eitaa logo
خانه طلاب جوان
8.1هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
302 فایل
﷽ 🌀کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم #طلبه_عصر_انقلاب 💎صاحب امتیاز: ☑️ نشریه خط: @KHAT_NASHRIYE ☑️ نشریه عهد: @NASHRIYEAHD ☑️ رادیو روایت: @RADIOREVAYAT ☑️ سیر صراط: @SEIR_SERAT 👨🏻‍💻 ادمین: @admin_kht 🌐 سایت: www.khanetolab.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴در روش فهم معارف، #فلاسفه از همه جلوترند🔴 🔆 بزودی در کانال خانه طلاب جوان منتشر می شود... 🎙گفتگوی نشریه خط با حجت الاسلام والمسلمین استاد #یزدان_پناه 🔴 پیرامون: 🌿 لزوم فلسفه برای اجتهاد معارف 📖 فهم درست عقاید بر اساس عقلانیت، در حیات معنوی طلبه تاثیر دارد ✴️فلسفه برای همه یا قشری خاص؟ ✳️لزوم نگارش کتب درسی منطبق با شرایط فعلی جامعه ♨️کارکرد فلسفه 📖 احتیاج به مواد درسی جدید 🔆 با ما همراه باشید... 🔈🔈کانال خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab
🔆هم اکنون 🔴 با عرض پوزش مطالب طولانی می باشد فلذا هر روز بخشی از آن منتشر می گردد🔰🔰🔰
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند حجت الاسلام سید یدالله 🖋 خانه طلاب جوان(نشریه خط) 〰〰〰〰〰 🔰لزوم فلسفه برای معارف. 🔰سنت فلسفی ما تلاشی هزار و چند ساله است. 🔰ظاهرگرایی و طریقه متکلمان، دو روش بی نتیجه در برابر سنت فلسفی 🔰علامه حسن زاده: لزوم کتب فارابی، بوعلی، شیخ اشراق و ملاصدرا برای اجتهاد در باب معارف. 〰〰〰〰〰 ❓ : چه نقشی در ، و طلبه دارد؟ آیا خواندن فلسفه، فقط به عنوان یک حُسن است یا اینکه برای طلبه یک ضرورت است و برای هر تخصصی هم که می‌خواهد در حوزه کسب کند، بايد نسبتی با فلسفه برقرار کند؟ 🔹 : طلبه برای بسیاری از كارها باید به تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی می‌آید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد. همان‌گونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یک‌سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم. 🔹سنت فلسفی ما، اشاره به یک تلاش هزار و چند ساله دارد و ما بر سر یک سفره‌ی آماده نشسته‌ایم. من نمی‌گویم اینجا پایان راه است، ولي این سفره‌ای است که را باز کرده‌است. 🔹ما در برابر این سنت معقولِ فيلسوفان و عارفان، دو راه دیگر هم داشتیم: یکی راه و نگاه به بود كه صرفاً تبدیل به « » شد؛ راه ديگر، همان حركت متکلمان در طول تاریخ به ویژه آن سده‌های نخست است که می‌خواستند تلاش‌های زیادی در دفاع از معارف دینی، ولی با یک سبک خاص کنند. حرکت ظاهرگرایی، عملاً با مشکلات زیادی مواجه شد و بیشترین مشکل، در بحث تشبیه و تجسیم آن بود. ظاهرگرایی، اين حركت را به سمتی سوق داد که تقریباً از عمق معارف دینی تهی شد و عملاً این روش جواب نداد و بسیاری از آن حذر کردند. 🔹حرکت و جنبش دیگر، بود که در دوره‌های گذشته طی شد. در روش کلامی، بنا بر این بود که از دین دفاع کنند و چون محور، فقط دفاع از دین در نظر گرفته شد، نه یافت حقایق دینی آن‌گونه که هست، مجدداً با مشکلاتی رو به رو شد و باز هم این روش جوابگو نشد؛ چون فهم معارف آن‌گونه که بایسته و شایسته و عمقی باشد، حاصل نشد و تقریباً سعی شد فقط یک خِرَد سطح پایین را به کار بگیرند که از آن به « » تعبیر می‌شود. 🔹چون بنای این بر بود، با دو مشکل جدی برخورد کرد: یکی در ناحیه‌ی فهم متون دینی؛ چراکه متون دینی ناظر به تبيين واقع، آن‌گونه که هست، بودند، ولی اینها با روشی که در پیش گرفتند، عملاً در فهم متون دینی موفق نبودند. مشكل دیگر هم در حل و فصل واقع آن‌گونه که هست، به لحاظ مستقل عقلانی بود كه موفق نبودند و راه آنها نداشت. 