eitaa logo
کلبه اندیشه و فرهنگ
549 دنبال‌کننده
226 عکس
686 ویدیو
148 فایل
تاملات و یادداشت های تحلیلی در حوزه فرهنگ، سیاست و حکمرانی @Kolbe_Andishe_Farhang ارتباط باما @mohsenmohammadi63
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حضور مسجد در زندگی کار فرهنگی، ابزارش فرهنگی اسـت و نه اهدافش؛ بلکه اهدافش می تواند و می باید عینی و اجتماعی و اقتصادی باشد؛ یعنی نمیشود گفت کار فرهنگی خودش هدف اســت، بلکه باید در خدمت جامعه باشـد که حتی اقتصاد جامعه هم اصلاح بشود. استاد صفایی حائری تعبیری دارند که داده ها از طریق ذهن وارد نهاد انسان می شود، از طریق مغز پردازش می شود ولی پذیرش آن از طریق اتفاق می افتد. دلالت عملی این مدل سیستمی که برای تاثیرگذاری ایشان ترسیم می کنند این است که اگر می خواهیم حرف ما بر روی جامعه مخاطب داشته باشد، پیش نیاز این امر ارتباط قلبی و عاطفی است. مهمترین راهکار این ارتباط قلبی کار است. اگر جامعه مخاطب شما تاثیر شما و دغدغه شما نسبت به مسائل عینی زندگیش (مثل اشتغال و اقتصاد و ازدواج و ...) برایش ملموس نباشد، ارتباط قلبی برقرار نخواهد کرد. که فقط به برای خواندن نماز می رود و بعد و قبلش دنبال کار خودش است، اش هم تاثیر اندکی بر روی مخاطب دارد یا چون تنها با فکر او ارتباط برقرار می کند این تاثیرگذاری نیست. اغلب مخاطبین به استدلالات کلامی افراد و میزان منطقی بودن یا غیر منطقی بودن آن خیلی کاری ندارند و بیشتر به دل نشستن کلام و متکلم پذیرش و میزان تاثیر گذاری آن را برایشان مشخص می کند. مساجد دهه اول انقلاب را اگر از دل محله حذف می کردی علاوه بر حیات دینی در حیات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی محله تغییرات جدی ایجاد می شد، چون در همه این ابعاد مسجد دارای کارکرد بود. یعنی مردم مسجد را جزیی از زندگی خود فرض می کردند و در این فضا تاثیرگذاری نیز اتفاق می افتاد. ولی از وقتی که مسجد یک نقش حداقلی پیدا کرد و فقط به عبادات و مناسک بسنده شد و از وجوه دیگر اجتماعی و سیاسی فاصله پیدا کرد، حضور مردم هم کمرنگ شد. از اینرو باید در مسجد به نیازهای متنوع مخاطب توجه شود. گرچه اقامه نماز محور فعالیتهای مسجد است اما مسجد نمی تواند نسبت به وضعیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی محله و جامعه پیرامونش بی تفاوت باشد. مثلا می شود در مسجد به نیازهای علمی دانش آموزان، نیازهای اقتصادی طبقه محروم رسیدگی شود یا برای کاریابی جوانان محله، شکل گیری صندوق وام قرض الحسنه، برگزاری کلاس های معرفتی و نقش آفرینی سیاسی و فرهنگی اقداماتی صورت گیرد. مثلا اگر مردم می دانستند که حداقل صدای اعتراض شان در مسجد شنیده شود و محلی مدافع حقوق آن هاست، آنگاه همان طور که مسجد سنگر ایجاد انقلاب بود، سنگر حفط انقلاب و دستاوردهای آن هم می شد و در نتیجه؛ قبل از آنکه کار به کف خیابان بکشد، در مساجد و پایگاه های بسیج سازماندهی می شد. 📎پی نوشت: معبد در همه‌ی ادیان هست -که می‌نشینند در آنجا و عبادت میکنند- لکن مسجد با معابد مسیحی و یهودی و بودایی و بعضی جاهای دیگر که ما دیده‌ایم یا شنیده‌ایم متفاوت است. در مسجد، پیغمبر اکرم نمیرفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید؛ کاری که برای اجتماع پیش می‌آمد و مهم بود، صدا میزدند: اَلصلوٰةُ جامِعَة؛ بروید به سمت محل صلات؛ برای چه؟ برای اینکه راجع به مسئله‌ی جنگ مشورت کنیم یا خبر بدهیم یا همکاری کنیم یا بسیج کنیم امکانات را و بقیّه‌ی چیزها؛ و شما در تاریخ اسلام مشاهده میکنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ می‌شنویم و در روایات میخوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنّبی حلقه‌ی درس زید و عمرو و بکر از نحله‌های مختلف فکری و مذهبی وجود داشت؛ معنای این خیلی متفاوت است با کلیسیا یا با کنیسه‌ی یهودی که فقط میروند آنجا، یک عبادتی میکنند و بیرون می‌آیند. مسجد پایگاه است و این پایگاه بر محور ذکر و نماز است. (رهبر انقلاب - ۳۱ مرداد ۹۵) eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠 ده روز قبل از شهادت 🔻 از سخنرانی شهید بهشتی در دفتر حزب جمهوری اسلامی، 27 خرداد 1360 ...بنده از همین حالا به برادرها و خواهرها عموماً و به برادرها و خواهرهایی که در روزنامه و نشریات یا در بخش تبلیغات و اعزام مبلغ هستند، خصوصاً عرض می کنم که مبادا زبان و قلم دیگران نسبت به آقای بنی صدر یا اشخاص اطراف ایشان بی مهار و بی تقوا بشود و آن وقت بگویند آقای بنی صدر دیگر هیچ کمال و ارزشی ندارد. نه خیر، ایشان دارای کمالات و ارزش هایی بودند و هستند. دارای ضد ارزش هایی هم بودند و هستند و آنچه هست نتیجه جمع بندی هاست. اگر بی انصافی و بی عدالتی حتی در این برخوردها به اخلاق ما رخنه کند، آن وقت ما هم به پاکی و طهارت و نورانیت این اسلام ضربه زده ایم...از آقای بنی صدر باید همان گونه انتقاد بشود که فرض کنید دارید از خودمان انتقاد می کنید نه بیش از آن.در راه پیمایی ها و تظاهرات هم باید همین طور باشد. تا آنجا که در توان دارید در شعارهایی که داده می شود، اظهار نظرهایی که می شود، عکس هایی که برداشته می شود، و امثال اینها، کرامت اخلاق متعالی باید به چشم بخورد. عقده خالی کردن ها و کینه توزی های بی معنی نباید باشد. دیروز یکی از برادران شما گفت که ساعت 12 دو شب قبل، نواری را از تظاهرات آبادان پخش می کردند که البته من نشنیدم، او هم نگفت چه بود چون فرصت کوتاه بود اما نسبت به آقای بنی صدر بسیار زننده بود. من دیروز صبح تلاش کردم با مسئول رادیو و تلویزیون تماس بگیرم که اینها را پخش نکنید. ما که نمی خواهیم سیمای زیبای جمهوری اسلامی را این بار از این طریق لکه دار و خدشه دار کنیم. ... خواهش می کنم به روزنامه های اطلاعات، کیهان و صبح آزادگان هم همین تذکرات را بدهید. متعهدید بروید یا تلفن کنید و بگویید. ما نباید در این جریان بگذاریم چهره پاک و نورانی اسلام و انقلاب اسلامی در دنیا لکه دار بشود. در همین داخل، ما نباید بگذاریم که فطرت پاک نسل جوان و نوجوان ما از مسلمان ها و جریان مکتبی مشمئز شود که این چه اخلاقی است این مکتبی ها دارند. در حزب جمهوری اسلامی به عنوان یک تشکیلات، رعایت این نکته باید سریع تر و همه جانبه تر باشد. ✍(حزب جمهوری اسلامی، گفتارها، گفتگوها، نوشتارها،ص۱۹۴) eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠 عملگرایی ذاتی نسل اولی هاست! دوستی می گفت از نسل اولی های انقلاب، متفکر بیرون نمی آید! تقریبا با او هم عقیده ام جز در موارد استثنایی و این هم با ضرباهنگ شدید تحولات و جنگ و بازسازی و نیازهای متعددی که ایجاد می شد همسو است و نباید به آنها خرده گرفت چرا که دوران آرامش و با میانسالی آنان همزمان شد. از همین روست که عمده آنها به این گزاره ها رسیده اند که باید راه انداخت و جا انداخت! یا باید رفت وسط و توی مراکز فکری چیزی به دست نمی آید! و بسیاری گزاره های مشابه دیگر! گرچه مدل آنان در بسیاری موارد جزیی جواب می دهد ولی از آنجا که خودآگاهی و علم کافی در آن نیست، در بسیاری موارد هم جواب نمی دهد! خصوصا آن مواردی که صبر و و تداوم، ذاتی شان باشد! بیخود نیست که هایی که اندکی صبور ترند باید همچنان با این مدیران بازنشسته ولی متولی چانه بزنند که تو را به خدا اندکی آرام باشید... این همه اقدام بزن دررویی و این همه اقدام ناشی از خطر دشمن و این همه کارهای سطحی شده و نتیجه کم بوده، کمی هم بگذارید کار عمیق و بشود! دریغا که... راهی جز تغییر نسل نیست! ✍علیرضا کمیلی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠اوضاع خیلی هم خوبه 🔹اهل معنویت میگویند همه تغییرات مطلوب در انسان و جامعه به واسطه یک تحول درونی ممکن است. این تحول درونی را بیداری و یقظه میدانند. میگویند اگر همه سخن قرآن را بخواهیم در یک موعظه خلاصه کنیم باید بگوییم قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله... یعنی قیام لله. همان که امام هویت انقلاب اسلامی میدانستش. 🔹تحقق این بیداری مردم به ناامیدی از دلبستگیهای دنیایی است. جامعه سالک در بستر چنین نا امیدی فراگیری است که برمیخیزد. نا امیدی از همه آن توهمات دنیایی که به آن دل بسته بود. 🔹حالا چه شده؟ آن روز که برخی در تکاپوی ماستاندن برجام بودند و عده ای هم مشغول نقد بندهای برجام و میخواستند بیکفایتی دولتیها را اینگونه اثبات کنند، خیلیها حواسشان نبود که خطر این دولت جای دیگری است. کانون امید مردم را از توجه به دارایی خودشان نباید به دستان دشمن تغییر داد. این کوچه بن بست عاقبتش یک نا امیدی فراگیر بود. 🔹حالا یک نا امیدی فراگیر شکل گرفته. ناامیدی که مقدمه یک خیزش حقیقی است. جامعه پوست خواهد انداخت. و این ارزشمند است. 🔹گفتمان دولت شکست خورد. دولتی که حتی را هم با معامله توضیح میداد. حالا خودش زبان باز کرده که دینمان را استقلالمان را و خیلی چیزها را معامله نمیکنیم. جریان آمریکایی در کشور همه هویتش را خرج کرد تا دولت را مظهر تغییر در سیاستهای کلان نظام و گفتمان انقلاب قرار دهد حالا همان مظهر گفتمان معامله، پرچم شکست را بالا برده. 🔹حالا که را مشکل کشور میداند نشان میدهد که تیر به قلب این جریان خورده است. رشته هاشان پنبه شده. درصد بالایی از مردم پای یک تجربه فراگیر آمدند و حالا دولت به اعلی صوته فریاد میزند خطا کردیم. و اینها واقعا چه بگویند جز مرگ بر نظارت استصوابی. دیگر دیر شده دیگر سخنتان را هیچ کس باور نمیکند. از چه کسی تبری میجویید روحانی یا جهانگیری؟ مثلا چه میخواستید بکنید که نکردید؟ دل آدم میسوزد برایتان. همیشه در این کشور جریان رسوا شده بودید و خواهید بود. 🔹تعامل با دشمن را دیگر هر کس به زبان بیاورد رسوا میشود حتی که لات بازی هایش زبانزد است امضایش را پس میگیرد از بس این گفتمان رسوا شده. 🔹 که 2030 و fatfو و و سیاسی و غیره و غیره را در پرده پنهانکاری پیش میبرد حالا چالشش شده شفافیت. دعوای دعوای است که از دل خود دولت بروز کرده. 🔹دولتی که اساسا رای آوردن و تنفسش در فضایی بود حالا میگوید تا الان اگر 24 ملیونی بودیم حالا باید نماینده 81 ملیون باشیم. این یعنی رسوایی های دو قطبی ساز. 🔹حالا همه جا سخن از تغییر دولتمردان پیر و فرسوده و تنبل است. کوچکترین رفتارهای دولت زیر ذره بین است. 🔹خیلی ها به رهبری میگویند قاطعیت نشان بده. برخی سخن از دولت نظامی به زبان میآورند. عده ای یاد میکنند. چرا؟ یادشان رفته که خودشان رای به روحانی را تفسیر میکردند به دهن کجی به رهبری. حالا حمله ور شده اند به در خانه رهبری و اقتدار را تمنا میکنند. خوب این یک نکته مثبت دارد و یک نکته منفی . نکته مثبت اینکه بازگشت به اقتدار و تصمیم رهبری امر مطلوبی است. 🔹اما نقطه منفی اش اینکه هنوز از دل این جماعت رخت بر نبسته. رهبری داستان را به اجبار جمع نمیکند این را همه باید بشنوند و باور کنند. هم ها که نوای مردم مردمشان، گوش فلک را کر کرده اما دم از انحلال رای مردم میزنند و ورودهای حاکمیتی را در مقابله با رای مردم ضروری میدانند. هم کسانی که فکر میکنند اقتدار رضاخانی یعنی حذف اراده مردم، داستان را حل میکند هم کسانی که نق میزنند که چرا رهبری چنین و چنان نمیکند باید بشنوند که همه تلاش رهبری امروز در یک جمله خلاصه میشود و آن اینکه کار را تمام میکند. 🔹 این جماعت مانع است. مشکل عدم اعتماد به خود و بازگشت به خویشتن. اما امروز همه این نا امیدی برای باور این حقیقت فضا را آماده کرده. 🔹اوضاع خیلی خوب است. چون جامعه بنا است بیدار شود و به خود برگردد. اگر یک روز مردم، حکومت استبداد و حکومت ذلت مقابل دشمن را سرنگون کردند حالا دوران سرنگونی فرهنگ استبداد طلبی و ذلت خواهی است. بیماری که از بین بردن آن زمان نیاز داشت. اما امروز نزدیکترین زمان به مداوا شدنش فرارسیده است. اوضاع خیلی خوب است. ✍علی مهدیان eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang ble.im/kolbe_andishe_farhang
💠مسعود نیلی فرار کرد؛ دقیقا مثل دفعات قبل! 🔹انگار او عادت دارد، همیشه سر بزنگاه‌ها غیبش بزند. دیروز هم یکی از همین بزنگاه‌ها بود، تا خبر استعفای مسعود نیلی به طور غیررسمی و تلویحا رسانه‌ای شود. 🔹همه شواهد نشان می‌دهد که دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی برای سومین برهه مهم تاریخی تصمیم گرفته تا عطای حضور در مسئولیت‌های دولتی را به لقایش ببخشد و نهاد ریاست جمهوری را ترک کند.اما حالا که داستان پایان همکاری نیلی و حسن روحانی افشا شده، این سوال در فضای اقتصادی جامعه به وجود آمده که چرا این اقتصاددان که از مهمترین حامیان تفکر بازار آزاد به شمار می‌رود نمی‌تواند تا پایان عمر هیچ دولتی در مسئولیت خودش باقی بماند؟! 📌 برای پاسخ به این سوال به حدود 30 سال پیش برمی‌گردیم. 1️⃣ 30 سال پیش مسعود نیلی معاون روغنی زنجانی در سازمان برنامه و بودجه بود. او با نوشتن نامه‌ای در اواخر جنگ به رئیس خود (روغنی زنجانی)، شرایط اقتصادی کشور را برای تداوم جنگ تحمیلی مناسب ندانسته و تاکید میکند باید پایان جنگ اعلام شود، چرا که امکانات برای ادامه جنگ با عراق مهیا نیست! روغنی زنجانی هم بلافاصله بعد از مطالعه نامه نیلی، نامه‌ای به نخست وزیر وقت در این خصوص نوشت، تا میرحسین موسوی را برای قبول قطعنامه 598 سازمان ملل و آتش بس فوری میان ایران و عراق قانع کند. بدین ترتیب نخست وزیر وقت نیز با القاعات صورت گرفته توسط نیلی و روغنی زنجانی، در نامه‌ای دیگر از امام خمینی میخواهد تا قطعنامه را قبول کند. 2️⃣ مسعود نیلی در دولت سازندگی نیز وقتیی سیاستهای ناکارآمد تعدیل اقتصادی آشکار میشود،‌ ناگهان یکدفعه تصمیم می‌گیرد که برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شود. 3️⃣ اما امروز سومین بار است که او قصد دارد برای خروج از دولت فضا را بسنجد. حالا همه چیز بهم ریخته است و تئوری‌های دستیار و مشاور اقتصادی حسن روحانی پاسخ مشکلات اقتصادی کشور را نمی‌دهد و او را مجبور کرده به رسم گذشته، از مشکلات فرار کرده و همه چیز را به گردن دیگران بیندازد؛ دقیقا مثل دفعات قبل! بازارها یکی پس از دیگری ئتوری‌های آدام اسمیتی نیلی را پس میزند! 🔹مسعود نیلی که دوستانش برای تبرئه او عنوان میکنند 10 ماه است در جلسات دولتی شرکت نمیکند، چطور مقاله معروف او در تاریخ 18 فروردین امسال را در انتقاد از تثبیت قیمت ارز به یاد ندارند؟ 🔹به نظر می‌رسد مسعود نیلی که همواره از زیر بار سیاست گذاری های خود فرار میکند، این بار هم بوی شکست را از سیاستهای اقتصادی دولت حس کرده و سعی کرده تا از طریق دوست نزدیکش محسن جلال پور اعلام کند که 10 ماه است در سیاستهای اقتصادی دولت تدبیر و امید نقشی نداشته است. سناریویی که شاگردان وفادار او مانند علی سرزعیم و سعید اسلامی بیدگلی از چند ماه قبل با "اندک متصور شدن نقش نیلی در سیاستهای اقتصادی" دنبال کرده بودند. به نظر می‌رسد مسعود نیلی این بار هم فرار کرد تا بتواند نقش خود در سیاستهای غلط دولت را پاک کند و در یک دوره مناسب دیگر مانند ادوار گذشته به دولت بازگردد! 🔗متن کامل در لینک زیر: goo.gl/mHSuZ9 eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang ble.im/kolbe_andishe_farhang
💠پشت‌صحنه انقلابی‌نمایی‌های غرب‌گراها، FATF در حال پیگیری است 🔺 عده‌ای هستند که این روزها سخنرانی انقلابی می‌کنند ولی از آن‌طرف در پشت پرده فشار می‌آورند که FATF تصویب شود و سعی می‌کنند با رویکرد سلطنتی دهان بقیه را ببندند و بگویند که رهبری چنین نظری دارد درصورتی‌که رهبر معظم انقلاب صریحاً نظر خود را درباره این لایحه دادند. 🔺 رهبر انقلاب نظر خود را درباره FATF صریحاً اعلام کردند و امثال این کنوانسیون‌ها را قرارداد استعماری دانسته‌اند، اما کسانی می‌خواهند با نامه‌پراکنی مفاد درخواست FATF را به کشور بقبولانند و می‌گویند این لوایح چهارقلوی FATF به‌معنی پذیرش آن نیست. 🔺پشت‌بند هر کار خلاف و ریاضت و فشار به مردم و واردات می‌گویند: در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی. 🔺 کسانی که می‌خواهند این لایحه استعماری را به ما بخورانند باید بدانند که مشکلات کشور با این لوایح حل نمی‌شود و اگر اراده ندارند به مردم بگویند خسته شده‌اند و کنار بروند. 🔺 اگر مسئولین اراده ندارند، نسل سوم و چهارم آماده‌اند اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. ما به‌عنوان نسل سوم و چهارم انقلاب حاضریم از چندصد جوان انقلابی در لایه سیاست‌گذاری تا ده‌ها هزار جوان انقلابی در لایه اجرا مانند سال‌هایی که جوانان انقلابی جهاد سازندگی را پیش بردند، حاضریم اقتصاد مقاومتی را پیش ببریم. اگر مسئولان اراده ندارند ما برای ادامه این مسیر حاضر به مبارزه و ایستادگی هستیم. 🔹وظیفه جبهه انقلاب در چهار ماه آینده: 🔺۶۲ روز فرصت ازدست‌رفته و تا اجرا موج اول تحریم‌ها ۲۸ روز و تا اجرای موج دوم ۱۱۸ روز فرصت هست. جبهه انقلاب از دانشجو تا طلبه تا نماینده مجلس تا فلان بسیج مسجد منطقه دورافتاده و... در این فرصت باید چند کار را موردتوجه قرار دهد: 1️⃣مطالبه اجرای اقتصاد مقاومتی: باید موارد عینی و همه‌فهم اقتصاد مقاومتی را مطالبه کنیم مثل سهمیه‌بندی بنزین که یک دوره تحریم‌های دشمن را بی‌اثر کرد، وضع قانون مالیات بر دلالی، حذف دلار و استفاده از ظرفیت‌های موجود مردمی. 2️⃣ تریبون مردم شدن: برخی‌ها می‌خواهند بین جبهه انقلاب و مردم فاصله بیندازند. جبهه انقلاب باید صدای مشکلات مردم بشود. از بعضی بچه‌های بسیج طلاب که در یک هفته اعتراضات بازاری‌ها بین آن‌ها و پیگیر مشکلاتشان بودند، تشکر می‌کنیم. 3️⃣ ما باید نمونه‌هایی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود را نشان دهیم که می‌شود با سرمایه و مشارکت مردم مشکلات را حل کرد. 🔺 اگر تا ۱۱۸ روزی که به زمان اجرای تحریم‌ها باقی‌مانده وظیفه خود را انجام ندهیم انقلاب را به‌جایی می‌برند که دست و پای جمهوری اسلامی در همه‌چیز بسته شود. ✍️محمد صادق شهبازی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang ble.im/kolbe_andishe_farhang
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
❓ درحالی به ۲۹ تیر نزدیک می‌شویم که هنوز بسیاری از ما نمی‌دانیم ۲۹ تیر چه روزی است... 💡 ۲۹ تیر پیامی را صادر کرد که به فرموده‌ی لوحه‌ی زرین، سَردَر انقلاب، و کتیبه نظام اسلامی است و باید آن‌قدر تکرار می‌شُد، آن‌قدر بر سر منابر و تریبون‌ها گفته می‌شُد، آن‌قدر جزوه و کتاب می‌شد، در خانه‌ها بوسیله‌ی پدران و مادران و جوانان بزرگ خانواده برای دیگران خوانده می‌شد، آن‌قدر در زبان‌ها و دل‌ها و ذهن‌ها می‌گشت تا رنگ ثابت ملت ما و فرهنگ انقلاب ما شود. ❌ سی سال از این همه تاکید و سفارش می‌گذرد اما ... خیلی‌ از ماها حتی یک بار هم این پیام را نخوانده‌ایم! ❌ از پیام قطعنامه، فقط جام زهرش را شنیده‌ایم، ولی «»یش را ندیده‌ایم! ❌ بر سر دلایل پذیرش قطعنامه مناظرات و مشاجرات راه انداخته‌ایم، ولی «تشکیل بسیج جهانی مستضعفین» را به محاق برده‌ایم! ❌ برای پایان جنگ بسیار نوحه‌سرایی کرده‌ایم، ولی مارش «امروز جنگ شروع شده است» را ننواخته‌ایم! و... ✊می‌خواهیم #۳۰سال_سانسور_پیام_قطعنامه را پایان دهیم. ✊هر که دارد سرِ همراهی ما بسم الله... 🔶 کارهایی که می‌توان انجام داد: 1. برگزاری نشست در روز ۲۹ تیر با موضوع تبیین پیام قطعنامه 2. اکران کلیپ، مستند، فیلم و... مرتبط با پیام قطعنامه 3. برگزاری حلقه‌های جمع‌خوانی پیام قطعنامه 4. تبیین چهره به چهره پیام قطعنامه 5. تکثیر و توزیع پیام امام به صورت کامل یا گزیده در مساجد، نمازجمعه و... 6. برگزاری نمایشگاه پوستر، کاریکاتور، عکس‌نوشت و... با محوریت پیام قطعنامه 7. تولید و انتشار عکس‌نوشت، ویدئو، یادداشت و... در شبکه‌های اجتماعی 8. برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی پیام قطعنامه 9. تولید و توزیع نشریه با محوریت پیام قطعنامه 10. صحبت با امام جمعه شهر برای معرفی کتاب پیام قطعنامه در نمازجمعه 11. فروش کتاب جدال دو اسلام و پیام قطعنامه در مصلی‌ها، مساجد و... 12. پیامک زدن بخش‌هایی از پیام قطعنامه برای دوستان، آشنایان و... 13. خاطره‌گویی رزمندگان و مردم از پیام قطعنامه ⚡️ دوشادوش مجموعه‌های مردمی دیگر، رسالت خود می‌داند که ضرورت رجوع به این پیام را فریاد بزند و ابعاد مختلف آن را تبیین کند. از همه گروه‌ها و افراد در این راستا دعوت به همکاری می‌شود. ☎️ برای پیوستن به نهضت بازخوانی پیام امام خمینی(ره) مبنی بر پذیرش قطع‌نامه و دریافت بسته‌های محتوایی، نام خود و شهرتان را به @VoiceOfMostazafin یا شماره تلفن 09173782210 ارسال کنید. ◀️ ◀️ ◀️ #۳۰سال_سانسور_۲۹تیر 🎬 @Mostazafin_TV
4_441751735879335939.pdf
1.12M
💠 منشور انقلاب پيام امام خمینی(ره) به مناسبت قبول قطعنامه ۵۹۸ و سالگرد كشتار خونين حجاج خانه ی خدا eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
هدایت شده از کلبه اندیشه و فرهنگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رحیم پور ازغدی: 💬 «از ۴۲ تا ۵۷ درمیان روحانیت در اقلیت بود و روحانیون انقلابی نبودند.اکثرا روحانیون در مسیر انقلاب نبودند» eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠امام صادق (ع) مرد علم، مبارزه و تشکیلات 🔹امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشكيلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه بسيار شنيده ‏ايد، اما مرد مبارزه بودنش را كم‏تر شنيده‏‌ايد، امام صادق (ع) مشغول يك مبارزه‏‌ى دامنه‏‌دار و پيگير بود، مبارزه براى قبضه كردن حكومت و قدرت و به وجود آوردن حكومت اسلامى و علوى. يعنى امام صادق (ع) زمينه را آماده مى‏‌كرد تا بنى‌‏اميه را از ميان ببرد و به جاى آنها حكومت علوى را كه همان حكومت راستين اسلامى است برسركار بياورد. 🔹اما آن بعد سوم را اصلاً بسيارى نشنيده‌‏اند، مرد تشكيلات. امام صادق (ع) يك تشكيلات عظيمى از مؤمنان و از طرفداران جريان حكومت علوى در سراسر عالم اسلام از اقصاى خراسان و ماوراء النهر تا شمال افريقا بوجود آورده بود. امام صادق يك چنين تشكيلات عظيمى را بوجود آورده بود و با اين تشكيلات و به كمك مردمى كه در اين تشكيلات بودند با دستگاه بنى‌‏اميه مبارزه مى‌‏كرد. ده سال با بنى‌‏اميّه و مدت طولانى ديگرى با بنى‌‏عباس مبارزه كرد، در هنگامي‌كه پيروزى او بر بنى‌‏اميّه حتمى بود بنى‏‌عباس به عنوان يك جريان مزاحم و فرصت‌‏طلب آمدند ميدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق هم با بنى‌‏اميّه و هم با بنى‏‌عباس مبارزه كرد. 🔹دقيقاً همان وضعى كه امروز هست. امروز خط امام امت هم با خطوط اموى، يعنى خطوطى كه وابسته‏‌ى به جناح‌هاى مربوط به رژيم قبل و حاميان بين‌‏المللى اوست، و هم با خط عباسى يعنى آن كسانى كه مى‌‏خواهند محصول حركت و تلاش عظيم اسلامى مردم را در خط خواسته‌‏ها و مطامع، يا اهداف و نظرات سياسى خود از آن استفاده كنند، با هر دو خط امروز خط امام مبارزه مى ‏كند. و امام امت بر مسند امام صادق (ع) نشسته است و همان راه را و همان خط را دنبال مى ‏كند. ✍امام خامنه ای۵۹/۶/۱۴ http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
4_5913432885779498015.mp3
13.69M
💠جغرافیای در تاریخ 🔻امام صادق (ع) و استراتژی جذب و دفع 🎙استاد رحیم پور، شهادت امام صادق(ع)نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها،1393 @Kolbe_Andishe_Farhang
💠همه حاشیه ها و جنجال خانم مائده 🔻ابتدا تصور می کردم ماجرای دستیگری یک خانم در شبکه های اجتماعی، موضوع بااهمیتی نیست و نیاز به توضیح و تفسیر ندارد. اما مباحثی طی این یکی دو روز طرح شد که به نظر رسید حرف هائی باقی مانده است. در این رابطه 3 نکته قابل اعتناست. 1⃣یکم. باید توجه داشت که شبکه های نوین اطلاعاتی جزئی از زندگی اجتماعی افراد است و مشمول مصونیت های حریم خصوصی نیست. شبکه های های اجتماعی نیز مثل کوچه و خیابان این شهرند. مردم حضور دارند و هرآنچه اثر اجتماعی داشته باشد مشمول قوانین اجتماعی کشورست. طبیعی است که فروش مواد مخدر از شبکه های اجتماعی تخلف است. ترویج فحشا و ابتذال در اینستاگرام مثل هنجارشکنی های اخلاقی در پارک و محله ماست. کدام آدم عاقل و معتقد به قانونی می پذیرد که یک نفر وسط شهر و در یکی از میادین محله، برهنه شود و آشکارا برقصد؟ حکم روشن است. دستگاه انتظامی واجب است که از حریم مومنانه شهر پاسداری کند. باید قانون را اجرا کند و اتفاقن انتقاد اصلی اینست که چرا اینقدر دیرهنگام ورود کرده است؟ 2⃣دوم. یک نقد پوسیده و کلیشه ای وجود دارد که معتقد است وقتی گناهان بزرگتر وجود دارد نباید سراغ ایندست موضوعات کم اهمیت رفت. طبیعی است که این ادعا به غایت غیرمنطقی است. این افراد کافیست به یک سوال ساده پاسخ دهند؛ اگر خانه شما را خدای نکرده دزد بزند، حق داریم به عدلیه بگوئیم شما به کارهای مهمتر مثل مباره با اختلاس بپردازید و دزد خانه را رها کنید؟ پاسخ روشن است. اما یک نکته باقی است که نباید فراموش شود. از عدالت مهمتر احساس عدالت است. عدلیه و نظمیه ما باید به نحوی عمل کند که مردم احساس بی عدالتی و تبعیض نداشته باشند. در شرایطی که کشور تشنه مبارزه با فساد اقتصادی است نباید به نحوی تبلیغات کرد که مردم احساس کنند عدلیه در شناخت اولویت ها دچار سردرگمی است. اگر جامعه دچار این تلقی شده است که عدلیه بیش از آنکه به اقتصاد و معیشت مردم توجه کند به حجاب و کنسرت و فیلترینگ توجه کرده است، مقصر مسئولینند نه ادراک مردم. 3⃣سوم. اما درباره اعترافی که از رسانه ملی پخش شد، عمده انتقادات به حق است. 3 دسته انتقاد جدی به این مستند وارد است. 🔹 اول اینکه زمان پخش این برنامه منطقی نبود. در شرایطی که جامعه مترصد برخورد با مفسدین اقتصادی است انتشار چنین برنامه هائی همان ادرس غلط دادن است. گوئی قهریه نظام دچار گیجی در فهم اولویت های کشور است که البته چنین نیست. 🔹دوم نوع مستند است که به شدت عواطف مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد و برخلاف انتظار سازندگان برنامه، باعث می شود اصل خطای فرد در حاشیه قرار بگیرد. اعتراف گرفتن یک مرد در اتاق تاریک، از یک دختر کم سن و سال که اتفاقن در حال گریه است، آنهم سوالاتی از این دست که تیمی کار می کردید یا فردی، سخت برای مخاطب آزار دهنده است. واقعن چه ضرورتی داشت جز اینکه مقصر را مظلوم جلوه دهد؟ 🔹اشکال سوم فهم ما از نوع مواجهه با موضوعات فرهنگی است. با مسائل فرهنگی نمی شود به روش و قاعده موضوعات سیاسی و امنیتی رفتار کرد. اساسن موضوعات فرهنگی جنسش اعتراف نیست. اعتراف به چه؟ موضوعاتی که امنیتی نیست، جنسش دست های پشت پرده و یا پروژه های پیچیده امنیتی نیست؛ عمدتن جهل است و نادانی. جهل را اعتراف نمی کنند، بلکه آگاهی می دهند. 🔺بند سوم بسیار مهمتراست. ما دچار یک اشتباه راهبردی در مواجه با موضوعات فرهنگی هستیم. اول اینکه برای ما موضوعات فرهنگی در اولویت قرار ندارد و دوم اینکه وقتی هم سراغ مسائل فرهنگی می رویم به روش سیاسی و امنیتی ورود می کنیم. همین که مسئولین ما توئیتر را فیلتر می کنند اما نسبت به اینستاگرام بی اعتنا هستند یعنی تهدید هجمه های سبک زندگی را کم خطر تر از هجمه های سیاسی می دانند. غرض فیلتر کردن یا نکردن این و آن نیست؛ غرض نوع نگاه غلط ماست. این همان نگاه غلطی است که در دهه 70 خطر ماهنامه ایران فردا را فراتر از آدینه و دنیای سخن می دانست. ✍محسن مهدیان eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠 قوه قضائیه به سرعت و شدت با متخلفین اقتصادی برخورد می‌کند/ ۵۰ بدهکار بزرگ بانکی بازداشت شدند/ دادستانی در حال بررسی پرونده دو تابعیتی‌هاست/ فرار متهم موسسه ثامن الحجج صحت ندارد/ برخی شرکت های واردات موبایل پلمپ شدند/ دستگیری و معرفی سلطان سکه، حمید مظلومین/ انکار تخلف توسط دولتی ها و اقرار رئیس جمهور! 🔻اژه ای؛ سخنگوی قوه قضائیه، 24 تیر 1397 🔹 همانطور که مردم به حق انتظار دارند در این شرایط با متخلفین و مفسدین اقتصادی با شدت برخورد شود و به صورت روشن و شفاف هم مردم در جریان قرار بگیرند، مسائل را با مردم در میان می‌گذاریم و قوه قضائیه سریع تر برخورد خواهد کرد. 🔹 ریاست قوه قضاییه سه هفته قبل دستور دادند تا چند شعبه ویژه اختصاص یابد تا به پرونده ها با سرعت بیشتری رسیدگی شود و قرار شد بعد از رسیدگی در دادسرا قضات شجاع و مطمئن و آشنا به مسائل ارزی در دادگستری این پرونده ها را رسیدگی کنند. 🔹 مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه تاکید داشتند تا اقدامات رسانه ای در قوه قضاییه تقویت شود و از این رو پنج کارگروه تعیین شده اند و به زودی شاهد یک تحول خوبی در این حوزه خواهیم بود. 🔹 اولین نهاد سازمان بازرسی بود که گزارشی از وقوع تخلفات تهیه کرد که ابتدا مسئولین دولتی منکر آن بودند؛ اما بعد از ورود رئیس جمهور مشخص شد برخی از دولتی ها و برخی از مسئولین در این حوزه تخلف کرده اند که اثراتی بر کشور گذاشته است. ما منتظر هستیم تا از ناحیه وزارت صنعت یا سایر دستگاه ها گزارشی منعکس شود هرچند که هنوز هیچ گزارشی به ما نرسیده است. 🔹 در خصوص مسئله ورود تلفن های همراه هم اقداماتی شده و سی و چند شرکت گیرنده ارز دولتی شناسایی شدند و افرادی احضار شدند و برخی از شرکت ها پلمب شدند و براساس اسناد موجود مشخص شده است که تخلفاتی در این حوزه انجام شده است. 🔹 دو شرکت که دو برادر هستند، 20 و چند میلیون یورو را برای وارد کردن کاغذ روزنامه گرفتند اما در حالی که ربطی به این ها نداشته و اصلا موضوع فعالیت شان نبوده است. 🔹 متاسفانه در سال های 91 و 92 افرادی دستگیر شدند. از جمله کسی که در همین موضوع هم دستگیر شده و نیروی انتظامی گفته دو تن سکه داشته است. این فرد حمید مظلومین و پسرش محمدرضا مظلومین نام دارد که آن موقع هم دستگیر شدند و حکم گرفتند و رسماً بانک مرکزی به دادسرا و دادگاه گفتند این ها با نظر و هماهنگی ما بوده است و ما این دلارها را در اختیارشان قرار دادیم. 🔹 حکم دادگاه بدوی در پرونده ریخته گران صادر شده و برای ۴۱ نفر تاکنون حکم صادر شده است و این ها به مبلغ قابل توجهی باید رد مال کنند و حداکثر ۱۵ سال حبس دارند. 🔹 در سال نود و ‌شش ۴۰ تا ۵۰ نفر از معوقه داران سنگین بازداشت شدند و بعد ترتیبی اتخاذ شد تا بدهی هایشان را بدهند. 🔹 وزارت اطلاعات مدعی شد که ما در حال حاضر دو تابعیتی نداریم هیات تحقیق و تفحص گفته است که دو تابعیتی داریم اما دادستانی کل کشور وارد شده و در حال بررسی است. 🔹 قرار بود تعرفه واردات خودرو تا سقف ۴۵ درصد باشد اما این ها درخواست افزایش سقف تا ۹۰ درصد را داشتند که دیوان این را توقف اجرا داد. 🔹 فرار متهم موسسه ثامن الحجج صحت ندارد. 🔹 در مورد خروج سکه به صورت غیرقانونی از کشور هم این اتفاق افتاده اما اینکه ۳.۵ میلیون قطعه بوده یا نه این را هم نمی شود به درستی گفت. 🔹 در خصوص اینکه سعودی ها تلاش دارند تا اقدامات خاصی بر علیه ما انجام دهند بحثی نیست اما در خصوص ورود آن سیزده نفر چیزی نمی دانم. 🔹 در مورد شکایت از رئیس بانک مرکزی به واسطه تلاطم در بازار ارز، این شکایت واصل شده و در حال رسیدگی است اما به قرار منجر نشده است و اطلاعی از احضار این فرد ندارم، البته به صورت معمول این افراد احضار می‌شوند. 🔹 درخصوص پلمب برخی از ساختمان ها نظیر پلاسکو، امکان اینکه قوه قضاییه بخواهد همه ساختمان‌ها را بررسی کند، وجود ندارد اما اگر گزارشی به دادستانی برسد حتما رسیدگی خواهد کرد. 🔹 در خصوص دریافت ارز دولتی از سوی برخی نهادها مثل شرکت های زیر مجموعه شستا، ۶۷ شرکت در حال بررسی هستند که تخلفی داشته اند اما چقدرش، هنوز مشخص نشده که در حال بررسی هستیم. 🔹 برخی از وکلا ادعا کردند که قضات اجازه ورود آنها به دادگاه را نمی‌دهد، اگر پرونده امنیتی باشد هر وکیلی اجازه ندارد وارد دادگاه شود آن هم بر اساس ماده ۴۸ قانون. 🔹 رهبری فرمودند قضات خوب را تشهیر کنید و قضات بد را هم با آنها برخورد کنید، ما هم همین کار را کرده‌ایم و نسبت به وکیل و قاضی و کارمند و سایرین تفاوتی قایل نشده ایم و تعداد قابل توجهی از اینها مورد برخورد قرار گرفته اند و به محض قطعی شدن احکام، اعلام می‌شود. eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠مساله و خلا نگاه و 🔺خیلی است که مساله را به مساله ای فردی و صرفا به عنوان مانعی برای محرک های در جامعه تقلیل دهیم. وجه و حجاب در اغلب تحلیل هایی که نسبت به این موضوع می شود نایده گرفته می شود. 🔺امروز اگر شما بخواهید تصویری را نمایش دهید که مفهوم را به بیننده خود منتقل کند، هیچ تصویری یک زن محجبه را برای انتقال این مفهوم به بیننده ندارد. یعنی جنبه و پیدا می کند. به خاطر همین اهمیت است که حجاب در طول تاریخ کشورهای یکی از خطوط مقدم جنگ فرهنگی و کشف حجاب به عنوان نشانه ای از خویشتن و بی دفاعی در برابر سیستم مهاجم بوده است. 🔺فرانتز در کتاب یک انقلاب که تحلیل انقلاب است،در مورد سیاست استعمارگران فرانسوی تعبیر «رویای رام کردن جامعه توسط زنان » را به کار می برد و به شکل مفصل توضیح می دهد که چطور فرانسوی ها از طریق سیستم و روش های دیگر سعی در از بین بردن این ویژگی در زنان الجزایری داشتند و بالعکس زنان الجزایری از حجاب به عنوان نیرویی برای مقابله با استفاده می کردند. 🔺 فانون در کتابش می گوید «پس از دیدن هر زن کشف کرده امیدهای حمله ور شدن ده برابر می گردید». «هر زن کشف کرده نشانه یک سست و متلاشی در جامعه بود». «هر چادری که برداشته می شد به این معنا بود که آغاز به انکار وجود خویشتن کرده است و خود را به مکتب ارباب نموده است». یعنی مساله حجاب در تاریخ انقلاب کاملا جنبه و دارد. 🔺متاسفانه مشاهده می کنیم در میان طیفی از و افراد مذهبی و بعضا نیز نوعی از شکل گرفته است که با تقلیل حجاب به مساله ای خرد و فردی ذیل ساختن دوگان هایی بین یا با آن، به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند. البته تا آن جایی که مساله این عزیزان فقط در روش برخورد باشد ما نیز در برخی موارد با آن ها همراه هستیم ولی غالبا به همین جا ختم نمی شود و از اساس منکر اهمیت مساله و حیا و عفت و جنبه های و آن می شوند. 🔺آن روحانی محترمی که فرموده اند در طول تاریخ بی حجابی و هیچ وقت به اسلام ضربه نزده است، اگر تاریخ را مطالعه می کردند متوجه می شدند که در و اتفاقا حجاب و حیا و عفت خط مقدم مبارزه با بوده است یا حداقل در این مساله تامل می کردند که چرا در سه کشور ، و پس از حاکم شدن عناصر استعمار نو یعنی رضاخان، اتاتورک و امان الله خان اولین پروژه مشترک از جامعه از طریق بوده است.نگاه این طیف اغلب ناشی از نادیده انگاشتن جنبه های و حجاب و تقلیل سطحی نگرانه آن به عنوان مساله ای فردی و ابزاری برای جلوگیری از در جامعه است. 🔺طیفی هم وجود دارد که نگاهشان ناشی از سیاست زدگی و تعریف امر ذیل است و چون فکر می کنند، شکست هایشان در عرصه سیاسی ناشی از مسائلی مانند الزامی بودن رعایت و به طور کلی عدم پذیرش ولنگاری در حوزه است، به عقب نشینی از امر حیا و عفت به عنوان ابزار کسب می نگرند. این ها متوجه نیستند که برای استعمار، و صرفا به عنوان سنگر اول و یک نماد در جنگ فرهنگی مطرح است که فتح سایر را تسهیل می کند. 🔺حتی در خود غرب هم فرهنگ عمومی در امر ، همواره مرحله به مرحله و تدریجی بوده و هر وقت هم که حکومت ها و فرهنگ عامه بر اثر فشار اقلیت معمولا صاحب قدرت و رسانه متمایل به این نوع از ها عقب نشینی کرده اند، صرفا مطالبه اشکال جدیدی از این نوع از اباحه گری شکل گرفته است. حتی امروز هم که این مساله در غرب تا به رسمیت شناختن ازدواج همجنس گرایان پیشرفته است مطالبات جدیدی در زمینه ارتباط جنسی با کودکان و حیوانات و محارم مطرح می شود. http://yon.ir/RJSxN 🔻اگر در فرانسه را از حضور در مدارس منع می کنند یا برای مساله ای خرد مثل ممنوعیت استفاده از لباس در سواحل در قانونگذاری می کنند، این مساله ناشی از این است که فرانسوی ها بر خلاف عامیانه حاکم بر این طیف از مذهبی ها به اهمیت و حجاب و این که می تواند هویت جامعه فرانسه را به چالش بکشد، پی برده اند. ✍ میثم ظهوریان eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جنگی که بود، جنگی که هست... 📌 فقط بگوییم خواهرم حجابت، برادرم نگاهت؟ #۲۹سال_سانسور_۲۹تیر 🎬 @Mostazafin_TV
💠 جام زهر و جنگی که نیست! تردیدی در تلخ بودنِ نیست. خاصیت زهر، همین است. اما تلخی، تنها یک وجه از است. آن وجه دیگر، گشایشی‌ست که قرار است از پسِ سر کشیدن جام روی دهد. آنکه این تلخی را به جان می‌خرد، مقصود بزرگی دارد. به بعد از خود می‌اندیشد و بقای آنچه بخاطرش‌ حاضر است حتی زهر نوش کند! آن یگانه‌مَرد، ۲۹ تیر ۱۳۶۷ اعلام کرد که جام زهر را سر می‌کشم و قطعنامه را می‌پذیرم. این اما تنها یک فصل از آن پیام بلندبالاست. آن مرد، آن پیام را ننوشت که فقط بگوید می‌خواهد جام زهر سر بکشد. او‌ حرف مهمتری داشت که بسیار فربه‌تر و پرحجم‌تر از جام‌زهر بدان پرداخته‌ است. ما اما سالهاست که در مرثیه‌ی تلخیِ جام زهر متوقف مانده‌ایم. هر بار و هر سال، آنچه از قطعنامه می‌شنویم صرفاً قصه‌ی جام زهر است و کشفِ آنکه/آنانکه جام را به مرادمان تحمیل کرد! امروز زیر آوارِ روایت‌های کاذب و صادق از حواشی جام زهر گرفتار مانده‌ایم. و آنچه از آن خبری نیست «و اما بعد» است. از منشور اعجازآمیزِ و . از آغازِ . از تداوم‌ مبارزه و از ضرورت آمادگی برای مواجهه‌ی جانانه‌ی و . سوگواریِ مدام برای جام زهر و برپایی بساط‌ مکرر از سوی جناحین جنگ تحمیلی برای افشای نقش طرف مقابل در تحمیل جام به امام، نقش همان طبل‌های کَر کننده را بازی می‌کند که نمی‌گذارد صدای درخواستِ امام به گوش امت برسد. پشت گوش انداختن نقشه‌ی مبارزه‌ی حقیقی و میدان‌های ترک‌شده، تنها ثمره‌ی بساط جام‌سرایی بوده است. مرثیه‌سرایی برای جام زهر را وانهید و میدان مبارزه‌ی اصلی را دریابید. ✍روح الله رشیدی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠آینده انقلاب اسلامی در گرو عدالتخواهی است آینده این انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و این انقلاب آن وقت تداوم پیدا خواهد کرد که اولا مسیر عدالتخواهی را برای همیشه ادامه بدهد یعنی دولتهای آینده واقعا و عملا در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند، تبعیضها را واقعا از میان ببرند؛ جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی، جامعه بی طبقه به مفهوم اسلامی نه جامعه بی طبقه به مفهومی که دیگران می گویند - که میان اینها از زمین تا آسمان تفاوت است - ایجاد کنند، دولتِ حال و آینده برای برقراری جامعه بی طبقه اسلامی کوشش کنند والّا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شکست میخورد چون اصلا ماهیت این انقلاب ماهیت عدالتخواهانه بوده است. ✍استاد شهید مرتضی مطهری eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang ble.im/kolbe_andishe_farhang
💠قسمت مهمی از سخنرانی بی نظیر و شنیده نشده از نخستین خطبه آیت الله خامنه ای پس از پذیرش قطعنامه۵۹۸ 🔹در مسائل داخلی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسأله‌ای که بر روی آن تکیه می‌کنند مسأله‌ی است. عدالت اجتماعی یعنی در جامعه ؛ یعنی خیرات و برکات جامعه به سود یک دسته‌ی از مردم و به زیان اکثریت قاطع مردم مصرف نشود. 🔹عدالت اجتماعی یعنی اینکه در جامعه‌ی اسلامی از همه‌ی برکاتی که در این‌جامعه هست، قشرهای عظیم مردم بتوانند استفاده کنند و بهره ببرند و استعدادهای آن‌ها بشود. 🔹 و مورد توجه ویژه‌ی امام امت اند؛ این‌ها لشکریان اصلی و حقیقی انقلابند؛ این‌ها کسانی هستند که در طول تاریخ، پشت سر پیغمبرها، همین‌ها ایستاده‌اند؛ آن‌ها کسانی هستند که دشمنان و مخالفان پیغمبران آن‌ها را «ارذلون» یعنی طبقات پست معرفی می‌کردند، اما پیغمبران عظیم‌الشّأن الهی آن‌ها را خودی‌های نهضت و حرکت الهی خودشان می‌دانستند و همّتشان برای آن بود. 🔹«لقد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ و أَنزَلنا مَعَهُمُ الکتابَ و المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بالقسط» . آمدن پیغمبران برای این است که در جامعه باشد [و] عدالت اجتماعی باشد. پیغمبران آمده‌اند تا گردن‌کلفت‌های جامعه، مفت‌خورهای جامعه، زالوصفتان جامعه، استثمارگران جامعه، زراندوزان جامعه، بی‌دردان و بی‌غمان مرفّه جامعه را سر جای خودشان بنشانند و مستضعفان، محرومان، پابرهنگان را به حقوقشان برسانند. این بایستی هدف اصلی انقلاب باشد، در قوانین، در اجرائیات، در برخورد مأمورین با مردم، در ارزش‌گذاری در سطح جامعه، در گفتن‌ها، در تبلیغ‌ها باید در امور قرار بگیرد. اگر عدالت اجتماعی در جامعه‌ای نباشد، هدف اعلای دین یعنی به‌هیچ‌وجه بدست نخواهد آمد در سطح عموم جامعه؛ و خاصیت بزرگ و بزرگ جامعه‌ی اسلامی در مقابل جامعه‌ی طاغوتی همین است. 🔹جامعه‌ی اسلامی آن جامعه‌ای است که وقتی نگاه می‌کنند، در آن از و و هیچ نشانه‌ای نباشد؛ در آن از فقر [و] از محرومیت خبری نباشد. 🔹امام حمله‌ی تند خودشان را به جامعه، یک بار دیگر تکرار می‌کنند. آن‌هایی که از دردهای عمومی جامعه و به آن‌ها هستند؛ آن‌هایی که هشت سال جنگ، جنگ سرنوشت ساز در این ملت، در این مملکت و برای این ملت آن‌ها را به خود نیاورد؛ آن‌هایی که از گرفتاری‌های مردم سوءاستفاده کردند؛ آن‌هایی که وقتی ملت ما در مقابل دشمنان خارجی مشغول جنگ است، در جبهه‌ی داخلی از پشت به او خنجر زدند؛ آن‌هایی که مردم را در فشار و تنگنا قرار دادند؛ این ندای دردآلود امام امت. 🔹نکته‌ی دیگری که امام تکیه می‌کنند، خطر است. خطر رفاه‌طلبی مخصوص آن کسانی نیست که به عنوان مرفهین جامعه و بی‌دردها و بی‌غم‌ها شناخته شدند؛ آن کسانی‌که دل در گرو انقلاب دارند، آن‌ها هم باید خودشان را از شر شیطان رفاه‌طلبی و حفظ کنند. این شیطان، وسوسه‌گر است؛ این شیطان، بسیار -برای نفوس ضعیف- پرجاذبه است. نباید به دام رفاه‌طلبی بیفتند، نباید به رو بیاورند. آن کسانی که بعنوان انقلاب و انقلاب یا انقلاب شناخته شده‌اند، و این بیشتر توجّهش به ما است. این پیام را یکایک مجریان کشور، یکایک سردمداران، یکایک مسئولان، یکایک نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یکایک علما و که در مصادر امور قرار دارند باید مورد توجه قرار بدهند. eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang ble.im/kolbe_andishe_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جامعه‌ی اسلامی آن جامعه‌ای است که در آن از تبعیض وظلم و نابرابری‌ها هیچ نشانه‌ای نباشد؛در آن از فقر واز محرومیت خبری نباشد. 🎙قسمتی از خطبه رهبرانقلاب پس از پیام قطعنامه۵۹۸ @kolbe_andishe_farhang
💠 توقف در مرز ارزش‌های خوب! 🔻یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز نظریه انقلاب در زمینه عدالت این است که نسبت‌ میان عدالت و دیگر ارزش‌ها را مشخص کند. اینکه بین عدالت و ارزش‌های مثبت دیگری که وجود دارد چه نسبتی برقرار است؟ نسبت عدالت با دین، معنویت، سیاست، امنیت، معرفت، آزادی و مفاهیمی از این دست چیست؟ مرز عدالت با بی‌عدالتی به نحو فطری روشن است. مرز این مفاهیم مثبت با عدالت چیست؟ این آنجایی است که به نظر می‌رسد حرکت عدالت‌خواهانه متوقف شده است. برای حرکت عدالت‌خواهانه مواجهه با تکاثر پیچیدگی نظری چندانی ندارد. آن چیزی که ما را زمین‌گیر کرده این است که تکاثر باواسطه و بی‌واسطه در برابر حرکت عدالت‌خواهانه ارزش‌های دیگری قرار بدهد. تفوق امنیت بر عدالت یا تفوق معرفت بر عدالت که به بازتولید محافظه‌کاری امنیتی یا محافظه‌کاری ذهن‌زده منتهی شده است، از دل این مرزهای مبهم برخاسته است. اینجاست که ارزش سنت فکری شیعی در برابر اشعری‌گری خود را نشان می‌دهد. سنت فکری‌ای که در آن حکمایی همچون خواجه‌نصیرالدین طوسی حضور دارند که بر برترین ارزش بودن عدالت تأکید دارند. همین‌طور ایده‌ ارزش مطلق بودن عدالت که بارها مورد تأکید رهبر انقلاب بوده، در این مرزگذاری است که خوانش انقلاب اسلامی از سنت فکری شیعه ارزش خود را نشان می‌دهد. 🔻رهبر انقلاب چندین بار این اصل مطلق بودن عدالت را مطرح کردند. اینکه در نظام فکری ما همه ارزش‌ها به یک معنا نسبی هستند و ارزش عدالت مطلق است. مطلق بودن ارزش عدالت به معنای برتری ارزش عدالت در مقایسه با هر ارزش دیگری، یکی از اصلی‌ترین و بنیانی‌ترین اصول تفکر عقلانی شیعه است. در نظام فکری ما حق تقدم همیشه با عدالت است. مطلق بودن عدالت به این معنا نیست که هیچ ارزش دیگری را ما نیاز نداریم، یا هیچ ارزش دیگری ارزش ندارد. بلکه به این معناست که آن ارزشی که به بقیه ارزش‌ها ارزش می‌دهد و امکان این را به وجود می‌آورد که امنیت امنیت باشد، نه امکانی در دست سواستفاده‌چی‌ها، عدالت است. آن ارزشی که این امکان را به وجود می‌آورد که اخلاق اخلاق باشد، معنویت معنویت باشد، عدالت است. این از اولیات تفکر انقلاب اسلامی است که به دلیل اشعری‌گری‌های سرایت یافته در ذهن و زبانمان به‌درستی درک نشده است. ✍مجتبی نامخواه eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang ble.im/kolbe_andishe_farhang
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : به گفته امام رضا(ع) تشکیلات و نهادی که باب انتقاد، نهی از منکر و را می‌بندد، محارب با خداست! 🎬 @Mostazafin_TV
💠امام رضا(ع) با مخالفين خود چگونه بحث ميكردند؟ 🔸مساله ايشان در مناظرات فقط پيروزى و شكست نبود، در روايات هست كه ايشان براى پيروزى وارد بحث نميشدند. هدفشان جدل و غلبه نبود. صريح ميفرمايند كه اگر كسى در يك مباحثه اى با مخالفش شركت كند ، براى زمين زدن او، نقشه بكشد براى خراب كردن او، اين كار مورد قبول ما اهل بيت نيست، طبق منطق ما نيست. فرمودند جلسه اى كه در آن مجادله ميشود، يعنى هدف ، كشف حقيقت نيست و صحبت از نجات و هدايت و رشد نيست، صحبت از اين است كه چه كسى برد و چه كسى باخت، صحبت از اين است كه چه كسى تحقير و چه كسى تعظيم شد، اين جدل است و به لحاظ اخلاقى مورد قبول ما نيست. 🔸در احتجاجات و مناظراتى كه از حضرت ثبت شده، دارد كه وقتى امام ميديدند طرف بحث ، دارد در بحث شكست ميخورد و در ميان جمع دارد تحقير ميشود، سر وته بحث را جمع ميكردند و فقط تا حدى بحث را ادامه ميدادند كه حضار بفهمند اسلام آسيب پذير نيست، حق است و قابل دفاع است. از آن حد به بعد كه مساله روشن شده و ادامه بحث نوعى تير خلاص زدن به طرف مقابل و تحقير اوست، امام رضا بحث را قيچى ميكردند. اينكه دارم عرض ميكنم، حداقل دو سه جا در سيره مناظراتى حضرت بيان شده است. 🔸مثلا در يك جا وقتى طرف مقابل در بحث با ايشان در بن بست گير افتاده، امام به اباصلت ميفرمايند كه "خلّنى و اياه" من را با ايشان تنها بگذاريد. اينجا درست همان جايى است كه در بحث ها، ما در دلمان به طرف مقابل ميگوييم، حالا گيرت آوردم! درست در همانجا امام رضا ميفرمايند جلسه را ختم ميكنيم و ميخواهم با ايشان در خلوت صحبت كنم كه تحقير نشود. در كجاى دنيا و در كدام مناظره چنين روشى را ديده ايم؟ اخلاق، منطق و آزادى ، سه عنصرى است كه به وضوح در مناظرات حضرت رضا ديده مي‌شود. ✍استاد حسن رحیم پور 🔗سخنرانی استاد رحیم‌پور با عنوان "تشيع رضوى، تفكر تمدن ساز،يا تعصب خانمان برانداز" سال١٣٨٨ eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠تمدن نوین اسلامی اصلی‌ترین و بلندمدت ‌ترین دغدغه آقا در طول دوران رهبریشان بحث اسلامی بوده است. شاید دغدغه حضرت آقا این باشد که کشور چگونه فرضا فلان تحریم را از پیش رو بردارد ولی قطعا می‌توانیم بگوییم اصلی‌ترین و بلندمدت ترین دغدغه هایی که ایشان داشته و دارد و درست هم است و اصلا انقلاب اسلامی جز با این دغدغه شکل نمی‌گیرد. این نشان می‌دهد که ایران چقدر است. یعنی در عین حال که با لایه‌های روبنایی زندگی کار دارد، دست میندازد در و می‌گوید مبانی علمی باید این تغییرات را بکند و در علم ما باید به این جا برسیم. دست میندازد در هنر و می‌گوید باید در مبانی و هنرمند این تغییرات صورت بگیرد. هنرمند این شکلی باید زندگی کند. وقتی می‌رود به سمت ، حرف‌های خودش را دارد در فرهنگ. می‌رود به سمت ، حرف‌های خودش را دارد برای اقتصاد. هر جایی دست می‌گذاری، می‌بینی انقلاب اسلامی تعریف می‌کند. فضای جدید تعریف کردن غیر از این است که لزوما همیشه جدید برای ما تعریف کند. ممکن است خیلی اوقات ابزار جدید تعریف نکند ولی این ابزار را در یک دیگری به کارگیری کند. آن محورهای مختصات را تمدن تغییر می‌دهد. ما با یک جنگ تمدنی در همه عرصه‌هاست، یعنی جنگ ما با غرب جنگ است. جنگ تمدنی در خودش، جنگ نظامی دارد، جنگ فرهنگی دارد، جنگ هنری دارد، جنگ علمی دارد. امروز هرجا را با دقت نگاه کنید می‌بینید یک جنگ تمام عیار است. یعنی جنگ وقتی جنگ تمدنی شد در هر عرصه‌ای قدم می‌گذاری جنگ است. در قدم می‌گذاری جنگ است. منتهی جنگ هر قسمت هم وضعیت خودش را دارد. در فلسفه یقه همدیگر را نمی‌گیرند بزنند. آنجا هستند که دارند با همدیگر زد و خورد انجام می‌دهند یا حالا به قول بعضی انجام می‌دهند،گفت وگو انجام می‌دهند. ولی آنجا دارند واقعاً عرصه کارزار است، عرصه مبارزه است. مبارزه تمدنی با تمام وجوه در حال انجام شدن است. رهبری این مبارزه تمدنی هم یک کسی است که به تمدن اسلامی، به اندیشه تمدنی اسلام، از بن دندان اعتقاد دارد و او باعث شده که یک همچنین اتفاقی بیافتد. آقا فرمودند: ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است. بعد حضرت آقا در صحبت هایشان در سال هفتاد و با طلبه‌های حوزه علمیه قم بیان می‌کنند که: برای ایجاد تمدن اسلامی، مانند هر تمدن دیگر دو عنصر اساسی لازم است: "یکی " و دیگری . eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠دو لازمه تمدّن اسلامی 🔹برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان.  🔹فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطه‌ای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همه‌ی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد.  🔹تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا می آمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند! 🔹در همه‌ی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآن‌شناسان، حدیث‌شناسان، آشنایان با شیوه‌ی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه‌ی راهنما و راهگشا برای بشریّت. ✍امام خامنه ای، ۷۹/۷/۱۴ eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠چرا دولت قادر به کنترل و مهار قیمت ارز و سکه نیست؟ چون اصلا قرار نیست آنها را کنترل و مهار کند! «ناکارآمد»است؟ بله، اما این موضوع ربطی به کارآمدی ندارد! قیمت سکه به ۴.۵ میلیون و دلار به ۱۲ هزار رسیده، چون شما در مرحله چهارم «شوک درمانی» قرار دارید. 🔸نوشته زیر را بخوانید: http://telegra.ph/The-Shock-Doctorine-07-29 ✍نادر فتوره چی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang