eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
929 دنبال‌کننده
258 عکس
240 ویدیو
12 فایل
آریانا بلخی مزارشریف مزاری هرات بامیان کابلی زابل غزنی جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس سیستان زرنج نیمروز غرجستان اخبار افغانستان harfeto.timefriend.net/16675510100486
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی تاریخی از انفجار مجسمه 1500 ساله بودا در شهر بامیان توسط طالبان.. اسفند ۱۳۷۹، طالبان در بهت و انزجار جهانیان، مجسمه‌های عظیم بودا در درۀ بامیان را با دینامیت منفجر کردند. این تندیس‌ها 1500 سال قدمت داشتند و جزو میراث بشری بودند. طالبان از لحظۀ ظهور در ۱۳۷۳ تا امروز راه رسیدن به هدف را در قبضۀ تفنگ و خشاب جسته است...
✅ ویژگیهای سیاسی، اجتماعی و فردی حجت الاسلام و المسلمین شهید استاد مزاری(ره) ★★★ شهید مزاری یکی از رهبران معاصر پر نفوذ و تاثیر گذار در معادلات سیاسی افغانستان بود. شهید مزاری با بیش از سه دهه مبارزه سخت و نفسگیر برای تحقق عدالت اجتماعی، رفع تبعیض حاکمیت ارزشهای الهی و دینی در افغانستان مبارزه کرد. به اعتراف بسیاری از کار شناسان و صاحبان در تاریخ صد ساله افغانستان رهبری که به اندازه شهید مزاری محبوب قلوب میلیونها انسان قرار گرفته باشد وجود ندارد. او تنها رهبری است که بی نهایت نفوذ، اعتبار و محبوبیت بین توده ها و اقشار مختلف ملت افغانستان به خصوص شیعیان و هزاره های افغانستان دارد. با اینکه بیست و چهار سال از شهادت مظلومانه او یارانش می گذرد ولی مراسمهای سالگرد او در تمام نقاط جهان و کره خاکی که افغانستانیها حضور دارند با شور و شوق و باشکوه، خودجوش، مردمی میان اقشار مختلف جامعه بر گذار می شود، چیزی که تا کنون بین هیچ یک از رهبران افغانستان سابقه نداشته است و ندارد. شهید مزاری به راستی یکی از مصادق این آیه کریمه قران کریم می تواند باشد: إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ اَلرَّحْمٰنُ وُدًّا؛ کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده اند، به زودى [خداى ] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مى دهد. » (سوره مریم، آیه۹۶) شهید مزاری چه ویژگیها و خصوصیات روحی، فردی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشت که او را این گونه بین رهبران سیاسی ممتاز و محبوب القلوب ساخت؟ در زیر برخی از ویژگیهای سیاسی، اجتماعی و فردی شهید مزاری بدون تفکیک به صورت فهرست وار بیان شده است. اولا مراد از ویژگیها در اینجا معنای خاص ان منظور نیست که نفی این خصوصیت از دیگران کنند و یکی از این خصوصیات در دیگران نباشد، بلکه مراد این است که مجموع این خصوصیات در کمتر فردی از رهبران سیاسی افغانستان یافت می شود. ثانیا این استقصی با اینکه با مطالعه دقیق اندیشه ها، آثار شهید مزاری و مصاحبه و سخنرانی یاران شهید مزاری فراهم شده است ولی هیچ وقت مدعی استقصای کامل نیست. ثالثا تنها فهرستی از ویژگیهای ان شهید بیان شده است، بدون شک مستند سازی، توضیح و تبیین این ویژگیها نیازمند یک کتاب پر حجب و چند صد صفحه خواهد شد. ۱. صداقت با مردم ۲. ارتباطات وسیع و گسترده با قشرهای مختلف جامعه ۳.اعتماد و باور راستین به مردم ۴. شجاعت و جسارت ستودنی؛ ۵. ساده زیستی، سادگی در لباس پوشیدن، در خوراک، در تعاملات اجتماعی؛ ۶. امانت داری؛ ۷. باور عمیق و راسخ به ارزشهای دینی و مکتب اهل بیت(ع) ۹. باور به حضور جدی اسلام در صحنه های مختلف زندگی انسان( سیاست عین دیانت)، ۱۰. شناسای افراد لایق، کاردان و توانمند جامعه و جذب آنها در تصمیم گیری های کلان سیاسی و اجتماعی؛ ۱۱. توان مدیریتی بالا در فراهم نمودن زمینه حضور فعال اعضای جامعه در سر نوشت سیاسی و اجتماعی شان؛ ۱۲. اگاهی دقیق از تاریخ افغانستان و کار بست آن در مدیریت جامعه زمان خویش؛ ۱۳.ذهن پویا، سریع الفهم؛ ۱۴. قدرت ارتباط گیری سریع و صمیمانه با اقشار مختلف جامعه و جذب آنها؛ ۱۵.شناسایی استعدادهای درخشان و فراهم کردن زمینه تحصیلات و رشد انها؛ ۱۶. بها دادن به نوجوان ها و جوانها؛ ۱۷. ارتباط گیری مستقیم با توده ها و رفع موانع ارتباط گیری و تشریفاتی معمول بین رهبران؛ ۱۸. کسب اطلاعات گسترده نسبت به وقایع زمانه از چندین مسیر، نه مسیر واحد؛ ۱۹. ساده و منطقی سخن گفتن با اقشار مختلف جامعه؛ ۲۰.ارتباطات وسیع با جریانها و نیرهای سیاسی فعال و تاثیر گذار کشور؛ ۲۱. قاطعیت در تصمیم گیری پس از مشاوره؛ ۲۲.انتخاب افراد لایق، کاردان، توانمند و صریح الهجه در جرگه خاص مشورت دهی؛ ۲۳. صراحت گویی با مردم و اتخاذ مواضع صریح سیاسی؛ ۲۴. باور به حضور همه اقوام و اقشار جامعه به صورت عادلانه در تصمیم گیری کشور و منصبهای حکومتی؛ ۲۵. باور عمیق به عدالت اجتماعی؛ ۲۶. باور به حضور فعال زنان در حوزه سیاست و جامعه؛ ۲۷. اولویت دادن به کارهای فرهنگی؛ روحیه خستگی ناپذیر و برخور داری از مقاومت بالا؛ ۲۸. شخصیت دادن به اقشار مختلف؛ ۲۹. سلوک عارفانه (روزه داری ماههای رجب، شعبان و رمضان و برخی روزهای هفته در سال و تهجد؛ شب نمازی و سحر خیزی) ۳۰.انسی وصف پذیر با قرآن کریم( تلاوت صفحاتی از قرآن در هر صبحگاهان) ۳۱. رازداری در تعاملات سیاسی و اجتماعی با مردم و سیاست مداران؛ ۳۲. علاقه شدید به اهل بیت(ع) به خصوص امام امیر المؤمنین، امام علی(ع)؛ ۳۳. استفاده فوق العاده مناسب از زمان و پر هیز از بیهوده گویی و بیهوده کاری؛ ۳۴. نگاه وسیع و بلند؛ ۳۵. پرهیز از تنگ نظری و انحصار گرایی؛ ۳۶.برخورداری از منطق و استدلال بسیار قوی در مجاب کردن افراد و شخصیتها؛ ۳۷. حساسیت فوق العاده شدید نسبت به سرنوشت مردم ۳۹. قاطعیت نسبت به افراد خطاکار نسبت به سرنوشت جمع ✅ @KHURASANO_SISTAN
⭕️ حدود سرزمین های تاریخی در افغانستانِ کنونی آبی: بخشی از خراسانِ تاریخی، سبز: بخشی از سیستان/زابلستانِ تاریخی، زرد: کابلستان پ.ن: کابل هم جزء سیستان محسوب میشود!
16.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میزان سهمی که شیعیان افغانستان در انقلاب اسلامی دارند از بسیاری از مسئولین امروز جمهوری اسلامی بیشتر است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا هند می‌خواهد نام کشورش را عوض کند 🔹هند تصمیم گرفته نام کشورش را «بِهارات» بگذارد. در گذشته نامش هندوستان بود که نامی ایرانی است. بعد از استعمار توسط انگلیس نامش هند شد. حالا می‌خواهد این نام‌ها را کنار بگذارد تا فصل جدیدی رقم بزند. پ.ن: ما هم مانند هند باید نام افغانستان را که به معنای ناله و زاری است به خراسان و سیستان تغییر دهیم
⭕️ سیدبزرگوار با عمامه‌ سفید شهید علامه سید اسماعیل بلخی، سنت شکنی نمود بود و «عمامه سفید» نماد غیر سادات را بجای «عمامه سیاه» نماد سادات انتخاب و بر سر گذاشته بود، می‌دانید شهید بلخی از سادات قوم هزاره بوده و بر خلاف برخی از سادات آن زمان، که از هزاره بودن گریزان و حتی متنفر بودند، این سید عزیز به هزاره بودن خود اقرار، اعتراف و افتخار داشت. در آن زمان، جمعی به بحث «سیدگرایی» شدیداً دامن میزدند، تا جای که شهید علامه اسماعیل مبلغ کتابی نوشت در نقد مفکوره غلط «سیدگرایی» با عنوان «سید گرایی»!؟ علامه بلخی که به شدت مخالف این اندیشه غلط و سخیف بود، در گفتار و کردار به مبارزه علیه این باور غلط پرداخت و برای اینکه به «سیدگرایان» عملاً نشان دهد که او نه تنها یک سید است؛ بلکه، یک سید هزاره است. بدین جهت عمامه سیاه نماد سادات را از سر برداشت و عمامه سفید نشانه غیر سید(ملاهای هزاره) را برای مدت های متوالی بر سر گذاشت!؟ او میخواست از یک سو؛ به مردم زمانه ای خویش و بخصوص به «سید گرایان» بفهماند که او چون سید هزاره است پس هزاره است! زیرا، «سادات کل قوم منهم!؟» یعنی سید هر قومی از همان قوم است. سید پشتون، پشتون است؛ سید ازبیک، ازبیک است؛ سید هزاره، هزاره است و… ! از دیگر سو؛ می خواست عملاً به همه ای سیدگرایان بفهماند که عمامه سیاه یک سنت من درآوردی است، نه سنت پیامبر! به همین دلیل به راحتی میتوان این سنت من درآوردی را شکست و بجایش عمامه سفید گذاشت. به همین سادگی!! بر اساس همین اندیشه این سید شهید، مورد طعن، لعن و بایکوت بسیاری از سید گرایان قرار گرفت و تبلیغات زهرآگینی بر ضد این شخصیت بی نظیر از سوی جماعت سید گرا، علیه این سید آگاه و واقعی به راه افتاد. شهید بلخی، شهید راه اصلاحات و عدالت اجتماعی؛ زیرا قسمت اعظم اشعار بی نظیر وی به موضوعات اصلاحات، وحدت ملی و عدالت اجتماعی اختصاص یافته است. روحش شاد و یادش گرامی باد! ج- حکیمی ✅ @KHURASANo_sistan
🔹کلام آیت الله العظمی بهجت(ره) از زبان استاد تحریری در رابطه با لعن 🔺بنده چندین بار از مرحوم آیة الله العظمی بهجت (ره) شنیدم که : دشمن کاری می کند که به شیعه می گوید به مقدسات اهل سنت ناسزا بگو و به سنی ها هم می گوید بروید در محلات شیعی اذان بدون شهادت بر امیرالمومنین بدهید. 📛 بنده چندین بار از ایشان شنیدم و همچنین به بنده فرمودند اگر یک شیعه گوشه عالم به واسطه لعن شما کشته بشود شما در خون او شریک هستید... . ✅ @KHURASANO_SISTAN
🏎 ماشین ساخت افغانستان ✅ @khurasano_sistan
در تذکره‌ام، عاشق انسان بنویسید از نسل ابومسلم و ساسان بنویسید هویت هر دختر آزاده‌ی ما را تهمینه‌یی از مهد سمنگان بنویسید تا دختر شیراز کند جلوه‌ی دیگر دَور یخنش لعل بدخشان بنویسید ما را که به پهنای دو-سه کشور نوریم باشنده‌ی اصلیِ خراسان بنویسید هم‌طایفه‌ی رستم، و هم‌باور زردشت هم‌میهن فردوسی، از ایران بنویسید بر خاک گران‌گوهر من، بابت نامش صدبار اگر جان دهم، ارزان بنویسید هویت آزاده چنین ملت ما را عیب است برادر! اگر افغان بنویسید نجیب بارور @khurasano_sistan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگن افغانستانیا میخوان ایران رو بگیرن یا ممکنه شورش کنن!! پاسخ رو در کلیپ بالا ببینید 👆👆 ضمنا این بندگان خدا معمولا مشاغلی رو انجام میدن که ایرانیا انجام نمیدن. راستی، ایرانیهایی که خودشون مهاجرت میکنن به ترکیه یا کشورهای اروپایی اگر برخوردی باهاشون بشه چه حالی پیدا میکنن؟! مهاجرت ما به خارج خوبه ولی مهاجرت خارجیا به ایران بد؟! اگر مهاجرت بده چرا خیلی از همونایی که ضد مهمانان افغانستانی ما هستن خودشون عشق خارجن؟!
(قسمت اول) 🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد و قوم پشتون ها آشنا شدیم؛ تاجیک ها 🔖 تاجیک ها باسابقه ترین قوم یا مردم ساکن در سرزمین افغانستان و از سکنه اصلی و اولیه آن هستند. تاریخ اسکان آن ها در این سرزمین به گذشته های خیلی دور برمی گردد و به احتمال خیلی زیاد ساکنان بومی کشور هستند. تاجیک ها از نژاد آریایی بودند و اجداد آن ها را بعضی از اقوام و گروه های آریایی چون تخاری ها، خوارزمی ها و پیش از آن سغدی ها و باختریان تشکیل می دادند. به لحاظ موقعیت و تعداد قومی، تاجیک ها دومین گروه قومی افغانستان بعد از پشتون ها محسوب می شوند. آنان در سراسر افغانستان پراکنده اند؛ ولی در کوهستان (شمال کابل)، کابل و اطراف آن، پنجشیر، اطراف آمودریای علیا، بدخشان، هرات، غزنی و غور تمرکز بیشتری دارند. تاجیک ها علاوه بر افغانستان در کشور تاجیکستان، در کشورهای ازبکستان ( به ویژه در سمرقند و بخارا )، چین ( به ویژه در ناحیه سریکول سین کیانگ )، ایران (سیستان، بلوچستان، خراسان، یزد، کرمان و ... )، پاکستان و ... زندگی می کنند و دقیقاً نمی توان محدوده سرزمینی مشخصی را برای آنان تعیین کرد. پیش از ورود ترکان به آسیای مرکزی، تاجیک ها ساکنان اصلی آسیای مرکزی و شمال افغانستان بودند. بر اثر هجوم اقوام ترک از شمال و تسخیر شدن سرزمین و اراضی آنان، به تدریج به عقب رانده شدند و در مناطق کوهستانی و دسترس ناپذیرتر مانند بدخشان، پامیر و هندوکش ساکن شدند. ادامه دارد.... کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۷۲ @Khurasano_sistan