eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🚨 حکم قسم خوردن حکم قسم خوردن (سوگند) در اسلام چیست ؟ قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست ، مگر اینکه به خاطر هدف‌هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد که در اینجا ممکن است واجب یا مستحب گردد . برخی از سوگندها از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است . مانند سوگند به غیر نام خدا و سوگند براى انجام کار حرام یا مکروه ، یا ترک واجب و مستحب . ولی قَسَم‌هائى که به نام خدا باشد ، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است ، وفا کردن به آن واجب است و کفاره مخالفت با آن اطعام یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است . قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست ، ولى در عین حال حرام نمى‌باشد ، و اگر به خاطر هدف‌هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد ممکن است واجب یا مستحب گردد ، اما با این حال یک سلسله از سوگندهاست که از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است ، از جمله : 1⃣ سوگندهایى که به غیر نام خدا باشد ، حتى قسم خوردن به نام پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله و ائمه هدى علیهم‌السلام واجب العمل نیست ، یعنى اگر کسى به غیر نام خداقَسَم یاد کند ملزم به انجام آن نمى‌باشد و مخالفت آن کفاره ندارد . 2⃣ سوگندهایى که براى انجام کار حرام یا مکروه ، یا ترک واجب و مستحب باشد آن هم اعتبارى ندارد ، مثل این که کسى سوگند یاد کند دَین خود را نپردازد یا با بستگان خویش ترک رابطه کند ، یا از اصلاح «ذاتُ البَیْن» خوددارى نماید همان گونه که کراراً دیده شده ، بعضى از اشخاص به سبب خاطره بدى که از یک اصلاح ذات البین پیدا مى‌کنند ، قَسَم یاد مى‌کنند که هرگز سراغ چنین کارى نروند ، به این گونه سوگندها نباید اعتنا کرد ، هر چند با نام خدا باشد و یکى از تفسیرهاى «لا یُواخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فی اَیْمانِکُم» ، (1) همین است ، ولى قَسَم هایى که به نام خدا باشد ، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است ، وفا کردن به آن واجب است ، و اگر کسى با آن مخالفت کند کفاره دارد . (2) کفاره آن اطعام ده مسکین یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است (این معنى در آیه89 سوره«مائده» آمده است) و اکنون که برده وجود ندارد باید یکى از دو کار اول را انجام داد . (3) (1). سوره بقره، آیه 225. (2). رساله توضیح المسائل، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مساله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیّت ندارد میان دو چیز دیگر مخیّر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 179. @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 سوال : در چه مواردی استخاره کردن جایز است ؟    📖 جواب : استخاره به معناي طلب خير و مشورت كردن با خدا مي‌باشد و در اصل براي اموري تجويز شده است كه انسان مؤمن در حالت تحيّر و دو دلي مي‌باشد بعنوان مثال شخصي تصميم به انجام معامله و يا رفتن به سفر و يا ازدواج با فردي را مي‌گيرد ولي از عاقبت كار مطلع نيست و به خوبي نمي‌داند آيا اين كار او نتيجه مثبت و خوبي خواهد داشت يا نه؟ در چنين موردي ابتدا بايد با عقل و فكر خودش مسئله را كاملاً بررسي كند و نتايج آن را حساب كند و در مرحله بعد بايد با صاحبان عقل و تجربه كه انسانهاي متدين نيز هستند مشورت شود و اگر باز هم به حالت دو دلي باقي ماند در اينجا امامان معصوم ما در روايات متعددي ما را تشويق به انجام دادن استخاره نموده‌اند كه البته استخاره هم راههاي مختلفي دارد و بهترين آن استخاره با قرآن مجيد است. بنابراين شرعيت استخاره از زمان امامان معصوم ما مي‌باشد و بسياري از انسانهاي مؤمن و معتقد تاكنون نتيجه‌‌هاي بسيار خوبي از عمل به استخاره گرفته‌اند . استخاره براى رفع حيرت و ترديد در انجام كارهاى مباح  وجایز و حلال است ، اعم از اينكه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگى آن، بنابراين در كارهاى خير كه سرگردانى و تحير در آنها وجود ندارد ، استخاره لازم نيست و شايسته است انسان در امورى كه مى خواهد راجع به آنها تصميم بگيرد ، ابتدا فکر و دقت كند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتى كه ترديد او برطرف نشد ، مى تواند استخاره كند . استخاره گرفتن با قرآن كار هر كسي نيست و نيازمند آمادگي روحي و علمي مي‌باشد . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ برگرداندن در قنوت 📝 پرسش : آیا برگرداندن در قنوت مستحب است ؟ 📖 پاسخ : چرخاندن در قنوت دلیلی ندارد . و چنین چیزی در دستورات شرع وارده نشده است ولی نماز را باطل نمی‌کند ، بهتر است آن را ترک کنید . 📝 پرسش : آیا چرخاندن و نگاه به در حال قنوت استحباب دارد ؟ 📖 پاسخ : به دست كردن برای نماز و نیز نگاه كردن به كف دست در قنوت استحباب دارد ؛ ولی برای استحباب چرخانیدن و به آن دلیلی نیافتیم . 📝 سوال : آیا در حال قنوت ، چرخاندن و رو به صورت کردن آن مستحب است ؟ 📖 جواب : مستحب نیست ؛ بلکه وجاهت (نیکو بودن ) چنین عملی از نظر شرعی ثابت نیست . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #وظیفه کسانی که تاکنون #مرجع‌تقلید نداشته اند . " وظیفه آنان این است که اکنون مطابق آنچه در ابت
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 📝 پرسش : شخصی چند سال از سنّ تکلیف او گذشته ولی ندارد ، آیا همه‌ی اعمال گذشته‌ی او باطل است ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 سبک زندگی { حضرت عبدالعظیم علیه آلاف التحیة و الثناء پیش امام هادی علیه آلاف التحیة و الثناء آمد و گفت : من دینم ، مذهبم ، روشم و فکرم را به شما ارائه بدهم ، شما ببینید درست است یا غلط . امام فرمودند : ارائه بده ! امام هادی از ابتدای حرف‌زدن حضرت عبدالعظیم تا انتهای سخنش ساکت بود ، تمام که شد ، گفت : این سبک من بود ، این روش من بود ، این دین من بود ، این اعتقاد من بود ، این اندیشهٔ من بود ، این فکر من بود ؛ حالا شما چه می‌فرمایید ؟ امام هادی فرمودند : آنچه برای من گفتی ، روش من و تمام پدرانم تا زمان پیغمبر است }. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 امام هادی علیه‌السلام : زیارت در شهر ری همانند زیارت علیه‌السلام در کربلاست ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ هشدار علیه‌السلام به همدیگر را نکنید ! { يَا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لَا يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنْيَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ كَانَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ 👈 در روایتی از جناب آمده که علیه‌السلام فرموده‌اند : ! به یاران من سلام برسان و بگو مبادا به شیطان راه بدهند که بر آنها مسلط شود و آنها را به راست‌گویی و امانت‌داری و سکوت فرا بخوان و بگو با یکدیگر بیهوده جدل نکنند . به آنها بگو به همدیگر روی بیاورند و با هم رابطه اجتماعی داشته باشند و به جان همدیگر نیافتند و یکدیگر را تخریب نکنند . به جان خودم سوگند که اگر کسی چنین کاری بکند و یکی از یاران مرا به خشم بیاورد از خدا خواهم خواست که او را به بدترین صورت در دنیا عذاب کند و در آخرت نیز از زیانکاران باشد } . (طبع دار الاحیاء التراث) ، ج 71 ، ص 230 @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈🏻 علیه‌السلام مقامی دارد که گفتنی نیست ... 👈🏻 او شخصیتی است که علیه‌السلام او را تصدیق کرد .¹ 👈🏻 او همان کسی است که در روایات زیارتش برابر زیارت معرفی شده است .² ۱. امالی صدوق، ص۴۱۹. ۲. مستدرک الوسائل، ج۳، ص۶۱۶. از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه‌السلام به مردى از اهالى رى كه به زيارت علیه‌السلام رفته بود ، فرمودند : { اگر قبر را در شهر خود زيارت كنى ، چنان است كه گويى علیه‌السلام را زيارت كرده‌اى } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 فضیلت زیارت علیه‌السلام 👈 شخصی خدمت علیه‌السلام شرفياب شد ، علیه‌السلام از او پرسيدند : « أَيْنَ كُنْتَ ؟ » ؛ « كجا بودی ؟ ». جواب داد : { زُرْتُ الْحُسَيْنَ عَلَيْهِ‌‌السَّلَامُ علیه‌السلام را زيارت كرده‎ام به زيارت او رفته بودم } . علیه‌السلام فرمود : { أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا‌ السَّلَامُ ! اگر قبر را زيارت كرده بودی ، كه نزد شماست ، هر آينه مثل كسی بودی كه علیه‌السلام را زيارت كرده باشد } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ (حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام) ، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ، ص ٤۸ . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ { مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی علیه‌السلام بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین علیه‌السلام بِکَربَلا } این است ! چه مقامی است ؟! علیه‌السلام در مقامش فرمود : مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی علیه‌السلام بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین علیه‌السلام بِکَربَلا } بس است برابر با . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
✅ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم ! 👈 راه اهل‌بیت علیهم‌السلام ، راه نجات و سعادت در آمده است که صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود : { أَهْلُ بَیتی أَمانٌ لأَهْلِ الأرْضِ ، کما أَنّ النجُومَ أَمانٌ لأَهْلِ السماواتِ اهل‌بیت من ، مایه‌ی امنیت زمینیان هستند ، همان‌گونه که ستارگان مایه‌ی امنیت آسمانیان هستند } . [۱] آیا امکان دارد در شداید و گرفتاری‌ها به آنها پناهنده شویم و آنها چاره نکنند و پناه ندهند و بلا را از ما مرتفع نکنند ؟! راه اهل‌بیت علیهم‌السلام ، راه نجات و سعادت و امان و مایه‌ی سلامت دارَین دنیا و آخرت است . گویا در مورد در روایت آمده است که ، در مورد علیه‌السلام است که : ؛ و شاید در مورد وارد شده باشد که : ؛ چندین چراغ داریم و بی‌راهه می‌رویم ! همه‌ی اینها را داریم ، ولی نمی‌خواهیم متابعت کنیم ! به بعضی از اطبا که برای احوالپرسی از تهران به اینجا می‌آمدند، گفتم : شما با کسی که خودش نمی‌خواهد مراعات حفظ صحت کند، چه می‌کنید ؟ من می‌دانم پیاده‌روی، شرط صحت است ، یا فلان چیز مخالف سلامتی و صحت است، ولی باز آن را به جا می‌آوریم ، یا افراط و تفریط می‌نماییم ! ما خود نمی‌خواهیم این راه را ، که راه خدا و رسول و اولیای اوست طی کنیم ، بلکه راهی را می‌خواهیم که در آن استغفار و ذکر و گریه نباشد. نظیر اینکه نزد شخصی رفتند و گفتند : ذکری به ما دستور بدهید . وی می‌گوید که گفتم : نماز بخوانید . گفتند : می‌خواهیم ذکری بدهید که نماز نخوانیم . دَواؤُک مِنْک وَ لاتُبْصِرُ / وَ داؤُک فیک وَ لا تَشْعُر ؛ درمان تو از توست ، ولی تو آن را نمی‌بینی ، و درد تو نیز در توست ، ولی تو بدان آگاه نیستی . خود را مریض نمی‌دانیم ، وگرنه علاج آن آسان است . هر کس راهی برای رسیدن به سعادت و امان یافت و به دست آورد ، باید به دوستان و اهل امانت و وثاقت و دیانت برساند .  صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ [۱]. ر.ک: علل‌الشرائع، ج۱، ص۱۲۳؛ عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۳۰؛ کمال‌الدین، ص۲۰۵؛ نظم دررالسمطین، ص۲۳۴؛ الجامع‌الصغیر، ج۲، ص۶۸۰؛ کنزالعمال، ج۱۲، ص۹۶. [۲]. شرح الاسماءالحسنی، سبزواری، ج۱، ص۱۲؛ ج۲، ص۸۰؛ کتاب‌الاربعین، ماحوزی، ص۲۸۱. @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