انتشار کتاب «علم اجتماعی اسلامی: بازآفرینی نظریهی استاد مطهری»
🔻 کتاب «علم اجتماعی اسلامی: بازآفرینی نظریهی استاد مطهری» نوشتهی «مهدی جمشیدی» توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی منتشر شد. این کتاب شامل سه فصل با عناوین چیستی علم اجتماعی اسلامی، چرایی علم اجتماعی اسلامی و چگونگی علم اجتماعی اسلامی است. نتیجهگیری، منابع، فهرست آیات، فهرست روایات، فهرست اشعار، نمایه و نمایهی موضوعی بخشهای پایانی کتاب هستند.
🔻 کتاب «علم اجتماعی اسلامی: بازآفرینی نظریه استاد مطهری» به صورت تفصیلی میکوشد در قالب فلسفهی علماجتماعیاسلامی، به چیستی و چرایی علماجتماعیاسلامی بپردازد و نویسنده کوشیده از چگونگی ایجاد آن سخن بگوید. بهاینترتیب، برای نخستینبار و بهصورتی منسجم و سرشار از جزئیات، فهم و روایت شهید مطهری از این شاخه از فلسفههای مضاف به علم، بازسازی شده است.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
🗣 #صوت نشست تخصصی
خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این همانی؟!
حجتالاسلام دکتر مهدی عبداللهی
سهشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰
مجمع عالی حکمت اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
#خدای_دین و #خدای_فلسفه؛ مغایرت یا اینهمانی؟!
برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون #جان_هاسپرز و متألهان مسیحی مانند #جان_هیک اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان #واجب_الوجود، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات میشود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش میکند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دلها نمیافکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است.
در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایجترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است.
مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است.
اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمیشود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی میروند. اوصاف فعلی خداوند بیانگر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انساناند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند.
در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبتورزی و پرستش را نشان میدهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند.
اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش میشناسند و این معرفت به کمال بیپایان و زبیایی کرانناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان میافکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله.
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
دکتر جعفری.mp3
17.3M
🎤 استاد: حجه الاسلام دکتر جعفری
📘 موضوع: جریان شناسی روشنفکری دینی پس از انقلاب
📆 زمان: ۱۱ آذر ۱۴۰۰
📍 در جمع دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و فعالان فرهنگی ( دوره جریان شناسی تاریخ معاصر)
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
💢🌐
به مناسبت روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه
🔰گروه همکاری #حوزه_و_دانشگاه برگزار می نماید:
وبینار بین المللی:
💢📌رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی
سخنرانان:
🔸حجه الاسلام سید مفید حسینی کوهساری: مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه قم
🔹تجارب زیسته همکاری حوزه و دانشگاه در ایران معاصر
🔸دکتر السدر جان میلبانک: استاد الهیات و مطالعات دینی از دانشگاه ناتینگهام
🔹رابطه نهاد علم و نهاد دین در جهان مسیحیت و پسا مسیحیت
🔸دکتر علیرضا شجاعی زند: دانشیار جامعه شناسی دین از دانشگاه تربیت مدرس
🔹مسئله ای فراتر از«علم و دین» و فراتر از «حوزه و دانشگاه»
🔸دکتر ساری حنفی: استاد جامعه شناسی از دانشگاه بیروت
🔹رابطه نهاد علم و نهاد دین در جهان عرب
🔸دکتر عبدالله توکلی: دانشیار مدیریت از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹همکاری نهاد علم و نهاد دین ، سهم یاری های علم مدیریت
🗓شنبه 27 آذر 1400، از ساعت 8 الی 12 ؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم
✅حضوری و مجازی
🌐لینک ورود به جلسه مجازی:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting4
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
Davkinz.mp3
32.46M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کرسی بررسی انتقادی خوانش الحادی داوکینز از نظریه فرگشتی
