#شاهنامه ۱۶
#داستان_رستم_و_شغاد
بخش۶
بدو گفت کای مرد بدبخت و شوم
ز کار تو ویــــــــــران شد آباد بوم
پشیمانی آید ترا زین سخن
بپیچی ازین بد نگردی کهن
چنین پاسخ آورد ناکس شغاد
که گردون گــردان ترا داد داد
تو چندین چه نازی به خون ریختن
به ایــــــــــران به تاراج و آویختن
ز کـــــــابل نخوا هی دگر بار سیم
نه شاهان شوندازتوزین پس به بیم
گه آمد که بر تو سرآید زمان
شوی کشته در دام آهرمنان
همانگه ســـــپهدار کابل ز راه
زدشت اندر آمد به نخچیرگاه
گوپــــــیلتن را چنان خسته دید
همان خستگی هاش نابسته دید
بدو گــــــــفت کی نامدار سپاه
چه بودت براین دشت نجیرگاه
شوم زود چندی پزشک آورم
زدرد توخونین سرشک آورم
مگر خســتگیهات گردد درست
نباید مرا رخ به خوناب شست
توضیح:
رستم به شغاد گفت:ای مرد بدبخت وشوم،کاری که توکردی موجب ویرانی ایران آباد می گردد.توازاین کار پشیمان می شوی.این بدی دامنت را می گیرد ونمی گذارد که به پیری برسی.
شغاد ناکس گفت:گردون گردان تورا به سزای خودت رسانید.
توچقدر به خونریزی وتاراج کردن وبا شاهان درآویختن به خودت می نازیدی؟دیگر نمی توانی ازشهر کابل باج وخراج بستانی وازاین پس شاهان نیز از تو درهراس نیستند.وقت آن آمد که عمرت بسر رسد و در دام اهریمنان بیفتی وکشته شوی.
دراین هنگام شاه کابل نیز از راه رسید و رستم را درچاه زخمی دید که خون از بدنش می رفت.به او گفت ای پهلوان نامدار چه شد که درچاه افتادی؟به حال تو گریان شدم وباید زود بروم وبرایت پزشک بیاورم،تا بلکه زخمهایت را درمان کند،من نمیتوانم بایستم وفقط برای تو بگریم.
ادامه دارد.
✅ @KHURASANO_SISTAN
🔷 سيد جمال الدین اسدآبادی علیرغم آنچه فرنگى مآبان تعصب را نكوهش مىكنند، مدعى بود تعصب بد نيست، تعصب مانند هر چيز ديگر افراط و تفريط و اعتدال دارد. افراط در تعصب كه در انسان حس جانبدارى بى منطق و كور ايجاد مى كند بد است، اما تعصب به معنى «تصلّب» و غيرت حمايت از معتقَدات معقول و منطقى نه تنها بد نيست، بسيار مستحسن است.
🔴 سيد مى گفت: اروپاييان چون اعتقاد دينى مسلمانان را استوارترين پيوند ميان آنان مى بينند، مىكوشند تا با نام مخالفت با تعصب، اين پيوند را سست كنند ولى خود بيش از هر گروه و كيش به تعصب دينى گرفتارند گلادستون ترجمانی است از روح پطرس راهب یعنی بازنمای جنگهای صلیبی.
📚 استاد شهید مطهری، نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، ص ۲۹
#گزیده_کتاب
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جواد خادم، وزیر رژیم پهلوی: همه فهمیدند که با ایران به رهبری آیتالله خامنهای نمیتوان شوخی کرد.
#الله_اکبر
#انتقام_سخت
#وعده_صادق
✅ @KHURASANO_SISTAN
📸 قلعه بالاحصار کابل
#افغانستان_زیباست
✅ @KHURASANO_SISTAN
🤩 افتخار تشرف به اسلام
حجت الاسلام والمسلمین عبدالعزیز صادقی از فضلای محترم افغانستان ولسوالی مالستان غزنی است. وی در قم جامعه المصطفی تحصیلات حوزوی اش را تا سطح عالی خوانده است. او چند سالی است در یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت کرده است، ولی در آن جا نیز مشغول کارهای تبلیغی و دینی است. یکی از برکات تبلیغات ایشان در این سالها این شده است که یک جوان غیر مسلمان را به دین اسلام دعوت کرده است. این جوان عزیز با کمال میل و رغبت، در کشوری که علیه اسلام تبلیغات زیاد میشود، اسلام را به عنوان دین برتر برگزیده است.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
#الله_اکبر
✅ @KHURASANO_SISTAN
❓هَزارَه کیست؟
هویتهای قومی کنونی مردمان ساکن در جغرافیای افغانستان، بعد از گسترش اسلام در خراسان بزرگ و آسیای مرکزی، به تدریج شکل گرفته است و قبل از آن چنین هویتهایی وجود نداشته و هیچ سند تاریخی صریح و قابل قبول برای اثبات آنها نیز وجود ندارد. تا زمان ظهور اسلام هویت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردمان منطقه وسیعی در آسیای جنوبی، آسیای مرکزی و آسیای غربی بر اساس حوزه تمدنی که به آن تعلق داشتند تعریف میشد، نه بر اساس قوم، ایل، تبار و خورده زبانها و فرهنگهای محلی.
در آن زمان حوزههای تمدنی ایران، رم، هند و چین برجستگی داشتند، و مردمان سرزمین افغانستان کنونی اغلب همان ایرانیهای دورههای هخامنشی تا ساسانی بودند. اما هزاره، به نوشته لویس دوپری، افغانستانشناس آمریکایی و نیز الیزابت باکون پژوهشگر انگلیسی، از قرن سیزدهم تا شانزدهم میلادی به تدریج شکل گرفته و به عنوان یک قوم بزرگ در تاریخ منطقه ثبت شدهاست. مهم نیست که قوم هزاره چگونه در بستر تاریخ شکل گرفته و ریشههای تباری و نژادی آن به کجا میرسد و نظریات مطرح شده در این رابطه درست است یا غلط، مهم آن است که هزاره از بدو ظهور در افغانستان، مانند اقوام نوظهور پشتون تاجیک و ترک تبار، با هویت شناخته شده و کامل ظهور کردهاست.
هویت قومی یکی از انواع هویتهای اجتماعی است که از خصوصیات و مولفههای متعددی مانند: مذهب، زبان، رسوم، ساختهای اجتماعی، تاریخی، محیطی و محلی خاصی تشکیل میشود. هزاره به عنوان یک قوم از ابتدا مسلمان شیعه مذهب و متعلق به حوزه تمدنی ایرانی متولد شده است و به همین دلیل نجابت، صداقت و فرهیختگی توأم با مظلومیت و سخت کوشی از مشخصات این قوم شجاع و وطن دوست به شمار میرود.
هزارهها دارای ارکان هویتی روشن، محکم و افتخارآفرینی هستند که آن را نسل اندر نسل با خون زنان، مردان و جوانان خود بنا کرده و تاریخ، فرهنگ، زبان، هنر، دانش و افتخارات خود را با تکیه بر آن رشد و گسترش دادهاند.
هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که قوم هزاره از زمانی که هزاره نامیده شده پیرو کدام دین و مذهب دیگر غیر از اسلام و تشیّع باشد، اندک هزارههای سنّی بعداً تحت فشار تغییر مذهب داده اند. در حقیقت هزارههای سنّی، سند زنده ستم مذهبی در افغانستان به شمار میروند.
منبع: پیام مهتاب
✅ @KHURASANO_SISTAN
▪️بسیج دنیای اسلام بر علیه ویران کنندگان قبور ائمه(ع) در بقیع
▪️در کنار این [حادثه تلخ اهانت به قبرصحابی جلیل القدر حجر بن عدی ] تلخی دیگری که وجود دارد، این است که در میان مجموعه ی مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا شوند که با افکار پلید و متحجر و عقبمانده و خرافی خود، تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم السّلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه قاره ی هند گرفته تا آفریقا، علیه اینها قیام کردند، اگر اینها جرأت میکردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند، با خاک یکسان میکردند. ببینید چه فکر باطلی، چه روحیه ی پلیدی، چه انسانهای بداندیشی، احترام به بزرگان را اینجوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! در آن وقتی که اینها بقیع را ویران کردند، این را بدانید؛ سرتاسر دنیای اسلام علیه اینها اعتراض کرد. عرض کردم؛ از شرق جغرافیای اسلام - از هند - تا غرب جغرافیای اسلام، علیه اینها بسیج شدند.
🎙 بیانات رهبری در تاریخ ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
#بقیع
#هشتم_شوال
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کمک تجهیزاتی حاج قاسم سلیمانی به مجاهدین احمدشاه مسعود
مستند قاسم پخش شده در شبکه یک تلویزیون
هندوپاکستان دراخرالزمان.mp3
704.5K
⁉️اوضاع خراسان بزرگ و هند و پاکستان در آخرالزمان چگونه میباشد ؟
⭕️ پاسخ: ابراهیم افشاری
#مهدویت
🔴 آرامگاه گوهر شاد بیگم یکی از زنان علم دوست و هنر دوست عصر تیموریان در شهر هرات
🔺مسجد گوهرشاد در حرم مطهر امام رضا در مشهد نیز مشهورترین یادگار اوست که به دستور ایشان ساخته شده است
🔺گوهرشاد از برخی هنرمندان و عالمان نیز حمایت میکرد.
#افغانستان_زیباست
AUD-20210623-WA0018.mp3
3.71M
🔴 تحمل کن وطن
این درد درمان میشود روزی 😔
🎙حبیب بهشتی
#آهنگ
#افغانستان
داعش دیروز یک بمب مغناطیسی را در یک مینی بوس حامل شیعیان در ناحیه ۶ شهر کابل منفجر کرد. در اثر این انفجار که در زمان عبور خودرو از ایست بازرسی طالبان به انجام رسید، ۱۰ تن از شیعیان شهید و زخمی شدند. همچنین عناصر طالبان هم در بین تلفات وجود دارند.
✅ @KHURASANO_SISTAN
⭕️ شاهزادگان تاریخ باستان به حجاب افتخار میکردند
👈 بنا به تصریح شاهنامه فردوسی، منیژه دختر مشهور افراسیاب و شاهزاده باستانی، وقتی میخواست به جایگاه خود ببالد و افتخار کند، به حجاب خویش افتخار میکرد:
منیژه منم دخت افراسیاب
برهنه ندیده تنم آفتاب
🔹همچنین در داستان بیژن و منیژه از او به عنوان زیبارویی یاد شده که پوشیده روی است:
منیژه کجا دخت افراسیاب
درفشان کند باغ چون آفتاب
همه دخت توران پوشیدهروی
همه سرو بالا همه مشک موی
#حجاب
📸 مسجد سبز بلخ 😢
#افغانستان_زیباست
✅ @KHURASANO_SISTAN
#شاهنامه ۱۷
#داستان_رستم_و_شغاد
بخش۶
تهمتن چنین داد پاسخ بدوی
که ای مرد بدگوهر چارهجوی
ســـــــــر آمد مرا روزگار پزشک
تو بر من مپالای خونین سرشک
فراوان نمانی سرآید زمان
کسی زنده برنگذرد باسمان
نه من بیش دارم ز جمشید فر
که بــــــبرید بیور میانش به ار
نه از آفریدون وز کیقباد
بزرگان و شاهان فرخنژاد
گلوی سیاوش به خنجر برید
گروی زره چون زمانش رسید
همه شــــــــهریاران ایران بدند
به رزم اندرون نره شیران بدند
برفتــــند و ما دیرتر مانده ایم
چو شیر ژیان برگذر مانده ایم
فرامــــرز پور جهانبین من
بیاید بخواهد ز تو کین من
رستم به شاه کابل گفت:ای مرد بد گوهر ونیرنگ باز،کار من از پزشک گذشته است،نمی خواهد برایم اشک خونین بریزی،توهم زیاد در این زمانه نمی مانی،هیچ کس زنده بر آسمان نمی رود.
فروشکوه من هم از جمشید بیشتر نیست که ضحاک اورا با ارّه به دونیم کرد.ازفریدون و کیقباد که بزرگان وشاهان فرخ نژاد بودند هم بالاتر نیستم.سیاوش نیز چون زمان مرگش فرارسید گروی زره سرازتنش جداکرد.اینها همه شهریاران ایران بودند که هنگام جنگ چون شیر نر می جنگیدند، همه رفتند وما بیشتر در این جهان ماندیم. این را بدان که پسرم فرامرز انتقام مرا ازشما می گیرد.
ادامه دارد.
✅ @KHURASANO_SISTAN
⚽️ فوتسال آسیا
جدول نهایی گروه D جام ملتهای فوتسال آسیا
صعود ایران و افغانستان
بحرین و کویت حذف شدند
در گروه C
تاجیکستان و قرقیزستان صعود کردند
ژاپن و کره جنوبی حذف شدند
#کتابخانه_تخصصی_افغانستان
#اقوام_وقبایل
#فارسیوانان
#خلیلی
🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد و اقوام پشتون، تاجیک، فارسیوان، هزاره ها و ترک تبارها آشنا شدیم؛
پارسیوان و خلیلی
پارسیوان یا فارسیوان یا پارسیان اصالت ایرانی داشته و بیشتر در هرات و غرب افغانستان بودند؛
ولی شما زیادی از آنان در قندهار، غزنی و مزار شریف سکونت دارند. در قندهار خلیلی خوانده می شوند. در مزار شریف نیز عده ای به خلیلی و فارسیوان مشهورند.
در زمان احمدشاه و دیگر پادشاهان درانی، هسته اصلی نیروهای نظامی و دولتی را " غلامان شاهی" تشکیل می دادند. غلامان شاهی بیشتر پارسیوانان سپاه نادرشاه و قزلباش ها بودند.
آن ها در جنگ ها وفاداری بیشتری از خانواده درانی داشتند و پادشاهان درانی هم اطمینان بیشتری به آنان می کردند.
پارسیوانان، شیعه امامیه و فارسی زبان هستند و در گذشته قامات و مناصب بالایی در حکومت داشتند.
خلیلی ها در قندهار، اطراف آن و نیز در شمال افغانستان سکونت دارند و همگی شیعه امامیه و فارس زبان هستند؛ اما در قندهار به دلیل همسایگی با پشتون ها، زبان پشتو را نیز فراگرفته اند. خلیلی ها در اصل از شیراز بوده و از آنجا به افغانستان رفته اند.
عده ای از آنان هنوز در اطراف شیراز سکونت دارند. در فرهنگ دهخدا آمده است:
"خلیلی تیره ای است از قوم بهمنی از ایالت کهکیلویه فارس."
در افغانستان اقوام دیگری نیز سکونت دارند که در قسمت های بعدی به آن ها می پردازیم:
بلوچ - براهویی - نورستانی - کیانی - تیراهی - گجر - جَت( jat ) - کوهستانی - گلجه - یهودی - مسیحی - عرب - هند و سیک - سادات - کوچ روها
کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۱۰۰
ادامه دارد....
#آشنایی_باافغانستان
✅ @KHURASANO_SISTAN