طبیبِ جان
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ ♦️🔆۲.دوره تخصصی #طبع_شناسی🔆♦️ ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.•
✨سلام و خداقوت
🔖💠به مناسبت عید غدیر، سرفصلهای این دوره اول را کمی بیشتر کردیم
📋و ان شاءالله مباحث شناخت #صفات_جسمی و روحیات و #خُلقیات #طبایع را هم خواهیم داشت(همراه با تصاویر، فیلمها و صوتهای مربوط به طبایع)
🔅شروع دوره یکشنبه ۳شهریور
🔅آیدی ثبتنام: @sadra_hayat
🗯🚸 کسانی که میخواهند به صورت #مستدل و #منطقی در ویژگی های طبایع کار کنند و متخصص شوند (مثلا اینکه چرا رنگ موی طبع دموی باید مشکی شود و یا چرا باید استخوان بندی صفراویها کوتاه باشد و...) حتما ثبت نام کنند
✨👉 @Javaher_Alhayat 🌸
┄┅✧🌹°•❀ -1- ❀•°🌹✧┅┄
#نکات_عمومی_طبع
#نکات_عمومی_اصلاح_مزاج
#یادداشت_تخصصی
#علت_شناسی
✨سلام علیکم
🔖👈 یکی از مسائل مهمی که در جریان برخورد با مشکلات و درمان بیماریها اهمیت زیادی پیدا میکند، شناخت و پیداکردن #علت و #سبب_اصلی آن مشکل و بیماری هست.
♻️🔅میشود گفت شناخت علت و سبب، یک #علم_تالیفی است و نیاز به علوم پایه و ابزارهای مختلفی دارد. اما خب بالاخره هر کسی طبق عموم دلالت آیه شریفه *بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ*(۱) تا حدی میتواند به علت اصلی مشکلات پی ببرد.
🔸حال سوال میپرسید که علت اصلی یا همان #علةالعلل چیست و جایگاه آن کجاست؟!
✨👈بگذارید با یک مثال این موضوع را تبیین کنیم.
⚜۱.مثلا شخصی تورم و افتادگی پلک یا کدر شدن رنگ پوست صورت گرفته است، به برخی از اطباء مراجعه میکند و به او یک پماد یا کرم تجویز میکنند که آن را بر موضع بمالید تا رفع مشکل شود!
⚜۲.بعد از چند مدت یکسری اثرات خفیفی از آن پماد یا کرم میبیند، اما خب اصلا بهبودی کامل پیدا نمیکند، در مرحله بعد به یک پزشک دیگری مراجعه میکند که به او می گوید مشکل از کلیه ها می باشد که دفع منظمی ندارد و یا به اصطلاح دیر به دیر برای دفع میرود و یا یک مشکل دیگری در کلیه دارد.
نهایتا یکسری داروهایی تجویز میکند که مشکل دفع ادرار آن را نیز حل میکند. و تا چند وقتی موضوع افتادگی و تورم پلک او حل میشود.
◦•❈❉ - 1 - ❉❈•◦
(۱)سوره مبارکه قیامت آیه (۱۴)
┄┅✧🌹°•❀ -2- ❀•°🌹✧┅┄
⚜حتی میشود مرحله چهارم و پنجم یا مراحلِ علت بیشتری برای این بیماری ذکر کرد.
🔰در حال حاضر اطباء محترم ما، در مرحله اول نهایتا تا مرحله دوم قدم میگذارند
💯🔸اما اینها راه درستی برای علاج و شفاء نیست و تا درمانِ عله العلل نباشد، و مشکل و ریشه اصلی درمان نشود، هر درمان دیگری را مُسکّن میدانیم.
💢🔅شناخت #علت_اصلی و یا همان #علة_العلل نیاز به دانشی دارد که شخص باید در علوم و تجارب مختلفی متبحر باشد تا بتواند ریشه های بیماری ها و مشکلات را تشخیص دهد.
✨🔅 مثلا گاهی #علم_الهیئة دخیل میشود و علتِ یک مشکل میشود انجام یک عمل در یک ساعت و زمان مشخصی که مثلا ساعت نحس و یا مثلا قمر درعقرب بوده و یا...
🔖✨از این دست مثال ها فراوان است.
🔹👈 #مخاطبین و #متخصصین و #مشاورین محترمی که این مطلب را مطالعه میفرمایند، سعی کنند فقط در امر شناخت علت و ریشه اصلی اقدام کنند نه فقط به اصطلاح درمان سطحی و روغن مالی!!
❗️وقتی مشکل یا بیماری بر شخصی عارض میشود، دائما بپرسند چرا؟
⁉️چرا باید این مشکل ایجاد شود؟ و این *چرا* پرسیدنها را تا چندین مرحله و شاخه پیش ببرند
💠البته نکات بسیار ظریفی در این باب وجود دارد که ان شاءالله سعی میشود در مجامع و #کارگروههای_تخصصی درباره آن بحث شود
◦•❈❉ - 2 - ❉❈•◦
🌹سلام علیکم.خیر مقدم خدمت بزرگوارانی که تازه به جمع ما پیوستند
☘اوقات خوبی را برای شما آرزومند هستیم.✨
❇️خیلی از اعضاء محترم درباره #مبانی_طبع_و_مزاج ما سوال میکنند.
📚👈 ان شاءالله در قالب #یادداشت_اختصاصی ، این موضوع را به صورت کامل تبیین میکنیم...
┄┄┄┅═✧🌹﷽🌹✧═┅┄┄┄
📝🌴 #یادداشت_اختصاصی
#مبانی_طب
♦️پیش از پرداختن به طب اسلامی و یا هر علم دیگری باید یک سری مقدمات تبیین شود.
💭قبل از هر چیز باید یک اشاره ای کنیم به این که بحث مفصلی هست درباره گستره علوم دینی و دیدگاه های مختلف درباره آن مانند(نفییون و افراطیون و...)
⚠️حال اینکه آیا علم طب نیز در گستره علوم دینی است یا خیر نیاز به پذیرش مقدمات و مبانی دارد که پس از بررسی آنان میتوان به نتایجی رسید
✔️اما خب نظر ما این است که علم طب مانند بسیاری از علوم دیگر در گستره علوم دینی قرار دارند و علوم اسلامی را توقیفی نمیدانیم.
⇦زیرا اولا ساختار معینی دارند و بر مبنای علوم عقلی مستدل هستند(و نه صرفا کلی و یا استقرایی در مقدمات و نتایج)
⇦و ثانیا ناظر به اصل رسیدن به حکمت و معرفت الهی(البته با مبانی وحیانی) می باشد.
♦️بحث دوم این است که برخورد ما با آیات و روایات طبی باید چگونه باشد!؟
🗯برخی قائل به تأسیس و تشریعی بودن علم طب دارند و برخی تصحیحی.
✔️اما نظریه صحیح این است که دین اسلام در مواجهه با مسائل طبی برخورد امضایی و تصحیحی دارد(مانند روایات مطلق طلب علم و معرفت)
⚠️اما تصحیحی بودن علم طب بدین معنا نیست که ما مقدمات و ساختارهای طبی قدیم و رایج را قبول داشته باشیم(مخصوصا در جاهایی که اکثریا و استقرایی باشد)،
🔰بلکه قائل به ساختار و مقدمات کاملا منتج نقلی عقلی همراه با دلالات بیّن هستیم و این را در تدریس ها و تفکرات ما می توان فهمید که به صورت کاملاً مستدل و مبنایی به آن پرداختیم و برای این علم ساختار و مبنای دقیق بر اساس آیات و روایات مشخص کردهایم.
🗃نظریات برخوردی با آیات و روایات طبی نیز در کتب اسلامی رایج مانند کتاب های رساله ذهبیه و طب الائمه(علیهم السلام) و دراسه ، به گونه ای نیست که بتواند ساختار و کلیت معینی داشته باشد
👈🏻به خاطر همین روایات درمانی خاص را نمیتوان به صورت مطلق گرفت
📛مثلا در حدیثی برای دل درد نوعی درمان آمده است ، حال آیا این روایت مطلق است و توقیفی!!!
⁉️ یعنی برای هر نوع دل دردی باید اینگونه عمل کرد
طب اسلامی رایج تقریباً چنین نظریه ای را دارد.
⚠️در صورتی که ما قائل به این مطلب نیستیم! و معتقدیم که روایات درمانی طبق ساختار و اصول و قواعد طبع و مزاج و غیره است و مقید به شخص باکیفیات خاص می باشد و نه مطلق تمامی افراد با اینگونه بیماری!
📛در کل در برخورد با آیات و روایات طبی و اعتبارسنجی آنان باید از چندین منظر بررسی شود:
۱.🔺علم رجال و درایه
۲.🔻علم المنطق
۳.🔺علم لغت شناسی
۴.🔻مبانی و ساختار طبی پزشکی(طب سنت مرسوم منطقه ای، شرقی،داخلی و مکمل و...)
۵.📒فقه و اصول
۶.📕علم کواکب و هیئات
۷.📗ادعیه و ادویه و اذکار
۸.📙هندسه و ریاضیات
۹.📘اخلاق
۱۰.💌حکمت اسلامی
۱۱.📩علوم طبی درمانی گیاهی و غیر گیاهی رایج
۱۲.💌علم فراست
⭕️⇦یعنی در برخورد با روایات طبی نمیشود فقط دید فقهی و اخباری صرف داشت بلکه باید مقدمات و لوازم ۱۲ گانه مذکور را کاملا مدنظر داشت
⇦که در این صورت میشود به علم طب اسلامی یعنی علم طبی که ساختار و قواعد اسلامی دارد دسترسی پیدا کرد✔️
࿐❉ ོ࿐⌬࿐ 1⃣ ࿐ ོ࿐⌬࿐❉ ོ