eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.4هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ مقام علمـی حضـرت زینب سلام الله علیها 🌧 در عظمـت حضـرت زینب سلام الله علیها همین بس که امام سجـاد علیـه السـلام به ایشـان فـرمود : " وأنت بحمـدالله عالمـة غير معلمـة ، فهمـة غـير مفهمـة ؛ تو ، بحمداللّه‏ ، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى ". @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ (علیه السلام) بعد از اینکه زینب کبری (سلام الله علیها) درباره حادثه کربلا خطبه خواندند و مردم را به گناهشان آگاه کردند فرمودند : ! الحمدلله که شما تعلیم دیده بدون معلّم هستید یعنی این دریای دانشی که در وجودتان موج می زند ، مستقیماً الهی و خدایی است . از کتاب نگاهی به مقام حضرت زینب (سلام الله علیها) اثر استاد حسین انصاریان @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ 🌧 از دو طشت آمد صدای شور و شین گاه از طشت حسن گاه از حسین اندر اینجا قلب زینب خسته بود واندر آنجا دست زینب بسته بود از دو لبهای حسن خون می چکید خورد لبهای حسین چوب یزید 🌧
﷽؛ 📝 کیفیت نماز جعفر طیار 🌧☄ است ، در هر ركعت حمد و سوره و بعد از آن : «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّه وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اكْبَر» خوانده شود ، همين را در ركوع و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع ، و ده مرتبه در سجدۀ اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجدۀ دوم و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود، در رکوع و سجده می توان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت ، اما احتياط مستحب آن است كه علاوه بر تسبیحات ، ذکر نیز گفته شود . اين نماز سوره مخصوصى ندارد ، لكن افضل آن است كه در ركعت اول ، سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم ، سوره «وَ الْعَادِيَاتِ» و در ركعت سوم ، «إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ» و در ركعت چهارم ، سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَد» خوانده شود . ❄️☄أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ☄❄️
﷽؛ http://www.erfan.ir/farsi/mafatih27 🌧 اين اكسير اعظم ، و كبريت احمر است ، و به سندهاى بسيار معتبر با فضيلت فراوان - كه مهم‌ترين آن است - وارد شده ، و براى بجا آوردن آن ، است ، و آن است با و كه در ركعت اوّل پس از سوره «حمد»سوره «زلزال» و در ركعت دوّم بعد از سوره «حمد»سوره «و العاديات» و در ركعت سوم پس از سوره«حمد» سوره «اذا جاء نصر اللّه و الفتح» و در ركعت چهارم بعد از سوره «حمد» يك بار سوره«قل هو اللّه احد» خوانده مي شود . و هر ركعت پس از تمام شدن سوره «حمد» و سوره هاى ياد شده پانزده بار گفته مي‌شود : 🐚 سُبْحَانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللّهُ وَ اللّهُ أَكْبَرُ 🐚 و در ركوع نيز همين تسبيحات ده بار ، و پس از برخاستن از ركوع ده بار ، و در سجده اوّل ده بار ، و پس از سر برداشتن از سجده ده بار ، و در سجده دوم ده بار ، و پس از سجده ، پيش از برخاستن براى انجام ركعت دوم ده بار گفته مي‌شود و اين ترتيب در هر چهار ركعت رعايت مي‌گردد ، كه مجموع تسبيحات به سيصد مي‌رسد 🌧 جعفر طیّار ، دو نماز است 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌸 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌸
﷽؛ 🌧☄آداب روز جمعه – نماز جعفر طیار ❄️ از مستحبات مؤكّد روز ، است ، بهترین وقت خواندن آن ، هنگام بالا آمدن آفتاب است و مى توان آن را از نافله هاى شب يا روز ، حساب كرد كه هم از نوافل حساب شود و هم نماز جعفر، مثلًا نمازگزار می تواند نماز جعفر را که صبح جمعه می خواند ، هنگام خواندن آن، نافله نماز ظهر را هم نیت کند .
﷽؛ 💕 دعاے حضرت زین العابدین "علیه آلاف التحیة و الثناء" به وقت مهمات و رنج 💕 🌙 وكان مِن دعائِهِ عليه‏السلام اِذا عَرَضَتْ لَهُ مُهمّةٌ اَو نَزلَتْ بِهِ مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَالْكَرْبِ 🌙 👈 يا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُالْمَكارِهِ ، وَ يا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدآئِدِ ، وَ يا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ‏الْمَخْرَجُ اِلى‏ رَوْحِ الْفَرَجِ ، ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعابُ ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْاَسْبابُ ، وَ جَرى‏ بِقُدْرَتِكَ الْقَضآءُ ، وَ مَضَتْ عَلى‏ اِرادَتِكَ الْاَشْيآءُ ، فَهِىَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ ، وَ بِاِرادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ ، اَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمّاتِ ، وَ اَنْتَ الْمَفْزَعُ فِى الْمُلِمّاتِ ، لايَنْدَفِعُ مِنْها اِلاّ ما دَفَعْتَ ، وَ لايَنْكَشِفُ مِنْها اِلاّ ما كَشَفْتَ ، وَقَدْنَزَلَ بى يا رَبِّ ما قَدْتَكَاَّدَنى ثِقْلُهُ ، وَاَلَمَّ بى ما قَدْبَهَظَنى حَمْلُهُ ، وَ بِقُدْرَتِكَ اَوْرَدْتَهُ عَلَىَّ ، وَ بِسُلْطانِكَ وَجَّهْتَهُ اِلَىَّ ، فَلامُصْدِرَ لِما اَوْرَدْتَ ، وَ لاصارِفَ لِما وَجَّهْتَ ، وَ لافاتِحَ لِما اَغْلَقْتَ، وَ لامُغْلِقَ لِما فَتَحْتَ ، وَ لامُيَسِّرَ لِما عَسَّرْتَ ، وَ لا ناصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ ، فَصَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ ، وَافْتَحْ لى يا رَبِّ بابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ ، وَاكْسِرْ عَنّى سُلْطانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ ، وَ اَنِلْنى حُسْنَ النَّظَرِ فيما شَكَوْتُ ، وَ اَذِقْنى حَلاوَةَ الصُّنْعِ فيما سَاَلْتُ ‌ وَ هَبْ لى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنيئاً ، وَاجْعَلْ لى مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً ، وَ لاتَشْغَلْنى بِالْاِهْتِمامِ عَنْ تَعاهُدِ فُرُوضِكَ ، وَاسْتِعْمالِ سُنَّتِكَ ، فَقَدْ ضِقْتُ لِما نَزَلَ بى يا رَبِّ ذَرْعاً ، وَامْتَلَأْتُ بِحَمْلِ ما حَدَثَ عَلَىَّ هَمّاً ، وَ اَنْتَ الْقادِرُ عَلى‏ كَشْفِ ما مُنيتُ بِهِ ، وَ دَفْعِ ما وَقَعْتُ فيهِ ، فَافْعَل بى ذلِكَ وَ اِنْ لَمْ اَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ ، يا ذَا الْعَرْشِ الْعَظيمَِ 👉 💕 دعای حضرت امام زین العابدین "علیه آلاف التحیة و الثناء" به هنگامی که برای وی مهمی دست می داد یا رنجی فرود می آمد به وقت اندوه 💕 👈 اى کسى که گره هر سختى به دست تو گشوده شود ، و اى که تندى شدائد به عنایتت مى‏ شکند ، ای که راه بیرون شدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود , دشواریها به لطف تو آسان گردد ، و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید ، و قضا به قدرتت جریان گیرد ، و همه چیز به اراده تو روان شود ، تنها به خواست تو بی آنکه فرمان دهی همه چیز فرمان برد , و هر چیز محض اراده ات بی آنکه نهی کنی از کار بایستد , در تمام دشواریها تو را می خوانند ، و در بلیّات و گرفتاریها به تو پناه جویند ، غیر از بلایی که تو دفع کنی بلایی برطرف گردد , و گرهی نگشاید مگر تواش بگشایی , الهی ، بلایی بر من فرود آمده که سختی و ثقل آن مرا در هم شکسته ، و گرفتاریهایی بر من حمله ور شده که تحملش برای من دشوار است ، و آن را تو از باب قدرتت بر من وارد کرده ای و به اقتدار خود متوجه من نموده ای ، اله من ، چیزی را که تو آورده ای کسی نبرد ، و آن چه تو فرستاده ای دیگری باز نگرداند ، و بسته تو را کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد , و آنچه را تو دشوار نموده ای کسی آسان نکند , و آن را که تو ذلیل کرده ای یاوری نباشد ، پس بر محمد و آلش درود فرست ، و به رحمتت الها - در آسایش را به رویم باز کن ، و به قدرتت صولت سلطان غم را در میدان حیات من بشکن ، و مرا در موردی که از آن شکوه دارم به عنایت و احسانت کامیاب کن ، و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان ، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما ، و برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاریها مقرر کن ، و مرا به خاطر چیرگى غم از رعایت واجبات و به کار بستن مستحبات خود بازمدار ، چرا که من به سبب آنچه به سرم آمده بی تاب و توان شده , و قلبم از تحمل آنچه در زندگیم رخ نموده لبریز از اندوه گشته ، و تو به رفع گرفتاریهایم و دفع آنچه در آن در افتاده ام توانایی پس قدرتت را درباره من به کار بر گرچه از جانب تو مستحق آن نیستم ای صاحب عرش عظیم 👉 http://www.erfan.ir/farsi/sahifeh7 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ " خداوند متعال در روز قيامت ، حضرت زينب (سلام الله علیها) را معيار تربيت دينى و اخلاقى زنان قلمداد مى‌فرمايد و دلايل واهى زنان ناپاك را رد مى كند ".
74_nodbe-ansarian.mp3
7.06M
﷽؛ 🌧 مستحب است دعای ندبه را در چهار عید یعنی : « فطر و قربان و غدیر و روز جمعه »  بخوانند و این است : ( الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ تَسْلِيماً . اللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَىٰ مَا جَرىٰ بِهِ قَضاؤُكَ فِي أَوْلِيائِكَ الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَدِينِكَ ، إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ مَا عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ الَّذِي لَازَوالَ لَهُ وَلَا اضْمِحْلالَ ، بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَزُخْرُفِها وَزِبْرِجِها ، فَشَرَطُوا لَكَ ذٰلِكَ ، وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ ، فَقَبِلْتَهُمْ وَقَرَّبْتَهُمْ وَقَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَالثَّناءَ الْجَلِيَّ ، وَأَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ ، وَكَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ ، وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ ؛ وَجَعَلْتَهُمُ الذَّرِيعَةَ إِلَيْكَ ، وَالْوَسِيلَةَ إِلَىٰ رِضْوانِكَ ، فَبَعْضٌ أَسْكَنْتَهُ جَنَّتَكَ إِلَىٰ أَنْ أَخْرَجْتَهُ مِنْها ، وَبَعْضٌ حَمَلْتَهُ فِي فُلْكِكَ ، وَنَجَّيْتَهُ وَمَنْ آمَنَ مَعَهُ مِنَ الْهَلَكَةِ بِرَحْمَتِكَ ، وَبَعْضٌ اتَّخَذْتَهُ لِنَفْسِكَ خَلِيلاً ، وَسَأَلَكَ لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ فَأَجَبْتَهُ ، وَجَعَلْتَ ذٰلِكَ عَلِيّاً ، وَبَعْضٌ كَلَّمْتَهُ مِنْ شَجَرَةٍ تَكْلِيماً ، وَجَعَلْتَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ رِدْءاً وَوَزِيراً ، وَبَعْضٌ أَوْلَدْتَهُ مِنْ غَيْرِ أَبٍ ، ..... http://www.erfan.ir/mafatih312
313.mp3
712.5K
﷽؛ 💕 زیارت حضرت حجت "علیه آلاف التحیة و الثناء" بعد از نماز صبح است که هر روز پس از نماز صبح مولای ما صاحب‌الزمان به آن زیارت می‌شود و آن چنین است : ( اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلايَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ ، فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها ، وَبَرِّها وَبَحْرِها ، وَسَهْلِها وَجَبَلِها ، حَيِّهِمْ وَمَيِّتِهِمْ ، وَعَنْ والِدَيَّ وَوُلَْدِي وَعَنِّي مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِيَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمُنْتَهىٰ رِضاهُ ، وَعَدَدَ مَا أَحْصاهُ كِتابُهُ ، وَأَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ . اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي هٰذَا الْيَوْمِ وَفِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً فِي رَقَبَتِي ؛ اللّٰهُمَّ كَمَا شَرَّفْتَنِي بِهٰذَا التَّشْرِيفِ ، وَفَضَّلْتَنِي بِهٰذِهِ الْفَضِيلَةِ ، وَخَصَصْتَنِي بِهٰذِهِ النِّعْمَةِ ، فَصَلِّ عَلَىٰ مَوْلايَ وَسَيِّدِي صاحِبِ الزَّمانِ ، وَاجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَشْياعِهِ وَالذَّابِّينَ عَنْهُ ، وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ طائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتابِكَ فَقُلْتَ :﴿صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيٰانٌ مَرْصُوصٌ﴾ عَلَىٰ طاعَتِكَ وَطاعَةِ رَسُولِكَ وَآلِهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ . اللّٰهُمَّ هٰذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ). http://www.erfan.ir/mafatih313 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعےحجت الاسلام والمسلمین جوانمردے💧
58_Joshane-Kabir-Farahmand.mp3
24.39M
﷽؛ 💕 این دعا در کتاب‌های و کفعمی آمده ؛ از حضرت سیدالساجدین ، از پدر ایشان از جدّ بزرگوارش حضرت رسول روایت شده : " این دعا را جبرئیل برای آن حضرت در یکی از جنگ‌ها فرود آورد ، درحالی‌که زره سنگینی بر تن آن جناب بود ، به گونه‌ای که سنگینی آن بدن مبارک آن حضرت را به درد آورده بود . جبرئیل عرضه داشت : یا محمّد ؛ پروردگارت به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید : این جوشن [زره] را از تن خود بیرون کن و این دعا را بخوان که برای تو و امّتت موجب ایمنی است ". 💕 سپس شرحی در فضیلت این دعا ذکر فرموده که اینجا جای بیان تمام آن نیست ولی به برخی از آن اشاره می‌کنیم از جمله آنکه : " هرکه آن را بر کفنش بنویسد ، خدا به احترام آن او را به آتش نمی‌افکند و هرکه آن را در اول ماه رمضان با نیت خالص و دلی پاک بخواند ، حق‌تعالی بهره‌مندی را روزی او می‌کند و برای وی هفتاد هزار فرشته می‌آفریند که خدا را تسبیح و تقدیس کنند و ثوابش را برای او قرار دهند ". 💕 در ادامه نیز فضیلت زیادی نقل کرده تا آنکه فرمود : " هرکه آن را در ماه رمضان «سه بار» بخواند ، خدا بدن او را بر آتش جهنم حرام می‌کند و بهشت را برای او واجب می‌گرداند و دو فرشته را بر او می‌گمارد تا او را از گناهان حفظ کنند و در طول زندگی خود در امان خدا باشد ". 💕 و در پایان روایت آمده : امام حسین فرمود : " پدرم علی بن ابیطالب به حفظ این دعا وصیت کرد و نیز اینکه آن را بر کفن ایشان بنویسم و به اهل خود تعلیم دهم و آنان را به خواندنش ترغیب نمایم ". " این دعا مشتمل بر هزار نام از نام‌های خدا است و اسم اعظم نیز در آن است ".
﷽؛ " به احترام سلام الله علیها همیشه را رعایت می کنم ".
﷽؛ (علیه السلام) فرمودند : " عمّه‌ام زينب ، با وجود همه مصيبت‏‌ها و رنج‌‏هايی كه در مسيرمان به سوی شام به او روي آورد ، حتّی يك شب اقامه نماز شب را فرو نگذاشت ".
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ ✅ خمس صندوق قرض الحسنه خانگی 📝 سؤال : آیا به مبلغی که برای شرکت در های خانگی پرداخت می شود و تا سر دریافت نمی شود ، تعلق می گیرد ؟ 📖 جواب : در صورتی که از درآمد و باشد ، باید خمس آن پرداخت شود ؛ البته در صورتی که مبلغ را به دیگری وام داده باشید و سر سال خمسی قابل دریافت نباشد ، می توانید خمس آن را پس از دریافت مبلغ ، پرداخت کنید . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود : " اگر كسى به فردى ستم كرد ، سپس براى طلب حلاليت دست رسى به او نداشت ، بايد براى او از خداوند طلب مغفرت كند ; زيرا اين كار براى ستمكار كفاره است ".
📝 چرا شمر( این جانباز جنگ صفین در رکاب امام علی (ع) در نهایت قاتل امام حسین (ع) شد ؟! 📖 «شمر بن ذی‌الجوشن ضبابی کلابی» ، با کنیه «أبو السابغه» از افرادی است که دست خود را به خون امام حسین (ع) و یارانش آغشته کرد . در وصف ظاهری او گفته‌اند که نشانه‌های بیماری برص در صورتش نمایان بود . 📖 امام حسین (ع) در واقعه کربلا ، او را پسر زن بُزچران (یَا ابْنَ رَاعِیَةِ الْمِعْزَى ) خطاب کرده است . 📖 با این حال ، او به ظاهر از اشراف کوفه بود و به طور طبیعی در حوادث مرتبط با کوفیان ،‌ حضور داشت . در نهایت شمر توسط سپاهیان مختار کشته شد . ✅ حضور شمر در صفین و جانبازی او 📖 شمر از افرادی بود که در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع) حضور داشت . او نه تنها در سپاه امام بود ، بلکه حتی در این جنگ جراحت‌هایی نیز برداشت . مجروح شدن شمر در این جنگ را بسیاری از منابع ذکر کرده‌اند : مسلم بن عبدالله ضبابی گوید : «شمر نیز با ما [در سپاه امام علی(ع)] بود . ادهم بن محرز با وی مبارزه کرد و با شمشیر صورت شمر را زد . شمر نیز ضربتى به او زد اما ضربه‌اش اثرگذار نبود . پس شمر پیش یاران خویش بازگشت و آبى نوشید، آن‌گاه نیزه‌ای گرفت و رجزخوان رفت و به ادهم حمله برد و با نیزه ، ضربه‌ای محکم به او وارد کرد و گفت : این ضربه من در مقابل آن ضربه تو با این حال نمی‌توان در مورد نیت شمر از حضور در سپاه امام علی (ع) با قطعیت صحبت کرد . صفین ، جنگی میان سپاه شام و عراق بود ، بنابراین، شاید او به جهت تعصبات قوم و قبیله‌ای در این جنگ شرکت کرده و حتی شاید به پیروزی امید داشته و حضور در این جنگ را در راستای منافع خود می‌دانست. البته این امکان را نیز نمی‌توان دور از نظر داشت که او در آن مقطع، واقعاً و قلباً هوادار امام علی (ع) بوده ، اما بعدها طوفان حوادث اثری از این دلدادگی باقی نگذاشت . ✅ شمر و واقعه کربلا 📖 به طور قطع و یقین ، شمر در واقعه کربلا و در مخالفت با امام حسین (ع) نقشی بسیار برجسته داشت . 📖 او هنگام بیعت کوفیان با مسلم بن عقیل ، رویکرد تخریبی خود را آغاز کرد و در مقطعی همراه تعدادی دیگر ، بر فراز بام آمده و خطاب به یاران مسلم بن عقیل می‌گفت : « اى مردم کوفه ! از خدا بترسید و بر فتنه‌انگیزى شتاب مکنید و اتحاد این امت را از میان مبرید . سواران شام را به این‌جا نکشانید که پیش از این مزه آن‌را چشیده‌ اید و شوکت ایشان را آزموده‌ اید . 📖 پس از حضور امام حسین (ع) در عراق و در خواست بازگشت از طرف حضرتشان و اندک ملایمتی از طرف عمر بن سعد ، این شمر بود که ابن زیاد را تحریک کرد تا خواسته امام حسین (ع) را رد کرده و امام را میان بیعت و جنگ در تنگنا قرار دهد . 📖 ابن زیاد ، شمر را همراه نامه‌ای به سمت عمر بن سعد فرستاد و دستور داد که یا از امام بیعت بگیرد و یا او را بکشد و اگر عمر بن سعد از این کار خودداری کرد ، شمر جایگزین او و فرمانده سپاه کوفه گردد . 📖 در نهایت شمر فرمانده سمت چپ سپاه کوفه شدو در بسیاری از گفتارها و جدال‌های لفظی شرکت داشته و در این بین، به امام حسین (ع) و سپاهیانش نیز اهانت‌هایی کرد . 📖 در برخی از نقل‌ها ، شمر کسی بوده که سر امام حسین (ع) را از تن جدا کرده است  و حتی برخی از منابع این قول را مشهورتر دانسته‌اند . 📖 او پس از قتل امام حسین (ع) ، فرمان کشتن امام سجاد (ع) - که در بستر بیماری قرار داشت - را نیز صادر کرد . مردى از اصحاب شمر گفت : سبحان الله ! آیا باید جوان کم سن و سالى را که جنگ هم نکرده است بکشیم ؟ در این هنگام عمر بن سعد دخالت کرده و گفت : متعرض این زنان و این بیمار نشوید . 📖 پس از واقعه کربلا ، او تعدادی از سرها را به سمت کوفه برد همچنین ابن زیاد ، او را به همراه تعدادی دیگر مسئول بردن اسرای کربلا به شام کرد و او از کسانی بود که اسراء را به شام، نزد یزید بردند . 📖 اما در این‌که چرا شمر - این جانباز جنگ صفین - به قتل امام حسین(ع) در کربلا دست زد ، نکته‌ای قابل بررسی است . کشتن امام حسین (ع) ، عملی نبود که شخصی بتواند با اندک گمراهی بدان دست‌ بزند و یک‌روزه چنین رویکردی را برگزیند . 📖 در این زمینه بد نیست که بدانیم او مدت‌ها قبل از عاشورا و در زمان حکومت معاویه از فرهنگ شیعی فاصله گرفته بود و در همین راستا او از افرادی بود که با گزارش‌های خود زمینه شهادت حجر بن عدی و یارانش را فراهم آورد . 📖 مدتی بعد او نقش اصلی را در شهادت امام حسین (ع) بر عهده داشت و البته همچنان خود را ظاهر الصلاح نشان داده و در صدد توجیه رفتار ظالمانه خود بود : ابواسحاق سبیعی می‌گوید : «شمر همراه ما نماز می‌خواند و پس از نماز ، دستانش را رو به آسمان گرفته و می‌گفت : خدایا ! تو شریف هستی و شرافت را دوست داری ، تو آگاهی که من شریف هستم ! پس مرا ببخش ! به او گفتم : چگونه خداوند تو را ببخشد در حالی‌که در قتل پسر پیامبر (ص) نقش داشته‌ای ؟! 👇👇👇
👆👆👆 گفت : وای بر تو ! چه باید می‌کردیم ؟! اینها (فرماندهان) دستوری به ما دادند و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر با آنها مخالفت می‌کردیم، سرنوشتمان از شتران آبکش بدتر بود» .  بدیهی است که این بهانه‌ها مجوّز انجام چنین جنایتی نبود و بنابر حدیث نبوی «لا طاعة فی معصیة الله»  چنین اطاعتی مردود و باطل بود . 📖 این عمل شمر نشان از این دارد که عمل صالح - حتی جانبازی در رکاب امام علی (ع) – به تنهایی نباید موجب غرور افراد شود؛ چون هیچ تضمینی در رستگاری دائمی فرد وجود ندارد. ایمان و اعتقاد شمر – حتی اگر از روی فهم و یقین هم بود – در نهایت مغلوب دنیاپرستی و منفعت طلبی او شد و به همین دلیل، او خواسته‌های نفسانی را بر خواست الهی مقدم داشت و به بدترین جنایت دست زد. 📖 در قرآن نیز از این‌گونه افراد یاد شده که پس از دیدن آیات و معجزات الهی ، مجدد از شیطان پیروی کرده و در مسیر گمراهی قرار می‌گیرند : «و خبر آن کسى را براى آنان بخوان که آیات خویش را بدو ارزانى داشتیم اما او از آنها کناره گرفت و شیطان در پى او افتاد و از گمراهان شد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
📝 قاتل امام حسین (ع) شمر است ، یا سنان بن انس ؟  📖 در این مورد نیز مانند بسیاری از موضوعات تاریخی اختلاف نظر وجود دارد . (ره) در این باره می‌گوید : «وَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ- عَلَیْهِمَا السَّلَامُ- قُتِلَ بِکَرْبَلَاءَ، وَ قَاتِلُهُ سِنَانُ بْنُ أَنَسٍ لَعَنَهُ اللَّه‏»؛ امام حسین (ع) در کربلا به دست سنان بن انس به شهادت رسید . می‌گوید : «وَ بَدَرَ إِلَیْهِ خَوَلِیُّ بْنُ یَزِیدَ الْأَصْبَحِیُّ لَعَنَهُ اللَّهُ فَنَزَلَ لِیَحْتَزَّ رَأْسَهُ‏ فَأُرْعِدَ فَقَالَ لَهُ شِمْرٌ فَتَّ اللَّهُ فِی عَضُدِکَ مَا لَکَ تُرْعَدُ. وَ نَزَلَ شِمْرٌ إِلَیْهِ فَذَبَحَهُ ثُمَّ دَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى خَوَلِیِّ بْنِ یَزِیدَ فَقَالَ احْمِلْهُ إِلَى الْأَمِیرِ عُمَرَ بْنِ سَعْد»؛  پس از این خولى اصبحى پیش آمده تا سر از بدن مبارکش جدا سازد ، اما لرزه بر اندامش افتاد نتوانست به این کار خطیر اقدام نماید ، شمر که او را بی‌‌چاره یافت، گفت خدا بازوى ترا از کار بیندازد ؛ چرا این قدر می‌‌لرزى ! آن‌گاه خود او پیش آمد و سر مبارکش را از بدن جدا کرد. سر بریده امام حسین (ع) را به خولى داد و گفت آن‌را به عمر بن سعد تسلیم کن . ، در این‌گونه موارد می‌توان گفت شاید یک نوع تسامح وجود داشته باشد ، به این معنا که یکی سبب باشد و یکی مباشر . مثلاً در همین رابطه در عرف هم شمر را قاتل امام حسین (ع) می‌دانند ،  هم عمر سعد را . همین‌طور ابن زیاد و یزید را . چنان‌که مشهور است ، قاتل امام حسین (ع) سنان بن انس بوده ، به عنوان کسی که آخرین ضربات کاری را بر بدن مبارک امام وارد کرد ، اما می‌توان شمر را هم قاتل نامید ، به عنوان کسی که سر مبارک امام را از بدن نیمه‌جانشان جدا نمود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
" مردی که 16 بار پای پیاده به حج رفت ، امام حسین (علیه السلام) را کشت ".
﷽؛ " یعنی بدانی که شمر ، جانباز جنگ صفین بود ".
📝 سر مطهر امام حسین (علیه السلام) در چه مکانی دفن شده است ؟ 📖 بنابر نقل مشهور ، سر امام حسین (علیه السلام) در کربلا به بدنش ملحق شده است : 1⃣ سید بن طاووس در لهوف : «و اما سر حسین (علیه السلام) روایت شده که آن را برگردانده و در کربلا با پیکر شریفش دفن کردند و عمل طایفه شیعه هم بر طبق همین معنا که گفتیم بوده است ».  از این کلام فهمیده می شود که عقیده شیعه بر آن است که سر امام حسین (علیه السلام) به جسد در کربلا ملحق شده است . 2⃣ شیخ طبرسى (ره) در « تاج الموالید » : « برخی از اصحاب امامیه گفته اند : سر امام حسین (علیه السلام) از شام آورده شد و به بدن آن حضرت در کربلا ضمیمه شد . 3⃣ همچنین ابن فتال نیشابورى (متوفای 508ق) در « روضة الواعظین » ، و ابن نما حلی (متوفای 841ق) در « مثیر الاحزان » ، همین نظریه علماى امامیّه را ذکر کرده اند . 4⃣از کتاب های قدیمی که در آن تصریح شده ؛ سر مطهر امام حسین (علیه السلام) در کربلا در بیستم ماه صفر به جسد ملحق شده کتاب « الآثار الباقیة » ابوریحان بیرونى (قرن 4-5) است . ابوریحان در این کتاب گوید : « و فى العشرین ، ردّ رأس الحسین الى مجثمه، حتّى دفن مع جثّته ؛ و فیه زیارة الاربعین ، و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام » ؛ و در روز بیستم آن (ماه صفر) سر حسین (علیه السلام) را به بدنش ملحق شده و در همان جا دفن شد . 5⃣ ابن جوزی (متوفای 654ق ) در « تذکرة الخواص » می گوید : « مشهورترین اقوال این است که سر حسین بن علی (علیه السلام) از مدینه به کربلا آورده شد و به همراه جسد دفن شد . 6⃣ زکریا بن محمد قزوینى (متوفای 682ق) در کتاب « عجائب المخلوقات » گوید :  « الیوم الاول منه عید بنى امیه ادخلت فیه رأس الحسین رضى اللّه عنه بدمشق و العشرون منه رُدَّت رأس الحسین الى جثته » ؛ روز اول از ماه صفر عید بنى امیّه است که در آن روز سر حسین (علیه السلام) را وارد دمشق کردند و روز بیستم از ماه صفر سر حسین (علیه السلام) بر جسم مبارکش در کربلا برگردانیده شد . از قدیمی ترین منابع تاریخی که این نظر مشهور در آن مشاهده می شود ، کتاب « الآثار الباقیة » تألیف ابوریحان بیرونى (قرن 4-5) است . شواهدی هم وجود دارد که هنگام حرکت دادن سر امام به سمت کوفه ، این سر مبارک مدتی در محلی نزدیک به قبر امام علی ( علیه السلام) نگهداری می شد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 🌧 از آیت الله بهجٺ پرسيدند : آيا آدم گناهکار هم می تواند امام زمانش را ببيند ؟ ایشان جواب داد : "شمر" هم امام زمانش را ديد ! " اما نشناخٺ " 👈 مهم شناخت راه امام است . @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 نقل شده : " هنگامی که شمر روی سینهٔ حضرت امام حسین نشست و ارادهٔ کشتن آن جناب را داشت دید لبهای مبارک آن جناب حرکت می کرد ، شمر یقین داشت که او را نفرین می کند ، چون سر خود را پیش برد ، شنید که آن حضرت می فرماید : خداوندا ! من به عهد خود وفا کردم و جان را در راه تو نثار نمودم ، تو نیز به عهد خود وفا کن و گناهکاران امّت جدّم را به من ببخش ، و می دانم که در عهد تو خلافی نیست . هاتفی آواز داد که ؛ ما هم به عهد خود وفا می نماییم ". @Javanmardi_langarudi
✅ روضه شب دوازدهم محرم ؛ مصيبت امام زين العابدين (علیه السلام) 📝 « امام علي بن الحسين عليهما السلام» ـ ملقب به «سجاد»، «زين العابدين»، و «سيد الساجدين» ـ در کربلا حدود 22 سال سن داشت . 📝 فرداي روز عاشورا «عمر بن سعد» جنازه‌هاي لشکر خويش را جمع کرد و بر آنان نماز خواند و دفن کرد ؛ و امام حسين (علیه السلام) و اصحاب او را همچنان در بيابان باقي گذاشت و فرمان حرکت به سوی کوفه را صادر کرد . هر يک از قبايل کوفه و عرب ، براي آنکه خود را نزد «ابن زياد» عزيز کنند ، سرهاي مطهر شهداء را بين خود تقسيم کردند و آنها را بر نيزه زدند و آماده حرکت شدند . 📝 آنگاه زنان و کودکان اهل بيت (ع) را بدون حجاب مناسب بر شتران و چارپايان بدون زين نشاندند و همچون اسراي کفار به سوي کوفه بردند .  📝 چون ابن سعد با اسيران نزديک کوفه رسيد مردم شهر براي تماشا جمع شده بودند . زني از اهل کوفه که از بلندي بر اسيران مشرف بود پرسيد : «شما اسيران کدام طايفه‌ايد» گفتند : «اسيران آل محمد»! آن زن فرود آمد ؛ چادر و مقنعه و جامه‌هايي آورد تا خود را بپوشانند .  📝 اينک ، حال امام سجاد (ع) را تصور کنيد ؛ از يک سو بيماري بر آن حضرت مستولي است ، تب و ضعف بر آن حضرت فشار مي‌آورد؛ از سوي ديگر غم از دست دادن پدر و برادران و عموها و عموزادگان قلبش را مي‌فشارد؛ از طرف ديگر سر بريده شهداء را در جلوي چشمانش دارد ؛ و از همه سخت‌تر و دردناک‌تر اينکه ـ اين مظهر غيرت الهي ـ عمه‌ها و خواهران خود را مي‌بيند که با آن وضع در معرض ديد خائنان و دشمنان هستند …  📝 پيش از ورود اسرا به دارالحکومه ، رأس مطهر امام حسين (ع) را در مقابل ابن زياد گذاشتند . وي عصايي از چون خيزران به دست گرفته بود و با آن بر لب و دندان امام مي‌زد . 📝 اين جسارت وي ، اعتراض بسياري از حاضران را برانگيخت. «زيد بن ارقم» صحابي پيامبر (ص) و از ياران اميرالمؤمنين (ع) در جنگ صفين بود و در آن هنگام پيرمرد شده بود به عبيدالله نهيب زد : «چوب خود را بردار ! به خدا سوگند پيغمبر را ديدم که همين جاي چوب تو را مي‌بوسيد» و سپس شروع به گريستن کرد .  📝 ابن زياد گفت : «اگر نه اين بود که پيرمردي خرف و ديوانه شده‌اي گردن تو را مي‌زدم» . زيد برخاست و در حالي که بيرون مي‌رفت گفت:«اي عرب! از امروز بنده شديد . پسر فاطمه را کشتيد و پسر مرجانه را امارت داديد . به خدا قسم نيکان شما را خواهد کشت و اشرار را به کار خواهد گرفت». 📝 ديگر از کساني که حضور داشت «انس بن مالک» بود که با ديدن سر مطهر امام (ع) و جسارت عبيدالله گريست و گفت : «شبيه ترين مردم است به پيغمبر». 📝 سپس اسرا را بر ابن زياد وارد کردند . وي هنگامي که امام سجاد (ع) را ديد پرسيد :«کيستي؟» فرمود : «علي بن الحسين». 📝 آن ملعون گفت : «مگر علي بن الحسين را خدا نکشت؟» امام فرمود : «برادري داشتم علي نام داشت. مردم او را کشتند». ابن زياد گفت:«خدا کشت» امام فرمود:«الله يتوفي الانفس حين موتها» ابن زياد خشمگين شد و گفت : «در پاسخ من دليري مي‌کني؟ او را ببريد و گردن بزنيد». پس حضرت زينب گفت:«اي پسر زياد! هر چه خون از ما ريختي بس است» و امام را در آغوش گرفت و فرمود:«والله از او جدا نمي‌شوم. اگر مي‌خواهي او را بکشي مرا نيز بکش». 📝 ابن زياد کمي به آن دو نگريست و گفت : «عجبا که اين زن دوست دارد با برادرزاده‌اش کشته شود ! او را رها کنيد که با اين بيماري که دارد خواهد مرد»… امام سجاد (ع) سپس رنج سفر به شام و غم اسيري و عذاب در دربار يزيد را تحمل کرد… و تا پايان عمر شريفش، همواره در اندوه مصيبت کربلا بود… 📝 روايت کرده‌اند که مردي بطّال و دلقک در مدينه زندگي مي‌کرد که به هزل و مزاح خود مردم مدينه را مي‌خنداند . وي روزي گفت: «علي بن الحسين مرا مانده و عاجز گردانده است ؛ چرا که هر چه تلاش کردم هيچ نتوانستم وي را به خنده افکنم».  📝 امام سجاد (ع) در محرم سال 94 (يا 95) هجري ، هنگامي که 57 سال داشت، با زهر يکي از فرزندان «عبدالملک مروان» مسموم شد و در بستر احتضار افتاد . 📝 حضرت در اين ايام ، تمامي فرزندان خود را جمع کرد و فرزند بزرگوارش «محمد بن علي عليه السلام» - که او نيز در مصيبت کربلا حضور داشت و در آن زمان کودکي 4 ساله بود – را وصي خود قرار داد و وي را «باقر» ناميد و امر ساير فرزندان خود را به آن جناب واگذار کرد و به آنان موعظه و وصيت نمود .  📝 سپس امام باقر را به سينه چسباند و فرمود : « تو را وصيت مي‌کنم به آنچه وصيت کرد مرا پدرم در هنگام شهادت خود و گفت که پدرش او را وصيت کرده بود به اين وصيت در هنگام وفات خود که : زنهار ستم مکن بر کسي که ياوري بر تو غير از خداوند ندارد » . 📝 آورده‌اند که چون حضرت (علیه السلام) وفات کرد، تمامي مدينه در ماتمش عزادار گشت و مرد و زن و سياه و سفيد و صغير و کبير در مصيبتش نالان شدند و از زمين و آسمان آثار اندوه نمايان بود . 👇👇👇
👆👆👆 👈الا لعنة الله علي القوم الظالمين و سيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون👉 آنچه بايد بدان توجه فراواني داشت اينکه آن حضرت ، فقط در سفر کاروان امام حسين (علیه السلام) از مکه به کربلا ، و در روزهاي منتهي به عاشورا بيمار بود . راز اين امر هم آن زمان آشکار شد که تمامي فرزندان و اهل بيت امام (علیه السلام) ـ حتی علي اصغر شش ماهه ـ در روز عاشورا به شهادت رسيدند یا به سختی زخمی شدند . هنگامي که «شمر» با اراذلش به خيمه‌ها حمله کرد مي‌خواست آن حضرت را بکشد اما يکي از لشکريان دشمن به نام «حميد بن مسلم» ـ و نيز گفته‌اند خود «عمر بن سعد» ـ بيماري حضرت را به شمر يادآور شد و با تلاش بسيار ، مانع از شهادت ايشان گرديد . پس بيماري حضرت سجاد (علیه السلام) تنها منحصر به همان چند روز بود ؛ و زشت است براي شيعه اهل بيت (علیه السلام) که اين را نداند و از آن حضرت با القابي همچون « زين العابدين بيمار » ياد کند ! 1. شيخ عباس قمي ؛ منتهي الآمال ؛ با کوشش و تلخيص آيةالله رضا استادي ؛ قم : دفتر نشر مصطفي ، 1380 2. سيد بن طاووس ؛ اللهوف في قتلي الطفوف ؛ قم : منشورات الرضي ، 1364 3. شيخ عباس قمي ؛ نفس المهموم ؛ ترجمه و تحقيق علامه ابوالحسن شعراني ؛ قم: انتشارات ذوي‌القربي ، 1378
🌷 وقایع شام عاشورا و آتش زدن خیمه ها  📝 از جمله مصائب سختی که به اهل بیت : وارد شد ، آتش زدن خیمه ها به وسیله ی دشمن بود. این مصیبت سنگین را مقتل ابومخنف ، ارشاد مفید ، بحارالأنوار ، معالی السبطین ، مُثیر الأحزان ابن نُما و ناسخ التواریخ نقل کردند . [1] 📝 وقتی اهل بیت : با دیدن منظره ی اسب و یقین به شهادت امام علیه السلام  پیدا کردند صدا به گریه و ناله بلند کردند ، عمر سعد با عصبانیت فریاد زد : « وَیلَکُم أکُبّوا عَلَیهِم فی الخیام وَ ضرِّموها ناراً وَ أحرِقوها مَن فیها » وای بر شما ، خیمه ها را به سر این گریه کنندگان فرو بریزید ، آتش در آن ها بیندازید و آن ها را با هرکس در اوست بسوزانید . سپس شمر فرمان داد آن چه در خیمه هاست غارت کنید . از طرفی دشمن خیمه ها را  غارت کردند ، از طرف دیگر آتش به خیمه ها زدند . 📝 حمید بن مسلم میگوید : جمعیتی با شمر به خیمه ی حضرت سجاد  علیه السلام  در حالی که به شدت مریض بود و روی فرشی افتاده بود ، حمله کردند ، من دیدم فرش را از زیر پای حضرت زین العابدین علیه السلام کشیدند . به شمر گفتند این جوان مریض را نمی کشی ؟ من گفتم : شگفتا ، چه می کنید ؟ دست برداشتند، تا عمر سعد رسید ، فریاد زد : کاری به این جوان نداشته باشید . 📝 در هر صورت اهل بیت : از میان شعله ها فرار کردند و هر کدام به طرفی رفتند . ولی دشمن دنبال آنان می آمد و با تازیانه و گره نی به آن داغدیدگان حمله می کرد ، دستبند و گوشواره و خلخالشان را به غارت می برد ، و گوششان با کشیدن گوشواره پاره میشد . در چنین حال عجیبی ارشاد مفید صفحه ی صد و هشتاد ، می گوید : اهل بیت: که دیگر همه ی مصائب به آن ها هجوم آورده بود ، در حال فرار نزدیک کشته ها آمدند ، با دیدن آن بدن ها فریاد برداشتند ، لطمه به صورت زدند ، راوی می گوید : والله من زینب را فراموش نمی کنم که در آن حال برای ابی عبدالله علیه السلام  می گریست و با صدای جان سوز و قلبی سوزان می گفت : « وا مُحمداه ، صَلّی عَلَیکَ مَلیکُ السَّماء هذا حُسینٌ مُرَمَّلٌ بِالدِّماء مُقَطَّعُ الأعضاء وَ بَناتُک سبایا » ای حبیب خدا که فرشتگان آسمان بر تو درود می فرستند ، این حسین توست که در میان بیابان افتاده ، به خونش غلتیده، اعضایش قطعه قطعه شده ، دخترانت اسیر شدند ، نسلت را کشته اند ، باد بیابان بر آنان می وزد ، « بِأبی مَن أضحی عسکَرَهُ فی یَومِ الإثنَینِ نَهبا » پدر و مادرم فدای آن که یاران و سرا پرده ی جلالش را روز دوشنبه ، در ثقیفه به غارت بردند ، و خیمه هایش را واژگون کردند . پدر و مادرم فدای آن مسافر غریبی که امید بازگشت برای او نیست . پدر و مادرم فدای بدن چاک شده ای که جای درستی در بدن او وجود ندارد و برای معالجه و درمان کارش از کار گذشته است . 📝 پدر و مادرم فدای آن که جان من تنها، فدای او باد . پدر و مادرم فدای آن که غرق محنت بود تا جان سپرد. پدر و مادرم فدای آن که با لب تشنه شهید شد و محاسن شریفش به خون سرش رنگین شد و از محاسنش خون می چکید . پدر و مادرم فدای آن که جدّش پیامبر خداست . پدر و مادرم فدای آن که نوه ی رسول هدایت است . پدر و مادرم فدای محمد مصطفی و علی مرتضی علیه السلام  و خدیجه ی کبری سلام الله علیها  و فاطمه ی زهرا سلام الله علیها  سیده ی نساء . 📝 راوی میگوید : والله قسم ، دوست و دشمن به این حال گریه کردند ، سپس سکینه آمد خودش را روی بدن پدر انداخت ، گلوی بریده را به آغوش گرفت و رها نمی کرد . امّا « فَجتَمَعَ عِدَّة مِنَ الأعراب حَتي جَرّوها عَنه » عده ای از این اعراب جمع شدند و او را به زور از بدن پدر بزرگوارش جدا کردند .   🍃 [1] - وقعة الطف، الإرشاد ، ج2 ، ص112 ؛ بحارالأنوار ، 45 ، ص58-60 ؛ معالی السبطین ، ج2 ، ص88 ؛ مثیر الأحزان ، ص77-78 ؛ ناسخ التواریخ  سيدالشهدا (علیه السلام) از مدينه تا مدينه حضرت استاد حسین انصاریان 
⁉️ مگر نمی گویند بدن مبارک امام حسین (علیه السلام) بعد از شهادت قابل تشخیص نبود ، پس چگونه امام سجاد (علیه السلام) آن بدن مطهر را شناخت و دفن کرد ؟ 🔸تکه تکه شدن بدن امام حسین (علیه السلام) به معنای متلاشی شدن آن بدن بطوری که قابل شناسائی نباشد نبوده است مضافاً به اینکه بدن امام معصوم غیر از بدنهای عادی و معمولی است و نوری که از آن بدن ساطع است هر بیننده ای را به خودش آشنا می کند . 🔹علاوه بر همه اینها کسی که بدن حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) را دفن کرد خود امام سجاد (علیه السلام) بود که هم فرزند بزرگ امام حسین (علیه السلام) بود و هر فرزندی بدن پدرش را بهتر از هر کسی می شناسد و هم امام معصوم بود و به قدرت امامت و شناخت حقیقی اشیاء می تواند بدن امام دیگر را تشخیص دهد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 بیماری امام سجاد(ع) یک مصلحت الهی آیا درست است که به امام سجاد(علیه السلام) امام بیمار گفته شود؟ امام چهارم تنها در كربلا مدت كوتاهى بيمار بوده است و پس از آن بهبود يافته و در حدود 35 سال از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شك بيمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنايت خداوندى بوده است تا بدين وسيله از وظيفه جهاد معذور گردد. بيمارى ایشان، هرگز به معناى ضعف روحى و ناتوانى در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط دشوار اسيرى، پناهگاه اسيران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بلکه با دشمن با شجاعت برخورد مى كرد و سخنراني ها و مناظرات پر شور آن حضرت در كوفه و شام گواه اين معناست. متاسفانه بسیارى از مردم نا آگاه، از امام چهارم(علیه السلام) به عنوان امام بیمار یاد مى کنند و با ذکر این لقب، در ذهن آنان شخصى رنجور و ناتوان با چهره اى زرد و پژمرده و روحى افسرده تداعى مى شود در حالى که واقعیت غیر از این است، زیرا امام چهارم تنها در کربلا مدت کوتاهى بیمار بوده است و پس از آن بهبود یافته و در حدود 35 سال همچون سایر امامان از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شک بیمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنایت خداوندى بوده است تا بدین وسیله از وظیفه جهادمعذور گردد(1) و وجود مقدسش از خطر کشتار مزدوران یزیدمحفوظ بماند و از این رهگذر، رشته امامت تداوم یابد. اگر حضرت بیمار نبود مى بایست در جهادبا یزیدیان شرکت کند و در این صورت همچون سایر فرزندان و یاران پدرش به شهادت مى رسید و نور هدایت خاموش مى شد. «سبط ابن الجوزى» مى نویسد: على بن الحسین چون بیمار بود کشته نشد.(2) «محمد بن سعد» مى نویسد: آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بى اساس است؛ بلکه او آن روز بیمار بود و به همین جهت در جنگ شرکت نکرد.(3) «ابن سعد» همچنین گزارش مى دهد که: پس از کشته شدن حسین بن على، شمربه سوى على بن الحسین آمد و او بیمار بود و در بستر خوابیده بود. شمرگفت: این را بکشید. یکى از همراهان وى گفت: سبحان الله! آیا جوانى را که بیمار است و در جنگ هم شرکت نداشته بکشیم؟ در این هنگام «عمر بن سعد» در رسید و گفت: با این زنان و این بیمار کارى نداشته باشید.(4) «شیخ مفید» از«حمید بن مسلم»، یکى از سپاهیان یزید، چنین نقل مى کند: (روز عاشورا) به چادر على بن الحسین رسیدیم، او سخت بیمار و بر بسترى خوابیده بود. شمربا گروهى از پیادگان آمد، به او گفتند: آیا این بیمار را نمى کشى؟ من گفتم: سبحان الله! آیا کودکان را هم مى کشید؟!(5) این کودکى است و بیمارى او را از پا در خواهد آورد، و چندان از این سخنان گفتم تا آنان را از کشتن او باز داشتم. در این هنگام «عمر بن سعد» آمد. زنان به روى او فریاد زدند و گریستند. او به افراد خود گفت: هیچ کس از شما به خانه هاى این زنان داخل نشوید و متعرض این جوان نشوید.(6) چنانکه ملاحظه شد، بیمارى امام چهارم، مصلحتى الهى بود که موجب حفظ حیات آن حضرت گردید و هرگز به معناى ضعف روحى و عجز و ناتوانى او در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط سخت و دشوار اسیرى، ملجا و پناهگاه اسیران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بکله با دشمن با شجاعت و شهامت بر خورد مى کرد و سخنرانی ها و مناظرات پر شور آن حضرت در کوفه و شام گواه این معناست. چنانکه پس از انتقال اسیران به کوفه، به دنبال گفتگوى تندى که در مجلس عبید الله بن زیاد بین او و امام صورت گرفت، عبید الله خشمگین شد و دستور قتل حضرت را صادر کرد، اما امام فرمود:«مرا به کشتن تهدید مى کنى؟! آیا نمى دانى که کشته شدن، براى ما یک امر عادى بوده و شهادت براى ما کرامت و فضیلت است»؟(7)، (8) @Javanmardi_langarudi 👇👇👇