⭕️ای طلبهی مفاهیم! ای گمراه حقایق! قدری تأمل کن ببین چه داری از معارف؟
#چهل_حدیث #امام_خمینی
📚شرح چهل حدیث، حدیث چهارم(کِبر)، ص ۹۰
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
Rozeh_Rahbari.mp3
7.92M
◼️رهبر انقلاب_روضه شهادت امیرالمؤمنین...
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘نکاتی از کتاب «آزادی یعنی آزادی»
🗂بررسی آزادی در منظومه فکری استاد سیدعلی خامنهای؛
👇در ضمن خطبههای نماز جمعه ایشان در دهه ۶۰
📘#آزادی_یعنی_آزادی
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
❇️امامخمینی در همان بحبوحه جنایات رضاخان علیه دستگاه امام حسین علیهالسلام درس اخلاقی با محوریت منازل السائرین برای عموم مردم دارند که نتیجه این درسها تبدیل شد به آثاری که من اسم آنها را اخلاق عرفانی مینامم.
🌀اخلاق عرفانی از دل عرفان عملی به دست میآید، ولی لزوماً مساوی عرفان عملی نیست. میشود از دل این بحثهای عرفان عملی که دغدغه سلوک دارد دست کشید و تمام این مقامات و منازل را بهعنوان خلقیات مطرح کرد. و حضرت امام این کار را کرد و ما شیرینی آن را بعد از انقلاب در صحنههای متعدد چشیدیم مثلاً در مورد نفس توضیحات تکاندهندهای داشتند.
حیلههای نفس اماره را در حوادث اجتماعی متذکر میشدند...
#علم_اقامه_دین #امام_خمینی
#عرفان_عملی
📚🎙حجت الاسلام یزدانپناه، نشریه #امامِ_حوزه ص۲۵
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🌑آدم خلیفهی تنهای خدا روی زمین است؛
🔻امپراطوری که گاهی باید برگردد به
◻️آخرین سلاح اش؛
◽️"... و سلاحه البُکاء "
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘آیت الله تحریری؛
💠در راه تهذیب نفس، علم به مسائل اخلاقی و روحی، و نیز علم به معارف دین لازم است و این علم باید از طریق کتاب و سنت بدست آید، تا اطمینانآور و راهبر و مقصود گردد.
🔻ازاینرو در تنظیم معارف اخلاقی روش عمومی علمای اخلاق چنین است که با تکیه به بیان حقیقت نفس انسانی و فضائل و رذایل آن، راههای اتصاف به فضائل و دوری از رذایل نفسانی بیان میشود.
✅امامخمینی ره نیز این روش را در کتابهای اخلاقی خویش ازجمله «شرح چهل حدیث» و «شرح حدیث جنود عقل و جهل» به کار بردهاند؛
💠لیکن امتیاز ایشان آنست که در این دو کتاب به بحث علمی خالص نپرداخته اند. بلکه بحثها نوعاً براساس قرآن و سنت است.
🔸علاوهبرآن جنبه تذکریِ آن بر جنبه علمی آن غلبه دارد و این اشکال مهمی است که ایشان بر روش مؤلفان آنها وارد دانستهاند بااینکه مطالعه آنها را ضروری میدانند...
#امام_خمینی #اخلاق
#شرح_چهل_حدیث
📚🎙آیت الله تحریری، نشریه #امامِ_حوزه ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|#امام_خمینی
🔻این همه آمال ما، زیر خاک خواهد رفت، تمام خواهد شد. این همه توجهات به خود، به ضررمان تمام میشود و تمام میشود. آنکه باقی میماند آن است که مربوط به خداست:
ما عِندَکُم یَنفَدُ وَ ما عِندَ الله باقٍ...
📚کتاب تفسیر سوره حمد، ص۱۲۵
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
📚#معرفی_کتاب| «علی از زبان علی»
🔰«علی از زبان علی» دربردارنده گزارش های تاریخی و روایی براساس سیر طبیعی گفتارهای اجتماعی و سیاسی، والبته از زبان حضرت علی(ع) است.
