eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
007.mp3.mp3
1.17M
📖صفحه ۷ 👤️استاد : سوره بقره آیات ۳۸ تا ۳۹ مقام سه گاه سوره بقره آیات ۴۰ تا ۴۸ مقام رست ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
4_5782802894285701318.MP3
1.04M
📖صفحه ۷ 👤️استاد : سوره بقره آیات ۳۸ تا ۴۱ مقام رست سوره بقره آیات ۴۲ تا ۴۸ مقام نهاوند ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه 7 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم آیات 38 تا 48 سوره بقره 📌تفسیر_قطره ای ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر قرآنی ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
007-baghare-ta-1.mp3
6.8M
سوره مبارکه بخش اول ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
1_6894529.mp3
5.03M
سوره مبارکه بخش دوم ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
002043.mp3
57.5K
ترتیل یکبار تکرار آیه 43 بقره استاد پرهیزکار @KhatmeNoor
002044.mp3
106.6K
ترتیل یکبار تکرار آیه 44 بقره استاد پرهیزکار @KhatmeNoor
002045.mp3
84.1K
ترتیل یکبار تکرار آیه 45 بقره استاد پرهیزکار @KhatmeNoor
002046.mp3
78K
ترتیل یکبار تکرار آیه 46 بقره استاد پرهیزکار @KhatmeNoor
002047.mp3
102.5K
ترتیل یکبار تکرار آیه 47 بقره استاد پرهیزکار @KhatmeNoor
002048.mp3
159.9K
ترتیل یکبار تکرار آیه 48 بقره استاد پرهیزکار @KhatmeNoor
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 119 🔖 آیات: ۴۳ و ۴۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۳ بقره: «واقیموا الصلاة وآتوا الزکاة وارکعوا مع الراکعین» و نماز را بپا دارید، و زکات را بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگزارید). ✅آیه ۴۴ بقره: «أتامرون الناس بالبر وتنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب افلا تعقلون» آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌نمایید؛ با اینکه شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ 1⃣خداوند به بنی اسراییل دستور اقامه نماز و زکات داد. همچنین میفرماید محرومین نیز وقتی به رسیدند نماز و زکات را اقامه میکنند.خداوند در مورد بنی اسراییل گوید ما شما مستضفان را حاکم بر زمین کردیم لذا مصداق حکومت مستضعفان را حکومت پس از استضعاف تحت ستم فراعنه میداند. 2⃣قرآن، استعانت به نماز و ارتباط با خدا را باعث ادامه یافتن میداند «استعینوا بالصبر و الصلاة» لذا نماز را تنها امری فردی نمیداند. حتی نشانه هایی چون سلام آخر نماز، نشان میدهد اصلِ نماز، به جماعت است نه فرادا «السلام علیکم و رحمة الله» 3⃣خداوند گاهی نماز را به ارکانش نشان میدهد مثلا وقتی خواست بیان کند که نشانه ایمان در چهره شان است، گوید پیشانیشان علامت است. امر به رکوع و سجود، کنایه از امر به نماز است. سجده یک عبادت مستقل است مثل سجده شکر و آیات سجده دار، اما رکوع عبادت مستقلی نیست لذا بالاترین رکن نماز است. 4⃣ و ، از شئون «حکومت اسلامی» است و خداوند اینرا برای حکومت پیامبر واجب کرد. خداوند نمی‌گوید معروف را درس دهید یا توصیه کنید بلکه گوید «امر» کنید. امر نیز با و حاکمیت همراه است. کسی میتواند دیگران را امر به معروف کند که اول خودش را ساخته باشد. اگر خودش را فراموش کرد خدا را فراموش کرده است و برعکس. 5⃣انسان دو «خود» دارد. قرآن در مورد کسانی که به جبهه نرفتند یکبار گوید: اینها «خود» را فراموش کردند یکبار هم گوید: اینها فقط به فکر «خود» هستند. این دو «مرتبه» از است که یک مرتبه یا گیاهی و یک مرتبه است. اگر فقط به فکر خوردن و پوشیدن بود هنوز در مرحله نباتیست و وارد مرحله حیوانی نشده است. 6⃣قرآن کتاب ادب است و جز نمیگوید لذا وقتی گوید افرادی که پیرو هوسند مانند حیواناتند و حتی از آنها بدترند یعنی حقیقت این افراد که در قیامت نشان داده میشود حیوان است نه انسان. 7⃣جهل در برابر است نه علم، پس انسان عالم هم میتواند «جاهل» باشد لذا خداوند به علمای بنی اسراییل گفت شما جاهلید و عاقل نیستید. «علم هدف نیست» بلکه نردبانیست برای رساندن انسان به مقام . اگر کسی به فکر تهذیب نفس نبود عاقل نیست، نه اینکه عالم نباشد. 8⃣باید «اهل معروف» بود نه سخنران برای معروف. منافق کسیست که خود را فراموش کرده است. لذا کسی که دیگران را امر به معروف کرد و خود عامل به آن نبود است و باید حواسش باشد. ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 120 🔖 آیات: ۴۴ و ۴۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۴۴ بقره: «أتامرون الناس بالبر وتنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب افلا تعقلون» آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌نمایید؛ با اینکه شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ ✅ آیه ۴۵ بقره: «واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین» از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. 1⃣یکی از سوالات خدا از بنی اسراییل که منحصر به آنها هم نیست این است که چرا شماری دیگران را (کار نیکی) میکنید که خود انجام نمیدهید؟ آنچه در این جمله بد است «عمل نکردن به آن نیکی» است نه امر دیگران به آن امر نیک. لذا گوید چرا خودتان عمل نمیکنید- نه اینکه چرا آن را به دیگران امر میکنید. 2⃣پس کسی که به امر نیکی عمل نمیکند باز هم اش راجع به امر دیگران به آن امر نیک از بین نرفته است بلکه خودش هم باید به آن امر عمل کند. از معصوم پرسیدند آیا ما باید به تمام معروفها عمل کنیم تا بتوانیم دیگران را امر به معروف کنیم؟ فرمودند همین که باشید و به آن اهمیت دهید برای امر به معروف کافیست. 3⃣پس ، شرط امر به معروف نیست و لذا در امام جماعت عدالت لازم نیست و اگر برخی معاصی را انجام داد باز هم موظف به و است. علاوه بر این، برای وجود شرط عدالت در امر به معروف هیچ نص یا دلیلی نداریم. 4⃣علاوه بر اینکه اگر امر به چیزی میکنیم باید خودمان هم عامل باشیم، نباید چیزی را که نمیخواهیم عمل کنیم را بگوییم (لم تقولون ما لا تفعلون) نمونه این مورد، منافقانند که در صدر اسلام نمیخواستند به بروند اما میگفتند میرویم. این ربطی به بحث امر به معروف و نهی از منکر ندارد بلکه مربوط به است که میخواهند خود را مومن نشان دهند درحالیکه عملاً نمیخواهند. اما مورد اول تنها ناشی از است. 5⃣در مورد اخیر گوید داشته باشید یعنی اول نیت خود را پاک کنید و دروغ نگویید و سپس ٫حسن_فعلی داشته باشید و کار خوب کنید. در مورد امر به معروف هم اگر شخص به چیزی که عمل نمیکند امر کند چون عالم به خیر است دو گناه دارد زیرا خودش به جهت علم به معروف، به جهنم میرود و دیگری را با امر به آن به بهشت میبرد اما اگر امر نکرد و خودش هم جاهل به خیر بود یک گناه بیشتر ندارد اما حتی با این اوصاف نیز توصیه به امر به معروف شده است. 6⃣اگر کسی نداند که باید به گفته اش عمل کند، وی ضعیف است و اگر بداند و عمل نکند وی ضعیف است که غالبا مورد دوم پیش می آید. 7⃣اگر کسی دید که وقتی مطلب جالبی میبیند سریع آنرا مینویسد یا یاد میگیرد تا به بقیه بگوید، معلوم میشود آنرا برای دیگران آموخته نه برای ! اما اگر تا مطلبی دید ابتدا خودش متاثر شد معلوم است که وارد مرحله تهذیب نفس شده است و دیگران را هم هدایت خواهد کرد. 8⃣امام علی گوید اگر کسی میخواهد پیشوای دیگران شود اول خودش را کند و سپس بجای حرف زدن سعی کند با رفتارش پیشوای دیگران و هدایتگر آنها باشد. آنگاه امیرالمومنین کسانی را که امر میکنند و عمل نمیکنند را لعنت کرد که منظورش توبیخ است نه امر به معروف. 9⃣در آیه بعد به بنی اسراییل گوید حال که به حکومت رسیدید در برابر مشکلات فراوانی که بر راهتان خواهد بود از خدا بواسطه «صبر» و «نماز» وکمک بگیرید. در برابر مشکلات همان صبر است لذا استقامت کنید و نماز بخوانید که خدا کمکتان میکند چون همه کاره شما، خداست و شما هیچ توانی در برابر سختی ها نداشته و ندارید. 0⃣1⃣در «لا اله الا الله وحده وحده وحده» تکرار وجود ندارد بلکه جهات سه گانه وحدت را گوید که شامل ، و است یعنی جز خدا هیچ چیز نیست و همه چیز از اوست چه وجود موجودات، چه صفاتشان و چه افعالشان.. ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 121 🔖 آیات: ۴۵ و ۴۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۵ بقره: «واستعینوا بالصبر والصلاة وانها لکبیرة الا علی الخاشعین» از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است. ✅ آیه ۴۶ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. 1⃣مردم عادی از چند جهت در زحمتند: هم باید مصایب و را تحمل کنند، هم باید را انجام دهند و هم عده ای مستکبران بر اینها میتازند. 2⃣حال برای آسان شدن از این مشکلات، چون تمام قدرت از آن خداست پس تنها مستعین و تکیه گاه، خداست. به خداوند یعنی تقرب و نزدیکتر شدن به خداوند، زیرا هر چه به مبدا قدرت نزدیکتر شویم کارها برای ما آسانتر میشود. تقرب با «عبادت» است و مهمترین عبادت، و است. 3⃣یک سری تکالیف از سوی خداوند بر بنی اسراییل بار شد مثل حفظ دین و نفروختن آن به ثمن قلیل. حال راه آسان شدن تکالیف، بوسیله صبر و نماز است. 4⃣انسان هر درجه که به خدا نزدیک میشود در همان لحظه پاداشش را میگیرد نه اینکه تا انتهای راه باید برود تا خدا در آخرت به او پاداش دهد بلکه تنها پاداش نهایی و بالاتر در آخرت داده میشود. 5⃣نمازی که بوسیله آن انسان از خدا مدد دریافت میکند نماز است نه هر نمازی، زیرا قرآن گوید نماز برای انسان سنگین است مگر برای خاشعین. تنها انسان خاشع، خاکسار و دلشکسته است که در میتواند پیروز باشد برعکس جنگ بیرونی که در آن باید به مستکبران تازید. 6⃣یکی از برجسته ترین مصادیق ، روزه است. این، تطبیق صبر است نه تفسیر واژه صبر. انجام صدقات واجب، است و حل مساله محرومیت محرومان، . 7⃣برطرف کردن محذورات دینی انسان، از طریق است (ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر) و حل مشکلات زندگی مادی با . حدیث شریفی داریم که گوید کسی که همیشه بیاد خداست دائم الصلاة است و گویا همیشه در نماز است و دایم الصلاة بودن، چاره حل مشکلات زندگیست. 8⃣اکثریت مردم بخاطر ترس از جهنم به تکالیف عمل میکنند پس یک نعمت بزرگیست که سوره الرحمان نیز این را بعنوان «نعمت» و رحمت، گوشزد میکند. اگر جهنم نبود اکثریت مومنین و موحدین اهمیتی نمیدادند و گمراه میشدند. 9⃣نمازگذار کسیست که به عهدش وفا میکند و به شهاداتش اهمیت میدهد و مراقب نمازهایش هست پس کار سختی است و تنها از انسان متواضع و «خاکسار» ممکن است و چنین انسانی بر مشکلات فائق خواهد آمد. لذا برای کفار و منافقین، نماز خواندن بسیار سخت است چون اخلاصی ندارند و باید ریا کنند چون خشوعی در برابر خدا ندارند. 0⃣1⃣آنچه انسان را خاضع میکند، و مرگ است و این تنها عامل است. ممکن نیست کسی یاد احتضار باشد و خاشع در برابر خدا نشود. قیامت آنچنان قوی است که گمان به وجود آن هم انسان را شدیدا خاضع خواهد کرد چه برسد به آنکه مومن به آخرت یقین دارد! لذا آیه مورد بحث، و گمان به دیدار خداوند در آخرت را نیز برای خاشع شدن کافی میداند. ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 122 🔖 آیات: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۷ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. 1⃣ نعمت به نعمت برمی گردد. نعمت از بالا تنزل میکند پس در آیه با لفظ «علی» آمده است. گوید ما شما بنی اسراییل را بر عالمین برتری دادیم. اما بعدا گوید بخاطر کفران نعمت فراوان، ما اختلاف دائمی را بین بنی اسراییل تا قیامت قرار دادیم. 2⃣فرمود از روزی بپرهیزبد که هیچ چیز از شما پذیرفته نمیشود و هیچ مالی نیز قبول نیست و و عوامل غیبی هم به درد شما نخواهد خورد چون قهر خدا قابل تمثیل نیست و کسی فکر آنرا نیز نمیتواند بکند. 3⃣برخی آیات در مورد شدت عذاب آن جهانند که شبیهی ندارد. برخی آیات در این موردند که هیچ چیزی از انسان پذیرفته نمیشود. در دنیا هم و جانشین راه دارد مانند روزه که جانشین کفاره اطعام فقرا است و هم در دنیا راه دارد مانند عفو قاتل از قصاص، اما در آخرت توبه و عفو و غیره راه ندارد و تنها مجازات است. 4⃣کافر در قیامت ظالم بودنش مشخص میشود لذا نیکان به فکر آنها نخواهند بود زیرا خدا به نیکان این اجازه را نمی دهد. غیر نیکان نیز درگیر گناهان خودند و به دیگری فکر نمیکنند. لذا احدی در قیامت بدون خدا سخن نمیگوید پس هیچ کس به فکر دیگری نیست. 5⃣آنقدر قیامت سخت است که قرآن گوید اگر به انسان دو زمین هم بدهند همه را می دهد تا از آن عذاب برهد اما از او پذیرفته نمیشود. وی حتی حاضر به دادن زن و فرزندش نیز هست اما قبول نمیشود. البته مساله در قیامت بطور کلی نفی نشده است بلکه در آیه ۱۲۳ بقره گوید شفاعت به حال او نافع نخواهد بود نه اینکه شفاعتی نمیشود. 6⃣انسانی که در دنیا کافر بود کفر در درونش رسوخ کرده پس در قیامت هم به زبان توحید سخن نمیگوید و به فرشتگان و مومنین گوید به خدایتان بگویید ما را ببخشد! نه اینکه بگوید به خدایمان بگویید که مارا ببخشد. 7⃣در آخرت، انسان گناهکار از دیگران استمداد می طلبد اما آدم خوب حق پرسیدن حال انسانهای گناهکار را ندارد و انسان بد نیز آنقدر درگیر دردها و عذابهای خود است که حال دوستان گناهکار خود را نمی پرسد لذا کسی جواب آرامش بخشی به او نمی دهد اما پاسخهای آزرده کننده خواهد شنید.. ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 123 🔖 آیات: ۴۷ و ۴۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۴۷ بقره: «الذین یظنون انهم ملاقو ربهم وانهم الیه راجعون» آنها کسانی هستند که می‌دانند دیدارکننده پروردگار خویشند، و به سوی او بازمی‌گردند. ✅ آیه ۴۸ بقره: «واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون» و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمی‌پذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته می‌شود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری می‌شوند. 1⃣معمولا هدایت پیامبران بصورت بود که حضرت موسی نیز با بنی اسراییل چنان کرد. حال در دنیا اگر انسان گناه کرد هم وجود دارد هم ممکن است و هم امکان بوسیله دادن مال هست اما هیچکدام از اینها در آخرت وجود ندارد. 2⃣در آخرت، دِین کسی را بر گردن دیگری نمیگذازند.گفتیم که در دنیا هم راه دارد، هم ، هم و هم (معادل) مثلا اگر کسی بعنوان کفاره مال نداشت روزه بگیرد تا معادلش شود اما در آخرت هیچ راه دیگری نیست. (آیات گوناگونی در این مورد است که در صوت بیان شده است.) 3⃣قرآن گوید اگر انسان در آخرت مالک تمام جهان و مثل آن باشد و بخواهد همه را بدهد و بجای جهنم به بهشت برود از او پذیرفته نمیشود چون در آخرت بطور کلی، پذیرفته نمیشود. 4⃣تا اینجا بحث از ضمانت مالی بود اما در مورد و احوال پرسی در قیامت آیات دیگریست. خوب اجازه احوال پرسی ندارد و بد هم درگیر گرفتاریهای خود است. (و لا یسأل حمیم حمیماً) حمیم، دوست گرم و صمیمی است. صمیمی یعنی پُر و بدون خلل. 5⃣در مورد کفالت، آیه بعد گوید در قیامت مجرم حاضر است کفیل بدهد و نجات پیدا کند اما قبول نمیشود. ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
پایان 👆 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم