eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
985 دنبال‌کننده
273 عکس
259 ویدیو
12 فایل
آریانا بلخی مزارشریف مزاری هرات بامیان کابلی زابل غزنی جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس سیستان زرنج نیمروز غرجستان اخبار افغانستان harfeto.timefriend.net/16675510100486
مشاهده در ایتا
دانلود
۱ بخش ۱                   یکی پیــــر بد نامش آزاد سرو که با احمد سهل بودی به مرو دلی پر ز دانش سری پر سخن زبان پــــــــر ز گفتارهای کهن کجا نامهٔ خسروان داشتی تن و پیکر پهلوان داشتی به سام نریــــمان کشیدی نژاد بسی داشتی رزم رستم به یاد بگویم کنون آنــچ ازو یافتم سخن را یک اندر دگر بافتم اگر مانم اندر سپنجی سرای روان و خرد باشدم رهنمای سرآرم من این نامهٔ باستان به گیتی بمانم یکی داستان به نام جهاندار محمود شاه ابوالقاسم آن فر دیهیم و گاه خداوند ایران و نیــــــران و هند ز فرش جهان شد چو رومی پرند به بخشش همی گنج بپراگند به دانــــایی ازنام گنج آگند توضیح: داستان رستم وشغاد را فردوسی چنانکه خود می گوید از پیری به نام آزاد سرو شنیده است وآن را به رشته ی نظم درآورده است.آزاد سرو با احمد سهل در شهر مرو می زیسته و مردی دانشمند بوده واز داستانهای کهن بسیار در خاطر داشته است.این مرد داستان های پادشاهان را در می دانسته و خودش نیز ازتن وپیکر پهلوانی برخوردار بوده است.نژاد او به سام نریمان می رسیده و ازجنگهای رستم بسیار در خاطر ش بوده است.فرودسی می گوید اکنون می خواهم آنچه از آزاد سرو شنیده ام به نظم درآورم.اگر عمرم به جهان باقی باشد وروان وخرد راهنماییم کند،من این داستان را به نظم درمی آورم وبه نان سلطان محمود جهاندار به پایان می رسانم. سلطان محمودکه دارای فر ودیهیم وگاه است وپادشاه ایران وغیر ایران میباشد.از فر وشکوه او جهان مانند ابریشم رومی شده است،ازبخشش زیادی که دارد گنج را درمیان مردم می پراکند. وچون دانااست،نامش چون گنج پربها درجهان باقی می ماند. ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 پل مالان، جلوه‌های درخشان یک تاریخ؛ راوی قدامت یک سرزمین! پل مالان یکی از قدیمی‌ترین پل‌های افغانستان است که بر روی رودخانه هریرود در منطقه‌ مالان ولایت هرات ساخته شده است که قدمت این پل به دوران قبل از اسلام بر می گردد. این پل بر روی یکی از مسیرهای قدیمی هرات –قندهار ساخته شده است و کاروان های زیادی از هرات که عازم سیستان، قندهار و هندوستان بودند از این مسیر عبور می‌کردند. بر اساس منابع در دوران قبل از اسلام آتشکده‌ای در آنجا وجود داشت که مردم شهر هرات در آن به پرستش مشغول بودند.
۲ بخش ۱                   بزرگست و چون سالیان بگذرد ازو گــوید آنکس که دارد خرد ز رزم و زبخــشش زبزم  و شکار ز دادش جهان شد چو خرم بهار خنک آنک بیند کلاه ورا همان بارگاه و سپاه ورا دو گوش و دو پای من آهو گرفت تهی دستــــــی و سال نیرو گرفت ببستم برین گونه بدخواه بخت بنـــالم ز بخت بد و سال سخت شب و روز خوانم همی آفرین بران دادگر شــــــــهریار زمین همـــــــه شهر با من بدین باورند جز آنکس که بددین و بدگوهرند که تا او به تخت کیی برنشست در کـــین و دست بدی را ببست بپیچاند آن را که بیشی کند وگر چند پیشی ز بیشی کند ببخشاید آن را که دارد خرد ز اندازه ی روز برنـــــــگذرد توضیح: سلطان محمودبزرگست وچون سالها بگذرد خردمندان به نیکی ازاو یاد می کنند.از رزم او با دشمنان وبزم او بادوستان وشکار  کردن و دادگری وبخشش او جهان چون بهاری خرم شد. خوشا به حال کسی که بارگاه وسپاه وتاج وتخت اورا ببیند. چشم وگوش من معیوب گردیدوتهی دست نیز شده ام وگذشت سالهای نیرویم را گرفت وبخت بد به من روی آوردودست مرا بست.ازبخت بد و سختی روزگار باید بنالم. شب وروز بر شهریار دادگرایران زمین آفرین می گویم،همه مردم شهر برهمین باورند بجز کسانی که بد دین وبد گوهر هستند.ازوقتی که او برتخت کیانی نشست،درِ دشمنی ودست بدی بسته شد. این پادشاه افزون‌خواهان را مجازات می‌کند هرچند افزون‌خواهیِ آنان به‌سببِ مقامِ بلندشان باشد؛ برای پادشاه در مجازاتِ مردمان مقامِ آن‌ها مهم نیست و همه دربرابرِ او یکسانند.به خردمندان مال می بخشد و زیاده‌خواه نیست ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN
🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد، اقوام پشتون، تاجیک، فارسیوان و هزاره آشنا شدیم؛ (قسمت دوم) زبان و مذهب 🔖 زبان هزاره ها فارسی با گویش هزارگی است. مذهب هزاره ها شیعه امامیه است؛ ولی اقلیتی از آنان در غور (چهارایماق)، بغلان و بادغیس حنفی هستند و اقلیتی نیز اسماعیلی مذهب اند. از آنجا که اکثریت هزاره ها شیعه اند نام هزارهدو شیعه با هم پیوند خورده و شیعه و هزاره مترادف یکدیگر شده اند و نام هر کدام (شیعه یا هزاره ) برده شود نام دیگری را در ذهن تداعی می کند. اهل سنت اطراف مناطق شیعه‌نشین یا هزاره نشین را احاطه کرده اند. هزاره ها قبل از دوره صفویه نیز شیعه بوده اند. بعضاً معتقدند که هزاره ها از زمان غازان خان، برادرش، اولجایتو، پسرش ابوسعید، به طرف تشیع گرایش یافتند و در زمان صفویه تشیع گسترش بیشتری یافت. گمان غالب و قوی دیگر این است که از زمان ورود امام رضا(ع) به مشهد و شهادت آن حضرت، پیروانش به هزاره جات رفتند و ورود آنان به هزاره جات به دلیل شیعه بودن مردم آنجا بود ه است. ساختار قومی و اجتماعی 🔖 بخش های مهم و بدنه اصلی قوم هزاره از گروه های عمده ای مانند دایکندی، دایزنگی(سنگی) بهسود و جاغوری تشکیل می شده است. گروه های قومی دیگری نیز شناسایی شده اند. تشکیلات قومی عبارت از پنج " دای " بوده است؛ مانند دای زنگی، دای کندی، دای میرداد، دای چوپان و دای خطای. در بین هزاره ها نوعی جرگه یا مجلس وجود داشته که اولوس نامیده می شد و برای تصمیم گیری راجع به مسائل مختلف قومی و مردمی تشکیل می شد. اولوس ریشه ترکی-مغولی دارد و به زبان پشتو نیز راه یافته است؛ اولوسی جرگه را مقتبس از آن می دانند. جامعه هزار متشکل از چند طبقه شامل میرها، روحانیون، سادات و عامه مردم است. "میریزدان بخش بهسودی" (۱۲۴۸- ۱۲۰۰ قمری) از مشهورترین میرهای هزاره است که از سران ملی بود و در منطقه بهسود و دایزنگی شهرت و نفوذ زیادی داشت؛ دوست محمدخان او را دستگیر و اعدام کرد. "شیرمحمدخان هزاره" نیز از دیگر میرها و بزرگان هزاره بود و در جنگ میوند(با انگلیسی ها) رشادت زیادی به خرج داد و در نهایت به همراه نیروهایش به شهادت رسید. هزاره جات از جمله فقیرترین مکان های افغانستان است. هزاره ها از اقوام ناشناخته، فراموش شده و در عین حال ستمدیده افغانستان هستند. پس از حملات مغول، یکی از سنگین ترین حملات علیه هزاره ها در زمان عبدالرحمن خان صورت گرفت. 🔖هزاره ها برای تجدید حیات خود تلاش های زیادی به خرج داده اند‌. آن ها از کودتای ۲۷ آوریل ۱۹۷۸ به بعد، با افزایش مبارزات خود علیه رژیم های خلقی و سپس تجاوز شوروی، توان مبارزاتی و دفاعی خود را به نمایش گذاشته، بعد از آن با تشکیل دادن احزاب مختلف، به ویژه حزب وحدت اسلامی، مبارزات سنگینی را علیه رژیم های کمونیستی، نیروهای نظامی اتحاد شوروی در افغانستان و سپس گروه طالبان به عمل آوردند و در دهه ۱۹۹۰ به وحدت و یکپارچگی بیشتری رسیدند. 🔖هزاره ها در دوره مجاهدان آزادی عمل بیشتری یافتند و نشریه مستقل خود را با عنوان " غرجستان " منتشر ساختند و دیدگاه ها و نظرات خود را بیان کردند. چند دهه مبارزات هزاره ها و شیعیان به ویژه از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۱ منجر به برکنار طالبان، رسمیت شناخته شدن حقوق هزاره ها، رسمی شدن زبان فارسی، مشارکت شیعیان در دولت، حضو در مجالس قانونگذاری، رسمیت یافتن مذهب شیعه در کنار حنفی و .... شد. ادامه دارد.... کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۸۵ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم دومین سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی عمرانی مرتضوی (قدس سره) روز جمعه ۲۶آبان ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ صبح الی ختم مجلس مکان:قم المقدسه،میدان سعیدی،مسجد رضائیه سخنران:حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در نشر این کلیپ سهیم باشید ستاد برگزاری مراسم ارتحال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 باغ وحشی که در گذشته بزرگترین باغ وحش قاره آسیا بود باغ‌وحش کابل در سال ۱۹۶۷ با تمرکز بر روی حیوانات افغانستان افتتاح شد. این باغ‌ وحش که روزگاری بزرگترین باغ وحش آسیا بود، تا سال ۱۹۷۲ بیش از ۵۰۰ حیوان و حدود ۱۵۰٬۰۰۰ بازدید کننده داشت.
مهاجرین افغانستانی و حال ناخوش در پاکستان و ایران مهاجرین هموطن ما در پاکستان و ایران حال خوشی ندارند و این ناخوشی هم، زمانی به اوج خود رسید که جهان به ویژه مسلمانان و اخصا مردم افغانستان گرفتار درد و غم و رنج ملت مظلوم اما قهرمان غزه از یکسو و فاجعه به وجود آمده از ناحیه زلزله هرات از سوی دیگر بودند و حقیقتا نمی دانستیم در چنین شرایطی چه کار باید کرد، اما به هرحال علیرغم تلاش در راستای توجه به موضوع زلزله زدگان هرات، اولویت را  آنهم با توجه به عمق و گستره جهانی فاجعه، دادیم به حوادث سرزمین اشغال شده فلسطین و به موضوع مهاجرین نپرداختیم و گفتیم شاید امروز و یا فردا مشکلات این عزیزان توسط عقلای دو کشور میزبان مرتفع شود و با چالش جدی تر مواجه نشوند اما انگار سعی شد از فضای هیاهوی مرتبط با غزه سوء استفاده شده، فشار همه جانبه هر روز بیشتر از دیروز در سکوت خبری، علیه مهاجرین، بیش از هرزمانی افزایش پیدا کند. البته از پاکستان گلایه چندانی نیست، چه ولو مردم این کشور مسلمان اند و دولت آن نیز از پسوند اسلامی استفاده می کند اما به کرات ثابت شده است که به قیمت قربانی شدن تمام هست و بود افغانستان، سردمداران سکولار همسایه جنوبی به دنبال منافع ناسالم ملی خود هستند و حالا نیز معلوم نیست پشت اخراج اجباری صدها هزار مهاجر افغانستانی چه طرح و توطئه ی شومی نهفته است، اما گلایه از جمهوری اسلامی ایران است که چگونه حاضر شده است رشته های بافته شده را به یک باره پنبه کند و نه تنها مطابق شعار سرداده شده از ظرفیت مهاجرین نه برای خودشان و نه جامعه ایرانی بهره برداری مناسب نکند بلکه  با رفتار عجولانه و ضد کارشناسانه برخی نهادهای ذیربط، ضربات هولناکی بر شیرازه زندگی مهاجرینی وارد نماید که ده ها سال است در ایران زندگی نموده و چه بسا در این سرزمین متولد گردیده و با عرق ریزی های وصف ناپذیری برای خود خانه و کاشانه و کسب کار مفیدی دست و پا نموده اند. حرف من روی موضوع مهاجرین فاقد مدرک نیست که البته هرگونه برخوردی با این طیف نیز نباید خارج از چارجوب قوانین اسلامی و بین المللی باشد و ضد کرامت انسانی، عملی صورت بگیرد که متاسفانه تا هنوز چنین شده است و صحنه های مشمئز کننده ای از برخورد نیروهای انتظامی با این جماعت بازتاب یافته است، بلکه روی حرفم در رابطه با مهاجرینی است که دارای مدارک قانونی اقامتی بوده و می بایست از حقوق و مزایایی برخوردار باشند که نه تنها اینگونه نشده، بلکه با رفتارهای برخی ادارات، در معرض شدید ترین فشارهای بی سابقه قرار گرفته اند. به زودی در این رابطه بیشتر نوشته و صحبت های روشنتری ارائه خواهم کرد. سیدعیسی حسینی مزاری ۲۷ عقرب ۱۴۰۲ شمسی ✅ @KHURASANO_SISTAN
۳ بخش ۱ ازو یادگـــــاری کنم در جهان که تا هست مردم نگردد نهان بدین نامـــــــهٔ شهریاران پیش بزرگان و جنگی سواران پیش همه رزم و بزمست و رای و سخن گذشــــــــــــــته بسی روزگار کهن همان دانش و دین و پرهیز و رای همان رهنـــــــمونی به دیگر سرای ز چیزی کزیشان پسند آیدش همــین روز را سودمند آیدش کزان برتران یادگارش بود همان مونس روزگارش بود همی چشم دارم بدین روزگار که دینار یابم من از شــــهریار دگر چشم دارم به دیگر سرای که آمرزش آید مرا از خــــدای که از من پس از مرگ ماند نشان ز گنج شهنشـــــاه گردنکـــــــشان کنون بازگردم به گفتار سرو فروزندهٔ سهل ماهان به مرو توضیح: ازسلطان محمود درجهان یادگاری بگذارم که تاوقتی که  مردم هستند فراموش نگردد.با آوردن داستان های پادشاهان پیشین وبزرگان وجنگاوران گذشته که همه دارای رزم وبزم واندیشه وسخن بودند واز روزگاران کهن ودانش ودین واندیشه و راهنمایی به سرای دیگر،می گویم تا اینها مورد پسندش واقع شود وتجربه ی آنان برای او سودمتد واقع شود ویادگاری برتر ازآنان برایش باقی بماند. من انتظارم که دراین روزگار تنگدستی درهم ودیناری ازشهریار دریابم وانتظار دیگرم این است که به دیگر سرای آمرزش خدا شامل حالم شودوگنجی که شاه به من می دهداین یادگار پادشاهان وگردنکشان را بیان کنم ت پس ازمرگ ازمن باقی بماند. ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 از منار علم و جهل چه می‌دانید؟ منار علم و جهل از آثار تاریخی شهر کابل در افغانستان است. این منار در فراز تپه کوچک در کنار پارک احمدشاهی کابل در مقابل نوآباد بریکوت به شکل مقبول و مرغوب از سنگ‌های رنگین و ظریف بنا یافته‌است و در اثر جنگ‌ها آسیب دیده است.
⭐️شیخ طوسی در «الغیبة» و همچنین نعمانی از قول امام صادق علیه السلام روایت کرده اند: ⭐️«هنگامی که پرچم های سیاه از خراسان به راه افتاد،‌ به سویش بشتابید؛ ولو با سینه خیز رفتن از روی برف ها باشد که صاحبان آن پرچم ها، طرفداران حق هستند، آنها حق را مطالبه می کنند، به آنها داده نمی شود،‌ نبرد می کنند و پیروز می شوند، آنچه می خواستند به آنها داده می شود؛ ولی آنها دیگر نمی پذیرند. گویی با چشم خود می بینم که شمشیرها را بر خود حمایل کرده اند و پیش می تازند تا پرچم ها را به مهدی [قائم علیه السلام] تسلیم نمایند. آگاه باش که آنها یاران مهدی هستند و زمینه سلطنت او را فراهم می سازند، دل های آنها چون قطعات آهن است. ⭐️هنگامی که پرچم های سیاه را مشاهده کردید که از سوی مشرق به حرکت درآمده، فارسیان را گرامی بدارید که دولت ما در میان آنهاست.» (6) ⭐️با نزدیک شدن موکب امام عجل الله تعالی فرجه الشریف که پس از قیام از «مکه» خارج شده و از طریق «مدینه» راهی «کوفه» شده اند، سید خراسانی و سپاهیانش با حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف بیعت می کنند. (7) منابع: 6. غیبت شیخ طوسی، ص 262؛ غیبت نعمانی، ص 156. 7. عصر ظهور، چاپ جدید، ص 234؛ بحارالانوار، ج 52، ص 217. اَلّلهُمـّ؏َجِّل‌لِوَلیِّڪَ‌الفَرَج‌َ‌ @KHURASANO_SISTAN