🔰«علی از زبان علی یا زندگِی و زمانه امیر مؤمنان علیه السلام از زبان خودش» توسط حجت الاسلام محمد محمدیان با نگاهی دقیق نوشته شده است، که:
🔻پاسخ به برخی از مهمترین شبهات از تاریخ زندگانی امیرالمؤمنین، نظیر دلایل صرف نظر کردن حضرت از جنگیدن در مسئله خلافت رسول خدا (ص) یا دلایل پذیرش حکمیت در حالی که حضرت خود را بر حق میدانستند، آن هم از زبان خود حضرت و به نقل از منابع معتبر از نقاط قوت کتاب محسوب میشود.
🔰کتاب از 10 فصل : دوران مکه, دوران مدینه, دوران خلفا, دوران خلافت, دوران جنگ جمل, دوران جنگ صفین, دوران حکمیت, دوران جنگ نهروان, دوران غارت ها و دوران شهادت تشکیل شده است.
🔰پیوستگی و انسجام درونی که در موضوعات و متن کتاب وجود دارد ذهن مخاطب را از آشفتگی میرهاند و با سیر منظم تاریخی که در سراسر آن به چشم میخورد خواننده را تا پایان کتاب همراه میسازد...
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
20688.pdf
1.02M
✂️بُرشهایی از کتاب «علی از زبان علی»
🔻جهت اشنایی بیشتر با کتاب
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔵نسبت مبانی رهبر انقلاب با مبانی امام خمینی
🔘اگر شما میخواهید #انقلاب_اسلامی را تحلیل کنید باید مبانی امام (ره) را با رویکردهای آقا تطبیق دهید.
💠امام (ره) خیلی قدرتمندانه مبانی را ترسیم کردند و آقا نیز برای بنا نهادن این ساختمان بر مبنای ایشان، تمام کوششان را کردهاند، لذا سعی آقا بر این بوده است که مبانی امام (ره) کاملاً حفظ شود. ممکن است گاهی یک اختلافی هم وجود داشته باشد اما سعی آقا بر این بوده که بنا را بر مبنای امام (ره) استوار کنند...
📚🎙استاد عابدینی، نشریه #امامِ_حوزه ص۶
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🇵🇸باسل الاعرج سنی مذهب، یکی از جوانان فلسطینی است که در سال ۲۰۱۷ در یک عملیات شهادت طلبانه بعد از درگیری با صهیونیست ها به شهادت رسید. وی در شبکه اجتماعی خود مطلبی منتشر کرده بود که نشان دهنده عمق نفوذ معارف امام حسین (َع) در قلب آزادی خواهان فلسطینی است؛
🔖«مادرم مرا با عشق به اهل بیت و دوستان ایشان و دشمنی با دشمنانشان شیر داد و غم حسین را با شیر خود برای من به ارث گذاشت که آن را از مادرش و مادربزرگش گرفته بود. پس سلام بر حسین و فرزندان حسین که آخرین کلام او شعار ماست در زندگی و مرگ؛ " مرا به انتخاب دو امر مجبور کردند، شمشیر کشیدن و ذلت، و هیهات منا الذلة" فعظم الله اجرکم وإنّا لله وإنّا الیه راجعون»
📚|منبع: نسیم آنلاین
yun.ir/yuyccb
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
فلسطین .mp3
7.67M
🎧| نکاتی پیرامون مسئله #فلسطین؛
📻| اقای علی نجاتی مهر؛ پژوهشگر نظام حکمرانی، سیاست و فرهنگ
🗓تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۹
1⃣قسمت اول
💠هر فرد یا مجموعه ای در ایران یا هر نقطهای از عالم، هر گونه شعار ارزشی هم که داشته باشد، یکی از مهمترین شروط لازمِ صحت آن شعارها و مقبول شدن آن فرد یا مجموعه، نسبت صحیح داشتن با مسئله فلسطین است.
💠ما برای قضیه فلسطین استدلال ها و پشتوانههای بسیاری داریم.
و اگر از جهاد تبیین در این زمینه بهره ببریم، امید هست که با جریان سازی درست حول آن، نه تنها در ایران بلکه در فضای بین الملل هم، مسئله فلسطین تبدیل بشود به یک امر عمومی و اجتماعی.
◻️به این دلیل که قضیه فلسطین نه فقط یک قضیه اسلامی بلکه یک قضیه انسانی هست و با فطرت انسانها سر وکار دارد.
💠مسئله فلسطین مورد توجه تمام علما و فقهای بیدار اسلامی بوده. به خصوص پس از نهضت احیاگر انقلاب اسلامی.
👈برای نمونه از آیة الله خوئی (ره) در کتاب لمحات من حیات الامام المجدد داریم که: نیروهای نظامی کفر به غارت سرزمین های اسلامی که مسجدالاقصی شریف جزئی از ان است روی اورده اند،وظیفه دینی بر ما لازم میسازد یکپارچه و متحد شده و با تمام توان به یاری مدافعان سرزمین های اسلامی بشتابیم.
◽️نظرات دیگر مراجع هم که مؤکد و مصرّح و مکرّر در دسترس است؛
2⃣قسمت دوم؛
⭕️پس هیچ مسلمان و شیعهای با ظواهر اسلامی و شعارهای ارزشی نسبت به مسئله فلسطین نمیتواند حتی بی اعتنا باشد ، چه برسد به اینکه ندایی سر بدهد یا حرکتی بکند که در تقابل با این مسئله باشد.
🔻کما اینکه متاسفانه بنده خودم دیدم در برخی هیئات مذهبی، نداهایی سر داده میشود در راستای نفی حمایت و کمک به جریان مقاومت؛ با شعارهایی مثل اینکه ما خودمان به آن لقمه نیاز داریم، و ناخواسته نقشه ی دشمن را در زمین زدن نهضت حسینی پیاده میکنند؛
🔘در صورتی که ما با اینکه در قبال فلسطین موظف ترین ملت هستیم و آزادهترین سوابق هم در کارنامه داریم، با این وجود ما نسبت به کشورهای در جریان و ذیل جبهه استکبار، کمترین کمکها را به فلسطین کردهایم، حتی نسبت به اتحادیه اروپا.
👈ولی تفاوت کمک ما با آنها در این است که کمک ما در راستای آرمان فلسطین است و در خدمت جریان مقاومت اسلامی، و کمک آنها در جهت سازش و انفعال جریان مقاومت.
💠این نکته هم اضافه کنیم که حتی اگر تمام موازین و تکالیف دینی و شرف و وجدان انسانی را کنار بگذاریم و کاملا هواپرستانه و منفعت پرستانه به قضیه نگاه کنیم، طبق اعتراف جبهه استکبار و نهادهای تحقیقاتی و آماری امریکایی میزان هزینه کرد ما در منطقه، یک سیصدم هزینه انها بوده. یعنی اگر ما یک سال هزینه کردیم انها سیصد سال هزینه کردند. حدود ۵ تریلیون دلار.
🔻پس ما توجه داشته باشیم که طبق اعتراف خودشان که: برنده کلان و قطعی این ماجرا، جمهوری اسلامی و مقاومت اسلامی بوده، با کمترین هزینه، بیشترین آوردههای بین المللی، امنیتی و منطقه ای را برای خودمان اوردهایم. که در حالت عادی و روش های عادی با هزاران و میلیونها برابر هزینه هم نمیتوانیم انها را کسب کنیم.
⭕️پس اگر چنین نداهایی سر داده شود در برخی محافل، این فاجعه است، و فاجعه عظمی این است که در هیئات و تحت لوای شیعی این اتفاق رخ دهد...
#فلسطین #جهاد_تبیین
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
◼️و هو #شهید_القدس
◻️او نیز شهید قدس شد...
◽️روحش قرین رحمت الهی، راهش پُر رَهرو...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 رفتاری جالب از یک خانم در روز قدس که دو جور متفاوت میتوان فهمید!
🔻مادری که فرزندش را فرستاده روی صحنه برای همخوانی سرود "#سلام_فرمانده" و خودش با حس و حال جالبی همراهی میکند.
پ.ن #صدای_حوزه: دو گونه رفتار و کنش در این شخص مورد نظر کلیپ، قابل مشاهده است. ظاهری بدحجاب و غیرقابل تایید و کنشی مذهبی و درخدمت ارزشهای دینی و انقلابی.
▫️میتوانیم در ایستگاه اول بایستیم و نقد کنیم و نفی نماییم و البته می توانیم یک ایستگاه بالاتر حرکت کنیم و بخاطر رفتار مورد تاییدش تشویق و ترویج و #فوروارد نماییم.
▫️مخاطب هم به اندازه ای شعور دارد که دلیل فوروارد را بداند و پیام این ترویج و تبلیغ را نه ظاهر شخص بلکه پارادوکسی که نافی ظاهر کاراکتر و حامی و حاوی #فضای_ایدئولوژیک و مثبت سرود است تشخیص دهد.
▫️هنوز آن #نظرسنجی چندروز پیش شبهای قدر یادمان نرفته که بالای هفتاد درصد مردم، قصد شرکت در مراسم احیا را داشتند و همگی ذوق داشتیم و تحلیل اجتماعی میکردیم که دینداری مردم به مرحله #درونیسازی رسیده و عمق گرفته است.
▫️بلی بخشی از همان ۷۰ درصد نیز از همین تیپهای مردمی بودند که به دلایل متعدد فرهنگی و سیاسی و...، ظاهری نه چندان مورد تایید ولی #باورهایی_همراه و درمسیر تایید شده را یدک میکشیدند.
🆔 @sedayehowzeh
🔘او نادر بود ...
در فهم کلان جبهههای رسانهای و فرهنگی جهانی؛
در مسالهشناسی؛
در فعالیت و مجاهدت فرهنگی، هنری و رسانهای؛
در جریانسازی؛
در دیدبانی؛
در اخلاص و تواضع؛
در پایمردی و استقامت بر صراط انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، علیرغم همهٔ فرصتهای مادی آمادهٔ پیش رویش و ناملایمتهای در حقش؛
در امانتداری بار امانت و وفای به عهد اللهی؛
نادر بود در همهٔ اینها و خیلی موارد دیگر...
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻وداعِ_رمضان
جان آمده رفته، هیجان آمده رفته
نام تو گمانم به زبان آمده رفته
احیا نگرفتم تو بگو چند فرشته
صف از پی صف تا به اذان آمده رفته؟
تا پلک زدم خواب، مرا آمده برده
تا پلک زدم نامه رسان آمده رفته
امسال نبرده ست مرا روزه، فقط گاه
بر لب عطشی مرثیه خوان آمده رفته
من در به در او به جهان آمده بودم
گفتند: کجایی؟! به جهان آمده رفته
ترسم که به جایی نرسم این رمضان هم
آن قدر به عمرم رمضان آمده رفته...
#محمدمهدی_سیار
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دولت هند پخش اذان از بلندگو را ممنوع کرده است
🔺مردم به این شکل اعتراض خود را به تصمیم حکومت اعلام کردند.
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻وداعِ_رمضان
بلبلی زار زار مینالید
بر فراقِ بهار، وقت خزان
گفتم انده مبر که بازآید
روز نوروز و لاله و ریحان
گفت ترسم بقا وفا نکند
ورنه هر سال گل دمد بستان
خاک چندان از آدمی بخورد
که شود خاک و آدمی یکسان...
#سعدی_شیرازی
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻ما متاسفانه در حوزه و دانشگاه نسبت به #شهید_مطهری کملطف هستیم. جمله ای از حضرت اقا هست که میفرماید:
بنده حقیر خودم در طول مدت زندگیام که کار فکری داشتم، شاید بعضیهایتان میدانید و یا در بحث های مشهد که داشتم بودید، عمده کار بنده با استفاده از افکار آقای مطهری است. با ایشان خیلی رفیق بودم و به ایشان میگفتم غالباً کارهایم با استفاده از حرفهای شماست. کتابهایی را اسم میاوردم و ایشان تعجب میکرد، میگفت: عجب، این کتابها اینقدر خوب است و من نمیدانستم...
📚🎙سیدمهدی موسوی، نشریه #من_علی_خامنهای_شاگرد_امام_هستم،
ص ۳۰
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻وداعِ_رمضان
افسوس که ایام شریف رمضان رفت
سی عید به یک مرتبه از دست جهان رفت
افسوس که سی پاره این ماه مبارک
از دست به یکبار چو اوراق خزان رفت
ماه رمضان حافظ این گله بُد از گرگ
فریاد که زود از سر این گله شبان رفت...
#صائب_تبریزی
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻مستعمرهای به نام؛ فضای مجازی
🔘بیعملی و انفعال حیرتآور مسئولان امر در قبال تصویب طرح ساماندهی فضای مجازی با وجود تأکیدهای بیشمار و گاهاً عتابآلود رهبر انقلاب، برخاسته از چند مسئله است:
1⃣ تلاش مجدّانه و هجمهی همهجانبهی دشمنان نظام جمهوری اسلامی، که بههیچعنوان قصد ندارند از این عرصهی رها و بیصاحب، عقبنشینی کرده و آن را به حاکمیت ملّی واگذار کنند که به قول رندی: «ده درویش بر گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند!».
2⃣ جوسازی و هیاهوآفرینیِ جریانهای معاند داخلی و افراد بیمایه و پرمدّعایی که تاکنون در این فضای بیمهار، بدون هیچ منع و نگرانی، بر هرکه میخواستند، میتاختند و هر چه را میخواستند، زیر سؤال میبردند.
3⃣ سهلانگاری و غفلت برخی نیروهای انقلابی و خودی از آسیبها و مخاطراتی که رهاشدگیِ فضای مجازی به کشور و نظام اسلامی تحمیل نمودهاست: «منجمد چون غفلتِ یخ، ز آفتاب/ چون خبر شد زآفتابش، یخ نماند!».
4⃣ محافظهکاری برخی جریانهای سیاسی که در پشت عناوین ظاهرالصلاح پنهان شدهاند. ایشان در کارزارِ پیش آمده، خود را در میدان انتخابی سخت و پرهزینه مییابند: یا باید مصالحِ حزبی و آیندهی انتخاباتی را در نظر بگیرند و یا سالمسازی و ساماندهی وضعیتِ نابهنجار موجود و دفاع از حاکمیتِ اقتدارگرایانهی نظام اسلامی را برگزینند.
شاید بتوان گفت آزمون ساماندهیِ فضای مجازی و مستقل کردن حاکمیت نظام در این قلمروی حکومتی، معرکهای است برای سنجشِ عیارِ انقلابی و انقلابیگریِ مسئولان؛ از نمایندگان و ریاست مجلس که با شعار 'مجلس انقلابی'، آرای مردمی را جلب نمودند تا شورایعالی فضای مجازی و دولت مردمی.
🔺آری! روزهای سختِ آزمون در پیش است. به قول مولانا: «هست در ره، سنگهای امتحان!».
🖌|طاهره سیدی
#استعمارِ_جدید #مسئله_فضای_مجازی
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻نباید مردم را بیپناه رها کنیم؛
🔘فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند این فضا را هدایت و مدیریّت میکنند. ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم.۱۳۹۹/۰۶/۰۲
🔻[دشمنان] از فضای مجازی حدّاکثر استفاده را دارند میکنند. خب متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همهی کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند، [در حالی که] ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کردهایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند، برای مردم بلاشک وسیلهی آزادی است، خیلی هم خوب است امّا نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملّت توطئه کند.» ۱۴٠٠/٠۱/٠۱
#مسئله_فضای_مجازی
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻سوال از دکتر روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی؛
ابهامات #طرح_شفافیت_قوای_سه_گانه
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻#ابهامات_طرح_شفافیت_قوای_سه_گانه
📋گزارش ویژه #نشریه_خط از بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه
1⃣قسمت اول؛
یک سال و نیم پس از طرح شفافیت آراء نمایندگان، و از دستور کار خارج شدن آن توسط مدیریت مجلس، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ طرحی تحت عنوان شفافیت قوای سه گانه به مجلس آورده شد:
https://irna.ir/xjJ4Td
و ۵ روز بعد نیز ۲ فوریت آن توسط نمایندگان به تصویب رسید.
اما در این میان تعدادی از نمایندگان که عمدتا از طراحان طرح سابق شفافیت آراء و دنبالکنندگان اصلی مقوله شفافیت مجلس بوده اند، با این طرح و همچنین ۲ فوریت آن مخالفت نمودند و وجود ایراداتی در آن را مطرح کردند. اما از آنجا که تعداد مخالفین کم بود و عمده مخالفان شفافیت آرا مجلس پس از این طرح نوظهور به موافق مبدل شده بودند، ۱۰ روز بعد در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۱ کلیات آن نیز برای تصویب به صحن علنی آمد:
https://www.isna.ir/news/1401021106954/
نمایندگان مخالف با این طرح جدید شفافیت، در آن ۱۰ روز فاصله از تصویب دو فوریت تا کلیات، بیکار ننشستند و پیشنهاداتی را برای اصلاح و تقویت آن مطرح کردند که در کمیسیون شوراها برخی تغییرات اعمال شد.
خصوصا تصریح به شفافیت آرای نمایندگان:
🔻«ماده ۳- مشمولان این قانون از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام (فقط در اجرای اصل ۱۱۲ قانون اساسی در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان)، مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای موضوع این قانون موظفند مشروح مذاکرات خود را اعم از صحن و کمیسیون های تابع آن ها و آرای ماخوذه از اعضا را به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای گیری شرکت نکرده اند، حداکثر ظرف یکماه در پایگاه اطلاع رسانی خود با قابلیت خوانش رایانه ای منتشر نمایند، مگر در مواردی که به موجب قانون اساسی و قوانین مربوط به هر یک از نهادهای مذکور در این قانون، تشکیل جلسه غیرعلنی یا رای گیری مخفی پیش بینی شده باشد.»
🔻در حالیکه در نسخهٔ اولیهٔ این طرح جدید فقط شفافیت تعدادی از دستگاه ها دیده میشود با یک اشاره مبهم و مجمل در مورد مجلس:
«تمامی نهادهای شورایی کشور مشتمل بر مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام شوراهای شهر و روستا شوراهای عالی کشور موظفاند مشروح مذاکرات خود را اعم از صحن و کمیسیونهای تابع آنها و آرای مأخوذه از اعضاء را بلافاصله در پایگاه اطلاعرسانی خود منتشر نمایند.»
ضمن اینکه قید دستگاه هایی که در این ماده نوشته شده، به نظر نمیرسد به طور کامل مطابق قانون اساسی باشد.
🔻محور بعدی و سؤال اصلی:
یک سال و نیم است روی طرح شفافیت آراء کار کارشناسی شده، در دستور روز و هفته هم قرار گرفته، ولی در صحن نمی آید و از دور خارج میشود. چرا؟! سوال اصلی این است.
اما در عوض این طرح شفافیت نوطهور با دوفوریت در مجلس آورده میشود. اگر موضوع دوفوریت دارد، آن طرح شفافیت آراء را که بسیار کاملتر و پختهتر بود و در وضعیت عادی به مراحل نهایی رسیده بود، چرا نگذاشتند به سرانجام برسد؟!
👈به نظر میرسد یکی از اغراض پنهان برخی از نمایندگان و بعضی از هیئت رئیسه مجلس این است که روش یا همه یا هیچکس را به کار بگیرند! و همه دستگاه ها را کنار مجلس نوشتهاند، که یا همه و یا هیچ.
در حالی که این کار در برخی موارد مطابق قانون اساسی وجاهتی ندارد و ضرورت و دیگر نهادها اهمیت مجلس را هم ندارند و ضمنا مجلس خودش میتوانست طرح شفافیت آراء را ابتدا درباره خود اجرا کند و در گامهای بعد به موارد لازم دیگر هم رسیدگی کند.
شفافیت گام به گام قابل رقم خوردن است. به صورت کلی نمیشود بگوییم همه را با هم شروع کنیم و همانطور که گفته شد بخشیاش هم اصلا خلاف قانون اساسی هست و بی فایده یا حتی نادرست.
🔘مثلا نمیتوان به مجمع تشخیص گفت آراءات را باید شفاف کنی. چون آن ذیل نهاد ولی فقیه و بازوی مشورتی آن است (اصل 110). مجمع، شورای مشورتی رهبری است. در متن اولیه حتی شوراهای شهر و روستا هم نوشته شده بود.
شوراها یعنی چه؟ یعنی تا دور افتادهترین روستاهای کشور. شفاف شدن آراء آن ها در این زمان به چه کار کشور می آید و چه ضرورت و فوریتی دارد؟! مثلا برای یک روستای پنج نفره سامانه گذاشته بشود که آراءش شفاف ثبت بشود؟! ما چه تعداد شورای روستا و شهر داریم؟ اجرای این امر چه میزان هزینه طلب می کند؟
ممکن است اهالی آن روستا هم برایشان مهم باشد شورایشان چه رایی داده اند، اما مسئله و اولویت کشور نیست و تحمیل بار مالی فراوانی دارد برای کشور.
اصلا دغدغه کشور در زمانی که اصلاحات اقتصادی اساسی باید صورت گیرد این هزینه های غیرضروری و بدون پشتوانه باید باشد؟
☑️اما درباره شفافیت آراء مجلس، همه زیرساخت ها و بسترها فراهم است و همه کشور هم همین یک مجلس را دارد....
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
2⃣قسمت دوم؛
🔻#ابهامات_طرح_شفافیت_قوای_سه_گانه
آیا سازوکاری برای جلوگیری از جوزدگی و عوام گرایی که برخی مخالفان شفافیت از آن سخن میگویند وجود دارد؟
🔻در شفافیت آراء یک رای گیری هایی وجود دارد به نام رای گیری منطقه ای و صنفی. مثلا بحث پزشکان، وکلا و هیئت علمی ها. این ها صنفی هستند. اینها را طراحان شفافیت آراء اعلام کرده بودند که مشمول شفافیت نمی شوند تا این که نمایندگان تحت فشارهایی که بعضا سازمان یافته هم هستند قرار نگیرند.
شفافیت در رای گیری صنفی عموما ضد خودش عمل میکند.
در یکی از مواد طرح فعلی این نکته را لحاظ کرده اند ولی در طرح قبلی خیلی کامل تر بود.
👈پس در واقع سه متن پیرامون شفافیت وجود دارد؛
یکی شفافیت آراء، که طی یک سال و نیم گذشته آن طور که باید مورد توجه تصمیمگرندگان در مجلس قرار نگرفت.