🎙با حضور:
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_محمدرضایی
#فرح_رامین
#حامد_ساجدی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
✨رهبر معظم انقلاب:
هدایت حضرت عیسیبن مریم علی نبینا و علیه السلام، هدایت به سوی عبودیت خدا و مقابله با فرعونیت و طغیان است.۱۳۷۹/۱۰/۰۷
💐۲۵ دسامبر، سالروز میلاد باسعادت حضرت عیسی ابن مریم علیهما السلام مبارک باد...💐
════✦✪✦════
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
#نشست_علمی
هوش مصنوعی و تاثیر آن در آینده فلسفه دین
حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمینیا
سهشنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ساعت ۱۹
✳️ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسیها برگزار میکند:
✅ موضوع: مبانی انسانشناختی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباح ره در مقایسه با اگزیستانسیالیسم
(نشست به زبان انگلیسی برگزار میشود)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر محمود نمازی
👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر علی مصباح
👤 ناقد دوم: جناب آقای دكتر یوسف دانشور
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد رهنمایی
🗓 سهشنبه 7 دیماه ⏰ 10 صبح
🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇
🌐 ihsam.iki.ac.ir
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
هدایت شده از فکرت
📝 #بخوانید
💠علامه مصباح یزدی، فیلسوف دین اسلامی
گفتگو با حجتالاسلام دکتر مصطفی میرباباپور؛ دکتری فلسفه دین
🔰در مورد علامه مصباحیزدی نیز جنبههای فلسفی، کلامی، اخلاقی و تفسیری ایشان بسیار برجسته است، ولی بنده عرض میکنم آنچه باعث تمایز ایشان از سایر اندیشمندان شده است، نقشآفرینی ایشان به عنوان یک #فیلسوف دین اسلامی است. در حقیقت ایشان نه آنکه به برخی مباحث فلسفه دین بهصورت متفرق پرداخته باشند. نه، منظور من این است که ایشان بهمعنای حقیقی کلمه فیلسوف دین هستند.
🔰ایشان بیطرفانه، مبناگرایانه و با روش عقلی از پایهایترین مباحث آغاز میکنند و واقعاً بدون آنکه تأثیری از معارف نقلی مشاهده شود، به تأملات منظم و منسجمی میپردازند و در یک سیر مشخص بعد از مباحث معرفتشناختی به اثبات وجود خدا، صفات و افعال خدا و شناخت انسان میپردازند و بعد از این مراحل ضرورت دین و حقانیت دین اسلام را اثبات میکنند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه8 دقیقه
#مصباح_یزدی
#دین
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
دکتر دانشور - آیندهپژوهی شبهه در قلمرو ترابط علم و دین[1].mp3
33.06M
#نشست_علمی
«آیندهپژوهی شبهه در قلمرو ترابط علم و دین»
چهارشنبه 8 دیماه
با حضور دکتر یوسف دانشور ؛ استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله)
(متاسفانه 5-6 دقیقه اول جلسه ضبط نشده است)
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
◽️ نشست تخصصی #هوش_مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین
🎙با حضور:
حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 چهارشنبه 8 دیماه 1400
⚜️ حضور مجازی از طریق:
🌐 b2n.ir/f.din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔#اعلام_برنامه | تیزر کنگره آیت الله مصباح یزدی قدس سره
🔸️ در آستانه اولین سالگرد رحلت علامه محمد تقی مصباح یزدی قدس سره الشریف و به همراهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةاللهعلیه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی برگزار میشود.
✅ با حضور شخصیت های ملی و بین المللی
✅ همراه با ابلاغ پیام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان
▫️سخنران: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهور
🕗زمان: شنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح
▪️مکان: تهران مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما
ستاد بزرگداشت علامه محمد تقی مصباح یزدی
#بزرگداشت_علامه_مصباح
💻 @mesbahyazdi_ir
#نشست_علمی
ارزیابی برهان معرفت (برهان مری) در اثبات ویژگیهای غیر فیزیکی ذهن
حجت الاسلام دکتر محمدحسن فاطمینیا
شنبه ۱۱ دی، ساعت ۱۹
لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید.https://b2n.ir/marefatshenasi
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ سخنرانی پروفسور #لگنهاوزن، در کنگره بینالمللی بزرگداشت #علامه_مصباح_یزدی
۱۴۰۰/۱۰/۱۱
🔶 او واقعا یک ذهن سیستماتیک داشت. همه دانشهای مختلف او از یک سیستم شکل و صورت گرفته بود و با هم سازگار بود.
🔶 بیش از سی سال است که ایشان را میشناسم و افتخار بزرگ من این است که توانستم پای صحبت ایشان بنشینم و یاد بگیرم. در این ده پانزده سال آخر هر هفته جلسه داشتیم و من مدام عذاب وجدان داشتم که چرا باید وقت این پیر مرد را با فلسفه غرب بگیرم و او را اذیت کنم اما دیدم وقتی جلسات شروع میشود ایشان زنده میشود و نشاط دارد و در مقام دفاع از دین بر میآید.
🔶 ارتباط با مسیحیان برای ایشان بسیار مهم بود. ایشان چندین بار تأکید کرد که باید با مسیحیان همکاری کنیم. همیشه در مورد مقالات و سفرها و صحبتها مشورت میکردم. یک دفعه که قرار بود بروم آمریکا خدمت ایشان رفتم و گفتم که الان که قرار است بروم آمریکا و کلیساها و مراسمها صحبت کنم چه بگویم؟ ایشان به من گفت فکر نکنید که میتوانید آنها را مسلمان کنید. این کار شما نیست بلکه کار شما این است که سوء تفاهم را برطرف کنید، این مهم است. اگر شما میتوانید باید نگاهشان را اصلاح کنید.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فلسفه دین 1400.10.8.mp3
19.61M
#نشست_علمی
📌 موضوع: هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر قائمی نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🕰زمان: چهارشنبه 8 دی ماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری قطب فلسفه دین
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
استاد مصباح و روشنفکران دینی 00_02_35-00_59_47.mp3
13.73M
#نشست علمی به مناسبت سالگشت رحلت حضرت علامه مصباح یزدی ره
📌 موضوع: استاد مصباح و روشنفکران دینی معاصر
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🕰زمان: دوشنبه 6 دی ماه 1400
فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
📣 به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مدرسه زمستانی «مبانی معرفتشناختی و روششناختی مکتب تفکیک» در روزهای دوشنبه و سهشنبه 27 و 28 دیماه به همت گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار میشود.
🟦 علاقهمندان میتوانند از طریق سامانه آموزش مؤسسه به این نشانی (https://www.irip.ac.ir/u/13t)، در این مدرسه ثبتنام کنند. به شرکتکنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا میگردد. هزینه شرکت در این دوره 1.000.000 ریال میباشد.
عنوان پنلها و اساتید:
📆 روز اول:
🗂 «ماهیت عقل، چیستی و قلمرو»
استاد محمد بیابانی و استاد محمدمهدی گرجیان
🗂 «فطرت؛ اعتبار و نسبت آن با عقل»
استاد رضا برنجکار و استاد احمد ابوترابی
🗂 «روش تعامل عقل و وحی»
استاد حسن طارمی راد و استاد علی امینینژاد
📅 روز دوم:
🗂 «چگونگی عملکرد و اعتبار برهان عقلی»
استاد سیدمحمد بنیهاشمی و استاد محمد جعفری
🗂 «روش خلوص فهم در متون دینی»
استاد علی افضلی
🟪 برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه اختصاصی مدرسه به این آدرس (https://www.irip.ac.ir/fa/home/conferences/tafkik) مراجعه شود.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
💢📚📚
✅ بن کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
لطفا قبل از ثبت نام به نکات زیر توجه کنید:
1- نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می شود و خرید کتاب به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه فروش صورت می گیرد.
2- یارانۀ خرید کتاب (به صورت «اعتبار خرید»به کد ملی متقاضیان اختصاص می یابد، لذا برای ثبت نام نیاز به واریز وجه نیست.
3- سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب 250 هزار تومان است که از این مقدار 60 درصد، آورده دانشجویان وطلاب و 40درصد،سهم حامی است.
4-سقف یارانه اعتباری برای اعضای هیئت علمی 500 هزار تومان است که 50 درصد، آورده عضو هیئت علمی و 50درصد، سهم حامی است.
5- اعتبار یارانه سهم خریدار در هنگام خرید در سامانه محاسبه و از صورتحساب خرید کسر می گردد.
6- با توجه به محدودیت بودجۀ اختصاص یافته برای هر استان، اولویت ثبت نام با متقاضیانی است که زودتر اقدام نموده اند.
7- لطفاً فرایند ثبت نام را تا دریافت این پیامک: «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» از طریق شماره 30004141 ادامه دهید تا عملیات ثبت نام و دریافت اعتبار در وضعیت "نهایی شده" قرار گیرد.
8-هر کد ملی تنها یکبار مجاز به دریافت یارانۀ خرید کتاب (بن کتاب) می باشد.
9-هنگام ثبت نام، شماره تلفن همراه باید فعال، در دسترس و «در اختیار» شخص ثبت نام کننده (کد ملی خریدار) باشد.
10- شماره تلفن همراه ثبت نام کننده الزاما بایستی متعلق به کد ملی درج شده باشد.
سامانه ثبت نام
https://bon.tibf.ir/
---------------
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
📢 سومین نشست مجازی در سلسله برنامههای چشماندازی به سوی شرق
🔰 گفتگو از طریق زوم
🔷 فلسفه ملاصدرا (تداوم و نوآوری)
🎤 ارائه: آقای دکتر محمد فنائی اشکوری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🎤 گفتوگوکننده: دکتر دیوید بورل (دانشگاه نوتردام - آمریکا)
🕥 تاریخ: جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ | ٢٨ ژانویه 2022
🕥 ساعت ٢١:٣٠ تا ٢٤ (تهران) برابر با 18 تا 20:30 (لندن)
🔍سلسله برنامههای مجازی *چشماندازی به سوی شرق* که توسط کالج اسلامی لندن برگزار میشود، مجموعهای از سخنرانیها و مباحث علمی است که میکوشد زمینهای برای تبادل اندیشه و گفتوگوی علمی میان دانشمندان برجسته حوزههای علمیه و مراکز دانشگاهی شرق و اندیشمندانِ مراکزعلمی غرب فراهم کند.
📝 لینک ثبت نام👇
🌐 https://www.islamic-college.ac.uk/2022/01/3rd-webinar
🔷 لینک زوم👇
🌐 https://zoom.us/j/3131107214?pwd=Nm9weW1
Meeting ID: 313 110 7214
Passcode: 2021
*کالج اسلامی لندن*
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
#نشست_علمی
رابطه ژن VMAT2 با اعتقاد انسانها به خدا
ارائهدهنده: حجتالاسلام منصور کثیری
سهشنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۹
لینک حضور مجازی
https://b2n.ir/f.din
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religio
🔰 نگاهی انتقادی به طبیعتگرایی معرفت شناختی
✍ نوشتاری از حجتالاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین
🔹طبیعتگرایی معرفت شناختی یکی از مبانیالحاد و علمبسندگی معاصر است. در اینکه طبیعتگرایی معرفت شناختی چیست اتفاق نظری بین اندیشمندان وجود ندارد.
🔹دایره المعارف فلسفی اینترنت (IEP) طبیعتگرایی معرفت شناختی را رهیافتی به تئوری معرفت میداند که بر کاربست روشها، نتایج و نظریههای علوم حسی تاکید میکند.[۱]
🔹به گفته گالپارسورو طبیعتگرایی مساوی با علمبسندگی و این باور است که در حوزه معرفت داوری جز علم وجود ندارد.[۲]
🔹بر این اساس “روش علمی و تجربی دوران مدرن، ما را در درک و دریافتهای خود در باب عالم و آدم بسنده است.”[۳] پس همانگونه که جهان طبیعت بر اساس متد تجربى و علمى مورد مطالعه قرار مى گیرد، در شناخت انسان و جامعه، و دستیابى به روشهاى مدیریت و اداره امور سیاسى، اجتماعى نیز تنها منبع اتکاءپذیر دانش تجربى بوده، هر گونه منبع فراتجربى از اعتبار ساقط مى شود. لاجرم باید از هر گونه معرفت قیاسى و پیشینى[۴] یا آموزه هاى دینى و آزمون ناپذیر دست و دل شسته، عنان همه چیز را به دست دانش تجربی سپرد.
