هدایت شده از ساندویچ فلسفه
📚 درسگفتار کتاب خداشناسی
🧩 ۴۰ فایل صوتی کوتاه و موضوعی
🎙 استاد محمد سربخشی
@Philosophy_Sandwich
❇️ ساز و کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین
🖊حمیدرضا آیت اللهی
این نوشتار از سه بخش تشکیل شده است.
🔲 در بخش اول برخی سازوکارهای باورهای متعدد ما که اغلب غیر دینی هستند نشان داده می شود و نسبت آنها با واقعیت و استدلال و افت و خیز آنها بررسی اجمالی می شود.
🔲 در بخش دوم صرفا به 22 عامل تقویت انواع باورهایمان توجه می شود.
🔲 در بخش سوم مشخصا به بررسی باورهای دینی پرداخته میشود و نشان داده می شود که تمامی این عوامل 22 گانه در راهپیمایی اربعین وجود دارد و بیان می شود که چگونه این موارد باعث اعتلای باورهای دینی ما می شود.
🎥 مختصری از این مطلب در تاریخ 27 مهرماه 1398 در برنامه تلویزیونی به مناسبت اربعین حسینی ارائه و پخش گردید. و درسایت آپارات به آدرس زیر قابل مشاهده است:
🌐 https://www.aparat.com/v/nXMo8
متن این یادداشت در پنج قسمت ارائه میشود: 👇👇👇
#فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی #اربعین #امامت #ولایت #امام_حسین #باور_دینی #ایمان #اعتقاد #عقل_و_ایمان #ایمان_و_عاطفه #ایمان_و_معنویت
📤فلسفه دین اسلامی
🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین
🖊 دکتر حمیدرضا آیتاللهی
1️⃣ قسمت اول
🔴 الف) سازو کار انواع باورها و شکل گیری و افت و خیز آنها:
🔹زندگی و رفتار ما مشحون از باورهایی است که به بسیاری از آنها توجه نداریم. این باورها رفتارهای ما را در مواقع مختلف موجب می شوند. بخشی از این باورها، باورهای دینی ماست. در این بخش درنظر است تا مجموعه باورهای خود را تجزیه و تحلیل کنیم و ببینیم چه سازوکاری در تشکیل، تقویت یا تضعیف باورهای ما دخیل است؛ و چه ارتباطی می تواند بین باورها وجود داشته باشد؛ و نسبت آن را با سایر معرفت های خودمان اجمالا بررسی کنیم. باورها ویژگی های زیر را دارند:
🔸۱. کلیه ابعاد زندگی ما را باورها پر کرده اند و در بسیاری از موارد مبنای اعمال و رفتار ما هستند.
🔸۲. یکی از مویدها یا معارض های باورها می تواند واقعیتها باشند. ولی برخی مواقع واقعیتها توان تغییر باورها را ندارند.
🔸۳. در برخی موارد باورها مبتنی بر یک واقعیت نیستند.
🔸۴. بسیاری از مواقع باورها علی رغم تعارض با واقعیت ها و حقایق، ولی سخت مقاومت می کنند و خود را حفظ می کنند. (مثل باور عده کمی به مسطح بودن کره زمین)
🔸۵. استدلال می تواند در تقویت یا تضعیف باورها کمک کند ولی استدلال لزوما تاثیر بر باور نمی گذارد.
🔸۶. استدلال فقط تا اندازه ای می تواند در تقویت باور کمک کند و برای تقویت باور بسیاری عناصر دیگر نیز دخیل هستند.
🔸۷. برخی باورها هیچ استدلال یا واقعیتی به عنوان پشتوانه خود ندارند (مثل باور به برتری یک تیم فوتبال بر تیم دیگر).
🔸۸. باور شدت و ضعف پیدا می کند.
🔸۹. برخی باورها در قبال باورهای دیگر پیروز می شوند یا شکست می خورند. یک نزاع جدی بین باورها وجود دارد.
🔸۱۰. باورهای پیروز نیاز دارند همواره از قدرت مقابله با باورهای دیگر بهره مند تر بشوند و گرنه به افت می کنند.
🔸۱۱. برخی مواقع نزاع بین باورها انسان را به استیصال و بی معنایی می کشاند و خسته می کند.
🔸۱۲. باورها قابل ارزیابی هستند.
🔸۱۳. همواره می توان به آسیب شناسی باورهایمان بپردازیم.
🔸۱۴. راههایی برای ارتقاء باورهایمان وجود دارد و می توان بسیاری از باورهایمان را آسیب شناسی کرده در راه اصلاح آنها اقدام کنیم.
#فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی #اربعین #امامت #ولایت #امام_حسین #باور_دینی #ایمان #اعتقاد #عقل_و_ایمان #ایمان_و_عاطفه #ایمان_و_معنویت
📤فلسفه دین اسلامی
🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین
🖊 دکتر حمیدرضا آیتاللهی
2️⃣ قسمت دوم
🔴 ب) عوامل تقویت انواع باورها:
🔹در این بخش بطور اجمالی صرفا به عواملی می خواهیم اشاره کنیم که می توانند در تقویت باورهایمان موثر واقع شوند. بدیهی است که عوامل تضعیف باورها و یا نحوه آسیب شناسی و اصلاح باورها باید در تحقیق دیگری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در اینجا عناوین عواملی که با عث تقویت باورها می شوند بدون توضیحات آنها و صرفا با اشاره به یک نمونه از آن به شرح ذیل است:
🔸۱. مطابقت با واقعیت ها: مثل باور به حرکت زمین بدور خود و به دور خورشید که با واقعیت های تجربی سازگار است؛ یا باور به مرگ که در تجربه ما از واقعیت با آن مواجه بوده ایم.