یکی نسخه اولیه شفافیت قوا که دوفوریتش تصویب شد و ده روز فرصت پیدا شد و نمایندگان مخالف آن (و عموما موافق اصل شفافیت آرا) در آن اصلاحاتی ایجاد کردند که منتهی شد به نسخه دوم طرح که الان کلیتش تصویب شده است. نهایتا باید به شورای نگهبان برود که احتمالا در آن جا برخی از بخش هایی که مشمول این طرح شده اند به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد می شود.
نکته پایانی؛ نمایندگانی که از ابتدا، دنبال کنندگان محوری شفافیت آراء مجلس بوده اند با تغییراتی که در این طرح داده اند امیدهایی را متوجه آن می دانند، اما در کل وضعیت طرح فعلی به گونه ای است که نه با آن کامل مخالف اند و نه کامل موافق.
باید دید سرانجام این طرح چه میشود...
#اختصاصی_خط
#طرح_شفافیت_قوای_سه_گانه
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔻لازمهی حضور تأثیرگذار در فضای مجازی، تمرکز در تصمیمگیری، جدیت در اجرا بدون ازدستدادن زمان، هماهنگی بین دستگاهها و پرهیز از موازی کاری است.
۱۳۹۴/۰۶/۱۶
🔻همهی کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند و ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کردهایم! در حالی که به هیچ وجه افتخار ندارد.
۱۴۰۰/۰۱/۰۱
#استعمارِ_جدید #فضای_مجازی
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔴سخنان منشتر نشده رهبر انقلاب، در دیدار با جمعی از نیروهای جبههٔ فرهنگی انقلاب اسلامی:
🔻فضای مجازی حقیقتا قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است...
۱۳۹۵/۸/۱۹
#استعمارِ_جدید #فضای_مجازی
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
(موسوی): یک کاربر توییتری سلطنت طلب عکسی از خرمشهر را منتشر کرده که مدعی شده این تصویر مربوط به دوران پهلوی است. اما با کمی دقت، تابلو بانک ملت با نشانوارهٔ جدید را مشاهده میکنید. نکته جالب اینجاست همین توییت توسط ۲ هزار کاربر لایک و بیش از ۳۰۰ بار بازنشر میشود.
پ ن: انتشار این تصاویر در این ایام و اعتراضات خوزستان بیشتر با هدف تهییج کاربران است. حال چه کسانی به دنبال تخریب و ویران کردن ایرانند؟؟
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
‼️«آقا من اعلام خطر میکنم!
والله گناهکار است کسی که داد نزند؛ والله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نکند ...»
🔻فضا فتنهگون است و بسیاری از مسئولین، نیروها و مردمِ غیور، حقیقت ماجرا را -یعنی بَدتر از کاپیتولاسیون بودن وضعیتمان در خاک مجازی- نمیدانند و اسیر حواشی و مباحث انحرافی شدهاند؛ که البته اگر آگاه و بیدار شوند مطمئنا سکوت یا همراهی با این وضعیت نخواهند کرد؛ اما اگر بیداری و بینایی رخ دهد.
🔻گرچه ما کاپیتولاسیون را مانند زمان طاغوت، رسمی و مصوب و قانونی نکردهایم اما در میدان عمل، از جانب اشغالگرانِ خاک مجازیمان سلطه و وضعیتی به مراتب بدتر از کاپیتولاسیون علیه ما اعمال میشود.
لذا با توجه به این رفتار و سلطهٔ بدتر از کاپیتولاسیون از طرف دشمنان اشغالگر، در کنار خواب و غفلت عمومی اقشار مختلف، وظیفهٔ تاریخی و ذاتی طلبه و دانشجو و هر عنصر مؤمن، بیش از پیش و صدچندان میشود که ابتدا خود آگاه و بصیر باشد و آگاهیبخشی و بصیرتافزایی کند ...
خروش امام را مرور کنیم و حساسیت و سطح اهمیت موضوع را دریابیم؛
والله گناهکار است کسی که داد نزند؛ والله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نکند ...
#کاپیتولاسیونِ_مجازی
📢 لطفا رسانه ما باشید
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE