eitaa logo
خانه طلاب جوان
8.1هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
302 فایل
﷽ 🌀کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم #طلبه_عصر_انقلاب 💎صاحب امتیاز: ☑️ نشریه خط: @KHAT_NASHRIYE ☑️ نشریه عهد: @NASHRIYEAHD ☑️ رادیو روایت: @RADIOREVAYAT ☑️ سیر صراط: @SEIR_SERAT 👨🏻‍💻 ادمین: @admin_kht 🌐 سایت: www.khanetolab.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴معنویت منقطع از امام🔴 🖋 متن پيش رو حاصل نشستي طلبگي در اردوي معنوی راهیان نور است. موضوع اين نشست معنويت انقلابي و تمايز آن با معنويت بي تفاوت است. ✅ معنويتهاي متعددي در فضاي جامعه و حوزه وجود دارند. از معنويتهاي نوظهور گرفته تا معنويتهايي که سبقه ي ديني دارند و شيعي هستند. ما به معنويتي مي گوييم معنويت انقلابي و ناب که از دل ياري و برخيزد، و گرنه معنويتي در خدمت نفسانيت است که فقط شکل معنوي به خود گرفته است؛ معنويتي که فرد را فداي جبهه ي حق نکند؛ معنويت قلابي است. معنويت شهدا از جنس است. سرعت سير چنين معنويتي قابل مقايسه با ساير معنويتها نيست. اينکه امام اشاره ميکنند که شهدا ره صد ساله را يکشبه رفتند، حقيقتي هست که از دل يک واقعيت بيرون آمده است. واقعاً اگر کسي در راه خدا کند معنويت از او ميجوشد. بايد به شدت از معنويتهاي منقطع از امام و انقلاب دوري کرد. چرا که معنويت يعني و طريق هدايت وقتي از امام منقطع شود ديگر هدايت نيست، ضلالت است. ✅ از شاخصه هاي معنويت انقلاب، جامعيت آن است. اين جمله شهيد مدرس که «سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سياست ماست» را ميتوان اينگونه فهميد که ما در مقام انجام عباداتي مثل نماز و روزه و حج، حس معنوي داريم بايد در حال انجام کارهاي سياسي هم اين حس تقرب به خدا را داشته باشيم. در قضيه ي انتخابات اگر دقت کنيد، مقام معظم رهبري تاکيد دارند با وضو برويد، اول وقت برويد، قصد قربت کنيد، انگار دارد عبادتي شکل ميگيرد. همان حسي را که در موقع نماز داريم در موقع انجام يک فعاليت سياسي هم بايد داشته باشيم، در موقع درس خواندن هم داشته باشيم. ✅ وقتي از الگوهاي طلاب سؤال ميکنيم، مي گويند در مسائل معنوي فلاني و درمسائل سياسي فلاني و در مسائل علمي فلاني. اين جور جدول بندي کردن علما غلط است، چون شناخت از معنويت غلط است. مثلاً گفته مي شود: اينکه ما داريم کار تشکيلاتي انجام ميدهيم، کي به خودسازي برسيم؟ منظورش از خودسازي هم نماز شب و دعاست. در صورتي که هم است، اينطور نيست که اينجا خودسازي باشد و آنجا ديگر سازي. همه خودسازي هستند. جامعيت که مي گوييم يعني اين. خلوتش به جلوت ميکشد و جلوتش به خلوت. ما تصويرمان از معنويت غلط است. ميشود همانند ابلیس سر سجاده عبادت بود و هزاران سال هم عمر گرفت و سجده کرد و آخرش هم فقط خودخواهي جمع کرد. «واستکبر و أبي». ميشود. نبايد صحنه را غلط نگاه کرد. معنويت انقلابي، دارد. هم طلائيه دارد و هم پشت آن جاي قبر دارد. هم دارد و هم . در خلوت چيزهايي کسب ميشود تا بعد شمشير کشيده شود نه اين که انسان خودش را راحت کند که ما داريم بندگي خدا ميکنيم، إن شاء الله ديگران به خلق الله رسيدگي ميکنند. اين فضاي غلط از معنويت است و امام خميني دنبال چنين معنويتي نبود. اگر اين را بفهميم بعداً ظهور و بروز معنويت را فقط در امور شخصي و جزئي نميبينيم. لذا اگر کسي مثلاً پشت سرش را ديد و طي الارض داشت با اينکه اينها ويژگيهاي خوبي است ولي اينها فقط شاخص معنويت نيست. اگر يک نفر يک کار معنوي در اندازه يک اجتماع مثل انقلاب اسلامي انجام بدهد، آيا نبايد معجزه معنوي يا کرامت حساب شود. چند نفر از آنهايي که پشت سرشان را ميبينند، ميتوانند اين کار را بکنند. ما معنويت را اينجور نميبينيم، لذا مي گوييم فلان استاد، معنوي است و فلان استاد، سياسي. برايمان معنوي نيست ولی کمیل را معنوی میدانیم. متاسفانه ما اينجور آدم معنوي تک بعدي در حوزه زياد داريم، ولي آن لحظه که انتظار حرکتي داريم، هيچ عملي انجام نميشود. ✅ پيامبر وقتي روضه سيد الشهدا را ميخواند و همه گريه ميکردند ميگفت «أتبکونه و لا تنصرونه» اگر واقعاً گريه ميکنيد چرا بلند نميشويد کمک کنيد. # معنويت انقلابي، معنويتي است که ميفهمد ، در موقعيت زماني و مکاني فعلي چه کاري است. اگر معنوي بود، چون ميفهميد نصرت امام زمان يعني چه و الان بايد چکار کند، اما خيليها اين را نميفهمند. آدمهاي معنوي، بروز معنويتشان در نصرت ولي خداست. ريشه ي معنويت يعني عاشق خدا بودن ولي ما آخر همه ي عبادتهايمان، «مَن» ميخواهيم. اين معنويت همان معنويتي است که رسول خدا ميفرمايد امت من جهاد است که امام خميني فرمودند هفتاد سال عبادت کرديد يکبار هم شهدا را بخوانيد...اين معنويت هماني هست که فرمود کسي که در دلش نداشته باشد، در دل او است. يعني در درونش يک خودخواهي دارد. خانه طلاب جوان @KhaneTolab
#هیات_امام_حسن_علیه_السلام شیعه میسازد حرم روزی برایت یا حسن(ع) بعد ازآن چشم ملائک سوی باب القاسم است 📆چهارشنبه #6تیر97 ⏱ساعت: 19:45 الی 22 🏠آدرس: بلوار جمهوری،میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی،پلاک 12، ساختمان فتوت @KhaneTolab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی از : 🔶 پول اول انقلابی ها رو خراب میکرد. 🔶 با صورت کاملا شرعی در یک معامله کاملا اسلامی، و 🔶 آقای به خاطر همین یک کار همیشه آقای را دعا میکرد. @KhaneTolab
طلبه امام زمان یعنی ... 🔶 پیامبران و امامان وظیفه اصلی شان رشد همگانی بشر به سمت حضرت حق است. این جریان کلیدی و اساسی است که از روز اول خلقت دنبال می شده است. فلسفه ختم ولایت نیز ارتباط روشنی با همین نکته دارد. غیبت امام عصر نیز در همین چارچوب فهم می شود. غیبت امام عصر قبل از آنکه یک تنبیه یا یک قهر تلقی شود یک رفتار تربیتی است. رفتاری که باید در امتداد همه رفتارهای انبیا و اولیا دیده شود. این غیبت چند نکته را با هم در بر دارد یکی اینکه جبهه حق رشد کرده است و میتوان این رفتار را با او انجام داد. دوم این که خود این منزلگاه مطلوب نیست و باید از آن عبور کرد. سوم اینکه این عبور منوط به تصمیم مردم و مخصوصا جبهه و جریان حق دارد. 🔶 مفاهیم دینی اگر در یک شبکه منسجم و مرتبط دیده نشوند موجب کج فهمی می شوند. غیبت را در بستر مفاهیم دیگر و در ارتباط مفاهیم مختلف با هم باید ملاحظه کرد. مفهوم انتظار همین طور است. انتظار اساسا یک عمل است لذا افضل اعمال انتظار دیده شده است. این خیلی مهم است که انتظار بروز عملی دارد. هیچ مفهوم دینی نیست که بروز بیرونی و عملی نداشته باشد، حتی مفهوم توحید. مفاهیم دینی چون انسانی اند مراتب دارند یک مرتبه آنها بروز بیرونی و عملیشان است. 🔶 «انتظار» از مفهوم «نظر» گرفته شده یعنی درخواست این نکته که مقدمات یک واقعه را پی گیری کن تا نتیجه و تحقق آن را ببینی. به نوعی اشاره به رسیدگی به مقدمات یک نتیجه دارد. یک مجاهد همه تلاش خود را تا انتهای توان انجام می دهد. این شخصیت است که میتواند مفهوم انتظار را کاملا درک کرده و در خود بیابد. این شخصیت مفهوم اضطرار را نیز متوجه می شود. بلکه خود مصداق این مفاهیم می شود. 🔶 نظام اندیشه توحیدی همه دانایی ها به صحن عمل می کشد. در این نظام اندیشه اوامر و نواهی امام عصر ارتباط روشنی با بدنه و شاکله کلی جبهه حق دارد. در این نظام اندیشه اهداف و مقاصد انبیا دنبال نمی شوند به شرط آنکه آنها این اهداف را محقق کنند. بلکه این اهداف دنبال می شوند چون خود این اهداف مطلوبند. کسی شرط نمی کند که تا وقتی می جنگم که پیامبر در فرماندهی نبرد زنده باشد و الا بی خیال نبرد می شوم. کسی شرط نمی کند عدالت را وقتی پیاده می کنم که امام عصر بیاید و الا در پی عدالت یا توسعه جبهه حق نخواهم بود. و اتفاقا همین نگاه زمینه ظهور او را نیز فراهم می کند. مبارزه ای که پی گرفته می شود و دنبال می شود تا اینکه امام عصر در نقطه ای که این نبرد شدت می گیرد ظهور می کند و کار را ختم می کند‌ 🔶 در نظام اندیشه توحیدی یک لشکر می تواند ولو با وجود کامل ترین انسان در عالم وجود شکست بخورد. فرمانده لشکر اگر معصوم و والا و کامل باشد لزوما نتیجه اش پیروزی جبهه حق نخواهد بود. آیات سوره ال عمران که درباره شکست جنگ احد در همین باره است. یک بار این واقعه اتفاق افتاد لشکری که کامل ترین انسان روی زمین در طول تاریخ آن را فرماندهی میکرد شکست خورد به دلیل «فشلتم» و «تنازعتم» و«عصیتم» اینها دلایلی است که مربوط به بدنه جبهه حق است و ریشه بسیاری از مشکلات و بلکه غیبت حضرت نیز اموری از همین دست است. سستی جبهه حق و اختلاف و عدم وحدت و انسجام و عدم هماهنگی با دستورات امام اموری است که شکست را متوجه جبهه حق می کند. 🔶 با این حساب اگر امام عصر در پشت پرده غیبت است در این طرف باید دنبال یک جریان و یک جبهه بالنده و در حال رشد باشیم که نسبت روشنی با دستورات و مقاصد امام عصر دارد و از سوی دیگر در نهایی ترین سطح رشد جبهه حق تنفس می کند. این که این جبهه چه موجودی است و چه شاخصه هایی دارد و چگونه این شاخصه ها را باید شناخت اموری است که در مباحث بعدی باید پیگیری کنیم. خانه طلاب جوان @KhaneTolab
✅ جملاتی از آیت الله بهشتی ☑️ در قرآن کریم ،اغلب به معنانی همبستگی سیاسی و اجتماعی بکار رفته است، همبستگی ای که در کنار آن یک نوع پناه بوجود می آید و دو نفر پناه یکدیگر می شوند می خواهد سیاسی باشد یا اجتماعی باشد و یا دینی. ☑️ در مقابل ولایت است و به معنای جدایی و رهایی است و تکیه سوره برائت بر روی این است که مشرکین از پیمان خدا رها هستند. ☑️ من مخالف این هستم که ما تمام پیشرفتهای اسلام را به حساب جنبه الهی پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله بگذاریم .در اینکه مسلما طبق صریح آیات قرآن تایید الهی شامل حال پیغمبر صلی الله علیه و آله و مسلمانان بوده و پیغمبر صلی الله علیه و آله هم پیامبر خداست ، اصلا تردیدی نیست –اما مقدار زیادی از پیشرفتها نتیجه است، تدبیری که هنوز هم مسلمانها می توانند داشته باشند. ☑️ مکرر در بحثهای مربوط به عرض کرده ام، اگر قرار باشد مسئله امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و انتظار فرج او ، نتیجه اش در ما این باشد که دست روی دست بگذاریم تا او بیاید همه کارها را درست بکند ، این درست بدترین اثر است که ممکن است یک اعتقاد امیدزا داشته باشد. ☑️ امام امت بهترین یارانش را از میان کسانی بدست می آورد که در طول سالهای قبل در جریان و سازی، ساخته شده بودند. ☑️ اسلام یک نوع سیستم قانونی است که قانون در آن سیستم ، از دید مصا لح همه انسانها وضع می شود، نه از دید مصالح یک فرد یا گروه. ☑️ ما صریحا می گوییم :ما خود را نسبت به ملتهای مسلمان به پا خاسته در سرزمینهای اسلام متعهد می دانیم، هر چه داشته باشیم باید در اختیار آنان هم بگذاریم. ☑️ فهم اسلام بدون داشتن ذوق اجتماعی و اطلاعاتی از واقعیت ها یاجتماعی اصلا ممکن نیست. ☑️ یک معلم باید در کلاسش چنان جاذبه نیرومندی در و در بوجود بیاورد که بچه هایی از این کلاس بیرون بیایند جوانان مسلمان و متعهد و شوند که جز در برابر خدا و راه خدا و آئین خدا در برابر هیچ چیز دیگر سر فرود نیاورند. خانه طلاب جوان @KhaneTolab
#معرفی_کتاب کتابی در مورد گفتگو ها و مباحث مطرح شده در #حزب_جمهوری_اسلامی @KhaneTolab
⁉️ «جمهوری اسلامی چیست؟» 🔶 سؤالی که متأسفانه، بعد از گذشت حدود سی سال، از برپایی آن، کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند پاسخی جامع و کامل به آن بدهد. پاسخی که هر روز و هر روز، به جوابش احساس نیاز بیشتری می‌کنیم. و بسیار جای تأسف دارد که آموزش رسمی حوزه‌های علمیه، نیز نمی‌تواند جوابی در خور به این سؤال بدهد، و آنان فرزند خویش را نیز فراموش کرده‌اند و درست نمی‌شناسندش. و همین غفلت و نبود شناخت است که سیاست را گاه از دست دین بیرون می‌آورد و هر کس می‌تواند درباره سیاست‌ورزی و جامعه‌‌سازی دین نظر دهد و افکار خودش را به گردن آن بیاویزد. 🔶 شهید آیت الله بهشتی، در حدود سی‌سال پیش، اما به این دغدغه پرداخت و برای به ثمر نشستن ایده حکومتی روح خدا، که سال‌ها تلاش و زحمت و شکنجه و هجرت و شهادت برایش هزینه شده بود، تلاش کرد و گرفتار روزمرگی حوزوی نشد و برای به وجود آوردن جامعه اسلامی، در حزب جمهوری اسلامی، مواضع و سیاست‌های کلی‌ای را تدوین و استخراج کرد که امروز نیز، برای درک و پیشبرد حرکت جمعی جمهوری اسلامی، مفید است. 🔶 در این کتاب که جمع‌آوری مواضع تفصیلی درباره منش و رفتار حزب جمهوری است، از موضوع اعتقادی و فردسازی‌های جزئی شروع می‌کند و تا سیاست خارجه می‌رسند. از نهضت جهانی انبیاء و انسان مسءول صحبت می‌کنند. روش‌های شناخت را در مقایسه با وحی محک می‌زنند و انسان و ویژگی‌هایش را بررسی می‌کنند. از بعثت انبیا و امامت و نیاز اساسی به آن تا ولایت فقیه و قدرت سازنگی آن تا شوراها و نقش کلی روحانیت در اداره جامعه را به بحث می‌نشینند. آزادی، ورزش، انقلاب فرهنگی، هنر، رسانه‌ها، خانواده، سازمان اداری، امنیت و حقوق و قضا، را با هم به عنوان یک ساختار درهم‌تنیده می‌بینند و وقتی به مباحث اقتصادی می‌رسند، شمشیر را بر علیه سرمایه‌داری و حاکمیت سرمایه در اجتاع می‌بندند، و بر مبارزه با بی‌عدالتی تأکید می‌کنند. و در سیاست خارجی فریاد می‌زنند که باید برای «آزادی همه مستضعفان جهان از سلطه مستکبران» تلاش کنیم و به سمت «ارتباط فکری با ملت‌ها در سراسر جهان به منظور نشر دعوت رهایی‌بخش اسلام» پیش برویم. 🔶 این‌ها گوشه‌ای از زحمت‌های ایشان برای نشر مواضع «جمهوری اسلامی» است که در حقیقت در میان ما غریب و مهجور مانده است. راستی شما می‌دانید جمهوری اسلامی یعنی چه و چیست؟ خانه طلاب جوان @KhaneTolab
🔴اشکال بزرگ توده های مسلمان که توحید را از حیطه ذهن به زندگی نمی آوردند🔴 ✴️ توده های عظیم مسلمان، امروز در سراسر دنیا این است که را از حیطه ی به حیطه ی نمی آوردند، این است که به نام خدا دارند حکومت می کنند. قوانین طاغوتی به جای قوانین الهی دارد حکومت می کند. عبادت طاغوت که اجتناب از او واجب است و ملازم با انابه ی به خداست و بازگشت به خداست، امروز دارد به جای عبادت خدا انجام می گیرد. خرافات، غلط ها، کج روی ها، به شدت افکار این توده ها و خیل عظیم مسلمان را به غل و زنجیر کشیده و این همه در حالی است که خودشان این را نمی دانند. ✳️...اشکال کار این است که توحید فقط در آنهاست، زندانی محفظه ی ذهنیت آنهاست. یعنی معتقدند که((خدا یک است و دو نیست)) یعنی یک حقیقتی وجود دارد که این عالم را آفریده و او هم یکتاست و شریکی ندارد، همین؛ اما نقش این عقیده در ، در ، در شکل ، در و شخصیت انسان، در جامعه و نظام سیاسی و نظام اقتصادی و تهیه قوانین و مشخص کردن دوست و دشمن و نوع برخورد با دوست نوع برخورد با دشمن، تاثیر آن ((خدا یک است و دو نیست)) در این محوطه ی عظیم زندگی کاملا برایشان مطرح نیست. توحید را چه می فهمند امروز و در معنای توحید چه تلقین کرده اند به ملت های اسلامی؟ 📎کتاب عهد مشترک/نشر صهبا/ص۴۹ 🔴🔴🔴🔴کانال حوزه و تمدن سازی🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/howzah114
جامعه توحیدی 🌊امروز شاید کسی باور نکند که آوردن اصطلاح در به دلیل اینکه این مفهوم به دست چپها و مارکسیستها و مجاهدین خلق مصادره شده بود، مورد مناقشه قرار گرفت. میگفت این اصطلاح، مفهوم مارکسیستی را به یاد میآورد. میگوید به جای آن اگر از استفاده کنیم، اندیشه های کلیسای مسیحی را به یاد میآورد. میگوید در قرآن داریم لاتقولوا راعنا قولوا انظرنا . ولی شهید میگوید این مفهوم پایه ای اسلام است و وصف تاریخی و بارز نظام اسلامی است. 🌊جالب است که تعبیر نیز که در تبیین جامعه توحیدی به کار میرفته به شدت مساله مورد گفتگوی اندیشمندان مسلمان بوده. در کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"، بی طبقه بودن جامعه را یک تبیین از ساختار جامعه توحیدی و جامعه موحد معرفی میکند. تفاوت جدی بین جامعه بی طبقه اسلامی یا رئالیستی با جامعه بی طبقه مارکسیستی بر میشمرد و حاضر نیست دست از این تعبیر بردارد. 🌊به نظر میرسد تعبیر جامعه بی طبقه برای تبیین جامعه توحیدی به کار میرود. در این اندیشه همه حقوق و مسوولیتهای مشترکی دارند. حتی به تعبیری که در کلام امام و قانون اساسی وجود دارد، یک پیشنهاد میشود. یک توده بی رنگ و الهی که اراده اصلی از او است و مظهر اراده الهی است. 🌊آن هویت مشترک انسانی، متن است و اصالت دارد. به تعبیر سیدعلی خامنه ای آن هویت فقر و هویت انسانی، اساس است. شهید مطهری، یک سبک را بر این بستر تبیین میکند. ولی یک هویت یکپارچه به سوی معنویت، به تعبیر امام، هویت را شکل میدهد. 🌊مساله مورد توجه و مهم این است که اندیشه توحیدی مارکسیستی و مجاهدین خلق، تکثرات و انتظام آن را نمیبیند و نفی میکند لکن اندیشه توحیدی امام همه انضباطها و نظم و کثرات را چه به صورت طبیعی و چه حاکمیتی به رسمیت میشناسد. و این نکته است که امام بر اساس آن اندیشه مجاهدین خلق درباره انحلال ارتش را نقد میکند. نظام توحیدی حقیقی هم آن ویژگی را به جد دارد و هم تمایزات و تکثرات و اختلافات و تشکیلات. 🌊امروز هم عده ای به نام مردمی بودن ساختارها و انضباطها را منفی قلمداد میکنند. و عده ای به نام همین تشکیلات نظام آن اراده عمومی و مردمی گسترده را ملاحظه نمیکنند. به نظر میرسد نگاهی به جریانهای سیاسی موجود و مسوولین حاکمیتی، توجه به ویژگی مردمی بودن و جامعه بی طبقه کمرنگ شده است. این جریان چه در دولت چه دو قوه دیگر، جامعه را منحرف کرده است. 🌊راه حل، اجازه بروز و ظهور خودجوش و دادن مجال به آنها و روی کار آوردن نیروهای با این است. و الا جامعه دائم دچار خواهد شد. 🌐 منبع کانال برپا: @ali_mahdiyan خانه طلاب جوان @khaneTolab
🔸دولت اسلامی از حوزه علمیه به عنوان بازوی توانمند معرفتی، فکری و علمی استفاده کند ارائه حجت الاسلام سید ابوالفضل حسنی در نشست علمی الزامات فرهنگی خط مشی گذاری خانواده محور: 🔹یکی از مباحث بنیادین و چالش بر انگیز در حوزه فرهنگ، موضوع خط مشی گذاری فرهنگی و دخالت دولت و نسبت آن با فرهنگ است. 🔹 لازم است دولت اسلامی در همه مسائل دینی از حوزه علمیه به عنوان بازوی توانمند معرفتی، فکری و علمی استفاده کند و از ظرفیت و توانمندی این نهاد در برنامه ریزی، خط مشی گذاری و تبیین شاخص های خانواده مطلوب استفاده نماید. 🔹نظریه عدم دخالت دولت در فرهنگ ریشه در نظام سرمایه داری دارد. 🌐 yon.ir/44nzR 🆔 @vasael_ir
⚠️ هشدار امام به حوزه ✳️ ممكن است دستهاى ناپاكى با سمپاشيها و تبليغات سوء برنامه هاى اخلاقى و اصلاحى را بى اهميت وانمود كرده، منبر رفتن براى پند و موعظه را با مقام علمى مغاير جلوه دهند، و با نسبت دادن «منبرى» به شخصيتهاى بزرگ علمى، كه در مقام اصلاح و تنظيم حوزه ها هستند، آنان را از كار باز دارند. امروز در بعضى حوزه ها شايد منبر رفتن و موعظه كردن را ننگ بدانند! غافل از اينكه حضرت امير، عليه السلام، منبرى بودند، و در منابر مردم را نصيحت فرموده، آگاه، هوشيار و راهنمايى میكردند. ساير ائمه، عليهم السلام، نيز چنين بودند. ✳️ شايد عناصر مرموزى اين تزريقات سوء را نمودند تا معنويات و اخلاقيات از حوزه ها رخت بربندد، و در نتيجه حوزه هاى ما فاسد و ساقط گردد؛ دسته بنديها، خود خواهي ها، نفاق ها و اختلافات، در داخل حوزه ها، خداى نخواسته، رخنه كند؛ افراد حوزه ها به جان هم افتند و در مقابل يكديگر صف بسته، همديگر را توهين و تكذيب نمايند، و در جامعه اسلامى بی آبرو شوند، تا اجانب و دشمنان اسلام بتوانند بر حوزه ها دست يابند و آن را از هم بپاشند. بدخواهان میدانند كه حوزه ها از پشتيبانى ملتها برخوردار است، و تا روزى كه ملتها پشتيبان آن باشند كوبيدن و از هم پاشاندن آن ممكن نيست. ولى آن روز كه افراد حوزه ها، محصلين حوزه ها، فاقد مبانى اخلاقى و آداب اسلامى شده به جان هم افتادند، اختلاف و چند دستگى درست كردند، مهذب و منزه نبودند، به كارهاى زشت و ناپسند دست زدند، قهرا ملت اسلام به حوزه ها و روحانيت بدبين شده از حمايت و پشتيبانى آنان دست میكشد، و در نتيجه راه براى اعمال قدرت و نفوذ دشمن باز میگردد. اگر مىبينيد دولتها از و میترسند و حساب مىبرند، براى اين است كه از پشتيبانى ملتها برخوردار است؛ و در حقيقت از ملتها میترسند؛ و احتمال میدهند اگر اهانت، جسارت و تعرض به يك روحانى كردند، ملتها بر آنان شوريده عليه آنان به پا خيزند.ليكن اگر روحانيون با هم اختلاف كردند و يكديگر را بدنام نموده و به آداب و اخلاق اسلامى مؤدب نبودند، در جامعه ساقط شده ملت هم از دستشان مىرود. ✳️ ملت انتظار دارند كه شما روحانى و مؤدب به آداب اسلامى باشيد؛ حزب اللّه باشيد؛ از زندگى و جلوه هاى ساختگى آن بپرهيزيد؛ در راه پيشبرد آرمانهاى اسلامى و خدمت به ملت اسلام از هيچ گونه دريغ نورزيد؛ در راه خداى تعالى و براى رضايت خاطر او قدم برداريد، و جز به خالق يكتا به احدى توجه نداشته باشيد؛ امّا اگر بر خلاف انتظار ديدند به جاى توجه به ما وراء الطبيعه تمام همّ شما و همانند ديگران براى جلب و شخصى كوشش میكنيد، با يكديگر بر سر و منافع پست آن دعوا داريد، اسلام و قرآن را، العياذ باللّه، خود قرار داده ايد، و براى رسيدن به مقاصد شوم و اغراض كثيف و ننگين دنيايى خود دين را به صورت در آورده ايد، منحرف میگردند؛ بدبين میشوند. و شما خواهيد بود. اگر بعضى معممين روى غرض ورزي هاى شخصى و جلب به جان هم افتند، همديگر را هتك كنند، تفسيق نمايند، هياهو درست كنند، در تصدى بعضى امور با يكديگر رقابت نمايند، سر و صدا راه بيندازند، به اسلام و قرآن خيانت كرده اند؛ به امانات الهى خيانت ورزيده اند. 📎کتاب «جهاد اکبر»/ص ۲۵ خانه طلاب جوان @KhaneTolab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری(دام ظله): 🍃 امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. 🍃 مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. 🍃 تشکیلات یعنی چه؟ یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. 🍃 تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجرا است. @KhaneTolab
#هیات_امام_حسن_علیه_السلام کاش من هم به لطف مذهب نور تا مقام حضور می رفتم کاش مانند یار صادقتان بی امان در تنور می رفتم 📆چهارشنبه #20تیر97 ⏱ساعت: 19:45 الی 22 🏠آدرس: بلوار جمهوری،میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی،پلاک 12، ساختمان فتوت @KhaneTolab
📗کتاب «تفسیر سوره مجادله» ✍ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی) 📇 کاری از انتشارات انقلاب اسلامی ⬇️ دانلود نسخه الکترونیکی 👇 @KhaneTolab
تفسیر سوره مجادله.pdf
4.92M
📗 نسخه الکترونیکی کتاب «تفسیر سوره مجادله» ✍ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی) 📇 کاری از انتشارات انقلاب اسلامی ⬇️ انگیزه ایشان از بیان تفسیر این سوره 👇 @KhaneTolab
📗 کتاب حاضر متن ویراسته جلسات سوره مجادله است. ⁉️ این جلسات در دوران مسئولیت ریاست جهووری معظم له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هفت نوبت از 17 اردیبهشت تا 15 تیر ماه 1361 برگزار شده و تمامی 22 آیه این سوره مورد بحث قرار گرقته است. ⁉️ ایشان درباره علت انتخاب این سوره و سوره های بعد که متن آن به زودی منتشر میشود میفرمایند: «علت این که این سوره را انتخاب کردیم این است که سوره های جزء بیست و هفتم و بیست و هشتم و این حدود ، غالبا سوره های مدنی است و از سوره هایی است که در مدینه ی طیبه بر پیغمبر نازل شده است و مربوط است به بعد از تشکیل حکومت اسلامی ، یعنی مثل وضع کنونی ما.» ⁉️ «نوع مطالب و مسائلی که بعد از تشکیل حکومت برای یک جامعه لازم است با نوع مطالب و مسائلی که [مربوط به] حین مبارزه ی مردم برای تشکیلات حکومت اسلامی است فرق میکند؛ کما اینکه شما درجامعه ی خودمان هم این را مشاهده میکنید. امروز شما یک مسائلی دارید که این مسائل قبل از بهمن 57 برای شما وجود نداش ، مطرح نبود ؛ آن روز مسائلی داشتید که امروز برای شما مطرح نیست. مثلا مسئله منافقین و مسئله نفاق ، مسئله عدالت اجتماعی ، مسئله حکومت ، مسئله جهاد در جبهه های جنگ و ده ها مسدله از این قبیل. مسائل عمده ی بعد از تشکیل حکومت است و این مسائل همان مسائلی است که در آیات مدتی بیشتر به آنها پرداخته شده است.» خانه طلاب جوان @KhaneTolab
🔸اخلاق تشکیلاتی از های باطنی که انسان به آن مبتلا هست این است که، دلش می‌خواهد خودش متصدی امر باشد. جریان امر اگر به دست دیگری بهتر واقع بشود، این ناراحت است، می‌گوید من خوب است باشم. این از شیطنت‌های باطنی انسان است. انسان به صورت طرحش می‌کند، من می‌خواهم به این ثواب برسم. اگر حساب کند پیش خودش که همان ثواب را، بالاترش را به شما می‌دهند، و شما کمک کنید به این کسی که متصدی است و از شما بهتر می‌تواند، راضی نمی‌شوید. مساله این نیست که ثواب می‌خواهم، مساله این است که دنیا می‌خواهم. اختلاف اگر بین افراد پیدا می‌شود، جستجو کنند در باطن ذات خودشان ببینند که مساله، مسئله مصلحت اسلام و مصلحت مسلمین است یا مساله، مسئله مصلحت خودش هست؟ پای در کار است یا در کار است؟ اگر یک کسی یک مطلبی را بهتر از من می‌تواند انجام بدهد، آیا من خوشحالم به اینکه او متصدی امر بشود یا من ناراحتم؟ اگر یک وزیر بتواند بهتر کار وزیر دیگری را انجام بدهد و کمک کند به او، آیا نفس او اجازه به او می‌دهد؟ اگر برای خداست اجازه باید بدهد. اگر برای خداست نباید بین قشرهای مختلف‌ اختلافی واقع بشود، و بحمد الله نیست اختلاف، ان شاء الله. ما باید ید واحده باشیم، همان که تعبیر اسلام است، ید واحده باشیم عَلی‌ مَنْ سِوی‌. دوتا هم نه، یک دست، یک کار بکنیم، باز اگر دو تا دست گفته بود، این دست، گاهی یک کاری موافق او نمی‌کند. ما باید ید واحده باشیم، این است که سرکوب کنید نفس خودتان را، سرکوب کنید آمالی که خیال می‌کنید یک چیزی است. حساب کنید که ما چی هستیم، و این منظومه شمسی چی هست و این کهکشان‌ها چی هستند در مقابل عظمت خدا تا بفهمید که ما درگیر یک کثیف هستیم، نه یک شیطنتی که باز یک چیزی هست. ما گرفتار یک شیطنت‌هایی در خودمان هستیم که کثافتکاری است و پستی است. امام خمینی (ره)؛ 21 تیر 1362 خانه طلاب جوان @KhaneTolab
اقتصاد مقاومتی پرتویی از اقتصاد اسلامی 🔹نویسنده کتاب "اقتصاد مقاومتی، تفسیر جهاد کبیر" عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی پرتویی از اقتصاد اسلامی با لحاظ شرایط زمانی و مکانی است. 🔹اکبر ابدالی محمدی(نویسنده کتاب): یکی از اهداف اصلی نگارش این کتاب، ایجاد منبع و خوراک علمی برای مبلغان اقتصاد مقاومتی است؛ مبلغان اقتصاد مقاومتی که مدتی است فعالیت می‌کنند، منبعی دقیق برای ارائه مطالب نداشتند و این کتاب به آن ها کمک می‌کند تا به شبهات مردم در خصوص اقتصاد مقاومتی پاسخ دهند. 🔹وی افزود: دلیل انتخاب این نام برای کتاب نیز، مبنی بر فرمایش مقام معظم رهبری بود که اظهار داشتند "سیاست نظام اسلامی بر علیه سیاست نظام سلطه، است" و به دلیل اینکه تقابل با نظام سلطه در بخش اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است، نام این کتاب را "اقتصاد مقاومتی، تفسیر جهاد کبیر" انتخاب کردیم. 🔹وی ادامه داد: در بخش دیگری از کتاب، اسنادی از نفوذ دشمنان در اقتصاد ایران آورده شده است و نشان دادیم که بحث یک توهم نیست و دشمن در بحث اقتصاد به حریم کشور نفوذ کرده است؛ اشاره به سیره علما در خصوص استفاده از تولیدات داخلی، بخش دیگری از این کتاب را دربر می‌گیرد. 🔹ابدالی محمدی اظهار داشت: بسیار تلاش شد که کاغذ این کتاب از تولیدات داخلی باشد و با پیگیری های انجام شده از کاغذ ایرانی تولید شده از تفاله نیشکر در چاپ کتاب استفاده شده است و هیچ درختی برای چاپ این کتاب قطع نشده است. 🔹وی خاطر نشان کرد: برای نگارش این کتاب حدود سه سال زحمت کشیده شده و از تجربیات برگزاری 15000ساعت دوره آموزشی استفاده شده است، همچنین دوهزار واحد صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که مهم ترین مشکل تولید در کشور، بازار عرضه است و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود. 🔹نویسنده کتاب تصریح کرد: 450 میلیون نفر در کشورهای همسایه ایران زندگی می‌کنند که ایران با آن کشورها رابطه مناسبی دارد و می‌تواند بازار خوبی برای عرضه تولیدات ایرانی باشد اما به دلیل دیپلماسی ضعیف اقتصادی این امر میسرنشده است؛ اگر تمام برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور در سال اقتصاد مقاومتی، مشکلات موجود در بازار عرضه را پیگیری می‌کردند، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شد. 🔹وی افزود: در این کتاب از نظرات بعضی اقتصاد دان های مطرح کشور استفاده شده است، همچنین مباحث بعضی اقتصاد دان های بزرگ دنیا که مخالف اقتصاد لیبرال سرمایه داری هستند در کتاب مطرح شده است. 🔹ابدالی محمدی در خصوص مخاطبان کتاب عنوان کرد: به دلیل مباحث مختلفی که در کتاب مطرح شده است، مخاطبان عامی دارد و دانشگاهیان، حوزویان ودیگر فعالان حوزه اقتصاد مقاومتی می‌توانند از مباحث مطرح شده در کتاب استفاده کنند. 🔹وی در خصوص عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: این ستاد برای سرعت عمل دادن به اقتصاد مقاومتی ایجاد شد، ولی متاسفانه به یک ستاد فرمایشی تبدیل شده است و برنامه های ارائه شده در این ستاد با مشکلات اقتصادی همخوانی ندارد؛ در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، ستاد اقتصاد مقاومتی نمره ۴ از 20 را دریافت کرد که نشان دهنده عملکرد ضعیف این ستاد است. 🔹ابدالی محمدی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی پرتویی از اقتصاد اسلامی با لحاظ شرایط زمانی و مکانی است؛ اقتصاد مقاومتی پروژه نیست و مانند یک سیستم عامل عمل می کند و باید تمامی برنامه ها طبق آن انجام شود، این سیستم باید ارتقا پیدا کند و باید تمام مسئولین به آن باور داشته باشند. 🌐 منبع: ایسنا، منطقه قم حانه طلاب جوان @KhaneTolab
🔔 در این روز های گرم چه خوب است اول به یاد در برخی مناطق کشور باشیم و قدر نعمتها را بدانیم. سپس به برخی سخنان مقام معظم رهبری پیرامون تأمل کنیم. 📢 سخنان مقام معظم رهبری: ✅ سه تا مانع ممکن است دشمن طراحی کند: یکی پراکندن یأس، یکی منحرف کردن استعدادها، یکی هم برخورد سخت و خشن؛ یعنی تحمیل تهاجم نظامی و از قبیل اینها. در مورد این مسئله‌ی اول که پراکندن نومیدی و یأس است، من اصرار دارم شما جوانها بیشتر فکر کنید، تأمل کنید و نشانه‌هایش را ببینید. همین الان دارند این کار را میکنند؛ یک عده‌ای هم برای آنها و از زبان آنها و از حنجره‌ی آنها به نفع آنها حرف میزنند. یکی از آنها مسئله‌ی است. در داخل کشور خودمان جنجال راه انداختند که آقا انرژی هسته‌ای هزینه‌ی بدون سود است؛ چرا دارید این کار را میکنید؟ حالا تبلیغات جهانی که این مسئله را کاملاً دنبال میکرد و هنوز هم میکند؛ اما در داخل کشور خودمان از اولی که این مسئله‌ی هسته‌ای مطرح شد، از پنج شش سال قبل از این تا حالا مرتباً این مطلب را گفته‌اند و تکرار کرده‌اند. حتّی عده‌ای نامه نوشتند و گفتند آقا ما فیزیکدانیم. اینکه میگویند ما توانسته‌ایم دستگاه‌های سانتریفیوژ را راه بیندازیم، اصلاً واقعیت ندارد! به قدری قرص ،این را گفتند که ما مجبور شدیم افرادی را بفرستیم و بگوئیم بروند بازرسی کنند، درست ببینند؛ نکند که همینی که اینها میگویند، باشد. این، مال پنج شش سال قبل است. رفتند، آمدند گفتند نه آقا! کار، بسیار خوب، صحیح، علمی و محکم دارد انجام میگیرد. اول گفتند نمیشود، نمیتوانیم؛ بعد که دیدند توانستیم، گفتند آقا این هزینه‌ای است که سود ندارد، فایده‌ای ندارد. بنده در سخنرانی عمومی عید نوروز سال گذشته مفصل درباره‌ی این صحبت کردم و نمیخواهم تکرار کنم. چطور فایده‌ای ندارد؟ ما برای بیست سال دیگر حداقل بایستی از انرژی هسته‌ای به دست بیاوریم. برآوردی که برای مصرف انرژی در کشور و مورد نیاز کرده‌اند، حداقل بیست هزار مگاوات باید از طریق انرژی هسته‌ای باشد؛ والّا ما باید برق را از دیگران کنیم؛ یا اگر نتوانستیم گدائی کنیم، یا ننگمان آمد، یا به ما ندادند، از خیر چیزهائی که با نیروی برق میچرخد، باید بگذریم؛ از کارخانه، از تولید، از بسیاری از ابزارهای پیشرفت. خب، ما کِی شروع کنیم تا بتوانیم بیست هزار مگاوات را بیست سال دیگر به دست بیاوریم؟ الان اگر دیر هم نشده باشد، قطعاً زود نیست. ممکن است دیر هم شده باشد. (۸۶/۱۰/۱۲) ✅ ابوجهل‌های زمان که همچون لات‌های بی‌مغز، فقط به بازوی خود نگاه می‌کنند و عربده می‌کشند، می‌دانند که ملت ایران به دنبال استفاده از برای است، اما می‌گویند چون این کار به شما توانایی می‌دهد ما نخواهیم گذاشت. البته ملت ایران با اتکا به تجارب مفید و فواید قابل اتکای ۳۰ سال استقامت، به این حرف‌ها اعتنایی نمی‌کند و به راه خود ادامه می‌دهد.(۸۷/۰۵/۰۹) ✅ بر اساس برآورد کارشناسی و دقیق متخصصان، کشور تا چند سال آینده برای خود، نیازمند حداقل #۲۰_هزار_مگاوات برق تولیدی از نیروگاه‌های هسته‌ای است، و بر همین اساس ملت ایران برای تأمین نیاز خود، به‌دنبال یک مسیر علمی و عملی و یک اقدام مشروع و صحیح و بی‌خطر رفت اما آمریکا که مخالف پیشرفت علمی ملت ایران و دیگر ملت‌ها است، در مقابل این حرکت مشروع ایستاد و ظالمانه را تحمیل کرد. مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند که مذاکره کنند و از بخشی از خود نیز صرف‌نظر کنند تا برداشته شود اما امروز می‌بینیم علی‌رغم همه‌ی قرارها و تعهدها و بحث‌های فراوان در مذاکرات، برخورد آمریکا با این مذاکرات و نتیجه‌ی آن، کاملاً ظالمانه، قلدرمآبانه و زورگویانه است. مسئولان باید به سردمداران فاسدِ رژیم ایالات متحده‌ی آمریکا اثبات کنند که به مردم خود متکی هستند و ملت ایران که ملتی مقتدر است، به برکت اسلام، زیر بار زور نمی‌رود و کُرنش نخواهد کرد.(۹۶/۰۶/۲۶) خانه طلاب جوان @KhaneTolab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمیشه برای یاری، #شعار داد و ادعا کرد نمیشه برای یاری، نشست و فقط #دعا کرد #منتظر یعنی کسی که #خادم_خلق خدا باشه #منتظر یعنی کسی که چاره ساز #فقرا باشه اونی که امید #طفل_یتیم بود امام ما بود امام ما روی دوشش جای #کوله_غذا بود #منتظر یعنی کسی که عطر و بوی #کربلا داره #منتظر یعنی کسی که نشونه از #شهدا داره مداحی از حاج #مهدی_رسولی @KhaneTolab
💎داستان شنیدنی از مرحوم 🔻 در جريان سفر مرحوم شوشترى به ايران ، هنگامى كه ايشان وارد تهران گرديد انبوه مردم از جمله سفير كشور روسيه به ملاقات ايشان رفتند. مردم تقاضاى موعظه كردند و مرحوم شوشترى بنا به اصرار مردم ، سرش را بلند كرد و فرمود: «مردم ! آگاه باشيد كه خدا در همه جا حاضر است و به نهفته سينه ها داناست . اِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ.» اين فراز تكاندهنده و كوتاه ، در مردم نهاد؛ به گونه اى كه اشكها روان شد و قلبها تپيد و مردم دگرگون شدند. 🔻سفير روسيه در نامه اى به امپراطورى روس در اين مورد نوشت : «تا هنگامى كه اين قشر روحانيون ، در باشند و مردم از آنان پيروى كنند، سياست ما كارى از پيش نمى برد؛ چرا كه وقتى يك جمله شوشترى در يك مجلس عظيم ، اينگونه ايجاد مى كند، روشن است كه دستورات و فتواهاى آنان چه خواهد كرد.» 🌐 منبع: کتاب خصائص حسینی(مقدمه کتاب) خانه طلاب جوان @KhaneTolab
❓شیخ ابراهیم زنجانی کیست؟ 🔶 شیخ ابراهیم زنجانی، از زمره دانش‌آموختگان حوزه دینی نجف، و واعظان زنجان در عصر قاجار است که در برهه هایی از نیز نقشی بارز ایفا کرده است. انتظاری که طبعاً از چنین کسی (با پیشینه تحصیل در نجف اشرف و پوشیدن لباس روحانیت در سراسر عمر) می رود، «همسویی و همدلی پایدار» با عالمان دین در پاسداری از احکام شرع، و «مخالفت» با عناصر دین گریز و بویژه دین ستیز در عرصه و است. پرونده زندگی شیخ ابراهیم در بخش نخستین آن یعنی دوران تحصیل در نجف، و وعظ و تدریس در سالهای نخست بازگشت به زنجان ، در کل، نشان از این همسویی و همدلی دارد. در ادامه زندگی وی، اما، ورق کاملاً برمی گردد و زنجانی (به لحاظ منش و روش) کلاًّ وضعیت دیگری می یابد. 🔶 در این دوران، وی در صف عناصری چون تقی زاده، اردشیر جی و حسینقلی خان نوّاب قرار می گیرد که تاریخ معاصر کشورمان، آنان را افرادی و حتی مخالف اسلام و مظنون به وابستگی به بیگانه (انگلیس) می شناسد. زنجانی، حتی از این مرحله نیز فراتر میرود و دست در دست کسانی چون یپرم خان ( ارمنی تبار) زمینه اعدام بزرگترین روحانی پایتخت () را فراهم می سازد! 🔶 پژوهنده کارنامه زنجانی، در میانه راه، ناگهان خود را با یک «تغییر جهت» و «» عجیبِ فکری و عملی در زندگی وی روبرو می بیند و این سؤال به طور جدّی در ذهنش نقش می بندد که: چرا و به چه دلیل، دانش آموخته نجف و خطیب دینی شهر، در فرجام، سر از لژهای ماسونی درآورده و کارش به هماوایی با سرسختترین مخالفان دین و روحانیت کشیده است؟! 🔶 پاسخ این سؤال، در مروری ژرف بر روند زندگی زنجانی، و کالبد شکافی عمیق شخصیت، اندیشه و عملکرد او، نهفته است. پاسخ دقیق و کامل به سؤال مزبور، تنها بازگشای یک معضل تاریخی نخواهد بود؛ بلکه فواید مهمّی نیز برای نسل حاضر دربر دارد، که مهمترین آنها پیشگیری از تکرار نمونه های مشابه آن در زمانه «بیمار و آفت بار» ما است. عصر ما ـ مع الاسف ـ به دلیل «سیطره مادّیت» و افزونی زمینه ها و عواملِ « و تباهی»، عصر «» و «» است و در چنین زمانهایی بعید نیست که از این پس، نمونه هایی از سنخ «ابراهیم زنجانی» را، که بر گذشته خود و ملت خویش می شورند، داشته باشیم. 🔶 کتاب «شیخ ابراهیم زنجانی؛ زمان، زندگی، خاطرات» که به کوشش دانشمند بزرگوار، مرحوم علی ابوالحسنی (منذر) نوشته شده است سعی دارد تا با بررسی کارنامه زنجانی، و غور در زوایای پنهان و آشکار شخصیت و عملکرد وی، مایه های لازم برای دستیابی پاسخ به سؤال اساسی فوق را فراهم سازد. سیر تاریخ مشروطه را، خصوصاً در نیمه دوم آن (از فتح تهران توسط اردوی مشروطه به بعد) عمدتاً جناحی رقم زده که ابراهیم زنجانی از اعضای شاخص آن بوده است، و بر این اساس، بررسی زندگی او و همفکرانش، همان قدر حائز اهمیت و حاوی عبرت است که بررسی . 🗞 نشریه ۵۶ خانه طلاب جوان @KhaneTolab
نقشه نقش بر آب خلیفه باهوش ✅ مأمون، علی بن موسی را از امكانات و حرمت بی حد و مرز برخوردار كرده است، اما همه میدانند كه اين وليعهد عالی مقام در هيچ‌يك از كارهای دولتی يا حكومتی دخالت نمی‌كند و به ميل خود از هر آنچه به دستگاه خلافت مربوط میشود روگردان است و همه میدانند كه او وليعهدی را به همين شرط كه به هيچ‌كار دست نزند قبول كرده است. ✅ مأمون چه در متن فرمان ولايت عهدی و چه در گفته ها و اظهارات ديگر، او را به فضل و تقوا و نسب رفيع و مقام علمی منيع ستوده است و او اكنون در چشم آن مردمی كه برخی از او فقط نامی شنيده و جمعی به همين اندازه هم او را نشناخته و شايد گروهی بغض او را همواره در دل پرورانده بودند، به عنوان يك چهره درخور تعظيم و تجليل و يك انسان شايسته خلافت كه از خليفه به سال و علم و تقوی و خويشی با پيغمبر، بزرگتر و شايسته تر است شناخته اند. ✅ مأمون نه تنها با حضور او نتوانسته معارضان شيعی خود را به خود خوشبين و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلكه حتی علی بن موسی مايه امان و اطمينان و تقويت روحية آنان نيز شده است، در مدينه و مكه و ديگر اقطار مهم اسلامی نه فقط نام علی بن موسی به تهمت حرص به دنيا و عشق به مقام و منصب از رونق نيفتاده بلكه حشمت ظاهری بر عزت معنوی او افزوده شده و زبان ستايشگران پس از دهها سال به فضل و رتبه معنوی پدران مظلوم و معصوم او گشوده شده است. كوتاه سخن آنكه مأمون در اين قمار بزرگ نه تنها چيزی به دست نياورده كه بسياری چيزها را از دست داده و در انتظار است كه بقيه را نيز از دست بدهد. اينجا بود كه مأمون احساس شكست و خسران كرد و درصدد برآمد كه خطای فاحش خود را جبران كند و خود را محتاج آن ديد كه پس از اينهمه سرمايه گذاری سرانجام برای مقابله با دشمنان آشتی ناپذير دستگاههای خلافت يعنی ائمه اهل بيت عليهم السلام به همان شيوه ای متوسل شود كه هميشه گذشتگان ظالم و فاجر او متوسل شده بودند، يعنی قتل. ✅ بديهی است قتل امام هشتم پس از چنان موقعيت ممتاز به آسانی ميسور نبود. قراین نشان میدهد كه مأمون پيش از اقدام قطعی خود برای به شهادت رساندن امام به كارهای ديگری دست زده است كه شايد بتواند اين آخرين علاج را آسانتر به‌كار برد، شايعه پراكنی و نقل سخنان دروغ از قول امام از جمله اين تدابير است..‌. 🌐 فرازی از کتاب انسان ۲۵۰ ساله خانه طلاب جوان @KhaneTolab
مکر الله ☘ما کمتر به این بعد حیات امام هشتم توجه داریم که او مظهر مکر الهی بوده است. و بازوی مکر شیطان که در کنار بازوی زور و تهدید ابزار اصلی شیطنت است را قطع کرده است. من معتقدم سبک امام رضا در مبارزه با مکر طاغوت به جهات متعدد الهام بخش به سبک رهبر و امت ما در مقابله با مکر شیطان بوده است. ☘رهبر انقلاب در دوران ریاست جمهوری اش تحلیلی از مکر طاغوت و مکر الهی امام رضا ارائه میدهد. او در یادداشتی روش مامون را اینطور تحلیل میکند که : 🔸اولا مامون تلاش کرد با بردن امام به دستگاه طاغوت و نزدیکی ظاهری با امام رضا دو برند و تابلوی مهم مبارزه شیعه را از آنها بگیرد یکی مظلومیت و دوم قداست. نزدیکی امام رضا به دستگاه طاغوت ولو به اجبار مامون و در بستر نادانی و سکوت مردم رخ میداد ولی چنین اثری داشت. 🔸او امام را هم کنترل میکرد و یعنی کل شیعه کنترل میشد. 🔸او بین امام و مردم فاصله میانداخت 🔸چه بسا امام مجبور میشد برای توجیه حضورش در دستگاه در مقابل برخی ظلمها سکوت یا توجیه کند. 🔸نشان میداد که مبنای اعتقادی غصب ولایت که شیعه معتقد است کشک است. و اینها دستشان به گوشت نمیرسیده. ☘شبیه این مکر را بازوی مکر شیطان بزرگ در نسبت با ایران داشت. 🔸در اولین تماس با عجله روحانی به اوباما او پشت تریبون رفت و اعلام کرد ایران هم حاضر شد برای دستیابی به مصالح دنیایی با ما وارد معامله شود. این یعنی پرچم مبارزه با شیطان از ایران گرفته میشود و اقتدار و کدخدایی اش در دنیا به رخ کشیده میشود. 🔸مبنای اعتقادی مبارزه با استکبار کشک است. و ایران چه بسا برای پیشرفت معامله همراهی هم میکرد یا مقابل ظلم سکوت میکرد. 🔸بین امام جامعه و امت دوتایی و گسل شدید و شدیدتر میشد. 🔸قدرت ایران که در رهبری مبارزه با ایمان و آرمانگرایی بود سست میشد. ☘رهبری در آن یادداشت درباره روش مکر الهی امام رضا چنین مینویسد: 🔸اولا امام رضا رفتارش را معنا دار کرد. او به همه نشان داد که مخالف رفتن است. لذا دائم در مدینه محفل میگرفت که همه گریه وداع کنند و بفهمند او مجبور شده است. به اجبار طاغوت در بستر سکوت مردم. 🔸او خطوط قرمز گذاشت برای مامون که خواسته های مامون کنترل شود مثل اینکه من در امور حکومتی دخالت نمیکنم و این خودش معنا دار میکرد حضورش را. 🔸از این فرصت استفاده کرد و از لاک تقیه خارج شد و بیان شیعه را به همه کسان رساند اشعار با محتوا از شاعران معروف در تبیین شیعه سروده میشد و پخش میشد اعتقادات شیعه هم در مناظرات پر طمطراق گسترده میشد. 🔸حضورهای مردمی امام هم جدی تر شد. ☘شبیه این داستان در برجام هم رخ داد. 🔸رهبر از روز اول نشان داد که موافق نیست. اولین جمله او این بود با مذاکره موافقم ولی خوشبین نیستم. میخواهم همه تجربه کنند. 🔸کاری کرد که عدم همراهی دشمن را همه کشور درک کنند حتی مردمی که هیچوقت سخنان رهبر را نمیشنیدند و رسانه و حزب الله ناتوان هم نمیتوانست سخن رهبر را به آنها برساند این پیام را درک کردند که آمریکا دشمن است و غیر قابل اعتماد. 🔸او خطوط قرمز گذاشت. اگر عمل به خطوط قرمز میشد که جلوی دشمن را تا جای ممکن میگرفت و اگر هم دولت چانه زنی میکرد و رهبر راضی میشد باز معناداری تصمیم او بیشتر هویدا میشد که او خواسته حقیقی اش چیست و مخالف است و تن داده. 🔸در سایه این معامله ایران در منطقه دست تعرض شیطان را هم قطع کرد و بیش از پیش نشان داد که او محور دشمنی با شیطان است. این همان انعطاف قهرمانان است. 🔸سخنان خود دولت غرب گرا شد بی اعتمادی به آمریکا و یک ناامیدی فراگیر از امید بستن به خارج از خود در مردم شکل گرفت. حالا راه جایگزین رهبر یعنی رجوع به خویشتن را امت درک میکرد. رهبر این نقطه امید را از اول بیان میکرد. ☘رهبری در آن یادداشت میگوید شهادت امام رضا نشان دهنده پیروزی او در مبارزه با مکر طاغوت بود لذا مامون مکار هم رفتار خود را عوض کرد و دست به زور برد مثل پدرش هارون. یعنی استفاده از ابزار دیگر شیطان. این نشان دهنده پیروزی امام در جبهه مکر بود. ☘تهدیدها و تحریمهای جدید آمریکا معنایش این است که ایران در داستان تقابل مکر الهی با مکر شیطان مظهر مکر الله شد و پیروز. و این حقیقتا جشن نیاز دارد. https://eitaa.com/ali_mahdiyan