🔸۲. مفید بودن: مثل باور به نتیجه بخش بودن کشت وزرع؛ این باور گذشته از این که با واقعیت سازگار است اما فواید این باور ما را به پایبند بودن به این باور وادار می کند؛ یا باور به نماد پرچم برای یک کشور که علی رغم آن که پرچم به خودی خود از هیچ واقعیتی حکایت نمی کند ولی می تواند برای باور به انسجام ملی مفید و موثر باشد.
🔸۳. سازگار بودن با معیارهای اخلاقی: مثل باور به لزوم کمک به هم نوع که ملاک های اخلاقی نیز آن را تایید می کند واین باور می تواند باعث رفتارهای ارزشمندی توسط ما گردد.
🔸۴. ملازم بودن با لذت درونی: مثل باور به لذتِ با دوستان بودن؛ که همان لذت درونی، باور ما را به این مطلب می افزاید.
🔸۵. یافتن انسجام درونی با سایر باورهای انسانی: اگر برخی باورها بتوانند با باورهای نهادینه شده در انسان سازگاری داشته باشند و باورهای دیگر دست رد به آنها نزند موجب می شود این باور بخوبی در ما شکل گرفته و تثبیت شود؛ مثل باور به تلاش برای زندگی بهتر که با مجموعه ای از باورهای ما متلائم است. در مقابل اگر برخی باورها نتوانند سازگاری درونی با برخی باورهای دیگر ما پیدا کنند نزاع بین باورها رخ می دهد و در این نزاع برخی به نفع برخی دیگر کنار گذاشته می شوند.
🔸۶. تایید باور از جانب گروه ها و افراد مرجع: مثل باور به موثر بودن تجویز های پزشک برای برطرف شدن یک بیماری. از آنجا که به پزشک به عنوان مرجعِ عالم باور داریم در نتیجه به تجویزهای او نیز باور پیدا می کنیم. البته خود باور به پزشک نیز طی فرآیندی از مجموعه باورهای دیگر ناشی شده است.
🔸۷. داشتن پشتوانه تاریخی: اگر باوری بارها در زمانهای گذشته تحقق یافته باشد بخاطر این پشتوانه تاریخی ما نیز به آن باور خواهیم داشت، مثل باور به مکافات عمل در زندگی دنیا؛ باور به وقایع تاریخی نیز می تواند از این سنخ باشد.
🔸۸. برخاسته از مجموعه ای از باورها که کل جهان و کل زندگی را در بربگیرد: مثل باور به نظم و قانونمند بودن عالم که درباره کل جهان است و مجموعه باورهای ما را تحت تاثیر قرار می دهد؛ یا باور به نوعی از معنا برای کل زندگی. باور به وجود خداوند حکیم و خالق و همچنین باور به معاد از آنجا که کل جهان و کل زندگی ما را دربر می گیرند از این نوع هستند. در این نوع باور نقش باورهای دینی بسیار پر رنگ است.
🔸۹. درگیری وجودی یافتن در باور یا پاسخ به دغدغه های وجودی انسان: مثل باور به قهرمان شدن، باور به نوعی موفقیت در زندگی که دغدغه های شخصی انسان را پاسخ می دهد.
🔸۱۰. امید بخش بودن: مثل باور به ارزش تحصیل، که امید به نتایج آن ما را در باور به آن مصمم تر می کند؛ یا باور به مهدویت.
🔸۱۱. ملازم بودن با احساسات یا باورهای متاثر از عوامل روانشاختی: مثل باور به بازیهای هیجانی که ملازمتش با هیجانها باور ما را به این نوع بازیها افزایش می دهد.
🔸۱۲. برانگیزاننده بودن عشق و محبت درونی: مثل باور به کمک به هم نوع یا باور به خوب بودن افرادی که به آنها علاقه داریم؛ یا مثل باور به شخصیت های والا و ارزشمند در جامعه.
#فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی #اربعین #امامت #ولایت #امام_حسین #باور_دینی #ایمان #اعتقاد #عقل_و_ایمان #ایمان_و_عاطفه #ایمان_و_معنویت
📤فلسفه دین اسلامی
🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین
🖊 دکتر حمیدرضا آیتاللهی
3️⃣ قسمت سوم
🔸۱۳. ارتباط یافتن با سایر باورمندان: مثل باور به برتری آرمانهای یک حزب سیاسی در گرد هم آیی های حزبی.
🔸۱۴. هم افزایی پیدا کردن با سایر باورمندان: مثل باور به پیشرفت کشور. با این که باور هر هم میهن با باورهای هم میهن دیگر متفاوت است ولی مشاهده این که باور هم وطن در جهت همان باور ماست ما را در باورهایمان قوی تر می کند.
🔸۱۵. ملازم بودن باور به یک عمل و فعالیت انسانی: مثل باور پارتیزان ها به رنج و فعالیت در مبارزه مسلحانه یا انجام مناسک مذهبی در باورهای دینی.
🔸۱۶. هزینه بر بودن و قبول و پذیرش هزینه های آن: مثل باور به کمک به سیل زدگان که پس از اختصاص قسمتی از مال شخصی برای این منظور، باور ما نسبت به آن بیشتر می شود و در اثر تکرار باورمندتر می شویم.
