❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین
🖊 دکتر حمیدرضا آیتاللهی
4️⃣ قسمت چهارم
🔴 ج) باورهای دینی و نحوه اعتلای آن در راهپیمایی اربعین
🔹مواردی که در بخش پیشین گفته شد مربوط به عوامل تقویت باورها در تمامی باورهای ماست. یکی از انواع این باورها باورهای دینی ماست. عوامل دخیل در باورهای دینی ما نیز همانند سایر باورها هستند و همانند موارد بیست و دوگانه فوق می توانند مورد تقویت واقع شوند. بدیهی است عواملی هم می تواند به تضعیف باورهای دینی ما بینجامد یا باورهای دینی ناصالحی را برای ما بوجود بیاورد، ولی در این قسمت در نظر نیست به این عوامل اشاره شود. زیارت و راهپیمایی اربعین مشحون از عوامل متعددی است که در تقویت و اعتلای باور دینی می تواند موثر واقع شود. در این بخش عوامل بیست و دو گانه فوق را درباره راهپیمایی اربعین بررسی می کنیم تا ببینیم چگونه تمامی عوامل فوق در این واقعه وجود دارد و به چه صورتی باعث تقویت و اعتلای باورهای دینی می شود:
🔸۱. راهپیمایی اربعین متاثر از یک واقعیت تاریخی است که با جزئیات نقل شده است.
🔸۲. چون راهپیمایی اربعین باعث انسجام اجتماعی شیعیان و مردم آزاده می شود فوائد و آثار بسیاری دارد.
🔸۳. راهپیمایی اربعین ناظر به بسیاری معیارهای اخلاقی مثل ایثار، صبر، نوعدوستی و ظلم ستیزی است.
🔸۴. راهپیمایی اربعین به شهادتِ اغلبِ کسانی که در آن شرکت کرده اند یک لذت درونی ایجاد می کند که غیرمعتقدان نیز به آن اقرار می کنند و شرکت در آن را برای داشتن این تجربة لذت بخش بر خود لازم دانسته اند.
🔸۵. راهپیمایی اربعین با سایر باورهای شرکت کنندگان در آن، مثل باورهای فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی سازگار است و سایر باورها آن را نقض نمی کنند. البته برخی موارد ناسازگاری نیز وجود دارد که از موارد آسیب زا در این راهپیمایی است. جالب اینجاست که راهپیمایی اربعین در برخی موارد به تصحیح سایر باورهای انسان نیز مدد می رساند.
🔸۶. راهپیمایی اربعین تایید های فراوانی را از جانب گروههای مرجع دینی همچون ائمه علیهم السلام و علما و مراجع داراست و این گروهها به آن توصیه موکد کرده اند.
🔸۷. راهپیمایی اربعین پشتوانه تاریخی 1400 ساله دارد.
🔸۸. راهپیمایی اربعین باورهای ما به خداوند و معاد را به عنوان باورهای به کل عالم و کل زندگی افزایش می دهد.
🔸۹. راهپیمایی اربعین پاسخگوی برخی دل نگرانی های فردی و دغدغه های شخصی مخصوصا در معنای زندگی است.
🔸۱۰. راهپیمایی اربعین باورهای دینی ما را با امید دادن به آینده روشن در قیام امام مهدی علیه السلام در آخر الزمان تقویت می کند.
🔸۱۱. راهپیمایی اربعین همراه دریایی از احساسات فردی است.
🔸۱۲. راهپیمایی اربعین برانگیزاننده عشق به امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و یاران ایشان است که با گریه بر آنها جلوه ای از این عشق متجلی می شود.
#فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی #اربعین #امامت #ولایت #امام_حسین #باور_دینی #ایمان #اعتقاد #عقل_و_ایمان #ایمان_و_عاطفه #ایمان_و_معنویت
📤فلسفه دین اسلامی
🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ سازو کار باور و نحوه اعتلاء باور دینی در راهپیمایی اربعین
🖊 دکتر حمیدرضا آیتاللهی
5️⃣ قسمت پنجم
🔸۱۳. در راهپیمایی اربعین فرصتی پیش می آید که با سایر باورمندان همراه و مرتبط گردیم.
🔸۱۴. در راهپیمایی اربعین هر باورمند در مواجهه حضوری با سایر باورمندان قرار می گیرد و با مواجهه های مکرر با رفتارهایی که متاثر از باورسایر باورمندان است هم افزایی در باورش ایجاد می شود.
