eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
116 ویدیو
892 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_6003729805764201310.mp3
44.12M
هوش مصنوعی و الهیات دکتر بهروز مینایی (ریاست دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت) زمان برگزاری 1401/4/29 🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5915693601945292317.mp3
5.25M
تعاملات و هوش مصنوعی سخنران: دکتر علی صادق دقیقی مرکز تحقیقات بین رشته ای در دانش های بنیادی (IRFS) 🏮https://eitaa.com/nabardA
🔰✦؛﷽✦ 🔖 پیش نشست علمی کنگره بین المللی بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره) 🎙با ارائه اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی (ره) فارس 🗓نشست اول: دکتر احمد جعفری ( ۹ آبان ماه ۱۴۰۲ ) 🗓نشست دوم: حجت الاسلام غلامرضا عباسلو ( ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲ ) 🗓نشست سوم: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی پور علی فرد ( ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ ) 🗓نشست چهارم: استاد محمد هادی طلعتی ( ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ ) 💎لینک ورود به جلسه به صورت مجازی https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa ⏰ ساعت : ۱۵:۳۰ بعد از ظهر 🔸مکان: سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه استان فارس 🔹از همه فضلا و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می آید. 💎موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/azadieks
واژگان فلسفی - شماره (۱) 📌 استدلال ربایشی [Abductive reasoning] استدلال ربایشی که با عنوان استنتاج بهترین تبیین نیز شناخته می‌شود، ابتدا توسط چارلز پیرس تقریر شد و بعدها با کار هانسن توسعه یافت. این استدلال از جهت غیرقیاسی بودن، شبیه استقرا است. زیرا در هر دو استدلال، با فرض صدق مقدمات، نتیجه ضرورتا صادق نخواهد بود و صدق مقدمات، تنها احتمال صدق نتیجه را تقویت می‌کند. اما برخلاف استقرا که از مجموعه‌ مصادیق جزئی نتیجه‌ای کلی و تعمیم یافته استنتاج می‌گردد، در استدلال ربایشی، یک فرضیه از میان فرضیه‌های تبیین‌گر دیگر، به عنوان بهترین تبیین استنتاج می‌شود. 👁‍🗨 صورت استدلال مقدمه اول: هر یک از فرضیه‌های ف۱، ف۲، ف۳،... رخداد الف را تبیین می‌کنند. مقدمه دوم: هیچ فرضیه‌ای جز ف۱، نمی‌تواند رخداد الف را بهتر تبیین کند. نتیجه: ف۱، نسبت به دیگر فرضیه‌ها، به احتمال زیاد صادق است. 👁‍🗨 مثال فرض کنید یک روز صبح، مشاهده می‌کنید کاپوت ماشین شما فرو رفته است. فرضیه‌هایی که می‌توانند این رخداد را تبیین کنند بدین قرار است: فرضیه۱: نوجوانی که در کوچه در حال بازی است، روی کاپوت ماشین پریده است. فرضیه۲: این ماشین مال من نیست و کسی شبانه پلاک ماشینش را با من جابه جا کرده است. فرضیه۳: دیشب دسته زیادی کبوتر روی کاپوت نشستند و سنگینی آن سبب فرورفتگی آن شده است. با توجه به نامحتمل بودن فرضیه دو و سه، فرضیه یک فرورفتگی کاپوت را بهتر تبیین می‌کند، پس فرضیه یک به احتمال زیاد صادق است. 📚Epistemology A-Z (M Blaauw D Pritchard) & Abduction (I Douven) 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت‌شناسی 🆔 @epistemology_issues
💢نشست نقد و بررسی کتاب‌ «اثولوجیا» اثر مشهور «فلوطین» برگزار می‌شود. 👤سخنران: 1. دکتر شهرام پازوکی (استاد گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 2. دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی (دانشیار گروه مطالعات ابن سینا مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 3. Prof. Peter Adamson (Ludwig Maximilian University of Munich) 4. Prof. Sajjad Rizvi (University of Exeter) دبیر علمی نشست: دکتر محمدجواد اسماعیلی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ⏰زمان: یکشنبه 14 آبان‌ماه 1402 از ساعت 11 صبح 🏫مکان: محلّ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران واقع در خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4 🌏لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/naghd 📎ادامه خبر: https://www.irip.ac.ir/fa/news/642 🆔https://t.me/hekmatfalsafe
هدایت شده از نبرد اندیشه ها
4_5827665257916533936.mp3
19.89M
صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی» 🎙 با حضور: علیرضا قائمی نیا ابوالحسن غفاری ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400 🏮https://eitaa.com/nabardA
هدایت شده از معرفی کتاب
این کتاب را نویسنده محترم بدنبال ترجمه چند کتاب درباره فضائل فکری و اخلاقی به رشته تحریر درآورده است. وی معتقد است هم فرد دانشگاهی باید دارای فضایل فکری و اخلاقی باشد و هم نهاد دانشگاه، موصوف به این فضیلت ها. https://eitaa.com/boookkk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب «قسطاس الأفکار فی المنطق» اثر شمس‌الدین سمرقندی با ویرایش، پژوهش و مقدمۀ اسدالله فلاحی توسط انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران منتشر شد. شمس‌الدین محمد‌بن اشرف حسینی سمرقندی (د. 722ق.) ریاضی‍دان، منطق‍دان، فیلسوف و متکلم سدۀ هفتم و هشتم هجری، از شاگردان برهان‌الدین نسفی و از معاصران خواجه نصیر، علامه حلی و قطب‌الدین شیرازی است. مهم‍ترین کتاب‌های منطقی سمرقندی عبارت‌اند از «قسطاس الأفکار فی المنطق»، «شرح القسطاس» و «آداب البحث و المناظره». دو کتاب نخست توجه ویژۀ قطب‌الدین رازی در کتاب «شرح المطالع» را به خود جلب کرده است و کتاب سوم را بسیاری از منطق‍دانان بعدی شرح کرده یا برآن حاشیه نگاشته‍اند. سمرقندی در دو کتاب نخست در برابر بزرگانی مانند ارسطو، فارابی، ابن‌سینا، فخر رازی (و نیز در برابر افضل‌الدین خونجی، اثیر‌الدین ابهری، و خواجه نصیر) قد برافراشته و نکته سنجی‍های بسیار کرده است. مصحح «قسطاس الأفکار فی المنطق» در مقدمۀ خود، به تفصیل به نوآوری‍های فراوان سمرقندی در این کتاب و تأثیرگذاری او بر پسینیان و تاثیرپذیری او از پیشینیان پرداخته و در حد توان، جایگاه نویسندۀ کتاب را در میان منطق‍دانان مسلمان نشان داده است. افزون بر ویرایش متن و نشان دادن نسخه‌بدل‍های موجود در دست‍نوشته‌ها، مصحح در پانوشت‍هایی دیگر به منابع سمرقندی در آثار پیشینیان اشاره کرده و به شرح بسیار کوتاه برخی عبارات دشوار، و در مواردی به طرح دیدگاه‌های انتقادی خود، پرداخته است که مجموع همۀ اینها به فهم و درک بهتر متن و جایگاه این اثر گران‍سنگ در تاریخ منطق در جهان اسلام کمک فراوان می‍کند.
پارادوکس‌های تایید (1).pdf
680K
📝 پارادوکس‌های تأیید ✍ ریچارد ام. سینبری ▪️ترجمه و تعلیقه دکتر حسین اترک 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت شناسی 🆔 @epistemology_issues
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
📝 پارادوکس‌های تأیید ✍ ریچارد ام. سینبری ▪️ترجمه و تعلیقه دکتر حسین اترک 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت شناسی 🆔
📝 پارادوکس‌های تأیید ✍ ریچارد ام. سینبری ▪️ترجمه و تعلیقه دکتر حسین اترک 📌چکیده یکی از مباحث مهم معرفت شناسی، بحث استقراء، انشاء حکم کلی از مشاهده مصادیق جزئی و ارائه شواهد و قرائن خوب برای تأیید آن است. مسأله این است که برای تأیید یک حکـم کلی به چه تعداد و با چه کیفیتی از شواهد و قرائن نیاز است؟ همه ما قضيه G1 «هر حکم کلی، بوسیله مصادیقش تأیید می‌شود» را قبول داریم. ولی دو پارادوکس تأیید، با عنوان پارادوکس کلاغ‌ها و سآبی نشان می‌دهند که قبول این قضیه در برخی موارد، ما را دچار پارادوکس می‌کند. پارادوکس کلاغ‌ها که توسط کارل همپل کشف شد، نشان می‌دهد یک کفش سفید، باید مؤيد قضیه «همه کلاغ‌ها سیاه هستند» باشد. در حالیکه ما به روشنی می‌دانيم چنین نیست. سآبی (سبز+آبی)، واژه اختراعی نلسون گودمن، برای نشان دادن اشکال G1 است. شيء X، سآبی به شمار می‌آید اگر و تنها اگر یکی از دو شرط ذیل را داشته باشد: X سبز است و سبزی آن رؤیت شده است. X آبی است و آبی بودن آن رؤیت نشده است. بنابراین طبق تعریف، مجموعه اشیاء سآبی، تنها از اشیاء سبز رؤیت شده، به همراه اشیاء آبی رؤیت نشده ساخته می‌شود. مطابق قضیه اول همه زمردهای رؤیت شده از آنجا که همه آنها سبز هستند، سآبی محسوب می‌شوند. بنابراین طبق G1 آنها این فرضیه که همه زمردها سآبی هستند را تأیید می‌کنند. ولی این نامعقول است زیرا اگر این فرضیه که همه زمردها سآبی هستند درست باشد پس زمردهای رؤیت نشده آبی خواهند بود. ولی همه میدانیم که این نادرست است. 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت‌شناسی 🆔 @epistemology_issues
جایگاه معرفتی علت از منظر ابن سینا.pdf
255.4K
جایگاه معرفتی علت از منظر این سینا امیر عویطی پور دیلمی محمد سعیدی مهر
تجرید تجرید نوشته آیت‌الله دکتر احمد بهشتى، ترجمه و شرح فارسی نمط هفتم از کتاب «الاشارات و التنبیهات» ابن سینا است. نمط هفتم از کتاب «الاشارات و التنبیهات»، مشتمل بر چهار بخش است. کتاب تجرید علاوه بر بخش‌ها و فصول یاد شده، در آغاز، داراى یک تمهید است و در پایان هر فصل، چند پرسش تحت عنوان «خود را بیازمایید» در مورد محتواى آن فصل دارد. در آغاز هر فصل، نخست، بخشى از عبارت کتاب «الاشارات و التنبیهات»، ذکر مى‌شود، سپس ترجمه آن، به‌صورت نیمه‌آزاد و روان آورده مى‌شود، آن‌گاه به شرح و تفسیر آن پرداخته مى‌شود. بخش نخست از کتاب، درباره تجرد و بقاى نفس آدمى است. در این بخش، مسائلى همچون قوس نزول و صعود(براى مشخص کردن جایگاه نفس ناطقه که پس از اجسام مرکب جمادى و نباتى و حیوانى در قوس صعود قرار دارد، این بحث، ضرورى است)، استدلال بر بقاى نفس پس از موت و اثبات تجرد قوه عاقله نفس مطرح شده است. بخش دوم، درباره اتحاد عاقل و معقول است(بوعلى، در این نمط، اتحاد مزبور را به شدت انکار کرده و بر اساس یکى از احتمالات داراى مؤیدى که شارح ذکر فرموده، مراد وى از انکار اتحاد، انکار اتحاد عاقل و معقول به حسب ماهیت است، نه به حسب وجود). این بخش، مشتمل بر مسائل زیر است: ابطال اتحاد معقول‌ها، ابطال اتحاد نفس با عقل فعال، گزارشى درباره فرفوریوس مشایى و کتاب او در مورد اتحاد عاقل و معقول، ابطال اتحاد دو شىء به نحو کلى، تقرر معقول در ذات عاقل. بخش سوم، درباره علم واجب است. این بخش، شامل مطالب زیر است: تقسیم علم به فعلى و انفعالى (به تعبیر بوعلى: علم مستفاد از صور خارجى و علم سابق بر وجود خارجى)، تقسیم هر یک از دو علم مزبور به ما بالذات و ما بالغیر، تعقل واجب‌الوجود ذات خود را بالذات و احاطه علمى تام وى بر همه موجودات دیگر، اقسام ادراک(تخیل، توهم و تعقل)، اقسام مدرِک(فاعل و منفعل)، اقسام مدرَک(معقول و مدرَک منغمس در ماده)، برترى واجب‌الوجود ادراکا و مدرِکا و مدرَکا (چرا که ادراکش، عقلى و ذاتش، فاعل و مدرَکش، معقول است)، اشکال بر «محال دانستن اتحاد عاقل و معقول از سویى و تعقل واجب‌الوجود تمام چیزها را از سوى دیگر» و پاسخ آن (اشکال: لزوم تقرر و ارتسام همه صورت‌هاى عقلى اشیا در ذات واجب و در نتیجه لزوم کثرت و ناسازگارى با توحید ذات. پاسخ: تأخر صورت‌هاى عقلى از مرتبه ذات و از لوازم ذات بودن و کثرت طولى داشتن آنها)، تعقل واجب‌الوجود اشیاى جزیى را به‌گونه تعقل کلیات(چرا که علم او به جزییات از راه علل و اسباب است، نه از راه انفعال و تأثر او از جزییات)، اقسام صفات(اضافى محض، حقیقى محض، حقیقى ذات اضافه‌اى که به تغییر مضاف الیه، تغییر مى‌کند و حقیقى ذات اضافه‌اى که به تغییر مضاف الیه، تغییر نمى‌کند)، بحث درباره صفات اضافى محض و صفات حقیقى ذات اضافه و فرق میان آنها، ازلى و ابدى بودن علم واجب به جزییات و تفسیر عنایت. بخش چهارم، درباره کیفیت دخول شر در قضاى الهى است و مشتمل بر این مباحث مى‌باشد: حقیقى بودن یا نسبى بودن شر، غلبه داشتن خیر بر شر در مورد همه مخلوقات عالم، نوع واحد نبودن سعادت اخروى و داراى اقسام و مراتب بودن آن، پاسخ به این سؤال که چرا خداوند مخلوقات عالم طبیعت را به‌گونه‌اى نیافریده است که شر نادر هم بر وجود آنها مترتب نشود؟ پاسخ به این سؤال که اگر آنچه از انسان صادر مى‌شود مطابق قضا و قدر الهى است، پس چرا انسان در برابر اعمال زشت خود گرفتار کیفر مى‌شود؟
🔸نشست علمی- ترویجی “الهیات مبتنی بر علوم شناختی” 🔰 گروه کلام و الهیات معاصر پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: دکتر نعیمه پورمحمدی عضو هیأت علمی دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب 📆 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/elahiatshenakht-2 🆔 @iictchannel
🔖پیش نشست علمی کنگره بین المللی بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره) با ارائه اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی (ره) فارس 💎 نشست اول 🖌موضوع: روش شناسی علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان 🎙 ارائه دهنده: دکتر احمد جعفری 🗓 زمان : سه شنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۱۵:۳۰ بعد از ظهر 💎لینک ورود به جلسه به صورت مجازی https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa 🔍 مکان : سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه استان فارس # از همه فضلا و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می آید. 📍موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/azadieks
sheykh aladole semnani va masale vahdate vojood.pdf
167.8K
شیخ علاءالدوله سمنانی و نظریه وحدت وجود قاسم کاکایی
✅ فراخوان دریافت مقاله برای دوفصلنامهٔ «فلسفه و علوم انسانی» 💠 مجلهٔ تازه‌ تاسیس «فلسفه و علوم انسانی» آمادهٔ دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران است. 🔸 هدف از انتشار مجلۀ «فلسفه و علوم انسانی» انتشار آخرین دستاوردهای پژوهشی محققان در زمینهٔ مطالعات بینارشته‌ای فلسفی در مکاتب مختلف فلسفهٔ اسلامی و فلسفهٔ غرب است. 🔹 این نشریه مقالات مرتبط با موضوعات زیر را منتشر می‌کند: ۱. معرفت‌شناسی و علوم انسانی ۲. روش‌شناسی و علوم انسانی ۳. هستی‌شناسی و علوم انسانی ۴. انسان‌شناسی و علوم انسانی ۵. مسائل مشترک فلسفه و علوم انسانی. 🔸 اهداف بنیادین از راه‌اندازی مجله به قرار زیر است: ۱. بسترسازی برای مطالعات بینارشته‌ای و پژوهش‌های روزآمد در قلمرو مناسبات میان دانش‌های فلسفی و علوم انسانی ۲. ارائه یافته‌های علمی صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در زمینه مناسبات فلسفه و علوم انسانی ۳. پاسخ‌گویی به نیازهای علمی در قلمرو تحول در علوم انسانی ۴. ایجاد فضای مناسب برای تضارب آراء در موضوعات کلان علوم انسانی ۵. ترویج گفتمان تحول در علوم انسانی. 🔹 مقالات این نشریه همچون سایر نشریات مؤسسه بر مبنای ملاک‌های سامانهٔ ارزیابی کمیسیون نشریات وزرات علوم بررسی و چاپ خواهد شد و اولین شماره آن در سال ۱۴۰۳ منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این لینک نسبت به ارسال مقالهٔ خود اقدام نمایند: http://www.philosophyandhuman _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience