💡امروز بحث رایج میان جوانان انقلابی باید آن باشد...
✨وقتی مقام معظم رهبری گام اول را توصیف میکنند میگویند این حرکت، حرکتی بود که جوانان مومن از کوچه پس کوچه های شهرهای مختلف پرچم مبارزه اسلام با استکبار را بلند کردند؛ جوانان انقلابی در یک سو و تمامی کفر و استکبار در سوی دیگر.
✨شهدا، پدیدآورندگان گام اول بودند و امروز وظیفه انقلابیون و مسئولین، ادامه راه آنها و برداشتن گام دوم است.
✨امروز باید بحث رایج میان جوانان انقلابی آن باشد که چگونه و با چه ابزاری #گام_دوم را برای رسیدن به نقطه شایسته انقلاب برداریم.
📍دکتر جلیلی | کرمانشاه، اسفند۹۷
✅ @saeedjalily
🎯مهارتهای #کنترل #عصبانیت
➕مهارتهای كنترل عصبانیت را بیاموزید تا #استرس را در خود كاهش دهید.
➖زیرا یكی از بزرگترین موانع در راه تحقق موفقیت شخصی و شغلی عصبانیت میباشد.
وقتی نمیتوانیم عصبانیت خود را كنترل نماییم از چند جهت دچار آسیب میگردیم
مهارتهای كنترل عصبانیت را در خود رشد و توسعه دهید
افرادی كه كنترل عصبانیت در آنها سخت و دشوار است نیاز به برنامهای برای كنترل عصبانیت دارند.
نكات زیر، مسائل مهمی میباشند كه به شما در كنترل عصبانیت كمك میكنند. این نكات را به خاطر سپرده و بهكار بندید.
نكته اول :
این سوال را از خود بپرسید: «آیا این موضوع 10 سال دیگر هم برایم مهم است؟» به این وسیله میتوانید مسئله را از دیدگاهی آرامتر بنگرید.
نكته دوم :
از خود بپرسید: «بدترین نتیجه مورد عصبانیت من چیست؟» اگر كسی در پای صندوق فروشگاه از شما سبقت گرفت، سپری كردن سه دقیقه بیشتر، مسئلهای آنچنان مهم نمیباشد.
نكته سوم :
تصور كنید كه خود شما نیز همان كار (كاری كه موجب عصبانیتتان شده است) را انجام میدهید. با خود رو راست باشید. قبول كنید كه گاهی اوقات شما نیز جلوی یك راننده دیگر درمیآیید… بعضی مواقع این مسئله تصادفی است. آیا نسبت به خود نیز عصبانی میشوید؟
نكته چهارم :
از خود بپرسید: «آیا طرف مقابل این كار را بهطور عمدی نسبت به من انجام داده است؟» در بسیاری از مواقع متوجه خواهید شد كه این مسئله فقط در اثر بیدقتی و تعجیل رخ داده و كسی نمیخواسته شما را ناراحت كرده و بیازارد.
نكته پنجم :
سعی كنید قبل از گفتن هر كلامی تا عدد 10 بشمارید. انجام این كار رابطه مستقیمی با عصبانیت ندارد ولی میتواند صدمات ناشی از عصبانیت را به حداقل برساند.
نكته ششم :
شمارش تا 10 را با روشهای جدید و بهتر انجام دهید مثلا این كار را با یك تنفس عمیق بین هر شماره عملی سازید. تنفس عمیق – از دیافراگم – به افراد كمك میكند تا احساس راحتی كنند.
نكته هفتم :
میتوانید سرعت شمارش اعداد را كندتر سازید. مثل شمارش شیوه قدیمی، یك كشتی بخار، دو كشتی بخار و… شاید شمارش كشتی بخار زیاد خوشایند نباشد، بهجای آن میتوانید بشمارید: یك شكلات، دو شكلات و… یا هر چیز دیگری كه برای شما خوشایند و خندهدار باشد.
نكته هشتم :
تجربهای #آرامشبخش را تجسم نمایید. چشمانتان را ببندید و در ذهن خود #سفر كنید. این كار را در مكانهای #امیدبخش و به دور از استرس انجام دهید
Is
پرسش:
آیا « خبر دادن آغاز ماه #رجب به دیگران » در احادیث معتبر توصیه شده و باعث بخشودگی گناهان می شود؟
پاسخ:
خبر دادن آغاز ماههای بافضیلت به مردم اگر با قصد تشویق دیگران به انجام عبادات و مستحبات این ماهها باشد قطعا کار پسندیده ای است اما احادیثی که در سالهای اخیر در فضای مجازی در مورد ثواب خبر دادن به مردم درباره آغاز ماه رجب منتشر شده و از پیامبر اکرم (ص) و امام #باقر (ع) نقل می شود در منابع حدیثی با سند معتبر یافت نشده است و در واقع از شایعات اینترنتی و روایات ساختگی به شمار می رود.
متاسفانه حتی بعضی از روحانیون نیز از روی خوش باوری اینگونه احادیث جدید را باور می کنند و کنجکاو نمی شوند که چرا در طول هزار و چهارصد سال چنین حدیثی در کتب معتبر نبوده؟! امروزه با رایانه و نرم افزارها با مقداری مهارت می توان جستجو کرد و احادیث جعلی عامیانه را از احادیث معتبر متمایز کرد ولی برخی از عزیزان حوصله یا فرصت مراجعه به منابع را ندارند یا دسترسی به نرم افزارها ندارند.
توصیه کردن به خود و دیگران برای انجام واجبات و مستحبات در ماههای با فضیلت بسیار خوب است اما نباید ناخواسته برای این کار به نشر #حدیث_جعلی دست بزنیم.
کانال بررسی روایات👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
به نام خدا
عشقت رسد به فریاد ار خود بسان حافظ
#قرآن زِبر بخوانی در #چارده_روایت
روایتگر ابن عامر به شامند
هشام بن عمّار و پس ابن ذکوان
مهین قاری مکّه ابن کثیر است
که بزّی و قُنبُل دو راوی ایشان
ز عاصم به کوفه روایت نمایند
ابوبکر عیّاش و حفص سلیمان
دو راوی بوعمرو، دوری و سوسی
چو قاری بصره است بوعمرو زبّان
خَلَف بِن هشام است و خلّاد خالد
روایتگر حمزه پیدا و پنهان
ز نافع روایت کند وَرش و قالون
که قالون عیسی و ورش است عثمان
یکی لیث خالد، دگر حفص دوری
روایت کنند از کسایی چو یاران
(نظم: دکتر حسین #صفره ،22/1/84)
ع اعلایی:
🔴 #نماز پشت به قبله با لباس نجس
به حبیب گفتم وضع خط خوب نیست
گردان را ببر جلو
آهسته گفت : بچه ها به خاطر خوردن کنسرو فاسد همه مسموم شدند . . . !
امکان برگرداندن آن ها به عقب نبود و بچه ها با همان حال خراب شش روز در حال دفاع بودند…..
حبیب گفت : اگه می تونی یکی از بچه های مجروح را ببر
گفتم صبر کن با بقیه بفرستشون عقب
حبیب اصرار کرد سابقه نداشت تا آن روز حبیب با من بحث کند
گفتم باشه
دیدم با احترام زیاد نوجوانی را صدا زد ترکشی به سبنه اش اصابت کرده بود جای زخم را با دست فشار می داد .
سوار شد تا حرکت کردم صدای اذان از رادیو ماشین بلند شد . تصمیم گرفتم کمی با
این نوجوان حرف بزنم گفتم برادر اسمت چیه جواب نداد نگاهش کردم دیدم رنگ به
رو نداشت زیر لب چیزهای می گوید فکر کردم لابد اولین بار جبهه آمده و زخمی
شده کپ کرده برا همین دیگه سوال نکردم مدتی بعد مودب و شمرده خودش را کامل
معرفی کرد .
گفتم چرا دفعه اول چیزی نگفتی
گفت نماز می خواندم نگاهش کردم از زخمش خون می زد بیرون…
گفتم ما که رو به قبله نیستیم تازه پسرجون بدنت پاک نیست لباست هم که نجسه .
گفت حالا همین نماز را می خونیم تا بعد ببینیم چی میشه و ساکت شد . گفتم نماز
عصر را هم خوندی گفت بله گفتم خب صبر می کردی زخمت را ببندند بعد لباست را
عوض می کردی ان وقت نماز می خوندی گفت: معلوم نیست چقدر دیگه تو این دنیا باشم
فعلا همین نماز را خوندم رد و قبولش با خدا.
گفتم : بابا جون تو چیزیت نیست یک جراحت مختصره
زود بر می گردی
پیش دوستات..
با خودم فکر کردم یک الف بچه احکام نماز را هم شاید درست بلد نیست والا بابدن خونی و نجس تو ماشین که معلوم نیست قبله کدوم طرفه نماز نمی خونه.در اورژانس پیادش کردم و گفتم باز همدیگر را ببینیم بچه محل!
گفت: تا خدا چی بخواد.
با برانکارد آمدند ببرنش گفتم خودش می تونه بیاد زیاد زخمش جدی نیست فقط سریع بهش برسید…
بیست دقیقه ای آن جا بودم بعد خواستم بروم رفتم پست اورژانس پرسیدم حال مجروح
نوجوان چطوره؟ گفتند شهید شد با آرامش خاصی چشم هایش را روی هم گذاشت و
رفت…..
تمام وجودم لرزید.
بعدها نواری از #شهید آیت الله #دستغیب شنیدم که پاییز ۶۰ در تجلیل از رزمندگان فرموده:
آهای بسیجی خوب گوش کن چه می گویم من می خواهم به تو پبشنهاد یک معامله ای بدهم که در این معامله سرت کلاه برود !
من دستغیب حاضرم یجا ثواب هفتاد سال نمازهای واجب و نوافل و روزه ها وتهجدها و شب زنده داری هایم را بدهم به تو، و در عوض ثواب آن دو رکعت نمازی را که تو در میدان جنگ بدون وضو پشت به قبله با لباس خونی و بدن نجس
خوانده ای از تو بگیرم آیا تو حاضر به چنین معامله ای هستی ؟!
#خاطرات سردارشهید_ #حسین_همدانی🌷
http://kayhan.ir/fa/news/156863 توصیه اخلاقی رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه:
راستگویی، دستگیری از نیازمندان و جبران نیکیها انسانها را برجسته میسازد
به نعمتهای خدا و تقسیم آنها میان بندگان #حسادت نورزید!(حکایت خوبان)
#پیامبر_اکرم (ص) فرمود که خداوند به موسیبنعمران (ع) فرمود: (ای موسی!) به مردم نسبت به آنچه از فضلم به آنها دادهام حسودی مکن و چشم به آن ندوز و آن را در دل پیگیری نکن، زیرا حسود نسبت به نعمتهای من (که به بندگان دادهام) خشمگین است و مخالف تقسیمی است که در میان بندگانم قسمت کردهام و کسی که چنین باشد نه من از اویم و نه او از من است. (1)
#امام_صادق (ع) میفرماید: هنگامی که موسیبن عمران (ع) با خدا مناجات میکرد، چشمش به مردی افتاد که در سایه عرش الهی قرار داشت، عرض کرد: خداوندا این کیست که عرش تو بر سر او سایه افکنده است؟! خداوند فرمود: ای موسی! این از کسانی است که نسبت به مردم در برابر آنچه خداوند از فضلش به آنها ارزانی داشته، حسد نورزیده است. (2)
#حدیث
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- اصول کافی، ج 2، ص 307 2- بحارالانوار، ج 70، ص 275
هدایت شده از خبرگزاری فارس
چرا رجبیون نزد خدا مقرب هستند؟
حجتالاسلام علیرضا پناهیان:
🔸ماه رجب، ماه عبادت برای دوستان خاصّ حضرت حق هست. وگرنه ماه رمضان خیلیها درِ خانۀ خداوند متعال میآیند که در طول سال آنطوری درِ خانۀ خداوند متعال حاضر نمیشدند.
🔹کسانی که در ماه رجب عبادت خودشان را پر آب و رنگ قرار میدهند، توجه بیشتری در عبادات پیدا میکنند، اینها از دوستان خاصّ حضرت حق به حساب خواهند آمد. به حدّی که روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب جداگانه صدا زده میشوند و آنها را خداوند متعال به صورت ویژه به بارگاه خود فرا میخواند.
🔸ماه رجب مقدّمهای است برای ماه شعبان و ماه شریف رمضان. این سه ماه را شاید بشود به سهولت فصل عبادت نامید و بهار عبادت، که اگر بهار سه ماه دارد، اینجا هم ما با سه ماه نورانی مواجه هستیم. فرمودهاند: «ماه رجب ماه خداست، ماه شعبان ماه پیامبر خدا و ماه رمضان ماه امّت اسلام بندگان خدا.»(امالی صدوق/۵۳۴)
🔹ماه رجب ماه خصوصیهاست. ماه رمضان ماه عمومیهاست. کسی که ماه رمضان درِ خداوند متعال برود زیاد هنر نکرده. اما اگر کسی ماه رجب بلند شد و عبادات ماه رمضانش را آغاز کرد، او به صورت ویژه تحویل گرفته میشود.
🔸 وقتی گفته میشود این سه ماه، ماه عبادت و بندگی خداست، معنایش این است که لازم است ما مقداری برنامههای عبادیِ خودمان را در این ماه تقویت کنیم. معنای دوّمش این است که طاعاتمان را با دقّت بیشتری انجام بدهیم. یعنی آمار گناه را کمتر کنیم، بیشتر مراقبت داشته باشیم، و از آنطرف اگر میتوانیم خیرمان به کسی برسد، در ماه رجب بیشتر به دیگران خدمت کنیم.
@Farsna
http://kayhan.ir/fa/news/156967/ #رهبر_انقلاب در دیدار اعضای خبرگان توصیه اکید کردند
#بسیج_حداکثری در مقابل #تهاجم حداکثری آمریکا
آیین مطالعه و یادگیری.pdf
1.98M
#مطالعه و به کارگیری این کتاب به دانشجویان عزیز و دوستان عضو کانال معارف اسلامی توصیه می شود. #آیین_مطالعه
📢 حضرت آیتالله #خامنهای صبح دوشنبه (۱۳۹۷/۱۲/۱۲) در ابتدای جلسهی درس خارج فقه، به شرح #حدیثی از حضرت #امام_صادق علیهالسلام دربارهی «#صفتهای برجستهی #اخلاقی» پرداختند؛ صفاتی که جلوههای درخشان و لبّ اسلام است. خصوصیّاتی که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعهی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود میآورد.
🏷 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR متن بیانات رهبر انقلاب د جلسهی درس خارج فقه را به شرح زیر منتشر میکند:
💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔸و بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَةَ قال:
این چند حدیثی که روزهای قبل خواندیم و این [حدیثی] که امروز میخوانیم، سندهای صحیح و بسیار معتبری دارد؛ ابیقتاده هم ثقه است.
🔹قالَ اَبوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض
[امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید بعضی از مکارم اخلاق و خصلتها بستهی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا ارتباط علّی و معلولی دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط عملیّاتی و رفتاری با همدیگر دارند.
🔸یقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء
اینها را هم مثل بقیّهی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بیحکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و ارادهی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همهی مکارم، از همهی خوبیها، از همهی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد.
🔹 تکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه
گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است.
🔸 و تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِه
این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک بردهای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که این قدر هم دربارهاش فرمودهاند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان میفرمایند. اینها واقعاً همان جلوههای درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها است. این خصوصیّات [است] که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعهی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود میآورد و [اگر] انسانهای کریم، انسانهای شجاع، انسانهای باگذشت، انسانهای صادق در یک جامعهای باشند، این جامعه، جامعهی برجستهای میشود؛ [البتّه] عکسش هم صادق است. واقعاً انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند. حالا این صفات چیست؟ اوّل:
🔹صدقُ الحَدیث
راستگویی. الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزهتر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودنِ همین صفت است؛ صدقالحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. فضای مجازی را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، شایعه، دروغ، خلاف، تهمت، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود میآید؛ ببینید، اینها اشکال است. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم. دوّم
با مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجههی با مردم با صداقت داشته باشد.