کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
ریشههای حکمت نوریه سهروردی.mp3
16.25M
1663141240-9772-90-5.pdf
607.1K
1676806619-977041-11.pdf
668.2K
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
سهروردی و نقد ذاتگرایی.mp3
17.82M
PS_Volume 12_Issue 2_Pages 47-76.pdf
430.3K
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «معاد جسمانی و حشر عنصری(بازخوانی تحقیقی و تطبیقی آرای حکیمان مسلمان با نگاهی به آیات و روایات)» اثر محمدجواد واعظی در ۴۴۷ صفحه به چاپ رسید.
معاد جسمانی به معنای نحوه بازگشت انسان در قیامت از دیرباز مورد بحث متفکران بوده است و آیات قرآن نیز بدان اهتمام خاص دارد. مسئله این است که آیا فقط روح انسان به ابدیت منتقل میشود یا اینکه نفس و روح انسان همراه بدنی با ساختار خاص دنیوی و اقتضائات آن برمیگردد؟ یا اینکه نفس با بدنی دیگر و با اقتضائاتی جدید و تدبیری مختص به عالم آخرت بازگشت میکند؟ هر یک از این گزینهها، لوازم معرفتی متفاوتی را به دنبال میآورد؛ مانند چگونگی جزا و حقیقت بهشت و جهنم، نحوه تمثلات فضائل و اعمال اخلاقی و تفاوت آنها با جزا، فرق عالم برزخ با عالم آخرت و مانند اینها.
کتاب پیش رو به موضوع معاد جسمانی و کیفیت آن میپردازد و انظار مختلف در باب معاد جسمانی را در اندیشه متکلمان، فیلسوفان و عارفان مسلمان مطرح میکند و به طور ویژه نظریه ملاصدرا در باب معاد جسمانی را با تمام خصوصیات آن به بحث میگذارد؛ همچنین در پایان، تغییری نو از معاد جسمانی و حشر عنصری بر اساس آیات و روایت و تفاوت آن دو با هم ارائه میگردد.
@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
در این کتاب تلاش شده تا آن چیزی که به ملاصدرا نسبت داده شده است، تصحیح گردد؛ یعنی بازگشتِ بدن برزخیِ مِثالی به آخرت در تفسیر معاد جسمانی و اینکه قیامت ادامه عالم برزخ باشد. با شواهدی از کتابهای ملاصدرا اثبات میشود که ایشان برزخ را به مانند خواب و عالم تمثلات و آخرت را به مانند بیداری و عالم حقایق خارجی میداند؛ یعنی آخرت به تمام معنا غیر از دنیا و برزخ است؛ به دیگر سخن پس از بررسی دقیق آثار ایشان و آوردن شواهد کافی، تفسیر درست از معاد جسمانی از نظرگاه ملاصدرا ارائه میشود.
ساختار اثر
در بخش اول با عنوان «خطوط کلی و اشکالهای اصلی بر معاد جسمانی» شش اشکالی که تفسیر گذشتگان از معاد جسمانی را دگرگون کرد، بیان میشود و به اختصار دیدگاه عارفان، فیلسوفان، متکلمان و محدثان پیش از ملاصدرا تبیین میشود.
بخش دوم با عنوان «معاد جسمانی در حکمت متعالیه» به نگارش درآمده و در آن بر اساس اصول ۱۰ گانه صدرایی در اسفار درباره اثبات معاد جسمانی و ارائه شواهدی از کتابهای دیگر ملاصدرا در تفسیر درست از جسمانیت معاد، دیدگاه این حکیم بزرگ روشن میگردد و در ادامه تفاوتهای دنیا و آخرت گزارش میشود و در پایان، برخی اشکالها بر دیدگاه ملاصدرا نقد و بررسی میگردد و سپس تقریرهای سه حکیم بزرگ، یعنی آقا علی حکیم، غروی اصفهانی و رفیعی قزوینی مطرح میشود.
«معاد و حشر جسمانی مستفاد از کتاب الهی و روایات معصومین(ع)» عنوان سومین بخش از این کتاب است که در آن از ظواهر آیات و روایات و استنباط از آنها، حقیقت معاد و معاد جسمانی و از فصل چهارم این بخش تا پایان، تفاوت میان معاد و حشر دانسته میشود و پس از فراغت از تبیین نظریه و تفسیر درست ملاصدرا از معاد، نظریه جدیدی از معاد و حشر با توجه به آیات و روایات ارائه می شود؛ از آن رو که همواره روش اجتهاد در معارف گشوده است و البته بررسی صحت و سقم آن درباره حقیقت معاد و حشر جسمانی به آیندگان واگذار میگردد.
در بخش چهارم با عنوان «بررسی انطباق نظریه ملاصدرا با آموزههای دینی» آن جهاتی از دیدگاه ملاصدرا در تفسیر معاد که با آیات و روایات همخوانی دارد، بیان میشود و از آن بخشی که به ظاهر با آیات و روایتها همخوانی ندارد، تمایز داده میشود.
@vajeazeh
❎ تفاوت اصطلاحات (۱۰)
تفاوت جسم بسیط و جسم مرکب
مراد از جسم بسیط، عناصر اربعه و عناصر ترکیب نیافته است که شامل هر یک از آب، آتش، خاک و باد به تنهایی میشود. اما مقصود از جسم مرکب، موالید سه گانه (معادن و نباتات و حیوانات) و عناصر ترکیب یافته است. جسم بسیط مبدأ جسم مرکب است.
#تفاوت
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۲۱. سید احمد فقیه
https://www.magiran.com/author/profile/445525/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87
#اساتید
#منطق
1636441618-lsj-volume-11-issue-2-pages-135-156-2-.pdf
242.9K
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
بازجست_اندیشۀ_سهروردی_در_گاهان_زرتشت.mp3
9.39M
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
حکیم ترمذی و سهروردی.mp3
17.24M