ مُرِيدٌ لِلصَّلاَحِ وَ لَيْسَ بِعَالِمٍ ۸)وَ اَلْعَالِمُ يُحِبُّ اَلدُّنْيَا ۹)وَ اَلرَّحِيمُ بِالنَّاسِ يَبْخَلُ بِمَا عِنْدَهُ ۱۰)وَ طَالِبُ اَلْعِلْمِ يُجَادِلُ فِيهِ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ فَإِذَا عَلَّمَهُ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ. ده کسند که خود و دیگران را به رنج اندازند: ۱)کم دانشی که می‌خواهد بسیار به مردم بیاموزد؛ ۲) مرد با حلم و دانشمندی که هوشمند نیست؛ ۳)کسی که دنبال چیزی رود که به دستش نمی آید و سزاوار نیست؛ ۴)کسی که رنج فراوان کشد و آرامش ندارد؛ ۵) کسی که آرامش دارد و دانش و بصیرت ندارد؛ ۶)دانشمندی که فکر صلاح در سر او نیست؛ ۷)کسی که در فکر صلاح است و دانشمند نیست؛ ۸) دانشمند دنیا دوست؛ ۹) کسی که به مردم مهربان است و نسبت به آنچه خودش دارد بخل می‌ورزد و می‌خواهد از کیسه دیگران برای مردم دلسوزی کند؛ ۱۰) دانش آموزی که با دانشمندتر از خود جدال می‌کند و چون مطلب را به او می‌آموزد، از او نمی پذیرد. 📚خصال: ۴۳۷ https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
گزارش برنامه ششم توسعه در حوزه های فرهنگی.pdf
1.63M
نگاهي تحليلي به برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگ (مقايسه تطبيقي لايحه دولت، مصوبات كميسيون فرهنگي، كميسيون تلفيق وقانون مصوب) https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a