eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
جٰامِعُ الْأَسْرار
جنید بغدادی: 🔷الصوم نصف الطریقة 🔷روزه داری، نصف طریقت است 📚کشف المحجوب،ص۴۱۳ @darmahzareorafa110
📜بدانکه بنای ریاضت بر گرسنگی است و اگر کسی خواهد که مجاهده کند، گرسنگی نکشد هیچ حاصل نشود و هر آفتی که پیدا می شود از سیری و پر خوردن است.و بعد از گرسنگی، فکرست دائم در آلاء حق تعالی در عالم عنصریات و عالم ملکوت، و فکر باید بعد از ذکر باشد و ذکر را تأثیر عظیم است و پیری باید که ذکر تلقین کند و بی پیر، کار بجایی نرسد. 📘 مجموعه مصنفات(بستان القلوب)،ج۳ص399_396 👤شیخ اشراق قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜اصل خلوت سی روز بود‌ و آنکه خلوت موسی علیه السلام چهل روز شد،آن بود که نقصانی افتاده بود روز زیاده شد وگرنه نیت سی بیش نبوده و در خلوت مصطفی صلی الله علیه و[آله و] سلم چون هیچ نقصان نیفتاد هرگز از سی روز زیادت نشد! 📘چهل مجلس،ص۲۱۲ 👤شیخ علاء الدوله سمنانی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
چون مرید صادق،شیخی اکمل از شیخ بیابد وی را جایز است که از کامل ببرد و به اکمل پیوندد. 📚رشحات عین
﷽ 📜بعضی اهل تحقیق فرموده اند:شیخ و مرشد باید که صاحب جاه باشد. این را نیز شرط تکمیل داشته اند. زیرا که انقیاد و خضوع مرید در این صورت بیشتر است و رکن اعظم در طریق ارادت تسلیم و انقیاد است بر وجه اکمل. 📘ملفوظات خواجه احرار قدّس الّله سرّه(به تحریر عبدالاول نیشابوری) ، بند212، ص196 @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷منازل و اسفار اربعه سلوکی از نظر سلطانعلیشاه گنابادی قدّس سرّه 📜ملاسلطان منازل سلوک را عبارت می داند از مراتب وجود قطب از بشریت او، و ملکوت او، تا لاهوت او... پس تا در بشریت قطب است و هنوز به صورت ملکوتی او نرسیده، او در سفر اول است که«من الخلق الی الحق»باشد. وقتی که به ملکوت قطب برسد، یعنی او را به شکل و صورت ملکوتی ببیند، سفر دوم است «من الحق الی الحق». همان که به جبروت قطب رسید، سفر سیم است «بالحق فی الحق». و همان که به لاهوت قطب رسید، سفر چهارم است «بالحق فی الخلق». 📘بهین سخن،نشر راه نیکان، چاپ اول:1387، صص135_134 ❗️سالک در حال سیر، در مراتب نورانیت امام علیه السلام سلوک می نماید. (رساله لب اللباب، علامه طباطبایی، ص134) @JAMEOLASRAR110
﷽ 🔷امیر المومنین علیه السلام فاتح باب جذب و اول مجذوب این امت 📜از امت آن حضرت صلی الله علیه[و آله]و سلم اول کسی که فاتح باب جذب شده است و در آنجا قدم نهاده است حضرت امیرالمؤمنین علی اند، کرم الله وجهه؛و لهذا سلاسل طرق بدان جناب راجع شوند.. نزدیک این فقیر آنست که ایشان اول مجذوب اند از این امت. .. امروز اگر کسی را مناسبت به روح خاص پیدا شود و از آنجا فیض بردارد،غالبا بیرون نیست از آنکه این معنی به نسبت پیغامبر صلی الله علیه [و آله] و سلم باشد یا نه، به نسبت روح حضرت امیرالمومنین کرم الله وجهه 📘همعات،همعهٔ۱۲،صص125_124 👤شاه ولی الله دهلوی نقشبندی @JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📜چون شب قدر فرا رسد، خدای تعالی ابدال خود را پیش از ظهورش،یک یا دو ساعت یا نصف روز یا یک روز، خبر می
📜انسان کامل به حقیقت قرآن عزیزی است که رب العالمین آن را از سراپرده ی جلال و عظمت خویش در شب قدر غایب از هستی و درون حجاب عزت مستور در نزدیک ترین دنیای به انسان که همانا آسمان دنیاست، به یک باره نازل فرمود.سپس قرآن را در آن مقام و منزل، به صورت فرقان به تدریج بر حسب حقائق الهی آیه آیه نازل کرد.. نزول قرآن به صورت تدریجی از سوی رب العزة ادامه می یابد تا جایی که آیات در قلب انسان گرد آید.. هر حقی حقیقتی دارد،و حقیقت قرآن، انسان است. 📘الاسفار عن نتایج الاسفار،شرح و ترجمهٔ فاطمه مدرسی، فصل دوم، بند27، صص132_131 👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه @JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
﷽ 📜اگر سه نیروی تمرکز معنوی یا ضبط حواس و مراقبه و سامادی را متوجه ناف خویش بسازیم به اسرار جسم خود
📜سرایندگان «اوپانیشادها» بنا به سنن هندو آن فرزانگان و شنوندگان احکام حق(Kavayah satyas"rutah) بودند که در قعر جنگلهای بکر هند، خلوت می گزیدند و به خویشتن کاوی می پرداختند و تجارب معنوی را که از مبدأ فیاض ایزدی بدانان الهام می شد و با علم حضوری و اشراق در وجود آنان سریان می یافت، به سیاق وحدت وجود ابراز می داشتند، و به لباس جملات مرموز می آراستند و در قالب افکار ترکیبی و فشرده می ریختند. این دوران جنگل نشینی را که با رساله های «آرانیا کاها» آغاز گردید و به«اوپانیشادها»انجامید دوران دانشگاه‌های جنگلی گفته اند. 📘ادیان و مکتب های فلسفی هند، داریوش شایگان، ج1، ص97 @JAMEOLASRAR110
﷽ 📜مرحوم استاد[قاضی] رحمه الله علیه معتقد بودند که نتایج اعمال ماه صیام را روز عید می دهند. خواجه[حافظ]نیز تعبیراتی از این گونه در موارد مختلف دارد. در جایی می گوید: روز عید است و من امروز در آن تدبیرم که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم 📘ثمرات حیات، ج1، ص229، جلسهٔ49 👤علامه طباطبائی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
🔷دستور امام صادق علیه السلام برای زایل شدن خواب هنگام ذکر 📜وقتی در حال خلسه بودم، حضرت صادق علیه السلام را دیدم. ایشان به بنده فرمودند:چون در حال ذکر، خواب غلبه کرد، انگشت ابهام را مالش بده، خواب[از چشمتان] می رود. این عمل را بنده انجام می دادم و خواب از چشمم زدوده می شد. 📘ثمرات حیات، ج1، ص273، جلسه59 👤علامه طباطبائی قدّس اللّه سرّه @JAMEOLASRAR110
📜سالک در طریق عبادت نباید افراط کند و برای وی مراقبت دل و پاس انفاس از اعمال ظاهر مفیدتر است. رساله قشیریه،تصحیح:فروزانفر، مقدمهٔ مصحح(به نقل از:ابوالقاسم قشیری)،ص45 📜[اهل الله] گفته اند که افضل عبادات شمردن انفاس است با خدا. 📘مرآت الغیب به همراه حق الحقیقه لارباب الطریقه،به اهتمام دکتر ناهید السادات پزشکی، صدر الدین کاشف دزفولی، ص180 @JAMEOLASRAR110
🔷ذکر ابن العربی و مشایخ ایشان 📜این اسم[الله] ذکر ما و ذکر مشایخمان بود که بر آنها داخل شدیم(و در طریقشان وارد گشتیم)، و در فواید اذکار، ذکری پرفایده تر از این نیست، و چون حق تعالی فرمود:«وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» 📘فتوحات مکیه، باب361:معرفت منزل اشتراک با حق_در تقدیر_، منازل_دفتر24 ❗️شیخ در همین باب فتوحات مکیه می فرمایند: «من در آن حالت،شش ساعت و در همین حدود ذاکر خدا_به خدا_بودم @JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
سه سال روزهٔ کلام علامه طباطبایی 📜[علامه طباطبایی] خیلی آرام صحبت می کردند دلیلش این بود که ایشان
﷽ 📜شهود موجودات برزخیّه چندان شرافتی ندارد بلکه شرافت همان رؤیت نفس است در عین تجرد تام و کامل. چون نفس در این موقع به تمام حقیقت مجردهٔ خود هویدا می گردد، موجودی مشاهده می شود که مقیّد به زمان و مکان نبوده بلکه مشرق و مغرب عالم را فرا می گیرد. 📘رسالهٔ لُب اللُباب در سیر و سلوک اولی الالباب، ص33 👤علامه طباطبایی قدّس اللّه سّره @JAMEOLASRAR110