🔸۱۷. داشتن مصداق واقعی و متعالی برای باور: مثل باور به مبارزه با امپریالیسم آمریکا با داشتن مصداق مهمی در این زمنیه مثل چگوارا، یا باور به مبارزه با استعمار انگلیسی چون مصداق واقعی و متعالی همچون گاندی داشته است.
🔸۱۸. مصداق متعالی باور، هزینه زیادی را برای باور داده باشد: مثل باور به مبارزه با آپارتاید، چون همچون نلسون ماندلا مصداق واقعی برای آن وجود داشته است و او برای این آرمان سالهای زیادی را در زندان به سر برده است.
🔸۱۹. موید بودن به رشد معنوی انسان: مثل باور به انجام مناسک معنوی در ادیان که معنویت را در انسان افزایش می دهد.
🔸۲۰. فراگیر بودن: مثل باور به آرمان های کمونیسم دردوران اوج کمونیسم که مورد پذیرش بسیاری از مردم در اقصی نقاط دنیا و در کشورهای مختلف بود.
🔸۲۱. موید بودن به عشق به مصداق متعالی: رهبران و پیشتازان برخی باورها که مصداقی برای آن باور هستند در اغلب اوقات پیروی از راهشان را به مردمشان توصیه می کنند و مردم نیز آنها را می پذیرند ولی کمتر رهبر و مصداق برترِ یک باور است که عشق شخصی زایل نشدنی را در دل پیروانشان برافروزد. اهل سنت پیامبر اکرم (ص) را کاملا قبول دارند ولی برنامه ای برای پذیرش عاشقانه آن حضرت ارائه نمی دهند. این ویژگی بطور بارز در باور شیعیان به پیامبر و اهل بیتشان وجود دارد و برای پذیرش عاشقانه آنها اعمالی را دارند که گریه بر مصیبتهای آنها شمه ای از عشق شیعیان است.
🔸۲۲. موید بودن عشق درونی به عشق به سایر باورمندان: باوری که اینگونه اعتلا پیدا کند چنان ریشه در اعماق جان انسان پیدا می کند که عومل دیگر به هیچ وجه نمی تواند تا این حد باور را اعتلا ببخشد. بنظر می رسد برتری و شاید تنهاترین مصداق این نحوه تقویت باور در راهپیمایی اربعین اتفاق می افتد.
#فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی #اربعین #امامت #ولایت #امام_حسین #باور_دینی #ایمان #اعتقاد #عقل_و_ایمان #ایمان_و_عاطفه #ایمان_و_معنویت
📤فلسفه دین اسلامی
🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین
🖊 دکتر حمیدرضا آیتاللهی
4️⃣ قسمت چهارم
🔴 ج) باورهای دینی و نحوه اعتلای آن در راهپیمایی اربعین
🔹مواردی که در بخش پیشین گفته شد مربوط به عوامل تقویت باورها در تمامی باورهای ماست. یکی از انواع این باورها باورهای دینی ماست. عوامل دخیل در باورهای دینی ما نیز همانند سایر باورها هستند و همانند موارد بیست و دوگانه فوق می توانند مورد تقویت واقع شوند. بدیهی است عواملی هم می تواند به تضعیف باورهای دینی ما بینجامد یا باورهای دینی ناصالحی را برای ما بوجود بیاورد، ولی در این قسمت در نظر نیست به این عوامل اشاره شود. زیارت و راهپیمایی اربعین مشحون از عوامل متعددی است که در تقویت و اعتلای باور دینی می تواند موثر واقع شود. در این بخش عوامل بیست و دو گانه فوق را درباره راهپیمایی اربعین بررسی می کنیم تا ببینیم چگونه تمامی عوامل فوق در این واقعه وجود دارد و به چه صورتی باعث تقویت و اعتلای باورهای دینی می شود:
🔸۱. راهپیمایی اربعین متاثر از یک واقعیت تاریخی است که با جزئیات نقل شده است.
🔸۲. چون راهپیمایی اربعین باعث انسجام اجتماعی شیعیان و مردم آزاده می شود فوائد و آثار بسیاری دارد.
🔸۳. راهپیمایی اربعین ناظر به بسیاری معیارهای اخلاقی مثل ایثار، صبر، نوعدوستی و ظلم ستیزی است.
🔸۴. راهپیمایی اربعین به شهادتِ اغلبِ کسانی که در آن شرکت کرده اند یک لذت درونی ایجاد می کند که غیرمعتقدان نیز به آن اقرار می کنند و شرکت در آن را برای داشتن این تجربة لذت بخش بر خود لازم دانسته اند.
🔸۵. راهپیمایی اربعین با سایر باورهای شرکت کنندگان در آن، مثل باورهای فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی سازگار است و سایر باورها آن را نقض نمی کنند. البته برخی موارد ناسازگاری نیز وجود دارد که از موارد آسیب زا در این راهپیمایی است. جالب اینجاست که راهپیمایی اربعین در برخی موارد به تصحیح سایر باورهای انسان نیز مدد می رساند.
🔸۶. راهپیمایی اربعین تایید های فراوانی را از جانب گروههای مرجع دینی همچون ائمه علیهم السلام و علما و مراجع داراست و این گروهها به آن توصیه موکد کرده اند.
🔸۷. راهپیمایی اربعین پشتوانه تاریخی 1400 ساله دارد.
🔸۸. راهپیمایی اربعین باورهای ما به خداوند و معاد را به عنوان باورهای به کل عالم و کل زندگی افزایش می دهد.
🔸۹. راهپیمایی اربعین پاسخگوی برخی دل نگرانی های فردی و دغدغه های شخصی مخصوصا در معنای زندگی است.
🔸۱۰. راهپیمایی اربعین باورهای دینی ما را با امید دادن به آینده روشن در قیام امام مهدی علیه السلام در آخر الزمان تقویت می کند.
🔸۱۱. راهپیمایی اربعین همراه دریایی از احساسات فردی است.
🔸۱۲. راهپیمایی اربعین برانگیزاننده عشق به امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و یاران ایشان است که با گریه بر آنها جلوه ای از این عشق متجلی می شود.
#فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی #اربعین #امامت #ولایت #امام_حسین #باور_دینی #ایمان #اعتقاد #عقل_و_ایمان #ایمان_و_عاطفه #ایمان_و_معنویت
📤فلسفه دین اسلامی
🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین
🖊 دکتر حمیدرضا آیتاللهی
5️⃣ قسمت پنجم
🔸۱۳. در راهپیمایی اربعین فرصتی پیش می آید که با سایر باورمندان همراه و مرتبط گردیم.
🔸۱۴. در راهپیمایی اربعین هر باورمند در مواجهه حضوری با سایر باورمندان قرار می گیرد و با مواجهه های مکرر با رفتارهایی که متاثر از باورسایر باورمندان است هم افزایی در باورش ایجاد می شود.
🔸۱۵. ادیان باورهای بسیاری را توصیه می کنند ولی اگر این باور صرفا در حدِ باور نظری به یک امر الوهی باشد چندان عمیق نخواهد بود. به همین جهت مناسک دینی فعالیتهایی هستند که در سرزنده ساختن باور و تداوم آن به باورمند کمک می کنند. ولی مناسک دینی معمولا مقید به باید و نباید ها هستند، اما اگر فعالیت دینی ضرورت نداشته باشد از سر محبت باشد (مستحب) باور عمیق تر خواهد شد. با اینکه در راهپیمایی اربعین امکان استفاده از وسایل نقلیه با رسیدن به کربلا وجود دارد فعالیت طاقت فرسای پیاده روی دهها کیلومتری عمیق ترین تاثیر را در باورهای دینی افراد خواهد داشت.
🔸۱۶. راهپیمایی اربعین بیشترین هزینه ها را برای باورمندان ایجاد می کند بگونه ای که شرکت کنندگان از بسیاری هزینه های زندگی خود می زنند و یک سال اندوخته جمع می کنند تا بتوانند مشتاقانه هزینه های این راهپیمایی را متقبل شوند و ملتمسانه بخشش داشته باشند.
🔸۱۷. بعید است باوری همچون باور به امام حسین علیه السلام به عنوان برترین مصداق باور دینی بتواند مصداقی چنین متعالی از خود نشان دهد همانگونه که خود گاندی نیز الگو بودن امام حسین را تاکید می کند.
🔸۱۸. بعید است مصداق متعالی باوری را بتوان پیدا کرد که همچون امام حسین علیه السلام برای باور دینی اش اینهمه هزینه داده باشد. خود و فرزندان و اصحاب و خانواده اش جان دادند و مشقت های بسیاری را متحمل شدند. قربانی شدن در راه خداوند بیشترین تاثیر را در باورهای دینی افراد ایجاد می کند.
🔸۱۹. در راهپیمایی اربعین تجربه های معنوی عمیقی در شرکت کنندگان بوجود می آید که در سایر اعمال دینی شان چنین تجربه معنوی را نداشته اند.
🔸۲۰. حضور میلیون ها باورمند از کشورهای گوناگون دنیا و از شهرهای بیشمار جهان با هم در این واقعه، فراگیری آن را متجلی می سازد که خود باعث اعتلای باور دینی شیعیان می گردد.
🔸۲۱. در راهپیمایی اربعین، امام حسین (ع) فقط نقشِ پیشوایی را ندارند بلکه مردم عاشقانه این مصداق باور دینی را دوست دارند و سعی می کنند عشق خود را به ایشان به نمایش بگذارند.
🔸۲۲. متعالی ترین ویژگی راهپیمایی اربعین این است که عشق به امام حسین (ع) تمامی افراد شرکت کننده در این مراسم را عاشق یکدیگر می کند. این نوع محبت میزبانان به مهمانان و مهمانان به میزبانان در هیچ کجای جهان نمونه ندارد لذا باعث می شود که برترین اعتلاء را به باورهای دینی افراد ببخشد.
#فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی #اربعین #امامت #ولایت #امام_حسین #باور_دینی #ایمان #اعتقاد #عقل_و_ایمان #ایمان_و_عاطفه #ایمان_و_معنویت
📤فلسفه دین اسلامی
🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ مبانی زبانشناختی فهم دین
🔸وبینار پنجشنبه شبهای فرهنگی
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آیا فلسفه دین اسلامی ممکن است؟ چگونه؟
✅ #فلسفه_فلسفه_دین ۱۰
🔹فلسفه؛ اصالتاً علمی بیطرف و سکولار است، لکن با ملاحظاتی قید دینی را میپذیرد. فلسفه مسیحی، فلسفه هندوئی یا فلسفه اسلامی تعابیر ناآشنایی نیستند، اما باید توجه داشت این قیود و اوصاف نباید به بیطرفی فلسفه خدشه وارد کند و روش کاملاً عقلی آن را زیر سؤال ببرد. فلسفههای مضاف مانند فلسفه دین نیز چنین وضعیتی دارند.
🔸در اینجا فارغ از معانی مختلفی که یرای فلسفههای دینی ذکر شده، صرفاً معنای مورد نظر را مطرح میکنیم.
🔹برای تبیین فلسفه دین اسلامی از بیانات استاد جوادی آملی در باب «فلسفه اسلامی» استفاده میکنیم. ایشان میگویند:
🔸«فلسفه در طلیعه وجودش به اصطلاح سکولار؛ یعنی لابشرط است؛ چون هنوز دینی ثابت نکرده است. فلسفه وقتی بخواهد وارد بشود نه دینی است و نه غیر دینی.»
🔹اما در ادامه میتواند دینی یا غیر دینی گردد یا به تعبیر دیگر میتواند الهی یا الحادی شود. در واقع «فلسفه حدوثاً بدون تعین و بقائاً متعین است.»
🔸اما فلسفه اگر بیطرفانه وارد شود، حتماً فلسفه الهی خواهد شد؛ چون «میان ثبوت و اثبات فرق است، فلسفه الهی از لحاظ ثبوت در حوزه توحید متولد میشود؛ یعنی ربوبیت خداوند مقدم بر آن است، لیكن از جهت اثبات متأخر از آن است، زیرا پیش از اقامه برهان فلسفی بر وجود مبدأ فاعلی راهی برای باور كردن آن نیست.»
🔹در فلسفه دین اسلامی هم میتوان چنین تحلیلی را ارائه داد. فلسفه دین در ابتدا سکولار، بیطرف و لابشرط است، ولی اگر روشمندانه و دقیق عمل شود، در ادامه به دین حق که اسلام است میرسد و آموزههای آن را تأیید میکند. اگر دین اسلام در واقع دین حق باشد و عقل هم راه رسیدن به واقع باشد، لاجرم تأملات عقلی بیطرفانه ما را به اسلام میرساند و در حد توان خود میتواند حقیقت آن را نشان دهد.
🔸چنین دانشی برای مسلمانان ضرورت دارد تا بتوانند نشان دهند بدون هیچ پیشفرضی دین اسلام قابل اثبات است و آموزههای آن فارغ از پیشفرضهای ایمانی، مطابق با واقع است.
🔹بر همین اساس میتوان فلسفه دین اسلامی را اینگونه تعریف کرد:
♦️«فلسفه دین اسلامی دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی و با روش عقلی به موضوعاتی میپردازد که در فهم حقیقت اسلام و پذیرش آن تأثیرگذارند.»
🔸در اینجا تذکر این نکته لازم است که بیطرف بودن و عدم تعهد، ویژگی علم است نه عالم. آنچه باعث میشود فلسفه و فلسفههای مضاف بیطرف دانسته شوند، بیانگیزگی، بیطرفی و بیدینی فیلسوفان نیست، بلکه برای خود فلسفه نباید از قبل هدف دینی یا ضد دینی تعیین شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖊 ۲۷ شهریور ۱۴۰۱- سیدمصطفی میرباباپور
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #عقل_و_دین #دین_و_فلسفه
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹#ویدئو
آغاز داشتن جهان در #فیزیک مدرن و #کیهانشناسی اهمیت زیادی دارد. متون دینی نیز بر پیدایش جهان از عدم و این که خداوند جهان را از نیستی آفریده است، صراحت دارند. از این رو بسیاری از فیزیکدانان معاصر نگران اشارات الهیاتی «آغاز داشتن جهان» هستند. آیا این نگرانی بجایی است؟ اصولا آیا نظریهی #مهبانگ میتواند برداشتهای دینی را در نحوهی #آفرینش جهان تقویت کند؟
#ریچارد_سویینبرن، فیلسوف انگلیسی، در گفتوگو با رابرت لارنس کوهن، مجری برنامهی تلویزیونی «نزدیکتر به حقیقت» میکوشد به این پرسشها پاسخ دهد.
برای مشاهده با زیرنویس فارسی به پیوند زیر مراجعه کنید:
🌐https://www.aparat.com/v/Ebj36
#خداباوری #الحاد #آتئیسیم #تکامل #فرگشت #فیزیک #فلسفه #بیگ_بنگ #مهبانگ #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 عرفان تطبیقی - بررسی اجمالی بزرگترین سنتهای عرفانی جهان
🖌 نویسنده: دکتر محمد فنائی اشکوری
🔷 آشنایی با دیگر سنتهای عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنتها افزون بر اینکه فینفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیقتر هر کس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است. افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی میتواند زمینه را برای گفتوگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنتهای گوناگون عرفانی فراهم کند، گفتوگویی که میتواند سوءتفاهمها را تا حدی رفع کند و از تنشها بکاهد. در این اثر پنج سنت بزرگ عرفانی را معرفی و بررسی میکنیم: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی.
💠 رزومه علمی دکتر محمد فنائی اشکوری
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648
🔶 مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4774
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
سر تا پای مدرنیته تناقض است؛
از یک سو یکی از مؤلفههای اصلی مدرنیته را دلیلگرایی و دوری از تعصب میدانند و از سوی دیگر آنچنان بر مدرنیته تعصب دارند که روی هر چی متعصب را سفید کردهاند.
کل مدرنیته یک جوگیری فراگیر است.
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#مقاله خواندنی:
حجاب و افسردگی؛ آیا حجاب اسلامی موجب افسردگی بیشتر میشود؟
David R. Hodge, Ph.D., a professor at Arizona State University:
دکتر دیوید آر. هاج، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا:
The general perception that hijab is an unproductive, detrimental practice is widely disseminated by media to the broader society.
این تصور عمومی که حجاب یک عمل غیرمولد و زیان آور است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه منتشر می شود.
to shed some light on this issue, my colleagues and I examined the relationship between veiling and depression with a diverse sample of Muslim women around the United States.
برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را در میان طیف متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم.
We found no support for the common belief that wearing the hijab is linked to depression. In fact, we found the opposite.
ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم.
Muslims who reported wearing the hijab more frequently exhibited lower levels of depressive symptoms.
مسلمانانی که گزارش دادند دفعات بیشتری حجاب داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند.
Put differently, wearing a veil appears to protect Muslim women from depression.
به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب زنان مسلمان را در برابر افسردگی محافظت می کند.
منبع:
https://www.publichealthpost.org/research/hijab-can-protect-women-from-depression/
#حجاب #فواید_حجاب #حجاب_در_ایران #سلامت_اجتماعی #پوشش_اسلامی #فلسفه_علم #افسردگی #روانشناسی #روان_شناسی_دین #کارکردهای_دین #دین_و_روان #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
#Hijab #Benefits_of_Hijab #Hijab_in_Iran #public_health #Islamic_veiling #philosophy_of_science #depression #phsycology
هدایت شده از خرد اجتماعی
♦️ از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی
❇️ بررسی جایگاه حجاب در جامعه اسلامی
✴️ با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه
⏰ یکشنبه 10 مهرماه، ساعت 9 الی 14
(دانشگاه باقرالعلوم)
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir.
هدایت شده از درسهای استاد شریفی
🔴 برنامه درسی استاد احمدحسین شریفی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲
به اطلاع همه علاقمندان به درسهای استاد شریفی میرساند، درسهای استاد در سال جاری به این صورت در کانال «درسهای استاد شریفی»👇👇👇
eitaa.com/ostad_sharifi
بارگذاری خواهد شد
🔷عناوین دروس:
✅ فلسفه سیاسی از افلاطون تا علامه مصباح؛ (روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه)
✅الفائق فی الاصول (روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه)
✅ درسهای اخلاق اجتماعی (روزهای چهارشنبه)
🆔eitaa.com/ostad_sharifi
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشهها، مسائل، انگارهها، و چالشهای «مذهب و جهان معاصر» میپردازد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
#خردورزی #دین #مذهب
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
#معرفی_نرمافزار
❇️مجموعه آثار استاد عبدالرسول عبودیت
📚متن 14 عنوان کتاب در 18 جلد از آثار استاد عبدالرسول عبودیت به زبان فارسی در موضوع فلسفه و حکمت اسلامی
ارائه کتابهایی همچون:
📙هستیشناسی
📘فلسفه مقدماتی
📗درآمدی بر فلسفه اسلامی
📕درآمدی به نظام حکمت صدرایی (3 جلد)
📒خطوط کلی حکمت متعالیه
📗حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی
📙شرح نهایة الحکمه اثر آیتالله مصباح؛ تحقیق و نگارش از استاد عبودیت (3 جلد)
🔈دسترسی به دروس صوتی استاد عبدالرسول عبودیت در موضوع حکمت صدرایی
لینک خرید پستی نرمافزار
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی! (۱)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻یکی از «خطاهای بزرگ» علمی و تاریخی یکصد ساله اخیر در کشور ما این است که عدهای گمان میکنند فیلسوفان لیبرال و #فلسفه_سیاسی لیبرالی واقعاً مدافع آزاداندیشی و طرفدار «به رسمیت شناختن» علمی و عملی «مخالفان»اند! با تحقیق عرض میکنم هیچ شاهدی نه در «تاریخ لیبرالیسم» و نه در اندیشه و عمل «تئوریپردازان اصیل لیبرالیسم» و نه در «حکومتهای لیبرالی» برای چنین پنداری نمیتوان اقامه کرد.
🔻«دیکتاتوری علمی و عملی لیبرالیسم» و «حقکشیهای حکومتهای لیبرالی» آشکارتر از آن است که نیازی به اثبات داشته باشد. فیلسوفان و حاکمان لیبرال هرگز «اندیشه» و «دانش» و حتی «رفتار»ی را که خلاف آرمانها و ارزشهای اومانیستی و لیبرالیستی باشد برنتافته و برنمیتابند.
🔶ذکر مصادیق و شواهد این مدعا نیازمند «هفتاد من کاغذ» است.
✔️آیا این دولت فرانسه، مهد #لیبرالیسم، نیست که در سایه حمایت تمامعیار فیلسوفانش، نه تنها اجازه ورود «دختران و زنان محجبه» را به کلاسهای درس نمیدهد؛ بلکه آنان را از ابتداییترین حقوق شهروندی محروم میکند؟!و البته این همه خفقان و دیکتاتوری و ظلم آشکار را «به نام آزادی» و «به افتخار آزادی»! انجام میدهند!
✔️آیا این دولتهای لیبرال غربی نیستند که در سایه تئوریپردازیهای فیلسوفان لیبرال و حمایتهای «سلبرتیهای هنریشان» هرگونه جسارت و توهین را به مقدسات سایر ادیان از جمله «مقدسات اسلامی» تجویز میکنند و مورد حمایت قرار میدهند؟!
✔️آیا این دانشگاههای غربی نیستند که به هیچ کس (تأکید میکنم هیچ کس) اجازه تحقیق درباره «هولوکاست» و بررسی اسناد تاریخی آن را نمیدهند! (و الا به سرنوشت روژه گاروردی، فیلسوف و تاریخپژوه بزرگ فرانسوی، مبتلا خواهد شد. آن هم به نام آزادی و برای آزادی!)
✔️آیا این مراکز دانشگاهی و پژوهشی آمریکایی نیستند که حق حضور در دانشگاهها را از مدافعان «نظریه خلقت» و ناقدان جدی «تئوری تکامل» سلب میکنند؟!
🔹از مدعیان آزادی علمی و پژوهشی در دنیای غرب میپرسم:
جرم دکتر «ویلیام دمبسکی» چی بود که از دانشگاه اخراج شد؟ جز «مخالفت نظری» با «فرضیه تکامل» داروین؟! استادان و دانشمندان بزرگ دیگری مثل
جاناتن ولز (دکترای زیستشناسی مولکولی و سلولی و دکترای مطالعات دینی)؛ ریچارد ون استرن برگ (دکترای زیستشناسی نظری و تکامل مولکولی)؛ کارولین کروکر ( دکترای ایمونوفارماکولوژی) ؛ دیوید برلینسکی ( فوق دکترای ریاضی و زیستشناسی مولکولی)؛ گویلرمو گونزالس(دکترای نجوم)؛ پاول نلسون (دکترای فلسفه)؛ استفان مایر (دکترای تاریخ و فلسفه علم) و مایکل اگنور (دکترای پزشکی از دانشگاه کلمبیا) چه جرم و جنایتی مرتکب شده بودند که از دانشگاه اخراج شدند؟ آیا جز آن بود که اینان با مستندات علمی و ارائه تحقیقات کاملاً آکادمیک، نقدهایی جدی بر «فرضیه #تکامل» داروین وارد کردند و بعضاً دفاعهایی از «نظریه خلقت» بیان کردند؟!
🔻این یک حقیقت مستند و آشکار است که «لیبرالیسم» در لوای شعار فریبنده آزادی، بدترین خفقانها را اعمال کرده و میکند! هر اندیشه مخالفی را با بدترین شیوهها به لجن میکشاند! به تعبیر دقیق دکتر شوارتز (از دانشگاه کالیفرنیا) در آمریکا و حکومتهای لیبرالی:
«اگر اعتقاد به خدا داشته باشید و معتقد به نظم ذاتی در جهان باشید، و بر این باور باشید که این وظیفه علم است که برای پیجویی کردن و فهمیدن بهتر آن نظم تلاش کند، شما از حقوق اجتماعی محروم خواهید شد.»
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی! (۲)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علیرغم همه اندیشهورزیها و ادعاهای بزرگ و دهانپرکن، بنده هیچ فیلسوف و اندیشمند لیبرالی را در میان غربیان نمیشناسم که حقیقتاً و عملاً پایبند به لیبرالیسم بوده باشد.
بزرگ فیلسوفان لیبرال بریتانیایی در دوران معاصر ما «کارل #پوپر» بود، همو که کتاب بسیار مشهوری با عنوان «جامعه باز و دشمنان آن» دارد و همو که از خداوندان فلسفه سیاسی لیبرال و از بتهای فکری برخی از مدعیان #روشنفکری در ایران بود. آیا عضویت رسمی او در «انجمن سلطنتی» فلسفه بریتانیا را قبول کنیم یا دفاع او از «جامعه باز» و مبارزه با «مخالفان جامعه باز»ش را؟! چطور میتوان ادعای دموکراسیخواهی او را قبول کرد در حالی که به پاس خدمات بینظیرش به «دستگاه سلطنتی» و «حکومت موروثی» پادشاهی انگلستان از دست ملکه الیزابت دوم مفتخر به دریافت لقب «سِر/ Sir» و «مصاحب افتخاری» ملکه و «فیلسوف محبوب» «دستگاه پادشاهی» شد؟
خواسته من از مدافعان غرب و لیبرالهای وطنی این است که سادهلوحی را کنار بگذارید. قدری در اعماق افکار و اندیشههای مدافعان لیبرالیسم بیاندیشید! و قدری به رفتارهایی که به نام لیبرالیسم و تحت حمایت فیلسوفان لیبرال میشود بنگرید.
#روشنفکری
#لیبرالیسم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی(۳)
🔶نژادپرستی لیبرالی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻تصور بسیاری از غربگرایان در کشور ما این است که در فلسفه و حقوق و اخلاق لیبرالی، احترام و کرامت آدمیان و حقوق بشر به معنای دقیق کلمه نه تنها تئوریزه شده است بلکه در مقام عمل نیز همه نظامهای لیبرالیستی چنین اموری را ارزش میدانند و به آنها پایبندند!
🔹در حالی که واقعیت هرگز چنین تصوری را تأیید نمیکند. محض نمونه به سخنان دو تن از مشهورترین اندیشمندان و معماران غرب مدرن در این مورد اشاره میکنم:
✔️#منتسکیو، از خداوندان غرب جدید و نظامهای سیاسی و حقوقی مدرن، در مشهورترین کتاب خود یعنی روح القوانين که از مهمترين و مؤثرترین کتابها در حوزة آزادي، حقوق طبيعي، برابري، تفکيک قوا و امثال آن است، هیچ حقی از حقوق انسانی را برای غیرسفیدپوستان قائل نیست! بلکه اساساً سیاهپوستان را انسان نمیداند!
در فصل پنجم از کتاب پانزدهم روح القوانین مینویسد:
«اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن کمتر ميتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نميکنم خدا با شعوري که دارد اين موجود کريه را با آن موهاي وزوزي و لبهاي کلفت و بيني پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد ميآيد که پس ما دودمان مسيحي نيستيم.»
با توجه به چنین نگاهی بود که بردگی سیاهان را از حقوق سفیدپوستان میدانست و در توجیه بردهداری مینوشت: «اروپاييان پس از آنکه [بوميان آمريکايي] را ريشه کن ساختند ناچار بودند که آفريقاييها را به بردگي کشند تا بتوانند آن سرزمين پهناور را آماده سازند.» [همان]
✔️ديويد #هيوم، یکی دیگر از بزرگترین و مؤثرترین فیلسوفان غرب جدید، در کتاب به اصطلاح اخلاقی! خود به عنوان جستاری در باب اصول اخلاق (ص۴۲) ميگويد:
«موقعيت انسانها در ارتباط با جانوران، آشکارا به همين ترتيب است. اينکه جانوران چقدر از عقل برخوردارند، مطلبي است که روشن کردن آن را به ديگران وا ميگذاريم. برتري آشکار اروپاييهاي متمدن به سرخپوستان وحشي، ما را وسوسه ميکند آنها را نيز در همين وضعيت قلمداد کنيم، و ما را واميدارد در رفتار با آنها قيد عدالت و حتي انسانيت را کنار بگذاريم.»
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی(۴)
🔶پاردوکس «لیبرالیسم» و «دفاع از زنان»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يکي از بدترین پيامدهاي عملي ليبراليسم، هنجار شدن «بيبند و باري» و «بيحيايي عمومی» جوامع ليبرال بوده است.
«زاد و ولدهاي نامشروع»، «طلاق و زندگيهاي مجردي»، «صنعت پرنوگرافي» و درآمدهای نجومي ابرسرمایهداران دنياي فيلم و سينما از این صنعت؛ «رواج همجنسبازي»؛ «رواج روسپيگري»، «اصالت فرديت»، و «لذتگرايي لجامگسیخته» از جمله دیگر پیامدهای عملی لیبرالیسم بوده است. اموری که نه کرامتی برای زنان باقی گذاشته است و نه جایگاهی جز ابزارهای برای ارضای شهوتهای حیوانی عدهای از مردان و وسایلی برای کسب ثروت برای سرمایهداران.
لطفا به این آمارها و گزارشها که مربوط به سال ۲۰۱۲ است (و الان به مراتب بیشتر شده است) توجه کنید:
فقط در ایالات متحده آمریکا:
✔️در هر ساعت 78 زن و در هر روز 1872 زن و در هر سال بيش از 638 هزار زن مورد تجاوز به عنف قرار ميگيرند!
✔️بر اساس گزارش «سازمان مبارزه با خشونت»، در هر 9 ثانيه يک زن آمريکايي مورد ضرب و شتم قرار ميگيرد. و طبق برخي از گزارشهاي ديگر، روزانه بيش از 3 زن آمريکايي به دست شوهران خود کشته ميشوند.
✔️براساس گزارشي که «شبکة ملي بررسي تجاوز، آزار و زناي با محارم» در چند سال گذشته ارائه داد، قريب به 60 درصد از تجاوزات جنسي هرگز به پليس گزارش نميشود.
✔️براساس گزارشي ديگر سالانه حدود 20 هزار نفر براي بردگي جنسي به آمريکا قاچاق ميشوند. افزون بر اينها، تعداد زيادي نيز با مليت آمريکايي به بردگي جنسي گرفته ميشوند. از اين بردهها در تجاوزات دستهجمعي و رفتارهاي ساديسمگونة جنسي استفاده ميشود.
🔻آیا هیچ زن یا مرد خردمندی علاقمند به چنین سرنوشت و چنین سبکی از زندگی هست؟ مع الاسف قدرت رسانهای غرب و فرهنگ مهاجم لیبرالی اجازه تفکر و تأمل را به قربانیان خود نمیدهد!
#زن
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
✅ #نشست_علمی
فلسفه حق در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین طالبی
👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مجتبی_مصباح
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سیداحمد غفاری
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر امینرضا عابدی نژاد
🗓 یکشنبه 22 آبان 1401 ⏰ 18.30
🏢قم، خیابان صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
🌐 حضور مجازی👇
🌐 http://iki.ac.ir/live
🆔 https://eitaa.com/IHSAM_ir
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#نشست_علمی
موضوع:
آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟
🔰ارائه دهندگان: 🔹احسان کردی اردکانی(عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان)
🔹احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران)
🔹ناقد: دکتر محمد جواد فلاح( عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)
🔹دبیر علمی: روح الله سوری ( عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی)
⌚️زمان: شنبه 21 آبان ساعت 13
🔸حضوری و مجازی
آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71)
📌لینک کرسی 👇
🆔www.irip.ac.ir/u/136
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#نشست_علمی (کرسی علمی-ترویجی)
💠 بررسی تحلیلی نسبت نظریه تکامل با خداباوری و الحاد
👤ارائهدهنده:
حجتالاسلام دکتر امامی فر
👥ناقدان:
دکتر یوسف دانشور
دکتر علیرضا پسرکلو
⏰ زمان: دوشنبه ۱۴۰۱/۸/۲۳ ساعت ۱۰ صبح
🏢 مکان: دانشگاه اراک، پردیس سردشت
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion