eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
850 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
38.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ویژه برنامه بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) 🔸احکام نور در فلسفه اشراق 🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد علی _نژاد 🔺جلسه سوم @hekmateislami
✅ رسالة العشق به اعتقاد ترتیب عالم جسمانی بدین نحو است که زمین خاکی را کره آب دربر گرفته و سپس کره هوا و آنگاه کره آتش همگی را احاطه کرده البته قائل بود کره آتش وجود ندارد بلکه سطحی از هوای اطراف زمین داغ است و گمان کرده‌اند که کره مستقلی به نام آتش است. الغرض این سه کره بعلاوه کره خاک را نامیده‌اند که همگی بسیط میباشند. بالاتر از کره هوا (به تعبیر امروزیها جو واتمسفر) جهان است. ، کره جسمانی شفافی است که زمین را احاطه کرده و ماه چون میخ درآن فرو رفته وبراثر گردش فلک، ماه نیز اطراف زمین میچرخد. لذا اولین فلک احاطه کننده زمین است سپس قرار دارد که قضیه آن نیز مانند ماه است یعنی چون فلک میچرخد سیاره عطارد که چون میخ در آن فرو رفته هم‌میچرخد. پس فلک است که سبب گردش وحرکت سیارات وکواکب است. افلاکی هستند که به ترتیب چون مدارهای مشخصی زمین را فراگرفته‌اند سپس است که مدار حرکت تمام ستارگان آسمان است ودرنهایت که تمام عالم جسمانی را احاطه کرده وبراثر حرکت آن همه چیز حرکت میکند. براین اساس عالم تحت فلک قمر را عالم عناصر، عالم کون وفساد، و عالم فراتر از فلک قمر را عالم افلاک وفلکیات میخواندند. افلاکی که حامل سیاره هستند(به جز فلک ثوابت وفلک اطلس) هفت فلک میباشند که به معروف هستند. به اعتقاد قدماء حرکات افلاک سبعه وستارگان وکرات دیگر تاثیر مستقیمی بر عناصر وموجودات زمینی دارد. از این رو به افلاک که تاثیر گذار هستند، آباء سبعه و به عناصر اربعه که تاثیرپذیر هستند، اُمهات اربعه میگفتند. اماحاصل این تاثیر و تاثر افلاکی و زمینی موالید ثلاث یا عناصر مرکبه است.یعنی بر اثر این فرآیند آسمانی و زمینی عناصر اربعه بسیط با یکدیگر ترکیب میشوند و سه موجود معدنیات(سنگ وکوهها) نباتات(گیاهان) حیوانات(موجود متحرک الاراده و حساس که مصداقش انسان و سایر حیوانات است) پدید می‌آیند. لازم به ذکر است که مفهوم نظریه افلاک اشاره به این دارد که همه سیارات و ستارگان آسمان براساس نظم و قاعده‌ای حرکت میکنند که این نظم براساس حرکت یک جسم شفاف به نام فلک است، البته در نجوم جدید به جای افلاک، نظریه مدارها وجود دارد یعنی هر جسم آسمانی براساس مداری غیرجسمانی حرکت میکند. لذا فرق نجوم قدیم وجدید در آن است که نجوم قدیم یک جسم شفاف به نام فلک را عامل نظم سیارات وسنارگان در حرکات خود میدانستند ولی علم جدید عامل نظم وحرکت را امری غیر جسمانی به نام مدار میداند بلکه از سنخ انرژی‌ ویا نیروی مغناطیسی ویا نیروی گریز از مرکز هستند. با این حساب اصل نظریه افلاک باپیدایش علم جدید باطل نشده بلکه مصداق نظریه افلاک که جسم شفاف است باطل شده. براساس آنچه پیشتر گفته شد تصویری که از زمین و افلاک، آسمان و فرش ترسیم شد همه آنها مانند یک پیکر واحد هستند که در ارتباط با یکدیگر خود را بسط داده و حیات وبقاء را ادامه میدهند. در کتاب رسالة العشق میگوید در تمام اجزاء عناصر بسیط ومرکب ودر تمام ابعاد افلاک وآسمانها، از سنگ گرفته تا زحل ومشتری، از قمر تا فلک محیط و جریان دارد. از فرش تا عرش همه عاشق وجوینده عشق می‌باشند. این طلب کمال و شوقِ عشق در ارکان تمام موجودات عالم درجریان است. با عشق زنده میشوند باعشق باقی میمانند و با عشق به سمت کمال حرکت میکنند. شور عشق است که سبب چرخش افلاک و ستارگان و ترکیب عناصر و تولید و توالد گیاهان و حیوانات میشود. برخلاف نگاه و عصر که آسمان وزمین را حاصل اجتماع سنگها و گازها و عناصر شیمیایی میدانند که در ارتباطی انضمامی یک کل مکانیکی را تشکیل داده اند وفاقد هرگونه بُعد مجرد روحانی میباشند، در نگاه شرقی و حکمی عالم به مثابه کل واحد زنده‌ای است که در حرکت حُبّی وشوق نیل به کمالات و رسیدن به خیر مطلق در حرکت وصیرورت است. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸اشراق @bahrami_eshragh
🚩 سلسله نشست‌های مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی) نشست دهم حسین بن علی(ع)، تأملی از افق نگاه اشراقی ➖ با ارائه دکتر مجید احسن عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) زمان: شنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۱ 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران لینک حضور 👇 http://irip.ac.ir/u/136
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
دادنامه سهروردی (1).mp3
13.06M
جلسه سی و نهم درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی سخنران: دکتر سید مصطفی محقق داماد
1_6038241125.docx
36.6K
سير مطالعاتی فلسفه دين، از سطح مقدماتی تا پیشرفته.
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚 📙 کتاب "اراده آزاد و چالشهای علمی و فلسفی معاصر" به مهمترین مسائل کنونی پیش روی اراده آزاد/اختیار از منظر علمی و فلسفی می‌پردازد. 📗 فصول اول و دوم، به چالش دیرپای ویژگی آزادی اراده و می‌پردازند. این مسئله به اجمال چنین است که ویژگی آزادی اراده که در آن ما خود را در مقام تصمیم آزاد می‌یابیم، چگونه با جهانی متعین که در آن تنها یک سلسله از رویدادها قابلیت تحقق دارد قابل جمع است. 📕 کتاب در فصل سوم بر چالش میان عدم تعین‌گرایی و ویژگی تمرکز می‌کند و در فصل چهارم و پنجم، دو چالش‌ برآمده از علم جدید در برابر ویژگی عاملیت ارادی را محور قرار می‌دهد: چالش اخیر برخاسته از و روان‌شناسی تجربی، و چالش " و " در برابر ویژگی عاملیت ارادی. فصل ششم نیز با تبیین ویژگی‌های کنشگری انسان، چالش میان نظریه استاندارد کنش و ویژگی سوم ، یعنی عاملیت شخص کنشگر و در واقع خودتعین‌بخشی او را موضوع بحث قرار می‌دهد. 📒 این کتاب با دبیری علمی دکتر نیما نریمانی و زیر نظر دکتر سید حسن حسینی از سوی نشر پارسیک و در ۲۷۰ صفحه منتشر شده است. @PhilMind
تأمّلی در ماهیت تصدیق_035230.pdf
177K
تاملی در ماهیت تصدیق مجتبی قربانی سید احمد غفاری قره باغ
40.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ویژه برنامه بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) 🔸احکام نور در فلسفه اشراق 🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد علی _نژاد 🔺جلسه چهارم @hekmateislami
🔸 نشست علمی آگاهی: فیزیک کوانتوم و فلسفه ذهن 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه ۱۸ مردادماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/quantum-3 🆔 @iictchannel
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
منطق سهروردی موجهات است (1).mp3
6.4M
جلسه چهل و یکم و آخر درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی سخنران: دکتر ضیا موحد
41.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ویژه برنامه بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) 🔸احکام نور در فلسفه اشراق 🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد علی _نژاد 🔺جلسه پنجم @hekmateislami
💢برگزاری دورۀ آموزشی تخصصی دروس فلسفه و عرفان اسلامی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
بازنگری نظریه ارتسام ابن سینا- نفی علم حصولی از واجب تعالی و تطبیق آن بر نظریه عرفا_035022.pdf
525.2K
بازنگری نظریه ارتسام ابن سینا: نفی علم حصولی از واجب تعالی و تطبیق آن بر نظریه عرفا میثم زنجیرزن حسینی محمد ذبیحی
هدایت شده از طرائف
⭕️عیار تجربه(10) 💠 تفکر قیاسی 🆔eitaa.com/taraef110
صوت درس منطق مظفر که قرار بود در این کانال (کانون علمی منطق و فلسفه) بارگذاری شود، در کانال زیر بارگذاری می شود: https://eitaa.com/azadieks