🔻لیکن این رویکرد از کاستیها و آسیبهایی رنجور است از جمله:
1⃣خودشکنی؛ از منظر معرفتشناختی این سوال وجود دارد که اعتبار تجربه و به دنبال آن دانش تجربی بر چه اساسی استوار است؟ آیا اعتبار تجربه به تجربه است یا غیر آن؟ اگر ارزش آن وابسته به تجربه باشد، یعنی تجربه “الف” اعتبار خود را وامدار تجربهای مقدم بر خود یعنی تجربه “ب” است. آنگاه سوال میشود که ارزش و اعتبار آن تجربه از کجا آمده است؟ از تجربهای دیگر یا به نحو پیشینی؟ اگر هر تجربهای وابسته به تجربهی دیگری مقدم بر خود باشد به تسلسل میانجامد و در نتیجه هیچ تجربهای اثباتپذیر نیست؛ مگر آنکه حکم به اصالت و اعتبار معرفتشناختی تجربه به نحو ماتقدم شود و این خود حکمی فلسفی و فراتجربی است.
از آنچه گذشت روشن میشود که علم باوری رویکردی فلسفی، پیشینی، غیر علمی، غیر تجربی و خودشکن است. بدون شک این گزاره که تنها شناخت معتبر معرفت علمی است و تنها داور در حوزه معرفت دانش تجربی است، خود یک داوری و معرفتی علمی نیست؛ بلکه اعتبار انحصاری معرفت علمی را به صورت یک پیشفرض مقدم بر تجربه میپذیرد و در نتیجه به حکم خود مردود، فاقد اعتبار و خارج از عرصه معرفت است.
2⃣ محدودیتهای علم: دانش تجربی اگر چه در توصیف روابط پدیدههای طبیعی و فرایندهای حاکم بر آنها توفیقات خوبی کسب کرده و بر تواناییهای بشر در استفاده از مواهب طبیعی جهان موثر بوده است، در عین حال محدودیتهای فراوانی هم دارد.
از این جمله است:
(۱) ناتوانی در تبیین نهایی جهان.[۵]
(۲) فقدان توان توصیف ماهیت ذهنی تجربه[۶]
(۳) نارسایی در تبیین اختیار و نسبت آن با جبر علی
(۴) ناکامی در تبیین اخلاق و ارزشهای متعالی انسانی.
🔹اموری از این قبیل از عهده علوم تجربی صرف خارج است، از این روی پیگلیوچی گستراندن علم به چنین حوزههایی را رویکردی معیوب دانسته که باعث میشود علم از معنای اصلی خود تهی شده و از دو جهت برای علم زیانبار است:
🔸یکی به لحاظ درونی که درکی نادرست از علم و کاروبار علمی را سبب میشود.
🔸دیگر از جهت بیرونی که اعتبار عمومی علم و درک عمومی از آن را مخدوش میسازد.
🔹به نظر وی این مساله برای خود الحاد نیز زیانبار است، چرا که آن را از بنمایه های فلسفی تهی کرده، علم را به جای فلسفه مینشاند و بر تار عنکبوت لانه میسازد.[۷]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
[۱] Internet Encyclopedia of Philosophy, Naturalistic Epistemology.
[۲] Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero, “Introduction: Naturalism and Philosophy”, in Jose Ignacio Galparsoro, and Alberto Cordero (eds.), Reflections on Naturalism, Rotterdam: Sense Publishers, 2013, p. 1.
[۳] Haught, John (2006). Is Nature Enough? Meaning and Truth in the Age of Science, Cambridge, Cambridge University Press. P. 4-5.
[۴]. A Priori.
[۵] See: John Lennox: Can Science Explain Everything?
[۶]See: Thomas Nagel, Mind and Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature is Almost Certainly False, Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 18.
[۷] See: Massimo Pigliucci, “New Atheism and the Scientific Turn in the Atheism Movements”, Midwest Studies in Philosophy, vol. 37, no. 1, September 2013, p. 142-153
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religio
🔶 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند:
"دوره مجازی نقد و بررسی الحاد معاصر "
اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آدرس:
🌐 https://el.balagh.ir/doreh/6677
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religio