کشکول
اعیان الشيعة الجزء 7 ص 147: الشهيد الأول افقه وادق نظرا من الشهید الثانی...
انظر إلى استمرار بنفسك ، إنه جميل
«فهرست کانال»:
#اولین_کسی_که_بر_عروه_شرح_زد
#سیره_علما
#از_بین_شهیدین_کدام_از_حاظ_علمی_بالاترند
#پند_و_عبرت_گیری
#پرچم_سازمان_ملل_با_مرگ_او_نیمه_برافراشته_شد
#اول_از_خود
#با_غبار_این_کتاب_طلب_شفا_میکردند
#اصول_الفقه
#عزت_نفس_آخوند_خراسانی
#شرح_رسائل
#حاضر_جوابی_خواجه_نصیر
#الحجة_فی_علم_الاصول_عند_الفحول
#احترام_به_ولایت_و_مرجعیت
#مکاسب
#خدایت_را_بشناس
#عتاب_استاد
#رسائل
#خدا_شرم_دارد_از_اینکه...
#سید_مهدی_بحر_العلوم
#ارادت_به_آقا_ابوالفضل_العباس_عليه_السلام
#سید_جواد_عاملی
#کتابی_که_بیش_از_750_سال_تدریس_شده
#ملا_محمد_صالح_برغانی
#نظر_سنجی
#ابن_فـهـد_حلی
#مرحوم_کوه_کمری_و_شیخ_ژولیده
#مولی_حسین_هروی
#تصویر_صاحب_عروه
#آخوند_خراسانی
#حکمت_دینی_گواراست_ولاغیر
#سینا_ی_دانش
#مطالعه_احوال_گذشتگان_چرا؟
#شهید_ثانی
#تصویر_صاحب_کفایه
#ادبیات_کاربردی
#شعری_در_مدح_استاد_علامه_مجلسی
#تمهید_القواعد
#کتاب_حرمت_دارد
#هیبت_علامه_مجلسی
#خورشید_همیشه_تابان
#تصویر_مرحوم_علامه_مجلسی
#درایه
#داشتن_نیت_خدایی
#رجال
#علامه_و_آداب_اسلامی
#تحصیل_موفق
#بحار_دریای_بیکران
#درس_خارج
#سرچشمه_پایان_ناپذیر
#حفاظت_کتاب
#شرائع_الاسلام
#ارزش_کتاب
#دوازده_هزار_مسئله_فقهی
#ارزش_نوشتن
#مرعشی_نجفی
#سید_خویی
#ملکی_تبریزی
#ارشاد_الطالب
#محقق_حلی
#متاجر
#اصول_فقه
#مکاسب
#فقه_جواهری
#شیخ_طوسی
#شیخ_انصاری
#اجتهاد_در_فقه
#شهید_ثانی
#اجتهاد_در_اصول
#نجم_الدین_طبسی
#مکتب_شناسی
#مهدویت
#شهید_ثانی
#ملا_عبدالله_شوشتری
#منیة_المرید
#چگونه_مباحثه_کنیم
#ترتیب_علوم
#مقدس_اردبیلی
#چگونه_مقدس_اردبیلی_شویم
#اگر_همه_مختصر_میخوانند_شما_مطول_بخوانید
#اهمیت_علم
#مشکلات_مطلوب_در_راه_تحصیل
#علوم_عقلی
#حاج_ملا_علی_کنی
#حقوق_مومنین
#روحانیت_شیعه
#مهربانی_و_عطوفت
#بلند_طبعی_و_آزادگی
#ملکه_عدالت
#آیة_الله_بروجردی
#سید_هاشم_بحرانی
#چهل_سال
#مقتل_شناسی
#عصمت
#مع_الرکب_الحسینی
#شیخ_جعفر_کاشف_الغطا
#علم_لغت
#الوسیط
#وجوب_عبادات_خمس
#آقای_سبحانی
#صحیفه_سجادیه
#ازدواج
#الغدیر
#الفیه_ابن_مالک
#علامه_امینی
#مفید_باشیم
#مرد_درس_و_مطالعه
#شیخ_جعفر_ناصری
#تعبیر_خواب_مادر
#شیخ_عباس_قمی
#کلمات_طریقه
#خودبینی
#جابر_ابن_عبد_الله_انصاری
#اخباری
#علامه_مجلسی
#رجال
#ادبیات
#نجاشی
#ضعف_در_ادبیات
#شیخ_طوسی
#مهربانی_و_عطوفت_در_فتوا
#مطالعه
#وارثان_پیامبران
#جدیت_و_کوشش
#شیخ_مرتضی_انصاری
#اقتدا_به_بزرگان
#دریا_ی_فقاهت
#چهار_صد_مجتهد
#احکام
#تاریخ_تکرار_میشود
#مطالعه_اخبار_گذشتگان
#سید_مرتضی
#فخر_المحققین
#صراط_اندیشه_و_عمل
#علامه_حلی
#ابوالقاسم_علیدوست
#وصیت
#مطالعه_زندگی_علما
#لوامع_صاحبقرانی
#مطالعه_عالم
#این_نیز_بگذرد
#مجلسی_اول
#مشورت
#میرزای_شیرازی
#مرا_به_حالت_اعتدال_آورد
#انتقاد_علمی
#اجتهاد
#آخوند_خراسانی
#استاد_مددی
#حکومت
#ابن_ادریس
#ترجمه_شرائع
#چرا_باید_سیره_علما_مطالعه_شود؟
#مگر_روایت_نیست؟
#مگر_ما_از_ریشه_و_اصل_کار_محروم_شده_ایم
#کدام_مورد_را_میپسندید؟
#فلسفه_غرب
#چرا_باید_سیره_علما_مطالعه_شود؟
#مگر_روایت_نیست؟
#مگر_ما_از_ریشه_و_اصل_کار_محروم_شده_ایم؟
#هدف_اصلی
#کدام_مورد_را_میپسندید؟
#میرزا_ی_شیرازی
#تبلیغ_دین
#چرا_باید_سیره_علما_مطالعه_شود
#علم
#محقق_سبزواری
#قلم_و_دوات
#وقت_طلاست
#حجاب_از_آتش
#لشکر_همراه
#شعر_فارسی
#میرزای_قمی
#مگر_روایت_نیست
#اخلاق_عملی
#مگر_ما_از_ریشه_و_اصل_کار_محروم_شده_ایم
#حله_شناسی
#کدام_مورد_را_میپسندید
#فقهای_حله
#وسائل_الشیعه
#محقق_قمی
#سید_محمد_مجاهد
#ملکه_استنباط
#کتب_اربعه
#آمار_احادیث_کتب_اربعه
#سید_محمد_کاظم_طباطبایی
#تاریخ_حدیث_شیعه
#اصول_کاربردی
#اجماع_منقول
#خوانساری
#آقا_جمال
#احتیاط_شرعی
#شیخ_حر_عاملی
#احادیث_مضمره
#علامه_حلی
#علامه_امینی
#شهید_اول
#استحسان
#اجماع
#الاستحسان_باالاجماع
#توکل
#شیخ_محمد_تقی_بافقی
#رافضی
#شافعی
#اهل_تسنن
#حق_الیقین
#علامه_مجلسی
#استصحاب_قهقرائی
#استصحاب
#هیبت
#سید_نعمت_الله_جزائری
#استصحاب_موضوعی
#علم_الحدیث
#نصیحت
#نکات_طلایی
#مقدسی_خوشرو
#اصالة_الاشتغال
#اشتغال
#رضا_استادی
#المصلح_المجاهد
#حر_آزاده
#شیخ_حر_عاملی
#اطمینان
#شروح_و_حواشی_کفایة
#روحانیت
#میراث_فقهی
#آرای_مجتهد_فوت_شده
#مرآة_العقول
#بحار_الانوار
#آخوند_اردکانی
#آقا_بزرگ_تهرانی
#معجم_رجال_الحدیث
#شیخ_طوسی
#سیره_علماء_در_استفاده_از_رجال
#روضة_البهیه
#لمعة_الدمشقیه
#اقا_ی_بروجردی
#عروة_الوثقی
#قواعد_فقهیه
#میرزا_ی_نائینی
#جوامع_حدیثی_شیعه
#کتب_اربعه
#شیخ_صدوق
#فقه_الامام_الصادق
#محمد_جواد_مغنیه
#فقه_شیعه
#فقه_فتوایی
#فقه_استدلالی
#جهل_مرکب
#دهریه
#قواعد_الاحکام
#علی_بن_بابویه_قمی
#محمد_بن_مسعود_عياشى
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
بنابر سخنان استاد انصاری آیة الله بروجردی اولین حاشیه نویس بر عروه میباشد اما باز احتمالی است وشاید بتوان نظر دیگری داد.
علی کل حال بین چهار نفر اختلاف است:
آقای فیروز آبادی
آقای مامقانی
سید صدر
آیة الله بروجردی
#اقا_ی_بروجردی
#عروة_الوثقی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۳_من كان علم الأمم المتحدة نصف صاري بوفاته؟
آية الله بروجردي
#پرچم_سازمان_ملل_با_مرگ_او_نیمه_برافراشته_شد
#اقا_ی_بروجردی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#معرفی_کتاب❇️
۴_از مرحوم آیت الله حسین شبزندهدار- رضوان الله علیه- سوال شد که نظر شریفتان درباره کتب قدیمه مثل لُمعتین و جایگزین کردن متون روز چیست؟
فرموده بودند:
بعضی بزرگان ما هنگام چشم درد، به غبار کتابِ مبارکِ لُمعه استشفاء فرموده و نتیجه گرفته بودند. ابتدا متنی با این معنویت و تاثیر عمیق بیابید، آن گاه از جایگزین شدن سخن بگوئید اشکالی ندارد!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش
#با_غبار_این_کتاب_طلب_شفا_میکردند
#لمعة_الدمشقیه
#روضة_البهیه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۵_آیة اللّه سيّد هبة الدّين شهرستانى نقل فرمودند: روزى در بيرونى منزل آخوند خراسانى در نجف در خدمت ايشان نشسته بوديم و اين در ايّامى بود كه نهضت مشروطيّت در ايران شروع شده بود و ما بين علما اختلاف افتاده بود آن روز سيّدى به منزل آخوند آمد و به ايشان عرض كرد: من مقلّد آية اللّه سيد كاظم يزدى هستم و مى خواهم با فلان شخص فلان معامله را انجام دهم و مهر و امضاء و اجازه آية اللّه يزدى را براى خريداربردهام ولى چون خريدار مقلّد شما مى باشد قبول نكرده است و مى گويد:
بايد اجازه آقاى
آخوند را بياورى.
مرحوم استاد آخوند خراسانى در همين جا سخن او را قطع كرده و فرمود: برو از قول من به او بگو آخوند گفت:
اگر تو واقعاً مقلّد من هستى بايد مهر و امضاى آقاى سيد كاظم يزدى را روى سرت بگذارى و فوراً اطاعت كنى.
#عزت_نفس_آخوند_خراسانی
#صاحب_عروه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۵_آیة اللّه سيّد هبة الدّين شهرستانى نقل فرمودند: روزى در بيرونى منز
مقام سید کاظم را تنها آخوند خراسانی ها خواهند فهمید.
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۶_در كتاب قصص العلماء نقل شده است:
وقتى مادر هلاكوخان مغول از دنيا رفت عالمى از آخوندهاى دربار روى رشك و حسد به هلاكوخان گفت:
در قبر، نكير و منكر از اعتقادات و اعمال سؤ ال مى كنند و مادر شما بى سواد است و سررشته اى از جواب دادن ندارد. خوب است كه خواجه نصيرالدّين طوسى را در قبر همراه او كنى كه بجاى مادرت جواب نكير و منكر را بگويد!
خواجه نصير كه حيله و ترفند آن عالم دربار را يافته بود فوراً به هلاكوخان گفت: ايشان راست مى گويد: امّا سؤ ال نكير و منكر براى همه است و از شما هم سؤ ال مى شود. خوب است مرا براى قبر خود نگه داريد و اين عالم را همراه مادر خود در قبر كنيد تا به سؤ الات جواب گويد! پس هلاكوخان مغول آن عالم را همراه مادر در قبر كرد!!!
#حاضر_جوابی_خواجه_نصیر
#خواجه_نصیر
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۶_در كتاب قصص العلماء نقل شده است: وقتى مادر هلاكوخان مغول از دنيا
مرحوم خواجه: العقل الحادی عشر
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۷_مرحوم شيخ عبدالحسين لاهيجى از قول مرحوم شيخ مجتبى قزوينى نقل مى كند:
مرحوم آية اللّه حاج شيخ على اكبر الهيان قزوينى از شاگردان حضرات آيات: آخوند خراسانى و سيّد محمّدكاظم يزدى به زيارت ثامن الحجج عليه السلام مشرّف گرديد و به منزل من وارد شد. موقع خواب برايش رختخواب گذاشته و از اطاق خارج شدم.
پس از چند ساعت جهت انجام كارى به آن اطاق رفتم. مرحوم الهيان زانو را در بغل گرفته و نشسته بود.
گفتم: آقا دايى! چرا نمى خوابيد؟
فرمود: پا را كه براى خواب دراز كردم متوجّه شدم به طرف حرم حضرت است.
به اين طرف گرداندم ديدم به سوى عكس
آقاى بروجردى رحمه الله عليه است كه يك مرتبه شمايلش مقابلم مجسّم شد، لذا به احترام حضرت رضا عليه السلام و آقاى بروجردى رحمه الله عليه كه سيّد جليل القدرى است اينطورى استراحت مى كنم.
من بناچار فوراً جاى عكس را تغيير دادم. آنگاه به خواب رفت.
#احترام_به_ولایت_و_مرجعیت
#اقا_ی_بروجردی
#احترام_به_علما
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۷_مرحوم شيخ عبدالحسين لاهيجى از قول مرحوم شيخ مجتبى قزوينى نقل مى ك
من غير المعروف من هو آية الله بروجردي ، الذي كان يحظى باحترام كبير.
کشکول
من غير المعروف من هو آية الله بروجردي ، الذي كان يحظى باحترام كبير.
إذا اعتبرنا أحدهم عالمًا وثبت علمه ، فيجب احترامه حتى لو لم تكن آرائه على ذوقك.
❇️#خدا_شناسی❇️
۸_... و در حديث ديگر فرمود كه: حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود كه: آخربنده را كه حق تعالى امر فرمايد كه به آتش جهنم برند، بنده اى باشد كه چون او را برند به جهنم، نگاهى به عقب كند. پس حق تعالى فرمايد كه: برش گردانيد. پس، از او سؤال نمايد
كه: چرا به قفا نظر مى كردى؟ گويد: خداوندا من اين گمان به تو نداشتم كه مرا به جهنم فرستى. فرمايد كه:
چه گمان به من داشتى؟ گويد: پروردگارا گمان من اين بود كه گناهان مرا بيامرزى و در بهشت خود مرا ساكن گردانى. پس خداوند جبار تعالى شأنه فرمايد كه: اى ملائكه من! به عزت و جلال و نعمتها و بزرگوارى و رفعت شأن خود سوگند مى خورم كه اين بنده يك ساعت از عمر خود گمان نيك به من نداشته است، و اگر يك ساعت به من اين گمان مى داشت او را به آتش نمى ترسانيدم. به اين دروغى كه مى گويد او را به بهشت بريد.
[عین الحیات - ثمره اول: خوف و رجاست - صفحه۴۹۸]
#خدایت_را_بشناس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#خدا_شناسی❇️
۹_و به سند معتبر از حضرت رسول صلى الله عليه و آله منقول است كه: حق تعالى مى فرمايد كه: اگر نه اين بود كه من شرم مى دارم از بنده مؤمن خود، بر او كهنه اى نمى گذاشتم كه عورت خود را به آن ستر نمايد. و بنده اى كه ايمانش كامل شد او را مبتلا مى گردانم به ضعف قوت و كمى روزى. پس اگر بسيار دلتنگ شد به او برمى گردانم، و اگر صبر نمود به او مباهات مى نمايم با ملائكه خود.
[عین الحیات - در مشكلات، مصيبتها و اندوه مؤمنان - صفحه۴۸۱]
#خدا_شرم_دارد_از_اینکه...
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۱٠_حضرت آية اللّه سيّد محمّدحسين حسينى تهرانى در كتاب معادشناسى خود مى نويسد: از شخص موثّقى شنيدم كه مى گفت:
روزى يكى از معمّمين براى عيادت مرحوم علاّمه امينى در منزل موقّت ايشان كه در منطقه پيچ شميران تهران بود رفته بود.
علاّمه امينى (ره) سخت مريض و به پشت خوابيده بودند.
آن شخص ضمن احوالپرسى و صحبت از آقا سؤ ال كرده بود: اگر انسان به حضرت عبّاس عليه السلام علاقه و محبّت نداشته باشد به ايمان او صدمه مى خورد؟ علاّمه متغيّر شده و با آن حال نقاهت نشستند و گفتند:
به حضرت ابوالفضل عليه السلام كه سهل است. اگر به بند كفش من كه نوكرى از نوكران حضرت ابوالفضلم علاقه و محبّت نداشته باشد از اين جهت كه نوكرم واللّه به رو در آتش خواهد افتاد!
#ارادت_به_آقا_ابوالفضل_العباس_عليه_السلام
#علامه_امینی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۱٠_حضرت آية اللّه سيّد محمّدحسين حسينى تهرانى در كتاب معادشناسى خود
بهذا النوع من المعرفة أصبح العلامة أميني ولا يزال كتابه مشهورًا ، وإلا فقد يكون كتابًا أفضل من كتاب الغدير.
العلامة أميني من الأشخاص الذين وضعوا نهاية نظرية المعرفة لحق فائمه، ويمكن استخدام هذه النقطة من القصص التي رواها.
https://EitaaBot.ir/poll/ugdt8n?eitaafly
لطفا در این نظر سنجی شرکت کنید وخودتان را محک بزنید
@Adpppd
برای اطلاع از جواب صحیح به کانال بپیوندید
@Adpppd
#کتابی_که_بیش_از_750_سال_تدریس_شده
#نظر_سنجی 1
کشکول
https://EitaaBot.ir/poll/ugdt8n?eitaafly لطفا در این نظر سنجی شرکت کنید وخودتان را محک بزنید @Adppp
جواب نظر سنجی:
کتاب شرائع الاسلام فی مسائل الحلال والحرام میباشد
کتاب لمعه ومطول که سن مولف تا الان حتی ۷۵٠سال نمیشود.
و اما نهایه هم که سالهاست تدریس نمیشود واز اول تولد کتاب تدریس نمیشده است
یکی از اهداف ما برای زدن کانال همین آگاهی دادن به طلاب است.
قطعا انسان آگاه خودش برای خودش تصمیم میگیرد ودرست را از خطا تشخیص میدهد، خلاف کسی که نمیداند
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۱۱_مى گويند: مرحوم آية اللّه سيّد حسين كوه كمرى كه از شاگردان صاحب جواهر و شيخ انصارى و مجتهدى مشهور بود و حوزه درس معتبرى داشت هر روز طبق معمول در ساعت معيّن به يكى از مساجد نجف مى رفت و تدريس مى كرد. چنانكه مى دانيم حوزه تدريس خارج فقه و اصول زمينه مرجعيّت است و مرجعيّت براى يك طلبه به معناى اين است كه يك مرتبه از صفر به بى نهايت برسد...
بنابراين طلبه اى كه شانس مرجعيّت دارد مرحله حسّاسى را طى مى كند.
مرحوم سيّد حسين كوه كمرى در چنين مرحله اى بود. يك روز از جايى برمى گشت و نيم ساعت بيشتر به وقت درس باقى نمانده بود. فكر كرد در اين وقت كم اگر بخواهد به خانه برود به كارى نمى رسد پس بهتر است به محلّ موعود برود و به انتظار شاگردان بنشيند.
رفت، امّا هنوز كسى نيامده بود ولى ديد در گوشه اى از مسجد كه محلّ تدريس بود شيخ ژوليده اى با چند شاگرد نشسته و تدريس مى كند. مرحوم كوه كمرى به سخنان او گوش كرده با كمال تعجّب احساس كرد آن شيخ ژوليده بسيار محقّقانه بحث مى كند.
روز
ديگر علاقمند شد زودتر بيايد و به سخنان او گوش كند. آمد و گوش كرد و بر اعتقاد روز پيشش افزوده گشت. اين كار چند روز تكرار شد و براى سيد حسين يقين حاصل شد كه اين شيخ از خودش فاضل تر است و او از درس اين شيخ استفاده مى كند و اگر شاگردان خودش به جاى درس او به درس اين شخص حاضر شوند بهره بيشترى خواهند برد.
اينجا بود كه خود را ميان تسليم و عناد، ايمان و كفر، آخرت و دنيا ديد.
روز ديگر شاگردان شيخ آمدند و جمع شدند گفت: امروز مى خواهم مطلب تازه اى به شما بگويم. اين شيخ كه در آن گوشه با چند شاگرد نشسته براى تدريس از من شايسته تر است وخود من هم از او استفاده مى كنم. همه با هم مى رويم به درس او!
و به اين ترتيب سيّد حسين از آنروز در حلقه شاگردان آن شيخ ژوليده كه چشمهايش اندكى تَراخُم داشت و آثار فقر از او ديده مى شد درآمد.
اين شيخ ژوليده همان است كه بعدها به نام حضرت آية اللّه العظمى حاج شيخ مرتضى انصارى معروف شد.
شيخ در آن زمان تازه از سفر چند ساله خود به مشهد و اصفهان و كاشان برگشته و از اين سفر توشه فراوانى برگرفته بود مخصوصاً از محضر مرحوم حاج ملاّ احمد نراقى در كاشان.
جالب است بدانيم پس از شيخ انصارى شيعيان تُرك زبان مقلّد مرحوم كوه كمرى شدند!
#مرحوم_کوه_کمری_و_شیخ_ژولیده
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2