● جیت کان دو از کجا آمد؟
در طول سال ۱۹۶۴ بروس و دوستش جیمز لی مؤسس اوکلاند پس از طی چندین سال یک شایعه جدید از جان فان کونگ فو را باز کردند. به سرعت شاگردان بسیاری جذب شدند. بسیاری از آنها بروس را در حال اجراء نمایش دیده بودند.
در دسامبر ۱۹۶۴ بروس یک دیدار غیرمنتظره داشت. وونگ جاک مان یکی از کونگ فوکاران چینی که از هنگکنگ آمده بود و در محله چینیها دنبال اسم و رسم میگشت. او به همراه چهار، پنج تن از دوستانش به انستیتوی جان فان آمد، به لحاظ تاریخی، عموماً چینیها معتقدند نباید به غربیها چیزی آموخت و باید رازهایشان را برای خودشان نگه دارند چون اگر به دیگران بیاموزند آنها بر ضد خودشان بهکار خواهند برد، چینیها نسبت به این اعتقاد بسیار سرسخت هستند. بروسلی همیشه از این عقیده رنج میبرد چون به خاطر همین اعتقادات بود که مجبور شد در هنگکنگ کلاسهای ایپ من را ترک کند، درست زمانی که به او گفته بودند در رگهایش خون نژاد آلمان جریان دارد. برای همین بود که اولین چیزی که پس از ورودش به آمریکا تغییر داد، این قاعده بود، چون او هیچ تفاوتی بین نژادها قائل نبود.
”آنها برگهای برای بروس فرستادند که در آن به زبان و خط چینی او را به مبارزه دعوت کرده بودند“ اینها را لیندا همسر بروس تعریف میکند“. بروس برگه را خواند که مثل یک اولتیماتوم بود. یک اولتیماتوم رزمی در سان فرانسیسکو اگر بروس از مبارزه سر باز میزد، احتمال داشت انستیوتی او را ببندند و یا جلوی آموزش سفیدها را بگیرند“.
● مبارزه با بروسلی
بروس پرسید: ”تو همین را میخواهی؟“ وونگ جاک مان در حالیکه همراهانش را نشان میداد جواب داد: ”من نه، اینها میخواهند“. بروس جواب داد:” آهان! خوب“.
و این جوابی نبود که وونگ و اطرافیانش منتظر شنیدن آن بوده باشند. چون تصور میکردند بروس عقبنشینی کند اما قطعاً آنها اشتباه میکردند، آدمی که در کوچههای هنگکنگ بزرگ شده باشد و از صبح تا شب را به دعوا و مبارزه گذرانده باشد قطعاً عقبنشینی نخواهد کرد.
شانس وقتی بیشتر برگشت که وونگ جاک مان اصرار کرد که: ”دوستانه و برای تفریح مبارزه نمیکنیم بلکه میخواهیم تکنیکهایمان را به نمایش و اجراء بگذاریم“. و بروس نمیخواست شرایط را عوض کند پس گفت: ”خوب معلومه“ ما مبارزه دوستانه نمیکنیم، میجنگیم! ”بروس مغرورانه پاسخ او را داد.
بعد وونگ جاک مان برای اینکه ازمجروح شدن جلوگیری شود اضافه کرد: ”در ضمن ضربه بهصورت، ضربات پا و ضربه روی گارد... نمیزنیم“. اما بروس جواب داد: ”قبول نمیکنم به هیچوجه! تو با یک اولتیماتوم آمدهای و هدفت خرد کردن و اذیت کردن من است، تو دعوت به مبارزه کردهای پس من هر طور لازم بدانم مبارزه میکنم، تو برای خودت مختاری نه برای من“.
لیندا هشت ماهه باردار بود او به همراه جیمز لی تماشاچیان این مبارزه بودند: ”بروس و وونگ جاک مان خیلی فرمالیته به هم سلام دادند“. لیندا تعریف میکند: ”و مبارزه شروع شد“: حریف بروس در حالت کلاسیک و سنتی خودش قرار گرفته بود و بروس که آن دوره از سبک وینگ چون استفاده میکرد از ضربات مستقیم بهره میبرد“. دو دقیقه بعد، بروس همچنان به حمله ادامه میداد، حریف او خیلی زودتر از آنچه انتظارش میرفت، عقبنشینی کرده بود“.
● عمیق شدن در مسئله هنرهای رزمی
کمی بعد مسئله خیلی مضحک و خندهدار شد، وونگ جاک مان یک نیم دور چرخید و پا به فرار گذاشت او واقعاً توانائی تحمل حملات پیاپی بروش را نداشت. بعدها بروس به دوستش دان اینوسانتو گفت: ”کاملاً بر او مسلط بودم، بیشتر به سرش، به پشتش. مشتهایم گره گره بود و میزدم. حتی حرکاتی میکردم و ضرباتی میزدم که قبلاض اصلاً امتحان نکرده بودم: خیلی راحت دستم را دور گردنش حلقه کردم و او را به پشت خواباندم. آنقدر که از زدن او خسته شده بودم“. لیندا میگوید: ”بروس با مشت بالا رده بالای سر او ایستاده بود، درست به یاد دارم، بروس دو بار فریاد کشید، حریفش هم پاسخش را داد و همانجا مبارزه تمام شد“.
با اینکه بروس مبارزه را برد اما ته دلش اصلاً شاد و راضی نبود. او فکر میکرد توانائی هنرهای رزمی خیلی بالاست اما در یک مبارزه دو تا سه دقیقهای او درست و حسابی خسته شده بود و نفس نفس میزد. ضرباتی که حریفش را ناکاوت کرد حساب شده نبود و بروس به دنبال علت بود. بروس به نتایج بسیاری دست پیدا کرد: تکنیکهای وینگ چون بیش از اندازه سنتیاند، حالت بدنش خیلی پایهای و متمرکز به خط وسط در حمله است، تا جائیکه وقتی میخواهد ضربات چرخشی بزند با مشکل جدی مواجه میشود.
● پایههای جیت کان دو
این مبارزه آنقدر سخت نبود که یک قهرمان در مقابل دیگری بخواهد اجراء کند، حریفش آنقدرها قدر نبود و بروس به این میاندیشید که شرایط فیزیکیاش آنقدرها که باید خوب و کافی نیست که مبارزات جدیتری داشته باشد چون در مبارزهای که با حریفش با برد به پایان رسانده بود و با زدن ضرباتی که تازه هم
هشان هم به هدف نخورده بودند، به شدت خسته شده بود.
در ضمن وینگ چون اصلاً ضربات پا نداشت در نتیجه فاصلهای که برای زدن ضربه به حریف لازم است، فاصلهای بسیار کوتاه است و اگر حریف بخواهد فرار کند به خاطر فاصله کمی که هست کارش دشوار میشود، این مبارزه در تمامی ابعادش باعث شد چشم بروس لی به دنیای اطرافش و دنیای هنرهای رزمی بازتر شود و با دیدی متفاوت به آنها بنگرد: خداحافظ دنیای سنتی فرمالیته.
از این به بعد بروس سعی کرد به هر تکنیک با دقت بنگرد تا نقاط قوت و ضعف کاربردی آن را پیدا کند و بعد آنها را امتحان کند، آنهائی را که بهکار میآیند انتخاب کند و بقیه که کاربردی ندارند کنار بگذارد. این دیدگاه برای بروس به هنرهای رزمی همان جیت کان دو بود.
جیمز به او کمک میکند تا برنامهاش را آماده کند، تمرینات ویژهای در آن بگنجاند، کاستیها و ضعفهای فیزیکیاش را جبران کند، و پایه اصلی کارها دویدن بود. فعالیتها برای بروس جنبه روحانی داشت آنچنان که همه زندگی او را تحتالشعاع قرار میداد: ”برای من بهترین تمرین، دویدن است“. او در جواب یک روزنامهنگار گفته بود: ”دویدن که آنقدر مهم است که تو در تمام لحظات زندگیت باید بدوی، اوایل آرام میدوی، بعد مسافتت را افزایش میدهی و در نهایت با پیشرفتهای فیزیکی که از دویدن بهدست میآوری، روحت را نیز آرام و سبک میکنی“.
بروس در ابتدا بین یک ربع تا چهل و پنج دقیقه در طی روز میدوید و این یعنی مسافت سه تا ده کیلومتر، یکی دو روز اینطور بود وب عد مسافت بین ۱۵ تا سی کیلومتر میشد روی چرخ ثابت. او با اینکار و با تنفس مناسب توانست قدرت، توانائی و مهارتش را در هنرهای رزمی افزایش دهد. پس از آن بروس با وزنه کار میکرد و روی هر ضربه و محل فرود آمدنش دقت لازم را به خرج میداد تا بهترین کار از آب دربیاید. برای اینکه به تأثیرات فنون جدید دست پیدا کند بروس فیلمهای مبارزات واقعی را جمع و تماشا میکرد و جیمز در تمامی این مراحل پا به پای او پیش میآمد و مسیرش را برای او ترسیم میکرد.
پس گروه تمریناتش را عوض کرد، تمرینات سر، پا، تمرین با انواع ساکها، ضربات دست، پا... اضافه شدند، در این باره بروس برای یکی از شاگردانش به نام جرج لی مینویسد: ”پشتیبان تیم ما به مراتب از کونگفو قویتر است. تیم کونگ فو را تا مراحل باورنکردنی بلد است و حاکی گروه کونگ فو را بهعنوان هنر برتر با تکنیکهائی فوقالعاده میداند، من با جرأت به تو میگویم اولین تیم حامی است که در تاریخ کونگ فو بهوجود آمده است. ما از تو و کارهایت در اینجا یاد میکنیم. من به جیمز گفتهام تا جائی که میتواند به تو کمک کند“.
● تکرار و تکرار
جرج میگوید: ”او تمامی عکسها و تصاویر تمریناتش را برای من میفرستاد من میدانستم که بروس میخواهد از روی اینها پی به میزان تأثیرشان ببرد. پس از روی هرکدام دو سری تکثیر میکردم، یک سری برایش میفرستادم و یک سری را برای خودم نگه میداشتم تا از روی آنها کار کنم“.
تمرینات ویژه او پیش از صدها بود و اگر به هزار تا نمیرسید با تکرار ضربات دست و پا این تعداد اضافه میشدند، با این روحیه که به بهترین نحو ممکن تمرینات باید انجام شوند. او ضربات دستش را روی درختها در مسیری که میروید امتحان میکرد، یک برگ روی شاخه را هدف میگرفت و سعی میکرد به آن برسد و تا نمیرسید دست بر نمیداشت تلاش او بینظیر بود، او جداً کار میکرد. سعی میکرد جاگیریهایش را تغییر دهد و برای همین فیلمهای ویدیوئی بزرگانی چون محمدعلی (منظور محمدعلی کلی بوکسور معروف است. مترجم) را بسیار نگاه میکرد.
در همین دوران بود که شروع به تحقیق و خواندن کتابهائی در مورد هنر مبارزه کرد، بعضی از آنها بسیار قدیمی و برخی دیگر چاپ محدود داشتند و از برخی صدها نمونه دیگر چاپ شده بود برای او هر چیزی ممکن بود گشاینده مسیری باشد که در آن قرار گرفته بود.
● تلاش تا مرز خستگی مفرط
بروس کلکسیون عکسهای افراد معروف را جمع میکرد. بین آنها یکی را تحسین میکرد که نامش آرنولد شوارتزنگ بود. او مقالات مهم را نیز میخواند و نگه میداشت. روز به روز تمرینات جدیدتری به تمریناتش اضافه میکرد، با وسیله، بدون وسیله، ... در خاطراتش مینویسد که تا بینهایت تمرین خواهد کرد. بروس آنقدر تمرین میکرد که دیگر توان ادامه دادن نداشت تا مرز بیحالی. هر وقت، زمان آزاد داشت و میتوانست استراحت کند، به تمرین میپرداخت، هنگام تماشای تلویزیون هم حرکات سبک پا انجام میداد، هنگام مطالعه ضربات آرام میزد و حتی وقتی با مردم حرف میزد. او در لحظه لحظه زندگیش تمرین را از خاطر دور نمیداشت.
منبع : مجلهرزمآور
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯راز #موفقيت اين است:
#هدف را بی وقفه دنبال كنيد.
#آناپاولوفا
@wushucaran🌷
#انگیزه💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯ #شکستنسنگ با دو و یک انگشت #شائولین⛩
#shaolin
#اجسام_سخت💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
پایهگذاران قدیمی کونگفو الیان متمادی بر روی حرکات حیوانات مطالعه کردهاند تا روشهای مبارزهٔ آنها را پایهگذاری نموده و تحقیق نمایند.