🔹ولی سنّت فلسفی كه در نهایت با عرفان نظری گره خورد، عملاً جواب داد و خیلی خوب توانست به بسیاری از دست پیدا کند و بسیاری از متون‌ و روایاتی که در ظاهر اولیه با يكديگر تفاوت داشتند را جمع کرده و به حقیقت، مطابق همه‌ی این آیات و روایات برسد. 🔹از فارابی تاکنون، آهسته آهسته تلاشی صورت گرفت که بتواند هم واقع را آن‌گونه که هست و هم متون دینی را بفهمد. بسیاری از مسائل باب توحید با تمام ريزه‌كاری‌ها، مانند قرب وريدی حضرت حق، توحید افعالی، توحید صفاتي، باب معاد و ... در اين روش بررسي شد. 🔹اگر کسی به بحث معاد متکلمین نگاه کند و در كنار معاد صدرا در جلد ۹ اسفار قرار دهد، آن‌وقت می‌تواند بفهمد که اینها چقدر با هم فاصله دارند؛ حتی در كميت پرداختن به مسائل. 🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره می‌شود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداخته‌اند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد عرفان نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با حکمت متعالیه آمیخته شد، به اينها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفره‌ی و و نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با ‌فهميدند. 🔹حضرت استاد میفرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم... 💢 ادامه دارد... 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند ۲ حجت الاسلام سید یدالله 🖋 خانه طلاب جوان (نشریه خط) 〰〰〰〰〰 🔰لزوم فلسفه برای اجتهاد . 🔰چرا المیزان این‌قدر قوّت دارد؟ 🔰فهم درست عقاید بر اساس عقلانیت، تاثیر در حیات معنوی طلبه دارد. 〰〰〰〰〰 🔹اگر طلبه‌ای می‌خواهد در باب معارف شود، حتماً نیاز به بحث‌های ـ در این سنتی که تاکنون شکل گرفته دارد. باید تمام این کتابها خوب خوانده ‌شود. 🔻بسیاری از ما که در وادی معقول نیامده‌اند، وقتی که از معارف حرف می‌زنند، در حدّ سطح و است! و این خوب نیست و همین باعث می‌شود که مثلا راحت جبر را می‌پذیرند. بعضی از بزرگان راحت تصریح می‌کنند: «اینجا که رسید قلم بشکست»؛ چرا باید این‌طور باشد؟! چرا وقتی به بحث می‌رسند، بعضی از اقوالِ خیلی ضعیف می‌تواند راحت در دل آنها بنشیند و «خلق و ایجاد» را به ضعیف‌ترین طرح قبول ‌کنند ولو اینکه با بسیاری از متون دینی ديگر جور درنیاید. 🔹شخصی خیلی راحت می‌گفت: «خلق، یعنی خدا گفت: باش و شیء ايجاد شد»! و در ادامه نیز، قرب وریدی حضرت حقّ را نمی‌توانست تبیین کند؛ اینکه در عین خلق، خداوند، در تار و پود مخلوق حاضر باشد؛ «نحن اقرب الیه من حبل الورید» یعنی از رگ گردن به شما نزدیک‌تریم. نباید اینطور بگوییم كه نسبت خداوند با مخلوقات، مثل نسبت من با اين صندلی است كه بعد از خلق، ربطی به من ندارد. می‌گفت: «ما طبق روايات، قائل به بینونت عزلی نيستيم»؛ ولي در توضيح مسئله، مجدداً همان بينونت عزلی را می‌گفت و فاصله‌ای بين خالق و مخلوق درست می‌کرد! 🔹وقتی به معارف می‌رسند، یک مقدار تأمّل کم می‌شود. چطور در باب احکام شرعی که با طوائف مختلف روایات روبه‌رو می‌شويم، نکات هر طائفه را نام برده و وجه جمع آنها را بررسی می‌كنيم تا یک نتیجه بگیريم و می‌گویيم این كار از غیرمجتهد برنمی‌آید، كه کار بسیار خوبی هم است؛ همين را در باب معارف هم بايد انجام داد، كه به کمک انجام می‌گیرد. 🔹الآن بزرگانی داریم که تقریرها و تحلیل‌هایشان عمیق است. علامه طباطبایی که المیزان را نوشته، فقط ظهورگیری قوی داشته؟! من به ظهورگیری قائل‌ام، اما قوّتها و قدرت‌های زیادی جمع شد که این کتاب نوشته شد. چرا المیزان این‌قدر قوّت دارد؟ دلیلش این است که سر این سفره[فلسفه] نشسته است. ایشان با این سنت و با شیوهٔ ظهورگیریِ درست و روش فهم درست متن آشناست. به نظرم در روش فهم معارف، از همه جلوترند. 🔹متأسفانه ما در جاهای دیگر با چنین روش فهمی رو به رو نیستیم؛ این آقایان هستند که روش فهم درست را می‌دانند. در روش فهم و روش تحلیل مسائل و قوتی که در فهم هست، همه از سفرهٔ فلسفه بلند می‌شود. 🔹طلبه‌ای که می‌خواهد مجتهد شود، باید این راه را طی کند. حال، گاه فهم دینی در باب احکام می‌شود و گاه فهم دینی در باب معارف. معارف، کمتر از احکام نیست؛ بلکه بیشتر هم است و است. اگر اصول و عقاید را با عمق آن، در حوزه نخوانند، پس در کجا باید بخوانند؟ 🔹فايدهٔ ديگرِ فهم درست عقاید بر اساس عقلانیت، تأثير در طلبه است. مرحوم شاه‌آبادی می‌گفتند: اگر انسان این عقاید را بداند، به دریا وصل است و تنها فاصله او، است و حجاب علم هم است که اگر این شیشه را بشکنیم، به اصل می‌رسیم؛ یعنی این‌قدر انسان نزدیک می‌شود؛ لذا دانستن این معارف، در حیات معنوی انسان هم مؤثر است. 🔹فايده ديگر، تأثير در طلبه است. بعضی به مخاطب اجازهٔ فهم و تحلیل و بررسی نمی‌دهند. اجازه نمی‌دهند که بفهمد دقیقاً این روایات چه می‌گوید؟ ولی کسی كه رشتۀ را می‌خواند اصلاً نمی‌تواند در سطح ظاهر راضی شود. اصلاً‌ بعضی از آنها که ضد فلسفه بودند، تا اینکه تن‌شان به فلسفه خورد، یک مقدار مثل این‌ها شدند و دیگر نمی‌توانسنند عادی فکر کنند. غزّالی تقریباً شمشیر را از رو بست که در مقابل فلسفه بایستد... 🔹ما الآن در فضای کنونی، اگر بخواهیم برخورد درستی داشته‌باشیم، به یک احتیاج داریم كه می‌تواند اساس همۀ کارها باشد. الآن در عربستان، تقریباً سنت ظاهرگرایی ابن تیمیه ادامه دارد؛ ولی در اينجا، سنّت صدرایی که سنّتی معقول است و فرقی جوهری با آن دارد، باعث این نوع رویکردها مي‌شود. چطور تقریر حضرت امام(ره) از فضای دینی خیلی تغییر می‌کند؟ به نظرم یک پایهٔ آن، عقلانیت موجود در فلسفه است. به نظرم همین عقلانیت است که گسترش پیدا کرده و در اصول فقه، در برابر اخباری‌گری نيز ظهور كرده است. اگر بخواهیم روحیه اصولی را در برابر اخباری پیدا کنیم، فلسفه از آنهایی است که به ما تربیت اصولی و عقلانی می‌دهد. 💢 ادامه دارد... 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @KhaneTolab
🔴🎙 تبلیغ جهادی ایام فاطمیه و دهه فجر🎙🔴 📎 از ۱۲ الی ۲۱ بهمن ماه در #تهران ☎️ جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی و پایه تحصیلی خود را به شماره 09118591052 ارسال نمایید. 🎙🎙خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab
🚨فوری دوره آموزشی #عصر_نظام_سازی_توحیدی_افول_آمریکا 🔺جهت ثبت نام ارسال نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد به سامانه: #5000283716 🔺مکان: شهر قم (۱۶ جلسه) 🔺بهمن و اسفند ماه 1397 #پژوهشگاه_فقه_نظام #پژوهشکده_شهید_صدر #موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اکران مستند «عابدان کهنز»... 🔹عابدان کهنز؛ روایتی متفاوت از مدافعان حرم؛ از کهنز تا حلب 🔸پراستقبال‌ترین اثر نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار 💎 زمان: سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشا 🏠 مکان: سالن همایش مدرسه علمیه #معصومیه ☎️ جهت تهیه بلیط با شماره 09191470307 تماس حاصل فرمایید. 📹 اکران بصورت خانوادگی نیز انجام می گیرد... 📽📹خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسه نشت های #چهل_سالگی، #بعثت_انقلاب #صوت_جلسه #جلسه_ششم شنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۷ باحضور استاد #مهدیان #قرارگاه_جنت_انقلاب_اسلامی @KhaneTolab
💢خطر انقلاب زدایی از حوزه...💢 📛خب، حالا حوزۀ قم را بخواهند از تهی کنند، این چیز کوچکی است؟ انگیزه هایی وجود دارد برای اینکار، حرف من این است. 🔵 بنده عرض میکنم اگر بخواهیم ـ همین نظامی که الآن تشکیلاتی دارد، قوای سه گانه ای دارد، نیروهای مسلحی دارد، دستگاهها و سازمانهای گوناگونی دارد ـ بماند، اسلامی بماند، حوزۀ قم باید بماند؛ اگر حوزۀ قم انقلابی نماند، حوزه های علمیه اگر انقلابی نماندند، نظام در قرار خواهد گرفت . من این را به شما عرض کنم: حوزۀ قم پشتوانه است. ⚫️حرف من این است که میگویم حوزۀ علمیۀ قم بایستی به عنوان یک حوزۀ انقلابی، به عنوان مهد انقلاب، به عنوان آن کورۀ آتشفشانی که همین طور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، داشته باشد و داشته باشد. ⚪️خب، عرض کردیم که طبیعت قم، طبیعت طلاب، حوزۀ علمیه، طبیعت است، طبیعت است، طبیعت است، طبیعت است که مرجعیت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیات حوزه است و همین موجب میشود که پایۀ انقلاب دراینجا محکم بشود. ⛔️اگرچنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزۀ علمیۀ قم کنند، باید احساس خطر کنیم . 💢عرض من با شما نمایندگان عزیز طلاب و فضلا این است: اگر دیدید دارد انجام میگیرد باید کنید. خب، احساس خطر کردن کافی نیست، باید به بود؛ علاج هم لازم دارد، لازم دارد؛ این اهمیت اجتماع شما را نشان میدهد. باید افراد صاحب فکر بنشینند فکر کنند؛ با ، با که احیانا در یک جلسه ای آدم داد بکشد و به یکی اعتراض کند، با این حرفها مسئله درست نمیشود. راه، اینها نیست؛ راه، و و حکمت آمیز برنامه ریزی کردن، مجموعه های برنامه ریزی شده را تهیه کردن و دنبال کردن است. ✅بنابراین در قم بایستی توسعه پیدا کند، باید توسعه پیدا کند. 🔆۱۳۹۴/۱۲/۲۵ ⭕️⭕️⭕️⭕️کانال خانه طلاب جوان⬇️⬇️⬇️⬇️ @khaneTolab
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند ۳ حجت الاسلام سید یدالله 🖋 خانه طلاب (نشریه خط) 〰〰〰〰〰 🔰وحدت شخصیه 🔰حجابِ دانستن 🔰راهکار ایجاد عطش معنوی در خود 🔰تفاوت کیفیت سلوک اهل علم نسبت به دیگران 〰〰〰〰〰 🔸 : فايده دوم، يعنی تأثير خواندن فلسفه‌ در بُعد معنوی را اگر ممكن است بيشتر توضيح دهيد؟ 🔹 : فلسفه صدرا، در نهایت، سر از بحث درمی‌آورد؛ این مسئله، در فرد خیلی تغییر ایجاد می‌کند. او نمی‌تواند ديگر عادی باشد و هر حرفی را بزند. نمی‌تواند هر نوع بررسی را نسبت به عالَم داشته‌باشد؛ چون این معارف، این اجازه را به او نمی‌دهد. 🔹حتی صرف دانستن اینها، مؤثّر است؛ چرا که دانستن، است. حضرت امام هم تأکید می‌کنند كه باید دانست و این دانستن، حجاب است؛ ولی باید شد و با ، اینها را به قلب رساند. اگر کسی هم می‌خواهد به لحاظ معنوی اوج بگیرد، چاره آن، است؛ ولی گاهی اگر طلبه‌ای به لحاظ روحی خیلی قوی است، شاید به این نتیجه برسیم که او دیگر این‌قدر لازم ندارد که معقول بخواند؛ گرچه اگر باز هم بخواند، خیلی بهتر است. 🔹راه عمومی و کم دردسرتر و کم ‌خطرتر، راه است که در و روی می‌دهد؛ به تعبیر دیگر نه تنها در تربیت عقلانی، بلكه در هم مؤثر است. 🔹از توصیه‌هایی اساتید براي رسيدن به مراحل نهایی عرفان، اين بود كه ره چنان رو که رهروان رفتند! از خواندن این دروس، كم‌كم چنان عطشی ایجاد می‌شود که به حرکتی معنوی تبدیل می‌گردد. 🔹كسي كه اين معارف را مي‌داند، معمولاً در مقام عمل و سلوک هم راحت‌تر می‌تواند حرکت کند. می‌گویند وقتی ذکری مانند لااله‌الّاالله را می‌گویید، اگر دقیقاً نمی‌دانید به چه معناست، اثرش هم کم است. یکی از این آقایان دستور داده‌بود ذکر لااله‌الاّالله داشته‌باش و بعد گفته بود اما کدام خدا؟! باید جواب می‌داد آن خدایی که جدا نیست و همه جاست و نامتناهی است که ما به اصطلاح، جلوه او هستیم. 🔹حتی گاهی شده کسانی که از نظر علمی کار کرده‌اند و بعد تن به سلوک داده‌اند، مشکلات روحی آنها کمتر بوده است. مثلاً در وسط کار، شیطان وسوسه می‌کند؛ اما چون ایشان پایه‌های معرفتی محکمی دارند و اصل مسئله را حل کرده‌اند و فقط الآن می‌خواهند همین را که بدان یقین دارند به دل برسانند، مشكل كمتری دارند. خیلی‌ها در این مراحل از شیطان ضربه سنگینی می‌خورند. 💢 ادامه دارد... 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @KhaneTolab
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند ۴ حجت الاسلام سید یدالله 🖋 خانه طلاب (نشریه خط) 〰〰〰〰〰 🔰فلسفه برای همه یا قشری خاص؟! 🔰لزوم نگارش کتب درسی منطبق با شرایط فعلی جامعه 🔰آموزش فلسفه از هر استادی؟! 〰〰〰〰〰 🔸 : دیدگاهی هست که گرچه خودشان فلسفه‌خوانده‌اند، ولی خواندن فلسفه را به همه توصيه نمی‌كنند؛ حتی در مراتب ابتدایی آن! این دیدگاه را چطور می‌توان نقد کرد؟ 🔹 : طلبه حتی اگر بنا ندارد مجتهد در معارف شود، به دلایل زیادی نیاز دارد که به اندازه لازم، فلسفه بداند؛ به اندازه یک و . 🔸طلبه امروزی بدون فلسفه، نمی‌تواند پاسخ‌گوی برخی مسائل باشد. یک مبلّغ در دانشگاه، حتی اگر نخواهد فلسفه هم بخواند، مجبور است برخی از مباحث فلسفی مانند و را پاسخی قانع‌کننده و با قوت دهد. 🔹از طرفی، باید خود طلبه محکم باشد. کلامی که بعد از خواجه نصیر آمده، است که خوب است حداقل یک‌بار بخواند. از طرف ديگر، اگر کسی بخواهد بسیاری از این مباحث جدید که از غرب آمده و ما الآن با آنها درگیر هستیم را پاسخ دهد، مانند ، اگر پایه‌های معرفتی و هستی‌شناختی درستی نداشته‌ باشد، نه تنها حرف درست نمی‌زند، معمولاً متأثر هم می‌شود. این دسته افراد باید جدی‌تر به فلسفه نگاه ‌کنند؛ چون فلسفه برای ما محسوب می‌شود. درست مثل ریاضیات که برای علوم مهندسي، علم بنیادی است. 🔹اخیراً با این هجمه‌ها، این معرفت‌شناسی آلوده غربی با این سبکی که وارد شده، این نهضت ترجمه با هدف ویژه كه برخی داشته­ اند، چاره‌ای غير از يادگيري فلسفه نیست؛ درست مثل دوره شهید مطهری که مارکسیست­ها آمدند و همه جا را گرفتند و ايشان برای طلبه‌ها مباحث فلسفی می‌گفت. البته باید برخی از کتب درسی را با توجه به این آموزه‌ها نوشت؛ با توجه به این آموزه‌های غربی که الآن آمده، ما باید پاسخ‌گو باشیم و طلبه‌ها را مجهز کنیم. 🔹اگر بعضی از طلبه‌ها هستند که اصلاً نمی‌توانند معقول بفهمند و به زحمت می‌افتند، عذر اینها خواسته است؛ روی سخن ما با طلبه‌هایی است که می‌توانند با حوزه‌های فلسفی کنار بیایند؛ ولي اگر گاهی برای آنها دغدغه‌هایی پیش می‌آید، اینها احتیاج به استاد خوب دارند. اساتید بسیار برجسته بايد در اختیار آنها قرار ‌دهیم. باید اساتيد به جدّ پاسخ‌گو باشند و ذهنیت طلبه را درست کنند. طلاب سعی کنند با کار کنند. البته به تربیت چنین استادانی نیز احتیاج داریم. 🔹الآن چون بدایه به عنوان یکی از مواد امتحانی شورای مدیریت شده، طلبه مجبور است هر طور شده از آن بگذرد و به هر استادی تن دهد. من این را قبول ندارم؛ ما بعضی از چیزهایی را که می‌آوریم، متوجه لوازم آنها نيستيم. اگر امتحان مي‌گیریم، لوازمش را هم باید پذیرفت. اینها بايد با اساتید بسیار قوی کار کنند. 💢 ادامه دارد... 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @KhaneTolab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #صوت_هیأت 🔈 #سخنرانی 🏴 #هیات_امام_حسن_علیه_السلام #جلسه_735 🎙 سخنران: حجةالاسلام و المسلمین #عباسی ⏱ زمان: ۲۶ دی ۱۳۹۷ @KhaneTolab
🔴 خانه طلاب جوان با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار می کند 🔴 🔆 #روایت_ایستادگی 🔆 🚌 #اردوی بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی 🚎 🌅 با حضور در چهل نقطه از مظاهر #پیشرفت_انقلاب 🌅 💎 زمان: ۱۷ الی ۱۹ بهمن ماه 🏵 مکان: قم و تهران ☎️ جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی و پایه تحصیلی خود را به شماره 30008777110114 ارسال نمایید. 📲 جهت اطلاعات بیشتر با شماره 09195886298 تماس حاصل فرمایید. 📓📔خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab
🚍 #کاروان_روایت_ایستادگی 🚍
🔴تربیت مدرس انقلابی در حوزه علمیه🔴 💠 ...می توان امیدوار بود که در آینده مثلا فرض بفرمایید در قم، اغلب باشند که در درس، طلبه را با انس بدهند و آشنا کنند. 💠 اثر دارد؛ ما در حوزه وضعیت مان این جوری است؛ یکی از خصوصیات حوزۀ علمیه و تفاوتش با این دستگاههای آموزشی جدید همین است که طلبه به خودش و خودش پیدا می کند، نسبت به او و پیدا میکند. برخلاف این دستگاههای آموزشی جدید که گاهی اوقات کتک کاری می کنند، گاهی اوقات معلم خودشان را کتک هم می زنند و چاقو هم می زنند– از این اتفاقات افتاده، کم هم نبوده – در حوزۀ علمیه این جوری نیست؛ در حوزۀ علمیه طلبه نسبت به این معلمی که به او دارد درس می دهد احساس محبت می کند، اظهار علاقه می کند. خب، این علاقه خیلی تأثیر دارد، اگر او یک کلمه بگوید در این طلبه، این اثر می گذارد. 💠اگر بتوانید کاری کنید که در آینده مثال فرض کنید که در حوزۀ علمیه، پانصد داشته باشیم، ببینید چقدر کار مهمی است، چقدر کار خوبی است؛ ((انقلابی)) به همین معنای واقعی کلمه یعنی معتقد به و معتقد به و مصر بر و رسیدن به ارزش ها و آرمان های انقلابی، با این خصوصیات انقلابی بودن؛ آن وقت حوزۀ قم می تواند مثل یک وزنۀ مؤثری در کل نظام تأثیر بگذارد، یعنی می تواند مسیر حرکت کشور را کند. 🔆۱۳۹۴/۱۲/۲۵ 🔵🔴⚫️⚪️کانال خانه طلاب جوان⬇️🔰⬇️🔰 @KhaneTolab
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند ۵ حجت الاسلام سید یدالله 🖋 خانه طلاب (نشریه خط) 〰〰〰〰〰 🔰نتوانستیم کارکرد فلسفه را نشان دهیم! 🔰باید نشان دهیم فلسفه به چه درد می‌خورد. 🔰احتیاج به مواد درسی جدید... 〰〰〰〰〰 🔸 : آيا با یک یا دو دوره فلسفه خواندن، طلبه رابطهٔ مناسبی با همهٔ معارف دين برقرار می‌كند؟ 🔻واقعیت این است که ما نتوانسته‌ایم ­مندی و فلسفه اسلامی را نشان دهیم. 🔻یکی از کارهای لازم این است که را جدی­‌تر مورد بررسی قرار دهیم. طلبه وقتی به فصوص می‌رسد، احساس می‌کند که دستش باز شده‌است و خیلی مسائل را راحت حل می‌کند؛ اما در اوایل فلسفه، باید نشان دهیم که این بحث، اصلاً به چه درد می‌خورد؟ با چه مشکلی روبه‌­رو هستيم که آن را این‌طور بايد حل ‌کنيم؟ 🔻اینها به مواد درسی احتیاج دارد. بنده در بحث حکمت متعالیه، سعی می‌­کنم به طور خیلی مفصل به این ذهنیت بپردازم که وقتی طلبه آن را می‌خواند متوجه شود که کارکرد بحثها چيست؟ 🔻ما برای طلبه نشان نمی‌دهیم که این بحث‌ها چه اثری دارد. شخص فلسفه می‌خواند، اما نمی‌داند که فلسفه دارد با او چه می­‌کند. 💢 ادامه دارد... 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
📋 در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند ۶ حجت الاسلام سید یدالله 🖋 خانه طلاب (نشریه خط) 〰〰〰〰〰 🔰متن خوانی ماده تفکر و تعمق 🔰متونی که باید خوانده شود 🔰سهل گیری در متون اولیه 〰〰〰〰〰 شماره ۲ 🔸 : در مورد کمیت فلسفه‌خوانی براي طلبه‌ای که می‌خواهد مجتهد شود صحبت کردید؛ اما در مورد آن صحبت نکردید! 🔹پاسخ: من به اعتقاد جدی دارم. بعضی‌ها متن‌خوانی را تقلید صرف از گذشتگان مي‌دانند؛ ولي من معتقدم متن‌خوانی، هست، هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بوده‌است. گاهی در سطح ما قرار می‌گیرند و به ما كمك مي‌كنند.. 🔹بعضی‌ها متن‌ها را مي‌خوانند و برای بقیه تعریف مي‌کنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و می‌گویم که این جواب‌گو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعه‌ای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول می‌کشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، می‌تواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود.. 🔹در کنار آن، خوب بفهمد. من به بسیار معتقدم، اما به اصلاً معتقد نیستم. بعضی‌ها فقط حفظ می‌کنند. شخصی، تمام آنچه که استاد می‌گفت را توضیح می‌داد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او ‌کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که می‌خوانید، داشته‌باشید. 🔹متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه مي‌خوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش ‌آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً‌ دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب مي‌رسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نمانده‌باشد. هر چه جلو مي‌رويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه ‌رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزاره‌ها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشته‌باشيد، همان‌جا فلسفه را در كامتان شيرين مي‌كند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند.. 🔹از يكي از دوستان ‌پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه مي‌رسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو ‌شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد.. 🔸البته متون آموزشي ما هم بايد سعي ‌كند ذهن مخاطب را آن‌طور كه هست در نظر بگيرد و به آن مطلوب برساند و بعد از مدّتي بايد تأمل‌کردن را شروع کند؛ یعنی بعد از اینکه از این فیلسوفان چیزی یاد گرفت، خودش شروع به کند؛ در نظر دادن هم تثبّت لازم است. کم کم یقین پیدا کند که مبانی‌شان این است و این حرف را زده‌اند و من می‌دانم که این متن‌ها غلط است؛ پس اینطور است. لذا ابتدا باید این متن‌ها خوانده و فهمیده شود و در کنار آن تحقیق هم بشود.. 💢 پایان... 📖📖📖📖کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
🔈جلسه چهارم🔰🔰🔰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #صوت_هیأت 🏴 #هیات_امام_حسن_علیه_السلام #جلسه_736 🎙 #سخنران: حجة الاسلام و المسلمین #عابدینی ⏱ #زمان: ۳ بهمن ۱۳۹۷ جلسات #شرح_آداب_الصلاه امام خمینی(ره) #جلسه_4 🔶خضوع انسان و زیاد شدن ارتباط با هستی 🔶 برنامه عملی 🔶 دوام طهارت 🔶عهد جمعی 🔈🔈کانال خانه طلاب جوان🔰🔰 @KhaneTolab
🔴به خاطر عدم آگاهی علما خیلی ضربه خوردیم🔴 🔍 و و استفاده از موقعیت ها برای هر عالِمی چه باشد، و چه کسی که در یک محله، احکام دین را به چند نفر تعلیم می دهد ضروری است؛ منتها هر چه مقام بالاتر باشد، آگاهی های بیشتر و وسیع تری مورد لزوم است. 🔴 ما در طول تاریخ تشیع، به خاطر علما از حقایق جریانات دنیا، خوردیم، به خصوص در که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاست ها عوض شد و دولت های اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند. ❌⭕️ هرگاه ما عالم دین و تقی و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل و داشتیم، از شرّ دشمن محفوظ می ماندیم و برنده بودیم، ولی آن جا که قدری و در کار بوده است، ضرر می کردیم که آن ضرر به یک نفر و یک حوزه و یک مجموعه و یک شهر و یک سال و چند سال محدود نمی شد؛ بلکه در برخی موارد اثرش تا پنجاه سالِ تمام، جامعه ی اسلامی را تحت فشار قرار می داد. 📗بصیرت و استقامت/نشر صهبا/ ص۳۴ 💠💠💠💠کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
🔈🔈 بزودی در کانال خانه طلاب جوان منتشر می شود.... 🔴 🔴 🔆 با ما همراه باشید.....
🔆 هم اکنون🔰🔰🔰
✴️ (۱) ✴️ 🔆از نوع کار انبیا نه از نوع کار علما🔆 💠 در طول تاریخ اسلام، بعد از زمان ائمه(علیهم السلام) تا امروز، بنده از و را سراغ ندارم که به قدر (رضوان الله علیه و اعلی الله مقامه الشریف) به عموما، و به خصوصا، کرده باشد. 💠 در طول تاریخ، علمای بزرگی بوده اند. بنده تا حدودی به شرح حال این بزرگان وقوف دارم و تا اندازه ای قدر کارهایشان را می دانم، اما کاری که این بزرگوار انجام داد، از نوعِ کار بود، نه از نوعِ کارِ . اگرچه علما ورثه ی انبیا هستند، اما غیر از این بزرگوار، عالمی که توانسته باشد شان را بخشد، نداشته ایم. 🔗از دیدارهای کمتر منتشرشده: ۱۳۷۲/۰۲/۲۷ 🔰🔰🔰🔰کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰 @khaneTolab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 جریان عقیده در زندگی #استاد_مهدیان #نظام_اندیشه #امتداد_اجتماعی 🔈🔈خانه طلاب جوان🔰🔰 @khaneTolab http://hd.sharif.ir :منبع
📿 باز پنجشنبه و یاد شهدا با صلوات 📿 ‍ 🔴 آقا فرمودند: چرا سرِ نوکر به دَرَک؟🔴 ⚫️ شب آخر فاطمیه بود. آخرهای سینه زنی رسید. با اصرار آمد جلو و میکروفون را گرفت. مثل اینکه روح دوباره ای به مجلس دمیده شود. هم روضه خواند، هم خاطره گفت. از نبات مجلس یک مشت برداشت گفت: ((برای تبرک می برم)) گفتم: (( خیلی خسته ای!)) گفت: (( مستقیم از تهران رسیدم، اومدم اینجا)) توی همان جلسه بود که خواند: سر که زد چوبه ی محمل دل ما خورد ترک ریخت بر قلب و دل جمله ی عشاق نمک آن قدر داغ عظیم است که بر دل شده حک سر زینب به سلامت، سر نوکر به درک 🔘 بعد از شهادت ، مادر شهید در دیداری که خانواده های شهدای مدافع حرم با مقام معظم رهبری داشتند، این شعر را به نیابت از شهید محمدخانی برای ایشان خواندند. ایشان هم با لبخند در پاسخ فرمودند: (( سر نوکر به فلک، چرا به درک؟ )) 📗عمّارحلب(شهیدمدافع حرم محمدحسین محمدخانی)، صص۹۰و۹۱ 🔘🔘🔘🔘کانال خانه طلاب جوان⬇️⬇️⬇️⬇️ @khaneTolab