🔸۱۵. ادیان باورهای بسیاری را توصیه می کنند ولی اگر این باور صرفا در حدِ باور نظری به یک امر الوهی باشد چندان عمیق نخواهد بود. به همین جهت مناسک دینی فعالیتهایی هستند که در سرزنده ساختن باور و تداوم آن به باورمند کمک می کنند. ولی مناسک دینی معمولا مقید به باید و نباید ها هستند، اما اگر فعالیت دینی ضرورت نداشته باشد از سر محبت باشد (مستحب) باور عمیق تر خواهد شد. با اینکه در راهپیمایی اربعین امکان استفاده از وسایل نقلیه با رسیدن به کربلا وجود دارد فعالیت طاقت فرسای پیاده روی دهها کیلومتری عمیق ترین تاثیر را در باورهای دینی افراد خواهد داشت.
🔸۱۶. راهپیمایی اربعین بیشترین هزینه ها را برای باورمندان ایجاد می کند بگونه ای که شرکت کنندگان از بسیاری هزینه های زندگی خود می زنند و یک سال اندوخته جمع می کنند تا بتوانند مشتاقانه هزینه های این راهپیمایی را متقبل شوند و ملتمسانه بخشش داشته باشند.
🔸۱۷. بعید است باوری همچون باور به امام حسین علیه السلام به عنوان برترین مصداق باور دینی بتواند مصداقی چنین متعالی از خود نشان دهد همانگونه که خود گاندی نیز الگو بودن امام حسین را تاکید می کند.
🔸۱۸. بعید است مصداق متعالی باوری را بتوان پیدا کرد که همچون امام حسین علیه السلام برای باور دینی اش اینهمه هزینه داده باشد. خود و فرزندان و اصحاب و خانواده اش جان دادند و مشقت های بسیاری را متحمل شدند. قربانی شدن در راه خداوند بیشترین تاثیر را در باورهای دینی افراد ایجاد می کند.
🔸۱۹. در راهپیمایی اربعین تجربه های معنوی عمیقی در شرکت کنندگان بوجود می آید که در سایر اعمال دینی شان چنین تجربه معنوی را نداشته اند.
🔸۲۰. حضور میلیون ها باورمند از کشورهای گوناگون دنیا و از شهرهای بیشمار جهان با هم در این واقعه، فراگیری آن را متجلی می سازد که خود باعث اعتلای باور دینی شیعیان می گردد.
🔸۲۱. در راهپیمایی اربعین، امام حسین (ع) فقط نقشِ پیشوایی را ندارند بلکه مردم عاشقانه این مصداق باور دینی را دوست دارند و سعی می کنند عشق خود را به ایشان به نمایش بگذارند.
🔸۲۲. متعالی ترین ویژگی راهپیمایی اربعین این است که عشق به امام حسین (ع) تمامی افراد شرکت کننده در این مراسم را عاشق یکدیگر می کند. این نوع محبت میزبانان به مهمانان و مهمانان به میزبانان در هیچ کجای جهان نمونه ندارد لذا باعث می شود که برترین اعتلاء را به باورهای دینی افراد ببخشد.
#فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی #اربعین #امامت #ولایت #امام_حسین #باور_دینی #ایمان #اعتقاد #عقل_و_ایمان #ایمان_و_عاطفه #ایمان_و_معنویت
📤فلسفه دین اسلامی
🆔@Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ مبانی زبانشناختی فهم دین
🔸وبینار پنجشنبه شبهای فرهنگی
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آیا فلسفه دین اسلامی ممکن است؟ چگونه؟
✅ #فلسفه_فلسفه_دین ۱۰
🔹فلسفه؛ اصالتاً علمی بیطرف و سکولار است، لکن با ملاحظاتی قید دینی را میپذیرد. فلسفه مسیحی، فلسفه هندوئی یا فلسفه اسلامی تعابیر ناآشنایی نیستند، اما باید توجه داشت این قیود و اوصاف نباید به بیطرفی فلسفه خدشه وارد کند و روش کاملاً عقلی آن را زیر سؤال ببرد. فلسفههای مضاف مانند فلسفه دین نیز چنین وضعیتی دارند.
🔸در اینجا فارغ از معانی مختلفی که یرای فلسفههای دینی ذکر شده، صرفاً معنای مورد نظر را مطرح میکنیم.
🔹برای تبیین فلسفه دین اسلامی از بیانات استاد جوادی آملی در باب «فلسفه اسلامی» استفاده میکنیم. ایشان میگویند:
🔸«فلسفه در طلیعه وجودش به اصطلاح سکولار؛ یعنی لابشرط است؛ چون هنوز دینی ثابت نکرده است. فلسفه وقتی بخواهد وارد بشود نه دینی است و نه غیر دینی.»
🔹اما در ادامه میتواند دینی یا غیر دینی گردد یا به تعبیر دیگر میتواند الهی یا الحادی شود. در واقع «فلسفه حدوثاً بدون تعین و بقائاً متعین است.»
🔸اما فلسفه اگر بیطرفانه وارد شود، حتماً فلسفه الهی خواهد شد؛ چون «میان ثبوت و اثبات فرق است، فلسفه الهی از لحاظ ثبوت در حوزه توحید متولد میشود؛ یعنی ربوبیت خداوند مقدم بر آن است، لیكن از جهت اثبات متأخر از آن است، زیرا پیش از اقامه برهان فلسفی بر وجود مبدأ فاعلی راهی برای باور كردن آن نیست.»
🔹در فلسفه دین اسلامی هم میتوان چنین تحلیلی را ارائه داد. فلسفه دین در ابتدا سکولار، بیطرف و لابشرط است، ولی اگر روشمندانه و دقیق عمل شود، در ادامه به دین حق که اسلام است میرسد و آموزههای آن را تأیید میکند. اگر دین اسلام در واقع دین حق باشد و عقل هم راه رسیدن به واقع باشد، لاجرم تأملات عقلی بیطرفانه ما را به اسلام میرساند و در حد توان خود میتواند حقیقت آن را نشان دهد.
🔸چنین دانشی برای مسلمانان ضرورت دارد تا بتوانند نشان دهند بدون هیچ پیشفرضی دین اسلام قابل اثبات است و آموزههای آن فارغ از پیشفرضهای ایمانی، مطابق با واقع است.
🔹بر همین اساس میتوان فلسفه دین اسلامی را اینگونه تعریف کرد:
♦️«فلسفه دین اسلامی دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی و با روش عقلی به موضوعاتی میپردازد که در فهم حقیقت اسلام و پذیرش آن تأثیرگذارند.»
🔸در اینجا تذکر این نکته لازم است که بیطرف بودن و عدم تعهد، ویژگی علم است نه عالم. آنچه باعث میشود فلسفه و فلسفههای مضاف بیطرف دانسته شوند، بیانگیزگی، بیطرفی و بیدینی فیلسوفان نیست، بلکه برای خود فلسفه نباید از قبل هدف دینی یا ضد دینی تعیین شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖊 ۲۷ شهریور ۱۴۰۱- سیدمصطفی میرباباپور
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #عقل_و_دین #دین_و_فلسفه
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹#ویدئو
آغاز داشتن جهان در #فیزیک مدرن و #کیهانشناسی اهمیت زیادی دارد. متون دینی نیز بر پیدایش جهان از عدم و این که خداوند جهان را از نیستی آفریده است، صراحت دارند. از این رو بسیاری از فیزیکدانان معاصر نگران اشارات الهیاتی «آغاز داشتن جهان» هستند. آیا این نگرانی بجایی است؟ اصولا آیا نظریهی #مهبانگ میتواند برداشتهای دینی را در نحوهی #آفرینش جهان تقویت کند؟
#ریچارد_سویینبرن، فیلسوف انگلیسی، در گفتوگو با رابرت لارنس کوهن، مجری برنامهی تلویزیونی «نزدیکتر به حقیقت» میکوشد به این پرسشها پاسخ دهد.
برای مشاهده با زیرنویس فارسی به پیوند زیر مراجعه کنید:
🌐https://www.aparat.com/v/Ebj36
#خداباوری #الحاد #آتئیسیم #تکامل #فرگشت #فیزیک #فلسفه #بیگ_بنگ #مهبانگ #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
📚 عرفان تطبیقی - بررسی اجمالی بزرگترین سنتهای عرفانی جهان
🖌 نویسنده: دکتر محمد فنائی اشکوری
🔷 آشنایی با دیگر سنتهای عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنتها افزون بر اینکه فینفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیقتر هر کس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است. افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی میتواند زمینه را برای گفتوگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنتهای گوناگون عرفانی فراهم کند، گفتوگویی که میتواند سوءتفاهمها را تا حدی رفع کند و از تنشها بکاهد. در این اثر پنج سنت بزرگ عرفانی را معرفی و بررسی میکنیم: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی.
💠 رزومه علمی دکتر محمد فنائی اشکوری
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648
🔶 مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4774
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
سر تا پای مدرنیته تناقض است؛
از یک سو یکی از مؤلفههای اصلی مدرنیته را دلیلگرایی و دوری از تعصب میدانند و از سوی دیگر آنچنان بر مدرنیته تعصب دارند که روی هر چی متعصب را سفید کردهاند.
کل مدرنیته یک جوگیری فراگیر است.
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#مقاله خواندنی:
حجاب و افسردگی؛ آیا حجاب اسلامی موجب افسردگی بیشتر میشود؟
David R. Hodge, Ph.D., a professor at Arizona State University:
دکتر دیوید آر. هاج، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا:
The general perception that hijab is an unproductive, detrimental practice is widely disseminated by media to the broader society.
این تصور عمومی که حجاب یک عمل غیرمولد و زیان آور است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه منتشر می شود.
to shed some light on this issue, my colleagues and I examined the relationship between veiling and depression with a diverse sample of Muslim women around the United States.
برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را در میان طیف متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم.
We found no support for the common belief that wearing the hijab is linked to depression. In fact, we found the opposite.
ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم.
Muslims who reported wearing the hijab more frequently exhibited lower levels of depressive symptoms.
مسلمانانی که گزارش دادند دفعات بیشتری حجاب داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند.
Put differently, wearing a veil appears to protect Muslim women from depression.
به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب زنان مسلمان را در برابر افسردگی محافظت می کند.
منبع:
https://www.publichealthpost.org/research/hijab-can-protect-women-from-depression/
#حجاب #فواید_حجاب #حجاب_در_ایران #سلامت_اجتماعی #پوشش_اسلامی #فلسفه_علم #افسردگی #روانشناسی #روان_شناسی_دین #کارکردهای_دین #دین_و_روان #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
#Hijab #Benefits_of_Hijab #Hijab_in_Iran #public_health #Islamic_veiling #philosophy_of_science #depression #phsycology
♦️ از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی
❇️ بررسی جایگاه حجاب در جامعه اسلامی
✴️ با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه
⏰ یکشنبه 10 مهرماه، ساعت 9 الی 14
(دانشگاه باقرالعلوم)
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir.
🔴 برنامه درسی استاد احمدحسین شریفی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲
به اطلاع همه علاقمندان به درسهای استاد شریفی میرساند، درسهای استاد در سال جاری به این صورت در کانال «درسهای استاد شریفی»👇👇👇
eitaa.com/ostad_sharifi
بارگذاری خواهد شد
🔷عناوین دروس:
✅ فلسفه سیاسی از افلاطون تا علامه مصباح؛ (روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه)
✅الفائق فی الاصول (روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه)
✅ درسهای اخلاق اجتماعی (روزهای چهارشنبه)
🆔eitaa.com/ostad_sharifi
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشهها، مسائل، انگارهها، و چالشهای «مذهب و جهان معاصر» میپردازد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
#خردورزی #دین #مذهب
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
#معرفی_نرمافزار
❇️مجموعه آثار استاد عبدالرسول عبودیت
📚متن 14 عنوان کتاب در 18 جلد از آثار استاد عبدالرسول عبودیت به زبان فارسی در موضوع فلسفه و حکمت اسلامی
ارائه کتابهایی همچون:
📙هستیشناسی
📘فلسفه مقدماتی
📗درآمدی بر فلسفه اسلامی
📕درآمدی به نظام حکمت صدرایی (3 جلد)
📒خطوط کلی حکمت متعالیه
📗حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی
📙شرح نهایة الحکمه اثر آیتالله مصباح؛ تحقیق و نگارش از استاد عبودیت (3 جلد)
🔈دسترسی به دروس صوتی استاد عبدالرسول عبودیت در موضوع حکمت صدرایی
لینک خرید پستی نرمافزار
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی! (۱)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻یکی از «خطاهای بزرگ» علمی و تاریخی یکصد ساله اخیر در کشور ما این است که عدهای گمان میکنند فیلسوفان لیبرال و #فلسفه_سیاسی لیبرالی واقعاً مدافع آزاداندیشی و طرفدار «به رسمیت شناختن» علمی و عملی «مخالفان»اند! با تحقیق عرض میکنم هیچ شاهدی نه در «تاریخ لیبرالیسم» و نه در اندیشه و عمل «تئوریپردازان اصیل لیبرالیسم» و نه در «حکومتهای لیبرالی» برای چنین پنداری نمیتوان اقامه کرد.
🔻«دیکتاتوری علمی و عملی لیبرالیسم» و «حقکشیهای حکومتهای لیبرالی» آشکارتر از آن است که نیازی به اثبات داشته باشد. فیلسوفان و حاکمان لیبرال هرگز «اندیشه» و «دانش» و حتی «رفتار»ی را که خلاف آرمانها و ارزشهای اومانیستی و لیبرالیستی باشد برنتافته و برنمیتابند.
🔶ذکر مصادیق و شواهد این مدعا نیازمند «هفتاد من کاغذ» است.
✔️آیا این دولت فرانسه، مهد #لیبرالیسم، نیست که در سایه حمایت تمامعیار فیلسوفانش، نه تنها اجازه ورود «دختران و زنان محجبه» را به کلاسهای درس نمیدهد؛ بلکه آنان را از ابتداییترین حقوق شهروندی محروم میکند؟!و البته این همه خفقان و دیکتاتوری و ظلم آشکار را «به نام آزادی» و «به افتخار آزادی»! انجام میدهند!
✔️آیا این دولتهای لیبرال غربی نیستند که در سایه تئوریپردازیهای فیلسوفان لیبرال و حمایتهای «سلبرتیهای هنریشان» هرگونه جسارت و توهین را به مقدسات سایر ادیان از جمله «مقدسات اسلامی» تجویز میکنند و مورد حمایت قرار میدهند؟!
✔️آیا این دانشگاههای غربی نیستند که به هیچ کس (تأکید میکنم هیچ کس) اجازه تحقیق درباره «هولوکاست» و بررسی اسناد تاریخی آن را نمیدهند! (و الا به سرنوشت روژه گاروردی، فیلسوف و تاریخپژوه بزرگ فرانسوی، مبتلا خواهد شد. آن هم به نام آزادی و برای آزادی!)
✔️آیا این مراکز دانشگاهی و پژوهشی آمریکایی نیستند که حق حضور در دانشگاهها را از مدافعان «نظریه خلقت» و ناقدان جدی «تئوری تکامل» سلب میکنند؟!
🔹از مدعیان آزادی علمی و پژوهشی در دنیای غرب میپرسم:
جرم دکتر «ویلیام دمبسکی» چی بود که از دانشگاه اخراج شد؟ جز «مخالفت نظری» با «فرضیه تکامل» داروین؟! استادان و دانشمندان بزرگ دیگری مثل
جاناتن ولز (دکترای زیستشناسی مولکولی و سلولی و دکترای مطالعات دینی)؛ ریچارد ون استرن برگ (دکترای زیستشناسی نظری و تکامل مولکولی)؛ کارولین کروکر ( دکترای ایمونوفارماکولوژی) ؛ دیوید برلینسکی ( فوق دکترای ریاضی و زیستشناسی مولکولی)؛ گویلرمو گونزالس(دکترای نجوم)؛ پاول نلسون (دکترای فلسفه)؛ استفان مایر (دکترای تاریخ و فلسفه علم) و مایکل اگنور (دکترای پزشکی از دانشگاه کلمبیا) چه جرم و جنایتی مرتکب شده بودند که از دانشگاه اخراج شدند؟ آیا جز آن بود که اینان با مستندات علمی و ارائه تحقیقات کاملاً آکادمیک، نقدهایی جدی بر «فرضیه #تکامل» داروین وارد کردند و بعضاً دفاعهایی از «نظریه خلقت» بیان کردند؟!
🔻این یک حقیقت مستند و آشکار است که «لیبرالیسم» در لوای شعار فریبنده آزادی، بدترین خفقانها را اعمال کرده و میکند! هر اندیشه مخالفی را با بدترین شیوهها به لجن میکشاند! به تعبیر دقیق دکتر شوارتز (از دانشگاه کالیفرنیا) در آمریکا و حکومتهای لیبرالی:
«اگر اعتقاد به خدا داشته باشید و معتقد به نظم ذاتی در جهان باشید، و بر این باور باشید که این وظیفه علم است که برای پیجویی کردن و فهمیدن بهتر آن نظم تلاش کند، شما از حقوق اجتماعی محروم خواهید شد.»
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی! (۲)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علیرغم همه اندیشهورزیها و ادعاهای بزرگ و دهانپرکن، بنده هیچ فیلسوف و اندیشمند لیبرالی را در میان غربیان نمیشناسم که حقیقتاً و عملاً پایبند به لیبرالیسم بوده باشد.
بزرگ فیلسوفان لیبرال بریتانیایی در دوران معاصر ما «کارل #پوپر» بود، همو که کتاب بسیار مشهوری با عنوان «جامعه باز و دشمنان آن» دارد و همو که از خداوندان فلسفه سیاسی لیبرال و از بتهای فکری برخی از مدعیان #روشنفکری در ایران بود. آیا عضویت رسمی او در «انجمن سلطنتی» فلسفه بریتانیا را قبول کنیم یا دفاع او از «جامعه باز» و مبارزه با «مخالفان جامعه باز»ش را؟! چطور میتوان ادعای دموکراسیخواهی او را قبول کرد در حالی که به پاس خدمات بینظیرش به «دستگاه سلطنتی» و «حکومت موروثی» پادشاهی انگلستان از دست ملکه الیزابت دوم مفتخر به دریافت لقب «سِر/ Sir» و «مصاحب افتخاری» ملکه و «فیلسوف محبوب» «دستگاه پادشاهی» شد؟
خواسته من از مدافعان غرب و لیبرالهای وطنی این است که سادهلوحی را کنار بگذارید. قدری در اعماق افکار و اندیشههای مدافعان لیبرالیسم بیاندیشید! و قدری به رفتارهایی که به نام لیبرالیسم و تحت حمایت فیلسوفان لیبرال میشود بنگرید.
#روشنفکری
#لیبرالیسم
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی(۳)
🔶نژادپرستی لیبرالی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻تصور بسیاری از غربگرایان در کشور ما این است که در فلسفه و حقوق و اخلاق لیبرالی، احترام و کرامت آدمیان و حقوق بشر به معنای دقیق کلمه نه تنها تئوریزه شده است بلکه در مقام عمل نیز همه نظامهای لیبرالیستی چنین اموری را ارزش میدانند و به آنها پایبندند!
🔹در حالی که واقعیت هرگز چنین تصوری را تأیید نمیکند. محض نمونه به سخنان دو تن از مشهورترین اندیشمندان و معماران غرب مدرن در این مورد اشاره میکنم:
✔️#منتسکیو، از خداوندان غرب جدید و نظامهای سیاسی و حقوقی مدرن، در مشهورترین کتاب خود یعنی روح القوانين که از مهمترين و مؤثرترین کتابها در حوزة آزادي، حقوق طبيعي، برابري، تفکيک قوا و امثال آن است، هیچ حقی از حقوق انسانی را برای غیرسفیدپوستان قائل نیست! بلکه اساساً سیاهپوستان را انسان نمیداند!
در فصل پنجم از کتاب پانزدهم روح القوانین مینویسد:
«اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن کمتر ميتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نميکنم خدا با شعوري که دارد اين موجود کريه را با آن موهاي وزوزي و لبهاي کلفت و بيني پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد ميآيد که پس ما دودمان مسيحي نيستيم.»
با توجه به چنین نگاهی بود که بردگی سیاهان را از حقوق سفیدپوستان میدانست و در توجیه بردهداری مینوشت: «اروپاييان پس از آنکه [بوميان آمريکايي] را ريشه کن ساختند ناچار بودند که آفريقاييها را به بردگي کشند تا بتوانند آن سرزمين پهناور را آماده سازند.» [همان]
✔️ديويد #هيوم، یکی دیگر از بزرگترین و مؤثرترین فیلسوفان غرب جدید، در کتاب به اصطلاح اخلاقی! خود به عنوان جستاری در باب اصول اخلاق (ص۴۲) ميگويد:
«موقعيت انسانها در ارتباط با جانوران، آشکارا به همين ترتيب است. اينکه جانوران چقدر از عقل برخوردارند، مطلبي است که روشن کردن آن را به ديگران وا ميگذاريم. برتري آشکار اروپاييهاي متمدن به سرخپوستان وحشي، ما را وسوسه ميکند آنها را نيز در همين وضعيت قلمداد کنيم، و ما را واميدارد در رفتار با آنها قيد عدالت و حتي انسانيت را کنار بگذاريم.»
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
🔴سخنی با لیبرالهای وطنی(۴)
🔶پاردوکس «لیبرالیسم» و «دفاع از زنان»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يکي از بدترین پيامدهاي عملي ليبراليسم، هنجار شدن «بيبند و باري» و «بيحيايي عمومی» جوامع ليبرال بوده است.
«زاد و ولدهاي نامشروع»، «طلاق و زندگيهاي مجردي»، «صنعت پرنوگرافي» و درآمدهای نجومي ابرسرمایهداران دنياي فيلم و سينما از این صنعت؛ «رواج همجنسبازي»؛ «رواج روسپيگري»، «اصالت فرديت»، و «لذتگرايي لجامگسیخته» از جمله دیگر پیامدهای عملی لیبرالیسم بوده است. اموری که نه کرامتی برای زنان باقی گذاشته است و نه جایگاهی جز ابزارهای برای ارضای شهوتهای حیوانی عدهای از مردان و وسایلی برای کسب ثروت برای سرمایهداران.
لطفا به این آمارها و گزارشها که مربوط به سال ۲۰۱۲ است (و الان به مراتب بیشتر شده است) توجه کنید:
فقط در ایالات متحده آمریکا:
✔️در هر ساعت 78 زن و در هر روز 1872 زن و در هر سال بيش از 638 هزار زن مورد تجاوز به عنف قرار ميگيرند!
✔️بر اساس گزارش «سازمان مبارزه با خشونت»، در هر 9 ثانيه يک زن آمريکايي مورد ضرب و شتم قرار ميگيرد. و طبق برخي از گزارشهاي ديگر، روزانه بيش از 3 زن آمريکايي به دست شوهران خود کشته ميشوند.
✔️براساس گزارشي که «شبکة ملي بررسي تجاوز، آزار و زناي با محارم» در چند سال گذشته ارائه داد، قريب به 60 درصد از تجاوزات جنسي هرگز به پليس گزارش نميشود.
✔️براساس گزارشي ديگر سالانه حدود 20 هزار نفر براي بردگي جنسي به آمريکا قاچاق ميشوند. افزون بر اينها، تعداد زيادي نيز با مليت آمريکايي به بردگي جنسي گرفته ميشوند. از اين بردهها در تجاوزات دستهجمعي و رفتارهاي ساديسمگونة جنسي استفاده ميشود.
🔻آیا هیچ زن یا مرد خردمندی علاقمند به چنین سرنوشت و چنین سبکی از زندگی هست؟ مع الاسف قدرت رسانهای غرب و فرهنگ مهاجم لیبرالی اجازه تفکر و تأمل را به قربانیان خود نمیدهد!
#زن
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
✅ #نشست_علمی
فلسفه حق در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین طالبی
👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مجتبی_مصباح
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سیداحمد غفاری
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر امینرضا عابدی نژاد
🗓 یکشنبه 22 آبان 1401 ⏰ 18.30
🏢قم، خیابان صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
🌐 حضور مجازی👇
🌐 http://iki.ac.ir/live
🆔 https://eitaa.com/IHSAM_ir
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#نشست_علمی
موضوع:
آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟
🔰ارائه دهندگان: 🔹احسان کردی اردکانی(عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان)
🔹احمد شه گلی(عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران)
🔹ناقد: دکتر محمد جواد فلاح( عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)
🔹دبیر علمی: روح الله سوری ( عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی)
⌚️زمان: شنبه 21 آبان ساعت 13
🔸حضوری و مجازی
آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71)
📌لینک کرسی 👇
🆔www.irip.ac.ir/u/136
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#نشست_علمی (کرسی علمی-ترویجی)
💠 بررسی تحلیلی نسبت نظریه تکامل با خداباوری و الحاد
👤ارائهدهنده:
حجتالاسلام دکتر امامی فر
👥ناقدان:
دکتر یوسف دانشور
دکتر علیرضا پسرکلو
⏰ زمان: دوشنبه ۱۴۰۱/۸/۲۳ ساعت ۱۰ صبح
🏢 مکان: دانشگاه اراک، پردیس سردشت
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
#یادداشت معرفتشناسی ۱
🔰نسبت فلسفه دین و معرفتشناسی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❓دو مسئله:
1️⃣آیا فلسفه دین ماهیتی معرفتشناختی دارد؟
2️⃣اگر خیر آیا ارتباطی میان این دو دانش برقرار است؟ چه ارتباطی؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ پاسخ مسئله اول:
🔸#فلسفه_دین همان #معرفتشناسی یا معرفتشناسی مقید نیست، اگرچه برخی از مباحثش چنین خصلتی دارند. فلسفه دین همانطور که در تعریف آن گفته شد، تأمل عقلانی در مورد مهمترین #موضوعات_دینی است و بهخودی خود تداخلی با معرفتشناسی ندارد.
🔹ولی اگر برخی موضوعات دینی زمینهمعرفتشناختی داشته باشند، مانند مباحث «#زبان_دین»، «#عقل_و_دین» و «#علم_و_دین»، این موضوعات نیز خصلت معرفتشناختی مییابند.
🔸برخی موضوعات فلسفه دین نیز اساسا ماهیت معرفتشناختی ندارند، مانند «#براهین_اثبات_خدا»، «#صفات_خدا» و «#مسئله_شر». لذا این موضوعات خصلت معرفتشناختی پیدا نمیکنند، اگرچه حتما از مباحث معرفتشناختی متأثر میشوند.
🔹بنابراین خلاصه پاسخ مسئله اول این است که بخشی از فلسفه دین ماهیت معرفتشناختی دارد و بخشی ندارد ولی با آن در ارتباط است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ پاسخ مسئله دوم:
🔸تاثیر معرفتشناسی بر بخش اول فلسفه دین که ماهیت معرفتشناختی دارند، مشخص است. اما در مورد بخش دوم که ماهیت معرفتشناسی ندارد و در عین حال از آن متأثر است، نکات زیادی میتوان ذکر کرد؛ لکن اجمالا میدانیم که معرفتشناسی در هر علمی تأثیرگذار است.
🔹در یادداشتهای قبلی هم اشاره شد که یکی از اشکالات فلسفه دین رایج، پذیرش #واقعگرایی_انتقادی است که به نوعی #نسبیت میانجامد یا اساساً حق و باطل معرفتی برایش مهم تلقی نمیشود.
🔸در صورتی که فلسفه دین بر یک معرفتشناسی مستحکم تکیه داشته باشد، میتواند مهمترین مدعیات دینی را بررسی کرده و در مورد آنها داوری قطعی نماید.
ان شاء الله در یادداشتهای بعدی به مهمترین مباحث معرفتشناسی اشاره خواهیم کرد.
🖋#میرباباپور ۲۰ آبان ۱۴۰۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت برگزار میکند:
#نشست_علمی
کارکردگرایی دین از منظر علامه طباطبائی
ارائهدهنده:
دکتر احمد کریمی
زمان: ۲۴ آبان ساعت ۱۸:۳۰
به صورت مجازی
https://b2n.ir/f.din
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
💢🔰
در آستانه #روز_جهانی_فلسفه،
گروه فلسفه و کلامپژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می نماید: نشست #بین_المللی: «نقش ملاصدرا در رشد عقلانیت اسلامی» با سخنرانی: 🔸پروفسور مولیادی کارتانکارا، استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا؛ 🔸دکتر محمد فتحعلیخانی، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه؛ 🔸حجه الاسلام دکتر علی شیروانی، مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه ؛ 🔸دکتر حسینعلی شیدانشید، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه ؛ 🔸دکتر محمدهادی توکلی، هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه؛ زمان: 🗓چهارشنبه 25 آبانماه 1401، ساعت 9-12 🌐لینک برگزاری جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting ...................... 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
📕#معرفی_کتاب
🔰کتاب «شیعه» شامل مجموعه مذاکرات و مکاتبات پروفسور #هانری_کربن با #علامه_سید_محمدحسین_طباطبایی در سال 1338 است.
📖مباحثات این دو متفکر در سه فصل کلی «مکتب تشیع»، «بیانات ائمه شیعه و اندیشه فلسفی» و «رسالت تشیع در دنیای امروز» تنظیم و تدوین شده است.
1️⃣ مهم ترین مباحث مطرح شده در فصل نخست به این شرح است: «شیعه چگونه به وجود آمد؟»، «نظرات مخالفین درباره پیدایش شیعه»، «معرفی واقعی شیعه و مذهب تشیع»، «روش شیعه در علوم»، «حدیث از نظر شیعه»، «موفقیت شیعه در پیشرفت دادن به علوم» و «اختلاف نظر علمی در میان شیعه».
2️⃣ «شناخت خدا»، «طرز تفکر فلسفی در بیانات پیشوایان شیعه»، «مساله قضا و قدر»، «مساله ولایت» و «ارتباط نبوت و ولایت» از مهم ترین مباحث طرح شده در فصل دوم کتاب است.
3️⃣ در نهایت «بشارت مذهب تشیع برای بشریت چیست؟»، «راه های ارشاد انسان»، «طریق ارشاد مولوی»، «طریق استدلال منطقی»، «نتایج مستقیم و غیر مستقیم اعتبار طریق تعقل در اسلام»، «مسیر خلافت پس از پیامبر»، «معادشناسی از نظر شیعه»، «پیدایش سیر معنوی و عرفان»، «منشا پیدایش سیر معنوی»، «ظهور روش معنوی و سیر و سلوک باطنی» و «دعوت اسلام به سوی حیات معنوی و نوید ظهور آن» نیز از مهم ترین مباحث طرح شده در فصل سوم و انتهایی کتاب است.
در این کتاب بسیاری از مباحث #فلسفه_دین مطرح شده و برای دانشپژوهان و اساتید این رشته بسیار مفید است.
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion
برای #دانلود_کتاب به پست بعدی مراجعه کنید👇👇👇
شیعه؛ مکاتبات هانری کربن با علامه طباطبایی - سید محمدحسین طباطبایی & هانری کربن.pdf
5.84M
#دانلود_کتاب
«شیعه»؛ مذاکرات و مکاتبات پروفسور #هانری_کربن با #علامه_سید_محمدحسین_طباطبایی
📤کانال فلسفه دین اسلامی
🆔 @islamic_philosophy_of_religion