eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
1هزار دنبال‌کننده
274 عکس
286 ویدیو
12 فایل
بلخی مزارشریف مزاری هرات آریانا بامیان کابلستان غزنی زابلستان جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس زرنج نیمروز غرجستان غور اخبار افغانستان harfeto.timefriend.net/17273679091597
مشاهده در ایتا
دانلود
🇦🇫🇮🇷🇹🇯🇺🇿🇹🇲 خراسان بزرگ خراسان، نامی آشنا برای اهل ادب و فرهنگ است. کمتر کسی است که اهل سواد باشد اما نام خراسان را نشنیده و به آن عشق نورزیده باشد. قدمت واژه خراسان به قبل از اسلام برمی‌گردد. خراسان در زمان ساسانیان و اوایل دوره اسلامی، اغلب به منطقه‌ای بسیار بزرگ اطلاق می‌شد که نه تنها مناطق فعلی خراسان در ایران، بلکه همه سرزمین‌های شرقی، از هرات گرفته تا قندهار، بلخ، غزنی و تا کرانه‌های کابل قدیم را در بر می‌گرفت. در منابع تاریخی، محدوده خراسان، با قبض و بسط همراه بوده ولی بیشتر خاک سرزمینی که اکنون افغانستان نامیده می‌شود، جزء خراسان شمرده شده است. خراسان که به معنای «مطلع شمس» یا محل «طلوع خورشید» است، تا منتها علیه بدخشان افغانستان و تاجیکستان و حتی قسمت زیادی از خاک‌های ازبکستان و ترکمنستان فعلی را نیز شامل می‌شده است. شاهانی که در سرزمین فعلی افغانستان حکمرانی می‌کردند، نیز خود را حاکم و شاه خراسان می‌نامیده‌اند. شاعرانی چون «عنصری»، «منوچهری»، «ناصرخسرو»، «خاقانی» و حتی «سعدی»، از سرزمینی به اسم خراسان یاد کرده‌اند که اکنون افغانستان یاد می‌شود. مورخین و جغرافیه نگارانی مثل «ابن خرداذبه»، «یعقوبی»، «طبری»، «ابن اثیر»، «استخری»، «ابن حوقل»، «مقدسی» و «حمدالله مستوفی» نیز در آثارشان از خراسان و موقعیت آن بحث کرده‌اند. @KHURASANO_SISTAN
محمدکاظم کاظمی شاعر برجسته کشور ▪️ باز عملیات انتحاری در غرب کابل، در یک مرکز آموزشی. تکرار یک سناریوی فاجعه‌بار که گویا پایانی ندارد. من یکی دو سال پیش این یادداشت را به مناسبت یکی دیگر از این عملیات‌های انتحاری این گروه شقاوت‌پیشه نوشتم. و با دریغ که باید آن را دوباره بازنشر کنم. کی این مصیبت پایان می‌یابد؟ 🔹 در کمین دانایی من در این سال‌ها هیچ قومی و مردم هیچ منطقه‌ای را در دانش‌اندوزی به اندازۀ قوم هزاره و مردم مناطق مرکزی جدی و پیگیر ندیدم. از همان سال‌های اول مهاجرت ما به ایران، می‌دیدیم که اغلب مردم از دیگر اقوام افغانستان، از جمله مردم هرات، در کار فعالیت‌های اقتصادی‌اند و مردم مناطق مرکزی با جدیت در تلاش یادگیری، هرچند یادگیری در آن زمان فقط در حوزه‌های علمیه میسر بود برای مهاجران ما. و پس از تحولات جدید نیز چنین بوده است. شاید این انتخاب ناگزیر و سرنوشت محتوم مردمی بوده است که مناطق زندگی‌شان نه برای کشاورزی مساعد است، نه برای بازرگانی و نه برای سیاست‌ورزی. به راستی در مناطق مرکزی چه می‌توان کرد جز مجهزشدن به دانش؟ تا به این وسیله بشود ستم و محرومیت چندین قرنه را جبران کرد؟ و این دقیقاً چیزی است که می‌تواند مایۀ هراس باشد برای کسانی که چشمِ دیدن بهروزی و موفقیت این قوم و این مردم را ندارند. مانع کشاورزی می‌شود شد. می‌توان زمین مردم را از آنان گرفت، چنان که گرفتند. مانع بازرگانی می‌شود شد، می‌شود آنان را در مناطق کوهستانی مرکز کشور محصور ساخت، چنان که ساختند. مانع دستیابی به قدرت سیاسی می‌توان شد، با انحصارگری در قدرت و ایجاد مکانیسم‌های محدودکننده. ولی مانع دانش‌اندوزی چگونه می‌توان شد؟ تنها راه چاره همین حذف فیزیکی و ایجاد جوّ هراس است. پس بی‌سبب نیست که سال‌هاست مراکز آموزشی و نسل دانشجو و دانش‌آموز این مردم اولین هدف این عملیات‌ها بوده است، از انفجار در تظاهرات جنبش روشنایی بگیرید تا حملۀ اخیر به یک مرکز آموزشی. این همه نشانۀ این است که از آگاهی و دانایی روزافزونی که در این قوم و این مردم در حال وقوع است، می‌هراسند. این عملیات‌های انتحاری در مراکز آموزشی غرب کابل دردناک، نگران‌کننده و تأسف‌بار است. ولی بر این گواهی می‌دهد که مردم هزاره و مناطق مرکزی راه درستی انتخاب کرده‌اند، که همان تمرکز بر آگاهی و دانایی است. و این مسیر هرچند سخت و پرحادثه و زمان‌بر است، در نهایت موفقیت‌آمیز است. البته این تنها تسلی‌ای است که در این وضعیت می‌توانیم به خود بدهیم، ولی تسلی‌ای است اطمینان‌بخش. ✅ @KHURASAN
💯 هزارستان هَزارِسْتان یا هزاره‌جات منطقه کوهستانی در مرکز افغانستان است که بیشتر ساکنان آن شیعه‌مذهب و از قوم هزاره هستند. این منطقه تا اواسط دوران اسلامی، غور یا غَرجستان خوانده می‌شده و جزیی از خراسان بزرگ بوده است. دایکندی، بامیان، غور و قسمت بزرگ ولایات بلخ، غزنی، وردک، پروان، ارزگان، بغلان، سمنگان، و سرپل در هزارستان قرار دارند. ویژگی‌های انسانی نام هزارستان یا هزاره‌جات، از نام قوم هزاره گرفته شده که از قدیم در این مناطق زندگی می‌کنند. گروه‌هایی از اقوام دیگر مانند تاجیک و بلوچ نیز ساکن این مناطق هستند. بیشتر مردم هزاره از مذهب شیعه امامیه پیروی می کنند و اقلیت‌های سنی و اسماعیلیه نیز دارند. زبان رایج هزارستان، فارسی با گویش هزارگی است. جغرافیا پیشینه تاریخی هزارستان فعلی، تا اواسط دوران اسلامی، و تا پیش از ظهور چنگیز، غور یا غرجستان خوانده می‌شد. غور کنونی، یکی از ولایات افغانستان است که در محدوده هزارستان واقع شده است. هزارستان تا زمان عبدالرحمن یک منطقه نیمه‌مستقل بود و مردم در انجام مراسم دینی خود آزاد بودند. پس از شروع سلطنت عبدالرحمن در کابل در ۱۲۵۹ش، هزاره‌ها به دلیل سیاست‌های قومی و مذهبی او مورد تاخت و تاز قرار گرفتند و بنابر برخی منابع تاریخی، بیش از ۶۰ درصد جمعیت هزاره، کشته شدند و یا از هزارستان به کشورهای همسایه و مناطق دیگر افغانستان گریختند. آب و هوا آب و هوای هزارستان نسبت به دیگر مناطق افغانستان سرد است. سردی هوا در هزاه‌جات ۶ ماه طول می‌کشد و بارش برف در برخی از ماه‌ها به حدی است که در گذشته، راه عبور و مرور را چندین ماه قطع می‌‌کرده است. ✅ @KHURASANO_SISTAN
❗️ نقشه مسیر و جاده ابریشم در دوران باستان که چند مسیر آن از افغانستان عبور میکرده است ✅ @KHURASANO_SISTAN
Sami Yousef - Molla Mamad Jan 128.mp3
4.96M
🎵 بیا که بریم به مزار ملا ممد جان 🎙 سامی یوسف به ۴ زبان فارسی، اردو، ترکی و عربی @KHURASANO_SISTAN
‼️ خراسان شامل چهار بخش بوده‌است و هر بخش به نام فرمانروای آنجا مشهور بوده‌است. هر کدام از این چهار بخش را یک «رب» یا «ربع» می‌نامیده‌اند. نواحی شامل این چهار ربع اصلی به شرح ذیل بوده است: ربع نیشابور یا ابرشهر با مرکزیت شهر نیشابور (دربرگیرندهٔ بیهق، جوین، اسفراین، خبوشان، ارغیان، پشت، رخ، زوزن، خواف، ازغند، جام، باخرز و جاجرم بود. نسا و توس و ابیورد را نیز در شمار توابع این ربع آورده‌اند.) ربع مرو با مرکزیت شهر باستانی مرو (دربرگیرندهٔ خرق، هرمز فرّه، باشا، سنجان، سوسقان، صهبه، کیرنک، سنگ عبادی و دندانقان) ربع هرات با مرکزیت شهر هرات (دربرگیرندهٔ بادغیس و غور و فراه) ربع بلخ با مرکزیت شهر بلخ که شامل کهندژ (قندوز)، سمنگان، بغلان (بغولانگو)، تخارستان و بدخشان می‌شده‌است. ابر شهر بلخ (به‌شمول شبرغان (شاپورگان)، جوزجان و اندخوی و فاریاب و بامیان). ✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شیعیان هزاره افغانستان در خارج تجمع نموده تا مشکلات کشورشان را بازگو کنند. تعدادی منافق با دست گرفتن پرچم سعی میکنند خودشان را قاطی جمعیت کنند تا بیشتر نشان دهند که شدیدا مورد اعتراض هزاره ها قرار گرفته و منافقین را رسوا و طرد میکنند!! درود بر شهروند آگاه هزاره که معترضان کم شمار ایرانی را رسوا کرد👏👏👏 فقط اونجا که میگه مرگ بر ضد انقلاب ✅ @KHURASAN
🛑 سید جمال الدین اسدآبادی جماهیر شوروی، افغانستان را اشغال کرد؛ ایالات متحده امریکا به افغانستان و عراق لشکر کشید؛ اسرائیل سرزمین‌های مردم فلسطین را غصب و مردم آن را آواره کرد، دخالت‌ قدرت‌های غربی در افغانستان، عراق، یمن، سوریه، لیبی و ... ادامه دارد.  سیّد جمال‌الدّین افغانی عامل این ضعف‌ها و حقارت‌ها را اختلاف مسلمانان می‌دانست و درمان آن را در وحدت مسلمانان تشخیص داده بود. عجبا چقدر عبرت آموز است که ما مسلمانان، خود این منادی وحدت را تبدیل به منبع اختلاف کرده‌ایم. می‌خواهیم روح او را در میان این سرزمین و آن سرزمین تقسیم کنیم. جسم سیّد از هر سرزمینی که برخاست و در هر جایی که خفت آشکار است. هیچ دلیل و مدرکی نمی‌تواند بالاتر از سخنان خود او در بارة موطن اصلی‌اش باشد. خود او بارها خود را سیّد جمال‌الدّین افغانی خوانده است و این فصل‌الخطاب است و با وجود سخن خود او، هیچ‌ادّعایی پذیرفتنی نیست. جسم سیّد در قید زمان و مکان بود؛ دربارة جسم او می‌توان گفت از کجا برخاست و در کجا خفت؛ امّا اندیشه‌های بیدارگر سیّد فوق زمان و مکان است؛ اندیشه‌ها و برنامه‌های او زنده و سازنده است و می‌تواند هم‌چنان تحوّل‌آفرین باشد. پرسش مهم این است که اندیشه‌های سیّد در کدام سرزمین و در میان کدام مردم ساری و جاری است. کدام‌ جامعة اسلامی از اندیشه‌های مترقی و بیدارکنندة سیّد استفاده کرده به تولید قدرت، عزّت، وحدت، رفاه و افتخار رسیده‌ است؟ کدام مردم راه او را که مبارزه با استعمار بود ادامه می‌دهد؟ در سال 1323 خورشیدی حکومت افغانستان قصد خود را برای انتقال استخوان‌های سیّد از ترکیه به کابل با حکومت ترکیه درمیان گذاشت. این موضوع در ترکیه بحثی را دامن زد؛ برخی دولت‌مردان ترک مخالف انتقال پیکر سیّد از ترکیه به افغانستان بودند؛ امّا سخن نهایی را وزیر خارجه ترکیه زد. او گفت: به نظر من هیچ اشکالی ندارد که ما استخوان‌های سیّد را بدهیم به افغانستان؛ افغان‌ها مرده‌ها را بیشتر از زنده‌ها احترام می‌کنند؛ ما اندیشه‌های سیّد را برای خود نگه‌داریم. ما افتخار می‌کنیم که سیّد جمال در افغانستان به دنیا آمده و مزارش هم در کشور ماست؛ امّا چرا نمی‌اندیشیم که چقدر درس‌ها و آموزه‌های سیّد را به کار بسته‌ایم و تا چه اندازه به راه و روش سیّد پایبند بوده‌ایم. اگر افغانستان را با ترکیه مقایسه کنیم، بدون درنگ باید بگوییم ترکیه بسیار نزدیک‌تر از ما به سیّد است. ایران بسیار بیش از ما از آموزه‌های سیّد آموخته است. پس سیّد می‌تواند ترک باشد و می‌تواند ایرانی باشد؛ امّا هیچ نسبتی نمی‌تواند با ملّت ضعیف، فقیر، بی‌سواد و متفرّق افغانستان داشته باشد. سیّد جمال عمر خود را بر سر وحدت امّت اسلامی گذاشت؛ از نظر او علّت ضعف مسلمانان در برابر قدرت‌های استعماری سه مسألة اختلاف، جهل، خرافه‌پرستی بود. آیا ملّتی پراکنده‌تر و متفرّق‌تر از مردم افغانستان در دنیا سراغ دارید؟ سواد و دانش در افغانستان ارزشی ندارد؛ اگر غیراز این بود، دانش و فرهنگ در این کشور پیشرفت می‌کرد و باسوادان و دانشیان در صدر می‌نشستند و قدر می‌دیدند. بگذریم از کهنه‌گرایی و خرافه‌پرستی‌ که افغانستان در جهان نظیر ندارد. ملاها و مولوی‌های نادان بر سر خوان خرافه‌پرستی ما نشسته‌اند و تغذیه می‌کنند و ما را بر ضد داشته‌های خودمان می‌شورانند.  ملّتی که سیاست‌پیشگان و نخبگان سیاسی‌اش با نامة وزیر خارجه یک کشور بیگانه چون برگی در مسیر باد بر خود می‌لرزند و جمع‌شان از هم می‌پاشد و خود را گم می‌کنند، چه قرابتی با سیّد جمال می‌تواند داشته باشد؟ آیا ما واقعا سهمی از عزّت‌طلبی، استعمارستیزی و استبدادگریزی سیّد جمال داریم؟ سید اسحاق شجاعی ✅ @KHURASANO_SISTAN
🔴🔵 وجود یاران واقعی شرط قیام امام عصر علیه السلام 🌺 شخصی بنام «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام صادق ـ علیه السّلام ـ رسید، سلام کرده و نشست. عرض کرد یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ شما رئوف و مهربان هستید، چرا از حق خود دفاع نمی‌کنید؟ چه چیزی مانع این امر است؟ در صورتی‌که بیش از صدهزار شیعه شمشیرزن دارید! حضرت فرمودند: ای مرد خراسانی بنشین، سپس حضرت امر کردند، تا تنور را روشن کنند، وقتی تنور برافروخته شد، حضرت رو به مرد خراسانی نموده و فرمود: بلند شو و داخل تنور شو، در این هنگام مرد خراسانی ترسید و عرض کرد: یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ مرا با آتش سوزان، از من درگذر، ... حضرت فرمودند: تو را بخشیدم، 🔺 در این هنگام یکی از اصحاب امام صادق ـ علیه السّلام ـ بنام «هارون مکی» وارد شد در حالی‌که یک کفش خود را با انگشت گرفته بود. خدمت آن‌حضرت رسید و سلام کرد. امام ـ علیه السّلام ـ جواب سلام او را داد و فرمود: نعلین را از دست خود بینداز و برو داخل تنور ... هارون مکی، نعلین را انداخت و داخل تنور شد. 🔹 امام ـ علیه السّلام ـ شروع کرد با مرد خراسانی صحبت کردن و از اوضاع خرسان از او پرسیدن و ... سپس گفت ای خراسانی برو و داخل تنور را نگاه کن. مرد خراسانی بطرف تنور رفت و دید که «هارون مکی» چهار زانو در تنور نشسته است. امام ـ علیه السّلام ـ از مرد خراسانی سئوال کرد: «از این‌ها در خراسان چند نفر پیدا می‌شود؟ مرد خراسانی عرض کرد: بخدا قسم یک‌ نفر هم نیست. 🔶 امام ـ علیه السّلام ـ فرمودند: ما در زمانی که پنج نفر یاور اینچنین نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر می‌دانیم. 📚 بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱۲۳ @KHURASANO_SISTAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 سرزمین من خسته خسته از جفایی 🎙 داوود سرخوش @KHURASANO_SISTAN
🔸جاذبه های افغانستان از نگاه سرباز آمریکایی 🔹در سال 2008 میلادی، برای اولین بار به عنوان سرباز بی تجربه لشکر "101 هوابرد" ارتش آمریکا به افغانستان اعزام شدم ، بنابراین 2 سال در مورد تاریخ این کشور مطالعه کردم و به مدت حدود 2 سال نیز به عنوان غیرنظامی در کابل کار کردم . 🔹در افغانستان با سختی های زیادی روبروز شدم ، هر روز اخبار بد و صدای شلیک می شنیدم اما در آن جا یاد گرفتم بر جنبه مثبت داستان در این کشور تمرکز کنم و تجربیاتی را کسب کنم که هیچ کس در افغانستان نکرده است . اما برخی از ویژگی های زندگی در افغانستان که کمتر نظر آمریکایی ها را بخود جلب کرده ، مرا شیفته این کشور ساخته است : 🔹1- گلیم : گلیم های افغانستان به ویژه گلیم های قدیمی آن ، جزء بهترین فرش های جهان محسوب می شوند .با وجود ده ها نوع فرش در افغانستان ، چیزی که فرش و گلیم این کشور را از سایر فرش های دیگر متمایز می کند ، کیفیت مواد بکار رفته در آن است . 🔹2- گوسفند دنبه دار : زمانی که با گروه نظامی در کوه های پکتیا در سال 2008 میلادی در حال قدم زنی بودیم ،برای اولین بار با گوسفند دنبه دار افغانستان برخوردم ،این گوسفند با چهره بانمک به طرز بسیار جالبی هنگام دویدن در کوه پایه ها به بالا و پایین می پرید. 🔹3- رقص اتن : با توجه به سیاست های تفکیک جنسیتی در جامعه افغانستان ، به ندرت بتوان شاهد رقص مردان با زنان در این کشور بود اما این بدان معنا نیست که در افغانستان رقص وجود ندارد . به عنوان مثال ، مردان افغان به رقص ملی خودشان یعنی رقص اتن بسیار افتخار می کنند . 🔹4- اهمیت خانواده : زندگی تقریبا 3 ساله در افغانستان به من اهمیت خانواده را آموخت . هنوز من و بسیاری از دوستانم مجرد هستیم .اما در افغانستان همه به دنبال شناختن خانواده من هستند . آن ها حتی از من می پرسند که چرا تاکنون مجرد هستم و چرا بچه دار شدن از اولویت های من نیست . ✅ @KHURASAN
🤩 بند امیر بامیان ز کابل تا بدخشان است خراسان ‏خجند و توس و تهران است ایران ‏خلاصه هر کجا روییده نوروز ‏تن آن خلق را جان است ایران ‏هر آن کس دیده باشد اسپهان را ‏یقینا دیده نصفی از جهان را ‏برای دیدن آن نیم دیگر ‏خراسان رفته بیند بامیان را @KHURASAN
‼️به قول شهید همت هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد همان جبهه خودی است ۱. ترور به طور کلی مسلمانان (سنی و شیعه) ۲. ترور به طور خاص شیعیان ۳. ترور به طور اخص شیعیان افغانستان (از زایشگاه گرفته تا مکاتب درس) ۴. ترور نمازگزاران ۵. ترور زائران حرم ائمه معصومین ۶. ترور زائران حرم امام زادگان ۷. ترور دانش آموزان و دانشجویان دشمن یکیست ما هم یکی باشیم @KHURASANO_SISTAN
13930228_8801_128k.mp3
2.54M
🎵| دادگاه حقوق بشر آمریکایی 🍃🌹🍃 جنایت در افغانستان 🎙 در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی ۱۳۸۴/۰۱/۰۱ ✅ @KHURASAN
📍 مهم بیانیه فرماندهان و رزمندگان فاطمیون پیرامون حمله تروریستی به حرم حضرت احمد بن موسی علیه السلام شیراز ✅ @KHURASAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 خاطره رئیس جمهور ایران از حاج قاسم سلیمانی آیت الله رئیسی: وقتی مسئول آستان قدس بودم، حاج قاسم آمد و گفت یک خدمتی برای خانواده‌های فاطمیون انجام دهید. امام رضا عنایت کرد و حدود ۷۰ خانواده فاطمیون از نابسامانی نجات پیدا کردند. حاج‌ قاسم هرجا می‌رفت به دنبال حل مشکلات مردم خصوصا خانواده شهدا بود. ✅ @KHURASAN
❤️ اولین منظره منار جام که هشتصد سال قبل توسط سلطان غیاث الدین غوری در شهر غور از خشت ساخته شده است. ✅ @KHURASAN
🔖 افغانستان کشوری کوهستانی است؛ از لحاظ جغرافیایی و دسترسی به آب های آزاد و راه های مهم تجاری، کشوری بن بست است؛ فاقد ذخایر استراتژیک قابل توجه، مانند نفت خام و گاز و فاقد توانمندی های صنعتی و بازارهای رقابتی( اما دارای معادن غنی ) است؛ با این حال اهمیت استراتژیکی و ژئوپولیتیکی بالایی دارد. این کشور به صورت یک مشت بسته در محدوده آسیای مرکزی قرار داشته و حالت چهارراهی بین شبه قاره هند، آسیای مرکزی، چین و آسیای غربی دارد؛ به این علت، تا اوایل قرن هجدهم در بیشتر اوقات بین دولت ها و قدرت های همسایه تقسیم شده بود و از شمال، جنوب، غرب و شرق در معرض تاخت و تاز قرار داشته است. اقبال لاهوری افغانستان را قلب آسیا نامیده است: آسیا یک پیکر آب و گل است کشور افغان در آن پیکر دل است از حیات او حیات آسیاست وز ممات او ممات آسیاست لرد کرزن نیز "در اوایل قرن بیستم افغانستان را نبردگاه آسیا عنوان کرد." از افغانستان تعابیری مانند "میدانگاه بزرگ باستان" (تویی بی)، "کلیه فتح یک قاره" (جیمزکینز) و "افغانستان سقف جهان" (فهمی هویدی) به عمل آمده است. 🔖 سلسله کوه های افغانستان به ویژه کوه های بابا و هندوکش با ارتفاع بلند، متراکم و صعب العبور در درجه اول و سایر کوه ها مانند سفیدکوه، سلیمان و تیربند ترکستان در درجه دوم، نوعی موقعیت سوق الجیشی و استراتژیک مهم برای این کشور ایجاد کرده اند. این کوه ها به مثابه مرز طبیعی جغرافیایی، دیواره حفاظتی شبه قاره هند و مانعی برای عبور مهاجمان عمل کرده و آن را در برابر مهاجمان از شمال و غرب محفوظ نگاه می داشته است؛ همچنین "به منزله موج شکن نژادی به سمت غرب، ایفای نقش می کرده است." 🔖گذرگاه های محدود این کوه ها مانند تنگه خیبر تنها راه عبور از آن برای رسیدن به شبه قاره هند یا از شبه قاره هند به آسیای مرکزی بوده است. در گذشته، دولت های حاکم بر شبه قاره هند برای حفظ امنیت شبه قاره می کوشیدند مناطق حساس این کوه ها را در کنترل خود داشته باشند و معمولاً شرق افغانستان در حیطه قلمرو آنان بود. 🔖 بعد از ورود انگلیس ها به شبه قاره هند، آن ها کوشیدند از افغانستان و کوه های هندوکش و بابا در مقام سپر دفاعی در برابر حملات فرانسه و روسیه استفاده کنند و امنیت هند را تأمین کنند. روس ها نیز برای دستیابی به هند می کوشیدند به این کوه ها نزدیک شوند و آن را زیر کنترل خود درآورند؛ در نتیجه رقابت شدیدی بین دو ابرقدرت در افغانستان و نیز ایران بروز کرد. افغانستان برای روس ها کلید فتح هند بود. انگلیس می کوشید بر محورهای استراتژیک مهم افغانستان مانند کابل-پیشاور، قندهار-کویته، بغلان-کابل، و گردیز-خوست تسلط کامل داشته باشند تا راه نفوذ را بر روسیه سد کند. افغانستان سکوی حمله به هند و جاده مهم و حساس پیروزی اقوام مهاجم به هند و بالعکس بوده است، فرهنگ و آیین های متفاوتی نیز به این سرزمین راه یافته است؛ لذا افغانستان محل تلاقی فرهنگ ها و مذاهب گوناگون بوده است. سکاها، یوئه چی ها، هون های سفید، اسکندر و جانشینانش کوشانیان، عبیدالله بن زیاد و مسلمانان، هندوشاهیان، سلجوقیان، چنگیز و مغولان، تیمور و بابریان، ازبکان و شیبانیان، نادرشاه افشار، انگلیس ها، روس ها و ... از اقوام و کشورگشایانی بوده اند که سرزمین افغانستان یا حداقل قسمت هایی از آن را درنوردیده اند و از این کشور به منزله سکویی برای تهاجم به هند استفاده کرده اند. اهمیت تجاری افغانستان 🔖 این کشور چهارراه تجارت بین شرق و غرب و شمال و جنوب به ویژه در دوره جاده ابریشم بود. این کشور محل تلاقی جاده ابریشم و راه های بازرگانی شرق و غرب و شمال و جنوب بود. بلخ در شمال و قندهار در جنوب محل اتراق و استراحت کاروان های بازرگانی بود. افغانستان از این رهگذر سود فراوانی کسب می کرد و اهمیت بازرگانی زیادی داشت. با تجزیه اتحاد شوروی و استقلال کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان دوباره در حال بازیافت اهمیت تجاری گذشته و تبدیل شدن به مسیر عبور کالا از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی (پاکستان و هند) و بالعکس است و قرار است خط لوله گاز بین آسیای مرکزی(به ویژه ترکمنستان) و پاکستان و هند از خاک افغانستان عبور کند.(پروژه تاپی). افغانستان گذرگاهی برای ارتباط زمینی بین ایران و تاجیکستان و مبادله کالا بین سه کشور محسوب می شود. جامعه و فرهنگ افغانستان/ علیرضا علی آبادی /ص ۳۸ الی ۴۲ @KHURASAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قهرمانی ورزشکاران تیم شهید فاتح بعنوان اعضای تیم ملی افغانستان در مسابقات بین المللی کاراته در خوزستان ورزشکاران کاراته‌کار افغانستان توانستند در مسابقات بین المللی کاراته که در خوزستان برگزار شده بود، دو مدال طلا در بخش بانوان و آقایان کسب کنند. شرکت کنندگان: آقای سجاد کاظمی/ مقام اول خانم معصومه موسوی/ مقام اول سرپرست و داور تیم اعزامی: شیهان سید اسدالله سعادتی ✅ @KHURASAN
‍🔴 ذکر علائمی که موجب شناخت حجت خداوند می‌شود... 🌕 أبو بصير مى‌گويد: به امام کاظم علیه‌السلام عرضه داشتم قربانت گردم، امام با چه خصالی شناخته مى‌شود؟ در جواب فرمودند: به چند خصلت: ۱- با چيزى كه از پدر دربارۀ او سابقه دارد(مانند تصريح به امامت و سپردن سلاح و ساير نشانه‌ها به او) تا براى مردم حجت باشد. ۲- هرچه از او بپرسند جواب گويد و اگر در برابر او خاموش نشينند او خود آغاز سخن كند. ۳- مى‌تواند از فردا خبر دهد. ۴- با مردم جهان به هر زبانى مى‌تواند سخن گويد و اهل هر زبانى مى‌توانند با او بدون مترجم گفتگو كنند. سپس فرمودند: اى ابا محمد! من پيش از اينكه تو از جاى خود برخيزى، يك نشانه‌اى به تو مى‌نمايانم. ديرى نگذشت كه مردى از اهل خراسان وارد مجلس ما شد و آن خراسانى به زبان عربى با آن حضرت سخن گفت ولى أبو الحسين به فارسى جوابش را داد؛ آن خراسانى گفت: قربانت گردم به خدا مانع من از اينكه به زبان فارسى با شما سخن گويم اين بود كه فكر كردم شما زبان فارسى را خوب نمى‌دانيد. حضرت فرمودند: سبحان اللّه!اگر من نتوانم جواب تو را بگويم، چه فضيلتى بر تو دارم‌؟ سپس به من فرمودند: اى ابا محمد! به راستى سخن هيچكس بر امام پنهان نيست و نه گفتار پرنده و جانداران و نه هيچ زنده‌اى كه روح دارد؛ هركس اين صفات را ندارد امام نيست. 📗الکافي، ج ۱، ص ۲۸۵، ح ۷ @KHURASAN