یکی از جالبترین و مبهمترین تئوریهای مبارزهٔ حیوانات قدیمی، سبک مار میباشد. موجود که طرز قرارگیری و حرکاتش به آسانی ما را گمراه میسازد. خزیدن بر روی زمین بهطور آهسته به سبک منظم و با قاعده چگونه این جانور را قادر میسازد تا در مقابل شکارچی بزرگتر و تهاجمیتر از خود دفاع کند؟
فلسفه سبک مار یکی از مطالب مهم است و بههمین خاطر باید تعریف خوبی از آن وضع کرد بسیاری از دفعات سبک مار به خاطر عقبنشینی و گرفتن حالت تدافعی و چنبرهزدن و بهصورت حلقه و مارپیچ درآمدن قربانی گردیده است. وقتی مار به حالت دفاعی در میآید و حلقه میزند این امر باعث میشود که مهاجم ناگزیر و به ناچار وارد محدوده بحرانی مار شده و آن را قربانی سازد.
صبر، وقتشناسی، مشخص کردن و زمان وارد ساختن ضربه به هدف و سرعت، ابزاری است که صاحب سبک مار آنها را انتخاب میکند. ساعتهای بسیاری که بر روی وضعیت انحنا تمرین میشود این ابزارها را کارآمدتر میکند و هرکدام به لبه تیزی تبدیل میشوند.
● طریقه ایستادن و طرز قرارگرفتن بدن
در تمامی هنرهای رزمی، آموزش صحیح طرز قرارگیری بدن برای اجرای تئوریهای سبک مار ضروری است. قبل از شروع تغییر شکل مجذوبکننده وضعیت بدن در دنیای سبک مار باید ساعتهای متمادی بر چگونگی حالت دفاعی صرف شود.
طرز ایستادن به دو شکل ساکن و متحرک تقسیم میشود. ماهیت این سبک حکم میکند که طرز ایستادن ساکن به کندی و حالت گریز داشته باشد. همچنین باید چالاک، انعطافپذیر و نیرومند باشد تا بتواند در حالت ساکن بدن بهطور انفجاری نیز عمل نماید.
۳ مورد از مشهورترین حالتهای ساکن عبارتند از: مار حلقهزده، حالت قرار گرفتن پشت و حالت قرار گرفتن کنار اسب.
ساعتهای بسیاری باید بر روی وضعیت قرار گرفتن و حالت کشش بدن وقت صرف گردد بدن شما قادر باشد در حالت مبارزه به شکل افتادن آهسته و خروج از حالت سرحلقه به ضربه را بهخود گرفته و به حالت متحرک تغییر شکل دهد.
برخی از حالتهای قرارگرفتن بدن در حالت متحرک در سبک مار عبارتند از: قرارگیری حمایت شده، قیچی، میمون و خمش کوتاه. ضمن اینکه حرکات متحرک پا انجام میشود باید بر روی حرکات گریزآمیز تمرکز نمود و همچنین الگوهای حرکات پا که با سرعت انجام میشوند را برای اغوای حریف کنار برد. تئوریهای سبک مار چگونگی زدن ضربه و ضد ضربهها را که از حالت متحرک بدن اجرا میشود را به ما یاد میدهد. با در نظر گرفتن این موضوع حرکات این سبک بهطور تکراری و دنبال هم در سالنهای طویل تمرین میشوند بهطوریکه زمانبندی طرز قرارگرفتن و حالت بدن هماهنگ باشند. وضعیت بدن در حالت متحرک، ریتم و قدرتی که برای سبک مار مورد نیاز است را بهوجود میآورد. تئوریهای سبک مار برای مبارزه براساس سرعت، زمان و ریتم میباشد. وضعیت بدن در حالت متحرک هنگام اجرا توسط کارورهای مجرب را بسته به شعر میباشد. مغلوب کردن هنرجوئی که در حال فراگیری است و در طرز قرارگرفتن بدن و الگوهای پا در این سبک حساس میباشد سخت است.
● ضربات
حرکات به هم مرتبط و بندبند اشکال دست در آموزش سبک مار بسیار مجذوبکننده است. یک هنرجو با سبک مار سفید سر کار خود را آغاز میکند، سپس حرکت خود را با ضربهٔ نیش زهرآلود مار ادامه میدهد و بعد حرکت شلاقی دستها را انجام میدهد. در طول انجام تمام این حرکات بازوها، شانهها و بدن در وضعیت ریلکس قرار دارند.
ضربه مار براساس نیروی ناگهانی نیست، بلکه دقت در ضرباتی است که آسیب وارد میکند. این مطلب بسیار حائز اهمیت است که ضربات تکنیکی در زمان بسیار کوتاهی به هدف اصابت کند و مهاجم را بیحرکت نماید.
یک بدن ریلکس به ما این اطمینان را میدهد که تکنیکهای مار را بهطور آسان و روان اجرا نماید. یک بدن سخت هنگام اجرای تکنیک از انعطاف لازم برخوردار نمیباشد. ریلکسکردن ستون فقرات، شانهها، بازوها و دستها همیشه مقدم بر تمرینات مار میباشد. وضعیت بدن در حالت انعطافپذیر نه تنها کمک به اجراء تکنیک میکند بلکه صدمه و آسیبهای احتمالی را به حداقل میرساند.
با دستها و بازوهائی که به حالت ریلکس میباشند یک هنرجو میتواند ضربات کارآمد را به حریف وارد نماید و با ضربات به روش مار میتواند راه را بر حریف ببندد. شما میتوانید از دستها و بازوی خود برای کنترل و مسدودکردن ضربات حریف استفاده نمائید.
هدف هنرجوی سبک مار فهمیدن حرکات مهاجم و سپس دفع آن حرکات میباشد. یک حرکت عالی عبارت است از مهارکردن بازوان حریف و واردکردن ضربات متعدد به وی قبل از اینکه حریف به حالت خود برگردد. انواع حرکات سبک مار مهاجم را مغلوب گذاشته و او را به اشتباه وا میدارد.
● تنفس در سبک مار
الگوهای تنفسی در سبک مار در مراحل اولیه آموزشی ارائه میگردد، بههمین منظور بدن خود را در
حالت عمودی نگهدارید هوا را از راه بینی به داخل کشیده و از طریق دهان بازدم انجام شود تا اکسیژن اضافی که وارد بدن میگردد برای مدت کوتاهی احساس سبکی کنید. هنگامیکه بدن در حالت غیر عمودی قرار میگیرد ششها عادت میکنند که به آسانی هوا را وارد و خارج نمایند. برای انجام اینکار الگوهای تنفسی در طول انجام حالت سکون و همچنین وضعیت بدن در حالت متحرک اجرا میگردند. تنفس باید با حرکات و ریتم بدن تنظیم و هماهنگ شود و اینکار را هنگام اجرای تکنیکها انجام دهید. برای آموزش سبک مار بسیار مهم است که بدانید در بین سیستم مبارزات حیوانات سنتی سبک مار بر روی کنترل دقیق تنفس تکیه مینماید.
الگوی دیگر تنفس ”تنفس منظم“ میباشد این روش آموزش حرکت هوا را در فشارها و سرعت مختلف در طول یکدم و بازدم به چند مرحله تقسیم میکند. در یکبار تنفس چندین ضربه میتوان وارد کرد. بهرهبردن از حداکثر سرعت موجب میگردد که صاحب این سبک بتواند ۲۰ ضربه یا بیشتر در یک دم و بازدم وارد کند.
برخی دیگر از الگوهای تنفسی عبارتند از تنفس کوتاه ارتعاشی و تنفس زهرآلود (سمی)، تمامی الگوها بایستی روزانه و با تأمل زیر نظر مربی مجرب انجام شود. وقتشناسی کلیه موقعیت حرکات بین ضربات داخل و خارج با جهت دادن انرژی میباشد. این الگوها هسته آموزش سبک مار بوده و برای هنرجو اجباری است. تمرین دائمی باعث میشود اثرات این سبک را بهطور عمیق درک نمائید و به شما میآموزد چگونه از این سبک برداشت مفید داشته باشید.
تمامی الگوهای تنفسی باید به یکدیگر متصل و مرتبط گردند تا حداکثر نتیجه حاصل گردد. تنفس در حالت ریلکس و به هنگام اجرای تکنیک باعث انفجار انرژی میگردد. یک هنرجو باید این الگوها را در ذهن، جسم و روح خود با ریتم آهسته تنفس انجام دهد تا این امر موجب گسترش هوشیاری و آرامش گردد و در تمامی جنبههای زندگی اثر داشته باشد.
با راهنمائیهای صحیح، هنرجو میتواند مطالب زیادی از فلسفه و تکنیکهای سبک مار و همچنین ریتم انعطافپذیری، حساسیت، سرعت، دقت کامل و وقتشناسی کامل و دقیق را فرا گیرد. اینها همان مبارزات و همچنین هدایای آموزشی سنتی سبک مار میباشند.
به قلم: گلین ویلسون
برگردان: محمدحسین غنیمی
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
پیش از قهرمانان همچون جکی چان Jackie Chan، جت لی Jet Li، استیون سیگال (Steven Seagal) و جین - کلود وان دام (Jean-Claude Van Dame) بدون شک بروس لی یکی از اساتید بزرگ هنرهای رزمی بود.
با وجود این، جای بسی تأسف است که هنر وی رای بسیاری از جوانان نسل امروز که از طرفداران فیلمهای اکشن هستند ناشناخته است؛ شاید به این خاطر که او بیش از اینکه ستاره فیلمهای رزمی باشد استاد بزرگ هنرهای رزمی بوده است. نمایش هنرهای رز یاو در فیلم، به شگفتی جکی چان یا جت لی نیست اما جذابیت سینمائی او بینظیر است. مهمتر از همه، تأثیری است که بروس لی در هنرهای رزمی داشت که تا به امروز حتی پس از گذشت چند دهه از مرگش هنوز ماندگار است.
بروس لی پیش از آنکه یک بازیگر باشد خود را یک هنرمند رزمیکار به حساب میآورد. وی در پیشرفت سبک هنر رزمی خود به نام جیت کان دو (jeet kune do) جلوتر از زمان پیش میرفت. شیوه هنرهای رزمی او هر چند به فنون کلاسیک و سنی وابسته نبود، در اغلب تکنیکهای عملی رزمی گنجانیده شد.
توانائیهای رزمی وی شگفتانگیز بود و تحسین دیگر هنرمندان مشهور رزمیکار از جمله، جان ری Jhoon Rhee، چاک نوریس Chuck Norris، اد پارکر Ed Parker و جو لویس Joe Lewis را برمیانگیخت. نام وی دو بار در تالار مشهور کمربند سیاه عنوان شد، بار اول، هنگامی که زنده بود و بار دیگر، زمانی که در قید حیات نبود هیچ یک از قهرمانان اکشن هنرهای رزی تاکنون چنین افتخاراتی کسب نکردهاند.
وی پس از ایفاء نقش کوچکی در فیلم ”مارلو“ (Marlowe) و نیز اجراء نقش ”کاتو“ (Kato) در مجموعه تلویزیونی ”زنبور سبز“ Green Homet در سینمای آمریکا مطرح شد. او به هنگ کنگ رفت و در آنجا فیلمهای کوتاهی از جمله Fists of Fury که بعدها ”رئیس بزرگ در بازار آسیا“ نام گرفت و همچنین Chinese Connection را ساخت که وی را در آسیا به ستاره بزرگی مبدل کرد. بروس لی همچنین نویسندگی، کارگردانی و بازیگری فیلم خود با نام ”مسیر اژدها“ (way of the Dragon) بر عهده داشت که شاید یکی از بزرگترین صحنههای جنگی هنرهای رزمی را تا این لحظه به نمایش گذاشته است؛ این صحنه، رتبه Roman Coliseum را کسب کرد.
ابتدای فیلم با نقشآفرینی چاک نوریس (Chuck Norris) آغاز میشود، به این صورت که اژدها وارد میشود و سپس او را در برابر آمریکا شکست میدهد. متأسفانه پیش از این که او شاهد موفقیت فیلم خود باشد. بهطور غمانگیزی در سال ۱۹۷۳ در سن ۳۲ سالگی درگذشت. لی پیش از مرگ، برای فیلم دیگش به نام ”بازی مرگ“ (Game of Death) صحنههای جنگ را آماده کرده بود؛ نقش اول فیلم را نیز به یکی از شاگردانش به نام کریم عبدل - جبار (Kareem Abdul-Jabar) ستاره بسیکتبال سپرد.
از دیگر شاگردان بروس لی میتوان به هنرمندانی همچون استنبرگ کوئین و جیمز کایرن اشاره کرد. فیل ”بازی مرگ“ سرانجام با اجراء بدلکاران آماده شد. یکی از مهمترین اقدامهای وی در صنعت فیلم و نمایش، ایجاد فرصتهای تازه برای دیگر آسیائیها در سراسر جهان بود. وی اولین آسیائی بود که موفقیتهای چشمگیری در صحنه نمایش آمریکا بهدست آورد.
بروس لی با نمایش هنرنمائیهای رزمی در فیلمهایش نسبت به نقشهای کلیشهای گذشته آسیائیها همچون خدمتکار، گانگستر، کارگر لباسشوئی با دیگر کاراکترهای ”کارگر گیس سافته“ در آمریکا و دیگر نقاط جهان، ستاره فیلمهای رزمی شد؛ حتی در بعدی وسیعتر، موجبات غرور آسیائیها بهخصوص مردم چین را در سرتاسر جهان فراهم آورد. بروس لی به آنها آموخت که میتوانند صرفنظر از آنچه که پیش از این بودهاند با اطمینان خاطر در رسیدن به اهدافشان تلاش کنند.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
معبد شائولین در جنوب چین که بیش از یکی هم است! و اصولاً هم از سبک شائولین جنوب نام برده میشود بدین معنا که سنتهای قدیمی که از سربازها از سال ۴۹۵ بهجا مانده تنها به معبد هنان برنمیگردد. این راهبان هنرهای رزمی را آموزش میدهند که در چهارگوشه چین اجراء میشود. تاریخهای چینی معابد ”شائولین“ را نام میبرند که در Gansa , Fuyian و Shamdong وجود دارند و این آخری اوایل قرن هجدهم در تایوان ساخته است. زیر نظر (۸۳۶۱-۴۴۶۱) Ming بسیاری از سران بودیسم در جنوب علیه Wokou، ژاپنیهائی که در نزدیکی چین بودند با قدرت میجنگیدند.
● بوهید راما و پنج جد بزرگ
آیا میشود گفت معبد شائولین افسانهای هنان است که همواره از آن یاد میشود؟ نه، بعید است. در مجموع میتوان گفت که متدهای شائولین شمال و جنوب از (کوههای Song هنان) و Fuyian الهام میگیرند. متدهای شائولین شمال همانهائی است که بوهید رامای بزرگ آنها را در ”اولین معبد زیر آسمان“ بهکار میگرفت و متدهای شائولین جنوب آنهائی است که ”پنج جد بزرگ“ آنها را بهکار برده و آموزش میدادهاند و با سبکهای متفاوت بوکس Cai.Hong , Li , Mo , Cailifo , Yongchun , Fojia یا Nanzhiguan آنها را نامگذاری کردهاند.
شائولین جنوب در مقابل امپراطوری Qing مقاومت میکرد. ”انقلاب Mingها، برگرداندن Mingها“ شعار این جماعت مخفی بود. اینها را رئیس معبد شائولین Henan یعنی Shi Yan Lu برای ما میگوید. افسانه پنج جد بزرگ همگی درباره شائولین جنوب میباشد.
آوریل ۲۰۰۴ من در ایالت Fuian بهدنبال معبد معروف میگشتم. مشکل این بود که سه معبد در سه نقطه مختلف شهر واقع شده و این خود نیز داستانی محلی دارد.
● یک معبد درون شهر
باید ماشین گرفت و رفت... بهدنبال این معبد معروف افسانهای. اما واقعاً بین این سهتا، معبد اصلی کدام یکی است؟ مطمئناً، مدیر هر کدام معتقد است، معبد اصلی همان است که او سرپرستیاش را بهعهده دارد. باید سه روز را برای اینکار وقت بگذارم. اولین معبد در شهر Quanzhou واقع است. من خانههای قدیمی بسیاری را در اطراف معبد کشف کردم. بهنظر میرسد هرکدام بیشتر از صد سال عمر دارند. معبد مرمت شده است. عمارتهای بسیاری در آنجا بنا شده است: شگفتآورند...
راهبههائی در حال نمایش دادن حرکات هستند. آنها برای من میگویند که سنت سربازان Bonzes دهها سال است که دوباره احیاء شده است. باز هم مثل گذشتهها مردم زندگیشان را به ساختن روح و جسم خود اختصاص میدهند.
اینجا، تنها متدهای شائولین جنوبی تمرین میشود که در ایالت Fujian وجود دارد مثل: Wa Taizu (جد بزرگ)، Luohan ، Bai-he (درنای سفید) ، Houquan ، Damo Da Zun.
یک راهب جواب یکدقیقه تمام تنها روی یک انگشت ایستاده است. من اینجا انواع و اقسام شمشیرهای دولبه، سپر، باتوم، چاقو و سلاحهای سردی را پیدا کردم که فقط و فقط در جنوب چین یافت میشوند: تونفا و سائی. این آخریکه اغلب فکر میکنند از اکیناوا آمده است بیشتر توسط قدیمیهای کوهستاننشین بهکار میرود. چون Fujian در مقابل تایوان و اکیناوا قرار گرفته است. نمایش تمام میشود و من میروم تا پشت معبد را ببینم. اینجا روی تپه کوچکی ایستادهام.
احساس میکنم دستههای سربازان امپراطوری و آتشهائی را که بر فراز معبد روشن است را به وضوح میبینم. راهبهها همچنان در حال تمرین هستند. چندتائی عکس میگیرم و دوباره به تماشای آنها مینشینم. بدون شک، معبد شائولین Quanzhou همان معبد اصلی است!
● معبد آرام
برای رفتن به دومین معبد واقع در محله Putian باید از داخل کوهستان گذشت. راهیکه انگار انتها ندارد. از همراهانم میپرسم تا آن بالا چقدر راه هست میگویند ۱۰۰ متر، ولی به گمانم از ارتفاع ۳۰۰ متری برج ایفل که ما هر روز بهراحتی آنرا طی میکنیم هم بیشتر است...
مناظر بدیعند، مزرعههای قدیمی، کشاورزانی که هنوز درخت میوه میکارند و هنوز...
بالاخره میرسیم: معبد مرمت شده و زیباست. عمارتها به زیبائی در مقابل کوهستان برپا شدهاند. در بین آنها قدم میزنم. سکوت حکمفرماست. به سختی میتوان باور کرد که این معبد، همان معبد اصلی نباشد. میپرسم چه کسی معبد را مرمت کرده است؟ میگویند: کمی دولت و بیشتر چینیهای تایوان و چینیهای آنطرف آب که خیلی به اصالتشان پایبندند.
آنها به بقیه معابد Mazu هم معتقدند. چینیهای آنطرف آب یا تایوانیها روی ”آن“ معبد اصلی عقاید مختلی دارند... در آنجا موزهای را هم به من نشان میدهند، یک کوزه بسیار قدیمی، اسلحههای فلزی قدیمی، آنتیک و سنگی. سعی کردم بدون آنکه صدمهای به آنها وارد شود به آنها دست بزنم و بلندشان کنم... روی بعضی از قسمتها نقش چینیهای قدیمی که برآمده از راهبان جنگاور شائولین هست، پیداست. بعد به دیدن یک پرده منقوش دیگر میرویم. یک منظره به یادماندنی: از دور قله کوهستان پیداست و در کوهپایه آن راهبهها در حال تمرینند. جنگاوری راهبه
ها در حال احیاء شدن است. بعد، استاد Lai Chang Qing که به راهبهها تعلیم میدهد خودش شخصاً بوکس جنوب را به من نمایش میدهد.
● در دهکدهٔ شائولین
برای رسیدن به سومین معبد در محله Fuyian باز هم باید از مناطق کوهستانی عبور کنید. در مقابل یک ساختمان ایستادهایم و من ”شائولین“ واقعی را میبینم. شهرداری، منطقه و محله شائولین نام دارند. اینجا هم یک موزه پر از اشیاء باستانی وجود دارد: وسایل، سنگها...
ولی در داخل معبد برای اولینبار توانستم معماری قرون وسطائی را ببینم که مرمت نشده است و اتفاقاً به عمد حفظ شده است. بهطوریکه انگار دقیقاً در هر قسمت آن وارد میشود احساس همان دوران به تو دست میدهد؛ رنگها، سالنهای آرامشبخش، محل تمرین و... در مسیر کوهستانی معبد کمی کار مرمت و احیاء انجام شده است. بهطوریکه یک پل سنگی روی رودخانه ساخته شده است.
در مجموع سومین معبد شائولین Fuying بیش از حد تصور Zen را در آدمی ایجاد میکند. محلی برای تمرین، آرامش جسم و روح و... اما بهنظر شما معبد واقعی کجاست؟ بهنظر من: ”سومین“.
چینیها میگویند این معبد توسط امپراطوری Kangxi و Qialong سوخته است.
حدود یک قرن با زمان ساخت این معابد فاصله داریم. میتوان حدس زد اولی کجا و کی مخروبه و متروکه شده است خصوصاً با علم به اینکه Fugian مدتها تحت حاکمیت منچوها بوده است.
Chao Bo Chu رئیس خوب بودیسم چین (که دو سال پیش فوت کرد) نوشتهای از خود بهجا نگذاشته است؟ میتوان در نظر گرفت که این هر سه مظهر و سمبل شائولین جنوب باشند؟
شمال و جنوب: دو سبک، دو تمثیل.
سبک شائولین جنوب خشک و قوی است. بیشتر با اعضاء بالاتنه کار میکند. برعکس شائولین شمال بیشتر حملهها با پاهاست. اما امروز میدانیم که این قطعیت ندارد. برخی از فنون شمال نیز از اعضاء بالاتنه بهره میبرند مثل سبک Fanziquan و برخی از فنون سبک جنوب از پاها استفاده بیشتر میکنند مثل: Gouqvan برای بهتر پی بردن به فرق بین شمال و جنوب باید به سنت اکیناوا بپردازیم. شوریته و توماریته که از شائولین شمال میآید روی حرکات و فنون با فواصل بسیار و تنفسهای طبیعی و کامل مانور میدهد و ناهاته که از میراث شائولین جنوب است محور استراتژی آن روی متد تن به تن با حرکات خشک دستها و تنفس محکم برنامهریزی شده است.
منبع : مجلهرزمآور
کونگفو یکی از متداولترین انواع ورزشهای رزمی است که از هنرهای رزمی و جنگهای انفرادی کشور چین نشأت گرفته است. کونگ فو یک اسم عام است و اصطلاحی است که هر نوع هنر رزمی که از چین گرفته شده را شامل میشود.
این ورزش رزمی، تمام حرکات آهسته و ظریف، از نحوه گام برداشتن در هر تی چی Tai Chi گرفته تا چرخش سریع و حرکات نمایشی و پرشکوه در ووشو Wu Shu و نیز حرکات سریع در فاصله نیدیک یک مبارز و جنگجوی وینگ چون Wing Chun و هر حرکت دیگر ما بین آنها را شامل میشود.
ترجمه و برگردان مستقیمی در زبان انگلیسی برای این کلمه وجود ندارد.
اما در ترجمه لفظ کونگ Kung به معنای دستیابی یا عمل و فو Fu نیز به معنای شخص با فرد است.
این معنی، دقیقاً میرساند که چرا یک هنرجوی کونگفو، هنر رزی خود را در واقع روشی برای زندگی میداند نه یک سری حرکات فیزیکی.
چرا که کونگفو شامل مطالب بسیار گسترده و گوناگونی از هنرهای رزمی میباشد.
این کافی نیست که به سادگی بگوئیم: کونگ فو تمرین میکنم؛ معمولاً هنر جویان کونگ فو به چگونگی ایستادن و حرکات سریع که از شائولین Shaolin تأثیر گرفته، استناد میکنند.
غالباً حیواناتی را در حال نمایش حرکاتشان مشاهده میکنید، شما میتوانید بیشترین وجه اشتراک میان حرکات حیواناتی نظیر: (ببر، اژدها، مرغ ماهیخوار، مار) و این ورزش را ببینید.
در واقع یکی از اهداف این هنر، تقلید از مخلوقات طبیعت است، لذا حملات کونگفو به همان اندازه و شاید بیشتر، مهلک و مرگبار هستند.
چهبسا، ضربه انگشت یک کونگفو کار حرفهای تأثیر و شدت ضربه مشت را داشته باشد.
در کونگفو، بهعلت وجود تاریخ و پیشینه گسترده و در حال توسعه آن، سلاحهای بسیار پیچیدهای وجود دارد؛ از حرکات وزنی، سنگین و طاقتفرسای راهبی در حال روشن کردن چراغ گرفته تا حرکات چابک و سریع شمشیری عریض و زیبا.
چه مقدار از چگونگی سلاحها و آنچه که مربوط به طریقت کونگفو است را فرا گرفته و اجراء میکنید.
سیفو sifu نامی است که در چین به آموزگاران و مربیان این هنر رزمی گفته میشود که ترجمه تحتالفظی ”معلم“ است. در تعلیمات و تمرینات جسمانی کونگفو چه مواردی باید مورد توجه قرار گیرند؟ راهها و روشهای بسیاری برای حفظ سلامت وجود دارند همچون: بازیهای سنتی وو کین Wuqin، تای چی چوآن Tai Chi Chuan، شمشیر تای چی Tai Chi sword، وینگ چون Wing Chun و کونگفو شائولین Shaolin Kung Fu و نیز در دنیای مدرن، روشهائی همچون قدم زدن، آهسته دویدن، شنا و ... وجود دارد که همه اینها به حفظ و نگهداری سلامت فرد کمک میکنند.
پیروی و اطاعت از اصول و قواعد باید در ذهن شخص جای گیرد، راههای رسیدن به آن اهمیت زیادی ندارند.
۱) تمرینات و آموزش قدم به قدم، که بستگی به میزان توانائی شخص دارد.
حفظ سلامت و شادابی با انجام تمرینات ورزشی، راهی است برای طولانیتر نمودن عمر.
نشاط و شادابی بهدست نمیآید مگر با انجام تمرینات منظم جسمانی.
میزان و شدت تعلیمات و حرکات بدنی در هنگام انجام تمرینات باید بهطور صحیح کنترل شود.
چنانچه تمرینات بهحدی ضعیف، کند و یا بسیار قوی و با شدت انجام شوند، هدف و منظور ما تأمین نخواهد شد. انجام تمرینات خارج از محدوده طاقت و تحمل بدن منجر به خستگیهای غیرعادی و شدید و در نتیجه، رساندن آسیبهای جدی به بدن خواهد شد.
باید به این نکته توجه داشت که تمرینات باید مرحله به مرحله و نیز با در نظر داشتن توانائی و طاقت شخص انجام گیرند.
روش درست برای تنظیم و کنترل شدت تمرینات کدام است؟در حال حاضر اینکار بهوسیله اندازهگیری نبض، بعد از انجام تمرینات و محاسبه آن صورت میگیرد.فرمول این است: (تمرینات متناسب با ریتم قلب = سن - ۱۷۰)
بهعنوان مثال مردی ۴۰ ساله را در نظر بگیرید؛ اگر ریتم قلب وی بعد از تمرین ۱۳۰ باشد به این معنی است که شدت تمرینات مناسب است. چنانچه ریتم نبض، آشکارا بالاتر از ۱۳۰ باشد، نشاندهنده این است که شدت تمرینات بسیار زیاد و سخت بوده است.
۲) پافشاری و مداومت در انجام تمرینات:
اصرار و مداومت در انجام تمرینات برای یک مدت طولانی ضروری است و تنها در نظر گرفتن یک روز کامل برای آموزش و انجام تمرینات کافی نمیباشد.
آنچه که توسط هوآتو Huato گفته شده و همانطور که در بالا تذکر داده شد؛ اشاره به پیروی از اصول و قواعد آموزش و تمرینات از یک سو و انجام پیوسته و بیوقفه آنها از طرف دیگر، جهت دستیابی به سلامت و تندرستی است. از این رو، فقط انجام درست و پیوسته تمرینات میتواند اثرات سودمندی در حفظ سلامت داشته باشد.
۳) تمرکز و ایجاد اشتیاق توسط تمدد اعصاب (ریلکسیشن) و کار در کنار استراحت
هنگامیکه از حفظ سلامت و تندرستی سخن میگوئیم، منظور ما انجام مداوم و بدون وقفه تمرینات نیست بلکه باید قواعد و اصول کشش و تمدد اعصاب بهوسیله ریلکسیشن و استراحت در کنار کار را نیز مدنظر داشت.
تنها در این صورت است که میتوانیم به هدف
خود که همانا حفظ سلامت است، دست یابیم.
میزان و شدت تمرینات باید بهطور متناوب به شکل انجام تمرینات و سپس استراحت و حرکات ریلکسیشن تنظیم گردد.
بعد از انجام تمرینات باید برای مدت طولانی به استراحت مناسب پرداخت تا از اثر و نتیجه مطلوب تعلیمات بهرهمند گردیم.
انجام نادرست تمرینات، خستگی و کوفتگی جسمی و ذهنی فرد را به همراه دارد و حتی بدتر از آن، ممکن است سلامت شخص را به خطر اندازد.روشهای سنتی حفظ تندرستی برای ما شامل یک سری اصول نظری، قواعد، تکنیکها، تمرکز، تأکید، انطباق و نیز وحدت درونی و بیرونی بخشهای بدن میباشد.
۴) تمرکز و یکپارچگی جسمانی و معنوی
تمام ورزشهای سنتی چینی، جهت حفظ و تداوم سلامتی، به کنترل و وحدت فکر، تنظیم ریتم تنفس، و انطباق و هماهنگ ساختن حرکات بدن، مؤکداً وفا دارند.
الف) کنترل فکر
به معنی تمرکز روز تمرینات، بدون فکر کردن به موضوعات و مسائل دیگر است.
ب) تنظیم تنفس
به این معنی است که باید تنفس خود را تنظیم نمائیم.
ج) انطباق و هماهنگی حرکات
نیز این مفهوم را میرساند که حرکات باید طبیعی، مداوم، بدون سختی و فشار و با ملایمت همراه باشند.این سه جنبه ذکر شده باید قویاً مورد توجه قرار گیرند.
با توجه با این اصول و قواعد، جسم میتواند همچون یک موجود متحد و یکپارچه، تندرستی بدن و طولانیتر نمودن عمر را تضمین نماید.
۵) انطباق دادن فصلها و از دست ندادن فرصتهای مناسب
حدود ۲۰۰۰ سال پیش، نیاکان ما عقیده داشتند حفظ سلامتی، با تطابق به هنگام زندگی روزانه بهدست میآید؛ بدین معنی که مردم باید زندگی روزانه خود را بهطور درست و دقیق طبق تغییرات آب و هوا تنظیم کنند.
جانگ جی کونگ Zhang zhicong، کارشناس سلسلهکار هن دای ناستی Dynasty یک روز کامل را با چهار فصل سال مقایسه کرده است. بنا بر گفته وی؛ یک روز میتواند به چهار فصل تقسیم گردد: هنگام صبح با بهار، ظهر با تابستان، هنگام غروب آفتاب با پائیز و نیمهشب با فصل زمستان منطبق هستند. از این دیدگاه او عقیده دارد که تمرینات روزانه باید با تغییرات آبوهوا مطابقت داشته باشد. یا عمل به این موارد، فرد میتواند اثرات سلامتی و تندرستی را با کوششی نسبی آنچه که مورد لزوم است، در خود مشاهده کند.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥋برای #موفقیت باید
درد کشید
و در نهایت #لذت برد..☯
#shaolin
#لذت مسیر🏃♂
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از یک فرم زیبا
از یکی از سبک های #کونگ فو
(به اجرای حرکات و پیچش ها و نحوه جابه جایی بدن و گاردهایی که هنرجو، اجرا می کند دقت کنید.)
ببینید و لذت ببرید..
#talo
#فرم #کاتا #خط 🙏
#لذت_رزمی 🤩
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
🥋سبک های کونگ فو
سبک #پلنگ🐆
این جان دار تحسین برانگیز، بسیار خطرناک و سریع است.
این حیوان می تواند هم چون باد حرکت کرده و طعمه خود را شکار کند یا از دشمن خود بگریزد.
در واقع یک بیننده و محاسبه کننده دقیق است.
او به سرعت به دنبال طعمه خود می دود تا او را خسته کند سپس آن را به دام انداخته و نقاط حساس او را پاره می کند.
انگشتان انعطاف پذیر، دست را سریع تر و نیرومندتر می کند.
#پنجه های لاغر پلنگ به او اجازه می دهد هر سطحی نرم را مستقیم شکاف دهد.
حمله معمولا با یک حالت آرام شروع می شود سپس با یک برگشت سریع، با مشت ضربه می زند.☯
#styleLeopard
#سبک شناسی🀄️
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
📚پژوهشی در هنرهای رزمی چین (۴)
❇️ ۲- #ووشو در تمدنهای بدوی چین
اخيراً تعدادی از باستان شناسان چينی كشور چين به دقت روی كتيبههای به دست آمده، كه حركات رزمی روی آنها حكاكی شده، مطالعه و #تحقيق می كنند تا بتوانند ثابت نمايند كه هنرهای رزمی چين (ووشو) در دوران تمدنهای باستانی چين يعنی در قرن ۳ ميلادی، وجود داشته است.
يكی از عمومیترين كشفيات پژوهش گران چينی عبارتست از:
ثبت تمرينات هنرهای رزمی بر اساس #حركات_پنج_حيوان كه عبارتند از:
#پلنگ ، #ببر ، #خرس ، #ميمون، #لک _لک
چنين ارتباطی ميان حيوانات و اجرای حركات، يكی از اصول اساسی هنرهای رزمی (ووشو) آن طور كه امروزه تمرين میكنند، میباشد.
هم چنين دانش پژوهان چينی، مدعی هستند كه به يكی از كهنترين #نقاشی آب رنگ در ديوار يكی از معابد چين برخورد كرده اند كه به سلسله "هان" و سال ۲۰۰ ميلادی مربوط می شود و سه مرد را نشان می دهد كه در حالت هنرهای رزمی ايستادهاند.
لذا يادداشت های مربوط به بسياری از اين فرهنگ های باستانی چين با ريشههای هنرهای رزمی چين (ووشو) امروزی نسبت دارد.
این تصویر #كتيبه دوران باستان سلسله "هان" را نشان می دهد، آن طوری كه در تصوير مشاهده میشود سه مرد درحال نبرد و رزم می باشند، كه بيان گر شكل اوليه هنرهای رزمی تمدن باستان چين میباشد.
بنابراين قرن سوم ميلادی، داستان آغاز پيدايش ووشو چينی و گسترش تدريجی آن ها در طی ۱۵۰۰ سال گذشته، و تكامل هنرهای رزمی متعدد چينی می باشد يعنی قبل از اينكه هنرهای رزمی (ووشو) به صورت يک سيستم منظم درآيد، ژنرالها و جنگ آوران دوران تمدنهای اوليه چين (بين سال های ۲۲۰ _ ۴۸۰ قبل از ميلاد) در ميدان نبرد به تجربيات شخصی رزمی دست می يافتند
و در اثر تبادل هنرها و مهارت های ساير دست اندركاران و اساتيد هنرهای رزمی آن زمان، به فنون جديد و پيش رفته اين هنرها دست می يافتند و سپس اقدام به تأسيس آموزش گاه های جديد خويش می نمودند.
و پس از اين دوران بود كه تمرينات ووشو با اطمينان خاطر ادامه يافت.
اما آنچه مهم است، وجود مراكز مهمی از قبيل معبد " #شائولين " واقع در كوه های سونگ شان و " #وودانگ " واقع در استان " هويی "
و نيز آموزش گاه هایی از قبيل " #چانگ يان "، معبد " سان جي ـ اين " در دوران سلسله #ليانگ در رشد و توسعه هنرهای رزمی چين (ووشو) از اهميت خاصی برخوردار هستند.
بايد گفت كه تحقيق و پژوهش در مورد هنرهای رزمی چين (ووشو) و برنامه تمرينی مربوط به سيستم های رزمی جنگ آوران آن دوران، كم و ناقص است.
بهتر است گفته شود تقريباً هيچ اطلاعاتی در مورد تكنيک های به كار رفته آن زمان در دست ما نيست.
اما تصور زندگی روزمره و فرهنگ نبرد جنگ آوران و دست اندركاران هنرهای رزمی چين از گذشته تا به امروز هنوز هم وجود دارد.
اين افراد اساساً هنرهای رزمی خود را كه ريشه در فرهنگ و ادبيات باستان چين دارد به عنوان روش حقيقی زندگی به كار می بردند.
طبق نظريه پژوهش گران چينی، منابع اوليه هنرهای رزمی چين (ووشو)، يكسان است.
تفاوت های موجود در كيان آنها در رشد و تكامل فلسفه تئوری و طرز نگرش انسان نسبت به ضوابط و قانون مندیهای جوامع، نهفته است.
كه رشد و تكامل اين قانون مندیهای اجتماعی موجب پيدايش و رشد سنتهای تازهای در قالب #تئوری فلسفی گرديده است كه در حقيقت عاملی می شود برای #خودآگاهی انسان.
از آن جائی كه انسان موجودی كمال پذير است، در نتيجه تلاشهای زندگی خويش را در زمينه های گوناگون علمی، هنر، فرهنگی، اجتماعی و غيره ... به سوی كمال حقيقی سوق می دهد.
در اين راستای تكامل نيز تمرينات رزمی، عبادی و تفكری خود را در صدد كشف مجدد جايگاه حقيقی و طبيعیاش در جهان سوق میدهد.
در واقع اساس پايه گذاری سنت های مربوط به هنرهای رزمی ووشو را توصيف می كند، كه در تاريخ سير تكوينی اين هنرها حائز اهميت می باشد.
بر اساس مدارک و مستندات موجود، اواخر #تمدنهای بدوی چين (پانصد سال قبل از ميلاد) بود كه فلسفههای تئوريک كه با فنون رزمی ارتباط داشته است برای اولين بار مطرح شد.
اگرچه ممكن است كه برخی از سيستمهای رزمی درمدت زمان طولانی تكامل يافته باشد، اما زمانی شرايط مناسب رشد و پيش رفت آنها حاصل شد كه اين عقايد، يعنی ( #محتوای_فكری و عقلانی هنرهای رزمی) برای اولين بار رواج يافت.
بنابراين در فاصله زمانی بين سال های ۵۰۰ سال قبل از ميلاد و قرن سوم ميلاد، شرايط مناسب برای پيدايش و تكامل تعدادی از هنرهای رزمی چين (ووشو) به ثبت رسيده است.
ادامه دارد..
#wushoo
#تاریخچه سبک📚
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️